Gästrecension
Final Fantasy XIV: Heavensward
Stedde Majorgun och Fox Reev tycker till

Då det inte går att spela Final Fantasy XIV-expansionen Heavensward förrän man kommit en bra bit in handlingen så drog vi in två stycken Final Fantasy XIV-fantaster för att prova expansionen åt oss. Nedan kan ni läsa vad Stedde Majorgun och Fox Reev tyckte om spelets första expansion.
Den första efterlängtade expansionen till Final Fantasy XIV - A Realm Reborn är här och det är verkligen en massiv expansion vi får sätta tänderna i. Expansionen tar vid direkt efter det spännande avslutet i A Realm Reborn och har du klarat hela scenariot där så är det bara en quest som står mellan dig och kylan i Ishgard. Övergången känns lyckad där Square Enix fångar intresset från start och har skapat en väldigt stämningsfull värld.
Ishgard, som under lång tid har varit i krig med drakarna från Dravania och isolerat sig ifrån omvärlden, öppnar nu upp sina dörrar för våra äventyrare. Att det krigats här i 1000 år syns tydligt. Det är mörkt och slitet i The Foundation, vilket är det nedre distriktet. Samtidigt är det oerhört vackert med storslagna byggnader i gotisk stil i det övre området som kallas The Pillars, där stadens mer välbärgade invånare bor.
Det finns flera nya områden att utforska som alla känns minst dubbelt så stora som de tidigare. Som tur är finns det nu även flying mounts att ta sig runt på. Dock är det inget du direkt kan ge dig i kast med utan du måste först upptäcka kartan och hitta alla så kallade Aether Currents. Flygningen är väl implementerad och det är med stor frihet du nu kan ta dig runt i de massiva nya områdena. Det erbjuds en väldig variation i miljöerna med allt från bister kyla i western Coerthas till de svävande färgsprakande kullarna i The Sea of Clouds. Känslan är att det är lite snyggare och har snabbare laddningstider än tidigare, och hela världen känns dessutom mer levande tack vare möjligheten att använda flying mounts.
Huvudstoryn fortsätter vidare och du träffar såväl nya spännande karaktärer som en del bekanta ansikten. Du kan förvänta dig en liksom tidigare välskriven story med flera vändningar där du under resan låser upp nya trials och dungeons. Handlingen känns mer spännande än den i A Realm Reborn vilket dels kan bero på att du som spelat tidigare har bättre insikt i världen, alla karaktärer och tidigare intriger.
Det finns sedan tidigare delade meningar angående Main Quest och dess variation på uppdrag samt att vissa uppdrag skulle kännas lite repetitiva. Detta är något Heavensward har lyckas ändra på då känslan är att det erbjuds större variation, vilket höjer spelkvalitén.
Flera av röstskådespelarna verkar vara utbytta och det till det bättre. Storyn utvecklar sig från nivå 50 till nivå 60, som är nya nivåtaket, och kräver en del extra grindande för att du ska lyckas hålla jämna steg. Men låt dig inte luras, att ta sig ifrån 50-60 tar ungefär lika lång tid som 1-50.
I A Realm Reborn fick vi i en av de senare patcharna jobbet Ninja, ett melee DPS-jobb. Nu är det dags för inte mindre än tre nya jobb att göra entré. Återigen får vi en ny DPS, men denna gång en ranged DPS i form av Machinist som tillfogar skada med vapen och turrets. Vi får också en ny healer, Astrologian, som tar kraft från stjärnorna för att hela och använder sig av en kortlek för att aktivera olika förmågor. Det är lite RNG över systemet men det skapar samtidigt ett taktiskt djup då du kan spara kort för att använda vid ett senare tillfälle.
Dark Knight är spelets nya tank och det jobb jag personligen mest såg fram emot att spela. Dark Knight använder sig av manabaserade attacker som utdelas med dess stora tvåhandsfattade Greatsword. Att kunna hantera och bibehålla sin MP är avgörande för hur väl du lyckas hålla aggro. Även befintliga jobb lär sig nya färdigheter under resan från nivå 50 till 60. Det påverkar alla olika, men för en del jobb innebär det stora förändringar av dess nuvarande rotation. De nya jobben startar på nivå 30 och kräver inte att du levlar upp en andra klass. Efter att ha spenderat en kort tid som Machinst är intrycket att den upplevs mer komplex än de tidigare tillgängliga jobben.
Utöver de tre nya jobben har det även tillkommit en ny ras, Au Ra. Rasen är en avkomma från drakar, därav hornen och drakfjällen som klär deras ansikten, och det är första gången som rasen dyker upp i ett Final Fantasy-spel.
Trots att expansionen Heavensward enbart varit ute några veckor släpptes nyligen även ännu mer nytt innehåll. Det handlar om en ny åttapersoners-RAID (Alexander), som ser mycket lovande ut.
Just det här är något som Square Enix har lyckats väl med under hela spelserien, det vill säga att kontinuerligt hålla intresset uppe för spelet genom att regelbundet släppa nya jobb, quests, dungeons, trials och annat.
Just dungeons och trials är en stor behållning genom hela spelserien, så även i Heavensward. För att inte avslöja några spoilers från Main Quest kan en dungeon utanför Main Quest, “The Dusk Vigil”, ges som exempel. Precis som tidigare erbjuds trevliga miljöer ända fram till den slutgiltiga bossen. Charmen är som tidigare att få uppleva en dungeon eller trial för första gången och att försöka lista ut bossens mekaniker. Många fel görs givetvis på vägen men hjälpen kommer snabbt från övriga medlemmar i gruppen. Efter att ha haft en kortare paus från Final Fantasy 14, för att invänta Heavensward, känns det nu extra härligt att vara tillbaka och springa genom grottor med människor ifrån världens alla hörn.
Efter ett otal antal timmar är jag långt ifrån klar och har många spännande timmar kvar att spendera i det underbara Eorzea till den så alltid stämningsfulla musiken. Att Square Enix vill fortsätta att leverera ett MMO som tilltalar både casual- och hardcorespelare märks tydligt, och det har de lyckats väldigt väl med.
Recensionen är baserad på Playstation 4-versionen.
