Antalet insekter i Europa har minskat dramatiskt Bra för vindrutan, mindre bra för jordens ekologi

Att antalet insekter minskar på sina håll runt om i världen är känt sedan tidigare och nu visar två studier från Danmark och Storbritannien att insektsdöden har varit rätt omfattande sett över de senaste två decennierna.

I båda studierna har forskarna använt sig av data som samlats in bland annat genom ett slags "vindrute-test" där man kontrollerar hur mycket insekter som fastnat på bilars vindrutor och registreringsskyltar vid olika tidpunkter. I den danska studien kunde man konstatera att antalet insekter som fastnat på bilars vindrutor minskade med hela 80 procent mellan 1997 - 2017. Här kunde man även se att antalet svalor, en fågelart som livnär sig på bland annat insekter, hade minskat i stort sett i samma omfattning som insekterna.

I den brittiska studien har man kontrollerat antalet insekter som krockat med bilars registreringsskyltar med en så kallad "splat-o-meter", se bild nedan, och där såg man att antalet förolyckade insekter minskade med 50 procent mellan 2004 - 2019. I båda undersökningarna ska man ha tagit hänsyn till att bilars design och aerodynamiska egenskaper förändrats under mätperiodernas gång.

Anledningen till att insekterna minskar uppges bero på lite olika saker men primärt verkar planetens allt varmare klimat vara boven i dramat. En av forskarna bakom den danska studien säger:

"In my 50 years, the temperature in April, May and June has increased by 1.5C on average in my study area. The amount of rain has increased by 50%. We are talking about dramatic differences.

Overall, water temperature increased by 1.88C and discharge patterns changed significantly. These changes were accompanied by an 81.6% decline in insect abundance. Our results indicate that climate change has already altered [wildlife] communities severely, even in protected areas."

Vetenskap, Natur, insekter, statistik, splat-o-meter, vindrutor, djurfeber