Call of Duty: Modern Warfare tänder COD-lågan igen
Vi har lirat multiplayer i nya Modern Warfare
Activision har pumpat ut ett Call of Duty-spel på årlig basis sedan urminnes tider. Episka äventyr har levererats, men helt ärligt har undertecknad inte tillbringat mer än några timmar i spelen sedan Modern Warfare 3. Sedan dess tycker jag att vapnen har känts som ärtpuffror och progressionsystemet har försämrat multiplayerupplevelsen, vilket är riktigt trist då jag fullkomligt älskade att spela de tidiga Modern Warfare-spelen. Efter att ha fått lägga vantarna på multiplayerdelen i nya Modern Warfare har Activision och Infinity Ward lyckas tända intresselågan igen.
Modern Warfare är en ordentlig reboot av Infinity Wards Call of Duty-spel och massvis med ändringar har gjorts för att göra det till en betydligt tightare upplevelse. I stället för att fokusera på rörelse och karaktärer har Infinity Ward lagt massvis med kärlek på vapnen. Både till utseende, hur de låter och skjutkänsla. Kort sagt är det verkligen bra drag i pangandet och det är sjukt tillfredsställande att plöja fiender i multiplayer, precis som det ska vara.
Guns on guns
Varje vapen kommer vara extremt justerbara. Mer specifikt kommer vapnen ha mellan 30 och 60 tillägg som olika pipor, sikten och så vidare. Och då är inte skins och sådant inräknat. Vapnen modifierar du i Gunsmith och på varje vapen kan du sätta dit fem olika moduler, eller fyra moduler samt en perk, och du ser snabbt hur dina ändringar påverkar vapnets stats.
Det är även möjligt att förändra vapnen rejält. Till exempel så kan du göra en shotgun till en minisniper genom att förlänga pipan för att kunna skjuta längre och med mindre spridning och dra på ett kikarsikte, eller så kan du gå motsatt riktning och korta pipa och plocka bort axelstöd för att kunna köra en mer run-and-gun-spelstil. Gunsmith-systemet är verkligen gjort för att du ska hitta vapenkonfigurationer som passar din spelstil som handen i handsken.
Även gameplaymässigt har spelet finputsats. Infinity Ward har granskat praktiskt taget samtliga element som de lagt till i sina COD-spel för att se vad som är fungerar och vad som inte gör det. Enligt Infinity Ward ska spelet primärt vara roligt, eller leverera ”badass fun” och om något element endast är coolt utan att göra spelet roligt så har det plockats bort. Och resultatet är riktigt härligt med en kombination av nytt och gammalt som lär nöja både gamla och nya spelare.
Det låter lite tramsigt, men ett av de stora tillskotten är möjligheten att gå igenom dörrar på olika sätt. Antingen kan du springa in guns blazing, men det utlöser massvis med ljud och fienden kan lokalisera dig direkt. Eller så kan du köra en lite mer smygig approach och ställa upp dörren på glänt, sula in en flashbang och sedan rensa rummet med välplacerade skott. Eller köra spray and pray. Valet är helt ditt, liksom.
Modern Warfare har fått en ny spelmotor gänget har jobbat på i närmare fyra år. Med den nya motorn har gänget möjlighet att köra multiplayermatcher på större kartor med fler spelare samt att vapnen blivit projektilbaserade i stället för att köra hit scan. Detta betyder att skotten i spelet fungerar som i verkligheten med hastighet och fall, vilket gör att om du kör sniper så måste du tänka på att sikta lite högre om du vill skjuta långt än vad du behövt göra i tidigare COD-spel.
Nya kalasroliga spellägen
Under vår tid med spelet fick vi lira det snortighta Gunfight, Night Mode med Hardcore samt klassiska spellägen som Domination och Team Deathmatch på små kartor för 2v2-fighter och massiva stridsfält för 20v20-fejder, vilket har blivit möjligt med den nya kraftfulla spelmotorn.
Gunfight och Nightmode var de spellägen som stack ut mest med fokus på taktiskt spelande. I Gunfight kastas du in på en liten karta och du och en medspelare måste slåss mot två motspelare och alla kör med samma utrustning, som för övrigt slumpas varannan runda. Kombinationen av slumpmässig utrustning och små banor gör att full fokus ligger på samarbete och taktik för att vinna.
Troligtvis minns ni första gången man aktiverade Night Vision i Call of Duty 4: Modern Warfare och fick se lasersikten flyga omkring. Det var en riktig wow-upplevelse. Samma wow-upplevelse lyckas nästan Infinity Ward återskapa i Night Mode där samtliga lampor på kartan släckts ner och du måste förlita dig på night vision goggles för att klå motståndarna. För att göra det hela extra intensivt fick vi testa spelläget med Hardcore aktiverat, vilket tar bort all HUD och höjer upplevelsen ordentligt. Vi fick spela på en bana med trånga tunnlar och det enda man ser är praktiskt taget laserstrålar från vänner och fiender. Det gäller verkligen att kunna banan utan och innan för att vinna fejderna samt lära sig att inte använda HUD:en som en krycka.
Något vi inte fick se är hur mikrotransaktioner och sådant kommer fungera. Infinity Ward berättade dock att de inte kommer köra något säsongspass, utan nya banor och innehåll kommer bli tillgängligt via vanliga uppdateringar. Förhoppningsvis kommer det inte bli en lika risig MTX-upplevelse som Black Ops 4 för tillfället är, men vi lär få mer info om mikrotransaktioner och efter release.
En riktigt trevlig nyhet är att Modern Warfare kommer ha stöd för crossplay mellan samtliga plattformar, så om du har vänner som sitter på olika plattformar så kommer ni kunna spela tillsammans oavsett om det liras på PS4, Xbox One eller PC. Matchmaking kommer vara inputbaserat, så kontrollspelare slipper bli sönderköttade av folk som lirar med mus och tangentbord.
Sammanfattning:
Modern Warfare är kort och gott den bästa Call of Duty-upplevelsen jag upplevt på väldigt, väldigt länge och jag är sjukt sugen på att spela mer. Det är en fröjd att hänga i Gunsmith och hitta en kombination av extrautrustning till vapnet som passar just din spelstil och de adrenalinstinna spellägena Gunfight och Night Mode kommer underhålla ordentligt. I vanligt ordning finns det en risk att girighet strular till upplevelsen, men det verkar som att Activision och gänget lärt sig av tidigare läxor.
I vanlig ordning är det bara att plita ner frågor i kommentarerna om det är något ni undrar över.
Call of Duty: Modern Warfare släpps 25 oktober till PS4, Xbox One och PC via Battle.net. Innan dess kommer gänget köra lite betatest.
12-13 september kommer folk som förbokat PS4-versionen få tillgång till betatest och öppen beta hålls 14-16 september, vilket även kommer köras på PS4.
19-20 september kommer spelare som förbokat få lira och testet kommer bli tillgängligt på PC och Xbox One.
21-23 september kommer nytt öppet betatest rulla för spelare på samtliga plattformar.
Fotnot: Activision betalade för resa samt hotell.
Försök igen
