41 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Killzone 3 Harder, Better, Faster, Stronger
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Killzone 3

I morgon släpps Sonys stora FPS-brakare, Killzone 3, för Playstation 3. För alla som inte orkar läsa all text nedan så kan det kort och gott sammanfattas att det är ett bättre spel än föregångaren, speciellt på online-fronten.

Spelet tar vid där föregående spel slutade, Helghast-trupperna är förbannade för att deras ledare, Visari, mördades och slår nu tillbaka med allt de har. ISA-trupperna är på flykt och man följer Tomas "Sev" Sevchenko och hans plutons kamp för överlevnad. FPS-spel är väl sällan allt för kända för sina starka handlingar och Killzone 3 är inget undantag. Dock är handlingen helt ok på grund av den inte försöker göra något allt för invecklat. Det är rätt mycket rakt på sak och om man är ny till serien så kräver den inte att man spelat tidigare spel eller läst några böcker för att man skall förstå vad som händer. Dock får man självfallet ut mer om man spelat Killzone 2.

Dialogen är rätt standard för genren, militärsnack och macho-slang blandas friskt. Jag fann dock flera gånger att de sista orden i ett flertal dialoger helt enkelt klipptes av vilket tog en ur inlevelsen lite. Dock lyser dialogen verkligen med de två banditerna, som spelas av Ray Winstone och Malcom McDowel. När spelet väl bjuder på scener med dessa skådespelare är det bra grejer. Framförallt Malcom McDowel är riktigt bra som den lite smått galna vapentillverkaren Jorhan Stahl.

Spel, Sony, Killzone 3, Playstation 3,

Än en gång så är spelet grafiskt riktigt imponerande och förutom Ricos crack-ögon så finns det inte allt för mycket att klaga på här. Precis som föregångaren är det konstant aktivitet i bakgrunden, en massa småsaker svävar omkring, fina vädereffekter, fordon flyger omkring, saker exploderar titt som tätt och det blir väldigt intensivt med allt som pågår samtidigt. Till skillnad från Killzone 2 så finns det fler olika miljöer i spelet, såsom snöbanor och en enorm skrothög. Det finns även en skogsbana där man fokuserar mer på att smyga. Denna del tyckte jag var svagast i spelet då själva smygandet var lite för uppenbart och miljön inte riktigt tilltalade mig, det kändes helt enkelt inte lika inspirerande som allt annat.

Spelet går som bekant även att spela i 3D, om man nu har hårdvaran till det. Jag provade att spela några banor i 3D och efter att ögonen anpassade sig så kändes det faktiskt rätt. Problemet för mig var dock att jag efter ett tag kände mig lite halvfull och att jag inte hade det inte lika lätt att få överblick över de olika situationerna. Detta kan ju vara en vanesak och/eller att jag numera är gammal, men när allt klickade var det hur tufft som helst att se kulorna flyga förbi i 3D och det fick faktiskt mig att fundera på att jag snart borde ta och investera i en ny TV.

Även ljudet är mycket bra, jag spelade det med ett par surround-hörlurar och kombinationen av spelets grafik och det konstanta smattrandet av vapen är en trevlig upplevelse. Musiken är också bra och fyller sitt syfte. Om det finns något att klaga på här så är det ljudet i mutlitplayerdelen, här har man lagt in en massa stönljud när man dör och det blir man rätt snabbt trött på.

Det som många klagade på med Killzone 2 var att kontrollerna kändes långsamma och slöa. I Killzone 3 känns kontrollerna avsevärt mycket känsligare men den tunga känslan behålls fortfarande och, det som Killzone-serien alltid varit bra på, nämligen känslan av att man faktiskt styr en person. Nytt för Killzone 3 är att man nu kan glida längs marken (lite som Mirror's Edge) för att undvika kulor eller snabbare komma till skydd. När man får kläm på detta så kan man få till ett underbart flyt i vissa strider, speciellt om man avslutar med ett av spelets många brutala närkamper. Nästan hela spelet så sa har man Rico vid sin sida och som vanligt med AI-kontrollerade karaktärer så skjuter han mer luft än fiender. Men det som är positivt med att ha honom med sig är att han kan återuppliva en om man dör, dock skall man inte ta det för givet då han ibland påstår inte alltid lyckas komma fram, även om han står precis bredvid en.

För att bryta de klassiska FPS-segementen har man slängt in ett gäng rälsskjutarbanor. Personligen är jag ingen större fantast av sådana här segment då jag föredrar att ha kontroll och inte bara styra ett sikte. Vissa av dessa rälsskjutarbanor är faktiskt helt ok och fungerar som en snabb avstickare, men många är också riktigt oinspirerade. Ett exempel på detta är en bana där det enda sättet jag lyckades ta mig igenom den var att bara trycka på R2-knappen så fort jag bara kunde. Under spelets gång har man även möjlighet att styra en mech och spänna fast en jetpack på ryggen. Mechen är densamma som i Killzone 2 och lite småseg, men jetpacken är en fröjd att använda då kontrollkänslan är mycket bra. Tyvärr dyker den endast upp vid ett fåtal tillfällen så man får passa på och njuta av den medan man kan (dock finns den även till ens förfogande i spelets multiplayer-del).

Man kan även styra spelet med hjälp av Playstation Move om man nu har en sådan. Detta fungerar förvånansvärt bra, mycket tack vare att man använder sig av en Metroid Prime-liknande funktion där man kan låsa siktet på en fiende och sedan snurra runt denne i en axel. Men då jag fördrar att sitta lite hur jag vill när jag spelar spel så är detta kontrollsätt, för mig, inget alternativ.

Hela kampanjen går att spela igenom med en kompis på soffan via split-screen. Tyvärr finns det däremot ingen möjlighet att spela kampanjen i co-op online.

Jag spenderade väldigt många timmar med online-delen av Killzone 2. Jag gillade framförallt Warzone där man blandade en rad olika multiplayer-speltyper på en och samma bana. Så med stora förhoppningar så hoppade jag in i onlinedelen av Killzone 3 och såg direkt att man har förenklat processen att hitta spel. Nu är det bara till att välja vilken speltyp man vill spela och så bör spelet matcha dig med spelare på samma nivå. Detta medförde även att man nu inte längre kan skapa några privata matcher utan man får helt enkelt helt och hållet förlita sig på spelets matchmaking. Man har även infört ett party-system så man själv och sju andra enkelt kan grupperas ihop och hoppa mellan olika matcher.

Både Warzone samt Guerrilla Warfare är tillbaka och nytt för serien är Operations. Här delas spelarna upp i två lag där det ena anfaller och det andra försvarar. Varje match är som en litet miniscenario med en kort handling. Som anfallare gäller det att man klarar av tre olika mål som dock består av de vanliga multiplayeruppdragen man hittar i Warzone. Efter varje uppnått mål så visas det en kort mellansekvens med matchens bästa spelare. Detta är helt klart ett trevligt spelläge att spela, speciellt om man är ett gäng som är organiserade.

Än en gång kan man välja mellan en rad olika klasser och dessa känns, än så länge, relativt välbalanserade och när man hamnar i ett lag där folk spelar sina roller/klasser rätt är det stor spelglädje. Man har även ändrat hur spelkäraktären utvecklas, denna gång samlar man på sig "skill points" som man kan spendera på de olika klassernas förmågor. Ju mer man spelar desto starkare blir ens karaktär, vilket kan leda till att framtida nybörjare inte har en chans när de hoppar in i onlineläget. Som tur är så ger de olika klassernas grundförmågor nya spelare möjligheten att plocka poäng utan att behöva skjuta en massa, då man istället kanske kan satsa på att återuppliva folk eller reparera saker och ting. Det finns även ett bot-läge där alla förmågor är upplåsta så man enkelt kan prova på och se vad man vill låsa upp först.

Värt att nämna är att spelet inte var släppt ännu när jag spelade onlinedelen så om upplevelsen är lika smärtfri när spelet väl släpps återstår att se.

Som avslutning så anser jag att Killzone 3 är det bästa spelet i serien. Singleplayer-kampanjen innehåller moment som vi sett i 100 FPS-spel tidigare, såsom billiga bakhållsanfall och simpla turret-sekvenser, men i slutändan så är det i sin helhet, enligt mig, en bättre kampanj än vad vi sett i de tidigare spelen. Det är framförallt spelets multiplayer-förbättringar som gör att Killzone 3 överskuggar föregångaren. Spelet har sin unika känsla och må därför inte vara något för alla, men detta är inte Modern Warfare, Halo eller Counter-Strike, detta är Killzone.

Läs mer
37.7° 0 Frode Wikesjö Frode Wikesjö
tis. 22 feb 2011, 21:37
Killzone 3 Harder, Better, Faster, Stronger
37.7°
0