Vi återvänder till ett postapokalyptiskt Hope County
Vi har lirat Far Cry New Dawn
Spoilervarning: Det här är en direkt uppföljare på Far Cry 5 och om du inte spelat det och inte vill ha spelet spoilat så får du sluta läsa precis nu.
TL;DR: New Dawn en riktigt stabil upplevelse. Det är praktiskt taget ett story-DLC till Far Cry 5, men det nya RPG-liknande systemet höjer utmaningen ett snäpp och håller dig underhållen från start till slut.
17 år efter bomberna föll i slutet av Far Cry 5 har världen börjat återhämta sig. Samma gäller i Hope County där växtligheten har dragit igång och djuren, om än aningen muterade, har återvänt till sina gamla vandringsstråk. Även befolkningen har återvänt, inklusive Eden’s Gate-gänget, och båda grupperna försöker sitt bästa för att överleva i den postapokalyptiska världen.
Inte helt oväntat finns det även en och annan usling som vill leva ett helt laglöst och vårdslöst liv på bekostnad av andras välmående. Gänget kallar sig för Highwaymen och den del av gruppen som gör livet surt för Hope County-invånarna leds av tvillingsystrar Mickey och Lou. Din roll i det hela är att sätta stopp för dessa buserier så att Hope County kan leva och frodas igen.
Du spelar som en kapten hos en grupp individer under ledning av Thomas Rush som reser runt och hjälper folk i USA med att bygga upp och återställa sina samhällen och det nya resmålet för gruppen är Hope County. Det hela går dock inte som väntat och när tåget med Rush & co närmar sig sin destination blir tåget attackerat av Highwaymen och din karaktär kastas illa kvickt in i Hope Countys många intriger för att styra upp situationen.
Storyn cirkulerar kring Hope County-invånarna, mer specifikt familjen Rye som vi mötte i Far Cry 5, som gjort om sin flygplats/farm till en fristad vid namn Prosperity. Under spelets gång får vi rekrytera invånare som kan antingen hjälpa till att uppgradera fristaden eller hjälpa dig på stridsfältet.
Själva berättelsen är egentligen rätt svag. Tvillingskurkarna Mickey och Lou är knappt närvarande och känns aldrig som ett hot, men de färgstarka karaktärerna, nya som gamla, du möter på under resans gång hjälper till att motivera dig att ta dig framåt.
Hoppet till den postapokalyptiska miljön är inte den enda ändringen som skett mellan Far Cry 5 och New Dawn. Spelet har även fått en del RPG-liknande element. Fiender har nu en hälsobar och finns tillgängliga i fyra olika ”svårighetsgrader” och skillnaden mellan dessa är mer eller mindre fiendens hälsa. Gråa fiender har lägst hälsa och gula fiender har mest.
För att ta sig an de svåraste fienderna behöver du uppgradera din karaktär och detta gör du genom att uppgradera olika delar av Prosperity samt låsa upp färdigheter. I fristaden kan du uppgradera din hälsa, effektivitet på health kits, uppgradera dina kompanjoner och förstås uppgradera craftingbänken för att få tillgång till nya vapen. Det sistnämnda bör prioriteras först då du behöver ordentliga vapen för klara vissa sektioner.
Vapnen du kan lägga vantarna på i spelet är lite utav en besvikelse. De är varierade och är roliga att använda, men Ubisoft gav ifrån sig känslan att du skulle kunna modifiera vapnen fritt, men icke. Du får använda vapnen precis som utvecklarna tänkt, vilket är lite tråkigt. Majoriteten av vapnen har en gör-det-själv-design, det vill säga att de är utrustade med hushållsartiklar och silvertejp, och det är lite tråkigt att vi inte får göra några designval själva.
För att uppgradera saker i Prosperity behöver du lägga vantarna etanol och detta gör du genom att ta baser från Highwaymen. Detta är ingenting nytt i Far Cry-världen men Ubisoft har gjort en rätt trevlig ändring. När du tagit över en outpost så kan du antingen gå vidare i världen, eller så kan du låta fienderna ta över basen igen. Gör du det får du lite etanol på momangen och basen har ockuperats av mer kraftfulla fiender. Att ”uppgradera” basen på detta sätt går att göra två gånger, men du kan fortsätta låta fienderna ta över basen så många gånger du vill för att lägga vantarna på ännu mer etanol.
Ett riktigt roligt tillskott är Expeditions. Det är små uppdrag som tar dig till andra områden i det postapokalyptiska Amerika. Bland annat får vi resa till områden i Mojave-öknen samt Alcatraz för att lägga vantarna på värdefulla resurser. Uppdragen i Expeditions går ut på att lägga vantarna på en värdefull ryggsäck och sedan fly området. Ryggsäcken har en varningssignal som aktiveras 30 sekunder efter du norpat den, vilket gör att fiender flockas till dig medan du väntar på att bli upphämtad av helikoptern. Det är lite utav en kombination av fetch quest och horde-läge och det är ett rätt trevligt tillskott om du känner dig less på att bara glida runt i Hope County. Och vill du ha de vassaste vapnen spelet har att erbjuda så måste du lira några av Expeditions-uppdragen.
Någonting som jag störde mig på ordentligt i Far Cry 5 har Ubisoft bestämt sig för att peta in i New Dawn. Nämligen det smått idiotiska co-op-systemet som jag verkligen inte förstår varför det implementerats. Hela storyn går att spela tillsammans med en vän, men storyn går endast framåt för hosten. När medspelaren vill spela själv så måste denna köra om allt själv, vilket inte precis är roligt att göra om man levlat upp sin karaktär och är för kraftfull. Och sedan har vi det faktum att storyn inte riktigt håller för mer än en genomspelning.
För att sammanfatta så är New Dawn en riktigt stabil fortsättning på Far Cry 5. RPG-systemet, de färgstarka karaktärerna och världen i allmänhet gör att spelet är värt att lägga vantarna på. Vill du ha en riktigt stabil story så får du dock spela någonting annat. Typ Metro Exodus som också släpps under morgondagen.
Far Cry New Dawn kommer släppas i morgon till PC, PS4 och Xbox One. Spelet är helt fristående, så ni behöver inte äga Far Cry 5 för att lira.