33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Viscerals Star Wars-spel lades ner för att det var linjärt Och för att det inte skulle dra in nog med pengar
Bild till artikel

För ett tag sedan fick vi veta att EA stänger ner studion Visceral Games och att det kommande Star Wars-spelet inte blir av. I alla fall inte i nuvarande form. Star Wars-projektet kommer att leva vidare i någon form men byter inriktning och ska utvecklas på annat håll inom EA.

Men varför tog då EA det här beslutet? Enligt CEO Blake Jorgensen berodde det bland annat på att spelet var för linjärt, något som spelare inte längre gillar.

“As we kept reviewing the game, it continued to look like a much more linear game [which] people don’t like as much today as they did five years ago or ten years ago."

Projektet ska också ha varit väldigt ambitiöst, men inte ekonomiskt lönsamt i längden. Med andra ord var det mycket ett ekonomiskt beslut enligt Jorgensen.

De som arbetar med projektet får nu i så stor mån som det går hjälp att hitta andra jobb inom EA, men Jorgensen säger också att de kommer att behöva avskeda folk.

vg247.com Spel, Bransch, Star Wars, visceral games, EA, spel EA stänger Visceral Games Studion bakom Dead Space finns snart inte mer EA har stängt ner spelstudion Visceral Games. Studion ligger bakom Dead Space-spelen och Battlefield Hardline. De höll även på att utveckla ett Stjärnornas krig-spel tillsammans med Amy Hennig som tidigare gjort majoriteten av Uncharted-spelen. Detta spel offentliggjordes 2013 men tydligen har man inte lyckats får till något vettigt vilket har lett till att projektet nu måste ändra riktning till något som låter mer kommersiellt gångbart. "we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore." EA Worldwide Studios lett av EA Vancouver kommer nu ta över Stjärnornas krig-projektet från Visceral Games. Ett litet klipp från hur spelet såg ut när det utvecklades av Visceral Games kan beskådas nedan. Tidigare planer sa att spelet skulle släppas 2019 men nu är det dock oklart när detta spel väl kommer släppas. Tumnagel
23.1°
0
E3 2016 EA har stora planer för sina Stjärnornas krig-spel Många spel på gång Under sin presskonferens i dag så meddelade EA än en gång att man har ett flertal olika studios som jobbar på olika Stjärnornas krig-spel. Man meddelade bland annat att DICE och Motive båda jobbar med ett nytt Battlefront-spel som bör släppas någon gång nästa år. Visceral jobbar med ett spel men det kommer inte släppas förrän under 2018. För några veckor sedan blev det även känt att Respawn jobbar på ett Stjärnornas krig-spel åt EA och detta blir ett actionspel spelat ur ett tredjepersonsperspektiv och utspelar sig under en annan era i Stjärnornas krig-universumet. Man meddelade även att Criterion hjälper DICE med det där Stjärnornas krig-spelet för PlayStation VR. Det kommer även släppas nytt material till MMO-spelet The Old Republic och mobilspelet Galaxy of Heroes. Tumnagel
39.4°
0
Respawn gör Stjärnornas krig-spel för EA Ett tredjepersonsactionspel I dag meddelade EA att de anlitat Titanfall-studion Respawn för att göra ett tredjepersonactionspel i Stjärnornas krig-universumet. Spelet kommer ledas av Stig Asmussen som sannolikt är mest känd för sitt jobb som regissör för God of War III. Vad spelet kommer gå ut på eller när det väl släpps är fortfarande oklart men det får vi förhoppningsvis reda på under EAs presskonferens som går av stapeln den 12 juni. Förutom Respawn så jobbar även Visceral Games, DICE, Capital Games, BioWare och Motive på olika Stjärnornas krig-spel för EA. Tumnagel
44.5°
0
14.2° 0 Emmy Zettergren Emmy Zettergren
ons. 29 nov 2017, 11:45
Viscerals Star Wars-spel lades ner för att det var linjärt Och för att det inte skulle dra in nog med pengar
14.2°
0