42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Microsoft tar bort restriktionerna för framerate i Windows 10 Dessutom införs stöd för Freesync och G-sync
Bild till artikel

Många användare som spelar spel på Windows 10 har klagat på restriktionerna för framerate och det faktum att man inte kunnat stänga av vsync. Vsync används främst för att undvika att delar av bilden från föregående bildrutor kommer med i nästa och bildskärmen uppdateras inte förrän hela bildrutan är färdigritad vilket gör att man slipper problem med screen tearing. Men det innebär också att man generellt får en lägre framerate. När nu restriktionen hävts får användarna själva större valfrihet i sina inställningar.

Microsoft har även passat på att införa stöd för Freesync från AMD och G-sync från Nvidia där båda teknikerna går ut på att skärmens uppdateringsfrekvens ska matchas med grafikkortets så att man även här ska slippa problem med screen teraring.

engadget.com Spel, Microsoft, Windows 10, framerate, screen tearing, freesync, vsync, g-sync
49.0° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
ons. 11 maj 2016, 11:00
Microsoft tar bort restriktionerna för framerate i Windows 10 Dessutom införs stöd för Freesync och G-sync
49.0°
0