Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden

Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"

www.eso.org +

Veckans PSN-uppdatering

Spel / Multiplattform

Det är dags för den sista PSN-uppdateringen innan julafton och kanske läge att ladda upp med lite nya spel inför ledigheterna.

Till Playstation 4 hittar vi bland annat Loadout, Risk, Switch Galaxy Ultra, Tetris Ultimate och Trine Enchanted Edition. Playstation 3-affären utökas med Cosmophony, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots och Treasures of Montezuma: Arena.

För bärbart har vi bland annat Switch Galaxy Ultra samt Fieldrunners 2 och som Cross Buy (funkar på samtliga plattformar) hittar vi den här veckan Resogun.

Det släpps också en hel rad tillägg och ni hittar dem alla via länkan nedan.

blog.eu.playstation.com +

Valve inför regionslås mot vissa länder

Spel / PC

Tidigare i dag kunde vi läsa nyheter om hur den ryska rubeln fallit som en sten vilket har lett till att så väl Apple Som IKEA har fått stänga ner butiker i landet. Det har också lett till att varor i landet prisrasat. Men många varor behöver man inte vara i Ryssland för att köpa, exempelvis digitala spel. Därför sätter nu Valve regionslås på sin försäljning.

Efter rubelns fall visade det sig att vissa spel i Ryssland endast kostade några dollar jämfört med 40-60 dollar i USA. Om man framöver vill köpa spel från låsta regioner måste man ha "ett legitimt skäl" skriver Dagens Industri. Regionslåset gäller dels Ryssland pch dels andra länder liksom Brasilien och Indonesien som även de har svag valuta.

www.di.se +

LittleBigPlanet 3 får Frozen-DLC

Spel / Sony

Världen har fått Frozen-hysteri. Nu ska allting komma i frozen-stil. Till och med LitteBigPlanet 3. I det senaste DLC-paketet kommer kostymer till Sackboy, OddSock och Toggle som gör att du kan klä ut sig till de olika karaktärerna från den populära Disney-filmen. Dessa kostymer kommer kunna köpas separat eller som ett helt paket.

I samband med detta släpps också ett gratis vinter-kit som gör att du kan dekorera dina världar i ett vintertema.

www.computerandvideogames.com +

Tonåringar spelar Mega Man

Spel / Övrigt

Klassikern Mega man är det många som har kämpat hårt med. Och när de här tonåringarna får testa NES-versionen går det sådär. Citat som "I hate this game" och "Everything kills you" är bara några vi får uppleva. Kom igen, kämpa!

www.cinemablend.com +

Ny 3D-printad konceptbil från EDAG

Bil / Nyheter

EDAG Light Cocoon concept är en ny konceptbil med 3D-printad ram. Ramen är sen i sin tur klädd med ett väderskyddat ultralätt material som dessutom är upplyst inifrån. Inspirationen till det hela sägs komma från strukturen på ett löv.

Mer än så får vi tyvärr inte reda på om bilen för tillfället. I mars kommer den att stå utställd på bilmässan i Genève.

www.motorauthority.com +