E3
Id Software presenterar molnplattformen Orion
Ska fixa spel för molnspelande

Igår höll Bethesda sin presskonferens på E3 och då passade man bland annat på att visa upp molnplattformen Orion som deras dotterföretag id software utvecklat.
Enligt Bethesda och id software kommer Orion kunna se till att alla spel på alla plattformar rullar bättre på framtidens molnspelar-plattformar. Vi pratar med andra ord om tjänster som till exempel Googles Stadia och Microsofts xCloud, plattformar som kommer att lanseras i år. Robert Duffy, CTO på id software, säger om Orion:
"We leveraged our extensive experience in game engine technology to tackle streaming from a different angle – the game engine itself. We wanted a faster, better streaming experience for players, at the level of performance intended by the game's developers, and at reduced cost and expanded reach for streaming providers. Orion delivers on those goals and will vastly improve streaming video games."
Exakt hur det hela är tänkt att fungera rent tekniskt snackade man inte så mycket men man utlovade att fördröjningen kommer att minska med 20 procent och bandbreddsåtgången med 40 procent för spel som använder sig av Orion. Om Orion även fixar id softwares signaturspel Doom? Ja, det ska inte vara några problem enligt James Altman från Bethesda:
"With Orion, players can live far from data centers and still be able to stream Doom at 60fps, with 4K resolution and without perceptible latency."
Här nedanför kan ni kolla in när Bethesda och Id Software presenterade Orion igår.
Försök igen
