Trials of Mana träffar helrätt i nostalgihjärtat
Vi har testat nya versionen av Seiken Densetsu 3
Försök igen

Det finns ett par spel som jag spelar igenom på någorlunda regelbunden basis. Lite för att spela riktigt bra spel, men även för att kalibrera sinnet för vad som definieras som bra spel. Spelen är Chrono Trigger, Grim Fandango och Seiken Densetsu 3. Det sistnämnda spelet släpptes inte utanför Japan förrän förra året och lanserades då som Trials of Mana i spelsamlingen Secret of Mana Collection, men har varit tillgängligt som fanöversatt rom.
Originalet håller än idag tack vare djup karaktärsutveckling med möjlighet att välja mellan flera olika uppgraderingsvägar för karaktärerna som förändrar sättet du spelar rejält samt att hela tredje akten är helt olika beroende på vilken huvudkaraktär du väljer. När Square Enix meddelade att spelet skulle få en remake-behandling blev undertecknad bra exalterad och började längta till spelets release 24 april. Och efter att vi testat Trials of Mana-demot känner vi att 24 april inte kan komma snabbt nog.
Trials of Mana är som sagt en nästan helt omgjord version av originalversionen. Designen är rykande färsk med tredjepersonsvy i stället för top-down, fightsystemet har uppdaterats ordentligt, musiken har remastrats och massvis med karaktärer har nu fått en röst. Det man sparat från originalversionen är karaktärerna, storyn, miljöerna och musiken.
Storyn är som sagt mer eller mindre densamma som i originalversionen och cirkulerar kring ett manaträd som håller på att avlida och det är upp till dig att rädda trädet, och i sin tur världen. Resan dit är dock full av faror och initialt måste spelaren leta rätt på manastenar för att få tillgång till deras krafter för att kunna resa till manaträdet. Demot täcker spelets första timme och tar dig hela vägen till den första bossen.
Du börjar spelet med att välja mellan sex olika huvudkaraktärer som erbjuder olika sätt att spela, i alla fall längre in i spelet. Därefter får du välja två andra karaktärer som kommer assistera dig under ditt äventyr. De resterande tre dyker upp i spelet som NPC:s. Beroende på vilken huvudkaraktär du väljer så får du en introduktion av karaktären, varför denna beger sig ut i världen och du får lära dig hur du slåss som karaktären. Något som originalversionen imponerade med som även implementerats i nya versionen är möjligheten att byta klass, vilket går att göra ett par gånger i spelet. Man får välja en ljus eller mörk väg båda gångerna och när detta sker får karaktären tillgång till nya förmågor, nya stats och nytt utseende.
Originalversionen levererade en av de mer actionspäckade RPG-upplevelserna på sin tid. De olika områdena var öppna och stötte du på fiender aktiverades stridsläget. I det kunde du slåss vanligt och när du fått in nog med slag kunde du använda en starkare attack. Magi och föremål var riktigt snabbt tillgängligt via axelknapparna och det hela kändes kort och gott rappt. Betydligt rappare än vad andra JRPG-titlar erbjöd. En hel del har dock hänt på spelfronten sedan SNES-eran och stridssystemet i den nya versionen av Trials of Mana är betydligt snabbare och mer dynamisk. Och betydligt mer ett visuellt spektakel jämfört med det tvådimensionella originalet.
Områdena är fortfarande relativt öppna och fiender går runt fritt och när du kommer i närheten aktiveras fightläget och du kan slåss med snabba klenare slag och hårda slag som är långsammare. I originalversionen kunde du utföra specialattacker när du fått in ett par träffar, men i den nya versionen droppas det blåa sfärer som du kan plocka upp och när du har nog av dessa, vilket visas tydligt under din hälsa, så kan du utföra din specialattack. Givetvis ger den nya grafiken betydligt mer tyngd i striderna med mer effekter och sådant, vilket är alltid trevligt att titta på. Ett rätt roligt tillskott som petats in för att göra striderna lite mer givande är bonusar som du får genom att utföra specialattacker eller klå fienderna på så kort tid som möjligt, vilket ger dig en skvätt mer erfarenhetspoäng.
På grafikfronten har spelet fått mest kärlek. Spelet har gått från två dimensioner till tre och allt från karaktärer, fiender, vapen, utrustning och områden har fått en ordentlig behandling för att se tjusigt ut. Mycket har givetvis inspirerats av originalversionen och det är lätt att känna igen det mest från originalet, men att få se miljöerna och karaktärerna komma till liv på ett helt nytt sätt är rätt fantastiskt.
Även musiken i spelet har fått lite kärlek och erbjuder nu betydligt mer bredd än vad SNES kunde leverera även om melodierna är samma. Något som jag verkligen uppskattar är möjligheten att skifta mellan den klassiska musiken och den mer moderna, vilket gör det möjligt för dig att få en liten nostalgitripp under nostalgitrippen.
Efter en tid med spelet så vill undertecknad kort och gott ha mer. Att uppleva en ny version av Trials of Mana känns verkligen helrätt tack vare att utvecklarna behållit mycket av vad som gjorde originalversionen riktigt bra och implementerat nog med nymodigheter att det inte är helt främmande för nya spelare att börja lira. Kort och gott känns det som att Trials of Mana kommer nöja både gamla och nya spelar.
Trials of Mana släpps 24 april till PC, PS4 och Nintendo Switch. Vill ni testa spelet så har ett demo släppts på samtliga plattformar, vilket erbjuder spelets första timme i sin helhet.
I vanlig ordning är det bara att plita ner en fråga eller två i kommentarerna om det är något nu underar om.