Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin
Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv.
Hitman 3 är det tredje och sista kapitlet i World of Assassination-trilogin, som startade 2016 med den mjuka rebooten av spelserien. Precis som de två tidigare spelen i serien får vi tillgång till sex olika banor vi har möjlighet att utforska med 47 och utföra våra uppdrag på. Och precis som tidigare handlar uppdragen om att ta kål på diverse karaktärer. Utöver det finns givetvis den övergripande berättelse som knyter samman de tillgängliga uppdragen och samtliga uppdrag vi fått tillgång till under hela trilogin. Kort sagt fortsätter 47 sätta stopp för organisationen Providence tillsammans med sina kumpaner Diana Burnwood och Lucas Grey.
Storyn gör ett bra jobb med att hålla spelaren investerad och gör de olika besöksmålen relevanta i det stora hela. Väl inne i uppdragen är det full fokus på att ta kål på målen, så om man inte är helt investerad i själva World of Assassination-berättelsen så funkar det lika bra att endast fokusera på att mörda i stället för berättelse. Detta gör att spelare som inte lirat de tidigare spelen har full möjlighet att njuta av Hitman 3 trots att de inte lirat de tidigare spelen i serien. Skiter man i berättelsen kan man alltså lira varje bana helt fristående från varandra, men om man börjar med Hitman 3 och gillar det så kommer man definitivt få mersmak och lär lägga vantarna på de två första titlarna illa kvickt.
Själva gameplay är mer eller mindre detsamma som i de två tidigare spelen, men med några trevliga och användbara tillskott. 47 kontrolleras i tredjeperson och det gäller att använda diverse resurser utspridda på banan, inklusive kläder NPC:s har på sig, för att ta dig till slutmålet och sedan döda målet på valfritt sätt. Innan uppdragen får vi välja vad hur 47 ska se ut och bära med sig samt välja startposition. När vi väl är på plats på banan, oavsett om det är i Burj Khalifa-liknande tornet i Dubai, neonklädda Chongqing i Kina eller vingården i Mendoza i Argentina, får vi möjlighet att välja mellan olika berättelser att ta del av som kan hjälpa spelaren att komma nära de mål vi är ute efter. Dessa är förvånansvärt underhållande och är definitivt värda att ta del av i alla fall en gång, men givetvis är vi helt fria att göra precis vad vi vill under uppdragen för att skapa en upplevelse som är anpassad efter vad du gillar.
Vid första genomspelningen är utbudet av startpositioner och upplåst utrustning givetvis rätt skralt, men ju mer man spelar de olika banorna desto mer låser man upp. Och det är här den stora utmaningen börjar. När man först spelar igenom uppdragen är det mer för att ta sig igenom berättelsen. När man gjort det öppnas spelet och de tillgängliga banorna upp sig rejält. Banorna är uppbyggda på ett väldigt icke-linjärt sätt så finns det massvis med olika sätt att klara en bana och vill man ta kål på sina mål och samtidigt få hög poäng och den anrika Silent Assassin-titeln så krävs det en hel del från dig som spelare. Spelet gör ett riktigt bra jobb med att motivera dig som spelare att variera ditt spelsätt genom massvis med olika utmaningar. Utmaningarna varierar från att döda mål med specifika verktyg som vapen eller styrpsnara, få din attack att se ut som en ”olycka” samt att döda målen med platsspecifika föremål. Att lyckas med dessa utmaningar är verkligen riktigt tillfredsställande då de ofta kräver en hel del planering, snabba reaktionstider och allmänt bra koll på spelsystemet.
Några nya tillskott i spelet som hjälper 47 på traven är bland annat den nya smarta kameran som kan användas för att hacka olika kontrollstationer och öppna låsta säkerhetsdörrar och fönster. Ett annat riktigt trevligt tillskott är permanenta genvägar. Dessa hjälper inte dig under rundan du låser upp dem, men hjälper dig spara en hel del tid nästa gång du spelar samma bana. Genvägarna ger dig inte direkt tillgång till dina mål, men gör ändå ett bra jobb med att snabba upp processen om du vill nöta en specifik bana flera gånger. Att behöva ta en lång och invecklad väg gång på gång är inte precis roligt i längden, så genvägarna lär vara rätt uppskattade.
När det kommer till det visuella imponerar verkligen Hitman 3. Bitvis i alla fall. Precis som de tidigare Hitman-spelen är karaktärerna aningen stela, både i själva spelet och i mellansekvenser. Detta är dock endast något man möjligtvis stör sig på initialt, för man inser snabbt att mängden karaktärer på banorna och miljöerna fångar ens ögon betydligt mer än något annat. Så länge man inte förväntar sig grafik i nivå med The Last of Us: Part 2, förstås.
Spelet utspelar sig på sex olika banor och dessa har vitt skilda miljöer, så under spelets gång får du inte bara gameplaymässig variation utan även visuell. Vi får hänga ovanför molnen i toppen av spelvärldens variant av Burj Khalifa med massiva glasväggar och andra glansiga ytor som fick undertecknad frenetiskt Googla om PS5-versionen kör ray tracing, det gör det inte för övrigt, samt utforska en stor herrgård i den dimmiga engelska landsbygden med flera detaljerade våningar och rum och förstås en massiv gård full av liv.
Vi lirade Hitman 3 på Playstation 5 och spelupplevelsen är verkligen riktigt härlig på den nya konsolen. Grafiken är urläcker och på PS5, samt Xbox Series X, rullar spelet i 4K-upplösning med 60 bilder i sekunden och under vår tid med spelet märkte vi inte av några grafiska bekymmer eller något annat som tog oss ur spelupplevelsen. Spelet är verkligen väloptimerat och välpolerat. Och för folk som missbrukar sparfunktionen för att testa olika saker i spelet så har vi goda nyheter då man kan göra detta utan att vara fast på laddningssidor. SSD-disken i de nya konsolerna används väl. Det är inte Miles Morales-snabba laddningstider, men du behöver oftast inte vänta mer än några sekunder på att fortsätta spela när du hoppar mellan sparfiler.
När det kommer till PS5-unika funktioner så var de rätt obefintliga. Utöver att adaptive triggers används gör att ge lite motstånd när man siktar med vapen eller kastar saker, så erbjuder PS5-versionen inte något speciellt som inte erbjuds på de andra plattformarna. Med det sagt så rullar förstås spelet bättre på de nya konsolerna, PC och Stadia jämfört med förra generationens spelkonsoler. Samt ser snäppet tjusigare ut.
Hitman 3 är ett riktigt underhållande spel som verkligen utmanar spelaren att bemästra 47:s förmågor för att nå den anrika titeln Silent Assassin på de tillgängliga banorna. Och när man lyckas med den bedriften vill man bara kasta sig in på de olika banorna för att se hur underhållande lönnmord man kan utföra. Lägg på möjligheten att också kunna ta del av nymodigheterna i Hitman 3 på banorna från de två tidigare spelen och du har timmar och åter timmar av kvalitetsunderhållning. Kort sagt är Hitman 3 en fröjd och kommer stilla verkligen lönnmördarhungern för gamla Hitman-spelare och även nya Hitman-spelare kommer kunna hitta spelsätt som gör upplevelsen underhållande från start till slut.
Hitman 3 kommer släppas 20 januari till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Stadia och Switch.
I vanlig ordning så är det bara att ställa frågor om spelet i kommentarsfältet, så ser vi till att svara illa kvickt.
Försök igen
