Bugattis W16-motor är den sista av sitt slag
Hybridgrejer kan vara på gång
Det är nu hela 13 år sedan Bugatti presenterade modellen Veyron. Ett monster med en enorm W16-motor på 8.0 liter försedd med fyra turboaggregat. Den senaste modellen Divo har samma konstellation fast ännu mer effekt. Nu berättar företagets vd, Stephan Winkelmann, att motorn blir den sista av sitt slag och att det inte kommer att komma någon ersättare med såpass många cylindrar. Han säger följande:
"It is an incredible engine, and we know there is huge enthusiasm for it, everybody would like to have it forever, to continue to develop it – we will do our utmost to keep it alive. But if you want to be on the edge with advanced technology, it’s important you choose the right moment to change. The race for power is not over."
Nästa modell från Bugatti lär alltså ha färre antal cylindrar och får troligtvis någon form av elektrisk hjälp för att ändå bjuda på sjuk prestanda.

Här är den - Bugatti Divo
Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Doug DeMuro tycker att Bugatti Chiron är värd sitt pris
Köpläge?

Bugatti Veyron dammar in i barriärer
Föraren bromsade för dåligt
