38 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Spelen kommer bli snyggare Mova:s nya teknik imponerar
Spelen kommer bli snyggare

På GDC-mässan har företaget Mova satt upp en monter där de demonstrerar sin nya mocap-teknik. Istället för att registrera rörelserna hos en massa små bollar använder de självlysande färg och en massa kameror. En detaljerad demonstration av hur det fungerar hittar ni här.

Det som är intressant är den detaljrikedomen de lyckas fånga, ytor med noggrannhet på en tiondels millimeter. Med dagens hårdvara kan man använda detta tillsammans med exempelvis Unreal 3-motorn och få såna här resultat i realtid:

Spel, Microsoft, Via Digg


Skulle man istället vilja spendera lite mer tid på renderingen, som exempelvis till filmer, kan man få ännu bättre resultat:

Grundaren av Mova, Steve Perlman, hoppas att denna teknik kommer vara standard hos spelutvecklare redan 2009. Hos Joystiq hittar ni en intervju med honom.

Läs mer
37.0° 0 Lars Lindroth Lars Lindroth
ons. 20 feb 2008, 11:35
Spelen kommer bli snyggare Mova:s nya teknik imponerar
37.0°
0
RSS 17 kommentarer till artikeln
ReQuaker
Damn vad nice!
av ReQuaker, onsdag 20 februari 2008 kl 11:55
pressplayontape
Verkar vara skitsvårt att få till bra ögon. Han ser ju dyngrak ut eftersom han inte har en fokuserad blick.
av pressplayontape, onsdag 20 februari 2008 kl 12:36
Apkungen
Ja den dagen dom får till ögonen så kommer det bli ett riktigt kliv framåt...
av Apkungen, onsdag 20 februari 2008 kl 12:47
David L
Aye, riktigt nice.. kanske måste köpa en stationär dator nu, så man får sig ett riktigt grafikkort + processor
av David L, onsdag 20 februari 2008 kl 13:03
maciekish
pressplayontape: hahah tänkte inte ens på det sen nämnde du det så förstörde du hela grejen :P
av maciekish, onsdag 20 februari 2008 kl 13:04
lassemaja
skulle hellre sett att dom fokuserade på "riktig AI" istället för fuskande fiender. (trött på fiendeförare i bilspel som kör i 600km/h rakt genom byggnader för att komma ikapp mig)
Det behöver inte vara snyggt, det enda som krävs är att jag kan skilja mellan vän och fiende innan jag håller inne avtryckaren.

Sen att supergrafik != spelglädje är ju en annan sak. (nä jag ska inte börja tjata =) *mumlar om amigan och hur fetballa spelen var där, trots att det inte var fotorealistiskgrafik

förresten så kan dom sluta göra fps med monster och skit i, jag vill skjuta människor i tell you.

jag tittade inte ens på klippen, jag är bara en sån där tråkig idiot som klagar på allt :\ ..

(länken är en paradroid version för pc, ganz echte spielgefül mit übernaturliche superstoff, jag saknar mitt paradroid '90..)
av lassemaja, onsdag 20 februari 2008 kl 13:55
Ybran
Japp. Ögonen är ett ständigt dilemma. Tyckte dom fick till dom bra i Halflife2 dock. Inte sådär fulla och sluddriga blickar lixom. Som här.

Om man nu ska whina så tyckte jag hans mun kändes fel. Underläppen mest.

Men överlag, jovars.
av Ybran, onsdag 20 februari 2008 kl 14:25
Splendid_Performance
otroligt snyggt! men som ni sa, hans er dyngrak ut :P men är fortfarande kanoners kanon!
av Splendid_Performance, onsdag 20 februari 2008 kl 15:53
Cure
"Spelen kommer bli snyggare" - NEJ! Det tror jag inte en sekund på. Inte en chans! Nu har vi nått det absoluta gränsen.

Dessutom tror jag inte att bensinen kommer bli dyrare eller att internet kan bli snabbare.
av Cure, onsdag 20 februari 2008 kl 15:57
Alucard
varför tar dom inte "target" på kameran bara? hade sett fan så mycket bättre ut och kanske lite mer stirrande elakhet vore inte fel =)
av Alucard, onsdag 20 februari 2008 kl 16:01
gnuX
Borde de inte kunna använda samma teknik för ögonen och använda linser som är färgade med den självlysande färgen?
av gnuX, onsdag 20 februari 2008 kl 17:09
Cure
Det försvann en massa inlägg. 5 av 11 tom. Konstigt.
av Cure, onsdag 20 februari 2008 kl 18:31
Cure
Varför har 7 av 12 inlägg försvunnit?
av Cure, onsdag 20 februari 2008 kl 20:53
Cure
Dom kommer och går. Men nu kan man inte redigera. Håhåjaja.
av Cure, onsdag 20 februari 2008 kl 20:54
Klappasäften
den snarare skrämmer folk än imponerar på ett realistiskt plan
av Klappasäften, torsdag 21 februari 2008 kl 01:05
luiga
Jag förutspår i alla fall att Mova snart kommer dominera hela spelmarknaden vad gäller facemotion. Det behövs bara lite mer skuggor i ögonen och munnen så ser det helt otroligt bra ut. Mumma!

Kollade ni även på filmen på sajten, Contour in action? Var riktigt schysst när de tog tjejens rörelseschema och satte på killens ansikte. Det var som om Babsan hade kommit till liv i machokillen, så otroligt feminin.
av luiga, torsdag 21 februari 2008 kl 10:52
plm
luiga: skuggor/texturer beror ju på spelmotorn/grafiker. Så det har ju egentligen inte med Mova att göra.
av plm, torsdag 21 februari 2008 kl 12:10
Kommentera artikeln