E3 2015
Intryck från Horizon: Zero Dawn
"Life finds a way"

Under E3 fick vi träffa två utvecklare från Horizon: Zero Dawn. Guerilla Games: Studio Art Director Jan Bart Van Beek och Lead Producer Lambert Wolterbeek Muller som visade upp en live presentation av sitt spel. Horizon är ett Action-RPG som utspelar sig i en postapokalyptisk värld tusen år efter civilisationens fall där naturen nästan har återtagit världen helt. Det enda som kvarstår från det gamla är skyskrapor i ruiner och gigantiska dinosaurie-robotar av olika typer som är den dominanta livsformen på planeten. Mänskligheten lever kvar men har reducerats till stammar av jägare och samlare. De är primitiva och använder hudar som kläder och tillverkar verktyg från ben, men har även lärt sig använda delar av tekniken i de djurliknande robotar som nu är på toppen av näringskedjan.
Huvudpersonen i spelet Heter Aloy och är en maskinjägare i sin stam. Maskinjägare använder utrustning och vapen ihopsatta av djurhudar och ben, och rustningsplattor och elektronik från robotarna. För att dessa och andra försvar ska fungera behöver stammen jaga robotarna för deras biobränsle, en resurs gräsätande robotar producerar. Jägare använder sig av olika typer av pilar: en som är elektrisk och paralyserar robotar temporärt, en annan som penetrerar pansar och en som är explosiv men väldigt dyr att tillverka. Det finns även andra vapen men pilbågen var det enda de visade. Robotarna tillhör samma grupp men olika typer har olika uppgifter. De stora tyrannosaurus-typerna patrullerar och försvarar medan spanarna letar efter hot mot flocken.
I presentationen fick vi se jägaren Aloy smyga runt i buskage och spåra en flock av gräsätande robotdjur. När hon kom närmare stötte hon på en spanare som hann se henne och lyckades nästan varna flocken innan Aloy gjorde slut på den. Efter det så närmade hon sig och valde ut ett mål ur flocken och med sin pilbåge försökte sikta med en elpil på en av de gröna bränsletankarna som den sortens robot har på ryggen. Efter att pilen missar börjar flocken att skena och Aloy springer efter, och stöter på en tyrannosaurus i robotform som kommer vrålande. Den stora roboten attackerar vilt och skjuter granater ur ryggen mot Aloy som kastar sig ur vägen för exploderande stenar och träd som hamnar i vägen. Aloy lyckas tillslut skjuta ett par elpilar som paralyserar roboten ett par sekunder, för att sedan skjuta av granatkastarna dess rygg med pansarpilar. Robotarna har även pansar som går att skjuta bort för att avslöja svaga punkter. Aloy lyckas till slut försvaga roboten och använder sedan ett repverktyg för att spänna fast den med pålar och rep i marken.
Att jaga robotar är A och O i Horizon, och att vara jägare betyder att ta vara på sitt byte. Man använder delar från djur och robotar till att uppgradera sina kläder, vapen och för att skapa ammunition.
Guerilla har tagit inspiration från The Witcher, Skyrim och Monster Hunter och det märks i världen de visar upp. Det är en stor, öppen sandlåda, en värld med olika stammar, biomer, vädersystem och djur. De försäkrar att det kommer finnas spännande saker att hitta när man utforskar världen, och att olika robotar föredrar olika ekosystem att bebo.
Jag tycker Horizon: Zero Dawn ser helt fantastiskt ut, robotarna är skräckinjagande och vackra på samma gång och att ta spelmekanik från Monster Hunter är som att göra ett spel skräddarsytt för att tilltala mig. Guerilla har många tunga spel under bältet med Killzone, så framtiden ser ljus ut.
Jag kan inte bärga mig för att få reda på mer.
Horizon: Zero Dawn väntas dyka upp någon gång nästa år på Playstation 4.