Viscerals Star Wars-spel lades ner för att det var linjärt
Och för att det inte skulle dra in nog med pengar

För ett tag sedan fick vi veta att EA stänger ner studion Visceral Games och att det kommande Star Wars-spelet inte blir av. I alla fall inte i nuvarande form. Star Wars-projektet kommer att leva vidare i någon form men byter inriktning och ska utvecklas på annat håll inom EA.
Men varför tog då EA det här beslutet? Enligt CEO Blake Jorgensen berodde det bland annat på att spelet var för linjärt, något som spelare inte längre gillar.
“As we kept reviewing the game, it continued to look like a much more linear game [which] people don’t like as much today as they did five years ago or ten years ago."
Projektet ska också ha varit väldigt ambitiöst, men inte ekonomiskt lönsamt i längden. Med andra ord var det mycket ett ekonomiskt beslut enligt Jorgensen.
De som arbetar med projektet får nu i så stor mån som det går hjälp att hitta andra jobb inom EA, men Jorgensen säger också att de kommer att behöva avskeda folk.
EA stänger Visceral Games
Studion bakom Dead Space finns snart inte mer

E3 2016
EA har stora planer för sina Stjärnornas krig-spel
Många spel på gång
