Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden
Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"
www.eso.org +

Inget Pro Clubs i FIFA 15

Spel / Multiplattform
EA Sports nämnde i dag att FIFA 15 för PlayStation 3 och Xbox 360 inte kommer ha spelläget Pro Clubs. I detta spelläge har man möjlighet att skapa och delta i klubblag som man sedan kan ta online för att där spela elva mot elva-matcher.
"We're very confident in the amount of innovation and depth we're delivering for FIFA 15 on PS3 and Xbox 360 but there are some things we couldn't do for FIFA 15 on PS3 and Xbox 360, either based on the limitations of these consoles, or our time and resources.

Most notably, Pro Clubs will not be a mode in FIFA 15 on Xbox 360 and PS3."

Detta spelläge har ju funnits ett tag dock är det oklart för mig hur många som egentligen spelar det aktivt.

FIFA 15 till Windows, PlayStation 4 och Xbox One kommer dock innehålla Pro Clubs-läget.

FIFA 15 släpps den 25 september till Windows, Nintendo 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii, Xbox One och Xbox 360. Ett spelbart demo bör också dyka upp någon gång nästa månad.
www.eurogamer.net +

Microsoft AB utmanar Apple Sverige

PC / Övrigt
Jonas Persson, VD för Microsoft AB, har antagit den här isvattenutmaningen och skickar utmaningen vidare till Oscar Bjers, VD för Apple Sverige.

Det hela är ju precis som alla andra sådana här klipp gjort för att generera uppmärksamhet för finansiering för framtidens forskning kring ALS och om man vill donera lite pengar till den forskningen så kan man göra det via länken nedan.

Bonusklipp nedan.
www.neurogavan.se +

Radeon R7 250XE dyker upp i japanska butiker

PC / Hårdvara
AMD verkar ha tagit fram ett nytt budgetgrafikkort för att kontra Nvidias GeForce GT 730/740, ett grafikkort som kallas för Radeon R7 250XE som dykt upp i japanska butiker utan någon officiell lansering.

Referensdesignen är ett lågprofilskort med en kylare som endast tar upp en kortplats. Kortet sägs vara baserat på en ny energisnål variant av 28 nm "Cape Verde" GPUn med 640 stream-processorer, ett 128-bitars minnesgränssnitt med 1 GB GDDR5 grafikminne. Klockfrekvenserna ligger på 860 MHz för GPUn och 4,5 GHz för grafikminnet.

Priset sägs ligga mellan 60-70 dollar i de japanska butikerna.
akiba-pc.watch.impress.co.jp +