44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Valve lägger till histogram för Steam-recensioner Lättare att se när spel hatbombats
Valve lägger till histogram för Steam-recensioner

Under en livestream kallade Pewdiepie sin motståndare i Playerunknown's Battlegrounds för en "fucking nigger", vilket gjorde vissa delar av spelbranschen upprörda. Med all rätt. En av de som tog illa upp var Sean Vanaman från Campo Santo, som utvecklat spelet Firewatch, som bestämde sig för att utnyttja DMCA för att plocka ner Pewdiepies videor om Firewatch.

Historien hade kunnat tagit slut här, men så blev inte fallet. Spelare, och troligtvis Pewdiepie-fans, vände sig till Firewatchs Steam-sida och bombade spelet med negativa recensioner, vilket fick spelet att gå från "Very Positive" till "Mixed".

Detta är inte första gången ett spel hamnar i skottlinjen i samband vid en kontrovers, men den här gången har Valve satt ner foten för detta beteende. Valve har nämligen lagt till ett histogram i Steam, vilket gör det möjligt för dig att se hur recensionerna har sett ut rent historiskt, i stället för att bara se en sammanslagning av samtliga recensioner som gjorts. Valve har även slängt in en varningstext som dyker upp om ett spel får en våg av negativa recensioner och låter dig även filtrera bort dessa om du skulle vilja göra det.

Alden Kroll, UI-designer på Valve, skriver detta i ett blogginlägg om ändringen:
As a potential purchaser, it's easy to spot temporary distortions in the reviews, to investigate why that distortion occurred, and decide for yourself whether it's something you care about. This approach has the advantage of never preventing anyone from submitting a review, but does require slightly more effort on the part of potential purchasers. It also has the benefit of allowing you to see how a game's reviews have evolved over time, which is great for games that are operating as services.

steamcommunity.com Spel, PC, valve, steam, histogram Via polygon.com Pewdiepie tycker till om Campo Santos DMCA-attack Kan leda till större problem i framtiden Nyligen yttrade Pewdiepie sig klumpigt i stridens hetta under en PUBG-stream, mer specifikt sa han att en annan spelare var en "fucking nigger". Strax därefter vände sig Sean Vanaman på Campo Santo, gänget bakom Firewatch, till Twitter och skrev att han är less på Pewdiepies ständiga kontroverser och att han kommer utnyttja Digital Millennium Copyright Act, eller DMCA, för att få bort alla tidigare och framtida videor som är relaterade till Campo Santos spel på Pewdiepies kanal. Campo Santo gjorde vad utvecklarna lovade och Pewdiepie har släppt en ny video där han pratar om nedtagningen av Firewatch-videon och vad det kan ha för påverkan på hans, och många andras, kanal i framtiden. Tumnagel
46.1°
0
PewDiePie levererar svar på tal I should know better Nyligen hamnade PewDiePie i blåsväder igen efter att ha kastat ur sig frasen "what a fucking nigger" när han livestreamade Playerunknownx27s Battlegrounds. Sedan dess har det varit rätt tyst från honom, förutom en ny video som ironiskt nog handlade om livestreamfails, men nu har Felix Kjellberg slängt upp en kort video där han ber om ursäkt för sitt uttalande och att han borde veta bättre än att använda sådant språk. Tumnagel
55.5°
0
PewDiePie i nytt blåsväder Sa "nigger" under livesändning Knappt har det lugnat ner sig kring Felix "PewDiePie" Kjellberg förrän det börjat storma igen. I februari i år bröt Disney samarbetet med honom efter att han skämtat om judar i en av sina videos på Youtube. Nu har han råkat i trubbel igen efter att under en livesändning, där han spelade Playerunknown’s Battlegrounds, blev frustrerad på en annan spelare och utbrast: "what a fucking nigger". Direkt efter insåg han sitt misstag och försökte be om ursäkt, men skadan var redan skedd. Nu reagerar olika instanser från branschen på uttalandet och medier över hela världen rapporterar om uttalandet. En av de som uttalat sig offentligt är Sean Vanaman som jobbade med Telltalex27s The Walking Dead säsong ett och som är delgrundare av spelföretaget Campo Santo som ligger bakom Firewatch. På sin Twitterkanal meddelar han att företaget ansökt om att få PewDiePies video om Firewatch nedtaget från Youtube. Dessutom vill han hindra PewDiePie från att publicera innehåll från något av deras framtida spel. Tumnagel
1.9°
0
45.7° 0 André Stray André Stray