Quantcast
m
Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta
Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Spel / Feature

Det är skrämmande hur fort tiden går. Mer än tio år har passerat sedan Bayonetta släpptes och det är snart lika länge sedan Vanquish kom. För er som inte var med då var det spännande tider; mitt bland trippel A-spel som Gears of War och Call of Duty började indiespelen göra revolution, och japanska Platinum Games bildades med målet att göra kvalitetsspel som inte nödvändigtvis behövde följa gängse spelkonventioner. Det är ur detta företag Bayonetta och Vanquish föddes, av giganterna Hideki Kamiya (Devil May Cry) respektive Shinji Mikami (Resident Evil, Resident Evil 4). Spelen distribuerades av Sega, vilket ökade den magiska känslan för oss som vuxit upp under tiden då Sega var ett företag att räkna med.

Innan vi kommer in på recensionen av spelen behövs det sägas något om det här med remasters i allmänhet och återutgivning av gamla spel i synnerhet. Jag har alltid sett mig själv som någon som främst är intresserad av spelglädje, och att grafik inte spelar någon större roll än att vara ett mervärde. Om ett spel är snyggt men inte roligt att spela har det inte intresserat mig tillräckligt mycket för att jag ska plocka upp det.

Den inställningen fungerade länge för mig, fram tills för några år sedan då jag med stor glädje köpte om ett av mina favoritspel någonsin: Grand Theft Auto: Vice City. Det var ett brutalt uppvaknande att åka omkring på de avbefolkade gatorna i Miami-kopian, ingenting var som jag mindes det. Grafiken var så föråldrad att det inte längre gick att inbilla sig själv att den ens var i närheten av verklighetstrogen - vilket är a och o för ett spel som vill emulera verkligheten. I viss utsträckning kan det här till och med appliceras på upphöjda klassiker som Mario 64 och en mängd andra 3D-spel. En tumregel verkar vara att 2D-spel och pixelgrafik åldras avsevärt bättre än polygoner.

Super Mario World ser riktig vackert ut än idag, nästan 30 år efter release, jämfört med nämnda Vice City som inte ens har 20 år på nacken. Till GTA-spelens försvar får sägas att de snarare är portningar än remasters, men som jag snart kommer att komma till är remasters inte heller någon garanti för att det inte blir något som skaver - inte ens hos någon med ett så förlåtande öga när det kommer till grafik som jag.

Bayonetta. Jag minns fortfarande hur charmerad jag var av spelet, och detta trots att jag aldrig hade fastnat för något hack and slash-spel tidigare. För mig var det en kombination av spelglädjen samt destillatet av all samlad japansk galenskap i ett och samma spel som skapade kärleken.

Bayonetta är en häxa med skjutvapen såväl i händerna som på stövlarna (!), hennes tajta, svarta dräkt består av hennes hår - hår som också lämnar henne naken när hon utför sina värsta specialattacker mot all himlens skruvade änglafigurer som hon slåss mot. Ackompanjerat av hysterisk jazzpop, så klart. Detta varvas med mellansekvenser där Bayonetta suger på slickepinnar och med brittisk accent ständigt är kaxigast i dialogerna. Spelglädjen, ja. För mig, som inte spelat eller var bra på den här typen av spel, var Bayonetta ändå förlåtande och jag behövde inte fastna särskilt länge någonstans.

Precis som så ofta i japansk spelkultur jagar man poäng och hög ranking på banorna, att få de högsta betygen “pure platinum” var snudd på omöjligt men om man som jag bara ville ta sig vidare gick det oftast bra ändå. Alltså fanns något att hämta både för casual- och hardcorespelare.

Det gängse systemet med en snabb samt en mer kraftfull, långsam attack som sen kan kedjas ihop i ändlösa kombinationer användes här framgångsrikt tillsammans med skjutvapnen som länk för att kombon inte skulle dö ut om man fann sig själv långt bort från nästa fiende. En central del av spelmekaniken - förutom allt knapphamrande - var “witch time”, där man genom att undvika fiendeattacker i sista stund aktiverade en snygg bullet time-effekt som gav en extra möjlighet att spöa fienden.

Något som var udda vid release var att det var ett 360-exklusivt spel, och PS3-versionen som sedan kom hade en hel del problem vid release. För mig, som aldrig hade spelat den här typen av spel tidigare, var det en riktig smekmånad att få börja med något av det bästa som någonsin hade producerats i genren. Tänkte jag då, i alla fall.

Så hur håller Bayonetta drygt tio år senare? Jag gick in helt övertygad om att jag skulle gilla spelet skarpt, så jag blev nästan chockad över vad som mötte mig. Efter att ha fått spela ett kort intro sattes en riktigt lång, smaklös mellansekvens igång innan jag återigen fick spela i någon minut tills nästa mellansekvens avbröt det roliga.

Och så fortsätter det, jag hinner precis komma in i tempot med de engagerande, galet roliga fighterna som flyter på utan hackande innan de bryts av för att spela upp en mellansekvens som jag varken är intresserad av eller behöver se. Inte nog med det, sedan hittar jag en bok med lore som jag inte vill läsa (men ibland är det en bok med tutorial-text som jag *borde* läsa), och något senare måste jag lösa ett korkat pussel som varken är engagerande eller utmanande. Och så här fortsätter det.

Pussel och mellansekvenser är välkomna i spel där det passar in i tempot och är portionerat så att det blir en naturlig paus då och då. Här upptar avbrotten säkert 50% av speltiden, och förstör om och om igen det roliga med Bayonetta då jag slits ur den trans som de helt perfekta spelsekvenserna frammanar.

Det slutar med att jag efter ett tag irriterat trycker förbi varenda mellansekvens, vilket inte heller blir helt optimalt eftersom jag till slut inte vet varför jag spelar storyn samt missar tutorialdelar viktiga för gameplayet. Det är bortom mitt förstånd hur jag inte kunde minnas detta från när det begav sig. Kanske tyckte mitt tio år yngre jag att storyn var bra på riktigt. Jag är osäker på om Kamiya ville fylla ut speltiden, men jag hade gärna levt med att spelet var hälften så långt för att kunna ägna mig åt det roliga snarare än att ryckas ur det med någon minuts mellanrum om och om igen.

Bayonetta övertygar tyvärr inte helt och hållet visuellt heller. Mellansekvenserna känns märkbart lågupplösta, på gränsen till fula. Själva gameplayet upplevs av mig som betydligt bättre, förmodligen för att det händer så mycket att jag inte hinner uppfatta någon brist på detaljer eller mindre snygga texturer. Och kanske viktigast i ett spel som det här som förlitar sig så mycket på timing; det flyter på riktigt bra.

Laddningstiderna är dessutom så korta att de nästan är obefintliga, vilket också är positivt. Jag är medveten om att det inte är den största studion i världen som ligger bakom den här upputsningen, vilket också gör det något lättare att förlåta slutresultatet. En liten besvikelse kvarstår dock ändå.

Vanquish, då? Det här spelet hade jag helt andra förväntningar på när det släpptes för snart tio år sedan. Resident Evil 4 var ett av mina absoluta favoritspel någonsin, och att Mikami gjorde något nytt medförde automatiskt förväntningar för mig. Och även om det inte nådde upp till samma höjder som mitt favoritspel blev jag inte besviken. Mikami tog Gears of Wars tungsinta, grå coverskjutande i tredjeperson och förlade det till valfri lökig åttiotalsactionfilm samt injicerade gameplayet med fultjack. Istället för Marcus Fenix tryckande bakom skydd fick vår hjälte Sam Gideon avvärja det ryska terrorhotet med hjälp av en superhjältedräkt fylld med överraskningar. Visserligen gick det att ta skydd, men det premierades inte. Och varför skulle man ens vilja gömma sig, när ens utrustning tillät bullet time och ändlösa glidningar på knäna samtidigt som man tömde vapnen mot fienderna? Dessa funktioner var inte outtömliga, vilket ledde till ett ständigt avvägande mellan att boosta och pausa för att mätaren skulle återställas.

Det var detta Bayonetta och Vanquish i högsta grad delade; timingen och det graciösa, att vara del av en våldsbalett snarare än något klumpigt, testosteronstint krig. Allt detta till dansmusik med högt bpm och töntiga oneliners med glimten i ögat. Inte heller här frångicks det japanska spel-DNA:et, med poängräkning mellan banorna och galna jättebossar med svaga punkter som behöver angripas innan man kommer åt att göra riktig skada. Jag kanske inbillade mig, men i vissa stunder kändes det nästan som att Vanquish var något man skulle kunna följa i en evolutionärt ända från Gradius och R-types tid.

Förutom de vågor av fienderobotar som väller emot en mellan bossarna sköttes uppgraderingar av vapenarsenalen i realtid under tiden man spelar, likt i just Gradius. Om jag ska vara ärlig är det lite skönt att det här spelet saknar en kombo-mätare, eftersom det är något som alltid stressat mig. Visserligen belönas man även här för att vara “bra” på spelets poängsystem, men man slipper oroa sig för att tappa sin kombo.

Efter att ha spelat Bayonetta-remastern var jag orolig för att jag skulle bli besviken på Vanquish med. Jag är osäker på om det var de sänkta förväntningarna eller faktumet att Vanquish faktiskt *är* bättre som gjorde det, men här infriades förväntningarna som tur var. Avvägningen mellan mellansekvenser och gameplay är betydligt bättre, och jag kom aldrig på mig själv med att störa mig på samma sätt när jag tvingades ta en paus i spelandet. Mellansekvenserna ser något bättre ut än i Bayonetta och det stora antalet fiender som väller in över banorna gör aldrig att bilduppdateringen påverkas (såvitt jag kunde se).

Över huvud taget reagerade jag inte på att spelet såg föråldrat ut på samma sätt som Bayonetta gjorde. Även här är laddningstiderna så gott som obefintliga. Om man väger samman alla aspekter är det tydligt att Vanquish drar det längsta strået, vilket är motsatsen till vad jag skulle gissat i förväg. Det är det spelet som ger mig mersmak och en vilja att återvända, medan Bayonetta inte alls frammanade samma spelglädje. Ändå lite kul att bli överraskad på det viset.

Så hur lyder slutdomen, är den här samlingen värd de dryga fyrahundra kronorna som den kostar vid release? Jag skulle vilja säga ja, man får ändå två remastrade versioner av spel som får sägas vara moderna klassiker vid det här laget - och om någon frågat mig i förväg skulle jag garanterat sagt ja. Och jag tycker rent principiellt att man som spelälskare ska stödja sådana här initiativ ekonomiskt, eftersom det ökar chanserna att få se fler remasters av klassiska spel.

Men så här med facit i hand är jag lite mer tveksam, konkurrensen om spelarnas plånböcker är stenhård nu för tiden och Bayonetta höll inte måttet på det viset som jag mindes det. Om du inte spelat spelen tidigare och inte är helt säker på att du tycker om dem kanske det inte är en så dum idé att vänta på rea. De som är genuina fans tycker jag definitivt ska öppna plånboken och redan nu vid release stödja remasters av klassiska spel från en mindre studio. Visst känns det aldrig riktigt som att man spelar ett current gen-spel, men å andra sidan fick jag inte en enda gång den där smärtsamma känslan som när jag startade upp Vice City på nytt och ingenting var sig likt. Och spelglädjen sitter så bra här - främst i Vanquish, men också i Bayonetta - att grafikuppdateringen räcker gott och väl för att man ska kunna förlora sig ännu en gång.

Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle kommer släppas 18 februari till Playstation 4 och Xbox One. Spelen finns även till PC sedan 2017.

Läs mer
39.9°
0

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Pant på mobiltelefoner ska utredas
Så att dessa återvinns bättre

Det har snackats om att införa ett pansystem för mobiltelefoner ända sedan 2014 och nu uppger klimatminister Isabella Lövin (MP) att detta är något som ska utredas. Pantsystem för mobiler skulle i så fall vara en del i system som även inkluderar bland annat mer återbruk av byggmateriel och minskad plastanvändning överlag. Än så länge finns dock ingen klar strategi för hur ett sådant system skulle kunna se ut. När det gäller pant på mobiltelefoner och annan hemelektronik säger Lövin till TT: "Men pantsystem kan vara bra, det har vi sett fungerar väldigt bra för pet-flaskor. Nu utreder vi om man kan införa pant på småelektronik som mobiltelefoner, paddor och bärbara datorer." Miljöpartiet ska i förhandlingarna inför regeringens budgetproposition driva krav på att en halv miljard kronor per år ska anslås fram till och med 2023 för stöd till forskning och innovativa företag som arbetar med kretslopp och hållbara miljölösningar skriver TT. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kommer nästa Nest-högtalare att se ut
Bild på Googles smarta högtalare läckt

Google ser ut att vara på gång att släppa en ny smart högtalare i sin Nest-serie och nu har det läckt ut lite bilder på hur den antagligen kommer att se ut. Bilderna är läckta från den amerikanska certifierings-myndigheten FCC och har modellbeteckningen GXCA6. Tanken verkar vara att den ska ersätta den smarta högtalaren som ursprungligen gick under namnet Google Home, en produkt som Google själva har sluta sälja i USA. Som synes på bilderna så skippas därmed Google Home design helt i plast och istället kommer högtalaren få ett skydd av tyg framför högtalarelementen, något som Nest sedan tidigare har i sina smarta högtalare Home Mini och Home Max. Den kommande högtalaren ska vara 21 centimeter hög när den placeras upprätt. När Google planerar att släppa den, vad den kommer att kosta och vad den till slut kommer att få för namn finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony köper in sig i Epic Games
Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna

Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skånetrafiken delar ut munskydd
Har 50.000 att dela med sig av

Från och med tisdag så kan resenärer i Skåne få munskydd på de kundcenters som finns. Anledningen är att regionen har gott om munskydd och därför delar man helt enkelt med sig av dem till resenärer som måste åka kollektivt. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Nu kan alla prova Apples nya mjukvaror
iOS, iPadOS, macOS, watchOS och tvOS

Direkt efter WWDC fick utvecklare chansen att prova de senaste versionerna av Apples mjukvaror och igår kom en första uppdatering till dem. Nu kan alla prova vilket är roligt. Som vanligt så handlar det om beta-mjukvara och bör inte köras på hårdvara du inte kan vara utan. Jag kör de flesta redan och det enda jag har hittat på iOS är egentligen att Pokemon GO inte fungerar och att Safari på macOS 11 är rejält buggig. Har ni hittat några jobbiga buggar? Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Bekräftat: kommande Macar får Thunderbolt
Skönt

Thunderbolt är en teknik som är starkt kopplat till Intels hårdvara, så när Apple berättade att man skulle börja köra på sina egna chip blev många oroliga över framtiden för Thunderbolt i Macar. Många gick till och med ut och sa att det blir omöjligt för Apple att leverera Macar med Thunderbolt om de inte har Intels processorer. Nu har Apple bekräftat för The Verge att framtida Macar kommer att ha porten och tekniken. – Over a decade ago, Apple partnered with Intel to design and develop Thunderbolt, and today our customers enjoy the speed and flexibility it brings to every Mac. We remain committed to the future of Thunderbolt and will support it in Macs with Apple silicon, säger en talesperson från Apple till The Verge. Precis som Apple säger så är tekniken utvecklad av Intel men i samarbete med Apple. Apple hade en gång i tiden till och med rättigheterna för varumärket Thunderbolt, men skrev över dessa till Intel. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

En titt på Eagles lättviktar-E-type
Sexig!

Eagle bygger "nya" E-types där man tar en gammal skruttig och gör magi av dem. Senate modellen är lättviktaren och här får vi lyssna på när Eagle-bossen Paul Brace får prata om bilen. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Microsoft Teams får lite nya funktioner
Gör videokonferensandet lite mera naturligt

Microsoft har uppdaterat sin samarbetstjänst Microsoft Teams, tjänsten som är utvecklad för att företag och skolor enklare ska kunna samarbeta med varandra på distans. Bland de nya funktionerna finns bland annat något man kallar för "Together Mode" vilket är ett läge där deltagarna placeras så att det ser ut som om de sitter i samma lokal för betraktaren, något som kanske kan vara att föredra istället för de små boxar där mötesdeltagarna annars syns. Man har även implementerat en funktion, "Dynamic View", som ska anpassa vyn för deltagaren så att denne bättre ska kunna se presentationer tillsammans med utvalda deltagare om det är många som deltar i konferensen. Vidare kommer det nu även att få konversationer under konferensen direktöversatt och/eller transkriberade med textrutor så att det blir enklare att följa med vad som faktiskt sägs. Det går nu även att piffa upp sitt utseende med lite olika filter om man till exempel sitter i ett rum med lite dålig belysning. Microsoft Teams har även implementerat stöd för att skicka olika emojis, till exempel applåder, om deltagaren vill markera något lite extra. Ni hittar beskrivningar av de nya funktionerna i Microsoft Teams lite mer ingående på länken nedan och i videoklippet kan ni ta en koll på hur några av funktionerna fungerar när de används. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Walt Disney World hälsar sina besökare tillbaka
I rätt bisarr välkomstvideo

Till helgen kommer Walt Disney World i Florida återigen att slå upp sina portar efter att ha varit nedstängt ett tag på grund av pandemin. I samband med öppnande har nöjesfältet släppt en video där man hälsar sina besökare välkomna tillbaka. Där visar man bland annat upp lite åtgärder man vidtagit för att förhoppningsvis minska smittspridningen av covid-19 bland besökarna. Jag antar att videon ska göra att de som eventuellt funderar på att besöka nöjesfältet framöver ska få någon slags betryggande känsla. Smittspridningen av covid-19 ökar dock fortfarande i USA och Florida är inget undantag. Så frågan är om den här videon räcker för att locka tillbaka besökare till Walt Disney World. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

King gör Crash Bandicoot till mobiler
On the Run är inte helt oväntat en endless runner

Crash Bandicoot är praktiskt taget urfadern av endless runner-spel, så det är egentligen lite underligt att spelserien inte kommit till mobiler tidigare. Men nu är den i alla fall på ingång och det är svenska King som ligger bakom det. I spelet har onda Dr. Neo Cortex nya planer att ta över multiversumet och har tagit hjälp av nya undersåtar för att lyckas med det. Crash och hans syster Coco är de enda som kan rädda världen och det sker tydligen genom att springa jättelänge på massvis med olika banor i vitt skilda världar. Crash Bandicoot: On the Run har inget släppdatum, men det går att förhandsregistrera spelet till både iOS och Android via spelets hemsida. Gör man det får man tillgång till tjusiga skins till hjältarna när spelet väl släpps. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Använd din GoPro Hero 8 Black som webbkamera
GoPro släpper ny mjukvara

GoPro följer de stora kameramakarna och har släppt mjukvara som låter dig använda deras produkter som webbkamera. Det handlar om ny betamjukvara som du kan installera på din Hero 8 Black som gör att du kan använda den som webbkamera till din macOS-dator. För tillfället har GoPro endast lagt till stöd för macOS, men meddelar att Windows-stöd är på ingång. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Spotify lanserar Soundtrack Your Workout
Fixa personlig spellista till träningspasset

Spotify har lanserat en ny funktion med vilken man kan skapa en individuell spellista som är tänkt att lyssna på när man pysslar med olika typer av träning. För att skapa en "Soundtrack Your Workout"-spellista får man besvara några frågor angående hur långt träningspasset är, vilken typ av träning det gäller och vilken typ av musik man vill att listan ska innehålla. Därefter skapas en spellista som tar hänsyn till hur man besvarat frågorna och hur ens tidigare lyssningshistorik ser ut. Jag testade själv att skapa en spellista för en timmas långa promenader och den såg väl ut att innehålla promenadvänlig musik och kanske något jag kommer att lyssna på nästa gång jag beger mig ut och flanerar på stan. Vill du testa själv så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Javicia Leslie blir nya Batwoman
Tar över efter att Ruby Rose hoppat av rollen

Skådespelerskan Javicia Leslie kommer att ta över rollen som Batwoman efter det att Ruby Rose hoppat av från denna tidigare i år. Leslie har tidigare medverkat i tv-serien God Friended Me och hon säger om sin nya roll som Batwoman: "I am extremely proud to be the first Black actress to play the iconic role of Batwoman on television, and as a bisexual woman, I am honored to join this groundbreaking show which has been such a trailblazer for the LGBTQ+ community." I nästa säsong av Batwoman kommer karaktären Ryan Wilder att vara Batwoman, inte Katie Kane vilket var den rollen som Ruby Rose spelade. Ryan Wilder ska innan hon blev Batwoman varit knarksmugglare, en markant skillnad från Kane som var en förmögen arvtagerska. Nästa säsong av Batwoman drar igång på amerikanska CW i januari 2021. Tumnagel
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canon presenterar EOS R5
Samt den snäppet billigare R6

Idag presenterade Canon lite ordentliga nyheter på kamerafronten med nya fullformatskamerorna EOS R5 och R6. Båda enheterna är riktade till professionella användare och R5 kan hantera videoinspelning i 8K, medan R6 spelar in med 4K-upplösning. EOS R5 kommer med en sensor på 45MP och kan som sagt spela in 8K RAW-video med 29,97 fps med 10 bit-färg och 4K med 59,94 fps. 8K-inspelning kan ske upp till 20 minuter i rumstemperatur. På bildfronten kan kameran ta 12 bilder per sekund med mekanisk slutare och 20 bilder per sekund med elektronisk. Kameran kommer med ett ordentligt autofokussystem med dual-pixel med 1053 fokuszoner som kan hitta fokus på 0,05 sekunder och stöd för ögontracking finns för människor, hundar, katter och fåglar. EOS R6 är snäppet enklare, men har ändå ärvt några funktioner från sitt syskon. Sensorn ligger på 20,1MP och har en ISO-räckvidd på 100-102.400 och kan likt R5 ta upp till 12 bilder per sekund med mekanisk slutare och 20 med elektronisk samt har samma autofokussystem. EOS R5 börjar säljas i augusti och rekommenderat pris ligger på 52.199 kronor. R6 kommer i september med priset 31.299. Nedan har ni videor från Peter McKinnon som snackar lite R5 och R6. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

YouTube behöver inte lämna ut uppgifter om filmpirater
Filmbolag förlorade i EU-domstolen

YouTube vann idag ett mål i EU-domstolen vilket innebär att de inte behöver lämna ut uppgifter om de användare som fulstreamat filmer via tjänsten. Detta var det tyska filmbolaget Constantin Film Verleih som stämde YouTube efter det att YouTube-användare laddat upp filmerna Parker och Scary Movie 5 till YouTube, filmer som Constantin Film hade rättigheterna till att distribuera i Tyskland. De båda filmerna ska ha hunnits ses av tusentals användare innan YouTube plockade bort dem. I sin stämning krävde Constantin Film att YouTube skulle lämna ut pirat-uppladdarnas epost-adresser, telefonnummer och från vilka IP-nummer filmerna laddats upp, något som både YouTube och deras ägare Google bestred. EU-domstolen dömde idag till YouTube fördel och anser inte att filmbolaget kan kräva ut dessa uppgifter från tjänsten. I sitt beslut skriver EU-domstolen bland annat: "When a film is unlawfully uploaded onto an online platform, such as YouTube, the rightholder may, under the directive on the enforcement of intellectual property rights, require the operator to provide only the postal address of the user concerned, but not his or her email, IP address or telephone number." Tumnagel
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Man frias för att drivit darknet-tjänsten Flugsvamp 2.0
Döms däremot för grovt narkotikabrott

Den 28-årige man som åtalats för att drivit darknet-tjänsten Flugsvamp 2.0, en tjänst som förmedlade stora mängder droger i Sverige, frias av Stockholms tingsrätt. I den friande domen skriver Stockholms tingsrätt bland annat: "Åklagaren har inte bevisat att det är NN som har administrerat och ansvarat för Flugsvamp 2.0. Tingsrätten anser att det finns andra möjliga förklaringar än den som presenterats i åtalet." 28-åringen advokat Thomas Bodström säger om den friande domen till DN: "Det är helt felaktigt att tro att det skulle vara en ensam administratör för Sveriges största marknadsplats för narkotika. Det här har ju jämförts med Tradera där det jobbar 45-50 personer, så det är ju helt omöjligt att en person skulle kunna administrera allt det här. Så åtalet faller redan där." Mannen som nu frias för att drivit Flugsvamp 2.0 döms däremot till fängelse i ett år och tio månader då han personligen ansetts ha sålt cannabis på darknet. Flugsvamp 2.0 stängde ner efter en razzia av polisen i 2018. Vid nedstängningen ansågs tjänsten ha stått för 90 procent av den svenska distributionen av droger på darknet. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unreal Engine får stöd för ansiktsspårning från mobil
Lär underlätta rejält för hemmastadda utvecklare

Att animera ansiktsrörelser i spel är rätt tidskrävande, men det kan underlättas rejält med motion capture-teknik. På grund av coronan jobbar allt fler utvecklare och animatörer hemifrån, vilket gör att tillgången till sådan teknik kan vara lite svår om man inte har en ordentlig studio på hemmaplan. Genierna på Epic Games har tagit fram en lösning på detta genom att lägga till stöd för ansiktsspårning med mobilen i spelmotorn Unreal Engine. Live Link Face App heter den nya applikationen som animatörer har möjlighet att använda. Appen använder Apples ARKit-plattform och TrueDepth-kameran på nyare iPhones som du enkelt kan föra över till karaktärsmodeller i spel. Mer info om Live Link Face App har ni via länkarna här nere till höger och vänster. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

OnePlus bekräftar AMOLED-skärm på Nord
Och massvis med kameror

OnePlus planerar att presentera den nya mobilserien Nord 21 juli, men det verkar som att företaget vill att vi ska veta allt om luren innan presentationen. Företaget har via sociala medier levererat lite mer specs om telefonen och bekräftar bland annat att den kommer vara utrustad med AMOLED-display, vilket är rackarns trevligt med tanke på prissättningen. Utöver detta har gänget också bekräftat hur många kameror telefonen kommer ha och det blir fyra stycken på baksidan och två på framsidan i skärmen. Vilken upplösning kamerorna kommer ha är för tillfället okänt, men enligt rykte ska huvudsensorn ligga på 48MP. Visa det här inlägget på Instagram Hard to say which is our best side really. Get a closer look during our AR launch on July 21. #OnePlusNordAR #OnePlusNord Ett inlägg delat av OnePlus Nord (@oneplus.nord) 9 Jul 2020 kl. 3:00 PDT Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
83kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
169kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
50kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green