Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden

Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"

www.eso.org +

Paramount vill göra Transformers-spinoff om Bumblebee

Film / Nyhet

Paramount vill göra ett gäng nya Transformers-rullar. Produktionsbolaget jobbar för tillfället på en prequel till Transformers som kommer att utspela sig på hemplaneten Cybertron, samt en uppföljare där vi får följa orginalrobotarnas resa. Men enligt Paramount finns det massvis med historier från Transformersuniversumet (läs: mjölka ur franchisen) och det verkar som att Bumblebee är en av de mer intressanta robotarna som kan få en egen film.

När denna film kommer att göras är för tillfället okänt. Transformers 5 kommer att släppas 2017 och prequel-rullen lär göras efter det, så en Bumblebee-specifik rulle kan dröja flera år.

Ovan ser ni introt till Transformers-serien från 1984.

geektyrant.com +

80-talsversion av Mad Max: Fury Road

Film / Trailer

Trailern för Mad Max: Fury Road har fått 80-talsbehandling av Playback Collective.

youtube.com +

Reserve Strap släpper Apple Watch-armband med extrabatteri

Mac / Apple Watch

Företaget Reserve Strap har tagit fram en prototyp för ett tredjpartsarmband till Apple Watch som innehåller fyra litiumjonbatterier som kan ladda Apple Watch via klockans diagnosport.

I tester man har gjort så ska det inte vara några problem att ladda Apple Watch via porten och man säger att det ska ta ungefär fem procent kortare tid att ladda upp klockan via porten jämfört med den trådlösa laddningen. Enligt Reserve Strap ökar Apple Watch batterilivslängd med 125% om man kör deras armband istället för Apples originalarmband.

Det går att förhandsbeställa en Reserve Strap för 250 dollar och de kommer att börja levereras till hösten.

reservestrap.com +

TV-tips Tested besöker Rick Baker

Film / Kortfilm

Vi har tidigare skrivit om när Tested kollade in Rick Bakers gremlinsskapelser och här kommer ett lite längre klipp där Tested snackar om makeup och specialeffekter med honom.

Rick Baker har varit aktiv inom FX-branschen i över 40 år och hans skapelser och medverkat i filmer som till exempel Star Wars, X-Men, Tron, King-kong och Maleficent. Inslaget ovan är cirka en halvtimma långt.

en.wikipedia.org +

Robot lär sig att gå igen

Pryl / Robotar

Franska forskare har tagit fram den här rätt så smarta sexbenta roboten som har möjlighet att analysera eventuella skador och därefter anpassa sig efter situationen.

I videon ovan simuleras ett benbrott på en av robotens ben och som synes uppfattar den det och försöker sedan anpassa sig genom att lära sig att gå sina fem återstående ben. Robotar som dessa skulle till exempel kunna användas i katastrofområden där människor inte kan vistas som till exempel i det olycksdrabbade kärnkraftverket i Fukushima, Japan.

Forskare har arbetat med att ta fram robotar som kan analysera och anpassa sig sedan 2006 men till en början var detta något som tog väldigt lång tid för robotarna medan den här roboten kan lära sig att gå igen på runt en minut.

www.nature.com +