m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

En dryg vecka med The Division
Frode tycker till

En dryg vecka med The Division
Spel / Multiplattform

Den gångna veckan har jag spenderat de flesta kvällarna med PlayStation 4-versionen av The Division. Orkar man inte läsa allt mitt babbel om vad jag tyckte om spelet så skulle jag kunna sammanfatta mina tankar så här:

Jag gillar det en hel del trots repetitiva sidouppdrag och spelets oengagerande handling som inte levererade gentemot det annars intressanta konceptet. Spelet stillade verkligen mitt behov för att jaga loot och se ens statussiffror stiga vid varje uppgradering man fick. Att spela spelet själv fungerar hur bra som helst (dock mindre bra i flerspelarzonen) men spelglädjen höjs några extra nivåer när man spelar det tillsammans med andra spelare. Hur länge The Division kommer vara spännande nu när alla huvuduppdrag är slut återstår att se. Men även om allt skulle falla pladask nu så har jag ändå fått ut mer än 20 timmars nöje ur spelet.

Det som jag skrev ovan fast med fler bokstäver kan hittas efter hoppet.

I The Division har centrala New York isolerats från omvärlden på grund av en mycket smittsam sjukdom som orsakat att staden kollapsat. Staden har tagits över av diverse grupper och det råder anarki vilket man som agent i The Divsion skall sätta stopp för så att man kan rädda det som finns kvar att rädda.

Själva handlingen är inte mycket att hänga i julgranen. Den tar sig själv på rätt så stort allvar vilket är ok, men då man blandar detta med märkliga karaktärer som försöker vara roliga eller udda blir det ganska ojämnt och dåligt. Insatserna från röstskådespelarna som spelar de olika karaktärerna kändes ganska oengagerande, men om man som jag tröttnade så kan man skippa de flesta mellansekvenserna. Detta ger handlingen en rätt ojämn ton samt gör att allt faller rätt så platt och efter ett par uppdrag så tappade jag motivationen att göra saker för handlingens skull. Men det är också den typen av spelare jag är, fångar inte handlingen mig allt för fort så slutar jag bry mig om den. Det finns massvis med olika objekt i The Division som man kan hitta så som mobiltelefoner, och något som heter Echos, som fläskar ut världen en aning men det är som sagt något man måste jaga efter.

Där spelet lyckas berätta en bra historia är via dess olika enormt detaljerade miljöer. Likt The Last of Us så är de flesta rummen fyllda med grejer som berättar en historia om vad som kan ha hänt där. Det som är lite extra imponerande här är att det finns rätt så stor variation av objekt så folket som suttit och modellerat allt det där förtjänar en liten klapp på axeln tycker jag.

Det man från början till slut gör i spelet är att skjuta snubbar och snubbor i huvudet. Då spelet utspelar sig i "verkligheten" är det endast människor man skjuter och fiendevariationen är lite sisådär. De olika fiendegrupperna har lite olika taktiker för hur de anfaller en men någon större variation av fiendetyper är det ej. Men nu gillar ju jag det här med att, i spel, avfyra riktiga kulor i kött så för mig var det inget större problem.

Som spelare kan man gömma sig bakom olika skydd och röra sig mellan dessa för att taktiskt flankera fienderna. Att flytta sig runt slagfältet är riktigt enkelt och fungerar för det mesta väldigt smärtfritt. Att hitta en bra skydd- eller attackposition är riktigt tillfredsställande och det blir även extra tillfredsställande när man spelar med andra spelare. Faktumet att man även har en hel del förmågor i sin arsenal innebär att man kan vara lite mer taktisk i sitt spelande. Det här taktiska förflyttandet och skjutandet påminner lite om spel som Spec Ops: The Line samt Rainbow Six: Vegas, två spel som jag gillade en hel del. Men trots att man skjuter människor i huvudet så tar det tid att döda dem. Då det är ett rollspel så är det mer som Borderlands vilket innebär att man ibland måste tömma flera magasin i fiender innan de dör. Skjutandet känns stabilt men då det konstant är online kan det ibland vara en liten fördröjning från när man avlossar ett skott till skottet registreras på mottagaren. Det gör inte så mycket då detta ju är ett rollspel först och en skjutare sekundärt.

Som jag nämnde ovan så är The Divison, enligt mig, som bäst när man spelar med andra. Det spelet lyckas bra med är att balansera svårighetsgraden när man spelar med folk på olika nivå. Spelet räknar ut ett medeltal som baseras på gruppens olika statusnivåer och pumpar ut fiender beroende på detta medeltal. Detta kan leda till att det blir riktigt tufft för vissa i gruppen och halvsvårt för andra men man hamnar aldrig i ett läge där det blir tokenkelt för de som har en hög statusnivå då de även måste se till att de andra i gruppen håller sig vid liv.

Spelet bjuder på 18 huvuduppdrag och ett gäng sidouppdrag. Huvuduppdragen är underhållande och håller en jämn svårighetsgrad beroende på hur många spelare man är. Det är väldigt enkelt att hitta andra spelare innan varje uppdrag så om man behöver hjälp att klara det är det sällan något problem att hitta någon som kan göra det. Dessa uppdrag kan även spelas om på högre svårighetsgrader så man kan hitta bättre loot.

Sidouppdragen är dock inte lika spännande då dessa snabbt blir repetitiva så jag skulle rekommendera att man kör in dem med jämna mellanrum. Allt eftersom man utför dessa uppdrag så kan man uppgradera sin bas och får då nya förmågor så som bomber, kanontorn, mobilt skydd eller en mackapär som helar spelare om de står nära den. När man väl har låst upp dessa så kan man när som helst växla mellan dem. Detta gör att man enkelt kan anpassa sin karaktär för att komplettera roller i gruppen man spelar med. Det finns även passiva förmågor men dessa är inte så spännande och jag hade svårt att välja något som kändes skoj att ha.

Det är detta som är själva kärnan i spelet: skjuta folk, få loot samt XP, bli starkare och så gör man om allt igen. Loot får man bannemig hela tiden då nästan allt man gör genererar loot och känslan av att se sina nummer gå upp när man skjuter fienderna är den stora drivande faktorn som tog mig genom spelet.

Grafiskt sätt ser spelet bra ut, men på konsol blir spelets texturer väldigt suddiga när spelet laddar in dem. Det blir lite det här gamla Unreal Engine-problemet med att texturerna inte laddas in ordentligt förrän upp till 20 sekunder efter man laddat in sig någonstans. Men vill man ha maxad grafisk upplevelse får man lira på en bra dator. En grafisk grej som är väl värd en egen mening är alla fina väderomväxlingar som sker. Detta ger inte enbart spelvärlden lite variation utan kan även göra det svårare eller lättare för spelaren att besegra fienderna.

Förutom enspelarkampanjen så har The Division även en stor PvP-del. I mitten av kartan hittar man Dark Zone vilket är ett område där, i spelets fiktion, sjukdomen slog till hårdast och allt är totalt kaos. I Dark Zone hittar man svårare fiender som ger bättre loot. Men här hittar man också andra spelare som har liknande nivå som en själv och dessa personer kan antingen hjälpa en eller skjuta en samt sno ens surt förvärvade loot. Folket som väljer att ge sig på andra spelare markeras då som Rogue-agenter för alla andra spelare på servern. Det innebär att alla kan ge sig på dem och lyckas man skjuta ner dessa Rogue-agenter får man mer XP än vanligt. Om dessa Rogue-agenter lyckas hålla sig från de andra spelarna på servern under en viss tid får istället de en rätt saftig XP-boost.

All loot man hittar i Dark Zone är infekterad så man måste bege sig till speciella platser och där kalla in en helikopter som, efter 1,5 minuters väntan, kommer för att hämta grejerna. Detta kan leda till riktigt intensiva stunder speciellt när ett flertal grupper samlas vid en en sådan här plats och alla väntar på att någon skall börja panga (exempelvis så här). På dessa platser finns det också ofta en hel del AI-kontrollerade fiender vilket kan göra det riktigt svårt om man spelar ensam vilket då kan leda till att man inte får ut sin loot ur Dark Zone. Värt att nämna är kanske också att om man nu blir tvungen att stänga av spelet på grund av verkliga livet och inte lyckats få på grejerna på helikoptern så blir man av med dem. Så skall man ge sig in i Dark Zone så är det bra om man har någon eller några vänner med sig som kan se till att man lyckas överleva i denna kaotiska zon. Men trots att man kan räkna med att det ibland kan bli tufft i Dark Zone om man spelar själv kan man fortfarande ha riktigt skoj där och det är nog här som de flesta kafferasthistorierna från The Division kommer komma från.

Ett exempel på det var när jag en gång stötte jag på två franska typer som försökte skjuta ner mig efter vi tillsammans hade besegrat ett gäng riktigt svåra AI-fiender. Jag lyckades med nöd och näppe fly men så fort jag var helad igen vände jag mig om för att smyga efter dem. Deras rouge-status försvann men jag höll koll på deras namn och smög efter dem runt Dark Zone i väntan på ett tillfälle att slå tillbaka. Till slut, efter kanske tio minuters lurpassning, gav de sig på en annan ensam stackare. Då markerades de som rouges igen och jag gjorde då min närvaro känd och pepprade dem med skott bakifrån. Lyckades sänka den ena typen innan den andra hann vända sig om för att ge sig på mig istället. Detta gav den andra ensamma stackaren chansen att avancera mot kvarvarande rouge-agent som nu var instängd mellan oss och kort efter var även han död. Detta gav mig då massvis med XP, en hel del bra loot och en enorm vedergällning. Känslan som denna händelse gav mig var riktigt tillfredsställande och jag har inte känt så sedan vissa Bloodborne-invasioner.

Spelet är alltid online så om servrarna är nere så går det inte att spela även om man inte ens hade tänkt att nudda MP. Så ibland ballar det ut. Det här innebär också att man alltid måste vara uppkopplad mot nätet samt att Ubisoft håller sina servrar vid liv för att det ska gå att spela.

Det återstår dock att se hur The Division ser ut om en månad och efter det. Det finns Dailys och Weeklys efter man nått nivå 30 men det är bara de vanliga huvuduppdragen fast svårare. En raid kommer nästa månad och tre expansioner kommer släppas innan årets slut (se klipp ovan). Det finns dock en risk att det blir som Destiny: The Taken King där allt var glädje tills materialet tog slut och det helt enkelt inte fanns något mer att göra förutom att jaga superloot som man sedan inte kan använda någonstans (om man nu inte PvPade). Men man betalar inte någon månadskostnad för spelet och även om jag skulle tröttna på vad spelet har att erbjuda efter raiden så har The Division fortfarande gett mig mer än 20 timmar spelglädje.

Läs mer
43.9°
0

En dryg vecka med The Division

Frode tycker till

Google döms för GDPR-brott i Förvaltningsrätten
Får inte informera webbplatsägare om sökresultat tas bort

Förvaltningsrätten anser att Googles förfarande om att upplysa webbplatsägare om att sökresultat tas bort i samband med den så kallade "Rätten att bli glömd" strider mot dataskyddsförordningen GDPR. Anledningen till det är att webbplatsägare antagligen kan lista ut vem som valt att använda sig av rätten att bli glömd baserat på vilken sida på deras webbplats som uteslutits från Googles sökresultat. Google anser att deras upplysning till webbplatsägare om att sökresultat från deras webbplats tagits bort från Googles sökresultat är nödvändig för webbplatsägarrnas grundläggande rätt till yttrande- och informationsfrihet. Förvaltningsrätten anser inte att så är fallet och skriver i ett pressmeddelande: "Domstolen har däremot bedömt att Googles rutin att regelmässigt skicka information till webbansvariga utgör en behandling av personuppgifter som inte är förenlig med det ändamål för vilket uppgifterna ursprungligen samlades in, och att det inte heller finns någon rättslig grund för behandlingen." Google ska även betala en sanktionsavgift på 52 miljoner kronor på grund av Googles underlåtenhet att ta bort enskilda sökträffar utan onödigt dröjsmål. Detta är en sänkning av sanktionsavgiften från de 75 miljoner kronor som Datainspektionen dömde Google att betala när de behandlade fallet tidigare i år. Aftonbladet skriver att Förvaltningsrättens dom mot Google sannolikt kommer att överklagas, bland annat för att det är den första domen av det här slaget i Sverige. På bilden ovan syns hur det kan se ut när Google meddelar webbplatsägare, i det här fallet Feber, om att en av deras sidor inte visas i deras sökresultat när man söker efter vissa personers namn. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche sladdar in ett nytt världsrekord
Längst drifting med eldriven bil

Ny dag, nytt. världsrekord. Porsche annonserar nu att de fått ett för drifting med eldriven bil och det rör sig självklart om modellen Taycan. Med sladdproffset Dennis Retera bakom ratten på en bakhjulsdriven Taycan lyckades han under 55 minuters tid sladda 210 stycken varv, utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Det hela skedde på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chris Harris gav sig på uppgiften först bara för att se hur många varv han klarade, men det hela var enklare sagt än gjort. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Zlatan arg på Fifa-spelen som använder hans liknelse
Verkar inte veta hur Fifa-licenser fungerar

För att ha varit med i branschen så länge är det lite underligt att Zlatan Ibrahimovic inte verkar veta hur licensering fungerar. Nyligen skrev Zlatan ett inlägg på Twitter där han skrev hur jävligt det är att EA med Fifa-spelen tjänat pengar på hans ansikte och namn, helt utan att fråga Zlatan om det är okej. Faktum är att utvecklarna bakom fotbollsspel som Fifa och PES är rätt duktiga på att betala licenskostnader till fotbollsorganisationer som FIFPro, Fifa och den oas av fotbollsligor som finns runt om i världen. Specifikt i Zlatans fall inledde EA Sports samarbete med AC Milan i augusti, vilket gav utvecklarna tillåtelse att använda Milans emblem, utrustning, stadium och spelare i spelet, vilket någon stackare troligtvis måste informera Zlatan om inom kort. Huruvida Zlatans granskning kommer leda någonvart är för tillfället okänt, men vi väntar med spänning på uppdateringar. Tumnagel
33.7°
+
André Stray
0

Rösta i MKBHDs blindtest
Vilken mobil tar bäst bilder?

Att mobilerna blir bättre och bättre på att ta bilder är ingen nyhet, men vilken är bäst? Det är dags för årets blindtest hos MKBHD och första omgången är här. Klicka helt enkelt läs mer, kolla på bilderna och välj dina favoriter. Den här omgången tar slut om tretton timmar, alltså typ vid midnatt. De som går vidare i den här omgången får göra upp i en ny omgång i morgon. Sitter du på en dator, högerklicka på bilderna nedan och öppna dem i en ny flik. OBS! Bilderna ovan är bara ett urval, kolla alla nedan! Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Kina ska hämta hem stenar från månen
Första gången någon gör det på över 40 år

Igår kväll svensk tid lyfte Kinas rymdfarkost Changx27e-5 från jorden med destination månen. Changx27e-5:s uppdrag är att hämta hem grus och stenar från månen för att dessa sedan ska analyseras här på jorden. Det är planerat att farkosten ska samla in två kilo månsten från en lavaslätt i ett tidigare outforskat område som kallas för Mons Rümker i regionen Oceanus Procellarum på månen. Hela uppdraget förväntas ta 23 dagar. Skulle Kina lyckas med att hämta hem material från månen blir man den tredje nationen att klara av den bedriften. USA och Sovjetunionen genomförde liknande uppdrag på 1960- och 1970-talet men sedan dess har ingen försökt sig på det. Här ovan kan ni kolla in ett inslag från South China Post som visar när Changx27e-5 lämnade jorden igår. Nedan kan ni kolla in lite närmare hur det är tänkt att uppdraget med att samla in månsten ska utföras. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt Tomb Raider-spel släpps nästa år
Tyvärr blir det mobilspel

Det har gått två år sedan den senaste Tomb Raider-trilogin avslutades med Shadow of the Tomb Raider, men nu har det blivit känt att vi kommer få uppleva fler äventyr med Lara Croft redan nästa år. Square Enix har meddelat att det nya spelet kommer gå under namnet Tomb Raider Reloaded och spelet utvecklas av Emerald City Games tillsammans med Square Enix mobilspelsdivision. Vad vi kommer få göra i spelet är för tillfället okänt. Ovan har ni en rätt intetsägande teaser där vi får se en väldigt tecknad version av Lara Croft skjuta hejvilt mot dinosaurier, stenmonster, jättespindlar och vargar. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0

Nästa års Göteborg Film Festival blir helt digital
Var väl inte helt oväntat

Igår meddelade arrangörerna av Göteborg Film Festival att nästa års upplaga av filmfestivalen kommer att bli helt digital. Anledningen till det är givetvis den pågående pandemin och arrangörerna skriver i ett inlägg på festivalsajten: "In i det sista har Göteborg Film Festival haft ambitionen att anordna en festival på biograferna i Göteborg såväl som en digital festival i hela landet. Men på grund av rådande omständigheter och en ökad smittspridning i samhället blir Göteborg Film Festival ett helt digitalt evenemang." Den 44:e upplagan av Göteborg Film Festival kommer att arrangeras 29 januari – 8 februari, 2021. Fullständigt program över vilka filmer som kommer att visas och annat som händer på festivalen kommer att släppas 12 januari. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Assistant kan schemalägga husets smarta belysning
Låt smarta hemmet tändas upp automatiskt

Det ser ut som om Googles smarta assistent Google Assistant nu går att att använda till att schemalägga den belysning man eventuellt har kopplad till sitt smarta hem. Google skriver i sin dokumentation att det nu går att styra schemaläggningen av hemmets belysning genom att säga kommandon som till exempel "Hey Google, turn on the lights at 7 AM.". Flera användare på Reddit påpekar dock att funktionaliteten skulle kunna vara lite smartare, användare kan till exempel inte säga att belysningen ska sättas på "tomorrow" utan måste ange den specifika dagen med namn. Förutom att schemalägga hemmets smarta belysning så ser det även ut som om man kan schemalägga kaffebryggare och annat som är inkopplat till det smarta hemmet med Google Assistants nya funktionalitet. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo säger upp avtalet med Bilia
Uppsägningstiden är två år

Bilia meddelar nu att Volvo sagt upp återförsäljaravtalet med dem. Uppsägningstiden är två år och det hela gäller både bilförsäljning och service. När denna tid har passerat vill Bilia fortsätta med att serva och sälja begagnade Volvo-bilar. Varför Volvo har sagt upp avtalet är oklart. Under förra året sålde Bilia som är Nordens största bilåterförsäljare nya Volvo-bilar för nästan 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Bilia har 135 stycken anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien och runt 5.000 stycken anställda. Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0

Linus Torvalds skulle gärna vilja ha en av Apples M1-datorer
Om de körde Linux på riktigt

Linux-skaparen Linus Torvalds verkar precis som de flesta andra vara riktigt peppad på Apples nya ARM-baserade datorer som rullar på Apples egenutvecklade chip M1. I ett diskussionsforum skriver Torvalds att han gärna skulle ha införskaffat en egen M1-laptop om det hade gått att köra native linux på den. I en diskussionstråd på RealWorldTechs forum svara Torvalds på frågan om vad han tycker om Apples nya M1-datorer: "Ix27d absolutely love to have one, if it just ran Linux.. I have fairly fond memories of the 11" Macbook Air (I think 4,1) that I used about a decade ago (but moved away from because it took Apple too long to fix the screen - and by the time they did, Ix27d moved on to better laptops, and Apple had moved on to make Linux less convenient).Apple may run Linux in their cloud, but their laptops donx27t ;(Ix27ve been waiting for an ARM laptop that can run Linux for a long time. The new Air would be almost perfect, except for the OS. And I donx27t have the time to tinker with it, or the inclination to fight companies that donx27t want to help." Sannolikheten att Apple släpper en Macbook med M1-chippet som kör Linux är dock sannolikt inte särskilt hög. Så Torvalds får nog fortsätta drömma om den ultimata ARM-datorn med Linux. Åtminstone ett tag till. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tranås vill återvinna toalettpapper
Förslag om att det inte ska slängas i toaletten

I Tranås kommun har det lagts förslag om att börja återvinna toalettpapper enligt en ny avfallsplan för kommunen. Förslaget innebär att kommuninvånarna skulle lägga sitt toalettpapper i en separat behållare istället för att spola ner det direkt i toaletten, ungefär som man ofta gör i länder där avloppssystemen och toaletterna inte pallar med toalettpapper. Torbjörn Adolfsson, vatten- och avfallschef i Tranås kommun, ligger bakom det nya förslaget och han säger till Tranås Tidning: "Vi är ju egentligen ett u-land, som lägger så mycket resurser i vårt avloppsvatten. Det handlar i grund och botten om en beteendeförändring. Vi belastar miljön och tekniken otroligt mycket." Kommunen vill i ett första steg gå vidare och utvärdera hur ett eventuellt återvinningssystem för toalettpapper skulle kunna fungera. Man ska bland annat ansöka om om medel från Avfall Sveriges utvecklingssatsning för projektet. Adolfsson är dock hoppfull att kommunen ska klubba igenom hans förslag och säger vidare: "Egentligen är det ju självklart. Bara för att vi är bekväma och har en teknik som möjliggör det här beteendet så behöver det inte vara så. Det är ju våra beteenden och teknik som gör att det ser ut som det gör i våra sjöar och vattendrag." Tumnagel
-3.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

The World Ends with You får en uppföljare
Som heter typ samma sak

The World Ends with You släpptes 2007 till Nintendo DS och spelet gick verkligen hem hos kritikerna som hyllade spelet och gav det höga poäng. Försäljningsmässigt gick det sådär. Trots relativt låga säljsiffror har vi nu fått reda på att spelet kommer få en uppföljare i form av Neo: The World Ends With You. Enligt trailern ovan verkar spelet ha samma stil som föregångaren och vi kommer få kontrollera en ny protagonist vid namn Rindo som sugs in i Reaper’s Game och måste slåss mot demoner med olika pins. Neo: The World Ends With You väntas släppas nästa sommar till PS4 och Nintendo Switch. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Kolla in rummen på Disneys Star Wars-hotell
Bo på ett rymdskepp

Disney har släppt lite bilder på hur rummen i det Star Wars-hotell som man håller på att bygga ser ut. Det handlar om ett hotell som Disney avslöjade planer på att bygga redan 2017 och som ligger på deras nöjesfält Walt Disney World Resort i Florida. Det handlar dock om mer än bara boende för den som checkar in på Star Wars-hotellet. Disney tänker sig att de boende ska få en hel Star Wars-upplevelse och de kommer att kunna träffa på skådespelare som spelar besättningsmän på rymdfärjan Halcyon där rummen finns. Disney skriver själva om lite av upplevelsen: "Star Wars: Galactic Starcruiser is a completely new type of experience. Youx27re going to live onboard a star cruiser, and you can get wrapped up in the larger Star Wars story." Disney planerar att öppna "Star Wars: Galactic Starcruiser" på Walt Disney World Resort någon gång under nästa år. Huruvida så blir fallet har antagligen mycket att göra med om pandemin har avtagit och turismbranschen kommit igång igen. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tokfet Renault Twizy till salu
Ser i alla fall snabb ut

2013 byggde RenaultSports F1-team en helgalen version av den lilla eldrivna tvåsitsiga bilen Twizy. Oakley Design inspirerades av denna och byggde en likadan, och nu är just denna bil till salu. Så även om den ser riktigt snabb ut så är den tyvärr inte det. RenaultSports version bjöd på 98 hästar, den här har bara fjuttiga 18. Förutom den vässade utsidan har insidan fått en annan ratt och en sportigare förarstol. Åket blir ditt för 19.999 pund. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Cerebras presenterar datorn CS-1
Som använder sig av världens största datorchip WSE

För lite mer än ett år sedan visade amerikanska Cerebras Systems upp världens största datorchip och nu har man utvecklat en dator som använder detta enorma chip. Datorn CS-1 använder det jättelika WSE-chippet (Wafer Scale Engine) som är på hela 215x215 millimeter. Det innehåller 1,2 biljoner transistorer och enligt Cerebra är chippet 10.000 gånger mer kraftfullt än en traditionell GPU. Datorn CS-1 har 400.000 kärnor och 18GB RAM. Både WSE-chippet och CS-1-datorn är framför allt utvecklade för att pyssla med beräkningar inom artificiell intelligens. Tanken bakom det enorma chippet är att vissa typer av krävande AI-beräkningar kan gå snabbare då man inte behöver skicka data mellan flera olika GPU:er, något som vanligtvis både gör processen långsammare och mer energikrävande. Exakt vad en CS-1 kostar finns det inga uppgifter om men det har tidigare snackats om att de kostar "ett par miljoner dollar" styck, eventuellt kan det handla om någonting runt 2,5 miljoner dollar. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nyversion av Lilo & Stitch verkar vara på ingång
Med Crazy Rich Asians-regissören i spetsen

Disneys korståg att leverera sämre versioner av sina klassiska tecknade filmer fortsätter och den här gången verkar det vara Lilo & Stitch som kommer släppas i ny version. Enligt Variety håller Disney på att förhandla med John M. Chu, Crazy Rich Asians, om att regissera filmen och produktionsbolaget bakom nya Aladdin sägs producera. Projektet verkar vara i ett rätt tidigt skede, men det lär inte dröja allt för lång tid innan Disney bekräftar att filmen är på ingång. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Lite snabb frågestund om Immortals Fenyx Rising
Med 58 knivskarpa frågor

Game Informer har släppt en ny Rapid-Fire-video och den här gången ställs det en drös snabba frågor till Immortals Fenyx Rising-regissören Scott Phillips. Immortals Fenyx Rising släpps 3 december till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Google Stadia. På Stadia kan man precis nu testa en demoversion av spelet. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Smallhold odlar sällsynta svampar
Till restauranger i New York

I Eaters senaste klipp får vi hänga med till företaget Smallhold som har skapat artificiella miljöer som de odlar sällsynta svampar i. Svamparna skickas därefter till lokala restauranger och affärer. Målet är att få folk att använda mer svamp i sin matlagning och samtidigt uppmärksamma hur man kan skapa hållbara odlarsamhällen i städer. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Gert Wingårdh designar klocka
Tillsammans med sin son

Den välkända arkitekten Gert Wingårdh har tillsammans med sin son Rasmus Wingårdh designat en klocka för det svenska klockvarumärket Bravur. Man har utgått från modellen Scandinavia och sedan satt sin prägel på den. Inspirationen ska komma från den svenska västkusten och resultatet är vad skandinavisk design är för Wingårdhs. Wingårdh Limited Edition lanseras idag och du hittar den på länken nedan. Endast 50 stycken exemplar tillverkas och på prislappen står det 1088 euro. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

The Pouges klassiska jullåt censureras i England
"Faggot" och "slut" byts ut

Varje jul spelas det julmusik till höger och vänster. The Pouges låt Fairytale Of New York från 1987 är en som många säkert sätter på i juletider. I år kommer den dock att låta lite annorlunda på brittiska BBC Radio 1. När den spelas där har man nämligen valt att censurera lite och det handlar om orden "faggot" och "slut" som myntas i texten. "Faggot" kommer att bytas ut mot "haggard" och "slut" kommer att tystas ned. Radiokanalen Radio 2 verkar dock inte bry sig särskilt mycket och där kommer man köra versionen i sitt originalutförande. De som är DJ:s på radiokanalen 6 Music kommer själva att få välja vilken version de spelar upp. Det är inte första gången det har varit rabalder kring orden i denna låt utan det började redan året den släpptes. Sedan dess har orden bytts ut ett flertal gånger och radiostationer har skippat att spela den. Tumnagel
-49kg
+
Bobby Green

Timberland släpper färgglada kängor
Tillsammans med Billionaire Boys Club

Timberland x BBC Bee Line är namnet på ett nytt samarbete mellan Timberland och Billionaire Boys Clubs dottermärke Bee Line. Temat är som vi kan se färg och här har man pimpat upp den klassiska kängan 6-inch Boot med färgglada sulor. Sulan finns i fem olika färger så det är bara välja vilken som passar din stil bäst. Joseph Au som är Creative Director och Designer hos Billionaire Boys Club säger följande: "The 2020 Bee Line x Timberland 6-inch Boot är inspirerad av tåliga material, och av de personer som dagligen bär Timberlands ikoniska kängor. Gummisulan är en hyllning till funktionella arbetskläder, och färgerna är inspirerade av naturen. Skon är hållbart producerad, och framtagen för att utstråla personligt uttryck och kreativitet hos den som bär dem." För tillfället finns skorna endast i Billionaire Boys Club Icecream-butiker i New York, London och Tokyo. Imorgon släpps de globalt och för ett par får man betala 2000 kronor. Tumnagel
53kg
+
Bobby Green

Simon Stålenhag regisserar Duvchis video
Kolla in Geronimo här

Här kan ni kolla in den senaste videon från Duvchi vilken har regisserats av den svenske konstnären Simon Stålenhag. Stålenhag är sannolikt mest känd för sina scifi-målningar som visar upp dystopiska 90-talslandskap uppblandat med robotar, rymdskepp och andra scifi-prylar. Hans konst låg även till grund för Amazons scifi-serie Tales from the Loop vilken baserades på Stålenhags konstbok med samma namn. Här ovanför kan ni kolla in musikvideon till "Geronimo" med Duvchi och Nadia Nair, en låt som återfinns på Duvchis nya album "This Kind of Ocean". Tumnagel
217kg
+
Wille Wilhelmsson

Stone Temple Pilots - Plush
Fredagsklassikern

Idag är det fredag (igen) och dags att slänga på en bra låt eller två. Här har vi Stone Temple Pilots med hiten Plush som släpptes 1992. Bonusklipp nedan. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Tamnavulin Vintage 2000 i begränsad upplaga
199 flaskor av whiskyn släpps snart

Tamnavulin Vintage 2000 är en single malt-whisky lagrad på First Fill Bourbonfat, 30år gamla Oloroso Sherry, Matusalem och Oloroso Amoroso Sherry-fat i totalt 18 år. Alkoholhalten ligger på 45 procent och den ska dofta honung, karamell, kanel och tropiska frukter och ha smak av kanderat äpple, vanilj, hasselnötter och smörkola. Den 24 november släpps 199 stycken flaskor av whiskyn på Systembolaget. Artikelnumret är 12656 och för en flaska får du betala 1499 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Burger King ersätter brödet med kött
Börjar säljas i Japan imorgon

Från den 20 november till och med den 3 december kommer Burger King Japan att servera Extreme Chou. Det är en burgare där man ersatt brödet med kött. Perfekt för den som vill ha i sig lite extra protein och som tycker att det här med bröd för att hålla alla ingredienser på plats bara är slöseri. Burgaren väger in på 510 gram och innehåller förutom de fyra kötten även ost, tomat, sallad, rå lök, gurka och ketchup. Alla som köper får även ett klistermärke där det står "I did it. Extreme Chou One Pound Beef Burger" så att man kan skryta för sina kompisar och så vidare. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green

Donuts med Chef John
Mumsigt

Här fixar John till ett gäng donuts med äppelcider. Men istället för att fritera gräddar han dem i ugnen, vilket är betydligt mindre stökigt. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Ginpodden - en svensk podcast om gin
Sverige är bland de bästa i världen på gin

Svensk gin är mer populär än någonsin. 2017 fanns det 58 stycken svenskproducerade gin i Systembolagets beställningssortiment - idag finns det 124 stycken. Eftersom intresset är såpass stort bestämde sig Joacim Lundin för att lansera Ginpodden. I den intervjuar han några av världens bästa ginproducenter som var och en får berätta sin historia. Du hittar podden på länken nedan. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Snoop Dogg gör julreklam åt Sodastream
Fokusera på de små sakerna i livet

SodaStream lanserar nu sin största globala kampanj någonsin och i den har Snoop Dogg huvudrollen. Han uppmuntrar människor att fokusera på de små sakerna i livet under den här kommande julen som troligtvis ser rätt annorlunda ut för de flesta. Och det viktiga är enligt SodaStream att bubbla eget vatten eller dryck istället för att köpa i affären. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Unemployed Wine Guy testar alkoläsk
"It's like liquid Ritalin, mixed with Coca Cola"

Här får vi se när Unemployed Wine Guy testar Four Lokos alkoläsker Watermelon och Gold. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green