12 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Shuhei Yoshida tror helt klart på VR-teknologin Berättar mer om Project Morpheus
Shuhei Yoshida tror helt klart på VR-teknologin

Den senaste tiden har vi hört ett par stora namn inom spelbranschen prata om att de inte tror att marknaden riktigt är redo för virtuell verklighet och att det kan dröja innan den är det. Men någon som verkligen tror på teknologin och dess plats i vardagen är SCE Worldwide Studios-bossen Shuhei Yoshida. I en intervju med Playstation Lifestyle säger han att han tror att VR kommer att bli extremt stort framöver och att integrationen med spel bara är en början. Potentialen att använda teknologin i andra sammanhang är enligt Yoshida stor och redan nu har flera företag hört av sig till Sony angående deras VR-teknik Project Morpheus.

VR will definitely broaden in terms of its use: gaming is just the start. Already we’ve been asked to support other industries, but we can’t say yes to everyone. We’re focusing on making VR work with games and with our existing partners.

Yoshida meddelar också att just Project Morpehus är framtagen för att fungera väldigt tajt med Playstation 4 och att det redan idag fungerar väldigt bra. Den stora utmaningen kommer att bli att övertyga folk att faktiskt testa tekniken.

"Morpheus is designed to work with PS4 very tightly, and the beauty of the tech is that it just works. The technology works so well together, and that’s how we can achieve things like 120Hz and less than 18 ms latency – we control everything. The use of Morpheus with PS4 will become much broader.

Getting people to experience VR. Unless you experience it, you don’t know what you’re missing. So that’s the challenge. Having many companies like Oculus trying it out is a great thing. We’re helping each other to get more people to experience VR, so it’s benefitting everyone."

Vad tror ni själva. Är tiden för VR här eller inte?

Spel, Sony, Project Morpheus, Sony Playstation, Playstation 4, VR, Virtuell Verklighet, Shuhei Yoshida

Det blir svårt att lyckas med Virtuell Verklighet
Före detta Epic Games-chef tror inte på VR

Virtuell verklighet är häftigt, men det kommer att bli svårt att få det till en mainstreamprodukt för konsumenter. Det anser den före detta Epic Games-bossen Mike Capps. Främst är det priserna och konsumenternas beteende som kan bli problem menar han i en intervju med GamesIndustry.biz. "There’s so little tolerance at the consumer level for that kind of an investment. And I think one of the things I’m most curious about – you look at 3DTV as a super easy to use technology that is really unfettered. Just a pair of polarized glasses and people didn’t use it because it wasn’t worth the trouble. The content difference was there. 3D Avatar looks way better than non-3D Avatar… If slipping on a pair of flicker glasses, is too much trouble – then the idea of, ‘Ok I’m going to put on my head mount rig and fire up my liquid cooled PC in order to make it happen’ [isn’t likely to take off]. I hope it happens but I think it’s going to be a while before my mom does that." Däremot tror han mer på förstärkt verklighet liknande den lösning som Microsoft tagit fram med HoloLens. Just the fact that I could be using that in the room with my kids and my kids could be playing with their toys… I could be keeping an eye on them while I’m playing, like I do when I’m on an Xbox, like I do when I’m on my iPhone, but if I slap a headset on, I’m no longer dad. That’s not allowed, right? So there’s a huge number of use cases where people cannot afford to shut out the world even though it’s a wonderful way to maximize your entertainment experience. Intressanta tankegångar med tanke på att allt fler leverantörer satsar på just virtuell verklighet. Jag har själv testat snabbt en gång på kontoret på feber med en väldigt enkel VR-modell. Det är häftigt men kanske inget jag skulle använda hemma i soffan. I alla fall inte ännu. Vad tror ni om VR-framtiden? Tumnagel
39.2°
0

En liten snabbis om virtuell verklighet
Det heter VR och AR

Känner ni er vilsna i virtuell verklighet och alla prylar som finns ute just nu? Det är inte konstigt i sådant fall då branschen för virtuell verklighet växer i en enorm fart. Marques Brownlee förklarar lite mer ingående om prylarna som finns på marknaden just nu samt skillnaderna mellan VR och AR. Tumnagel
43.8°
0

Kolla in din nya lya i virtuell verklighet
Mäklare börjar använda Oculus Rift för bostadsvisningar

En mäklare i Uppsala börjar nu visa upp ej färdigbyggda bostäder med hjälp av virtuell verklighet via ett par Oculus Rift. Just nu visar man upp radhusen Englandshusen som än så länge inte är färdigbyggda och det är företaget BoldArc som hjälpt mäklaren Winderlöv & Co att ta fram VR-lösningen för de kommande bostäderna. Tomas Widerlöv, VD på Winderlöv & Co, säger till IDG: "Skillnaden från en film är att här är det interaktivt. Man kan flytta väggar, byta tapeter, färg, gå ut på altanen och titta på hur solen faller. Det blir fler dimensioner.Vi gillar ny teknik, vi var den första mäklarfirman i Sverige med en hemsida 1995. Jag tror VR är framtiden, men inte i jättestor skala än." Nedan kan ni kolla in en kort presentationsfilm från BoldArc som tagit fram den aktuella VR-lösningen. Tumnagel
53.6°
0

Phil Spencer tror inte att marknaden är redo för VR
Därför ligger Microsoft lågt

Virtuell Verklighet är det nya heta som alla verkar satsa stenhårt på just nu. Men Xbox-chefen Phil Spencer tror inte att marknaden är redo för tekniken. Samtidigt meddelar han att aktörer visat intresse för att använda Minecraft i VR-sammanhang. "Right now, itx27s just been about technologies and things that I think we need to do on Xbox One to make the experience better, and thatx27s where our focus has been. And I donx27t think VR is a now thing. Ix27m not saying itx27s five years from now, but itx27s not really a now now thing. Valvex27s got their VR thing, which I think is great; Samsung has GearVR, too... Funnily enough, they are very interested in Minecraft and how it could work in those VR spaces." Det Microsoft faktiskt satsar på är dock förstärkt verklighet och det konceptet verkar Phil Spencer, inte helt oväntat, tro mycket mer på. Än så länge verkar det dock fortfarande inte finnas några konkreta planer på att lansera deras HoloLens som något tillbehör till Xbox One - även om tankarna finns där. "Well, we havenx27t announced it as an Xbox accessory. But it sits within one team, and we have the conversations. Right now, we want to focus on a standalone, untethered device and make sure that we can prove out that scenario. Thatx27s where we started, and thatx27s what we announced in January: the first fully self-contained headset. The tethered scenarios around VR I think are interesting, but we were going for something different. Not being tethered to either a PC, Xbox or a phone as part of the solution was one of our design challenges for HoloLens, and we did that. Now we can say, x27Well, OK, if I do have an Xbox or a PC, what are those scenarios?x27 We havenx27t publicly talked about what those are, but you can imagine, as we continue to drive and get success with HoloLens, those scenarios will become obvious and developers will take advantage of them." Phil Spencer är heller inte ensam om att ifrågasätta VR-teknikens plats på marknaden. Även Epics Games före detta chef Mike Capps har gjort uttalanden om att han inte tror att tekniken kommer att slå igenom ännu. Tumnagel
40.6°
0
49.8° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
mån. 13 apr 2015, 11:00
Shuhei Yoshida tror helt klart på VR-teknologin Berättar mer om Project Morpheus
49.8°
0