Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Mario Galaxy - nu 'the best game of all time' 97.8% i genomsnitt Mario Galaxy - nu 'the best game of all time' Efter en hård kamp mot Ocarina Of Time, som legat 1:a sen det släpptes, har nu Mario Galaxy lyckats knipa förstaplatsen på Gamerankings.com:s topplista över alla spel någonsin.Kravet för att komma med på listan är att ett spel måste ha mer än 20 "major" recensioner.Grattis Mario!! gamerankings.com Spel, Nintendo, Super Mario Galaxy, Mario
36.9° 0 S M S M
sön. 18 nov 2007, 01:01
73 kommentarer till artikeln
Pecken
Får väl dra å köpa det då :D
av Pecken, söndag 18 november 2007 kl 01:10
Netzach
Indeed ett skönt spel, och när melodier från de de gamla spelen spelas upp så blir man lite nostalgisk. :-)
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 01:14
S M
Givetvis kommer inget spel att slå spänningen i The Dig eller ballheten i Fallout för att ge några exempel. Men allt som allt så känns det som att det här ett av de mest väl genomförda spelen jag spelat.

Rekomenderas! Även för antimario-fans :D
av S M, söndag 18 november 2007 kl 01:33
Julle
Gamerankings har väl bara spel ifrån 1998 och framåt typ. Då finns ju inte godbitarna som TIE-Fighter och så.
av Julle, söndag 18 november 2007 kl 01:45
Tessilago
Jag köpte det idag och absolut vägrade låta min stackars sambo spela! Det är utan tvekan det roligaste spel jag har kört och det värmer mig lika gott om hjärtat som de riktigt gamla Super Mario som jag spelade på mitt NES.

Har du ett Wii så köp detta spel, det är helt klockrent! :D
av Tessilago, söndag 18 november 2007 kl 01:50
andreasw
Helt rätt!
av andreasw, söndag 18 november 2007 kl 02:09
~Filip~
Sånt som händer när recensenterna går efter lathundar.
av ~Filip~, söndag 18 november 2007 kl 04:45
Netzach
~Filip~ är bara sur för att det inte kom till 360. ;-)
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 05:28
Tummen
Seriöst hade huvudfiguren varit någon annan än mario tex ratchet , sonic eller crash så hade spelet fått mycket lägre betyg.
Mariospel får höga betyg bara för att dom är just mariospel.
Hur man kan släppa ett spel 2007 med grafik som knappt var godtagbar 2000 kan jag inte förstå.
av Tummen, söndag 18 november 2007 kl 08:13
Andy Poker
Som vi alla vet så är Grim Fandango världens bästa spel
av Andy Poker, söndag 18 november 2007 kl 08:15
phille
Snyggaste till Wii än så länge.. underbara färger mm.. men syyynd att man inte kan lira i tex 720p eller 1080p.. då hade jag hållt med om aytt d kan vara världen bästa spel!
av phille, söndag 18 november 2007 kl 08:40
Nandro83
"tummen": Ratchet? jämför du mario med ratchet?

Herregud... Ratchet and clank må va skoj samt med en störtskön grafik till ps3, men att det ska va i närheten av spelunderhållningen mario bjuder på finns bara inte.

Annledningen till att Mario spelen är så bra som dem är beror mycket på att mijamoto efter alla dessa år håller ett skarpt vakande öga över vartända textur som målas fram, vartända 1:a och 0:a måste tajma.

Nintendo skulle aldrig släppa liret om det inte va till 100% perfekt.

Visst så kanske alla speltillverkare tänker, men då får man också tänka på att tid är pengar för många företag, så dem blir ibland tvugna att släppa liren trotts att dem inte är helt färdiga än.

Nintendo har tiden, pengarna och erfarenheten. Åtminstone när det kommer till Mario.


Fanboy? nej jag har en 360, köper dock en wii i en snar framtid.
av Nandro83, söndag 18 november 2007 kl 09:00
Daniel
Så, någon annan som kanske börjar tycka att Nintendo och deras rörmockare kanske är liiiite, bara en aning, så där på snudden överskattade? Vad jag tror Tummen menar är att om något annat spelföretag än Nintendo hade släppt EXAKT detta spel, fast med en annan spelfigur, typ Antonio den grekiske sotaren, hade spelet aldrig NÅGONSIN fått i närheten av vad Mario Galaxy får i betyg.

Att ännu ett Mario-spel ens får i närheten i betyg av vad spel som Deus Ex, Baldurs Gate, Unreal eller Fallout förtjänade, är en ren skam för hela spelindustrin.
av Daniel, söndag 18 november 2007 kl 10:05
Håkan
Håller med Tummen & Daniel.
Detta är bara ännu en hype där betyget inte stämmer överens med va andra spel borde fått.
Sorligt.. Men man kan inte räkna med att folk är helt neutrala, fast dom borde.
av Håkan, söndag 18 november 2007 kl 10:37
wehooo
Tummen och Daniel, har ni spelat spelet?
av wehooo, söndag 18 november 2007 kl 10:48
LucasKrown
Jag är ingen fanboy av någon speciell konsoll eller karaktärer.. Jag gillar tex Ratchet & Clank som fan men det här ÄR bättre. Även fast man, som i alla mariospel, bara letar reda på en bunt stjärnor, klarar en boss och sen börjar om igen, så känns det aldrig som det upprepar sig.
Mario Galaxy är helt sjukt beroendeframkallande och det är nästan så min flickvän måste slita kontrollen ur händerna på mig. :)
av LucasKrown, söndag 18 november 2007 kl 11:40
andreasw
Tummen, jag tror du har fått allt om bakfoten. Bara för att en påkostad Hollywoodfilm är smäckad med effekter och stunts så betyder det inte att själva filmen är bra. Nintendo satsar på gameplay vilket håller i längden.
av andreasw, söndag 18 november 2007 kl 11:48
Tummen
Ja vissa kommer nog aldrig att vakna upp ur mariokomat dom legat i sedan dom var 6år.
Men för oss som gått vidare och tröttnat på att samla stjärnor i en värld som verkar vara färglagd av en kritbestyckad 3åring så är detta spel kanske värt 7.5 av 10.
Mario och Nintendo lever på gamla meriter.
av Tummen, söndag 18 november 2007 kl 11:52
herrmelin
Tummen, som sagt, har du spelat det?
av herrmelin, söndag 18 november 2007 kl 12:09
S M
Storyn är fånig som alltid när det gäller mariospel, men det glömmer man när man spelar just pga av att det är polerat till perfektion. Härlighetsfaktorn är enorm. Bara en sån fånig sak som att hoppa på en svamp till ljudet av ett fylligt "Pa-luck!" följt av en fluffig rökpuff, det är så tillfredställande :)
Att klaga på grafiken visar bara att man har noll sinne för estetik. Texturer och effekter är så sjukt välgjorda att man glömmer att det är pixlar och shaders å allt vad det är - det blir snarare till en animerad film.

Mario är inte alltid bra, de första två suger mer eller mindre idag, 3an fastnade aldrig jag för, mario world va bra, likaså 64 men på ett annat sätt. Sunshine sög helt och hållet. Men det här är perfektion som aldrig förr. Jag blev väldigt positivt överraskad, och jag hade väldigt höga förväntningar. Folk borde verkligen prova innan de uttalar sig.

97,9 nu btw ;)
av S M, söndag 18 november 2007 kl 13:18
Netzach
Klart han inte har spelat det, han har en övertygelse som enbart är stark nog för någon som egentligen inte vet vad de pratar om. Samma regler gäller för politik och religion. ;-)
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 13:19
wowbagger
har spelat spelet, har låtigt både vana och ovana spelare testa, det är ett bra spel, men många små irriterande saker och en hel del meh. definitivt inte värt mer än 90% imo. tycker fortfarande bättre om mario 64 över detta och att det skulle vara bättre än ocraina of time är bara löjligt :P
av wowbagger, söndag 18 november 2007 kl 13:49
Sternis
Har precis beställt det, och väntar med stor förväntan. Om det här spelet anses så bra, så vill jag knappt tänka på hur bra Super Smash Bros Brawl kommer bli.
Uppenbarligen har jag ju inte spelat det än, men jag håller med dig wowbagger om att det knappast komemr vara bättre än OOT.
av Sternis, söndag 18 november 2007 kl 13:53
nkembo
!!! seriöst... nu måste huvudbannern bort... pallar inte att besöka sidorna längre...

den har liksom ingen egentlig logisk förklaring? vokalerna vecklar ihop sig och försvinner? vad är poängen? varför?
av nkembo, söndag 18 november 2007 kl 14:10
nkembo
!!! seriöst... nu måste huvudbannern bort... pallar inte att besöka sidorna längre...

den har liksom ingen egentlig logisk förklaring? vokalerna vecklar ihop sig och försvinner? vad är poängen? varför?
av nkembo, söndag 18 november 2007 kl 14:10
Infinite
Det här spelet får man att känna samma känsla som då man körde SMB3 back in the day. Super Mario Galaxy har liksom inga gränser. Banorna kan vara hur komplexa som helst men ändå samtidigt otroligt roliga och givande att spela.
av Infinite, söndag 18 november 2007 kl 14:14
S M
Nja vet inte vad gäller OOT, Grafiken har inte åldrats på ett bra sätt och designen är inte så tidlös som den skulle kunna vara.
Tycker att wind waker är ett bättre spel i de flesta avseenden, med undantag för möjligen svårighetsgraden.
av S M, söndag 18 november 2007 kl 14:28
Netzach
Kan säga så mycket som att jag föredrar Mario Galaxy framför Mario 64, har i ärlighetens namn aldrig varit speciellt fäst vid Mario 64 över huvud taget. Och jag föredrar både Link to the past och Twilight Princess framför OOT, och tog man bort allt djävla båtåkande i Wind Waker så var det med roligare än OOT.
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 14:48
Starbread
Fuck that. Inget slår Ocarina of Time.
av Starbread, söndag 18 november 2007 kl 14:50
Netzach
Jo. :-P
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 14:56
Threepwood
Jag hade roligare med Wind Waker än med OOT. Gillade även båtåkandet. Men så gillar jag ju hav också. I alla fall om jag slipper gunga omkring på det IRL och spy som en katt.
av Threepwood, söndag 18 november 2007 kl 15:07
Netzach
Threepwood: Anledningen till att du mår illa andra dagen på en finlandsfärja har inte med gungandet at göra. ;-)
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 15:11
wehooo
Tummen, har du spelat spelet eller var kommer dina 7,5 poäng i från?
av wehooo, söndag 18 november 2007 kl 15:18
wennergrenare
Congrats. =)
av wennergrenare, söndag 18 november 2007 kl 15:53
Val
Själv tycker jag nog att om Mario är huvudperson i spelet så bortser man helt från allt vad handling och sånt annars skulle betyda. Istället fokuserar man på att fundera på mekaniken, spelkänslan, pusslena och humorn.
Man skulle lika gärna kalla mariospelen för saker i stil med "Nintendo Plattformsspel 9", Mario är oviktig, det är bekvämt att ha en figur att använda bara. Varför lägga ner tid på att hitta på nya karaktärer när det inte är det som är det viktiga liksom?

Verkar askul. Men blir det inte drygt att snurra omkring med handkontrollen? Det tyckte jag det verkade som när jag såg någon video från någon spelmässa.
Fast det kanske inte är så stor del av spelet som jag fått för mig.
av Val, söndag 18 november 2007 kl 15:56
~Filip~
Netzach, nope är sur för att jag har en Wii men den är trasig. Jag använde mig av connect24 vilket jag tydligen inte skulle gjort.
av ~Filip~, söndag 18 november 2007 kl 16:51
S M
Val, snurra runt? nja för att göra snurr-movet rycker man bara till den lite lätt, man behöver inte lyfta den från knät.

Filip, har du chippat den? Då kan det tydligen bli krångel med connect 24.
av S M, söndag 18 november 2007 kl 17:58
Netzach
Jo, och det är inte för mycket snurrande heller, utan bara någon gång ibland.
av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 19:23
~Filip~
Skater Master, ne den va o-chippad. Connect24 gjorde den så varm eftersom fläktarna inte är igång så grafikkretsen grillades sönder. Då hade jag ändå den i ganska öppen yta.
av ~Filip~, söndag 18 november 2007 kl 19:32
Inget bättre för mig
Det är lustigt att tummen bara skriver kommentarer om nintendo.
Det är lustigt att tummen har en bild av ett troll som avatar.
Det lustigaste av allt är att folk fortfarande reagerar på tummens inlägg.
Tummen är ett bra troll.

Vem är tummen?
Vad får den ut av trolleriet?
Vad spelar tummen egentligen?
Inte är det mariospel i alla fall.
av Inget bättre för mig, söndag 18 november 2007 kl 20:31
S M
Filip, jag har haft connect 24 i minst 4 månader och den blir inte varm av det... Den använder ingen grafik i standby läget.
av S M, söndag 18 november 2007 kl 21:04
Netzach
Mitt Wii har stått på och haft Mario Galaxy igång i ungefär 3 timmar, dvs inte ens i standby, och inte är den varm inte. Låter dessvärre som att ~Filip~ haft oturen och fått ett måndagsexemplar. :-/

av Netzach, söndag 18 november 2007 kl 21:45
furis
Tycker att detta är en grov överskattning, spelade (se att jag inte skrev rushade) igenom spelet på mindre än 24timmar efter köp. Alltså med en speltid på kanske 8-9 timmar som högst. Vad jag menar med att spela igenom spelet så menar jag från start till sista slutstrid. Sedan har jag förstås inte fått alla stjärnor (är uppe i 91 för tillfället) men där ser man också att det är aningen för lätt i visa situationer.
Håller med om att det är ett skitbra spel annars(musik, spelmoment och spelglädje), men bättre än ocarina of time? Sällan. Den som sa det först lär få äta upp det inom den närmaste framtiden.
av furis, söndag 18 november 2007 kl 22:30
~Filip~
Nja otur och otur. Ett ganska vanligt problem sa de hos min lokala konsolmoddare/reparatör. De är de att oftast så blir de bara ett fåtal pixlar som blinkar grönt medans man spelar. Märks knappt i många spel. Min råkade så illa ut att de blev ospelbart många pixelfel. Trots det så märker jag knappt nånting i menyn då ingenting rör på sig. Men men, jag tar det som lärpengar och spelar vidare på min 360 som överlevt sedan releasen.
av ~Filip~, söndag 18 november 2007 kl 23:23
S M
~Filip~: har aldrig hört om någon som har ditt problem, hittar inte ens när jag googlar på det, skumt.
Och "din lokala konsolmoddare/reparatör" låter också lite si och så, säker på att du inte moddat den trots allt? Om du har fel på konsollen, kontakta istället nintendo direkt eller lämna in den där du köpte den.

360 håller också en god kvalitet men för det har jag fortfarande hört bra många historier angående red ring of death och dylikt. "Handduks-tricket" är väl rätt välkänt ;) Om wii, som sagt, har jag inte hört någonting.

Jag tror antingen att du moddat den utan att erkänna det (då connect 24 är erkännt problematiskt med chippade konsoller) alternativt att du fått ett -extremt- kass måndagsexeplar som Netzach säger. Att dra någon "lärdom" av det verkar bara dumt.
av S M, söndag 18 november 2007 kl 23:48
~Filip~
Skater Master, googla på "wii green dots". Lustigt att alla vägrar tro på en när man berättar om problem med en nintendo-konsol :D Den går sönder på grund av en originalfunktion som den inte har stöd för. Sen hur många procent av wii-konsolerna som gör de skiter jag fullständigt i :P
av ~Filip~, måndag 19 november 2007 kl 00:14
S M
Hmm ja, aldrig hört talas om det där, men de va kasst måste jag säga! Fast jag tror inte det beror på connect 24 eftersom det läget inte alstrar någon värme (för mig), snarare, som nån där sade, att det beror på elektromagnetiska störningar pga att den stått nära en subwoofer eller crt tv och på så sätt tagit stryk på grafikchippet...
Men det är bara att lämna in, även om det är jobbigt. Nintendo brukar vara rätt måna om att fixa kvalitetsproblem snabbt, men jag lider med dig.

Fast egentligen, gillar du inte mario finns det ju inte SÅ många anledningar att ha en wii(än). Metroid 3 och zelda då förmodligen. Möjligen RE4... ;)
av S M, måndag 19 november 2007 kl 07:27
The Malignant Narcissist
Jag har inte spelat spelet, utan det här är bara en uppfattning jag fått av att läsa alla inlägg. Det låter som om spelet är något överskattat. Finns det "små irritationsmoment" skall inte ett spel ha 97,8% i genomsnittsbetyg. Är inte ett spel tekniskt OCH spelmässigt fulländat skall det inte ha 97,8%.Personligen så tycker jag att det är nära nog omöjligt att få över 95% för då skall alla tycka att spelet är värt att spela och köpa, alla skall ha möjlighet att spela det, det skall inte vara minsta krångel eller ens det minsta tvivel på spelets tekniska, estetiska och underhållningens kvalitet.
Som sagt, jag har inte spelat spelet. Vad vet jag, det kanske når upp till de här kraven? Men minn uppfattning är att om ett spel skall få 97,8% så krävs det att alla har samma smak, vilket inte är fallet.

Jag vill också poängtera att utnämningen 'the best game of all time' är helt fel. Att lägga alla spel i en stor skål och sedan utse den bästa är helt befängd i och med att det finns så många olika genrer. Alla bra spel är bra på sitt sätt. Det är lite som att utse världens bästa gitarrist eller vad som helst. Alla har sin egen charm och stil och det är omöjligt att säga vem som är bäst, just för att de är så olika.

Ursäkta om stycket fick en väldigt negativ betoning.
av The Malignant Narcissist, måndag 19 november 2007 kl 08:12
S M
Slem the loner, må vara befängt, men också jävligt kul :)

Vad gäller den tekniska och spelmässiga kvalitén råder inget tvivel om att detta spel är fulländat inom sitt område, du kan sova lungt.

Som med allt har folk olika uppfattning och preferenser. Man kanske, till exempel, inte gillar plattformare alls och, ett bra spel till trots, inte uppskattar det. Samma med filmer. Jag tycker att gudfadern-filmerna är aptråkiga trots sitt höga betyg. Jag anser däremot inte att dess betyg borde vara lägre.

Mario galaxy är riktigt välförtjänt sitt betyg, så är det.


av S M, måndag 19 november 2007 kl 09:14
Tummen
Ja jag har testat spelet och sett när vänner spelar det , har dock inte spelat genom hela spelet.
Min 7.5 kommer från det faktum att spelet har en obefintlig handling kluddig grafik och intetsägande huvudperson och fiender.
Att spelet sedan har en otroligt låg svårighetsnivå bekräftar att spelet är riktat till yngre personer , och är man under 10år vilket är målgruppen så bryr man sig nog inte om handling och gillar kanske gulligull figurerna.
Världens bästa spel , skulle inte tro det.


av Tummen, måndag 19 november 2007 kl 09:50
LucasKrown
Slem the Loaner: Du argumenterar emot dig själv. Nej det går inte att jämföra alla spel av just de anledningarna du precis skrev och av precis samma anledningar kan inte heller ALLA tycka att spelet är värt att köpa.

Jag har än så länge inte hittat några irritationsmoment heller så enligt mig förtjänar det helt klart de höga poängen.
av LucasKrown, måndag 19 november 2007 kl 09:51
The Malignant Narcissist
LucasKrown, det jag menade var att ett spel som får de höga betygen är näst intill omöjliga att utveckla just därför att alla inte kommer att tycka att spelet är värt att köpa. Med andra ord så tycker jag inte att något spel förtjänar så höga betyg på grund av att alla spel har en mer eller mindre begränsad målgrupp.

Jag ber om ursäkt om det inte framgick i mitt förra inlägg.
av The Malignant Narcissist, måndag 19 november 2007 kl 10:13
EBE
Fast ni som säger att spelet inte lever kvar mycket pga den dos av nostalgi man får av spelet är ju för fan retarderade rakt igenom..

Det som sas tidigare i kommentarsfältet är 100% korrekt och ni som säger något annat blir man ju fan bara förbannad av.

Jag har alltid gillat Mario och gillar det här spelet med, verkligen, men jag GARANTERAR att spelet skulle få ett långt lägre betyg än vad det fått nu om det varit någon random figur inblandad. Vad kommer vi fram till här? Att spelet lever mycket på sin nostalgidos. Säg för fan inget annat.

Däremot säger jag inte att spelet inte är bra, för det är det, och många av elementen i spelet gör det faktiskt till ett unikt spel, men iom att allt handlar om Mario så kommer det en multiplier in i leken, som gör betygen skyhöga. FACE IT!

Att det sen är bättre än Ocarina of Time eller något annat mästerverk ur spelhistorien är ju för fan helt cp. Jag hade lätt gett det 8.8/10, men inte mer!

Om nån hävdar att jag är ett whinande fanboy av diverse konsoler så var säkra på att ni bifogar era personuppgifter så att jag kan komma och banka vett i skallen på er.. :)
av EBE, måndag 19 november 2007 kl 10:24
LucasKrown
Slem the Loaner: Blir knepigt att betygsätta något spel alls om man hela tiden ska utgå ifrån hur stor målgrupp det kan tänkas ha?
Betygen som sätts är ju vad recensenten tycker personligen.

EBE: För det första;ta och tagga ner några hack.
För det andra; Då borde ju samma sak gälla Ocarina of Time då? Att det lever på nostalgi alltså.
av LucasKrown, måndag 19 november 2007 kl 10:37
S M
Precis, nu argumenterar du emot dig själv, EBE. De flesta av nintendos stortitlar är uppföljare, mest för att figurerna de bygger på är så välkände och prisade. Det är vad de stora massorna efterfrågar. Däremot skulle massorna bli väldigt besvikna om de gjorde ett kass spel med deras favoritfigur, därför satsar de hårt på kvalitén.

Slem:, sen när blev toppspelbetyg något helt ouppnåligt? Det finns varken ett spel, en film eller ett album som alla människor gillar. Det här är vad det är, ett bra betyg. Vad de flesta anser helt enkelt.
av S M, måndag 19 november 2007 kl 10:57
The Malignant Narcissist
LucasKrown, jag tycker inte att det är något fel i att att betygsätta spel, bara att jämföra betygen direkt och skriva en lista på "de bästa spelen", när de flesta spelen i listan inte har något gemensamt förutom att de är datorspel. Och just som du säger, allt handlar mycket om vad recensenten tycker och då blir det ännu mer fel att jämföra spelen mellan varandra då personlig smak är inblandad också.
Det är också därför, Skater Master, som jag tycker att man inte kan ge ett spel jättehöga betyg på grund av att de är baserade på personlig smak, precis som att man inte kan såga ett spel totalt för att man inte gillar en viss genre.
Om ett spel skall ha skyhöga betyg så skall det vara för att spelet kan underhålla vem som helst, förutom teknisk fulländning och allt det där.
av The Malignant Narcissist, måndag 19 november 2007 kl 11:16
adex
Mario sätter verkligen en barnstämpel på spelen. Funderar på att köpa Super Smash Bros Brawl när det kommer men tvekar pga. Mario karaktärerna som höjer barnfaktorn enormt. Men man kan ju välja andra, mindre löjliga karaktärer så jag får se hur jag gör med den saken.

Köpte Mario Charged Football när jag skaffade Wiin eftersom jag inte spelat något Mariospel sedan SMB3, men har aldrig ångrat ett spelköp så hårt förut. Så fåniga och barnsliga karaktärer, så äckligt söta ljud, spelet passade verkligen åt småbarn! Har lagt undan spelet för all framtid...
av adex, måndag 19 november 2007 kl 11:20
hunden
Jo, det är ju skitfarligt att spela ett spel med en karaktär som är löjlig, tänk om ens mellanstadiekompisar får reda på det, då blir man ju retad :(
av hunden, måndag 19 november 2007 kl 11:45
LucasKrown
Slem the Loaner: Ja men då kan man ju inte sätta betyg på något alls, någonsin. Dina argument är både löjliga och helt omöjliga.
Hur ska någon person kunna veta vad alla andra kommer tycka om ett spel?
av LucasKrown, måndag 19 november 2007 kl 12:41
S M
Slem, det är ju just därför de på gamerankings sammanställer vad så många recensenter som möjligt tycker om det, och därefter sätter ut ett snittvärde. Det är ingen sanning huggen i sten, bara ett betygssnitt man kan ta del av, vilket är bra mycket mer objektivt än att bara titta på en enstaka subjektiv recension, som du säger.

adex, är de kanske så att det till och med finns en gnutta tjejbaciller i de löjliga spelen? Seriöst, släpp kylskåpet och sluta låtsas, din hjärna kommer att tacka dig.
av S M, måndag 19 november 2007 kl 12:56
The Malignant Narcissist
LucasKrown, det är lite dit jag har försökt komma. Det finns inget som heter det perfekta spelet. Det kan inte existera. Det är åt minstone fruktansvärt svårt att utveckla.
Och ja, nu så här på efterhand så har jag också kommit på att det inte finns ett objektivt sätt att recensera ett spel på. Allt handlar om personlig smak. Å andra sidan är det väl få som är så dumma att de till 100% går på recensionerna och struntar i sin egen smak.

För att avsluta den här diskussionen kan man säga att recensioner mest är till för att ge den potentiella spelaren ett hum om vad som väntas i underhållningsväg, snarare än ett definitivt beslut om hur bra spelet är.
På så sätt kan man också säga att sätta stämpeln "världens bästa spel" är omöjlig. En nätt omformulering till "recensenternas favorit" till exempel är mer passande.
av The Malignant Narcissist, måndag 19 november 2007 kl 13:20
ola
adex: fantastisk kommentar. hur gammal är du om man får fråga?
av ola, måndag 19 november 2007 kl 13:23
LucasKrown
Slem: Men det är ingen som har sagt att det är perfekt..
20 "stora" recensenter tycker i genomsnitt att det är 97.8% bra. Det gör det till det spel som har fått högst poäng och därav det bästa någonsin. Det är det enda sättet att rättvist mäta det på. Iaf som jag kan komma på.. Ni får gärna säga till om ni har något bättre förslag.
av LucasKrown, måndag 19 november 2007 kl 14:56
Netzach
adex: Om din manlighet(kvinnlighet?) rubbas av någonting så fjuttigt som guliga ljud och figurer så är den inte mycket att hänga i granen.

Glöm inte, det är coolt med tuttar, svordomar och våld. Allt annat är töntigt. Det är viktigt att vara cool.
av Netzach, måndag 19 november 2007 kl 16:52
adex
Men vad ni överreagerar... jag är sedan länge vuxen, jag menade inte att ingen borde spela Mario eller något liknande men jag är ju inte direkt glad när jag har satt pengar på ett spel som jag själv tycker passar för barn i lågstadiet. Skulle ni bli glada om ni (för att överdriva) köpte något Barbie spel utan att i förväg vetat hur ett sådant är? Man kunde ju försöka göra Mario lite mindre barnslig...

Jag håller med om att jag tog i lite i min förra kommentar, men det här är alltså vad jag (och många jag känner) tycker. Om ni gillar Mario fast ni är 30+ så varsågod, jag tänker inte säga ni är barnsliga för det.

Varsågod och kommentera...
av adex, måndag 19 november 2007 kl 19:38
S M
Grejen är väl den att om man skulle göra mario mer "vuxen" skulle det inte vara mario längre. Inte nog med det, eftersom det är mario som fansen vill ha skulle de bli skitbesvikna och nintendo skulle sumpa en av spelhistoriens mest välkända licenser. Men oavsett vad man tycker om karaktärerna så är innehållet rätt intelligent. Allt från leveldesign till rymdfenomen som till exempel mörk materia.

Men bara på skoj, vad skulle vara ditt förslag på att göra mariospelen mer "vuxna" som du säger? :D

När jag tänker på en automatkarbin och svällande muskler blir det plötsligt bara mer barnsligt.

När jag tänker på en arbetslös ungkarl som extraknegar som rörmokare men som måste hämnas på boven som kidnappade hans flickvän... ja då inser jag att det redan finns en mängs spel i den genren.

Mario är trots allt rätt unik!
av S M, måndag 19 november 2007 kl 21:49
adex
Jag menar inte att man måste göra Mario vuxen, utan kanske försöka få spelet att kännas mer riktat till lite äldre åldersgrupper, inte bara till barn. Du har ju försås lite rätt i att det är svårt att få Mariokonceptet att kännas mer "vuxet".

Nu verkar det ju bara vara jag som tycker som jag tycker här men jag menar ju inte att någon har fel, alla tycker ju som dom vill. Men det blir nog aldrig mer något Mario för mig. Utom kanske SSBB, fast det är ju så mycket mer än Mario. =)
av adex, måndag 19 november 2007 kl 22:54
The Malignant Narcissist
LukasKrown, jag är väl medveten om att ingen påstått att spelet är perfekt, men 97,8% är väldigt nära perfektion. Lite för nära, i min mening.
Och jag håller med dig, det finns inget mer rättvist sätt än att ange spelets kvalitet i en procentuell skala.
Men om man tänker på vad det egentligen innebär med en sådan skala, där 100% uppenbarligen är perfektion, så skulle ett spel aldrig få så höga betyg.
97,8%, beroende på hur man tolkar skalan, och det här kommer jag att få äta upp, så innebär det att spelet är endast 2,2% från perfektion. Om man skall översätta det i tid, och jag har valt att använda tiden det tog för furis att varva det (8-9 timmar) så skulle det bli mellan tio och elva minuter av spelet som inte är perfekt.
Det är så jag anser att den skalan fungerar. Däremot tycker jag inte att det är ett bra sätt att tolka den på, är det någon annan som har en annan tolkning? Jag är öppen för förslag.

Igen, jag har inte påstått att någon säger att spelet är perfekt, jag har inte heller sagt att man inte skall kunna sätta betyg på spel utan det enda jag uttryckt mig med är min åsikt om hur betygsystemet fungerar.

Förresten, grattis till Alfa-tävlingen, LucasKrown.
av The Malignant Narcissist, tisdag 20 november 2007 kl 06:05
S M
Slem, ja men det är nog din uppfattning av vad betyget är som är skev. För en film som får 5/5 i betyg kan vara riktigt bra och perfektion inom sin lilla nisch, men det betyder inte att alla uppskattar den. Du borde avdramatisera spelbetyg en aning.
av S M, tisdag 20 november 2007 kl 08:12
pareku
tummen: Seriöst hade huvudfiguren varit någon annan än mario tex ratchet , sonic eller crash så hade spelet fått mycket lägre betyg.
Mariospel får höga betyg bara för att dom är just mariospel.
Hur man kan släppa ett spel 2007 med grafik som knappt var godtagbar 2000 kan jag inte förstå.

det är inte riktigt sant för super mario sunshine fick inte alls jätte bra kritik
av pareku, tisdag 20 november 2007 kl 08:31
S M
tummen, det har också att göra med att med sonic som huvudfigur hade spelet också sett helt annorlunda ut, för springer inte runt på små nyskapande koncisa nivåer och hoppar på saker, han springer igenom långa och streamlinade nivåer (åtminsotne på den gamla goda tiden), vilket är ett helt annat koncept. Dessutom har de pajat sonic genom att göra honom "tuff" vilket bara blev patetiskt. Mario är, som sagt, förknippad med en viss spelstil, samla stjärnor, hoppa på svampar och lösa pussel i extremt välgjorde nivåer, och det är vad som gett ett så bra betyg. Jag menar, är det någon som uppskattat sonic sedan 1an och 2an på genesis? Inte jag iaf.
av S M, tisdag 20 november 2007 kl 09:46
LucasKrown
Slem the Loaner: Hade tänkt svara ungefär vad Skater Master redan har gjort. ;)

Tackar! Får se om det blir några miljoner på de eventuella trisslotterna. :P
av LucasKrown, tisdag 20 november 2007 kl 10:17
LucasKrown
Tummen: Vad har du egentligen för belägg för att spelen skulle få sämre betyg om det inte var ett Mario-spel?
Inget alls... så med andra ord bara din gissning som baseras på att du inte tycker om Super Mario.

av LucasKrown, tisdag 20 november 2007 kl 10:19
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration