m
Här är den - Bugatti Divo

Här är den - Bugatti Divo
Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Bil / Bugatti

Vad får man för fem miljoner euro idag egentligen? En ganska fet villa vid vattnet kanske, några års förbrukning av Polly eller möjligheten att diska av sitt CSN-lån? Har man redan kirrat de där tre sakerna kan man ju om man vill lägga pengarna på den här - Bugattis senaste skapelse Divo. Eller vänta, alla är redan sålda så du får ingen.

Det här är egentligen en Chiron med ett annat skal på sig. Det är aggressivare, sportigare och mycket mer aerodynamiskt. Jag ser Ferrari FXX K och Aston Martin Vulcan i bitarna. Man har fått sänka toppfarten en aning eftersom däcken inte pallar med den extrema downforcen som blir när det går snabbt, men de nya delarna har gjort att Divo är åtta sekunder snabbare än Chiron runt Nardobanan, och det betyder tydligen mycket för några. Motorn är samma maskin som sitter i Chiron vilket innebär en W16 på 8,0 liter med fyra turboaggregat och 1.500 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vikten på bilen har bantats med 35 kilo.

Endast 40 stycken exemplar tillverkas och priset är alltså dubbelt det man får betala för en Chiron. Folk har för mycket pengar alltså. Men vill man ha det ballaste är det bara att hosta upp. Stephan Winkelmann som tidigare var vd för Lamborghini sköter ju nu skeppet hos Bugatti, och hans strategi syns redan. Hos Lamborghini såg han till att modellen Murciélago förvandlades till Reventón, att Gallardo blev Sesto Elemento och att Aventador fick nytt liv i Veneno - och det fungerade ju så varför inte köra samma spår hos Bugatti?

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Här är den - Bugatti Divo
Visa
Pressmeddelande
World premiere for the Divo

Bugatti unveils its latest model in California at the exclusive event “The Quail – A Motorsports Gathering”

Bugatti President Stephan Winkelmann: “The Divo has significantly higher performance in terms of lateral acceleration, agility and cornering. The Divo is made for corners.”
Sophisticated aerodynamics programme, modifications to chassis and suspension as well as weight reduction make the Divo a star performer on corners
35 kg (77 lbs) lighter than the Chiron
Higher lateral acceleration of 1.6 g
90 kg (198 lbs) more downforce than the Chiron
Maximum speed limited to 380 km/h (236 mph)
8 seconds faster lap time on the Nardò handling circuit
New progressive design language underlines the inner values of the Divo
Divo is the modern interpretation of Bugatti’s coachbuilding tradition
Divo to be homologated as a road vehicle
Strictly limited small series of 40 vehicles already sold out
Net unit price: €5 million

Molsheim / Monterey (USA), August 24, 2018. Curtains up for the Divo1. Today, at the exclusive automotive event “The Quail: A Motorsports Gathering“ in Monterey, California, Bugatti has presented its latest model as a world premiere. With the Divo, the French luxury brand has developed a super sports car tuned for agility, nimbleness and optimum handling performance on winding roads. It is powered by Bugatti’s iconic eight-litre W16 engine with a power output of 1,500 PS. The aerodynamics of the model have been intensively fine-tuned and the suspension and chassis settings have been modified. As a result, the Divo is 35 kilograms (77 lbs) lighter and has 90 kilograms (198 lbs) more downforce than the standard Chiron2. The lateral acceleration of the Divo has been boosted to 1.6 g. Its maximum speed is limited to 380 km/h (236 mph). The Divo can lap the Nardò handling circuit in southern Italy eight seconds faster than the Chiron. The series will only consist of 40 vehicles. Upon the start of presentations to selected customers, the strictly limited small series, with a net unit price of €5 million, sold out immediately.

“When I took up my position at Bugatti at the beginning of the year, I soon learnt that our customers and fans were waiting for a special vehicle which would tell a further story for the brand in addition to the Chiron,” said Stephan Winkelmann, President of Bugatti Automobiles S.A.S. “The Bugatti team was also very eager to implement a project like this.”

It was therefore decided to build a super sports car with a different character from the Chiron which would still be immediately recognizable as a Bugatti.

With the Divo, Bugatti is also reviving its coachbuilding tradition. In its first few decades, the French luxury brand had considerable success with bodies built to its own design and installed on existing chassis.

“To date, a modern Bugatti has represented a perfect balance between high performance, straight-line dynamics and luxurious comfort. Within our possibilities, we have shifted the balance in the case of the Divo further towards lateral acceleration, agility and cornering,” Winkelmann added. “The Divo is made for bends.“

“The feedback from our customers was overwhelming,” the Bugatti President reports. “We showed the Divo to a small group of selected Chiron customers. All 40 cars were sold immediately – this was fantastic confirmation for the Bugatti team which had put so much dedication and passion into the project.”

“The Divo is a further project intended to thrill people and the world,” Winkelmann adds. “Our fans are very important to us.”

The supercar is named after Albert Divo, a French racing driver who was a two-time winner of the famous Targa Florio race on the mountainous roads of Sicily with Bugatti in the late 1920s.


The Divo represents the modern interpretation of the brand’s coachbuilding tradition

“The modern interpretation of coachbuilding gave us engineers new freedom,” says Stefan Ellrott, Head of Technical Development at Bugatti. “The step that we have taken with the Divo in terms of agility and high-performance cornering dynamics can be compared with the overall development from the Veyron to the Chiron.“


A sophisticated aerodynamics programme makes for optimum vehicle cooling and 90 kilograms more downforce.

The aerodynamic properties of the Divo were improved by a considerable amount of detailed work. The front cover is equipped with air intakes which reduce the effective cross-sectional area of the vehicle at the same time as ensuring improved air flow at the front and increasing aerodynamic efficiency. An optimized “air curtain” makes for better air flow over the front and rear sections of the car’s sides.

The newly-designed, wide front spoiler provides higher downforce and guides more air to the front air inlets. The cooling system therefore receives a higher mass flow and overall cooling performance is improved.

The brakes are cooled by four independent air sources on each side of the vehicle: air flows in from the high-pressure area above the front bumper, the inlets on the front wings, one inlet on the front radiator and the diffusers ahead of the tyres. Vanes direct the cold air from these areas onto the brake discs. A heat shield carries the hot air out through the wheels. This means that the brakes do not overheat and the tyre temperature is always kept in the optimum range. This system, which is already used on the Chiron, receives additional support from the vacuum generated by the air curtain on the tyres in the case of the Divo. In addition, the wheel arches are ventilated via slats on the wings.

The roof of the Divo has been designed to form a NACA air duct, a flow-optimized air inlet. In combination with the specially designed engine compartment cover, this ensures a very high air mass flow to the engine compartment, playing a key role in temperature management in this area of the vehicle.

The rear end of the Divo features a new, height-adjustable rear spoiler which functions as an air brake when turned forwards and is set to different angles for the individual driving modes. The rear spoiler has a width of 1.83 metres (72”) and is therefore 23 percent wider than on the Chiron. The wider spoiler improves efficiency and results in higher air brake performance as well as significantly more downforce.

The downforce is also boosted by the rear diffuser which has been entirely redesigned for greater efficiency and accommodates four tailpipes.

The total downforce generated is 456 kilograms, 90 kg more than on the Chiron.


New chassis and suspension settings as well as weight reduction make the Divo a star performer on corners

The main objective of chassis development work was to improve cornering dynamics; the Divo was to be sharper, more agile and more nimble.

For this purpose, the camber was increased. As a result the maximum speed of the Divo is limited to 380 km/h. In contrast to the Chiron, there is therefore no Top Speed mode. As regards lateral acceleration, the Divo reaches 1.6 g. These changes alone ensure a perceptibly different driving experience on winding roads.

The steering and suspension have been set to ensure more direct response and significantly sportier driving behaviour in all modes (EB, Autobahn and Handling).

The Divo is 35 kilograms lighter than the Chiron. The weight reduction is the result of a number of lightweight design modifications including new lightweight wheels and a carbon fibre intercooler cover. Weight was also saved by the fixing of the front diffuser flaps, a reduction in the amount of insulation material used and the installation of a lighter sound system. In order to reduce the weight, stowage compartments on the central console and in the door trims have also been omitted.

The Divo can therefore lap the Nardò handling circuit eight seconds faster than the Chiron.

New progressive design language underlines the inner values of the Divo. A new suit of clothes for a new character

“The Divo is a further example of our design philosophy ‘Form follows Performance‘. In this case, the engineers and designers aimed to create a vehicle focusing on cornering speeds and lateral dynamics,” says Achim Anscheidt, Director of Design of Bugatti Automobiles S.A.S., describing the design language of the new Bugatti.
50.3°
0

Här är den - Bugatti Divo

Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Det blir ingen DOTA-turnering i Stockhlm
Valve flyttar The International

Tidigare i veckan blev det känt att Riksidrottsförbundets riktigt puckade beslut att än en gång inte räkna in esport som sport har lett till att The International, världens största esportsevent, inte skulle undantas från pandemirestriktionerna som andra elitsportsevenemang. Utan undantagen kommer det bli väldigt svårt för deltagare, arrangörer och andra att få visum för att kunna delta. Detta gjorde att Valve börjat leta efter någon annan plats att hålla turneringen om det hela inte gick att lösas på annat sätt. Nu har svenska E-sportförbundet berättat att de varit i kontakt med Valve som i sin tur sagt att de inte kommer fullfölja planerna med att hålla The International i Stockholm. Var The International kommer hållas är för tillfället okänt, men det blir i alla fall inte Stockholm. I och med detta har frågor uppstått om CS-turneringen som Valve ska anordna i Stockholm i november kommer att bli av. E-sportsförbundet säger sig ha börjat arbeta för att den turneringen ska hållas som planerat och vi håller tummarna att det hela blev av. Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Steam begränsar antalet regionsbyten för Steam
Så man inte kan köpa billigare spel i andra regioner

Genom att köra Steam via en VPN-lösning och därmed byta Steam-region kan man få tag på spel för en billigare peng. Men det är något Valve nu vill sätta stopp gör genom att begränsa hur ofta användarna kan byta Steam-region. Den nya begränsningen är nu ett regionsbyte var tredje månad. Steam har tidigare försökt sätta stopp för detta genom att förhindra att kreditkort som inte är utfärdade i den aktuella regionen används för köp i Steam. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook får patent på AR-keps
Kan göra det lite smidigare att ta del av augmented reality

Facebook har beviljats ett patent på något som man kallar för "Artificial Reality Hat" vilket är en keps med inbyggda glasögon för augmented reality. Facebook ansökte om patentet för sin AR-keps redan 2019 men nu har detta blivit beviljats av det amerikanska patentverket USPTO. Tanken bakom AR-kepsen är framför allt att en del av de komponenter som idag sitter i AR-headset skulle kunna byggas in i kepsen. Detta skulle ge Facebook möjligheten att sprida ut komponenterna lite mer och göra AR-headset som kanske inte är så "framtunga" som dagens AR-headset. Själva AR-skärmarna i kepsen skulle även kunna fällas upp döljas i kepsens solskydd när de inte används. Något som skulle göra att användare snabbt skulle kunna välja mellan att se verkligheten som den är på riktigt eller via augmented reality-funktioner. Facebook har även lämnat in en skiss på hur det hela skulle kunna se ut på en traditionell hatt vilket ni kan se här nedanför. Huruvida Facebook faktiskt arbetar på att utveckla en AR-keps eller AR-hatt finns det än så länge ingen information om. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En iPod i webbläsaren som spelar musik via Spotify
Webben 2021

iPodden var bra skit men numera lite föråldrad då vi har alla har musikspelare i våra telefoner som ofta är kopplade till gigantiska musikbibliotek. Men om man nu känner sig nostalgisk till det tidiga 2000-talet och vill uppleva iPod-upplevelsen igen då kan man bege sig till tannerv.com. Där kan man nämligen hitta en digital iPod som du då kan spela lite musik på. iPodden är kopplad till Spotify eller Apple Music så det krävs ju att man konto där för att detta ska fungera. Det mest optimala är väl att man kör spelaren i telefonen för att en något mer autentisk upplevelse men den fungerar så klart lika bra att köra på datorn. Förutom musikmöjligheterna kan man också spela ett Breakout-liknande spel om man nu skulle bli uttråkad. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Strange Planet blir serie på Apple TV+
Nathan Pyle samarbetar med Dan Harmon

För ett par år sedan började Nathan Pyle rita utomjordingar som reflekterar över underligheter vi människor håller på med. Serien fick titeln Strange Planet och har sedan dess blivit rätt poppis och Pyle har släppt flera samlingar med hans alster. Nu har det blivit känt att den populära serien kommer formas om till en TV-serie som kommer släppas på Apple TV+. Om inte det vore intressant nog kommer Pyle göra den nya serien tillsammans med Dan Harmon, skaparen av Community och Rick & Morty. När första säsongen kommer släppas är för tillfället okänt, men den kommer bestå av tio avsnitt. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

VISA köper svenska ekonomiplattformen Tink
För 18 miljarder kronor

Betalföretaget VISA meddelade idag att man kommer att köpa upp det svenska fintech-företaget Tink för 1,8 miljarder euro, motsvarande cirka 18,2 miljarder kronor. Tink drog igång sin verksamhet som en app för att hantera konsumenters privatekonomi 2012. Sedan dess har en hel del hänt. 2019 gick betaltjänsten PayPal in med en större investering i Tink och 2020 stängdes Tink app ner helt. Då uppgav Tink att man skulle satsa helhjärtat på den plattform för så kallade open banking man tagit fram. Det verkar alltså vara en satsning som gått hem när nu VISA köper hela företaget. VISA:s vd och ordförande Al Kelly säger om uppköpet av Tink: "Visa is committed to doing all we can to foster innovation and empower consumers in support of Europe’s open banking goals. By bringing together Visa’s network of networks and Tink’s open banking capabilities we will deliver increased value to European consumers and businesses with tools to make their financial lives more simple, reliable and secure." Tink har idag cirka 400 anställda och samarbetar med över 300 banker på 18 marknader. Ni hittar några av dessa här nedanför. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du betatesta nästa Pro Evolution Soccer-spel
Genom att ladda ner New Football Game Online Performance Test

Så där alldeles lagom i dessa fotbollstider släppte Konami i dag en slags online-beta för vad som sannolikt blir nästa Pro Evolution Soccer-spel. Meningen med denna beta är att testa spelets online-funktioner så man ska nog inte räkna med att allt ser ut eller fungerar som det kommer göra när spelet väl släpps. Betan innehåller fyra lag och de är Manchester United, Bayern München, Juventus samt Barcelona. Betan har det sexiga namnet "New Football Game Online Performance Test" och hittas i PlayStation- och Xbox-affären. Betan kommer vara igång fram till klockan 8 juli så passa på att prova om du är sugen. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Dacia Duster får ett ansiktslyft
Men tydligen inte värd nya profilen

Nu får Dacia Duster en liten uppdatering, men en försiktig sådan. Dacia själva säger att "Duster är en ikon för Dacia. Att förnya en ikon är inte enkelt." så man har tagit det lugnt och bara ändrat strålkastarna fram. På insidan är det däremot lite nytt, man har lyxar till det med nya säten, nya nackstöd och en ny mittkonsol med justerbara armstöd. En ny skärm på 8 tum finns också. Till den finns två alternativ, ett som man kallar för Media Display som bjuder på sex högtalare, DAB-radio, bluetooth, USB-uttag och trådar CarPlay och Android Auto. Lyxar man till det en smula och kör det som kallas för Media Nas får man även navigering och trådlös CarPlay och Android Auto. På skärmen får man även lite information när man kör i terräng, som lutningsgrad och sånt. 150 hästars bensinaren går nu att få med automat, en EDC-växellåda. Men bara om man väljer framhjulsdrift, väljer man fyrhjulsdrift är det manuell som gäller. Prislappen börjar på 149.900 kronor för den lilla bensinaren på 90 hästar. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

EU vill skapa Joint Cyber Unit
Ska kunna hjälpa EU-länder som utsätts för cyberattacker

EU-kommissionen har tagit fram ett förslag där man vill skapa en gemensam slags cyberstyrka för EU. Tanken är att den så kallade "Joint Cyber Unit" ska kunna hjälpa till i EU-länder som drabbats av datorintrång, ransomware-attacker eller andra cyberrelaterade brott. Den föreslagna specialstyrkan ska inte konkurrera med EU-ländernas egna satsningar på att bekämpa cyberbrott utan istället fungera som ett komplement till dessa. Styrkan ska även kunna samordna information mellan olika EU-länder i de fallen det handlar om cyberattacker som drabbar flera av EU:s medlemsländer. Skulle förslaget om en så kallad "Joint Cyber Unit" antas så är målet att denna ska vara uppe och rulla redan i juni nästa år. Den beräknas dock inte vara fullt utbyggd förrän sommaren 2023. Här nedanför hittas ett organisationsschema för EU:s gemensamma cyberstyrka. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jon Lajoie sjunger om livet efter vaccinet
Vi förlorar snart världens bästa ursäkt att inte umgås

Vaccinet sticker hål i en och annan arm och vi börjar, förhoppningsvis, se slutet på den här pandemin. Något vi förlorar när det hela är över är möjligheten att tacka nej till inbjudningar då man helt enkelt är avrådd från att umgås, vilket har känts lite som ett hemligt vapen. Jon Lajoie, geniet bakom bangers som Show Me Your Genitals, Everyday Normal Guy och gör numera musik under namnet Wolfiex27s Just Fine, har släppt en ny musikvideo och den här gången sjungs det om just livet efter vaccinet. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Battlefield 2042 kommer ha bottar för att fylla matcherna
128 är rätt många spelare

Battlefield 2042 kommer erbjuda storskaliga krig med upp till 128 spelare i matcherna. Sedan den siffran blev känt har det spekulerats om matcherna kommer vara fulla av riktiga spelare, eller om det kommer petas in bottar. Nu har EA bekräftat att det är det sistnämnda som gäller. EA påpekar att bottarna inte kommer användas jämt, utan bara när det behövs. Det vill säga när det är många som lirar så kommer inte bottar användas, men när matcherna inte är uppe i 128 spelare kommer bottar läggas till i spelet. Värt att nämna är att bottar endast kommer användas i spellägena som har ett maxtak på 128 spelare, och inte de mindre spellägena. Så om ni inte vill spela mot bottar så får ni kika på några av de andra spellägena. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Reseavrådan förlängs av UD
Men USA undantas

Utrikesdepartementet förlängde i dag sin avrådan från icke nödvändiga resor till de flesta av världens länder fram till den 1 september. Dock häver de samtidigt avrådan för resor till till en handfull länder och områden. Från och med i dag hävs nämligen avrådan från icke nödvändiga resor för Albanien, Libanon, Nordmakedonien, Serbien, USA samt Hongkong, Macao och Taiwan. De som väljer att resa till dessa länder som nu undantas från avrådan bör dock fortfarande göra det med viss försiktighet. "UD uppmanar alla svenska resenärer att noga läsa på inför resan, att följa lokala regler och att planera sin hemresa i förväg" Vilka länder som man nu kan åka till för icke nödvändiga resor kan du hitta i faktarutan nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

AirPods Max finns nu för dryga 5100 kronor
Har sjunkit från 6700 kronor

Den här artikeln innehåller sponsrade länkar, vi får en slant om ni köper via dem. Artikeln är dock skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. AirPods Max är fortfarande ett par riktigt bra lurar men usch så dyra de är. Eller va. AirPods är nämligen en av ytterst få Apple-produkter som inte hålls uppe i pris och detsamma gäller för AirPods Max. Beställer man via Apple är prislappen fortfarande på 6695 kronor men tittar man på andra ställen är priserna annorlunda. Kollar man på Prisjakt (jämför priser) så ligger priserna just nu runt 5500 kronor vilket är ett klart rimligare pris. Men tittar man hos Amazon så finns de rymdgrå för 5157 kronor och de himmelsblå för 5132 kronor. Övriga färger kostar fortfarande lite mer. Fortsätter det här så kanske AirPods Max hamnar på en rimligare nivå och blir mer prisvärda. Min rekommendation tidigare har varit att det är riktigt bra lurar, men prislappen är saftig och pengarna ska verkligen ligga och göra ont i plånboken om man ska slå till på 6700 kronor. 5000 kronor är fortfarande mycket för ett par lurar, men matchar mer det man får. Som jämförelse kostar Sony WH-1000XM4 3290 kronor (jämför priser) och Bose 700 runt 2800 kronor (jämför priser). Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

En ny trailer för Candyman
Candyman, Candyman, Candyman

Här har vi en ny trailer för skräckfilmen Candyman vilket är en andlig uppföljare till kultklassikern med samma namn från 1992. Filmens handlingar tar vid flera år efter händelserna i första filmen och barnet som Candyman ville offra då är nu vuxen och försöker ta reda på om det finns någon sanning kring myterna kring Candyman. Filmen regisseras av Nia DaCosta, som tidigare gjort Little Woods, och manus har skrivits av Jordan Peele och Win Rosenfeld. Tony Todd ska återvända som Candyman vilket ju är inget mer än rätt. Candyman har premiär 27 augusti. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Bitcoin-börsen AfriCrypts grundare försvunna
Tillsammans med 3,6 miljarder dollar i bitcoin

Det ser ut att ha skett ännu en stor stöld av bitcoin där personer bakom en handelsplats för kryptovalutan helt enkelt stängt ner denna och tagit med sig sina kunders tillgångar. Den här gången handlar det om den sydafrikanska bitcoin-börsen AfriCrypt vars både grundare och tillgångar verkar ha gått upp i rök. AfriCrypt meddelade sina kunder tidigare i år att de utsatt för ett datorintrång. Man uppmanade då sina kunder att inte polisanmäla det då det skulle kunna försvåra företagets egna utredning. Redan då verkar dock Africrypts anställda ha blivit utestängda från kryptobörsens system. Nu uppges även att de båda grundarna av AfriCrypt, Ameer Cajee och Raees Cajee, har lämnat Sydafrika efter att ha tömt företaget på pengar som deras kunder hade innestående. Enligt flera källor ska de båda bröderna ha överfört bitcoin värderade till 3,6 miljarder dollar, motsvarande över 30 miljarder kronor, till andra konton via diverse tjänster som gör transaktionerna svårare att spåra. Skulle det här beloppet stämma så skulle det vara den hittills största bitcoin-stölden i historien. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft snackar junis Game Pass-spel
Rätt trevliga sommartitlar

Det går snabbt när man har roligt. Juni är snart över och det är dags att se vad juli har att erbjuda. Och när det kommer till Xbox Game Pass nästa månad så verkar det bli en rätt trevlig månad med lite action, strategi, äventyr och en hel del trams i Gang Beasts. Hela listan och när de kommer bli tillgängliga har ni här nere: Worms Rumble (Cloud, Xbox, PC) — 23 juni Iron Harvest (PC) — 24 juni Need for Speed: Hot Pursuit Remastered (console, PC) — 24 juni Prodeus (PC) — 24 juni Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts (cloud) — 1 juli Bug Fables: The Everlasting Sapling (cloud, console, PC) — 1 juli Gang Beasts (cloud, console, and Windows PC) — 1 juli Immortal Realms: Vampire Wars (cloud, console, PC) — 1 juli Limbo (cloud, console, PC) — 1 juli I vanlig ordning behöver några titlar försvinna för att ge utrymme för de nya. 30 juni kommer dessa spel försvinna från Game Pass: Battle Chasers: Nightwar (Cloud, Console, PC) Marvel vs. Capcom: Infinite (Cloud, Console, PC) Mistover (PC) Monster Hunter World (Cloud and Console) Out of the Park Baseball 21 (PC) Outer Wilds (Cloud and Console) Soulcalibur VI (Console) The Messenger (Cloud, Console, PC) Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

En trailer för dejtingprogrammet Sexy Beasts
Verkar vara ett riktigt André-program detta

Sexy Beasts är ett kommande program på Netflix där deltagarna ska klä ut sig till diverse varelser för att hitta en partner. Tanken är att man de då inte ska vara intresserade av varandra på grund av utseendet utan för hur de är. Sexy Beasts ser onekligen lagom märkligt ut men om man nu vill se det så har det premiär på Netflix den 21 juli. Tumnagel
35.1°
+
Frode Wikesjö
0

Star Wars: A New Hope, Live In Concert till Sverige
Kommer till Stockholm och Göteborg

Nästa år kommer Stockholm Concert Orchestra köra fyra föreställningarna med filmkonserten "Star Wars: A New Hope" i Norden. Under konserten kommer besökarna att kunna kolla in den Star Wars-filmen A New Hope från 1977 samtidigt som Stockholm Concert Orchestra spelar upp filmmusiken från denna. "Star Wars: A New Hope, Live In Concert" kommer att spelas på Stockholm Waterfront 15 och 16 april nästa år, Scandinavium i Göteborg 22 april samt Spektrum i Oslo 23 april. Biljetter går att köpa på länken nedan och dessa kostar mellan 460 - 900 kronor styck. Här ovan kan ni kolla in ett klipp från en tidigare version av "Star Wars: A New Hope, Live In Concert" i Hollywood Bowl. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Snälltåget börjar köra Stockholm - Berlin
Åk till Tyskland med nattåg

Nästa vecka börjar Snälltåget köra den nya rutten Stockholm - Berlin, en rutt som företaget egentligen hade tänkt att kicka igång redan förra året. Det är ett nattåg som kör sträckan vilket kommer att lämna Stockholm 16:20 och vara framme i Berlin runt 9-tiden på morgonen. I det motsatta hållet lämnar tåget Berlin 19:02 på kvällen och är framme i Stockholm runt 14:20 dagen efter. Snälltågets premiärtur Stockholm - Berlin körs 27 juni. Därefter handlar det om dagliga avgångar fram till 5 september. Sedan blir det avgångar onsdag - söndag 6 september - 3 oktober och onsdag, fredag - söndag 4 oktober - 6 november. Tumnagel
153kg
+
Wille Wilhelmsson

Metallica presenterar Metallica Blacklist
Jubileumsalbum kommer i höst

I höst kommer Metallica att släppa jubileumsalbumet "Metallica Blacklist", 30 år efter man släppte albumet "Metallica" vilket även kallats för "The Black Album". "Metallica Blacklist" kommer att innehålla covers på de 12 låtarna från "The Black Album" vilka kommer att framföras av 53 artister. Bland artisterna som kommer ett medverka på "Metallica Blacklist" hittas till exempel Corey Taylor, Miley Cyrus, Elton John, St. Vincent, Volbeat, Chris Stapleton såväl som svenska Per Gessle och Ghost. Intäkterna från Metallicas jubileumsalbum kommer att doneras till olika välgörenhetsorganisationer som de medverkande artisterna valt ut såväl som till Metallicas egen välgörenhetsstiftelse "All Within My Hands". "Metallica Blacklist" släpps 10 september och här nedan hittas en trailer för det hela. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Visby får en MAX-restaurang med takterass
A burger with a view

Burgar-kedjan Max kommer nu att öppna en ny restaurang i Visby där gästerna har möjlighet att sitta på taket och käka sin mat. Takterassen är även försedd med ett pådragbart tak vilket dras på om det skulle regna. Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX, säger om Max nybyggda restaurang i Visby: "Vår nya restaurang här i Visby liknar inget annat vi öppnat tidigare eftersom den är specialbyggd efter tomten, men vi erbjuder så klart samma service som vanligt med bil- bord- och entréservering, drive-in och expresskassor. Jag gillar framförallt takterrassen som öppnar upp för möjligheten att njuta av våra burgare med utsikt över ringmuren och havet. Det blir helt enkelt en MAX-upplevelse utöver det vanliga." Max nya restaurang i Visby ligger Scheelegatan 10, samma adress som den tidigare restaurangen hade, och har plats för 200 gäster. Tumnagel
116kg
+
Wille Wilhelmsson

Pendulum släpper ny EP
Första skivan på typ tio år

Den australienska drum & bass-gruppen Pendulum har släppt sin första EP på typ tio år. EP:n heter Elemental och innehåller fyra drum & bass-spår av varierande kvalité som du kan digga nedan. Gillar du inte att streama så finns Elemental även så klart på vinyl i affärer som erbjuder sådana med den här typen av musik. Bonus-Pendulum nedan. Tumnagel
104kg
+
Frode Wikesjö

Veronica Maggio vill att vi ska åka tåg
Släpper låt tillsammans med SJ

Veronica Maggio släpper nu låten "Stanna på marken" som hon släpper tillsammans med SJ. Budskapet i låten verkar vara att man ska transporteras via tåg istället för att börja flyga nu när resandet kanske snart börjar bli lite mer normaliserat igen. Här ovanför kan ni lyssna/kolla in Veronica Maggios och SJ:s låt/reklamfilm. På länken nedan skriver SJ lite mer om klimatsmart resande. Tumnagel
37kg
+
Wille Wilhelmsson

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
66kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
119kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson