Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden

Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"

www.eso.org +

Nya bilder från Grand Theft Auto V

Spel / PC

Rockstar Games släppte nyligen ett gäng nya bilder från Windows-versionen av Grand Theft Auto V som faktiskt ser riktigt vass nu.

www.rockstargames.com +

En liten snabbis om virtuell verklighet

Video / Intressant

Känner ni er vilsna i virtuell verklighet och alla prylar som finns ute just nu? Det är inte konstigt i sådant fall då branschen för virtuell verklighet växer i en enorm fart. Marques Brownlee förklarar lite mer ingående om prylarna som finns på marknaden just nu samt skillnaderna mellan VR och AR.

youtube.com +

Transformers får fler uppföljare och möjligtvis några spinoffs

Film / Nyhet

Paramount med Michael Bay i spetsen fortsätter att mjölka transformers. Tillsammans med Lorenzo di Bonaventura välkomnas ännu en producent in till gänget, nämligen Akiva Goldsman som har producerat Lone Survivor och WInter's tale.

Goldsmans uppgift är att ha koll på ett gäng manusförfattare som ska försöka klämma ut två uppföljare och kanske några spinnoffs av filmserien. Det är oklart om Michael Bay ska regissera i framtiden men jag gissar på att han inte kommer att kunna hålla sig borta. Personligen känner jag att det räckte med första filmen som var oväntat bra. Ovan kan in se en av mina favoritscener ur första Transformers, favoriten utöver alla häftiga actionscener såklart.

variety.com +

Indonesisk polis bränner tre ton cannabis på en äng

Foto: Chmee2
Vetenskap / Övrigt

Polisen i Indonesien trodde sig vara smarta när de kom på den briljanta idén att bränna 3,3 ton cannabis mitt ute på en äng. Folk från byn kom för att se på spektaklet. Efter en liten stund började åskådare och journalister att känna sig lite "konstiga". De klagade på yrsel och huvudvärk efter att inhalerat ångorna av den brinnande cannabis. Poliserna kände ingenting då de hade mask på sig under proceduren.

Efter att ha druckit lite te och fått sitta ned en stund började folk att må bättre. Polisen hade tidigare förstört 1,8 kg crystal meth och 2538 ecstasypiller också. Det var dock bara cannabis som de fick för sig att bränna. Tror inte att polisen kommer att göra om det misstaget igen.

www.telegraph.co.uk +

Microsoft Office blir gratis på enheter under 10.1 tum

Pryl / Bärbarheter

Via den officiella Office-bloggen meddelar Microsoft att Office kommer att bli gratis att använda på alla enheter som är mindre än 10,1 tum. Gratis innebär dock inte att alla funktioner finns med utan det innebär att det går att redigera och läsa befintliga dokument. Men inte att skapa nya. Då får du köpa en prenumeration.

Det känns dock ändå som en bra deal med tanke på att det ger dig valfriheten att plocka med viktiga dokument när du ska iväg från kontoret och på en liten och smidigare enhet än datorn ändå kunna göra redigeringar och läsa igenom det du skapat. Det är heller inte helt lätt att skapa avancerade dokument i exempelvis Excel på små enheter, så det känns inte som om det behovet kommer att vara så stort.

Vad tycker ni?