Quantcast
m
Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta
Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

Spel / Feature

Det är skrämmande hur fort tiden går. Mer än tio år har passerat sedan Bayonetta släpptes och det är snart lika länge sedan Vanquish kom. För er som inte var med då var det spännande tider; mitt bland trippel A-spel som Gears of War och Call of Duty började indiespelen göra revolution, och japanska Platinum Games bildades med målet att göra kvalitetsspel som inte nödvändigtvis behövde följa gängse spelkonventioner. Det är ur detta företag Bayonetta och Vanquish föddes, av giganterna Hideki Kamiya (Devil May Cry) respektive Shinji Mikami (Resident Evil, Resident Evil 4). Spelen distribuerades av Sega, vilket ökade den magiska känslan för oss som vuxit upp under tiden då Sega var ett företag att räkna med.

Innan vi kommer in på recensionen av spelen behövs det sägas något om det här med remasters i allmänhet och återutgivning av gamla spel i synnerhet. Jag har alltid sett mig själv som någon som främst är intresserad av spelglädje, och att grafik inte spelar någon större roll än att vara ett mervärde. Om ett spel är snyggt men inte roligt att spela har det inte intresserat mig tillräckligt mycket för att jag ska plocka upp det.

Den inställningen fungerade länge för mig, fram tills för några år sedan då jag med stor glädje köpte om ett av mina favoritspel någonsin: Grand Theft Auto: Vice City. Det var ett brutalt uppvaknande att åka omkring på de avbefolkade gatorna i Miami-kopian, ingenting var som jag mindes det. Grafiken var så föråldrad att det inte längre gick att inbilla sig själv att den ens var i närheten av verklighetstrogen - vilket är a och o för ett spel som vill emulera verkligheten. I viss utsträckning kan det här till och med appliceras på upphöjda klassiker som Mario 64 och en mängd andra 3D-spel. En tumregel verkar vara att 2D-spel och pixelgrafik åldras avsevärt bättre än polygoner.

Super Mario World ser riktig vackert ut än idag, nästan 30 år efter release, jämfört med nämnda Vice City som inte ens har 20 år på nacken. Till GTA-spelens försvar får sägas att de snarare är portningar än remasters, men som jag snart kommer att komma till är remasters inte heller någon garanti för att det inte blir något som skaver - inte ens hos någon med ett så förlåtande öga när det kommer till grafik som jag.

Bayonetta. Jag minns fortfarande hur charmerad jag var av spelet, och detta trots att jag aldrig hade fastnat för något hack and slash-spel tidigare. För mig var det en kombination av spelglädjen samt destillatet av all samlad japansk galenskap i ett och samma spel som skapade kärleken.

Bayonetta är en häxa med skjutvapen såväl i händerna som på stövlarna (!), hennes tajta, svarta dräkt består av hennes hår - hår som också lämnar henne naken när hon utför sina värsta specialattacker mot all himlens skruvade änglafigurer som hon slåss mot. Ackompanjerat av hysterisk jazzpop, så klart. Detta varvas med mellansekvenser där Bayonetta suger på slickepinnar och med brittisk accent ständigt är kaxigast i dialogerna. Spelglädjen, ja. För mig, som inte spelat eller var bra på den här typen av spel, var Bayonetta ändå förlåtande och jag behövde inte fastna särskilt länge någonstans.

Precis som så ofta i japansk spelkultur jagar man poäng och hög ranking på banorna, att få de högsta betygen “pure platinum” var snudd på omöjligt men om man som jag bara ville ta sig vidare gick det oftast bra ändå. Alltså fanns något att hämta både för casual- och hardcorespelare.

Det gängse systemet med en snabb samt en mer kraftfull, långsam attack som sen kan kedjas ihop i ändlösa kombinationer användes här framgångsrikt tillsammans med skjutvapnen som länk för att kombon inte skulle dö ut om man fann sig själv långt bort från nästa fiende. En central del av spelmekaniken - förutom allt knapphamrande - var “witch time”, där man genom att undvika fiendeattacker i sista stund aktiverade en snygg bullet time-effekt som gav en extra möjlighet att spöa fienden.

Något som var udda vid release var att det var ett 360-exklusivt spel, och PS3-versionen som sedan kom hade en hel del problem vid release. För mig, som aldrig hade spelat den här typen av spel tidigare, var det en riktig smekmånad att få börja med något av det bästa som någonsin hade producerats i genren. Tänkte jag då, i alla fall.

Så hur håller Bayonetta drygt tio år senare? Jag gick in helt övertygad om att jag skulle gilla spelet skarpt, så jag blev nästan chockad över vad som mötte mig. Efter att ha fått spela ett kort intro sattes en riktigt lång, smaklös mellansekvens igång innan jag återigen fick spela i någon minut tills nästa mellansekvens avbröt det roliga.

Och så fortsätter det, jag hinner precis komma in i tempot med de engagerande, galet roliga fighterna som flyter på utan hackande innan de bryts av för att spela upp en mellansekvens som jag varken är intresserad av eller behöver se. Inte nog med det, sedan hittar jag en bok med lore som jag inte vill läsa (men ibland är det en bok med tutorial-text som jag *borde* läsa), och något senare måste jag lösa ett korkat pussel som varken är engagerande eller utmanande. Och så här fortsätter det.

Pussel och mellansekvenser är välkomna i spel där det passar in i tempot och är portionerat så att det blir en naturlig paus då och då. Här upptar avbrotten säkert 50% av speltiden, och förstör om och om igen det roliga med Bayonetta då jag slits ur den trans som de helt perfekta spelsekvenserna frammanar.

Det slutar med att jag efter ett tag irriterat trycker förbi varenda mellansekvens, vilket inte heller blir helt optimalt eftersom jag till slut inte vet varför jag spelar storyn samt missar tutorialdelar viktiga för gameplayet. Det är bortom mitt förstånd hur jag inte kunde minnas detta från när det begav sig. Kanske tyckte mitt tio år yngre jag att storyn var bra på riktigt. Jag är osäker på om Kamiya ville fylla ut speltiden, men jag hade gärna levt med att spelet var hälften så långt för att kunna ägna mig åt det roliga snarare än att ryckas ur det med någon minuts mellanrum om och om igen.

Bayonetta övertygar tyvärr inte helt och hållet visuellt heller. Mellansekvenserna känns märkbart lågupplösta, på gränsen till fula. Själva gameplayet upplevs av mig som betydligt bättre, förmodligen för att det händer så mycket att jag inte hinner uppfatta någon brist på detaljer eller mindre snygga texturer. Och kanske viktigast i ett spel som det här som förlitar sig så mycket på timing; det flyter på riktigt bra.

Laddningstiderna är dessutom så korta att de nästan är obefintliga, vilket också är positivt. Jag är medveten om att det inte är den största studion i världen som ligger bakom den här upputsningen, vilket också gör det något lättare att förlåta slutresultatet. En liten besvikelse kvarstår dock ändå.

Vanquish, då? Det här spelet hade jag helt andra förväntningar på när det släpptes för snart tio år sedan. Resident Evil 4 var ett av mina absoluta favoritspel någonsin, och att Mikami gjorde något nytt medförde automatiskt förväntningar för mig. Och även om det inte nådde upp till samma höjder som mitt favoritspel blev jag inte besviken. Mikami tog Gears of Wars tungsinta, grå coverskjutande i tredjeperson och förlade det till valfri lökig åttiotalsactionfilm samt injicerade gameplayet med fultjack. Istället för Marcus Fenix tryckande bakom skydd fick vår hjälte Sam Gideon avvärja det ryska terrorhotet med hjälp av en superhjältedräkt fylld med överraskningar. Visserligen gick det att ta skydd, men det premierades inte. Och varför skulle man ens vilja gömma sig, när ens utrustning tillät bullet time och ändlösa glidningar på knäna samtidigt som man tömde vapnen mot fienderna? Dessa funktioner var inte outtömliga, vilket ledde till ett ständigt avvägande mellan att boosta och pausa för att mätaren skulle återställas.

Det var detta Bayonetta och Vanquish i högsta grad delade; timingen och det graciösa, att vara del av en våldsbalett snarare än något klumpigt, testosteronstint krig. Allt detta till dansmusik med högt bpm och töntiga oneliners med glimten i ögat. Inte heller här frångicks det japanska spel-DNA:et, med poängräkning mellan banorna och galna jättebossar med svaga punkter som behöver angripas innan man kommer åt att göra riktig skada. Jag kanske inbillade mig, men i vissa stunder kändes det nästan som att Vanquish var något man skulle kunna följa i en evolutionärt ända från Gradius och R-types tid.

Förutom de vågor av fienderobotar som väller emot en mellan bossarna sköttes uppgraderingar av vapenarsenalen i realtid under tiden man spelar, likt i just Gradius. Om jag ska vara ärlig är det lite skönt att det här spelet saknar en kombo-mätare, eftersom det är något som alltid stressat mig. Visserligen belönas man även här för att vara “bra” på spelets poängsystem, men man slipper oroa sig för att tappa sin kombo.

Efter att ha spelat Bayonetta-remastern var jag orolig för att jag skulle bli besviken på Vanquish med. Jag är osäker på om det var de sänkta förväntningarna eller faktumet att Vanquish faktiskt *är* bättre som gjorde det, men här infriades förväntningarna som tur var. Avvägningen mellan mellansekvenser och gameplay är betydligt bättre, och jag kom aldrig på mig själv med att störa mig på samma sätt när jag tvingades ta en paus i spelandet. Mellansekvenserna ser något bättre ut än i Bayonetta och det stora antalet fiender som väller in över banorna gör aldrig att bilduppdateringen påverkas (såvitt jag kunde se).

Över huvud taget reagerade jag inte på att spelet såg föråldrat ut på samma sätt som Bayonetta gjorde. Även här är laddningstiderna så gott som obefintliga. Om man väger samman alla aspekter är det tydligt att Vanquish drar det längsta strået, vilket är motsatsen till vad jag skulle gissat i förväg. Det är det spelet som ger mig mersmak och en vilja att återvända, medan Bayonetta inte alls frammanade samma spelglädje. Ändå lite kul att bli överraskad på det viset.

Så hur lyder slutdomen, är den här samlingen värd de dryga fyrahundra kronorna som den kostar vid release? Jag skulle vilja säga ja, man får ändå två remastrade versioner av spel som får sägas vara moderna klassiker vid det här laget - och om någon frågat mig i förväg skulle jag garanterat sagt ja. Och jag tycker rent principiellt att man som spelälskare ska stödja sådana här initiativ ekonomiskt, eftersom det ökar chanserna att få se fler remasters av klassiska spel.

Men så här med facit i hand är jag lite mer tveksam, konkurrensen om spelarnas plånböcker är stenhård nu för tiden och Bayonetta höll inte måttet på det viset som jag mindes det. Om du inte spelat spelen tidigare och inte är helt säker på att du tycker om dem kanske det inte är en så dum idé att vänta på rea. De som är genuina fans tycker jag definitivt ska öppna plånboken och redan nu vid release stödja remasters av klassiska spel från en mindre studio. Visst känns det aldrig riktigt som att man spelar ett current gen-spel, men å andra sidan fick jag inte en enda gång den där smärtsamma känslan som när jag startade upp Vice City på nytt och ingenting var sig likt. Och spelglädjen sitter så bra här - främst i Vanquish, men också i Bayonetta - att grafikuppdateringen räcker gott och väl för att man ska kunna förlora sig ännu en gång.

Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle kommer släppas 18 februari till Playstation 4 och Xbox One. Spelen finns även till PC sedan 2017.

Läs mer
39.9°
0

Massvis med spelglädje i Vanquish och Bayonetta

Alexander har lirat de nya remastrade versionerna

EA Sports presenterar UFC 4
Fight!

UFC 3 lanserades 2018 och nu är det dags för ett nytt spel i serien. EA Sports meddelar att UFC 4 kommer med ett sprillans nytt progressionsystem, omarbetad takedown- och mark-mekanik, mer flytande clinch och ska kort och gott leverera den mest välpolerade MMA-upplevelsen hittills. UFC 4 släpps 14 augusti till PS4 och Xbox One. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Spotify satsar ännu mer på serietidnings-poddar
Har tecknat avtal med Archie Comics

Spotify ser ut att fortsätta sin storsatsning på att producera exklusiva poddar till sin tjänst. Nu rapporterar Deadline att företaget har tecknat ett avtal med serietidnings-förlaget Archie Comics om att utveckla podcasts baserat på förlagets titlar. I Archie Comics så kallade "Archieverse" ingår givetvis Archie (Acke) och hans vänner, som bland annat går att se tv-serien Riverdale, samt Tonårshäxan Sabrina och Josie and the Pussycats. Exakt vilka karaktärer från Archieverse som kommer att dyka upp som podcastar på Spotify finns det än så länge inga uppgifter om. Så sent som förra månaden tecknade Spotify avtal med DC Comics om att göra podcast baserat på vissa av deras karaktärer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas släppas två Apple Silicon-laptops i år
En Macbook Air och en Macbook Pro

Den välrenommerade Apple-analytikern Ming-Chi Kuo har släppt en ny detaljerad rapport där han spekulerar lite om när Apple kommer att släppa sina första laptops baserade på den egenutvecklade ARM-processorn Apple Silicon. Enligt rapporten så kommer det redan i år att dyka upp en Macbook Air och en Macbook Pro med en 13,3 tum stor skärm som kommer att köra Apple Silicon. Nästa år förväntas Apple släppa minst två Macbook Pro-modeller med Apple Silicon-processor. I rapporten står bland annat: "We predict that Apple will launch new MacBook models including the new 13.3-inch MacBook Pr equipped with the Apple Silicon in 4Q20, the new MacBook Air equipped with the Apple Silicon in 4Q20 or 1Q21, and new 14- and 16-inch MacBook Pro models equipped with the Apple Silicon and all-new form factor design in late 2Q21 or 3Q21." I rapporten står det även att Apple planerar att släppa en ny iMac-modell men denna kommer sannolikt inte att förses med Apple Silicon enligt analytikern. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

HBO planerar att göra spinoff på The Batman
Ny tv-serie som utspelas i Gotham City

HBO har meddelat att man planerar att göra en tv-serie som utspelas i samma tidsanda och universum där den kommande Batman-filmen tar plats. Det ska handla om en tv-serie som utspelas i Gotham City. Tv-serien beskrivs som en polisserie och är under utveckling av bland annat den kommande Batman-filmens regissör Matt Reeves och Boardwalk Empires skapare Terrence Winter. HBO skriver om den kommande tv-serien: "The groundbreaking television series to be written by Winter is set in the world Reeves is creating for The Batman feature film and will build upon the motion picture’s examination of the anatomy of corruption in Gotham City, ultimately launching a new Batman universe across multiple platforms." Den kommande Batman-filmen The Batman har premiär i oktober 2021. När tv-serien som ska utspelas i samma universum dyker upp på HBO finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Super Mario Bros-spel sålt för 114.000 dollar
Ska vara det mesta någon betalat för ett spel någonsin

På auktionstjänsten Heritage Auctions har ett förseglat exemplar av Nintendos Super Mario Bros. sålts för 114.000 dollar, motsvarande lite över en miljon svenska kronor. Det handlar om ett exemplar av den amerikanska utgåvan av Super Mario Bros. från 1985. Enligt spelsamlaren och journalisten Chris Kohler är detta ett världsrekord då ingen någonsin ska ha betalat mer för ett spel någonsin. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple: Använd inte kameraskydd på våra laptops
Skärmen kan gå sönder när locket stängs

Apple går nu ut och avråder sina laptop-användare från att använda ett så kallat kameraskydd som blockerar laptopens kamera. Anledningen till det är att skärmen kan gå sönder om skyddet sitter kvar när skärmen stängs, något som kan bli kostsamt om man drabbas av det. Apple anser istället att användarna ska förlita sig på den lilla gröna lampan som indikerar om kameran är aktiv eller inte. "The FaceTime HD camera built into your Mac computer is designed with your privacy in mind and uses a camera indicator light that glows green when the camera is active. So you will always know when the camera is on." Apple skriver vidare att det går att kontrollera vilka appar som har tillgång till datorns kamera under datorns säkerhetsinställningar. Där kan användare även själva bestämma vilka appar som ska ha tillgång till kameran. Skulle man trots det vilja ha ett kameraskydd så kanske det bästa är att helt enkelt tejpa över kameran med en tunn tejp. Denna tejp bör dock inte vara tjockare än tjockleken på ett skrivarpapper vilket är cirka 0,1 millimeter tjockt. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo snackar mer Paper Mario: The Origami King
Ström startar 19:00

Nintendo kommer köra lite liveström senare idag och snacka mer om sitt kommande äventyrsspel Paper Mario: The Origami King. Strömmen kommer starta 19:00 och kommer fokusera på nytt gameplay från spelet. Utöver det kommer vi få lite andra spelnyheter från Shantae-utvecklarna WayForward, så om man inte känner suget efter Paper Mario kan det vara intressant. Paper Mario: The Origami King kommer för övrigt släppas 17 juli. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Epic Games bjuder på tre gratisspel i veckan
Killing Floor 2, Lifeless Planet och The Escapists 2

Igår var det torsdag och det betyder att Epic Games Store roterat bland sina gratisspel. Den här veckan är det inte mindre än tre titlar som erbjuds och dessa är det kooperativa zombieöverlevarspelet Killing Floor 2, rymdutforskarspelet Lifeless Planet och fängelseflyktspelet The Escapists 2. Spelen hittar ni via länken här nere till vänster och kommer vara tillgängliga till torsdag nästa vecka. Då kommer vi få tillgång till Torchlight 2, om inte planerna ändras. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

The Old Guard ute nu på Netflix
Lite fantasyaction med Charlize Theron

Idag är det fredag och det betyder att man måste enligt svensk lag unna sig tacos och filmkväll. Och då är det ju kalas att nya fantasyactionrullen The Old Guard, som baseras på den grafiska romanen med samma namn, har premiär på Netflix. I filmen får vi möta en grupp odödliga legosoldater vars hemliga existens riskerar att rubbas i samband med ett nytt uppdrag. Länk till The Old Guard på Netflix har ni här nere till vänster. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Flight Simulator 2020 börjar betatestas 30 juli
Dags att ta sig till skyarna

Microsoft Flight Simulator 2020 väntas fortfarande släppas senare i år, men innan dess behövs spelet testas ordentligt. Utvecklarna har nu meddelat att det kommer hållas ett stängt betatest med start 30 juli där spelare kommer få möjlighet att flyga runt i världen i en rad olika flygplan. Samtliga deltagare som hade tillgång till alphatestet kommer ha tillgång till betan och Microsoft meddelar att fler kommer bjudas in till betatestet innan det drar igång. Tumnagel
47.1°
+
André Stray
0

Koenigsegg släpper kortfilmen Time to Reign
Kolla in den actionspäckade rullen här

De anställda på Koenigsegg har spelat in kortfilmen Time to Reign: A Koenigsegg Mini Blockbuster vilken ni kan kolla in här ovanför. Den korta actionfilmen spelar Christian Von Koenigsegg själv en av rollerna och i andra roller hittas andra som arbetar för bilföretaget. I den cirka tolv minuter långa filmen förekommer det både biljakter, vapen och annat som hör actiongenren till. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Assistant får rutiner i Sverige
På tiden!

Google meddelar idag att Assistant fått tillgång till rutiner i Sverige. Detta betyder att du kan skapa en serie händelser i ditt smarta hem som aktiveras när med endast ett kommando. Till exempel kan du göra så att lampor tänds, den smarta kaffekokaren startar och Orup börjar spelas på Spotify när du säger "Ok Google, god morgon". Lite tips och tricks för hur man kommer igång med rutiner hittar ni via länken här nere till vänster. I vanlig ordning när det kommer till Google-relaterade funktioner så kan det hända att det dröjer någon dag innan funktionen blir tillgänglig för just dig. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Tom Hanks nya krigsfilm Greyhound ute nu på Apple TV+
Förgyll kvällen med krigsdrama

Då det är strålande solsken och åska, så kan det vara säkrast att hålla sig inne ikväll för att undvika överdriven fuktighet. Och då kan det vara trevlig att fördriva tiden med lite kvalitetsfilm med ingen mindre än Tom Hanks. Greyhound heter den senaste filmen Hanks medverkar i, samt även skrivit manus för, och i filmen spelar han Kapten Ernest Krause som leder en konvoj med 37 skepp över Atlanten för att stödja de allierade med soldater och förnödenheter under andra världskriget. Länk till filmen på Apple TV+ har ni här nere till vänster. Tumnagel
43.4°
+
André Stray
0

Kan man lita på MKBHD?
MKBHD snackar etik i ny video

Transparens är kalastrevligt. Och det tycker även Youtubern Marques Brownlee. I sin senaste video pratar han om hur han arbetar med sina recensioner och hur läget ser ut med sponsrade inlägg. För att göra en lång historia kort gör MKBHD inte betalda recensioner och märker sina videor som är sponsrade väl, vilket är nödvändigt enligt lag. Marques körde för övrigt en AMA på Reddit under gårdagen och vill ni läsa lite frågor och svar från frågestunden så har ni länken här nere till vänster till ert förfogande. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Lira Tropico 6 gratis i helgen
Reas även ut om du vill spela mer

Tropico 6 släpptes förra våren och om du har varit sugen på att testa spelet, så är det guldläge att göra det i helgen. Utvecklarna har gjort grundversionen av spelet gratis att lira över helgen och om du vill spela mer så kan du lägga vantarna på det för ett 40 procent lägre pris. Kalypso och Limbic Entertainment kör erbjudandet för att fira släppet av det senaste DLC:t Lobbyistico som lägger till ny gameplaymekanik där du får använda lobbyverksamhet för att förbättra tillvaron på paradisön samt nya byggnader och förmågor. Även DLC:t reas ut och kan köpas för 8,50 euro. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Dell presenterar XPS 15 i vitt
Tjusigt!

Dell presenterade nya XPS-enheter i maj och de nya enheterna går att få i de aningen trista färgerna svart och grått. Nu har Dell rört om i grytan en aning och presenterat en tjusigt vit version av XPS 15 som kommer släppas senare i sommar i USA, och förhoppningsvis här i Sverige, och priset för den vita versionen kommer vara 50 dollar högre än de andra varianterna. Utöver färgen är det ingen skillnad på vita XPS 15 och kan utrustas med tionde generationens Intel Core i7, Nvidia GTX 1650 Ti 4GB, 64GB ram och 2TB M.2-SSD. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Många iOS-appar kraschar på grund av Facebook-problem
TikTok, Spotify och Tinder bland de drabbade apparna

Det är problem med en lång rad appar som körs på iOS för tillfället. Detta är något som det kommer rapporter om från otaliga håll och tydligen ska det hela bero på något som inte lirar mellan Facebooks SDK och iOS. Detta gör att appar som använder sig av till exempel Facebooks login-funktion kraschar när man försöker starta dem på iOS. Exakt vad som gått fel är oklart men Facebook ska vara medvetna om problemet skriver man på sin utvecklarblogg. Exakt hur många appar som är drabbade finns det inga uppgifter. Med tanke på hur populärt det är att använda Facebooks login-funktion i appar så rör det sig sannolikt om många tusentals appar som nu inte går att starta på iOS. Apparna ser dock ut att gå att starta om telefonen är offline, något som kanske kan vara användbart om man har en massa musik lagrad på Spotify och bara vill lyssna på lite musik. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android 10 rullar nu på 400 miljoner mobiler
Ska ha installerats snabbare än föregångaren

Google skriver i ett blogginlägg att Android 10 nu har installerats på 400 miljoner mobiltelefoner sedan det släpptes i början av september förra året. Efter fem månader på marknaden ska Android 10 ha rullat på 100 miljoner mobiltelefoner vilket ska vara en 28 procent högre adaptionshastighet än vad föregångaren Android 9 Pie hade. Google uppger inte hur många procent av de aktiva Android-mobilerna som finns idag som kör den senaste versionen av Android. Ars Technica skriver dock att det fanns cirka 2,5 miljarder aktiva Android-mobiler i slutet av förra året. Baserat på den siffran innebär det att cirka 16 procent av alla världens Android-mobiler idag kör den senaste versionen av Android. Det är ingen direkt imponerande siffra om man jämför med att Apples konkurrent iOS. Enligt den senaste sammanställningen över den så körde 81 procent av alla iOS-maskiner den senaste iOS-versionen iOS 13. I diagrammet nedan syns i vilken takt Android 10 installerats i jämförelse med Android Pie, Android Oreo MR1 samt Android Oreo. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
173kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
53kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green