Tigrar attackerar drönare
Filmat i ett "slakthus" för tigrar 
8.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 10.2.1 fixade batteribuggen på iPhone 6s
80 procent mindre rapporter om att telefoner stänger av sig 
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Juns Kitchen lagar hemgjord ramen
Katterna håller koll 
108kg
+
Bobby Green
Firefox testar snooze-funktion för tabbar
Bra om man vill kolla på grejer senare 
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook börjar med annonser i mitten av videoklipp
Det lär ju bli irriterande 
-14.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nytt album på väg från Thåström
Fyller 60 år nästa månad 
116kg
+
Bobby Green

Firefox testar snooze-funktion för tabbar

Bra om man vill kolla på grejer senare

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Verktyg

I sin senaste test-version av webbläsaren Firefox har Mozilla implementerat en ny funktion som man kallar för SnoozeTabs med vilken användaren kan inaktivera en webbläsarens tabbar under en valfri period av tid.

Det kan till exempel vara bra om man ser något intressant på jobbet eller i skolan som man just då inte har tid att läsa. Då kan man låta den tabben vara "sovande" tills man kommer hem och drar igång webbläsaren där.

Skulle du själv vilja testa SnoozeTabs så måste du köra testpilot-versionen av Firefox som går att ladda hem här.

via theverge.com blog.mozilla.org +

Facebook börjar med annonser i mitten av videoklipp

Det lär ju bli irriterande

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

ReCode skriver att Facebook inom kort kommer att låta dem som publicerar videoklipp eller streamar live-video på Facebook att köra annonser inne i sina videoklipp. Facebook frångår därmed "branschstandarden" där de flesta väljer att köra annonser före videoklippet drar igång, så kallade "pre-roll"-annonser. Anledningen till detta sägs vara att Facebooks grundare Mark Zuckerberg avskyr pre roll-annonser.

De som lägger upp videoklipp på Facebook får nu möjligheten att lägga in annonser som tidigast 20 sekunder efter klippet startats och annonsen får vara högst 20 sekunder lång. Därefter får man köra nya annonser med två minuters mellanrum i sitt klipp. Kör man annonser i live-sändningar är kravet att den som publicerar annonsen har minst 2.000 följare samt att tidigare live-klipp användaren sänt visats för minst 300 personer samtidigt. I live-video måste man sända i minst fyra minuter innan man kan lägga in en annons.

Intäkterna från annonseringen i videoklipp på Facebooks delas mellan den som lägger upp videoklippet och Facebook där Facebook tar 45% av intäkterna och resten går till den som publicerar videoklippet.

recode.net +

Google Allo på väg till webben

Nya chattappen med Assistant-koppling

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

Google Allo har varit tillgänglig på Android sedan i höstas, men det verkar som att vi även kommer kunna använda den smarta chattjänsten i webbläsaren inom kort. Nick Fix, som jobbar med Googles kommunikationsprodukter, meddelade via Twitter att de jobbar på webbläsarversionen av Allo.

Den nya versionen verkar vara i ett väldigt tidigt skede och det lär nog dröja ett tag innan vi börjar använda Allo i webbläsaren.

engadget.com +

Rykte 80 personer kan få gå från Disney

Och samarbetet med 60.000 Youtubekanaler kan sägas upp

Visa inte Webb-artiklar
Webb / YouTube

Det blev stora rubriker när Disney förra veckan meddelade att de avbryter samarbetet med Youtubeprofilen Felix "PewDiePie" Kjellberg. Anledningen var att Felix publicerat antisemitiskt innehåll i ett klipp på sin kanal. Dock verkar han inte vara ensam om att bli dumpad. Ytterligare 60.000 kanaler kommer enligt Wall Street Journal att förlora sitt stöd från Disneyägda Maker Studios. Enligt uppgifter till tidningen ska även 80 personer få lämna bolaget.

Anledningen är att det har varit svårt att få lönsamhet i Maker Studios som har till syfte att stödja innehållsskapare på Youtube. Den nya strategin är nu att satsa på att stödja 300 utvalda kanaler.

Enligt The Wall Street Journal togs beslutet om neddragningarna innan incidenten med PewDiePie ägde rum. Dock bidrog det säkerligen till att Felix inte blev en av de 300 som fick ha kvar sitt samarbete. Han verkar dock inte ha blivit avskräckt av uppståndelsen och fortsätter att driva med åsikterna kring honom som person, vilket ni kan se i videon ovan.

digital.di.se +

Uppdaterat Spotify börjar göra egna podcasts

En hade premiär igår

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Spotify

Spotify meddelar att man nu drar igång en podcast-satsning där man kommer att producera och sända sina egna podcast via sin tjänst.

Initialt handlar det om tre stycken pocasts där den första, Showstoppers, lanserades igår. Showstoppers kommer att ledas av Naomi Zeichner som är chefredaktör för Fader Magazine och i podcasten kommer man att snacka om tv-serier och musik.

Podcasten Unpacked kommer att premiär 14 mars och där kommer Matt FX från Comedy Central samt Michele Santucci från Spotify Studios vara programledare. I Unpacked kommer de båda programledarna resa runt på diverse festivaler och intervjua musiker, filmskapare, app-utvecklare och andra. Podcasten kommer att sända sitt första program från musik/film/tech-festivalen South By Southwest (SXSW).

I den tredje, och än så länge namnlösa podcasten, kommer man att berätta om den numera bortgångne skivbolagschefen Chris Lighty som hjälpt till att skapa många av världens största hiphop-artister. Den podcasten kommer att ha premiär i april.

Uppdaterat
Tyvärr verkar det om det bara är på den amerikanska marknaden som ovanstående podcastar sänds för tillfället men Spotify säger att de "ser fram emot att rulla ut dem till fler marknader framöver."

news.spotify.com +