Dead Cells är rogue-lite när det är som bäst
Vi har dött massvis i Dead Cells
TL;DR: Med Dead Cells har Motion Twin egentligen inte levererat någonting nyskapande när det kommer till gameplay, men utvecklarna har finjusterat samtliga element till perfektion och levererat en riktigt episk actionlir du kan spendera otaliga timmar i.
Dead Cells från Motion Twin är ett meteroidvania-lir med rogue-lite-inslag. I folkmun betyder detta att det är ett 2D-actionspel med en massiv karta där du har möjlighet att låsa upp förmågor som låter dig ta dig till nya områden och när du avlider, vilket du kommer göra ett par hundra gånger, försvinner allt du samlat på dig under rundan och du måste börja om från början. Bandesignen slumpas fram mellan rundorna och varje gång du dör måste du ta dig an en sprillans ny labyrint med nya fiender, dolda hemligheter och bossar.
Spelets story är relativt obefintlig, men målet är att rymma från ditt öde som fånge i ett evigt förändrande fängelse, tror jag. Det är mer som att resan är målet. Varje runda inleds att du får se en blob som tar kontroll över en död kropp och därefter får du ta dig ur den inledande fängelsehålan. Du får initialt tillgång till ett svärd och har möjlighet att välja mellan att plocka upp en pilbåge för att sänka fiender på distans, eller en sköld för att skydda dig från attacker och skjuta tillbaka projektiler. Under spelets gång låser du upp fler vapen och får fler valmöjligheter vid start. Efter du valt din startutrustning är det bara att lämna fängelsehålan för att starta äventyret.
Under sessionens gång stöter du på nya vapen och du kan välja helt fritt vad för vapen och annan utrustning du vill använda. Varje vapen har en rätt unik spelstil och efter ett tag hittar man en som är effektiv för sin spelstil och spelet är riktigt bra på att belöna en för sin bedrift. Tillfredsställelsen är total när du lyckas ta dig en sektion längre än föregående runda, och den känslan blir bara större ju längre in i spelet du kommer.
Målet med varje runda är att plocka på dig celler, eller dead cells, som du använder för att låsa upp fler förmågor mellan de olika sektionerna. Men dör du i en sektion förlorar du samtliga resurser och måste börja om från början. Initialt så kommer du dö efter några minuter, men efter att du låst upp lite förmågor och lärt dig fiendernas attackmönster kommer rundorna bli längre och längre och efter ett gäng timmar kommer du vara så pass vass, både som spelare och tack vare uppgraderingar, och har möjlighet att ta dig an den stora utmaningen med att sänka bossen.
Spelets banor är uppbyggda i olika sektioner. Varje sektion har två utgångar till nya sektioner med unik design och unika fiender och varje gång du tar dig vidare till nästa del har du möjlighet att spendera resurser för att uppgradera din karaktär. För att nå vissa sektioner behöver du låsa upp speciella förmågor som till exempel möjligheten att få en vinranka att växa som låter dig klättra upp till ett tidigare otillgängligt område med fler resurser, föremål och fiender.
För att sammanfatta så är Dead Cells ett spel utan dess like på marknaden just nu. Det är väldigt lätt att komma in i, men tidskrävande och svårt att bemästra. För varje runda du kastar dig in i tar du dig lite längre i berättelsen och för varje sektion du tar dig igenom känner du en tillfredsställelse som är riktigt svårslagen.
Dead Cells släpps i morgon till PS4, Xbox One, Nintendo Switch och PC. Priset ligger på 250 pengar.
Fler recensioner av Dead Cells hittar ni på spelets Metacritic-sida, länk här nere till vänster och här under hittar ni även ett gäng videorecensioner.
Försök igen

Försök igen

Försök igen




