41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
ESA har testat system som upptäcker asteroider 2012 TC4 passerade jorden på en åttondel av avståndet till månen
ESA har testat system som upptäcker asteroider
Asteroiden 2012 TC4 inringad
Foto: ESA

Den europeiska rymdstyrelsen ESA har nu testat sitt system för att upptäcka asteroider som kommer i närheten av jorden, ett system som vi skrev om här lite tidigare i år.

ESA skriver på sin blogg att man använde instrumentet FORS2 med sitt jätteteleskop VLT (Very Largre Telescope) i Chile för att fotografera asteroiden 2012 TC4 när denna susade förbi jorden på cirka 44.000 kilometers avstånd. Det innebar att den passerade jorden bra mycket närmare än månen gör som befinner sig i omloppsbana på minst 363.000 kilometer från jorden. 2012 TC4 har en diameter på 10 - 12 meter vilket är ungefär lika stort som den asteroiden som 2013 slog ner i ryska Chelyabinsk och skadade cirka 1000 personer.

Det fanns i stort sett ingen risk alls, en på miljonen sägs det, att 2012 TC4 skulle slå ner på jorden utan man testade sitt asteroidupptäckar-system för framtida tillfällen då det kan finnas en större risk att en asteroid bränner in i vår planet. Observationerna gjordes av ESA:s Near Earth Object Coord Centre (NEOCC) i Rom och testet är en del av International Asteroid Warning Network där även NASA är inblandade.

Vetenskap, Rymden, esa, asteroider, 2012 tc4 Via uk.reuters.com