Kakadua skäller på hundar
Voof! 
46.5°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.0°
+
Emmy Zettergren
0
Binging with Babish lär dig göra sås
Sås är bäst! 
87kg
+
Bobby Green
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
56.3°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
48.2°
+
Emmy Zettergren
0
Snubbe får lira trummor med Foo Fighters
Verkar ha bra självförtroende 
148kg
+
Bobby Green

Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex

Därför skriver vi om den igen

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Google

Feber har nu fått sin första artikel raderad från Googles europeiska sökindex på grund av den så kallade "Rätten att bli glömd". Det handlar om ett EU-beslut som innebär att privatpersoner sedan 2014 kan begära att Google tar bort webbsidor från sina lokala sökindex om personerna, eller något som de förknippas med, inte vill att detta ska vara sökbart på Google.

I vårt fall handlar det lite ironiskt om en artikel vi publicerade 2014 med titeln "Hidden from Google - Folk som inte vill synas på Google". Så för att den artikeln ska bli någorlunda sökbar igen så tänkte jag att vi skriver ihop den här artikeln. Skulle Google tvingas att radera även den här artikeln från sitt sökindex så är det inte alls omöjligt att jag skriver om det ytterligare en gång och fortsätter med detta varje gång det händer. Ja, ni fattar, jag är en jobbig jävel.

Sedan 28 maj 2014 och fram tills idag, 20 oktober 2017, har privatpersoner krävt att Google plockar bort cirka 1,9 miljoner webbsidor från sitt sökindex och utav dessa har Google plockat bort 43,2 procent. Kollar vi specifikt på Sverige så har svenska privatpersoner krävt att 55.000 webbisdor raderas från Googles sökindex och av dessa har Google plockat bort 43,5 procent.

Ni hittar vår ej länge sökbara artikel "Hidden from Google - Folk som inte vill synas på Google" på länken nedan.

Man i Pikachu-kostym klättrade in till Vita huset

För att han ville bli YouTube-stjärna

OBS: Bilden är ett montage
Foto: pxhere.com
Visa inte Webb-artiklar
Webb / YouTube

Tidigare i veckan så försökte en man klädd som Pikachu klättra över staketet vid Vita huset för att springa runt lite på gräsmattan där. Det låter väl inte helt smart kan man tycka och man undrar ju lite vad som drev mannen att göra det. Det var faktiskt så pass att han helt enkelt hoppades på att bli YouTube-kändis. Så något politiskt ställningstagande kring Pokémons eller annat låg fanns alltså inte på tapeten.

Mannen åtalades för olaga intrång och nästa datum i rätten blir den 9 november.

Det är inte första gången en person med Pikachu kläder klättrade över staketet vid Vita huset. En liknande incident skedde den 11 september 2015.

WWF drar igång podcasten Djuriskt kul

Handlar om djuren som lever i våra hav

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Streamat

Världsnaturfonden WWF lanserar nu podcasten Djuriskt kul där en panel kommer att diskutera världens hav och djuren som lever där.

Djuriskt kul kommer att ledas av författaren, krönikören och programledaren Hanna Hellquist som kanske en del känner till från Sveriges Radios Morgonpasset. Till sin hjälp kommer hon att att ha WWF:s havsexperter Tom Arnbom och Inger Näslund samt Hellquists tax Ines.

Podcasten kommer att handla om världshavens djurliv och man kommer att diskutera ämnen som sex, relationer, föräldraskap och matvanor. Här nedan kan ni lyssna på trailern till första avsnittet av Djuriskt kul som har undertiteln "Sex och samlevnad i det stora blå". Podcasten kommer att släppas i fyra delar och ni kan lyssna på första avsnittet på länken nedan.

Kravbrev har börjat skickats ut till fildelare

4500 kronor för en film

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Fildelning

Den danska piratjägarfirman Njord Law Firm har under året bett internetleverantörer, bland annat Bredbandsbolaget, Comhem och Tele2, att skicka ut information om kunder som kan ha varit potentiella fildelare. Njord har använt den insamlade informationen och skickat ut flera tusen kravbrev på 4500 kronor till folk de anser har fildelat. Mer specifikt handlar det om pirater som delat filmen Cell via The Pirate Bay eller tjänsten Popcorn Time.

IDG.se har pratat med juridikprofessorn Mårten Schultz som berättar att om man får ett brev och vet med sig att man inte har delat filmen i fråga så bör man bestrida betalkravet. Men om man är skyldig till piratbrott så bör man betala, annars kan det tas vidare och bli en betydligt högre kostnad:
Då riskerar man att ärendet överlämnas till domstol eller polisanmäls. Om det överlämnas till domstol och de driver själva blir det ett civilmål och då kan man riskera att få betala skadestånd och även rättegångskostnader om man förlorar.

Cell-pirater verkar bara vara toppen av isberget. Enligt Njord kommer de jobba med fler filmtitlar, både Skandinaviska och internationella producenter har hört av sig till Njord för potentiellt samarbete.

  tack Marcus idg.se +

Facebook börjar med betalvägg för Instant Articles

Prenumerera på dina favoritmedier

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Facebook

Fler och fler får sina nyheter via sociala medier och nu har Facebook gjort det möjligt för publicister att tjäna lite mer kosing från nyheterna som läggs upp som Instant Articles. Mer specifikt handlar det om en prenumerationstjänst där publicisterna har möjlighet att placera sina Instant Article-inlägg bakom betalvägg.

Det kommer finnas flera olika sätt att gå till väga med betalväggen. Antingen kan en publicist välja att låsa samtliga artiklar bakom betalvägg eller välja ut specifika artiklar som ska hamna bakom betalväggen. Det finns även möjlighet att låta läsaren få tillgång till ett par artiklar utan att betala, men måste betala efter ett visst antal artiklar. Oavsett hur publicisterna väljer att gå till väga så kommer själva betalprocessen gå via publicisterna själva, vilket betyder att de får samtliga pengar som betalas.

Facebook håller på att pilottesta prenumerationsfunktionen för tillfället och det är endast ett fåtal medier som har tillgång till det just nu. Dessa är för tillfället Bild, The Boston Globe, The Economist, Hearst, La Repubblica, Le Parisien, Spiegel, The Telegraph, tronc och The Washington Post. Fler publicister kommer troligtvis läggas till i framtiden.

För tillfället är prenumerationsfunktionen endast tillgänglig via Android-versionen av Facebook.