42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Japan använder hundar för att upptäcka cancer Duktiga sniffare
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Japan använder hundar för att upptäcka cancer

Hundars fantastiska luktsinne kan användas för att upptäcka cancer. Det drar man nu nytta av i Japan där forskare testar hur väl hundarna klarar av att markera spår av sjukdomen i fryst urin. Än så länge har hundarna, enligt professorn Miyashita, haft rätt i nästan alla fall.

"In our research so far, cancer detection dogs have been able to find [signs of] cancer with an accuracy of nearly 100 per cent".

Testerna utförs med urin från invånare i staden Kaneyama, och det finns en anledning att de valt just den staden som sitt forskningsområde. Kaneyama har, med sina 6000 invånare, landets största dödlighet i magcancer. Förhoppningen är att man med hjälp av hundarna ska hitta fler fall i tidigt stadium och förhindra dödlig utgång.

Liknande tester har genomförts på andra ställen i världen. Bland annat genomfördes tester förra året i Storbritannien där hundar ska ha lyckats nosa sig fram till cancer i 93 procent av fallen.

Ovan kan ni kolla in en av hundarna i Storbritannien som fick lära sig sniffa efter prostatacancer.

mashable.com Vetenskap, Medicin, cancer, japan, hund, luktsinne Russel Howard om en önskan till en begravning Som får sig en konstig men härlig twist Här får vi höra Russel Howard berätta om när han träffade en cancersjuk 14-åring som hade en speciell önskan till hans begravning. Tumnagel