m
Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta
Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Spel / Feature

Det är skrämmande hur fort tiden går. Mer än tio år har passerat sedan Bayonetta släpptes och det är snart lika länge sedan Vanquish kom. För er som inte var med då var det spännande tider; mitt bland trippel A-spel som Gears of War och Call of Duty började indiespelen göra revolution, och japanska Platinum Games bildades med målet att göra kvalitetsspel som inte nödvändigtvis behövde följa gängse spelkonventioner. Det är ur detta företag Bayonetta och Vanquish föddes, av giganterna Hideki Kamiya (Devil May Cry) respektive Shinji Mikami (Resident Evil, Resident Evil 4). Spelen distribuerades av Sega, vilket ökade den magiska känslan för oss som vuxit upp under tiden då Sega var ett företag att räkna med.

Innan vi kommer in på recensionen av spelen behövs det sägas något om det här med remasters i allmänhet och återutgivning av gamla spel i synnerhet. Jag har alltid sett mig själv som någon som främst är intresserad av spelglädje, och att grafik inte spelar någon större roll än att vara ett mervärde. Om ett spel är snyggt men inte roligt att spela har det inte intresserat mig tillräckligt mycket för att jag ska plocka upp det.

Den inställningen fungerade länge för mig, fram tills för några år sedan då jag med stor glädje köpte om ett av mina favoritspel någonsin: Grand Theft Auto: Vice City. Det var ett brutalt uppvaknande att åka omkring på de avbefolkade gatorna i Miami-kopian, ingenting var som jag mindes det. Grafiken var så föråldrad att det inte längre gick att inbilla sig själv att den ens var i närheten av verklighetstrogen - vilket är a och o för ett spel som vill emulera verkligheten. I viss utsträckning kan det här till och med appliceras på upphöjda klassiker som Mario 64 och en mängd andra 3D-spel. En tumregel verkar vara att 2D-spel och pixelgrafik åldras avsevärt bättre än polygoner.

Super Mario World ser riktig vackert ut än idag, nästan 30 år efter release, jämfört med nämnda Vice City som inte ens har 20 år på nacken. Till GTA-spelens försvar får sägas att de snarare är portningar än remasters, men som jag snart kommer att komma till är remasters inte heller någon garanti för att det inte blir något som skaver - inte ens hos någon med ett så förlåtande öga när det kommer till grafik som jag.

Bayonetta. Jag minns fortfarande hur charmerad jag var av spelet, och detta trots att jag aldrig hade fastnat för något hack and slash-spel tidigare. För mig var det en kombination av spelglädjen samt destillatet av all samlad japansk galenskap i ett och samma spel som skapade kärleken.

Bayonetta är en häxa med skjutvapen såväl i händerna som på stövlarna (!), hennes tajta, svarta dräkt består av hennes hår - hår som också lämnar henne naken när hon utför sina värsta specialattacker mot all himlens skruvade änglafigurer som hon slåss mot. Ackompanjerat av hysterisk jazzpop, så klart. Detta varvas med mellansekvenser där Bayonetta suger på slickepinnar och med brittisk accent ständigt är kaxigast i dialogerna. Spelglädjen, ja. För mig, som inte spelat eller var bra på den här typen av spel, var Bayonetta ändå förlåtande och jag behövde inte fastna särskilt länge någonstans.

Precis som så ofta i japansk spelkultur jagar man poäng och hög ranking på banorna, att få de högsta betygen “pure platinum” var snudd på omöjligt men om man som jag bara ville ta sig vidare gick det oftast bra ändå. Alltså fanns något att hämta både för casual- och hardcorespelare.

Det gängse systemet med en snabb samt en mer kraftfull, långsam attack som sen kan kedjas ihop i ändlösa kombinationer användes här framgångsrikt tillsammans med skjutvapnen som länk för att kombon inte skulle dö ut om man fann sig själv långt bort från nästa fiende. En central del av spelmekaniken - förutom allt knapphamrande - var “witch time”, där man genom att undvika fiendeattacker i sista stund aktiverade en snygg bullet time-effekt som gav en extra möjlighet att spöa fienden.

Något som var udda vid release var att det var ett 360-exklusivt spel, och PS3-versionen som sedan kom hade en hel del problem vid release. För mig, som aldrig hade spelat den här typen av spel tidigare, var det en riktig smekmånad att få börja med något av det bästa som någonsin hade producerats i genren. Tänkte jag då, i alla fall.

Så hur håller Bayonetta drygt tio år senare? Jag gick in helt övertygad om att jag skulle gilla spelet skarpt, så jag blev nästan chockad över vad som mötte mig. Efter att ha fått spela ett kort intro sattes en riktigt lång, smaklös mellansekvens igång innan jag återigen fick spela i någon minut tills nästa mellansekvens avbröt det roliga.

Och så fortsätter det, jag hinner precis komma in i tempot med de engagerande, galet roliga fighterna som flyter på utan hackande innan de bryts av för att spela upp en mellansekvens som jag varken är intresserad av eller behöver se. Inte nog med det, sedan hittar jag en bok med lore som jag inte vill läsa (men ibland är det en bok med tutorial-text som jag *borde* läsa), och något senare måste jag lösa ett korkat pussel som varken är engagerande eller utmanande. Och så här fortsätter det.

Pussel och mellansekvenser är välkomna i spel där det passar in i tempot och är portionerat så att det blir en naturlig paus då och då. Här upptar avbrotten säkert 50% av speltiden, och förstör om och om igen det roliga med Bayonetta då jag slits ur den trans som de helt perfekta spelsekvenserna frammanar.

Det slutar med att jag efter ett tag irriterat trycker förbi varenda mellansekvens, vilket inte heller blir helt optimalt eftersom jag till slut inte vet varför jag spelar storyn samt missar tutorialdelar viktiga för gameplayet. Det är bortom mitt förstånd hur jag inte kunde minnas detta från när det begav sig. Kanske tyckte mitt tio år yngre jag att storyn var bra på riktigt. Jag är osäker på om Kamiya ville fylla ut speltiden, men jag hade gärna levt med att spelet var hälften så långt för att kunna ägna mig åt det roliga snarare än att ryckas ur det med någon minuts mellanrum om och om igen.

Bayonetta övertygar tyvärr inte helt och hållet visuellt heller. Mellansekvenserna känns märkbart lågupplösta, på gränsen till fula. Själva gameplayet upplevs av mig som betydligt bättre, förmodligen för att det händer så mycket att jag inte hinner uppfatta någon brist på detaljer eller mindre snygga texturer. Och kanske viktigast i ett spel som det här som förlitar sig så mycket på timing; det flyter på riktigt bra.

Laddningstiderna är dessutom så korta att de nästan är obefintliga, vilket också är positivt. Jag är medveten om att det inte är den största studion i världen som ligger bakom den här upputsningen, vilket också gör det något lättare att förlåta slutresultatet. En liten besvikelse kvarstår dock ändå.

Vanquish, då? Det här spelet hade jag helt andra förväntningar på när det släpptes för snart tio år sedan. Resident Evil 4 var ett av mina absoluta favoritspel någonsin, och att Mikami gjorde något nytt medförde automatiskt förväntningar för mig. Och även om det inte nådde upp till samma höjder som mitt favoritspel blev jag inte besviken. Mikami tog Gears of Wars tungsinta, grå coverskjutande i tredjeperson och förlade det till valfri lökig åttiotalsactionfilm samt injicerade gameplayet med fultjack. Istället för Marcus Fenix tryckande bakom skydd fick vår hjälte Sam Gideon avvärja det ryska terrorhotet med hjälp av en superhjältedräkt fylld med överraskningar. Visserligen gick det att ta skydd, men det premierades inte. Och varför skulle man ens vilja gömma sig, när ens utrustning tillät bullet time och ändlösa glidningar på knäna samtidigt som man tömde vapnen mot fienderna? Dessa funktioner var inte outtömliga, vilket ledde till ett ständigt avvägande mellan att boosta och pausa för att mätaren skulle återställas.

Det var detta Bayonetta och Vanquish i högsta grad delade; timingen och det graciösa, att vara del av en våldsbalett snarare än något klumpigt, testosteronstint krig. Allt detta till dansmusik med högt bpm och töntiga oneliners med glimten i ögat. Inte heller här frångicks det japanska spel-DNA:et, med poängräkning mellan banorna och galna jättebossar med svaga punkter som behöver angripas innan man kommer åt att göra riktig skada. Jag kanske inbillade mig, men i vissa stunder kändes det nästan som att Vanquish var något man skulle kunna följa i en evolutionärt ända från Gradius och R-types tid.

Förutom de vågor av fienderobotar som väller emot en mellan bossarna sköttes uppgraderingar av vapenarsenalen i realtid under tiden man spelar, likt i just Gradius. Om jag ska vara ärlig är det lite skönt att det här spelet saknar en kombo-mätare, eftersom det är något som alltid stressat mig. Visserligen belönas man även här för att vara “bra” på spelets poängsystem, men man slipper oroa sig för att tappa sin kombo.

Efter att ha spelat Bayonetta-remastern var jag orolig för att jag skulle bli besviken på Vanquish med. Jag är osäker på om det var de sänkta förväntningarna eller faktumet att Vanquish faktiskt *är* bättre som gjorde det, men här infriades förväntningarna som tur var. Avvägningen mellan mellansekvenser och gameplay är betydligt bättre, och jag kom aldrig på mig själv med att störa mig på samma sätt när jag tvingades ta en paus i spelandet. Mellansekvenserna ser något bättre ut än i Bayonetta och det stora antalet fiender som väller in över banorna gör aldrig att bilduppdateringen påverkas (såvitt jag kunde se).

Över huvud taget reagerade jag inte på att spelet såg föråldrat ut på samma sätt som Bayonetta gjorde. Även här är laddningstiderna så gott som obefintliga. Om man väger samman alla aspekter är det tydligt att Vanquish drar det längsta strået, vilket är motsatsen till vad jag skulle gissat i förväg. Det är det spelet som ger mig mersmak och en vilja att återvända, medan Bayonetta inte alls frammanade samma spelglädje. Ändå lite kul att bli överraskad på det viset.

Så hur lyder slutdomen, är den här samlingen värd de dryga fyrahundra kronorna som den kostar vid release? Jag skulle vilja säga ja, man får ändå två remastrade versioner av spel som får sägas vara moderna klassiker vid det här laget - och om någon frågat mig i förväg skulle jag garanterat sagt ja. Och jag tycker rent principiellt att man som spelälskare ska stödja sådana här initiativ ekonomiskt, eftersom det ökar chanserna att få se fler remasters av klassiska spel.

Men så här med facit i hand är jag lite mer tveksam, konkurrensen om spelarnas plånböcker är stenhård nu för tiden och Bayonetta höll inte måttet på det viset som jag mindes det. Om du inte spelat spelen tidigare och inte är helt säker på att du tycker om dem kanske det inte är en så dum idé att vänta på rea. De som är genuina fans tycker jag definitivt ska öppna plånboken och redan nu vid release stödja remasters av klassiska spel från en mindre studio. Visst känns det aldrig riktigt som att man spelar ett current gen-spel, men å andra sidan fick jag inte en enda gång den där smärtsamma känslan som när jag startade upp Vice City på nytt och ingenting var sig likt. Och spelglädjen sitter så bra här - främst i Vanquish, men också i Bayonetta - att grafikuppdateringen räcker gott och väl för att man ska kunna förlora sig ännu en gång.

Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle kommer släppas 18 februari till Playstation 4 och Xbox One. Spelen finns även till PC sedan 2017.

Läs mer
39.9°
0

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Trafikverket satsar på snabbladdare i norra Sverige
Avsätter 45 miljoner kronor till det

Trafikverket gör nu en ny satsning på att bygga ut infrastrukturen för elbilsladdning i Sverige. TT rapporterar att Trafikverket kommer att avsätta 45,3 miljoner kronor i investeringsstöd vilket ska gå till 39 snabbladdningsstationer i norra Sverige. Trafikverket satsade även på stationer för snabbladdningar förra året vilket då ledde till att 20 laddningsstationer i sju av Sveriges län beviljades investeringsstöd. I dag finns cirka 600 snabbladdningsplatser med minst 50 kilowatt i Sverige. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer 16 nya att vara i drift före årets slut. De 39 snabbladdningsstationer som nu beviljats investeringsstöd från Trafikverket hittas i tabellen här nedanför. Sammanlagt finns det cirka 12.000 offentliga laddningsspunkter i Sverige. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pfizers vaccin kan börja användas på barn
I alla fall i USA och Kanada

Förra veckan godkände Kanadas läkemedelsmyndighet Pfizers vaccin för barn mellan 12 till 15 år. I går kväll nödgodkände även USA:s läkemedelsmyndighet FDA Pfizers och Biontechs vaccin för den åldersgruppen. Nu när vaccinet är godkänt kan skolungdomar från tolv års ålder vaccinera sig innan höstterminen startar och genom det förhoppningsvis dämpa smittspridningen som sker på skolorna och se till att de inte blir så sjuka ifall det blir smittade. Rapporter säger att även EU kommer godkänna vaccinet inom den närmsta veckan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Dave Bautista hoppar på Knives Out 2
Bond-reunion!

Rian Johnson kommer som känt göra en uppföljare till mordmysteriet Knives Out som kommer släppas på Netflix någon gång i framtiden och nu börjar det dyka upp lite info om vilka som kommer medverka. Det har tidigare varit känt att Daniel Craig kommer återvända som detektiven Benoit Blanc och nu har vi fått reda på att Dave Bautista, känd från andra filmer, kommer medverka i rullen. Utöver att han kommer medverka så finns det inte så mycket att säga om den kommande filmen. Vem Bautista ska spela och vad filmen kommer handla om är för tillfället okänt. Inspelningarna kommer dra igång i Grekland i sommar och om man ska dra till en rackabajsare till killgissning så kommer filmen möjligvis utspela sig i medelhavsmiljö där Benoit måste ta reda på vem som mördat någon av filmens karaktärer och Bautistas karaktär kan vara en av de misstänkta. Eller offret. Eller både och. Knives Out 2 har premiär sen. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Nytt förslag om mobilförbud i skolan
För att skapa arbetstro på lektionstid

Utbildningsverket har tagit fram ett förslag som innebär att det skulle bli förbjudet för elever i grundskolan att använda mobiltelefoner i klassrummen under lektionstid. Mobiler skulle enligt det nya förslaget dock vara tillåtna när de kan användas i utbildningssyfte och som hjälpmedel i lärandet. Skulle förslaget godkännas skulle det innebära en ändring i skollagen vilken skulle innebära att lärare har rätt att omhänderta mobiltelefoner i förebyggande syfte, en möjlighet som inte finns idag. Anledningen till att det nya förslaget tagits fram beror på att man tror att det kan skapa ordning, trygghet och arbetsro för eleverna under lektionstid. Tumnagel
57.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Nya rykten kring Sonys kommande VR-grej för PlayStation
Sägs få ögonspårning och 4K-skärmar

Tidigare i år meddelade Sony att de har en uppdaterad variant av PlayStation VR på gång för PlayStation 5. Kort efter det uttalandet visade Sony också upp några prototyper för kontrollerna men någon konkret teknisk information om själva headsetet har man ej avslöjat ännu. Nu rapporterar dock The Verge om rykten som säger att denna nya version av Playstation VR kommer bland annat får ögonspårning, haptisk DualSene-liknande feedback och skärmar med 4K-upplösning. 4K-upplösningen skulle innebär att hårdvaran går från en upplösning på 960 x 1080 per öga till 2000 x 2040 per öga vilket är snäppet högre än vad Oculus Quest 2 har. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Hej då Alfa Romeo Giulietta!
Kommer att ersättas av en SUV

Elva år är en evighet i bilvärlden, men så lång tid är det sedan Alfa Romeos Giulietta började säljas. Bilen var efterföljaren till Alfa Romeo 147 som också var en långkörare, den levde i tio år. Giulietta har trots det underliga namnet sålts en bit över 400.000 exemplar, men här i Sverige har det bara sålts dryga 1200 bilar genom åren. Efterföljaren blir inte en ny hatchback utan en liten SUV med namn Tonale. Vi har sett den som koncept och tanken var att den skulle komma i år, men den blev uppskjuten eftersom nya Alfa-bossen inte tyckte att plugin-hybriderna höll måttet. Så vi får ge oss till tåls helt enkelt. Ovan ser ni första reklamfilmen för bilen. Tumnagel
29.5°
+
Roger Åberg
0

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Call of the Sea släpps till Playstation i morgon
Ta del av ett av förra årets bästa äventyrsspel

Gillar du klassiska äventyrsspel med massvis med kluriga pussel av olika slag och en intressant story? Då kanske du borde ta en titt på Call of the Sea som släpps i morgon till PS4 och PS5. I spelet får vi ta kontroll över Norah som utforskar en ö mitt ute i stilla havet för att ta reda på vad som hänt med försvunne man, men frågorna blir allt fler och mystiken tätnar ju djupare in i djungeln Norah tar sig. Call of the Sea släpptes initialt till PC, Xbox One och Xbox Series X/S och om man sitter på dessa plattformar och även prenumererar på Game Pass så hittar man även spelet där. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Samsung verkar köra gemensam release för Fold 3, Flip 3 och S21 FE
Unpacked-event väntas hållas i augusti

Samsung kommer som känt skippa Note-releasen i år, men trots det kommer vi ändå få en ordentlig telefonfest senare i år. Enligt nya uppgifter kommer Samsung hålla låda någon gång under första halvan av augusti där företaget kommer presentera S21 FE samt de vikbara enheterna Fold 3 och Flip 3. Tidigare rykten har pekat på att Samsung kommer hålla ett event i juli för att presentera sina nya vikbara telefoner, men enligt det senaste snacket verkar det som att företaget kommer presentera alla tre enheter samtidigt under eventet i augusti. När det kommer till prislappen på de kommande vikbara enheterna så verkar det bli lite mer humana priser än tidigare. Enligt de senaste ryktena väntas priset på Flip 3 ligger på 1000 dollar medan Fold 3 kommer kosta 1800 dollar, vilket är 500 dollar respektive 200 dollar billigare än föregångarna. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Filmregissör anklagar Capcom för plagiat
Anser att boss från Resident Evil: Village är en kopia av hans verk

Spoilervarning: Storyn handlar uppenbarligen om en bossfight i Resident Evil: Village, så sluta läs om ni inte vill bli spoilade. Den nederländska regissören Richard Raaphorst är lite missnöjd på Capcom då han anser att Capcom kopierat ett monster från en av hans filmer och använt denna på en av Resident Evil: Villages bossar. Mer specifikt handlar det om propellerförsedda Strum som spelare får slåss mot i Heisenbergs fabrik som enligt Raaphorst är en kopia av ett propellerförsett monster från hans film Frankensteinx27s Army. Det handlar inte bara om karaktärsdesignen, utan även att bossen brinner en aning och att hela scenen har samma färgpalett som filmen. Mer specifikt säger Raaphorst detta: "Itx27s just the same scene as in my movie, except that in my movie you have to cut loose the fuel tubes. Thatx27s the only thing that is missing. But the whole thing is getting into flames, and then it explodes, and then the way it rotates through the camera - itx27s all the same, really. Even the environments, the whole colour palette. It looks like an animatic for my movie." Raaphorst meddelar att han inte haft någon kontakt med Capcom innan spelets release och att han kommer utforska möjligheterna att få någon form av ersättning eller i alla fall lite credd från Capcom. Ovan har ni ett klipp från Frankensteinx27s Army där propeller-monstret visas och nedan har ni bossen från Resident Evil: Village. Bonus-Resident Evil: Village: Kör man spelet på PC och vill ersätta bebisen Rosemary med Chris Redfield så är det nu möjligt. Grattis världen! Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Omhändertagen hundvalp var antagligen en vargunge
Ungdomar kan ha begått miljöbrott av misstag

Ett par ungdomar som fick med sig vad de trodde var en övergiven och skadad hundvalp hem efter en utflykt verkar i själva verket ha tagit med sig en vargunge. Det är Svensk Jakt som rapporterar om misstaget som skedde i värmländska Lesjöfors. Visar det sig att det handlar om en vargunge, något som inte verkar vara helt klarlagt ännu, så kan ungdomarna ha begått ett miljöbrott av misstag. Det är inte tillåtet att ta med sig vilda djur man hittar i naturen, oavsett hur övergivna dessa verkar. Oavsett om det handlade om en hundvalp eller en vargunge så gick det inte så bra för denna. NWT uppger att polisen i samråd med Länsstyrelsen beslutade sig för att avliva den skadade valpen efter att denna lämnats in. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple langar in ännu mer deg i Corning
För att fixa Gorilla-glas till iPhone Fold?

Apple meddelade idag att man kommer att investera ytterligare 45 miljoner dollar i Corning, företaget som framför allt är kända för att utvecklar det tåliga glaset Gorilla Glass som används för att skydda mobiltelefoner från en lång rad tillverkare. Apple och Corning har genom åren haft en speciell relation där Apple betalat Corning för att utveckla varianter av sitt glas som varit exklusiva för iPhones. Cornings har bland annat utvecklat det så kallade Ceramic Shield-glaset till iPhone 12, ett glas som sägs klara ett fall fyra gånger bättre än vad glaset i tidigare iPhones gör. Jeff Williams, Apple’s chief operating officer, säger i ett pressmeddelande angående den nya investeringen i Corning: "Apple and Corning have a long history of working together to accomplish the impossible. From the very first iPhone glass, to the revolutionary Ceramic Shield on the iPhone 12 lineup, our collaboration has changed the landscape of smartphone cover design and durability. Ceramic Shield is a prime example of the technologies that are possible when deep innovation meets the power of American manufacturing." Apple nämner inget om vad de 45 miljoner dollar man nu investerar i Corning ska användas till. Det spekuleras dock om att det ska användas för att Cornings ska utveckla specialglas till en eventuellt vikbar telefon från Apple. Det är antagligen inte helt omöjligt att så är fallet då det har ryktats om att Corning utvecklat en Gorilla glas-variant till en "iPhone Fold" ända sedan 2019. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två gameplay-trailers för Shadow Warrior 3
Fullt ös

Devolver bjuder här på två actionfyllda klipp från kommande Shadow Warrior. Som man kan se i klippet kommer detta FPS-spel bjuda på fullt ös när det väl släpps senare i år till Windows, PlayStation 4 och Xbox One. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

AXA slutar teckna försäkringar för ransomware-lösensummor
Hoppas det kan minska antalet attacker

AXA, ett av Europas största försäkringsbolag, meddelade i torsdags att man inte längre kommer att teckna försäkringar där företag kan få ersättning för eventuella lösensummor de betalar ut i samband med ransomware-attacker. I takt med att ransomware-attacker har ökat mot företag har även villigheten att teckna sådana försäkringar ökat från företagens sida. Något som i sin tur lett till att lösensummorna skjutit i höjden och nu sägs ligga i genomsnitt på 250.000 euro per attack. Försäkringsbolag har fått kritik från rättsväsende för att de betalar ut lösensummor då detta tros leda till att brottsligheten fortsätter. Ofta sägs de som ligger bakom ransomware-attackerna i förväg letat upp företag som har ransomware-försäkringar och var taket för utbetalningen från försäkringsbolagen ligger på. AXA har sin huvudmarknad i Frankrike som sägs vara det land i världen som är näst mest drabbat av ransomware-attacker efter USA. Bara under förra året tros franska företag, sjukhus, skolor och lokala myndigheter ha betalat över 4,5 miljarder euro i lösensummor för att låsa upp och återfå data vid ransomware-attacker. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook Messenger till Android når 5 miljarder installationer
Tredje appen utanför Google som når milstolpen

Har du Facebook Messenger installerat på din telefon? Då är du inte ensam. Appen har nämligen nått en ordentlig milstolpe på Andoroid-sidan då den nått 5 miljarder installationer via Play Store. Bortsett från Googles egna appar så är det endast ett fåtal appar som nått denna milstolpe, mer specifikt endast Facebook och Whatsapp. Totalt är det nu 14 appar på Play Store som installerats på 5 miljarder enheter. Detta är förstås trevliga nyheter för Facebook som utöver Google är det enda bolaget som lyckats nå milstolpen flera gånger. Men andra appar fortsätter förstås nå fler användare. Spotify, till exempel, nådde nyligen 1 miljard installationer via Play Store. Tumnagel
29.6°
+
André Stray
0

Ordentlig trailer för Venom: Let There Be Carnage
Har premiär 24 september

Sony överraskar på måndagseftermiddagen och har levererat en ordentlig trailer för kommande Venom: Let There Be Carnage som har premiär i höst. I filmen får vi än en gång stifta bekantskap med Eddie Brock, spelad av Tom Hardy, som stöter på Cletus Kasady, även känd som Carnage. Tumnagel
45.2°
+
André Stray
0

Ubisoft kommer märka sina framtida spel som "Ubisoft Originals"
Så att man verkligen fattar att det är ett Ubisoft-spel

Förra veckan presenterade Ubisoft Tom Clancyx27s The Division: Heartland och som ni kan se ovan ackompanjeras spelets titel av frasen A Ubisoft Original. Markeringen är sprillans ny och Ubisoft har nu bekräftat att samtliga av deras egenutvecklade titlar kommer få stämpeln. Ubisoft märker redan sina egna spel med sin logga, så det hela känns egentligen lite som tårta på tårta. Det spekuleras dock om att Ubisoft kommer anta med omfattande distributionsansvar i framtiden, vilket skulle att Ubisoft Originals-stämpeln skulle göra det lättare att differentiera vilka spel som är utvecklade av Ubisoft själva. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
83kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
287kg
+
Wille Wilhelmsson

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
87kg
+
Frode Wikesjö

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
50kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
9kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
278kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
158kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson