Intryck från Call Of Duty: Advanced Warfare Multiplayer
Christopher och Peter har spelat
Försök igen

Under presentationen blev det tydligt att det var mycket nytt i Advanced Warfare, samtidigt som de har dammat av några klassiker för sina fans. Sledgehammer vänder blicken mot framtiden vilket verkar ha gett studion den kreativa frihet som har krävts för den nya riktningen för Call Of Duty. Samtidigt är det inte så mycket kursändring utan närmare tar den det som är kärnan i spelserien ännu längre.
Advanced Warfare lånar en del från både Crysis och Vanquish i den bemärkelsen att du med ditt EXO-skelett kan utföra undvikande manövrar som att dasha i sidled och bakåt, samtidigt som du har ett dubbelhopp som du kan dasha ur, allt för att ge spelaren ännu mer fart. Din "EXO" kan också ändras till att användas som upploppssköld, eller varför inte kunna "hovra" i luften efter ett dubbelhopp för att gå lös på fienden på marken?
När vi väl fick sätta oss och hoppa in i en match fick vi skapa Loadouts med Pick 13 systemet, baserat på Pick 10 från Black Ops. Nu ingår också Score Streaks, som man också kan modifiera.
En till nyhet som borde finnas i alla spel någonsin, Virtual Firing Range, gör att man kan testa varje vapen och attachment innan man hoppar in i en match blind. Detta gör man med Start-knappen när man bygger sin Custom Loadout.
Loot är också en nyhet för Call Of Duty, man har alltid kunnat låsa upp vapen och utrustning men detta är första gången du kan låsa upp olika raritetsnivåer av saker, helt slumpartat när du spelar. Alla dessa skatter kan du sätta på din karaktär som du kan skryta med i lobbyn.
Min favorit när det kommer till spellägen är Uplink, en sorts morbid syn på Football. I Uplink spelar man i två lag med varsitt mål och en boll. Man kan passa, dunka och till och med passa motståndare som då sänker vapnet och blir levande måltavlor. Detta görs ännu mer intressant med Pick 13 och nya EXO. I en av matcherna utformade jag min Loadout så att jag fick två EXO-förmågor och valde en speed boost som drar energi och Hover plus en extra energi-perk, och fokuserade helt på att springa med bollen och dunka. Bollen gjorde ett rätt dammigt CTF-läge till en av de mest underhållande sportspel jag har spelat.
Alla tillägg till manövrering, spellägen och RPG-Loot och utrustning verkar vara den friska fläkten som kanske har saknats för många. Advanced Warfare kan vara precis vad Call Of Duty behöver.