Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden

Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"

www.eso.org +

Transparenta batterier kan ersätta mobiltelefons skärm

Mobil / Hårdvara

Forskare på japanska Kogakuin University har tagit fram ett transparent batteri som går att ladda upp via solenergi och som kanske skulle kunna ersätta skärmen på framtidens mobiler.

Det handlar om ett batteri som har en tjocklek på 80-90 nanometer och som är nästan helt transparent. Man tänker sig även att batterier som dessa skulle kunna användas som fönsterrutor i framtida byggnader och då kunna dimma ner sig själv om det är ljust ute medan solen samtidigt laddar upp batteriet och den energin kan man sedan använda i hushållet.

Kogakuin University har arbetat med att ta fram den här tekniken sedan 2013 men man nämner inget om när det faktiskt skulle kunna gå att använda i konsumentprodukter men jag misstänker att det kan ta ett tag.

via Gizmodo techon.nikkeibp.co.jp +

Seat presenterar nya Ibiza Cupra med 192 hästar

Bil / Seat

Ett år efter att Volkswagen Polo GTI fått sin uppdatering presenterar nu Seat sin nya Ibiza Cupra. Precis som i VW-syskonet ramlar det ner en större motor under huven och nu får man 192 hästar och 320 Nm att leka med. Och manuell låda!

Motorn är en TSI-maskin på 1.8 liter som ska nöja sig med 0.6 liter per mil om man kör varsamt. Till 100 km/h tar man sig från stillastående på 6.7 sekunder och toppfarten anges till 235 km/h. Cupra betyder förutom ett komplett kjolpaket och 17-tummare även ett vassare chassi som nu går att ställa in i komfort eller sportläge. Bilen är även utrustad med en elektronisk diffspärr.

Nya Ibiza Cupra går att beställa från mitten av september och leveranserna börjar kring årsskiftet. Priset börjar på relativt vettiga 199 900 kronor.

En ny SEAT Ibiza CUPRA – Mer prestanda, mer körglädje

/ Nu med 192 hk och manuell växellåda för ren körglädje
/ Noll till hundra på 6,7 sekunder och blandad förbrukning 6,0 l./100 km
/ Ny interiör med premiumkänsla
/ Full Link mobilanslutning som möjligt tillval

Södertälje, 2015-09-01 – Nya SEAT Ibiza CUPRA visar på ett övertygande sätt kärnvärdena hos varumärket SEAT – känslomässig design, enastående prestanda och den allra senaste tekniken samverkar för att skapa en av klassens mest körglada bilar. Med ett kompakt format och smarta funktioner är Ibiza CUPRA den perfekta sportbilen för alla tillfällen, året runt. TSI-motorn på 1,8 liter tar bilen från 0-100 på 6,7 sekunder och toppfarten är 235 km/h.

”Ibiza CUPRA är en ikon hos SEAT. Designen och den raffinerade prestandan levererar körglädje mil efter mil,” säger Jürgen Stackmann, President hos SEAT S.A. ”Med de nya uppkopplingsmöjligheterna, den uppgraderade interiören och förbättrade kvalitetskänslan, visar nya Ibiza CUPRA tydligt farten som vårt varumärke fortsätter att växa och utvecklas.”

Första generationen av Ibiza CUPRA hittade ut på vägarna 1996 och var förstås inledningen till den ikonstatus som CUPRA-varumärket utvecklats till genom åren.

”Reaktionssnabb och kraftfull acceleration, knivskarp styrning, bra grepp och bromsar som inte mattas av garanterar den typen av körglädje som CUPRA-namnet står för,” säger Dr. Matthias Rabe, Vice President för Forskning och utveckling. ”Nya Ibiza CUPRA är ett tydligt exempel på hur vi på SEAT förpackar den allra senaste teknologin från Volkswagen Group för att skapa en helt egen och unik paketering.”

Övertygande prestanda
Den nya 1,8 liter turbomotorn har både direkt och indirekt insprutning och är en kompakt hi-tech-enhet med 141 kW/192 hk. 12 hästkrafter fler än tidigare och ett rejält större vridmoment, från 250 Nm i föregångaren till 320 Nm i den nya. Den maximala kraften finns tillgänglig inom ett väldigt brett register, från 1.450 till 4.200 rpm. 0-100 går nu på 6,7 sekunder och toppfarten är 235 km/h.

CUPRA Drive Profile med ställbara stötdämpare
Ibiza CUPRA är standardutrustad med 17’’ lättmetallfälgar och ett chassi inställt för maximal precision. En nyhet är CUPRA Drive Profile som också ingår i standardutrustningen och innebär att bilens stötdämpare och styrning kan ställas i lägena komfort eller sport. XDS elektronisk diffspärr minskar tendenser till understyrning och förbättrar kurvtagningsförmågan, speciellt under snabb körning. På säkerhetssidan finns bland annat ESP, hillhold backstartshjälp, multikollisionsbroms och trötthetsvarnare.

Uttrycksfull design – inifrån och ut
Den uttrycksfulla designen hos Ibiza CUPRA signalerar med övertygelse bilens inneboende kraft och prestanda. Bi-xenonstrålkastarna och LED-bakljusen är perfekt integrerade i bilens linjer och visar ett designspråk med tydlig SEAT-signatur.

Uppgraderad och omarbetad interiör med mjuka plastpaneler ger en högre kvalitetskänsla till den funktionella och förarorienterade instrumenteringen. Ny multifunktionsratt och det senaste inom infotainment skapar ett helt nytt gränssnitt mellan förare och teknologi. SEAT Full Link tillåter anslutning med flera tekniker och gör det möjligt att använda både Android eller Apples produkter.

Svenskt pris från 199.900 kr
När bilen blir beställningsbar i mitten på september kommer den till ett attraktivt pris. Första leveranserna väntas runt årsskiftet.

IFA 2015 Acer visar upp Revo Build

PC / Hårdvara

Acer visade nyligen upp sin nya modulära datormaskin Revo Build M1-601. Komponenterna i denna lilla Windows 10-burk kan lätt bytas genom att byta ut datorns stapelbara sektioner som sitter ihop med magneter. Sektionerna kan innehålla saker som en hårddisk på 1TB, en trådlös laddningsstation, högtalare, GPU, en projektor och en annat skoj. Fler sektioner kommer släppas allt eftersom så gamla komponenter kan uppgraderas eller bytas ut.

Storleksmässigt är Revo Build ungefär 12x12 centimeter sen kan man ju hålla på och bygga den så högt man kan. Prestandamässigt matchar den inte Razers Project Christine men om man endast vill ha en liten gullig datorburk med inte allt för mycket kraft så kanske detta kan vara ett alternativ.

Revo Build släpps under oktober månad för 199 euro men vad de olika delarna kommer kosta är oklart

www.theverge.com +

Antirökkampanj fylld med memes

Video / Reklamfilmer

Här har vi en antirökkampanj från Truth Orange där man samlat en massa internet-memes för att förmedla att det här med att feströka kan leda till kedjerökning.

youtu.be +

Lyle & Scott tar fram en jacka man kan betala med

Mobil / Övrigt

Klädmärket Lyle & Scott har tagit fram en jacka där man kan använda jackans manschett för att genomföra mobilbetalningar.

Jackan är dock bara kompatibel med den brittiska banken Barclays mobilbetalningssystem bPay med vilket man kan betala mindre inköp på upp till max motsvarande lite mindre än 400 svenska kronor. Sedan tidigare har Barclay tagit fram ett klistermärke man kan sätta på sin mobil, en nyckelring samt ett armband som är kompatibelt med bBay skriver Engadget.

Skulle man vara intresserad av att köpa en bPay-kompatibel jacka från Lyle & Scott så kostar denna motsvarande cirka 2.000 svenska kronor.

www.engadget.com +