Quantcast
m
Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta
Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Spel / Feature

Det är skrämmande hur fort tiden går. Mer än tio år har passerat sedan Bayonetta släpptes och det är snart lika länge sedan Vanquish kom. För er som inte var med då var det spännande tider; mitt bland trippel A-spel som Gears of War och Call of Duty började indiespelen göra revolution, och japanska Platinum Games bildades med målet att göra kvalitetsspel som inte nödvändigtvis behövde följa gängse spelkonventioner. Det är ur detta företag Bayonetta och Vanquish föddes, av giganterna Hideki Kamiya (Devil May Cry) respektive Shinji Mikami (Resident Evil, Resident Evil 4). Spelen distribuerades av Sega, vilket ökade den magiska känslan för oss som vuxit upp under tiden då Sega var ett företag att räkna med.

Innan vi kommer in på recensionen av spelen behövs det sägas något om det här med remasters i allmänhet och återutgivning av gamla spel i synnerhet. Jag har alltid sett mig själv som någon som främst är intresserad av spelglädje, och att grafik inte spelar någon större roll än att vara ett mervärde. Om ett spel är snyggt men inte roligt att spela har det inte intresserat mig tillräckligt mycket för att jag ska plocka upp det.

Den inställningen fungerade länge för mig, fram tills för några år sedan då jag med stor glädje köpte om ett av mina favoritspel någonsin: Grand Theft Auto: Vice City. Det var ett brutalt uppvaknande att åka omkring på de avbefolkade gatorna i Miami-kopian, ingenting var som jag mindes det. Grafiken var så föråldrad att det inte längre gick att inbilla sig själv att den ens var i närheten av verklighetstrogen - vilket är a och o för ett spel som vill emulera verkligheten. I viss utsträckning kan det här till och med appliceras på upphöjda klassiker som Mario 64 och en mängd andra 3D-spel. En tumregel verkar vara att 2D-spel och pixelgrafik åldras avsevärt bättre än polygoner.

Super Mario World ser riktig vackert ut än idag, nästan 30 år efter release, jämfört med nämnda Vice City som inte ens har 20 år på nacken. Till GTA-spelens försvar får sägas att de snarare är portningar än remasters, men som jag snart kommer att komma till är remasters inte heller någon garanti för att det inte blir något som skaver - inte ens hos någon med ett så förlåtande öga när det kommer till grafik som jag.

Bayonetta. Jag minns fortfarande hur charmerad jag var av spelet, och detta trots att jag aldrig hade fastnat för något hack and slash-spel tidigare. För mig var det en kombination av spelglädjen samt destillatet av all samlad japansk galenskap i ett och samma spel som skapade kärleken.

Bayonetta är en häxa med skjutvapen såväl i händerna som på stövlarna (!), hennes tajta, svarta dräkt består av hennes hår - hår som också lämnar henne naken när hon utför sina värsta specialattacker mot all himlens skruvade änglafigurer som hon slåss mot. Ackompanjerat av hysterisk jazzpop, så klart. Detta varvas med mellansekvenser där Bayonetta suger på slickepinnar och med brittisk accent ständigt är kaxigast i dialogerna. Spelglädjen, ja. För mig, som inte spelat eller var bra på den här typen av spel, var Bayonetta ändå förlåtande och jag behövde inte fastna särskilt länge någonstans.

Precis som så ofta i japansk spelkultur jagar man poäng och hög ranking på banorna, att få de högsta betygen “pure platinum” var snudd på omöjligt men om man som jag bara ville ta sig vidare gick det oftast bra ändå. Alltså fanns något att hämta både för casual- och hardcorespelare.

Det gängse systemet med en snabb samt en mer kraftfull, långsam attack som sen kan kedjas ihop i ändlösa kombinationer användes här framgångsrikt tillsammans med skjutvapnen som länk för att kombon inte skulle dö ut om man fann sig själv långt bort från nästa fiende. En central del av spelmekaniken - förutom allt knapphamrande - var “witch time”, där man genom att undvika fiendeattacker i sista stund aktiverade en snygg bullet time-effekt som gav en extra möjlighet att spöa fienden.

Något som var udda vid release var att det var ett 360-exklusivt spel, och PS3-versionen som sedan kom hade en hel del problem vid release. För mig, som aldrig hade spelat den här typen av spel tidigare, var det en riktig smekmånad att få börja med något av det bästa som någonsin hade producerats i genren. Tänkte jag då, i alla fall.

Så hur håller Bayonetta drygt tio år senare? Jag gick in helt övertygad om att jag skulle gilla spelet skarpt, så jag blev nästan chockad över vad som mötte mig. Efter att ha fått spela ett kort intro sattes en riktigt lång, smaklös mellansekvens igång innan jag återigen fick spela i någon minut tills nästa mellansekvens avbröt det roliga.

Och så fortsätter det, jag hinner precis komma in i tempot med de engagerande, galet roliga fighterna som flyter på utan hackande innan de bryts av för att spela upp en mellansekvens som jag varken är intresserad av eller behöver se. Inte nog med det, sedan hittar jag en bok med lore som jag inte vill läsa (men ibland är det en bok med tutorial-text som jag *borde* läsa), och något senare måste jag lösa ett korkat pussel som varken är engagerande eller utmanande. Och så här fortsätter det.

Pussel och mellansekvenser är välkomna i spel där det passar in i tempot och är portionerat så att det blir en naturlig paus då och då. Här upptar avbrotten säkert 50% av speltiden, och förstör om och om igen det roliga med Bayonetta då jag slits ur den trans som de helt perfekta spelsekvenserna frammanar.

Det slutar med att jag efter ett tag irriterat trycker förbi varenda mellansekvens, vilket inte heller blir helt optimalt eftersom jag till slut inte vet varför jag spelar storyn samt missar tutorialdelar viktiga för gameplayet. Det är bortom mitt förstånd hur jag inte kunde minnas detta från när det begav sig. Kanske tyckte mitt tio år yngre jag att storyn var bra på riktigt. Jag är osäker på om Kamiya ville fylla ut speltiden, men jag hade gärna levt med att spelet var hälften så långt för att kunna ägna mig åt det roliga snarare än att ryckas ur det med någon minuts mellanrum om och om igen.

Bayonetta övertygar tyvärr inte helt och hållet visuellt heller. Mellansekvenserna känns märkbart lågupplösta, på gränsen till fula. Själva gameplayet upplevs av mig som betydligt bättre, förmodligen för att det händer så mycket att jag inte hinner uppfatta någon brist på detaljer eller mindre snygga texturer. Och kanske viktigast i ett spel som det här som förlitar sig så mycket på timing; det flyter på riktigt bra.

Laddningstiderna är dessutom så korta att de nästan är obefintliga, vilket också är positivt. Jag är medveten om att det inte är den största studion i världen som ligger bakom den här upputsningen, vilket också gör det något lättare att förlåta slutresultatet. En liten besvikelse kvarstår dock ändå.

Vanquish, då? Det här spelet hade jag helt andra förväntningar på när det släpptes för snart tio år sedan. Resident Evil 4 var ett av mina absoluta favoritspel någonsin, och att Mikami gjorde något nytt medförde automatiskt förväntningar för mig. Och även om det inte nådde upp till samma höjder som mitt favoritspel blev jag inte besviken. Mikami tog Gears of Wars tungsinta, grå coverskjutande i tredjeperson och förlade det till valfri lökig åttiotalsactionfilm samt injicerade gameplayet med fultjack. Istället för Marcus Fenix tryckande bakom skydd fick vår hjälte Sam Gideon avvärja det ryska terrorhotet med hjälp av en superhjältedräkt fylld med överraskningar. Visserligen gick det att ta skydd, men det premierades inte. Och varför skulle man ens vilja gömma sig, när ens utrustning tillät bullet time och ändlösa glidningar på knäna samtidigt som man tömde vapnen mot fienderna? Dessa funktioner var inte outtömliga, vilket ledde till ett ständigt avvägande mellan att boosta och pausa för att mätaren skulle återställas.

Det var detta Bayonetta och Vanquish i högsta grad delade; timingen och det graciösa, att vara del av en våldsbalett snarare än något klumpigt, testosteronstint krig. Allt detta till dansmusik med högt bpm och töntiga oneliners med glimten i ögat. Inte heller här frångicks det japanska spel-DNA:et, med poängräkning mellan banorna och galna jättebossar med svaga punkter som behöver angripas innan man kommer åt att göra riktig skada. Jag kanske inbillade mig, men i vissa stunder kändes det nästan som att Vanquish var något man skulle kunna följa i en evolutionärt ända från Gradius och R-types tid.

Förutom de vågor av fienderobotar som väller emot en mellan bossarna sköttes uppgraderingar av vapenarsenalen i realtid under tiden man spelar, likt i just Gradius. Om jag ska vara ärlig är det lite skönt att det här spelet saknar en kombo-mätare, eftersom det är något som alltid stressat mig. Visserligen belönas man även här för att vara “bra” på spelets poängsystem, men man slipper oroa sig för att tappa sin kombo.

Efter att ha spelat Bayonetta-remastern var jag orolig för att jag skulle bli besviken på Vanquish med. Jag är osäker på om det var de sänkta förväntningarna eller faktumet att Vanquish faktiskt *är* bättre som gjorde det, men här infriades förväntningarna som tur var. Avvägningen mellan mellansekvenser och gameplay är betydligt bättre, och jag kom aldrig på mig själv med att störa mig på samma sätt när jag tvingades ta en paus i spelandet. Mellansekvenserna ser något bättre ut än i Bayonetta och det stora antalet fiender som väller in över banorna gör aldrig att bilduppdateringen påverkas (såvitt jag kunde se).

Över huvud taget reagerade jag inte på att spelet såg föråldrat ut på samma sätt som Bayonetta gjorde. Även här är laddningstiderna så gott som obefintliga. Om man väger samman alla aspekter är det tydligt att Vanquish drar det längsta strået, vilket är motsatsen till vad jag skulle gissat i förväg. Det är det spelet som ger mig mersmak och en vilja att återvända, medan Bayonetta inte alls frammanade samma spelglädje. Ändå lite kul att bli överraskad på det viset.

Så hur lyder slutdomen, är den här samlingen värd de dryga fyrahundra kronorna som den kostar vid release? Jag skulle vilja säga ja, man får ändå två remastrade versioner av spel som får sägas vara moderna klassiker vid det här laget - och om någon frågat mig i förväg skulle jag garanterat sagt ja. Och jag tycker rent principiellt att man som spelälskare ska stödja sådana här initiativ ekonomiskt, eftersom det ökar chanserna att få se fler remasters av klassiska spel.

Men så här med facit i hand är jag lite mer tveksam, konkurrensen om spelarnas plånböcker är stenhård nu för tiden och Bayonetta höll inte måttet på det viset som jag mindes det. Om du inte spelat spelen tidigare och inte är helt säker på att du tycker om dem kanske det inte är en så dum idé att vänta på rea. De som är genuina fans tycker jag definitivt ska öppna plånboken och redan nu vid release stödja remasters av klassiska spel från en mindre studio. Visst känns det aldrig riktigt som att man spelar ett current gen-spel, men å andra sidan fick jag inte en enda gång den där smärtsamma känslan som när jag startade upp Vice City på nytt och ingenting var sig likt. Och spelglädjen sitter så bra här - främst i Vanquish, men också i Bayonetta - att grafikuppdateringen räcker gott och väl för att man ska kunna förlora sig ännu en gång.

Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle kommer släppas 18 februari till Playstation 4 och Xbox One. Spelen finns även till PC sedan 2017.

Läs mer
39.9°
0

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Brevduvor har börjat flyga fel
Varför är oklart

Den senaste tiden har flera tusen brevduvor flugit vilse, men ingen vet riktigt varför. Adnan Zuberovic som är ordförande i Svenska brevduveförbundet säger till Helsingborgs Dagblad att han aldrig har varit med om något liknande. Dessa duvor brukar vanligtvis hitta hem igen även fast de varit över hundra mil hemifrån, men nu har de helt plötsligt tappat bort var de är och flyger helt enkelt fel. Förra helgen var det en SM-deltävling med duvor i Jämtland. Då släpptes 200-300 stycken iväg och av dessa tappade 30 procent bort sig. Samma helg körde det danska brevduveförbundet tävlingar och då släpptes flera tusen iväg, men 70-75 procent av dessa kom aldrig hem igen. 2004 försvann 1500 brevduvor mellan Ljungby och Malmö. Då sa man att orsaken kunde vara explosioner på solens yta som då påverkade jordens magnetfält och kunde ställa till det gällande duvornas förmåga att hitta. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Polisen ska använda drönare för att jaga vattenskoter-busar
Börjar i Värmland

Det här med vattenskoter ska ju vara kul sägs det. Men som vanligt finns det slan som missbrukar fordon, och gärna kör som kompletta idioter för att stila eller hävda sig på något vis. Detta buskörande vill polisen i Värmland nu sätta in krafttag mot, och till sin hjälp ska man ha drönare. Polisen där har nu fått sina första UAS-operatörer (Unmanned Aerial System) och det är dessa som ska köra drönarna och försöka få stopp på buset. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Asus presenterar ROG Phone 3 22 juli
Dags för nu gaminglur!

Asus presenterade ROG Phone 2 förra sommaren och företaget följer trenden och kommer visa upp en uppföljare senare i juli. Gänget har meddelat att de kommer hålla låda 22 juli klockan 17:00 och då kommer vi få se vad den nya luren har att erbjuda. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat. Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Få en snabb glimt av OnePlus Nord i ny teaser
Förvänta er inga stora förändringar

Oneplus känner sig redo att visa upp den kommande mobilserien Nord och en ordentlig presentation kommer senare i juli. Innan dess smygvisar OnePlus telefonen och i den nya dokumentärserien A New Beginning fick vi se hur telefonen ser ut framifrån. I den senaste teasern från OnePlus får vi dock en någorlunda ordentlig titt på hur telefonen kommer se ut. Och enheten verkar ha den design som vi fått se i de läckra bilderna. Hur som helst. Vill ni se telefonen själva så är det bara att starta videon ovan och spola till slutet av videon. 7 juli kommer OnePlus prata mer om kommande produkter, vilket förhoppningsvis inkluderar Nord. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Paradox köper upp mobilspelsstudion Playrion
Dags för mer Grand Strategy på mobilen?

Vill du spela Europa Universalis, Crusader Kings eller Stellaris på din mobil eller surfplatta? Vi med! Och med Paradox nya uppköp så har den möjligheten möjligtvis blivit lite mer verklig. Kanske. Hur som helst har Paradox meddelat att de köpt upp den franska spelstudion Playiron som jobbar med att skapa mobilanpassade spel med management-fokus. Charlotta Nilsson, chief operations officer på Paradox, säger detta om uppköpet: “Adding Playrion to our roster allows us to continue expanding our business in new areas, and bring more of our IPs to mobile. We’re always thrilled when we find teams who want to make the kind of games we’d like to make ourselves. Playrion is a natural addition to the Paradox family, and we’re delighted to have them joining us.” Vad Playiron kommer leverera i framtiden återstår att se. Ovan har ni en trailer för Airlines Manager, vilket är det senaste spelet från Playiron. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

People Can Fly snackar struktur i Outriders
Ser väldigt lovande ut

People Can Fly släppte nyligen en video om deras kommande spel Outriders där utvecklarna går igenom hur vi kommer få spela spelet. Mer specifikt visas det hur spelvärlden är uppbyggd med hub-områden, områden för story-uppdrag och ställen vi kommer besöka under sidouppdrag. Outriders släpps vid jul till PC, PS4, PS5, Xbox One och Series X. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Senaste versionerna av Siri och Google Assistant testas
Assistentfejden fortsätter

Den ständiga frågan på allas läppar är fortfarande "vilken röstassistent är egentligen bäst?" Svaret kanske ni får i videon ovan där In Depth Tech Reviews ställer Siri och Assistant mot varandra i flera olika kategorier. För att göra en lång historia kort så är Assistant lite vassare på att förstå kontext-baserade kommandon och kan hantera lite mer avancerade kommandon. Siri är dock lite mer interaktiv och gör livet lättare om du inte har möjlighet att titta på skärmen. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

Kongregate slutar ta emot nya spel från 22 juli
En era är över?

Kongregate har, liks Newgrounds och liknande sidor, varit en plats där utvecklare har fått möjlighet att publicera sina flashspel sedan urminnes tider. I samband med att flash kommer läggas ner en gång för alla har folket bakom sidan bestämt sig för att det troligtvis är läge att lägga ner verksamheten. Därför kommer sidan inte ta emot några nya spel från och med 22 juli, men samtliga 128.000 titlar som lagts upp innan dess kommer givetvis vara tillgängliga. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Mansory har gett sig på nya Ford GT
Skåda Le Mansory

Tuning- och stylingfirman Mansory har nu lagt sina händer på Fords senaste upplaga av modellen GT. Förutom att ge bilen ett helt nytt utseende på många ställen har gänget trimmat motorn till 710 hästar. Den nya karossen som är i kolfiber är fem centimeter bredare än original och strålkastarna har bytts ut mot helt nya, ett par som är väldigt lika de man satte på den Aventador ni kan läsa om i den inlänkade artikeln nedan. Endast tre stycken exemplar ska byggas men vad dessa kostar framgår inte. Shmee150 har tagit sig en titt på åket och nedan går han igenom allt som är gjort och tar sig en provsväng. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Ubisoft lovar ändring i bygget
Efter anklagelser om sexuella trakasserier

Den senaste tiden har flera anklagelser om sexuella trakasserier riktats mot individer på Ubisoft. Detta har lett till att Ubisoft kontaktat externa konsulter och startat en utredning, vilket snabbt ledde till att flera anställda har fått lämna bygget temporärt. Nu har Ubisoft-chefen Yves Guillemot skrivit ett öppet brev till de anställda på Ubisoft och detta har nu delats med allmänheten. I brevet inleder Guillemot med detta: The situations that some of you have experienced or witnessed are absolutely not acceptable. No one should ever feel harassed or disrespected at work, and the types of inappropriate behavior we have recently learned about cannot and will not be tolerated. To those of you who have spoken up or have supported colleagues, I want to be clear: you are heard, and you are helping drive necessary change within the company. Vidare skriver Guillemot att deras Editorial Team, som har ett övergripande ansvar att skapa riktlinjer för de olika spelserierna Ubisoft jobbar på, kommer att struktureras om rejält och att företaget kommer lägga till tjänster som ska jobba aktivt för att alla ska må bra på företaget. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Minecraft får officiella flingor
Creeper Crunch

Finns det något bättre än att starta dagen med en massiv skål Coco Pops? Möjligtvis om man ersätter Coco Pops med lite Minecraft-flingor. Kelloggs har meddelat att Minecraft-flingor vid namn Creeper Crunch och erbjuder kanelsmaksatta flingor med gröna marshmallow-bitar. Utöver att erbjuda en ordentlig sockerbomb kommer varje låda ha en kod som du kan använda för att låsa upp en av tio klädesplagg som du kan använda i Minecraft. "Inside every box is a code that unlocks one of 10 in-game clothing items, allowing Minecraftx27s users to customize their characters head-to-toe with cloaks, jackets and more! Typically only available through purchase, these clothing items offer players a fun way to personalize their charactersx27 unique style in-game - exciting for any gamer!" Minecraft: Creeper Crunch kommer börja säljas i augusti i USA. Hur releaseplanerna ser ut i Sverige är för tillfället okänt. Vi har kontaktat Kelloggs i Sverige och uppdaterar artikeln när de svarar. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

Seth Rogen jobbar på reboot av Turtles
En animerad sådan

Vi har fått se Teenage Mutant Ninja Turtles i flera olika former de senaste åren. Bland annat i Michael Bay-producerade filmerna från 2014 och 2016, en animerad serie på Nickelodeon som sändes 2012 samt den animerade filmen TMNT som släpptes 2007. Nu har det blivit känt att sköldpaddorna kommer medverka i en ny animerad reboot och det är Seth Rogens produktionsbolag Point Grey Pictures som kommer producera filmen. Seth Rogen, Evan Goldberg och James Weaver kommer producera filmen medan Jeff Rowe, som tidigare jobbat med Gravity Falls och kommande Connected, ska regissera äventyret. Brendan Ox27Brien har tidigare skrivit manus för Neighbors: Sorority Rising och Mike and Dave Need Wedding Dates kommer skriva ner ord på papper för filmen. När den animerade rebooten av Teenage Mutant Ninja Turtles kommer ha premiär är för tillfället okänt, men vi är i alla fall pepp på grund av Turtles. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Beyond a Steel Sky släpps 16 juli på Steam
Äventyret fortsätter!

Revolution Software släppte den efterlängtade uppföljaren till Beneath a Steel Sky nyligen via Apple Arcade, men det verkar inte som att PC-spelare kommer behöva vänta allt för lång tid innan de får lägga vantarna på spelet. Utvecklarna har meddelat att PC-versionen kommer släppas 16 juli på Steam. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Birka Cruises har gjort sin sista seglats
Lägger ner för gott efter 49 år

Pandemin har slagit väldigt hårt mot Birka Cruises och man meddelar nu att man lägger ner verksamheten för gott efter att ha varit i branschen i 49 år. Företaget är osäkra på hur kryssningsbranschen och resandet kommer att se ut i framtiden och har därför tagit beslutet att lägga till vid kajen permanent. Alla som redan har bokat en resa kommer att få sina pengar tillbaka. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Evo Online ställs in efter anklagelser om sexuella övergrepp
Medgrundare får kicken

På grund av coronaviruset bestämde sig anordnarna för spelturneringen Evo att ställa in sitt fysiska event och i stället köra matcherna online i stället. Nu har även dessa planer ställts in efter anklagelser om sexuella övergrepp som begåtts av en av anordnarna. Anordnaren i fråga har fått lämna samtliga Evo-relaterade uppdrag och Tony Cannon kommer ta över rollen som chef för turneringen. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Xanté nu med karibisk rom
"Modern lyx och elegans"

Päronlikören Xanté kommer nu i en ny version som heter Xanté Rum & Pear. Här har man blandat i karibisk rom och den ska fungera att dricka precis som den är med is eller som ingrediens i en rom-baserad drink. "Med Xanté Rum & Pear adderar vi en modern lyx och elegans till Xantéfamiljen, utan att bli dammiga och traditionsbundna. Vi fortsätter göra saker på vårt sätt och skulle aldrig låta idéer om hur saker och ting ”borde” göras hindra oss. Nu utvecklade vi en lyxig likör med smak av päron och karibisk rom, den blev en lysande, och då ska folket få ta del av den." Artikeln har nummer 82861-02 och för en flaska på 500 milliliter får man betala 254 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

James Blake gör cover på Come As You Are
Lugn och skön

En av James Blakes följare på Instagram efterfrågade en lugn cover på Nirvanas klassiker Come As You Are och James levererade då detta. Originalet har ni nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Tre spelbord i ett
Tar upp rimligt med plats

Drömmen är att äga en Ferrari, ha en pool och kanske ett eget flygplan. Eller bara kunna bo så stort så att man kan ha ett rum för en onödigt stor sak att umgås kring. Men ska man välja biljard, pingis eller shufflepuck? Med det här bordet från Triumph behöver man inte välja. Prislappen, på Walmart av alla ställen, ligger på 858 dollar så man ska kanske inte tro att det ersätter det bästa av biljardbord och pingisbord, men det duger nog åt glada amatörer. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

Ny chans att köpa legendariska sneakers
Klarna och HighSnobiety kör raffle

Har ni varit inne och nosat på sneakersvärlden de senaste åren så har ni troligtvis stött på åtråvärda skor som Adidas Yeezy Boost 750 OG, Acronym x Nike Presto Mid och Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago. Skorna släpptes i ett väldigt begränsat antal och folk köpte skorna som galningar och sålde vidare dessa för tusentals dollar. Nu har Klarna och HighSnobiety meddelat att de kommer ge sneakerfans en ny chans att lägga vantarna på de legendariska skorna i en ny raffle som kommer dra igång på torsdag. Mer specifikt kommer det gälla dessa modeller som du kommer ha chans att lägga vantarna på för butikspris: Adidas Originals Yeezy Boost 750 OG (2015) Acronym x Nike Presto Mid (2016) Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago (2017) Sean Wotherspoon x Nike Air Max 97/1 (2017) Daniel Arsham x Adidas Futurecraft 4D (2018) Utlottningen kommer starta på torsdag 14:00 och kommer vara öppen fram till 6 juli. De som vinner lottdragningen kommer meddelas 30 juli. Tumnagel
31.6°
+
André Stray
0

Under Armour släpper mask för träning
Sålde slut på en timme

I Sverige pågår diskussionen om mask är nödvändigt eller inte men i många andra länder är det tvång på mask. Om man ska träna är det viktigt att hitta en som verkligen passar och nu släpper Under Armour sitt alternativ. Enligt dem så är deras mask bra för luftflödet, ska sitta bra och inte kännas så varm. Den går också att tvätta och därmed återanvända, vilket är bra med tanke på att den kostar 30 dollar. Första omgången sålde hur som helst slut på en timme och de finns just nu bara på förhandsorder i USA. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Mer skate med Manramp
Det är dags igen

Det är nu några år sedan vi senast såg den mänskliga skateboardrampen och hans vänner. Nu är gänget tillbaka med nya äventyr och så här ser det ut 2020. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green