71% av musikförsäljningen i Sverige är streaming
Så varför ska Copyswede ha privatkopieringspengar?

Grammofonleverantörernas förening må ha ett namn som klingar otroligt gammeldags men det är en organisation som faktiskt är aktiv än idag. De är den organisation som representerar Sveriges musikindustri och bland medlemmarna hittar vi EMI, Universal, Sony, Warner med flera.
Nyligen så har de gjort en undersökning om hur svenskarna lyssnar på musik och siffrorna som de släppte fick Elektronikbranschen att gå ut med ett pressmeddelande som en del i sitt ”krig” mot organisationen Copyswede.
Siffrorna pekar på att 71% av all musikförsäljning idag kommer från strömmande musiktjänster som exempelvis Spotify medan endast 4% av försäljningen är nedladdade filer. Detta ger en ganska dålig grund för Copyswede att ta ut privatkopieringsavgift då det visar att den stora majoriteten inte ens sparar musik på sina enheter (förutom en cache men den kopierar man ju inte).
Klas Elm, VD på Elektronikbranschen uttrycker sig på följande sätt:
"Vi får återigen ett bevis på att Copyswede baserar sin kassettbandsskatt på ett beteende som inte längre finns. Konsumenterna betalar för att lyssna på musik, men varken sparar eller kopierar, så det är svårt att förstå varför lagringsutrymme ska beskattas.
GLF konstaterar att Sverige nu är världsledande vad gäller tillväxt och användning av strömningstjänster. Det är beklagligt att upphovsrättsorganisationerna vill gå åt andra hållet och straffbeskatta dagens nya sätt att konsumera musik."
Om vi sedan bortser från Copyswede och bara tittar på siffrorna så är det en enorm tillväxt då siffrorna förra året sade att endast 41% av försäljningen var streaming och hela 26% var nedladdat. Det går enormt snabbt i Sverige vad gäller ny teknik och det är förstås lite roligt.
Elektronikbranschen i öppen konflikt med Copyswede
Anser att systemet helt har havererat

Upprop mot CopySwede startat
Ska skickas till Lena Adelsohn Liljeroth

Årets kyligaste artiklar
Det här ogillade ni mest på Feber 2013
