Penn & Teller snackar med Jack Thompson
Den ökända Jack Thompson gästar Bullshit
Det amerikanska TV-programmet Bullshit med Penn & Teller tog sig en närmare titt på det här med TV-spel i deras senaste avsnitt. I programmet träffar de storheter som Jack Thompson som vi alla vet inte har allt för stora tankar om det TV-spelsvåld, dock kommer det fram att han äger en Playstation 3.Resten av avsnittet kan hittas efter hoppet.
youtube.com
Spel,
Övrigt,
Penn & Teller Bullshit,
Jack Thompson
38.3°
0Frode Wikesjö
lör. 11 jul 2009, 20:22
27 kommentarer till artikeln
"I programmet träffar de storheter som Jack Thompson som vi alla vet inte har allt för stora tankar om det TV-spelsvåld, dock kommer det fram att han äger en Playstation 3."
Jag ser inte konflikten. Finns ju knappt några spel till PS3. ;-)
av Netzach, lördag 11 juli 2009 kl 22:23
alla borde se detta. fyfan va bra, vartenda sekund av det. Slutet va verkligen spiken i kistan på alla korkade argument man hört från skeptiska politiker och föräldrar.
av Nandro83, lördag 11 juli 2009 kl 23:38
jävligt starkt av killen att skjuta med vapnet tycker jag, plus att Penn och teller bad om ursäkt var också starkt tycker jag.
Netzach: Jag har en svag känsla att du vill börja ett konsol debatt?
av Thimiesama, söndag 12 juli 2009 kl 00:15
"Fantasy violence up, real violence down" Tror man blir mer arg och därmed mer våldsam om man har en xbox som rrodar hela tiden..
av Flottan, söndag 12 juli 2009 kl 00:53
Religionerna kommer att falla och spelvärlden bestiger tronen!
av Bert Karlssons Semla, söndag 12 juli 2009 kl 01:24
"Jag ser inte konflikten. Finns ju knappt några spel till PS3. ;-)" En hel del förutom Halo och Gears of War plus en hög exklusiva nu och på väg. Så du behöver inte oroa dig för oss med PS3, vi blir snarare bortskämda ;)
av J.Olander, söndag 12 juli 2009 kl 02:33
TV-spel skapar inga mördare, men att påstå att de inte har någon påverkan är att ta i. Spärren som finns inbyggt i oss att inte skada en annan människa påverkas. Det finns en anledning varför den Amerikanska militären använder datorspel i sin utbildning för att få bort den spärren.Samtidigt är den spärren i dagens samhälle extremt mycket större då vi har inte döden i vår vardag som förr då folk dog som flugor runt oss.
av Ramlösa, söndag 12 juli 2009 kl 02:44
Det där med 9åringen var ju så jävla korkat. För det första, HAN ÄR 9ÅR! Vet ni hur litet det är? Då ska man vara ute och leka och inte sitta inne som någon toffel och spela spel. Men anyway.. Slutet. Vad tänker dom egentligen när dom ger 9åringen en colt? Ingen som räknar med rekylen som "colten" ger lär ju sitta rätt gött på en 9åring. Är ju som om en vuxen man skulle slagit ungen så hårt man kunnat på axlen typ. Inte så konstigt att han börja böla efter det.
av Håkan, söndag 12 juli 2009 kl 10:43
Inte nog med att rekylen är rätt rejäl, han hade ju inte placerad kolven sådär jätteoptimalt mot axeln heller, lär ju ha gjort sjukt ont!
av RaXha, söndag 12 juli 2009 kl 11:07
Håkan::RaXha --------------------- Fin näve bullshit ni langar ut där själva. Rekylen i det där vapnet är inte så mycket att orda om. Så nej, det är långt ifrån att "en vuxen man skulle slagit ungen så hårt han kunnat". Visst, ungen håller vapnet helt fel då det är alldeles för stort för honom och han har inte fått några detaljerade instruktioner, annat än var säkring och avtryckare sitter.
Tårarna kommer nog mest sannolikt från det trauma det innebär att skjuta ett vapen om man inte är fysiskt och emotionellt förberedd att göra det.
av Perforated, söndag 12 juli 2009 kl 11:35
Han får en rätt go smäll på läppen, man ser det precis efter att han skjutit, han slickar sig och det börjar bli en fläskläpp. Sen ligger det naturligtvis något i att det är en rätt läskig upplevelse att skjuta med ett riktigt vapen. Iaf för en 9-åring.
av Marsupilami, söndag 12 juli 2009 kl 11:53
"Men anyway.. Slutet. Vad tänker dom egentligen när dom ger 9åringen en colt? Ingen som räknar med rekylen som "colten""
Det är ingen jävla "colt" han skjuter med, utan en AR och du kanske ska testa att skjuta ett vapen själv först innan du hittar på saker om hur kraftig en rekyl är. Idiot.
"Det finns en anledning varför den Amerikanska militären använder datorspel i sin utbildning"
Vad sägs som att läsa på lite? Militärer använder datorspel för att lära ut taktik, reflexer, instinkt och kommunikation.
av Latex, söndag 12 juli 2009 kl 12:02
"Latex" De sakerna du drog upp också en del av det, men en viktig del att få bort spärren. Jag vet inte om du har skjutit någon/något, så jag skulle påstå att du bör läsa på lite. Första gången jag skulle skjuta en Älg gick det bara inte, kunde kunde inte få iväg skottet.
Den amerikanska militären var några av de första att använda bilder på människor i skytte övningar. Bara för att det var många som inte kunde skjuta mot en annan person i en kritisk situation.
av Ramlösa, söndag 12 juli 2009 kl 12:39
Latex: Skrev "colt", just för att det såg ut som en. Kulsprutepistol låter inte precis som något nytt vapen. Nu kan jag inte säga hur kraftig rekylen är på just den kulsprutepistolen, men får ju sig ändå en smäll, annars skulle han inte börjat hålla på med tungan, som om blivit bedövad i kinden. Dessutom, notera att efter han avfyrat vapnet, så börjar han luta sig åt höger o vänster med benen, som om han ska börja böla vilken sekund som helst.
av Håkan, söndag 12 juli 2009 kl 12:58
Ramlösa: Det intressanta är väll om något så overkligt som tv spel faktiskt kan träna bort den spärren. För nioåringen så hade det inte haft någon effekt i alla fall. Fast det vore intressant att se en riktig undersökning på det. Fast är svårt att testa den riktiga spärren, att faktiskt ta ett liv...
Jag tycker steget känns ganska långt från att hålla i en handkontroll och styra en representation som inte alls ser verkliga ut till att hålla i ett vapen mot en riktig människa och kunna avlossa ett skott.
Fast sedan är det klart. För dom som har är störda, har vapenträning och spelar spel där dom skjuter människor så kan säkert risken för problem höjas. Samtidigt som dom som är störda och kör våldspel men aldrig har prövat det i verkligheten kan få ha kvar en spärr och nöjer sig med att spela spelen.
av ag_the_king, söndag 12 juli 2009 kl 13:06
Ramlösa, gick du och spelade Deer Hunter på datan för att bota din emotionella blockering för att skjuta älgar?
Nej, det som behövs är en arg jävel som tvingar en med en smula hjärntvätt. En drill sergeant. Och vad det gäller folk som skjuter ner andra folk på skolor så har deras egna sinnen fungerat som sina egna drill sergeants, som peppat och tvingat dem själva att göra det. Psykisk ohälsa är inget trevligt att ha, tro mig.
Inget spel kan få bort den emotionella spärren att utdela skada mot en annan levande varelse och vad detta avsnittet visade var att en oskyldig nioåring (den målgruppen som alltid måste beskyddas enligt amerikanerna) mycket väl kan skilja på verklighet och fiktion. Många påstår att spelande barn blandar ihop verkligheten med fiktionen, men så är det inte.
En vanlig nioåring kan förmodligen inte föreställa sig hur en person som blivit skjuten i pannan ser ut, men de vet mycket väl att det inte ploppar upp poängsiffror när det sker.
Nej, det är de riktiga vapnen som dödar helt enkelt.
av Bert Karlssons Semla, söndag 12 juli 2009 kl 13:13
Ramlösa: Se, du har säkert spelat massa fps i dina år och ändå kunde du inte skjuta en älg. Bevisar inte det något?
Relevansen mellan att använda bilder att skjuta på och datorspel är väldigt svag.
Siluettskjutningar gör det lättare att döda på riktigt eftersom man uppnår likadan stress under stridsövningar och riktig strid. Man övar upp skjutinstinkter.
Tro mig, det är två HELT olika saker att skjuta i spel och skjuta på riktigt.
Håkan: Vad snackar du om? Han skjuter INTE med en kpist. Han skjuter INTE med en colt. Han skjuter inte ens med en automatkarbin. Han skjuter med en karbin som råkar heta AR15.
Brukar du kalla XC-90 för en VW Golf också eller?
av Latex, söndag 12 juli 2009 kl 13:24
Latex: Alla har inte gjort lumpen eller är vapenfanatiker.
av Håkan, söndag 12 juli 2009 kl 15:19
Håkan: Där har du rätt. Så varför då utala dig och sedan dessutom försvara din fakta när du har fel?
Förövrigt behöver man inte vara vapenfanatiker, eftersom det tydligt nämns i Bullshit avsnittet vad vapnet heter och hurvida det är en karbin eller automatkarbin.
Hade dom inte gjort det hade jag nog trott att det var en m16. Att säga att det är en colt är ju bara pinsamt cs-snack.
av Latex, söndag 12 juli 2009 kl 15:54
Nu gör iof Colt AR-15 också.
Håller helt med Latex här, om man inte har skjutit med något, alternativt jaktvapen som inte går att jämföra, så varför uttala sig?
Rekylen på ett gevär med gascylinder och 5,56 ammo är rätt mesig, även för en barnunge.
Vidare tycker jag väl att poängen med att man inte kan skjuta en älg, som man faktiskt får, trots förmodat spelande av mördarspel, är rätt klockren.
av Huzzah, söndag 12 juli 2009 kl 20:06
Jag undrar också hur man upplever sig själv med just ett vapen i handen också, om man ser sig själv som mer 'ond' då vi förknippar vapen med ondska.
Kommer ihåg en gång för länge sedan när jag var yngre så hade hankatten där hemma fångat en harpalt (!). Den var svårt skadad och chockad och jag insåg att det inte fanns något annat att göra än att ha ihjäl stackarn. Harungar är för övrigt rätt gulliga av sig vilket gjorde det svårt, men jag tvekade faktiskt inte när jag dängde till den med spaden allt jag hade.
Kanske detta 'barmhärtighetsmordet' gjorde det enklare att döda eftersom jag såg mig själv göra en god gärning när jag gjorde slut på paltens lidande.
Att döda ett sådant djur för 'nöjes skull' hade varit långt svårare att genomföra, och att dessutom få ut något av det hade varit ännu svårare.
Man måste nog vara grymt psykiskt störd för att genomföra dåd som skolskjutningar.
av Bert Karlssons Semla, söndag 12 juli 2009 kl 20:49
hahhaa kan bara säga 1 sak...
"... HOLY BALLS" hahahaha så klockrent :D nog sett den delen 20 gånger nu
av Midou, söndag 12 juli 2009 kl 22:32
Allt handlar enbart om människans (barnens i detta fall) psyke. En förmåga att veta vad som är rätt eller fel, dvs ganska grundläggande moral, vilket är någonting som barnen lär sig väldigt tidigt dvs. ofta runt ett års ålder. Dessa värderingar är väldigt svåra att påverka utan extrema åtgärder tex. fysisk eller psykisk misshandel under lång tid. Att påstå att våldsamma spel skapar mördare är enbart ignorant.
Fick förövrigt följa med en bekant och skjuta med flera av dennes gevär, började med hagel, fortsatte med 5,56 och avslutade med kaliber .308, och måste säga att jag blev väldigt ödmjuk efter det sista geväret. De första var så kraftiga som man hade väntat sig men det sista var faktiskt skrämmande kraftigt.
av mekk, måndag 13 juli 2009 kl 00:54
Kan hålla med om att det kanske inte riktigt fyllde sitt syfte att låta en 9-åring skjuta. Trots allt har skolskjutningarna utförts av killar som ändå kommit upp i tonåren. Vore ju intressant att sätta en AR15 i händerna på en 15åring och se resultatet, som förmodligen vore helt annorlunda.
Och ja, man måste vara grymt störd för att genomföra skolskjutningar. Men bara för att man e sjuk och aggresiv dör ju folk inte automatiskt. Jag tycker Eddie Izzard (brittiskt komikergeni) har en fin poäng när han adresserar USAs vapenlagar som en av de faktorer som möjliggör liknande händelser.
"As the National Rifle Association says: 'Guns don't kill people, people do.' But I think the gun helps, you know?
@ whitewha1e: Våldsamma människor tar vad som finns tillgängligt. Sveriges vanligaste mordvapen är kökskniven. Om jag minns rätt så har U.S.As mordtätaste område, Washington D.C., totalförbud på handeldvapen.
Dessutom är det inte svårt att få tag på vapen i Sverige heller bara för att politiker säger att vi inte får ha dem. Det går lika bra att förbjuda folk att äga dem som det går att förbjuda folk att intaga THC eller dricka i båtar.
av Netzach, måndag 13 juli 2009 kl 09:48
Netzach: Den lagen ändrades för ca ett år sen eftersom den ansågs strida mot andra tillägget i konstitutionen som garanterar medborgarens rätt att äga vapen.
av Dookie, torsdag 16 juli 2009 kl 18:24
Men det tillägget är ju helt feltolkat. www.kossan.se
av nevva, fredag 24 juli 2009 kl 14:28
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration