14 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Snabbtestat Fight Night Champion POW!
Bild till artikel

EA Sports Fight Night Champion (FNC) är det andra lovande spelet som gör mig besviken på sistone, men där jag fann Bulletstorm rent ut sagt dåligt så fann jag i FNC ett ytterst välgjort spel. Det var bara inget för mig.

Efter att ha ägnat några timmar åt Soulcalibur IV, som släpptes 2008, fastslog jag att det här med fajtingspel inte längre var min grej. Jag fann inget nöje i dem, helt enkelt, och inget mått av Street Fighter 2-nostalgi från barndomen kunde ändra på detta. Men trots det impulsköpte jag ändå FNC:s senaste föregångare Fight Night Champion efter att ha blivit imponerad av hur realistiskt det såg ut. Hur mina erfarenheter av detta spel föll ut återkommer jag till, för nu är fokus FNC.

Story
Varken sport- eller fajtingspel brukar erbjuda något särskilt intressant i storyväg, men i FNC finns faktiskt ett helt nytt spelläge, Champion Mode, som just väver samman en rätt trevlig, om än inte särskilt originell och duktigt förutsägbar, story med rallarsvingarna i ringen. Du följer Andre Bishop, en mellanviktsboxare på väg mot toppen, men du blir backstabbad av en ond promotor och tvingas in i fängelse i fem år. Spelet blandar inledningsvis råa handsklösa matcher mot skinheads i fängelset med tillbakablickar på matcher under Andres riktiga boxningskarriär. Under tiden i fängelset biffar Andre upp sig och kommer ut som en tungviktare, och när sedan den oundvikliga comebacken inleds är det i det tyngsta gardet Andre spelar.

Här hade jag inte tänkt skriva mer för att inte spoila storyn alltför allvarligt, men även om jag hade velat göra det så hade jag inte kunnat, för jag spelade inte klart spelläget och har heller ingen savefil med Andres progression. Värt att notera är att man i Champion Mode ges ett tillfälle att skapa en savefil och det är precis när spelläget startar. Jag råkade trycka förbi detta och hittade sedan ingen annan möjlighet att spara mitt spel på. Så när jag väl stängde av försvann allt jag gjort och spela om läget från start tänker jag inte ge mig på. Klantigt av mig kanske, men det var ganska lätt hänt och jag rekommenderar er att inte göra som jag.

Gameplay
FNC är ett boxningsspel och gameplay går föga förvånande ut på att boxas. Detta görs antingen i ringen mot andra slagskämpar eller i träning på gymmet. Slår gör du antingen genom att trycka på knappar eller genom att att använda den högra analoga styrspaken. De olika knapparna uppe på handkontrollen reglerar bland annat styrka i slagen eller om du vill slå mot kroppen snarare än huvudet. Styrspakskontrollerna är att föredra även om de är svårare att behärska, framförallt när det hettar till under matcherna. Det går att veva sig igenom matcherna utan någon särskild taktik, men allra bäst blir det om man faktiskt försöker hitta motståndarens svagheter och klippa till rejält. Att undvika ett tungt slag för att sedan utnyttja den skapade luckan och trycka till antagonisten ordentligt är ytterst tillfredsställande.

Din boxare har två mätare som är värda att hålla koll på: uthållighet (stamina) och hälsa (health). Självklart varierar det från boxare till boxare, men jag fann att Champion Mode-Andre tålde jäkligt mycket stryk och hälsan gick nedåt långsamt. Betydligt svårare var det då att möta boxare som slog mycket mot kroppen, eftersom detta sög uthållighet fortare än kvickt. Och med låg uthållighet var det inte lätt att slåss själv, så det kan vara något att hålla koll på.

Vill man inte lira Champion så finns också Legacy Mode, som funnits med i serien tidigare, där du skapar en egen boxare och tar honom från botten mot toppen inklusive träning och dylikt. För den som bara vill braka loss i enstaka matcher, kanske mot en kompis, finns det över 50 riktiga boxare att välja från. Gamla kändisar som Mike Tyson, George Forman och Muhammad Ali finns såklart med likväl som aktiva boxare i alla viktklasser.

Bild och ljud
Filmsekvenserna är inget utöver det vanliga, men gameplay är sjukt snyggt. Det är mycket fokus på svettiga, muskulösa manskroppar och skadorna boxarna åker på ser riktigt smärtsamma ut. Ljudet består av skön musik, duktiga kommentatorer och röstskådisar och slag som träffar motståndaren. Bra överlag, men inget som sticker ut direkt.

Sedan gillar jag att huvudpersonen i Champion Mode är afroamerikan. Jag är inte själv inte afroamerikan, eller afrosvensk heller för den delen, men jag är så förbaskat trött på att alla huvudpersoner ser ut som Uncharted-huvudpersonen Nathan Drake (och han var inte först med att se ut så!). Och även om jag definitivt kan identifiera mig mer med vit snubbe med kort, mörkt hår så är det skönt att se lite variation (lite cred här till ovan dissade Bulletstorm som har Wolverine i huvudrollen).

Multiplayer
Finns stora möjligheter att spela på nätet, men det är inget jag testat. Har heller inte hittat någon info om EA tagit i med hårdhandskarna mot så kallade "rage quitters", som vad jag har förstått plågade onlinedelen av Fight Night Round 4.

Intryck
Fight Night Champion är ett bra spel och de som gillat tidigare installationer i serien gillar säkert också detta spel. Champion-spelläget ger dessutom ytterligare bredd.

Med detta sagt så tycker jag inte att FNC var så roligt. Trots sin mer realistiska framtoning är FNC, precis som Fight Night Round 4, ett fajtingspel och det gäller precis som för alla andra fajtingspel att lära sig att behärska kontrollerna på ett sätt som jag inte riktigt orkar bemöda mig om. Att bara veva loss i rond efter rond i match efter match blir långtråkigt och jag tröttnar på samma sätt nu som i det förra Fight Night-spelet. Men det beror alltså inte på att spelet är dåligt, utan för att det inte är något för mig. Så varför inte avsluta min relation till FNC med en passande klyscha:

"Kära Fight Night Champion, det är inte du, det är jag."

*** Spelet testades på Playstation 3 ***

ea.com Spel, Multiplattform, Fight Night Champion, EA Canada, EA Sports, EA
37.4° 0 Kristoffer Arvidson Kristoffer Arvidson
lör. 5 mar 2011, 11:01
Snabbtestat Fight Night Champion POW!
37.4°
0