33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Betatestat The Division har stor potential Om Ubisoft lyckas fylla det med innehåll och bra end game
Bild till artikel

New York ligger kusligt öde och en bitande kyla har lagt sig över staden. Bergen av sopor är stora och bildar en mur mot husen som tonar upp sig som döda kulisser. Längs trottoarerna ligger övertäckta kroppar och gatorna är belamrade av så väl förstörda och övergivna fordon som döda människor.

Omgivningarna är inte precis upplyftande när man äntrar The Division och det är givetvis syftet. Staden härjas av ett virus och anarki råder, även om det finns de som bestämt sig för att göra staden säker igen och ta reda på vad som har hänt.

Jag har testat betan för kommande The Division på PS4 och nedan kan ni läsa mina intryck.

Jag har personligen följt utvecklingen av The Division med intresse sedan spelet först presenterades och ända sedan jag för snart ett och ett halvt år sedan fick snacka med Martin Hultberg från Ubisoft Massive på Gamex och samtidigt se en väldigt tidig demo har jag undrat hur spelet egentligen kommer att bli. Efter att ha fått spela betan under ett par dagar känns det nu som om jag börjar få bättre grepp om vad vi har att vänta oss. Men många frågetecken återstår ännu.

När jag pratat med vänner och släktingar som också testat betan säger alla samma sak. Kul, men det saknades en hel del innehåll och många har farhågor över att det kan bli för repetitivt och att det efter ett tag kommer att kännas tråkigt. Här har Ubisoft fortfarande en hel del att bevisa och eftersom mycket av innehållet var låst i betan lär vi inte få veta förrän när det släpps hur bra det verkligen blir.

Men med det sagt tycker jag verkligen att det har potential, för det är också mycket jag redan gillar med spelet. Strids- och coversystemet är en av grejerna. När man springer runt ute på gatorna, och speciellt i vissa områden liksom Dark Zone, gäller det att hela tiden vara beredd att ta skydd och det känns riktigt smidigt att ta sig snabbt mellan och runt olika barrikader, bilar, lådor och husväggar. Eller att ta sig upp och ner för hus. Jag gillar också att det finns flera olika typer av uppdrag och utmaningar att ta sig an, även om själva antalet var begränsat i betan. Vissa uppdrag, både huvuduppdrag och sidouppdrag, är kopplade till berättelsen i spelet. Andra kan du ta dig an i syfte att uppgradera din bas och samtidigt skaffa dig mer information om vad som faktiskt har hänt i staden. Samtidigt är allt kopplat till din erfarenhet och din karaktärs förmågor där händelserna och uppdragen i spelet vävs samman i ett mönster som vi bara fick se en bråkdel av under helgen som gick. Här känner jag att jag kommer att kunna plöja ner en hel del tid då uppdrag och konkreta utmaningar driver min nyfikenhet.

En annan sak som jag gillar är enkelheten att hitta vänner att spela tillsammans med, för The Division är ändå som bäst och roligast i sällskap med goda vänner. Exempelvis ser du direkt på kartan vilka av dina kontakter på plattformen som är online och var de befinner sig och vill man går det att ansluta sig direkt till personen i fråga. Har man inga kompisar online finns det också ett system för att snabbt leta upp spelare som är på samma nivå som en själv.

Vikten av samarbete blir speciellt tydligt när man går in i "The Dark Zone" som är det område där spelare kan slåss mot andra spelare. Här kan det vina många kulor i luften och det gäller att hela tiden vara på sin vakt. Dels finns det AI-fiender som vill göra ens liv surt och dels kan man ge sig på andra spelare. Dock är alla spelare först neutrala med varandra och det är inte förrän någon skjuter på en annan spelare som de blir fiender. Den som börjar skjuta, och personerna i dennes lag, blir sedan märkta som "rogue" under en viss tid. Ju fler spelare man dödar under tiden som rogue desto högre rogue-rank får man samtidigt som priset på ens huvud också ökar för varje dödande skott. Dör man själv som rogue tappar man all sin loot och dessutom en del av sin Dark Zone-erfarenhet. Så det är mycket som står på spel och en rogue är ett trevligt byte för anda spelare. Det går inte heller att direkt använda den loot som spelare hittar i The Dark Zone eftersom den är förorenad och först måste skickas iväg med en transportör som kan kallas fram vid behov. Dessa transporter kan bara landa på vissa utvalda platser och som ni kanske förstår är just sådana upphämtningsplatser en bra källa för bråk mellan spelare.

Jag gillar tanken med The Dark Zone, men personligen tyckte jag att det blev ganska tråkigt att springa runt och leta efter bråk. Förhoppningsvis kommer det med fullversionen av spelet att finnas uppdrag eller andra händelser som triggar mer strider mellan spelare för att få en mer levande och faktiskt konfliktfylld känsla. För bättre vapen och utrustning känns än så länge inte som ett tillräckligt incitament för att starta strider spelare emellan.

Över huvud taget ska det bli intressant att se hur end game kommer att se ut i spelet. Det kommer inte att dröja speciellt länge innan de första spelarna når maxnivå och då gäller det att spelet fortsätter att leverera innehåll för dessa. Världsevent eller dagliga utmaningar kan vara ett alternativ, men hur det kommer att se ut vet vi ännu inte.

Jag är försiktigt positiv till The Division och ser fram emot att få testa fullversionen, för det känns snyggt och välgjort i grunden. Men det känns också svårt att veta om spelet kommer att hålla i längden. Mycket av upplevelsen i betan handlade om att ta sig från punkt A till punkt B med långa transportsträckor samt att jaga action och jag hoppas att mer innehåll gör spelet till den härliga onlineupplevelse jag tror att det kan vara.

tomclancy-thedivision.ubi.com Spel, Multiplattform, The division, beta, spelintryck, ubisoft Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Uppdaterad Frode lirar The Division-betan Döm hans färdigheter The Division-betan har nu dragit igång på PC och PS4 (Xbox One-betan drog igång igår) och Frode är vänlig nog att dela med sig av sitt spelande. Ovan kan ni se strömmen och om ni vill kommentera hans spelande, det vill säga att han siktar uruselt, så kan ni hoppa över till Youtube via länken här nere till vänster. Uppdatering: Frode har nu slutat strömma, men hur det såg ut när han lirade kan ni se ovan. Tumnagel
43.1°
0
53.8° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
mån. 1 feb 2016, 21:30
Betatestat The Division har stor potential Om Ubisoft lyckas fylla det med innehåll och bra end game
53.8°
0