Kan man lösa framtidens mat genom att odla under vatten?
Om vi kan leva på tång och skaldjur så kanske 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spana in en snö-Trico på Medborgarplatsen
Kattfågelhunden från The Last Guardian 
42.0°
+
Frode Wikesjö
0
Dementa märks med QR-koder i Japan
Bra att ha om de kommer bort 
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Multiverktyget som klarar allt
Eller i alla fall 10 olika saker 
80kg
+
Bobby Green
Shigeru Miyamoto spelar Mario-ledmotivet
Med The Roots 
43.7°
+
Frode Wikesjö
0
Regeringen vill kunna skicka varnings-SMS
Till personer som är nära en allvarlig händelse 
63.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Paris erbjuder gratis kollektivtrafik
På grund av att luften är så dålig 
63.6°
+
Emmy Zettergren
0
10 konstiga saker din kropp säger om dig
Korta pekfingrar innebär att du är mer maskulin 
56kg
+
Bobby Green

Microsoft köper upp LinkedIn

För 26,2 miljarder dollar

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Sajter

För ett halvår sedan meddelade Microsoft att de vill köpa upp det sociala nätverket med jobbfokus LinkedIn och efter att ha fått tummen upp av Europeiska kommissionen har köpet färdigställts.

I ett brev till LinkedIns anställda berättar VD:n Jeff Weiner att köpet kommer inte förändra det dagliga arbetet över huvud taget och LinkedIn kommer fortsätta fungera som det tidigare gjort. Jeff skriver dock att LinkedIn kommer att integreras mer i Microsofts olika produkter.

Hela Jeff Weiners brev till LinkedIns anställda hittar ni här nere.

techcrunch.com +
Visa
Brev från Jeff
Team,

Six months ago, we announced our intention to be acquired by Microsoft. At the time, Satya and I shared the background of the deal and our joint vision for changing the way the world works. Today I’m pleased to announce that we’ve just officially closed the acquisition. I’m more confident than ever that our move to join forces with Microsoft will accelerate our mission to connect the world’s professionals to make them more productive and successful, and ultimately help create economic opportunity for every member of the global workforce.

Over the past few months, the LinkedIn and Microsoft leadership teams have been meeting to understand and prioritize the opportunities ahead. We’ve been able to see first-hand the level of innovation being driven at scale — in artificial intelligence, machine learning, the cloud, devices, and more. We’ve also had the chance to build a deeper relationship with Satya and the Microsoft leadership team, and to witness the strategic and cultural shifts they are driving, and the impressive traction they are seeing as a result.

As we move forward, our day-to-day operations will essentially remain unchanged: We’ll continue to have the same mission and vision, the same culture and values, the same brand, and the same leadership team.

Our members still come first. Our commitment to privacy and security will not change. And our partners are still core to our business. We’ll continue to remain focused on growing LinkedIn and creating value for our members and customers. Over the coming months we’ll start sharing more about how we’re integrating products, especially in areas where we can leverage Microsoft’s scale, e.g.,

- LinkedIn identity and network in Microsoft Outlook and the Office suite
- LinkedIn notifications within the Windows action center
- Enabling members drafting résumés in Word to update their profiles, and discover and apply to jobs on LinkedIn
- Extending the reach of Sponsored Content across Microsoft properties
- Enterprise LinkedIn Lookup powered by Active Directory and Office 365
- LinkedIn Learning available across the Office 365 and Windows ecosystem
- Developing a business news desk across our content ecosystem and MSN.com
- Redefining social selling through the combination of Sales Navigator and Dynamics 365

Getting to this point wouldn’t have been possible without the teams who have been working tirelessly on the close since we announced the deal in June. I’d like to thank them for all they’ve done to set us up for success as we begin our next chapter.

In so many ways we’re just getting started, and I couldn’t be more excited about the future.

Next play.

Jeff

YouTube betalar ut över en miljard dollar till musikindustrin i år

Branschorganisation dock inte nöjd för det

Foto: Pixabay
Visa inte Webb-artiklar
Webb / YouTube

Googles videotjänst YouTube har meddelat att man de senaste 12 månaderna har betalat ut över en miljard dollar i royalties till musiker och andra som fått sin musik uppspelad på YouTube.

Upphovsrättsorganisationen IFPI är dock långt ifrån nöjd med det och anser att YouTube betalar för lite royalties i förhållande till vad andra musiktjänster betalar.
"Google has today issued more unexplained numbers on what it claims YouTube pays the music industry. The announcement gives little reason to celebrate, however, with 800 million music users worldwide, YouTube is generating revenues of just over US$1 per user for the entire year. This pales in comparison to the revenue generated by other services, ranging from Apple to Deezer to Spotify. For example, in 2015 Spotify alone paid record labels some US$2 billion, equivalent to an estimated US$18 per user."
Upphovsrättsorganisationer anser att YouTube bedriver utpressning mot musikerna IFPI representerar då de måste välja att få en ersättning för sin musik som IFPI anser är för låg eller inte få någon ersättning alls. Detta beror givetvis på att vem som helst kan ladda upp musik till YouTube vilket inte är fallet med till exempel Spotify och Apple Music.

torrentfreak.com +

Foodora kommer till Uppsala

Startar i nästa vecka

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Tjänster

Företagen som levererar mat från restauranger fortsätter att expandera. Nu är det Foodora som drar vidare till en ny stad. Från och med nästa vecka kan ni som bor i Uppsala få mat levererad hem från bland andra Phil’s Burger, Zocalo, Amazing Thai och Il Forno Italiano.

breakit.se +

Kolla in New Yorks julskyltning

Utan att åka dit

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

Säga vad man vill om julshopping men snyggt dekorerade skyltfönster under julen kan vara rätt fint. Nu har Google fotograferat av de viktigaste och bästa skyltfönstren i New York så att man kan kolla in dem utan att åka dit.

blog.google +

Pandora lanserar premium-tjänst

Ännu en konkurrent till Spotify

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Streamat

Musikstreamingtjänsten Pandora, som framför allt är kända för sina internetradio-tjänster, lanserar nu en premium-tjänst som innebär att de nu ska försöka börja konkurrera med tjänster som Spotify och Apple Music på allvar.

Precis som de flesta andra liknande tjänster kommer Pandora Premium att kosta 10 dollar i månaden. För de pengarna ska man kunna streama obegränsat med musik både online och offline från ett musikbibliotek som består av miljontals låtar. I höstas drog Pandora även igång tjänsten Pandora Plus med vilken man för 5 dollar i månaden slapp reklam på deras internetradio-tjänst samt fick möjligheten att hoppa över låtar samt lyssna offline.

Pandora finns i dagsläget bara tillgängligt i USA, Australien samt Nya Zeeland så det lär nog dröja ett tag innan Pandora på allvar kan ta upp kampen med Spotify och Apple Music.

theverge.com +

Snubbe som hackade kändisar dömd till fem års fängelse

Stal manus, bilder och annat

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Övrigt

En man från Bahamas som förra året greps efter det att han hackat kändisar och kändisars vänner på jakt efter bilder och annat som han kunde sälja vidare har i en amerikansk domstol dömts till fem års fängelse.

Exakt vilka kändisar som ska ha utsatts för de obehöriga dataintrången nämns inte. Mannen greps efter det att han försökt sälja tv-manus han kommit över till en polis som arbetade under täckmantel.

Att mannen dömdes till ett förhållandevis långt straff motiverade domaren med att mannen hade en tendens att återfalla i liknande brottslighet samt att han efter gripandet hotat med att skriva en bok där han skulle avslöja en lång rad hemliga detaljer om de kändisar han hade hackat.

cbsnews.com +

Ta en titt på året enligt YouTube

Dags för YouTube Rewind 2016

Visa inte Webb-artiklar
Webb / YouTube

Året 2016 är ett rätt konstigt sådant. Vi blev helt helt förälskade i en finländare som krossade saker med en hydraulisk press. Vi såg pennor tryckas in i ananaser. Sen var det nånting med flaskor som kastades runt. Hur som helst. YouTube har släppt en sån där Rewind 2016 för att blicka tillbaka och som vanligt är det en massa YouTube-kändisar och händelser från året som lyfts fram.

Hur många kändisar känner ni igen?

Bonusvideo nedan med lite klipp från inspelningen av videon ovan.

youtube.com +