Spelintryck
Sword Coast Legends väcker gamla minnen till liv
Vi har spelat senaste installationen i Dungeon's & Dragons-universumet

Det var ett tag sedan ett lite större RPG-spel baserat på Dungeon's and Dragons släpptes och personligen är jag glad att utvecklare väljer att bygga vidare på konceptet. Under senare år har det nämligen främst varit nyversioner av gamla klassiker som anlänt på marknaden eller spel till mobiltelefoner och surfplattor. Därför känns Sword Coast Legends, som nu finns spelbart till Windows PC, Linux, OS X, Playstation 4 och Xbox One, som en frisk fläkt med förhoppningar om att genren lever vidare.
Precis som klassiska spel som Neverwinter Nights, Baldur's Gate och Icewind Dale är Sword Coast Legends baserat på Forgotten Realms från Dungeon's & Dragons och den här gången den femte upplagan av det klassiska bordsspelet. För utvecklingen står N-Space och Digital Extremes där spelstudiorna visserligen inte har några liknande spel i bagaget men där kampanjen ska ha tagits fram av personer som tidigare jobbat med Dragon Age: Origins.
Mina intryck kan du läsa mer av nedan.
Personligen har jag främst plöjt ner tid i D&D-spelen Neverwinter Nights och dess expansioner men har även förlustat mig med Neverwinter Nights 2 och Baldur's Gate. Rollspel med isometriskt perspektiv är helt enkelt en genre som passar mig där jag spenderat åtskilliga timmar tillsammans med vänner att utforska, loota och härja runt, oftast som magiker eller bågskytt och alltid som alv eller halvalv. Sword Coast Legends är inget undantag. Min karaktär är en bågskjutande alv som dyrkar solen och som gärna tar hjälp av djur i striderna men som även är bra på att smyga, öppna låsta kistor och att upptäcka fällor.
Om du frågar mig är det svårt att slå berättelserna i Neverwinter Nights och Baldur's Gate och tyvärr fångas jag inte lika starkt av berättelsen i Sword Coast Legends. Den är inte direkt dålig och utvecklarna ska ha all heder för den humor de blandat in i den övergripande allvarliga berättelsen vilken dessutom presenteras av relativt bra röstskådespelare. Men karaktärernas resa där de försöker ta reda på vem som försöker döda deras gille griper inte tag i mig utan fungerar helt enkelt som okej underhållning medan jag tar mig framåt. De val jag får göra i dialogerna känns inte heller som om de direkt påverkar berättelsen utan jag erbjuds främst bara mer lore vilket visserligen alltid är trevligt men som samtidigt innebär att jag inte behöver anstränga mig så mycket eller vara på helspänn för att undvika misstag.
När det gäller striderna går det precis som vanligt att pausa när det hettar till så att i spelaren i lugn och ro ska kunna ta strategiska beslut. Men striderna är generellt väldigt pang på rödbetan och inte speciellt komplicerade vilket innebär att du sällan behöver pausa för någon speciell taktik. Det är med andra ord väldigt enkelt för nybörjare till genren att sätta sig in i spelmekaniken. Även erfarenhetsträdet där du kan låsa upp nya förmågor känns ganska enkelt att förstå sig på och i ärlighetens namn är förmågorna inte speciellt många vilket kanske kan tilltala en nybörjarmålgrupp men som antagligen kommer att kännas väl skralt för de som är vana D&D-spelare.
Även spelets Dungeon Master-läge, där du själv kan bygga egna banor, är väldigt förenklat i jämförelse med exempelvis Neverwinter Nights som i sin tur nästan är för komplicerat. Det blir mest en känsla av att banor slumpas fram där du kan göra mindre förändringar i omgivningarna och påverka fiendernas mängd och placeringar vilket innebär att samma sak gäller här: upplägget kommer antagligen att tilltala de som är nya för genren medan vana spelare lär tycka att valmöjligheterna är för få och upplägget väl förenklat.
Det känns också som om hela spelet är utvecklat för att kompletteras med expansioner i framtiden. Exempelvis saknas flera raser som jag tror att fler spelare än jag väntat sig att kunna välja mellan. Just nu finns endast de fem grundraserna som existerar i alla upplagor av D&D nämligen dvärg, alv, halvalv, halvmänniska (halfling/hobbit) och människa. I femte upplagan av D&D finns även Dragonborn, Drow, Gnome, Half-Orc och Tiefling att välja mellan och logiskt sett borde i alla fall några av dessa finnas med även i Sword Coast Legends.
Sammanfattningsvis uppskattar jag ändå spelet även om det inte är ett av de bästa i D&D-serien. Grafiken är exempelvis väldigt välgjord och detaljerad och världen är väl varierad där grottor och underjordiska utrymmen blandas med skogsområden och städer. Tillsammans med en helt okej kampanj känns det ändå som ett relativt underhållande spel att ta sig igenom som dessutom kan vara perfekt för de som inte spelat något från D&D tidigare.








