En rapport från Ubisoft Digital Days
Jag har lirat spel
Paris - sniglarnas, baguetternas och grodlårens absoluta huvudstad. Det var också här som Ubisoft höll sitt ”Ubisoft Digital Days”. Varför det kallades för ”days” förstår jag inte då det bara var under en dag. Men, men, så är det väl. Allt i världen kan man inte förstå.
Jag var där och tänkte avlägga en liten rapport om en del av spelen som visades upp.
Själva eventet fokuserade på mobilspel, e-sport, arkadspel och free to playspel. Med andra ord var det inte några riktigt stora trippel A-spel på plats utan bara lite mindre och lite uddare spel. Säkerligen ett riktigt bra val av Ubisoft att ha detta fokus då dessa spel lätt hade kunnat drunkna i mediebruset av de riktigt stora titlarna annars.
En hel del av spelen som fanns på plats hade redan visats upp i någon form tidigare men det fanns i alla fall några spel som var helt nya och som avtäcktes under själva eventet.
Pang, pang! Du är död!!
Ett av dessa var Call of Juarez: Gunslinger och det var också detta spel som jag tyckte såg allra bäst ut under hela eventet. Det kommer vara ett nedladdningsbart spel till Xbox Live Arcade och Playstation Network och släppas någon gång i början av nästa år. Jag fick tyvärr inte möjlighet att prova det själv utan det var bara en "titta på medan Ubisofts personal spelar"-visning. Personen som visade spelet berättade att de valt att gå tillbaka till 1800-talet till en mer old-school westernmiljö. Man spelar som en ”bounty hunter” och kommer få stöta på en rad olika western-personligheter. Bland annat ”Billy the Kid”. Och det var just Billy the Kid som stod i centrum i det kapitlet som jag fick se. Medan spelet fortlöpte var det en riktigt skön berättarröst som likt Bastion hela tiden berättade vad som hände på skärmen.
Jag fick en riktigt skön westernfeeling under själva presentationen och trots att jag själv inte fick möjlighet att spela så tyckte jag mig ändå ana att det faktiskt finns ganska mycket potential i spelet. Ett spel att hålla ett extra öga öppet på med andra ord.
Ett par DLC-paket
När vi ändå snackar arkadtitlar så fanns det också möjlighet att prova på ett DLC till Trials Evolution. I det här DLC:t får man tillgång till 36 nya banor, fler grejer att pilla med i banbyggarläget och en helt ny hoj. Och denna gången är det inte någon motorhoj utan en BMX-cykel. Denna var ganska mycket svårare att styra och det blev lättare överstyrning när man lutade sig framåt och bakåt, vilket säkerligen kan passa folk som vill ha ännu mer utmaning i spelet. Ja, jag behöver egentligen inte babbla så mycket mer om det här DLC:t. Ni vet alla att Trialsspelen är grymt bra och nu blir mycket mer av detta braiga.
Ytterligare ett DLC-paket fanns att spela och det var till Scott Pilgrim. Inte särskilt mycket nytt i detta, men de har i alla fall infört co-op online och så har det tillkommit en ny karaktär. I övrigt verkar det vara samma spel som tidigare och det är ju kul, men jag hade gärna velat se lite fler nyheter i det här DLC:t.
Assassins Creed till mobil
Jag går över till mobildelen av eventet och bakom ett skynke ser jag Assassins Creed: Utopia. Ett helt nytt Assassins Creed-spel till iOS och Android, som avtäcktes för första gången under just denna tillställning, och jag blev genast intresserad. Assassins Creed brukar ju vara grymt bra. Men ganska snart sjönk intresset för spelet då det inte verkade vara särskilt kul.
Jag fick inte något jättegrepp om vad spelet gick ut på och nu när jag i efterhand läser om det förstår jag inte heller riktigt grejen med det. Men tydligen ska det blanda stadsbyggnation med turodningsbaserade strider á la rollspel och man ska kunna strida mot sina vänner på något vis. Det kommer att vara gratis så det kan säkert vara värt att testa, men jag tycker verkligen att det känns som att allt fokus och alla pengar lagts på Assassins Creed 3 och att detta bara är ett litet sidoprojekt för att promota huvudspelet.
Klapa snel heest!!
Eventets konstigaste spel var Howrse. En hästsimulator skulle man kunna säga och jag skulle vilja likna det en hel del med Football Managerspelen fast istället för fotboll så är det hästar och hästtävlingar som står i centrum.
Det är ett browserbaserat ”free to play”-spel som redan nu finns ute (spela det här) och som tydligen har mängder av spelare redan nu trots att jag aldrig hört talas om spelet tidigare.
Personalen som var vi denna monter visade mig spelet och hur man kunde se vilka hästar man hade. Man kunde mata dem, sköta om dem och klappa dem med mera. Allt för att ens hästar skulle må så bra som möjligt. Ens hästar kunde delta i hästtävlingar genom ett knapptryck och några sekunder senare fick man reda på vilken placering man kom på. Det är alltså bara ett text och sifferbaserat system och man ser inte själva tävlingarna i sig. Det berättades också att hästens genuppsättning är viktigt när man avlar fram nya hästar. Om man parar två stycken hästar med en bra genuppsättning så blir avkomman desto bättre på tävlingar med mera. Precis som i verkliga livet.
För mig kändes det här spelet väldigt konstigt och det såg inte särskilt roligt ut, men det verkar ha ett enormt djup för den som verkligen vill grotta ner sig i statistik, siffror och diverse parametrar. Så för den hästtokige tjejen tror jag absolut att det här är ett spel som kan roa i många många timmar. Jag själv däremot är ganska tveksam.
Två mysiga mobilspel
Jag vandrar vidare i min text och nu stöter vi på ännu ett mobilspel. Alldeles nytt var Rayman: Jungle Run till iOS och Android. Påminner en helt del om springarspelet Canabalt som har nått stor framgång i den mobila världen. I Rayman: Jungle Run spelar man som vanligt Rayman. Denna gången har han fått ordentligt med spring i benen och han kan inte stanna förrän han nått målflaggan i slutet av banan. Genom att toucha på skärmen så hoppar man och det gäller att hoppa i precis rätt tid för att undvika fällorna och för att kunna samla på sig alla collectibles. Ett riktigt skönt flow upplevdes vilket gjorde att spelet kändes riktigt bra och det lämpar sig verkligen bra som mobilt spel då man blixtsnabbt kan plocka upp det och lira några banor för att sedan lägga ner det igen. En given succé.
Ännu ett spel till mobil som premiärvisades under eventet var Nutty Fluffies. Ett väldigt simpelt spel som gick ut på att föra fram en bergodalbanevagn genom en bergodalbana. Genom att swajpa med fingret framåt eller bakåt så kunde jag öka farten respektive minska den och det gällde att hoppa över stupen utan att tappa några vagnar eller riskera livet på de stackars små gulliga hundarna och katterna som satt i vagnarna.
Också detta ett spel som är så där perfekt simpelt och lätt att lära sig jag tror att även detta lir kan bli ett riktigt bra spel. Ett extra plus i kanten är att det är Red Lynx, skaparna av Trialsspelen, som också står bakom detta spel vilket borde skvallra om riktigt bra kvalité.
En mäktig strävan efter episka byten
Spelet med den fyndigaste titeln var The Mighty Quest för Epic Loot och jag fick vara med på en visning där personalen visade vad man kunde göra i spelet.
Själva spelet är ett free to play-spel och utspelar sig i en medeltidsfantasymiljö. Det går ut dels på att bygga upp sitt eget slott samt attackera andras slott för att kunna bli så rik som möjligt.
En av de mest intressanta grejerna som jag fastnade för i det här spelet var baneditorn som såg oerhört smidig ut. Med några få knapptryck hade man byggt upp ett slott med flera olika rum. Rum som man sedan kunde fylla med diverse fiender och fällor efter eget tycke och smak. Allt för att skydda skatten som man skulle gömma längst bort i det sista rummet i slottet. Efter att ha skapat sitt slott i baneditorn så var det bara till att publicera sin kreation och låta andra spela försöka ta sig an fienderna på ett klassiskt hack & slash-vis. Och så kan man självklart spela i andras slott också. Det hela såg ut att fungera helt kalasbra tycker jag och trots att jag inte är någon direkt PC-människa och inte heller någon hack & slash-människa så blev jag riktigt intresserad av spelet. Dessutom lockade grafiken mitt intresse lite extra också.
Spana in en trailer från spelet och lite gameplay också
Dags att knyta ihop säcken för idag
Sammanfattningsvis kan jag säga att inget av spelen som visades upp fick mig att tappa hakan, blåsa av stolen eller trilla av pinn som man brukar säga, men trots detta såg jag ändå en ganska stor potential i flera av spelen.
Då tänker jag främst på Call of Juarez: Gunslinger som verkar vara ett perfekt avvägt spel för Xbox Live Arcade och PSN. Mighty Quest for Epic Loot var också det ett spel som jag ser stor potential i och på mobilspelsidan lyste Rayman: Jungle Run allra starkast med sitt intuitiva och lättillgängliga gameplay.





















iOS/Android
Assassin's Creed Utopia är på gång
Lite sim och lite fajter

Call of Juarez: Gunslinger offentliggjort
Wild Wild West

iOS
Ubisoft släpper en Rayman till iOS
Hoppsan sa, det var ju bra!
