Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden

Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"

www.eso.org +

Så här spelas Smash Bros i första person

Spel / Nintendo

I klippet ovan får vi se hur det skulle se ut om Smash Bros spelades i första person och i verkligheten. Det är Mario som tar sig an Link för att sedan bli utmanad av Kirby. Jag skulle inte tacka nej till en sån här match.

youtube.com +

Så här skapar du ett eget land

Video / Humor

Nu när du ändå har köpt dig en bil, skaffat barn och skaffat hus kanske nästa steg i livet är att skapa ett eget land? Hur du går tillväga kan du se i klippet ovan. Lycka till.

Surftävling för hundar

Video / Djur

Här är ett kort klipp från den årliga surftävlingen för hundar som hålls i Kalifornien och i år firade 10-års-jubileum.

Runt 50 hundar ställer upp i tävlingen och de tävlar i olika klasser beroende på hur stora de är.

PuniTy är den nya P.T

Spel / PC

Spelutvecklaren Farhan Qureshi spenderade 108 timmar på att bygga ett spel som liknar Hideo Kojima och Guillermo Del Toros ökända P.T. För er som inte hann spela P.T innan Konami ryckte bort det från PSN har nu möjligheten att få uppleva det närmaste man kan komma demot idag. Spelet heter PuniTy och finns att hämta hem till PCn.

www.the-outline.com +

Man sköt bältdjur, fick rikoschett i ansiktet

Video / Djur

Att bältdjur har rätt så tåliga skal fick en man i Texas erfara när han häromdagen bestämde sig för att skjuta på ett bältdjur utanför sitt hus och det inte ville sig bättre än att hans skott rikoschetterade och i stället sköt sönder mannens käke.

Trots att åtminstone en rikoschett träffade mannen i ansiktet så klarade han sig med lättare skador. Det är okänt hur det gick för bältdjuret men polisen säger sig ej ha hittat några spår efter detta så det verkar hur som helst som om det tog sig från brottsplatsen för egen maskin.

tack Petter uk.reuters.com +