11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Indieutvecklare tvingas försena sitt spel på grund av Xbox One Annars får de inte finnas med på plattformen
Indieutvecklare tvingas försena sitt spel på grund av Xbox One

Studion Witch Beam i Australien är rejält frustrerade över Microsofts regel för indieutvecklare som innebär att alla spel som publiceras på Xbox One måste publiceras simultant, eller i efterhand, på andra plattformar. Annars får de inte publiceras alls på konsolen.

Regeln gör nu att Witch Beam måste fördröja sitt spel om de vill finnas med på Xbox One. Utvecklingen av spelet började nämligen för Playstation 4, Vita, Wii U och PC tidigare än till Xbox-versionen och tekniskt sett skulle kunna släppa spelet tidigare på de andra plattformarna. Men nu går inte planeringen ihop enligt delgrundaren Sanatana Mishra.

"The simple answer is that our plans wouldn't meet the launch day parity requirement of the ID@Xbox program".

"We started development on our other console versions long before self-publishing was an option for Xbox One, and the only way we could meet that requirement would be to delay the other versions of Assault Android Cactus."

"We also didn't have an exclusivity agreement in place with another console platform before the ID@Xbox programme was announced, which could have allowed us to get a waiver."
Tanken med ID@Xbox-programmet för Xbox One är dock att utvecklare själva ska kunna publicera sina spel vilken är en stor förbättring sedan tidigare och Microsoft utannonserade nyligen över 30 indieutvecklare som kommer att publicera sina spel. Dag ett-regeln kommer dock sannolikt att ställa till med problem för fler utvecklare om de inte tajmar utvecklingen väl.

Spel, Microsoft, Indieutvecklare, Xbox One, PC, självpublicering, Sony
19.4° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
mån. 9 dec 2013, 21:03
Indieutvecklare tvingas försena sitt spel på grund av Xbox One Annars får de inte finnas med på plattformen
19.4°
0