Planet utan solsystem hittad

Vetenskap / Rymden

Astronomer har upptäckt vad som ska vara en planet som rör sig genom rymden utan någon tillhörande stjärna att kretsa runt.

Man har döpt planeten till CFBDSIR2149 och den upptäckte med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope. Planeten ligger cirka 100 ljusår från jorden och ska vara den planet av den här typen som ligger närmast oss vilket gör det hela lite extra spännande. Då den saknar en stjärna har även forskarna kunnat detaljstudera planetens atmosfär och Philippe Delorme på franska Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier säger:
"Att leta efter planeter omkring stjärnor är som att studera en eldfluga som är någon centimeter ifrån en avlägsen bils strålkastare. Detta friflytande objekt, som dessutom ligger ganska nära oss, låter oss detaljstudera eldflugan utan att ha de bländande ljuset från bilen som förstör för oss."

Han säger vidare:
"Dessa objekt är viktiga, eftersom de kan hjälpa oss förstå mer om antingen hur planeter kastas ut från planetsystem, eller hur de allra lättaste objekten kan uppstå i stjärnbildningsprocesser. Om detta lilla objekt är en planet som kastats ut från sitt hemsystem, bekräftar det existensen av föräldralösa världar som driver omkring i ensamhet i rymden."
samt:
"Detta objekt kan användas som ett riktvärde för att förstå fysiken hos liknande exoplaneter som kommer att upptäckas av framtida hög-kontrast instrument, inklusive instrumentet SPHERE som kommer att installeras på VLT"

www.eso.org +

Dropbox belönar de som hittar buggar

Webb / Tjänster

Om du råkar ramla över en bugg i Dropbox och rapporterar in den kan du bli belönad. Med andra ord hänger de på trenden från företag som Facebook, Google, Yahoo med flera som alla kör liknande system.

Hur mycket belöning man kan få beror på hur allvarlig buggen är men minsta beloppet är 216 dollar. Det största belopp som betalats ut än så länge är 4913 dollar. Dropbox kommer också att retroaktivt betala ut pengar till kunder som tidigare har rapporterat buggar till ett sammanlagt värde av 10 475 dollar.

Vilken typ av buggar som kan ge belöning har specificerats på Dropbox HackerOne-sida.

www.pcworld.com +

Asus släpper ny kompakt dator för vardagsrummet

PC / Hårdvara

Datorer anpassade för vardagsrummet lär bli allt vanligare i och med den kommande höstlanseringen av Steam Machines. En tillverkare som redan gör komprimerade datorer är Asus och nu uppgraderar de sin Republic of Gamers GR8 till en version med namnet GR6.

Den nya processorn är en Intel Core i5-5200U på 15 W medan grafikkortet är ett Geforce GTX 960M med 2GB GDDR5-minne. Det går sedan att välja mellan 4 eller 8 GB DDR3L-minne med möjlighet att uppgradera till 16 GB. Sammantaget ska datorn kunna prestera kraft för spelande i full HD och kör Windows 8.1 som operativsystem.

Lagringskapaciteten som följer med ligger på 128GB SSD och då finns det även plats för ytterligare en disk på 2,5 tum.

Den nya datorn kommer att kosta 8490 kronor om man väljer 4GB minne och 8999 kronor om man kör på 8GB minne. Lansering sker nu senare i april.

via Sweclockers rog.asus.com +

Nu kan du skicka tyngre mejl i Office 365

Webb / Microsoft

Begränsningen på mejlstorleken hos Office 365 har nog irriterat en hel del användare. De 25 megabyte som erbjudits är idag nämligen lätta att överskrida. Men nu utökar Microsoft den maximala storleken på mejl rejält vilket innebär 150 megabyte vilket är väldigt välkommet.

Dessutom har Microsoft nu rullat ut tjänsten Office 365 Video som är tillgänglig för företag. Tanken med tjänsten är att den ska vara ett enkelt sätt för företag att söka efter och spela upp eller strömma eget videoinnehåll. Det finns också en iPhone-app som bland annat kan användas för att spela in och ladda upp. Hur det fungerar kan ni se i videon ovan.

microsoft-news.com +

Red Hot Nickel Ball smälter jättegodis

Video / Intressant

Nu har det kommit en ny video från RHNB-gänget som visar vad som händer om man värmer upp en nickelboll och lägger den på en Jawbreaker-godis.

Bonusvideo nedan:

youtube.com +

Kortfilm The Dawn of Killer Robots

Film / Kortfilm

Här är en dokumentär från Motherboard där de diskuterar möjligheten att framtidens robotar via artificiell intelligens kommer att bli så pass autonoma att de kan komma att utgöra ett hot mot mänskligheten.

Det är ett klassiskt scenario som filmatiserats flera gånger, antagligen är terminatorfilmerna de mest kända men det finns mängder, men i den här dokumentären går man faktiskt igenom hur det skulle kunna gå till när robotarna gör uppror mot oss.

motherboard.vice.com +