Nya Final Fantasy VII är segstartat men magiskt
Vi har spelat Final Fantasy VII Remake
Final Fantasy VII släpptes 1997 till Playstation 1 och en remake av spelet har efterfrågats sedan urminnes tider. Nu, 23 år senare, är det äntligen dags att återuppleva spelet med ny grafik, nytt stridssystem, nya sidouppdrag och lite utökad berättelse. Och efter att ha tillbringat en vecka i Midgar med Cloud och gänget så vill undertecknad bara ha mer av det magiska äventyret.
Final Fantasy VII Remake följer samma berättelse som originalspelet och vi blir introducerade till Cloud Strife som fått i uppdrag av eko-terrorist-gruppen Avalanche att stoppa elbolaget Shinra från att suga livskraft, eller Mako, från planeten. Den nya versionen av spelet täcker endast den första tredjedelen av spelet som utspelar sig i Midgar och vi får ansluta oss till karaktärer som Barret, Tifa och Aerith precis som tidigare.
I och med att spelet endast täcker den första tredjedelen har spelet fyllts ut med fler sidouppdrag, mer mellansekvenser och, ja, fler saker att fördriva tiden med. Tillskotten känns i mångt och mycket relevant och bygger ut den känslomässiga resa Cloud gör tillsammans med sina kumpaner, men i vissa fall känns det nya materialet bara som utfyllnad och gör att tempot dras ner rejält och, i vissa fall, är rent ut sagt tråkiga. Detta är dock mest påtagligt i spelets inledande timmar, så när du väl kommer in i ”det riktiga spelet” känns tempot betydligt jämnare. Så, ja. Om du plockar upp spelet och känner att det är lite tråkigt, så håll ut. Det blir roligare. Mycket roligare.
Striderna i originaltiteln var turordningsbaserade-ish. Det användes ett system som kallas för Active Time Battle där karaktärerna fick vänta på att en mätare fyllts upp och därefter kunde förmågor av olika slag användas av ditt team. I FFVII Remake används ett system som lättast går att beskriva som en kombination av ATB och stridssystemet i Final Fantasy XV. Karaktärerna har fortfarande en ATB-mätare som är uppdelad i olika segment, men i stället för att vänta på att mätaren fylls upp så får du slåss i realtid, vilket gör att ATB-mätaren laddas upp snabbare och du kan använda ett segment för att klå fiender med magi och förmågor, eller använda föremål.
Du får kontrollera en karaktär i taget och skiftar mellan karaktärerna med D-Pad, men du har alltid möjlighet att beordra dina lagkamrater att utföra diverse förmågor under stridens gång genom att trycka L2 eller R2. När du väljer förmågor som din kontrollerade karaktär, eller dina lagkamrater, så går tiden i super slow motion. Detta gör att du kan ta en liten breather för att tänka på vad du ska göra härnäst, men du kan fortfarande ta skada från inkommande attacker. För att tempot ska hållas uppe under stridernas gång så har du möjlighet att fästa specialattacker, förmågor eller magier i en genvägsmeny som du kommer åt genom att hålla in L1.
Känner du att detta stridssystem är lite för mycket att hålla reda på, så finns det även möjlighet att aktivera ett ATB-läge. Svårighetsgraden sänks då till easy och karaktärerna kommer då utföra standardattacker automatisk, vilket gör att du kan tillbringa striderna med att endast välja ut specialförmågor av olika slag när ATB-mätaren fylls upp. Om du är van med actionspel, så är det dock bäst att spela spelet som vanligt för att få en bra upplevelse.
Om du mot förmodan skulle dö under en fight så har du möjlighet att starta om precis innan striden, vid den senaste checkpointen eller välja en tidigare sparfil.
Materia från originalspelet återvänder givetvis i den nya versionen och fungerar på mer eller mindre samma sätt som tidigare. När du klår fiender får du XP som levlar upp din karaktär och Action Points, AP, som uppgraderar den Materia du har lagt till i din utrustning. Mer uppgraderad Materia erbjuder mer kraftfulla förmågor och gör att du blir mer effektiv i strider. Det finns olika Materia-alternativ som du kan använda som bland annat magi, förmågor som att stjäla föremål från fiender och hitta svagheter samt Materia som gör att ditt team kan utföra olika attackkombinationer tillsammans. Du får, precis som i originalversionen, välja fritt var Materian ska användas, vilket gör att du får experimentera fritt för att hitta nya kraftfulla kombinationer av olika slag.
När du levlar upp så blir dina karaktärer lite mer kraftfulla, men du låser även upp fler poäng du kan spendera på karaktärernas olika vapen för att göra dessa mer effektiva i strider på olika sätt. Vapnen har tillgång till olika uppgraderingar som gör vapnen mer unika och låter dig välja fritt vilka vapen som ska användas i olika strider. Om du känner för en balanserad stridsupplevelse så kan du använda Clouds klassiska Buster Sword, eller om du vill gå all out på fysisk skada så kanske en spikklubba faller dig mer i smaken. Utöver att erbjuda olika stats har vapnen olika specialattacker.
Spelet är urläckert. Till stor del i alla fall. De nya karaktärsmodellerna och miljöerna ser verkligen riktigt bra ut, speciellt på PS4 Pro där du får snäppet högre upplösning, men vissa texturer som dyker upp i tid och otid sticker ut rejält genom att se ut som gröt. Förhoppningsvis kommer Square Enix leverera någon form av textur-uppdatering i framtiden, men för tillfället är det nog bara att gilla läget. Kontrasten mellan de detaljerade karaktärerna och de fula texturerna sänker förstås inte helhetsupplevelsen avsevärt och är verkligen ingen dealbreaker, men när resten av spelet är så välpolerat är blir det lite utav ett störningsmoment.
Med det sagt. Det är verkligen riktigt kul att se världen de klassiska karaktärerna komma till liv på ett nytt sätt. Relativt nytt i alla fall. Efter FFVII släpptes har det kommit spin-offer i spel- och film-form där vi fått se de tidigare polygon-karaktärerna i mer detaljerad skrud, men det är verkligen någonting speciellt att få uppleva denna klassiska berättelse med betydligt tjusigare grafik.
Final Fantasy VII Remake är verkligen en magisk upplevelse oavsett om man lirat originalspelet eller ej. Det nya innehållet som lagts till känns initialt lite som utfyllnadsmaterial, men tar man sig igenom den smått sega starten så belönas man med en av de mest episka spelupplevelserna som levererats hittills i år och jag ser verkligen fram emot att få uppleva resterande kapitel i berättelsen. Förhoppningsvis kommer det inte dröja ytterligare 23 år till dess.
Final Fantasy VII Remake släpps 10 april till Playstation 4.
I vanlig ordning är det bara att plita ner frågor av olika slag, helst relaterade till FFVII Remake, i kommentarsfältet om det är något ni undrar över.




















