10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Svensk indieutvecklare släpper spel till Wii U PictoParty
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Svensk indieutvecklare släpper spel till Wii U

För sex månader sedan började de två svenska killarna Niklas Istenes och Gustav Idström jobba på ett nytt spel som fick namnet PictoParty som är baserat på den traditionella gissningsleken där ett lag ritar något och det andra ska gissa vad det är. Nu har det släppts till Wii U och Niklas berättar för oss på feber att det var många idéer som flödade innan de kom fram till vilket spel de ville göra.

- Vi gjorde bland annat ett Sudokuspel som faktiskt är 99% klart (som vi kallar Sudok U), men vi valde att inte släppa det då det inte är ett jätteintressant spel och vi tror inte att Wii U är rätt plattform för det. Vi påbörjade egentligen det spelet som upplärning i hur Wii U och NWF fungerar.

Att valet föll på Wii U som plattform berodde bland annat på att Niklas och Gustav såg att det fanns en brist på multiplayerspel som kunde spelas av mer än fem personer utan att en massa dyra kontroller behöver köpas till. Men de anser också att det är en intressant plattform och att det går att göra väldigt mycket med asymmetrisk gameplay. Dessutom märkte de att Nintendo, både i Europa och Amerika, var väldigt bra att jobba med, även om det kan vara en ganska komplicerad process att få ut ett nytt spel.

- Det märks att Nintendo har börjat satsa mer på att få ut indiespel på eShopen. Samtidigt så är det en stor process att släppa ett spel där, det är många steg och krav som ska uppfyllas. Processen tar betydligt längre tid än att lansera spel på Google Play eller även App Store. Det var lite frustrerande när vi bland annat missade att släppa spelet innan Jul förra året på grund av långa processer innan lansering.

Vad gäller grafiken och musiken i spelet tog Niklas och Gustav hjälp av externa bolag och i övrigt har de använt sig av Nintendo Web Framework (NWF) för utvecklingen vilket innebär att spelet bygger på webbtekniker som HTML, CSS och Javascript, något som skyndade på utvecklingsprocessen då stora delar kunde testas direkt på deras datorer. Nu hoppas de båda att kunna släppa ännu ett spel men med lite mer unik Gameplay.

Ovan kan ni kolla in en hur spelet fungerar.

Spel, Nintendo, Wii U, PictoParty, indieutvecklare, indiespel,
42.7° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
fre. 12 feb 2016, 10:15
Svensk indieutvecklare släpper spel till Wii U PictoParty
42.7°
0