Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden
Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"
www.eso.org +
bloggportalen