Facebook börjar med betalvägg för Instant Articles
Prenumerera på dina favoritmedier

Fler och fler får sina nyheter via sociala medier och nu har Facebook gjort det möjligt för publicister att tjäna lite mer kosing från nyheterna som läggs upp som Instant Articles. Mer specifikt handlar det om en prenumerationstjänst där publicisterna har möjlighet att placera sina Instant Article-inlägg bakom betalvägg.
Det kommer finnas flera olika sätt att gå till väga med betalväggen. Antingen kan en publicist välja att låsa samtliga artiklar bakom betalvägg eller välja ut specifika artiklar som ska hamna bakom betalväggen. Det finns även möjlighet att låta läsaren få tillgång till ett par artiklar utan att betala, men måste betala efter ett visst antal artiklar. Oavsett hur publicisterna väljer att gå till väga så kommer själva betalprocessen gå via publicisterna själva, vilket betyder att de får samtliga pengar som betalas.
Facebook håller på att pilottesta prenumerationsfunktionen för tillfället och det är endast ett fåtal medier som har tillgång till det just nu. Dessa är för tillfället Bild, The Boston Globe, The Economist, Hearst, La Repubblica, Le Parisien, Spiegel, The Telegraph, tronc och The Washington Post. Fler publicister kommer troligtvis läggas till i framtiden.
För tillfället är prenumerationsfunktionen endast tillgänglig via Android-versionen av Facebook.
Snart kan alla publicister posta Instant Articles på Facebook
Hela nyhetswebben flyttar in på Facebook?

Nio medieföretag får leverera nyheter till Facebooks mobila version
Facebook lanserar "Instant Articles"

Nu kommer Facebook Instant Articles även till Messenger
Så att saker och ting går lite snabbare
