Recension
Ratchet & Clank
Vi har spelat spelet baserat på filmen baserat på spelet

Ratchet & Clank-serien har alltid varit fullt av stabilt plattformsspelande, knasiga vapen samt skön och allmänt tramsig humor. Med den senaste versionen levererar Insomniac ett spel som kryssar i samtliga rutor för ett bra Ratchet and Clank-spel samtidigt som de tar spelserien till nästa generation.
I spelet får vi följa historien om hur Ratchet träffade Clank och hur duon mötte Captain Qwark och hans Galactic Rangers samt räddade världen för första gången. Om det låter bekant så är det för att spelet inte har en originell story utan kör samma story som det första Ratchet & Clank från 2002 med ett gäng modifikationer som gör att spelet samspelar bättre med den kommande filmen som spelet är baserat på. En remake, helt enkelt, men en väldigt välgjord och välkomnad sådan.
Den största förändringen som gjorts är förstås den grafiska upplevelsen. Ratchets fluffiga päls rör sig riktigt fint och Clanks metalliska yta skimrar i solskenet. Animationerna, som Insomniac alltid har varit riktigt bra på, är riktigt bra och alla rörelser känns riktigt välarbetade.
Spelet är uppbyggt som tidigare Ratchet & Clank-lir, bortsett från avstickarna Q-Force och All-4-One. Det vill säga att du åker från planet till planet och skjuter fiender, hoppar runt på olika plattformar och löser diverse gåtor. Banorna är varierande och väldesignade samt relativt öppna så även om spelet är rätt linjärt så har du möjlighet att experimentera genom att springa runt på banorna på olika sätt. Sedan har Insomniac slängt in en jetpack, diverse grindrail-sektioner och hoverboard-race som ger dig lite mer varierande saker att göra i spelet.
Vapnen är precis lika vansinniga som tidigare. Du har tillgång till den "vanliga" uppsättningen vapen som vanligt, det vill säga ett vanligt gevär, granat och raketkastare. Men i sann Ratchet & Clank-anda kan du köpa flippiga vapen som Sheepinator som förvandlar fienderna till får, Pixelizer som är en hagelbössa som förvandlar fienderna till tvådimensionella pixelmonster samt klassikern Groovitron som gör att fienderna börjar dansa vilket ger dig möjlighet att skjuta på dem med valfritt vapen.
Röstskådespelet är på topp. James Arnold Taylor och David Kaye har som vanligt lånat ut sina röster till Ratchet respektive Clank och Jim Ward lånar ut sin röst till Captain Qwark, som för övrigt fortfarande är ett riktigt hjältepucko. Utöver det har Insomniac plockat ett gäng röstskådisar från filmatiseringen, som ska ha premiär i USA 29 april, som Paul Giamatti som spelar skurken Chairman Drek, Rosario Dawson som spelar Ratchets kumpan Elaris samt några inhopp från John Goodman och Sylvester Stallone.
Någonting som jag alltid har älskat med Ratchet & Clank-spelen är att de alltid har varit lagom utmanande. Det har aldrig känts som att man som spelare är oövervinnerlig och kan spränga allt jämt medan man tuggar igenom storyn, utan Insomniac lyckas ständigt komma med nya utmaningar. Givetvis är nya Ratchet & Clank inget undantag. Givetvis är det inte lika utmanande som typ Bloodborne, men du får i alla fall en känsla av tillfredsställelse när du har spöat en boss.
Insomniac har en tendens att släppa riktigt vassa och välgjorda spel och Ratchet & Clank är verkligen inget undantag. Spelet levererar en kvalitativ spelupplevelse som få Playstation 4-spel kan leva upp till, och om man kastar in det faktum att Ratchet & Clank kostar betydligt mindre än ett nytt AAA-spel så är anledningarna extremt få att inte köpa spelet.
Ratchet & Clank kommer släppas 20 april. Och filmen baserat på spelet har premiär 29 april i USA och kommer alltså ha någon premiär i Sverige.























