Recension Darkspore
Michael tycker till

Darkspore
Spel / PC

Vad händer när man korsar spelet jag älskar med spelet jag hatar? Om du korsar Diablo och Spore så har man Darkspore, och du får spelet jag tycker är ok. EAs Action(RPG)-spel är en ganska grund och själlös historia, men som grindspel är det ändå förvånansvärt underhållande.

Story
Spelet tar sin början när en trött robotröst kör en halvtaskig Power point presentation som visar hur Darkspores (onda versionen av dina varelser) tar över världar och beter sig allmänt illa. Jag försöker verkligen återge känslan här, och trots att jag sett samtliga storysnuttar i spelet bryr jag mig ändå inte det minsta och har bara en vag aning om varför jag befinner mig på de olika planeterna. Storyn är utan tvekan den sämsta biten i spelet.

Gameplay
Det som särskiljer Darkspore från alla Diablokloner är möjligheten att ta med sig tre varelser till varje uppdrag, som du fritt växlar mellan. Istället för att levla upp en varelse med ett skill tree som man är van vid så har spelet istället 25 olika grundtyper av varelser, med fyra variationer av varje. Variationen består egentligen av en unik förmåga. Även statsen ändras lite, men för lite för att du ska göra några val utifrån det. Leveln på din varelse baseras på utrustningen och representerar egentligen bara något slags snitt på hur duglig den är. Varje level på dig som "Crogenitor", spelaren, låser upp mer plats för utrustning, fler grupper av varelser med mera, och du levlar på tradionellt vis, genom att slå ihjäl saker.

Varelserna är indelade i tre olika klasser, Sentinel, Ravager och Tempest. Sentinel kan ta mycket stryk, Ravager dela ut det, och Tempest är avståndbaserad. Varje karaktär är dock så pass unik att denna klassifiering är rätt lös. Utöver klasserna tillhör varje varelse en av fem gentiska typer. Den gentiska typen har två betydelser i spelet. Den ena är att vissa utrustningsdelar bara kan användas av en viss genetik och den andra är att alla motståndare i spelet tillhör en genetik. Motståndare med samma genetik som du kommer åsamka dig dubbel skada. Varje nivå har sex motståndartyper, och de presenteras innan nivån påbörjas, så att ha en grupp med olika genetiska typer är att rekommendera. Ju längre in i spelet du kommer, desto fler gentiska typer finns på varje bana, vilket ställer succecivt högre krav på att du planerar dina anfall.

Banorna är alla snarlikt utformade, men i väldigt varierande miljöer. Det handlar om större ytor som är ihopkopplade med gångar. Banorna tar allt som oftast inte lång tid att ta sig igenom, 10 minuter om man rusar mot målet, men det finns uppdrag på varje bana som förbättrar dina möjligheter att få bättre utrustning som belöning vid uppdragets slut. Vidare kan du också sammankoppla dina uppdrag. Det medför att du för varje uppdrag du utför i rad får en utrustningsdel som belöning, men du får även räkna ihop alla uppdrag du utfört under banorna för öka chansen att få bättre klass på varje del. Utrustningsklasserna går från vitt till orange, genom grönt och lila så jag behöver inte gå in närmare på det antar jag. Belöningens klass bestäms av en 100-sidig tärning, och ju fler uppdrag du utfört, desto lägre behöver man slå för en högre klass.

Under varje uppdrag kan statshöjande små bollar hittas. Dessa får du behålla så länge du fortsätter att koppla samman uppdragen. Tre bollar av samma typ kan också läggas i rad för att skapa en synergyeffekt som ytterligare förstärker vardera bolls egenskaper.
Eftersom du inte kan byta utrustningsdelar med andra spelare och avsaknaden av affär (det finns en, men den säljer enbart det mest basala vapnet till varje varelse) så blir du väldigt beroende av att grinda om du vill levla upp någon specifik varelse. För mig blev det så att jag bytte varelse under spelets gång efter vilken som hade bäst utrustning för stunden. Det kan ju vara positivt, men samtidigt blir det svårt att skaffa favoriter, och med genetikuppsättningarna på högre banor hos motståndarna kan du ligga riktigt illa till om du har otur och saknar bra utrustning till genetiker du "behöver".

Vad hände med Spore i korsningen du pratade om, undrar nu säker några av er. Jo, sporedelen i spelet finns när du utrustar din karaktär. Enkelt kan man säga att det finns 25 grundtyper och sedan kan du sätta på delar med olika utseenden på den, var helst du vill på din varelse. Utöver det kan varje utrustningsdel göras om till en kosmetisk del som enbart skapar utseende utan att bidra med några egenskaper till din varelse. Det som faktiskt gör någon större skillnad och syns är dock möjligheten av ha mönster och olika färger på din varelse för att särskilja den från alla andras.

Bild och Ljud
Ljudet på den tröttaste robotrösten sedan Marvin i Liftarens guide bidrar inte till någon stämningshöjare, men ljudet i övrigt i spelet är godkänt, komplett med rymdsynthar a la Star Trek. Bildmässigt är spelet rätt fattigt egentligen, men de detaljer som finns är snygga och miljöerna är snygga nog för att man ska glömma att det i princip är samma bana med olika texturer. Effekterna kunde gott varit maffigare, jag får aldrig känslan av att det regnar död och förintelse över mina motståndare. Banorna kunde varit roligare designade, som gammal spelare kan jag enkelt utröna vilken gång som är den som leder till kistan och vilken som leder vidare i banan.

Multiplayer
Här gör inte spelet många fel. Du och tre andra kan via inbjudan eller matchningssystemet ta er an Darkspore. Ungefär 30 sekunder så har du parats ihop med andra spelare som vill ta sig an samma nivåer som du i matchningssystemet. Möjligheten att samarbeta och förstärka varandra höjer verkligen spelet, samtidigt som du får bättre drops när du spelar med andra. Det är så här spelet ska spelas. Alla drops slås det en tärning om vem som får, så det är bara att plocka allt du ser bortsett från statsbollarna.

Jag har kul och hamnar man i en bra grupp stannar man gärna kvar och plöjer på för att utöka sina chanser att få den där unika dropen. Dock är det inte ovanligt med stumma grupper, där man håller käft och slår på käft tills uppdraget är slut. Man behöver verkligen inte kommunicera om alla vet vad man ska göra.

Slutintryck
Darkspore är bra, men men inte jättebra. Det finns inga stora fel, men inte heller några storheter. Stats på både varelser och utrustning är för grund och saknar Diablos djupa komplexa charm, som gjorde att man hela tiden pusslade för en bra kombination av utrustningsdelar. Storyn är supertunn och kan helt skippas. Det ser ok ut, men saknar trycket i effekterna och bandesignen är för rudimentär. Avsaknaden av skilltree gör inget, variationen och kombineringen av varelser räcker. Dock gör avsaknaden av byteshandel med andra spelare att det känns bra tungt när man kommit långt in i spelet. Chansen att få något som man bryr sig om är obefintlig. Multiplayern höjer spelet avsevärt, och som grindspel är det verkligen inte dåligt. Spelet har patchats flera gånger under tiden jag testat det, allt från balansering till buggfixar och det inger förtroende. Jag fastnar lätt och det kommer bakgrundsgnäll från soffan om att man faktiskt bara skulle köra en bana till. "Men looooten, jag får ju 10% bättre chans om jag bara spelar den här banan med". Installerar du Diablo II en eller två gånger om året eller har du aldrig spelat Diablo så är det här ett bra tidsfördriv. Övriga kan invänta Diablo IIIs release.

37.1°
0

Recension Darkspore

Michael tycker till

En liten titt på Around the World in 80 Days
BBC har gjort tv-serie av Jules Vernes klassiska roman

I början på nästa år kommer BBC:s tv-serie-adaption av Jules Vernes klassiska roman Around the World in 80 Days ha premiär och här kan ni kolla in några klipp från den. Tv-serien handlar om när britten Phileas Fogg ska försöka resa runt jorden på 80 dagar. I rollen som Phileas Fogg syns David Tennant och Ibrahim Koma spelar Foggs betjänt Passepartout. Med på resan finns även journalisten Abigail Fix (Leonie Benesch), en karaktär som inte fanns med i Vernes roman. Fix karaktär tros vara löst baserad av den kvinnliga journalisten Nellie Bly som inspirerats av Vernes roman och själv begav sig iväg på en resa runt jorden 1889, en resa hon avverkade på 72 dagar. BBC börjar sända Around the World in 80 Days 2 januari. Om den dyker upp på någon kanal eller tjänst som finns tillgänglig här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.1°
+
0

Star Wars: Rangers of the New Republic verkar inte bli av
Åtminstone inte i den närmaste framtiden

Det verkar bli allt mer osäkert om den tidigare utannonserade Mandalorian-spinoffen Star Wars: Rangers of the New Republic faktiskt kommer att bli av. Det var i slutet av förra året som Disney meddelade att man skulle spela in serien och den troddes så handla om när karaktären Cara Dune lämnade The New Republic och anslöt sig till Rebel Alliance. Sedan dess har dock Gina Carano, skådespelaren som spelade Cara Dune i The Mandalorian, fallit i onåd hos Disney efter ha varit lite för frispråkig i sociala medier. Detta gjorde att Rangers of the New Republic-projektet lades på is i våras. Nu säger LucasFilm president Kathleen Kennedy att det inte ens finns något manus till The New Republic och att en del av de eventuella händelserna som skulle utspelat i serien istället kan dyka upp i framtida avsnitt av The Mandalorian. Det ska observeras att Disney än så länge inte själva sagt att man skrotat idén att göra Star Wars: Rangers of the New Republic. Många bedömare tolkar dock Kennedys kommentarer som att det inte kommer att bli någon sådan spinoff-serie. Tumnagel
37.5°
+
0

Nu har det öppnat ett digital mobiltelefon-museum
Kolla in över 2000 gamla mobiler

Är du intresserad av mobiltelefonens historia har det nu öppnat ett nytt digitalt mobiltelefonmuseum på nätet. I "Mobile Phone Museum" kan besökarna ta del av över olika 2100 mobiltelefoner som släppts från 1984 fram tills idag. På de flesta modellerna museumsidor finns bilder, vilket årtal modellerna släpptes, vad de vägde samt en kortare informationstext om modellerna. Förutom att visa upp mobiltelefoner så hoppas skaparna av Mobile Phone Museum att man i framtiden ska kunna besöka till exempel skolor och prata mer om historiska mobiltelefoner, något som man man kan hoppas skapa intresse för mobilteknik hos yngre. I dagsläget finns mobil-museet bara på nätet men i framtiden hoppas skaparna av museet även att kunna arrangera temporära popup-utställningar där de visar upp mobiltelefonins historia. Tumnagel
37.9°
+
0

Apple jobbar fortfarande på laddare för flera enheter
Vill ha en framtid där "alla enheter kan ladda varandra"

Samtidigt som Apple presenterade iPhone X 2017 visade man också upp en trådlös laddare som kunde ladda flera olika enheter samtidigt. Laddaren hette AirPower och försenades, tills den till slut lades ner helt. Enligt Bloomberg sägs nu Apple vara igång med att bygga en laddare som kan ladda flera enheter på både kort och lång distans trådlöst. Först i juni i år rapporterade Bloomberg att Apple börjat med en uppföljare på AirPower och nu säger Mark Gurman att arbetet fortgår. Gurman säger dessutom att han tror att Apple ser en framtid där var och en av dess produkter kan ladda varandra. Till exempel kan en iPhone så småningom ladda AirPods eller en Apple Watch: Omvänd trådlös laddning har varit en funktion som ryktas komma till iPhone i flera år, men har i slutändan aldrig blivit verklighet (bortsett från att en iPhone kan ladda Apples MagSafe batteri trådlöst). Om tekniken skulle komma till iPhone i framtiden hade det inneburit att användare skulle kunna placera sina AirPods eller Apple Watch på baksidan av sin iPhone för att ladda dem. Tumnagel
41.4°
+
Hugo Engström
0

Tesla börjar använda AMD Ryzen i Model Y
Åtminstone i Kina – än så länge

Tidigare i år fick vi veta att grafikprocessorn till infotainmentsystemet i nya Tesla Model S drevs av ett AMD-chip som är ungefär lika kraftfullt som det i Playstation 5, nu verkar Tesla även börja använda AMD-chip i andra modeller. En ägare i Kina har nämligen upptäckt att sin Model Y visar att skärmen drivs av AMD Ryzen, det är dock oklart om det är samma chip som i den dyrare Model S. Förutom Ryzen-chippet noterade Tesla-ägare också att företaget uppgraderat Model Y Performance 12V blybatteri till ett 16V litiumbatteri. Tumnagel
32.6°
+
Hugo Engström
0

Indien vill stoppa förbokningen av Starlink
Tills företaget fått licens att sälja systemet

Indien har sagt till sin befolkning att inte förhandsboka SpaceX Starlink-system enligt Reuters. Anledningen är att den indiska regeringen först vill se att Starlink har en licens att verka i landet innan de börjar distribuera sina tjänster. I en tweet från Indiens avdelning för telekommunikation står det även att man frågat Starlink att stoppa förhandsbokningen av systemet. Sedan Starlink registerade sig i Indien 1 november ska man ha fått emot över 5 000 förhandsbokningar. Det är dock oklart vad som kommer att hända med dessa nu. Just nu ska Starlink ha cirka 140 000 beta-användare i 20 olika länder, Elon Musk förväntar säg att den siffran kommer stiga till 500 000 under nästa år. Tumnagel
38.5°
+
Hugo Engström
0

Har du handlat något under black week?
Dagens fråga!

Då var black week (nästan) slut, det är trots allt cyber monday på måndag, men har du handlat något? Och i sånt fall vad? Tumnagel
37.2°
+
0

Chris Harris pratar om årets bästa bilar
Mycket sportbilar

Chris Harris kör väldigt mycket bilar och här sammanfattar han årets bästa bilar. Det är så klart mycket sportbilar men man pratar även om årets bästa elbilar (Tesla vinner tack vare laddnätverket) och man pratar även om årets sämsta bilar. Tumnagel
37.5°
+
0

Github låg nere i två timmar
Tvingade utvecklare att ta helg

Github är en tjänst som utvecklare använder för att ta hand om sin kod och i går låg tjänsten nere i två timmar. Det började med att man noterade att vissa tjänster gick långsamt och till slut låg hela rasket nere. Nu var det lördag så det var en väl vald tidpunkt för tjänsten att strula, förutom för teknikerna på GitHub som fick jobba övertid. Men det är riktigt dåligt att tjänsten inte kunde leverera, det är trots allt väldigt många utvecklare runt om i världen som förlitar sig på den. Github ägs sedan 2018 av Microsoft. Tumnagel
37.9°
+
0

Bildspecial: Vi har kollat in Space
Gamingmeckat i centrala Stockholm

I dag slog Space upp dörrarna vid Sergels Torg i Stockholm. Det handlar om ett gaming-mecka med flera hundra speldatorer som man kan hyra per timme men det finns även en del andra saker. Bland annat finns en scen/arena där man kan ha konserter, esport-evenemang och konferenser. Det finns även bootcamp-rum där esportlag kan träffas för att helt enkelt träna lite ostörda. Självklart finns det även fik och en butik, men även en bar faktiskt. I dag var alltså öppningsdagen och det var så klart en del barnsjukdomar, men det ska bli intressant att se hur det fungerar till vardags. Intressant är också att projektet har så mycket pengar bakom sig, Björn Ulvaeus är engagerad i projektet och smög runt i lokalerna i dag. Priserna kommer att börja på 49 kronor i timmen och man får mängdrabatt. Bokar gör man via deras app. Tumnagel
55.4°
+
0

iPhone Bluetooth Headset var sin tids AirPods, typ
Snazzy Labs testar gamla headsetet

iPhone Bluetooth Headset introducerades i samband med Apples första iPhone 2007, men lades ner 2009. Hörluren designades endast för telefonsamtal och kunde inte användas för att lyssna på musik. Den hade dock funktioner som snabb parkoppling och att batteristatusen kunde ses på iPhones skärm. I denna video, som är lite halvt misslyckad då Quinn Nelsons exemplar av iPhone Bluetooth Headset aldrig startar, får vi se Apples föregångare till AirPods. Tumnagel
35.7°
+
Hugo Engström
0

Här är historien om MiG-25
Snabbaste jaktflygplanet som någonsin byggts

I denna video går kanalen Mustard igenom MiG-25, det ryska jaktflygplanet som byggdes för det sovjetiska flygvapnet under 60- och 70-talet. MiG-25 kunde bland annat flyga på högre höjd och med snabbare hastighet än andra jaktflygplan. Intressant nog hade även planet till en början motorer som mer eller mindre var engångsprodukter, då de hade en livslängd på endast cirka 150 timmar. Idag finns fortfarande ett antal MiG-25 i bruk i ett fåtal länder. Ryssland hade bland annat 2010 42 stycken MiG-25RB i tjänst, främst för spaning. Tumnagel
43.4°
+
Hugo Engström
0

Doug DeMuro testar Rivian R1T
"Coolaste pickupen som någonsin gjorts"

Nu har även Doug DeMuro fått testa Rivian R1T. Han verkar precis som många andra imponerad av bilens alla funktioner och är överlag nöjd med Rivians första bil. "Coolaste pickupen som någonsin gjorts" är trots allt relativt stort beröm. R1T är Rivians pickup, biltillverkaren jobbar även på SUV:en R1S som precis blivit försenad ett par månader, den ska nu börja byggas i mars-april nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Hugo Engström
0

En närmare titt på Edison Future EF1-T
Den eldrivna pickupen

Det dyker upp fler och fler eldrivna pickuper nu och det återstår att se hur många som kommer att kunna ta sig ut på marknaden. Vi skrev om Edison Future och deras modell EF1-T för en månad sedan och den får vi oss en lite närmare titt på här. Tumnagel
40.2°
+
0

Årets bästa telefoner
Enligt Mrwhosetheboss

Året är inte riktigt slut ännu, men det hindrar inte folk från att börja göra listor med årets bästa saker. Här är det Mrwhosetheboss som listar årets telefoner, och den mannen har ju testat typ allt så han borde veta vad han pratar om. Ett antal kategorier finns och vinnaren är (spoiler alert) Google Pixel 6. Tumnagel
37.8°
+
0

Spotify verkar ha skrotat billäget
I alla fall på Android

En helt ok funktion i Spotify har varit billäget, där Spotify-appen har fattat att man åker bil och då visat en enklare vy istället för det vanliga gränssnittet. Nu verkar funktionen vara borttagen på Android, på iOS finns den kvar, och det är tydligen med flit. Så här säger en representant från Spotify på deras forum. We can confirm that wex27re retiring the car view feature. This however doesnx27t mean we donx27t want to improve on how our users listen to Spotify while driving. On the contrary, wex27re actively exploring a variety of new ways to deliver the best in-car listening experience. Think of retiring car-view as something that needs to happen in an effort to make way for new innovations coming down the track. Please bear with us for the time being. While we work backstage on improving the experience, one alternative would be to listen hands-free via Google Assistant. This feature also works with Google Maps so you can navigate while listening to Spotify. In order to do that, you can link your accounts and say ‘Hey Google, play Spotify’. Spotify har som bekant en hårdvara som man testar som kallas för Car Thing, men det här draget har man nog inte gjort för att sälja mer av den. Car thing finns ju inte ens att köpa här i Sverige till exempel. Funktionen finns som sagt kvar på iOS, i alla fall just nu. Tumnagel
40.7°
+
0

Kolla in när Prichal-modulen dockar med ISS
Internationella rymdstationen har blivit lite större

Vi tar och avslutar den här rätt nyhetsfattiga dagen med ett klipp från den internationella rymdstationen ISS. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ISS senaste modul Prichal dockar med ISS. Prichal är primärt tänkt att användas som dockningsstation för andra farkoster i framtiden. Det här är den tredje nya modulen som anslutits till ISS det senaste året. I slutet av förra året skickade NASA upp modulen Nanoracks Bishop Airlock till ISS och i somras skickade Roskosmos även upp en modul som kallas för Nauka. Vi på Feber önskar er därmed en trevlig helg och hoppas ni inte bränt alla era pengar på konstiga Black Friday-köp. Tumnagel
40.7°
+
0

Evercade VS är ännu en retrokonsol
Om du vill spela gamla spel med polarna

Evercade VS är en ny spelkonsol vars fokus ligger på att låta användaren spela retrospel på sin tv. Konsolen tillverkas av samma företag som förra året släppte den handhållna konsolen Evercade. Med Evercade VS kan upp till fyra spelare lira retrospel vilka säljs på samma typ av kassetter som användes i den handhållna versionen av Evercade. I dagsläget finns det runt 280 spel till Evercade från tillverkare som Atari, Data East och Technos. Evercade VS börjar levereras i december och konsolen, en handkontroll och en spelkassett med ett tiotal spel kostar cirka 100 euro. Vill man ha fler konsoler och spel så får man lägga till ytterligare några tiotal euro. Här nedan hittas en introduktionsfilm för Evercade VS. Tumnagel
36.4°
+
0

Detta är årets Grammy-nomineringar
Grammy 2022 sänds live 31 januari

Under veckan släpptes listan med de artister, album och låtar som är nominerade för en Grammy. Detta är den 64:e Grammygalan och vinnare får vi veta den 31 januari. Nedan listas de viktigaste och populäraste kategorierna, för att se samtliga kategorier, besök Grammys hemsida. Artister som är nominerade inkluderar bland annat ABBA, Jon Batiste, Billie Eilish, Kanye West, Lil Nas X, Silk Sonic och Taylor Swift. Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Idag öppnar Kolmården Sagojul
Med skridskobana och julklappsjakt

Idag den 27 november, öppnar Kolmården upp portarna till en vintervärlden Sagojul fylld med roligheter. I ett pressmeddelande skriver Kolmården att "barnen får träffa Tomten, besöka trollen i Trollskogen och hälsa på Bamse i hans julpyntade Småköping. I år kan man även åka skridskor på vår alldeles nya skridskobana i Vinterdalen och följa med på den spännande Julklappsjakten." Detta är sjätte året Kolmården öppnar sitt vinterland. Sagojul kommer vara öppet på Kolmården alla fyra adventshelger klockan 11:00 till 19:00 (alltså lördag-söndag mellan 27 november och 19 december). Biljetterna är släppta och måste förbokas online på Kolmårdens hemsida. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Tävlande i Melodifestivalen 2022
14 av 28 artister

28 stycken artister kommer att tävla om segern i Melodifestivalen 2022 och nu får vi reda på vilka 14 av dessa är. Ett axplock är Anders Bagge, Linda Bengtzing och Cazzi Opeia. Hela listan ser ni nedan. Melodifestivalens stopp under nästa år ser ut som följande: 5/2 Malmö 12/2 Göteborg 19/2 Linköping 26/2 Lidköping 5/3 Örnsköldsvik 12/3 Stockholm Tumnagel
37kg
+

Avicii-konsert livesänds
Gratis

Den 1 december anordnas konserten Together for a better day på Avicii Arena. Konserten ska bli ett årligt återkommande arrangemang som ska uppmärksamma ungas psykiska ohälsa. På scen kommer bland annat Håkan Hellström, Amason, Miriam Bryant, Annika Norlin och Kungliga Filharmonikerna att uppträda. Du som inte kan eller vill vara på plats kan ändå ta del av konserten eftersom den kommer att direktsändas på SVT, SR och Youtube - helt gratis. Tumnagel
132kg
+

Alkoholfri snaps från O.P. Anderson
Alla kan vara med och skåla

Julbords-hysterin är i full gång och det ska ätas prinskorv, lutfisk och köttbullar i mängder. Och man får ju inte glömma julsnapsen! Den kanske inte alla är så förtjusta i men visst är det tradition. Alla ska kunna sjunga med i snapsvisorna och det blir stoj och stök. Och de som inte vill dricka alkohol men ändå vill vara med och skåla kanske har gjort det i julmust eller vatten tidigare, men nu kan det bli ändring på det. O.P. Anderson presenterar nämligen ett mixpack med alkoholfri snaps så att man har lite fler grejer att välja mellan. De här ska vara de första snapsarna i sitt slag på Systembolagets hyllor och förpackningen innehåller de tre varianterna Original, Petronella och Klar. Släpps den 1 december och för de sex små flaskorna på 50 milliliter vardera får man betala 109 kronor. Tumnagel
106kg
+

Steve Aoki mixar ledmotivet för Cowboy Bebop
Bra eller anus?

Den fantastiskt fenomenala animeserien från 90-talet, Cowboy Bebop, blev nyligen en Netflix-serie vilket gjorde att seriens ikoniska ledmotiv fick lite uppmärksamhet igen. Netflix passade också på att anlita DJ:n och Rocky Aokis son, Steve Aoki för att göra en mix av ledmotivet som du kan lyssna på via klippet ovan. Tumnagel
77kg
+

Ny kapselkollektion från Vault by Vans
Med konstnären Geoff McFetridge

Vault by Vans presenterar nu en kapselkollektion med kläder och skor tillsammans med konstnären Geoff McFetridge. Geoff har återskapat fem ikoniska silhuetter från Vans och det handlar om tre stycken unika versioner av OG Slip-On LX och två av OG Style 38 NS. Förutom skorna finns hoodies, sweatshirts, hattar, väskor och strumpor. Allt släpps den 2 december. Tumnagel
69kg
+

Ett besök på den italienska restaurangen Rezdôra
Michelin-ställe i New York

Kocken Stefano Secchi lärde sig att göra pasta av de bästa i Emilia-Romagna, Italien. Kunskapen tog han med sig till New York och där skapade han restaurangen Rezdôra som belönats med en Michelin-stjärna. Tumnagel
91kg
+

Cara Delevingne släpper prosecco
Tillsammans med sina systrar

Della Vite Superiore Prosecco D.O.C.G är namnet på systrarna Chloe, Poppy och Cara Delevingnes nya hållbart producerade prosecco. Den har tagits fram tilllsammans med en tredje generationens vinfamilj på en vingård i hjärtat av Valdobbiadene-dalen i nordöstra Italien. Terrängen här gör att det är omöjligt att använda sig av mekanisk vinodling så allt sker för hand. Gården drivs även med solenergi. Nu är det Sverigepremiär för drycken som du kan hitta i Systembolagets beställningssortiment. En flaska som är på 750 milliliter innehåller 11,5 procent alkohol och blir din för 299 kronor. Tumnagel
48kg
+

Lollapalooza Stockholm presenterar line-up
Biljetterna släpps imorgon

1-3 juli nästa år kommer musikfestivalen Lollapalooza Stockholm att anordnas och nu får vi reda på vilka som kommer att uppträda. Bland artisterna ser vi namn som Pearl Jam, Post Malone, Imagine Dragons, The Killers, Doja Cat, Veronica Maggio, Tove Lo, Little Jinder och Timbuktu. Biljetter släpps imorgon klockan 09:00 på länken nedan. Tumnagel
79kg
+

Detta tuggummi är helt plastfritt
Ja, vanliga tuggummin innehåller plast

De flesta har nog hört att vi sväljer ett kreditkort plast i veckan och jag kan tänka mig att det blir en hel plånbok för de som också sväljer tuggummin. Men med detta tuggummi ska det tekniskt sett gå att svälja hur många som helst. Eller inte. True Gum är tuggummin som inte innehåller någon plast överhuvudtaget. Det ska enligt True Gum vara lite av en branschhemlighet att många tuggummin innehåller en viss mängd icke-nedbrytbar plast, Peter Juul Regnersgaard, medgrundare och marknadsdirektör på True Gum säger: "Tuggummi är traditionellt gjort av en syntetisk gummibas, som är en blandning av olika syntetiska ämnen och plaster. Dessa ingredienser döljs alltså under termen ”gummibas” och delas aldrig med konsumenter. Därför är det inte många som vet att tuggummi kan innehålla plast. På True Gum tycker vi att det är dags att avslöja hemligheten." True Gum ska finnas att köpa på bland annat Coop och Life. Tumnagel
123kg
+
Hugo Engström

Ny Star Wars-kollektion från Columbia
Släpper snart Boba Fett-inspirerade kläder

Klädföretaget Columbia har de senaste åren haft ett samarbete med Disney där de släppt ett antal Star Wars-inspirerade klädkollektioner. Snart släpper man en ny sådan kollektion och den här gången har kläderna hämtat inspiration från Disneys kommande Star Wars-serie The Book of Boba Fett. I Columbias Boba Fett-kollektion ingår en en jacka för 450 dollar, en hoodie för 120 dollar, t-shirtar för 50 dollar styck samt en keps som kommer att kosta 40 dollar. Kollektionen kommer att gå att köpa via Columbias webbplats men i dagsläget ser det inte ut som om det kommer att vara möjligt att beställa kläderna till Sverige. Tumnagel
77kg
+