En liten förtitt av PixelJunk Shooter
Lite snack om nästa PixelJunk-spel

Förra veckan fick jag möjligheten att spela PixelJunk Shooter på Q-Games kontor i Kyoto. Nedsjunken i en störtskön soffa så räcktes jag komtrollen för att spela spela Comic Con 09-demot på deras gigantiska TV. Efter tidigare ha sett diverse filmer från spelet, förväntade jag mig ett spel som skulle vara en blandning mellan de klassiska spelen Gravity Force och Choplifter, men efter bara någon minut så insåg jag att PixelJunk Shooter var något helt för sig själv.
I spelet så flyger man runt med ett litet rymdskepp i utomjordiska grottor för att hitta och rädda strandsatta människor. Banorna innehåller både lava och vatten som man med konstant måste kombinera samt manipulera för att ta sig längre in i grottorna. Lavan är, logsikt nog, varm så kommer man för nära så stiger ens värmemätare, stiger mätaren för högt så exploderar skeppet. Skeppet kan dock kylas ner genom att få lite distans från lavan eller så flyger man in i vattnet vilket gör att man kyls ned omedelbart.
Kontrollerna i spelet är, som tidigare PixelJunk-spel, enkla. Man styr skeppet med den högra spaken och snurrar skeppet med den vänstra. Drar man båda spakarna åt samma håll åker man dessutom lite snabbare. På R1 så skjuter man och om man håller knappen inne någon sekund så skickar man iväg en missil Med R2 skickar man ut en vajjer som man plockar upp de strandsatta människorna samt olika föremål med. Skeppen kan också, temporärt, utrustas med andra vapen, en av banorna var en isbana och där fick man under vissa sektioner en uppgradering till skeppet som gjorde att man sköt ut en massa lava. Med denna lavasprutare kunde måste man smälta isen men det var samtidigt väldigt lätt att överhettas eller lyckas pricka sig själv med den så man fick ta det lite lugnt. På samma bana fick man även en vattenkanon som man kan förkolna lava med eller förvandla vattnet till is genom att spruta det på andra frusna sektioner.
Jag fick även prova på spelets co-op läge där man med två spelare, endast lokalt, skall ta sig genom spelets banor. Banan som vi, jag och Q-Games Lead designer Rhodri Broadbent, spelade såg ut att vara precis likadan som i singleplayer-läget men jag fick intrycket av att fienderna tog lite mer stryk. Precis som med PixelJunk Monsters handlar det helt och hållet om fredlig och snäll co-op, så man kan inte skjuta ner varandra. Däremot kan man ju alltid ställa till det för sin kamrat genom att manipulera lavan så den faller rakt på kamratens skepp eller plocka upp en fiende med vajern och kasta denna på co-op-polaren. Dör en av spelarna så gäller det för den andra att hålla ut i tio sekunder så kommer den andra tillbaka igen, något som jag anser vara mycket sympatiskt.
Precis som med de andra PixelJunk-spelen så har Q-Games samarbetat med en artist för Shooter. Denna gång har de samarbetat med dansmusik-veteranen Alex Paterson som säkerligen är mest känd för att vara en av männen bakom The Orb. Musiken är en skön kombination av lågmäld dansmusik med poppiga undertoner. Den är även dynamisk så beroende på vad som händer så blir musiken mer intensiv eller så lugnar den ner sig när spelet gör det. Jag tyckte först att musiken inte bidrog lika mycket som till exempel Eden och Monsters. Men jag har sen jag spelade spelet gått runt och nynnat på musiken och har i efterhand kommit på att den är alldeles perfekt för spelet och att den var mycket bättre än jag först trodde.
Rhodri berättade även att detta kommer bli det första PixelJunk-spelet med en handling, dock skall man inte förvänta sig någon stor eller djup sådan. Han nämnde även att man kan ignorera den totalt om man nu vill göra det.
PixelJunk Shooter ser ut att bli ännu ett stabilt spel i sann PixelJunk-anda, att spela det på en stor TV i 1080p är en fröjd för ögat och med Alex Patersons musik bjuds det även på en hel del örongodis. När PixelJunk Shooter väl släpps kunde Q-Games inte svara på men de sa att det skall komma ut innan årets slut och troligen inte innan Tokyo Game Show 2009. Men efter det lilla jag fick spela så kan ser det ut att vara värt väntan.
En intervju med Q-Games-grundaren och mannen bakom Starwing, Dylan Cuthbert, där han bland annat pratar om kommande projekt för Nintendo, kommer snart att dyka upp här på Spelfebern.

















