m

Ny teaserbild från Bugatti
Är det en banbil?

Följande bild som lika gärna kunde varit bakljusen på en X-Wing har Bugatti nu skickat ut. Det enda vi får med bilden är citatet "What if …?" och att en digital världspremiär kommer att äga rum snart. Rykten säger att det handlar om en specialversion endast anpassad för bankörning men det återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Lamborghini Essenza SCV12
Den håriga banracern

I somras presenterade Lamborghini den nya modellen Essenza SCV12. Den här är enbart för bankörning och i det här klippet får vi oss en genomgång som visar lite varför den är så speciell. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Första bantestet med Aston Martins motorcykel avklarat
Snart dags för produktion

I höstas rullade Aston Martin ut motorcykeln AMB 001 som de tagit fram tillsammans med Brough Superior. Det är en monstermaskin endast avsedd för bankörning och nu har man genomfört det allra första testet på just en racerbana. Platsen var Pau-Arnos i Frankrike och man körde med en maskerad prototyp. Hur hojen ser ut i sin helhet ser ni i den inlänkade artikeln. De första kunderna ska få sina cyklar i slutet av året. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 108.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom en Porsche 968 Clubsport
"GT3:an du inte kände till"

Mellan 1993 och 1995 sålde Porsche modellen 968 Clubsport. En hårigare version av 968:an som med dåtidens mått kanske var en GT3:a av modellen. Porsche ryckte ut all lyx ur bilen och fokuserade istället på lättning och bankörning. Allt som allt bantade man bort 100 kilo. I det här klippet tar sig Doug en närmare titt på ett välvårdat exemplar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Tesla släpper ny version av Track Mode och ett Track Package
Gör din Model 3 Performance lite bättre på bana

Nu är väl en Tesla Model 3 Performance kanske inte den bilen man köper för att nöta bankörning med men om man råkar ha en sådan och vill att den ska prestera lite bättre när man väl är där kommer här lite nyheter. Körfunktionen Track Mode uppdateras nu till version 2 och man presenterar även ett Track Package för 5500 dollar som ger dig vassare däck, bredare fälgar och andra bromsbelägg. Mjukvaran i uppdaterade Track Mode kostar noll kronor för alla som har en Model 3 Performance och den är bara att ladda hem till bilen och börja använda. Det man får är möjligheten att stänga av alla hjälpsystemen helt och hållet och även fördela kraften mellan bak- och framhjulen hur du vill. Du kan alltså få bilen att bara driva på bak respektive framhjulen. Man ska även nu kunna ställa in bromskraftsåtervinningen. Andra nyheter är Post-Drive Cooling som med hjälp av bilens AC kyler drivlinan både när man står still och är ute och nöter på banan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Prototyper av Rimac C_Two finjusteras på bana
Snart premiär

Nästa månad kommer Rimac att visa upp produktionsversionen av modellen C_Two på mässan i Genève. Nyligen var man ute och finjusterade två stycken prototyper på bana och eftersom man hade med sig en kamera då får vi se hur det hela såg ut. Den ena testade man fjädring med och den andra de aktiva aerodynamiska systemen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nya hyperbil på dynon
Har 840 hästar ur V12:an

I oktober berättade vi om Lamborghinis nya superbil som de håller på att ta fram för bankörning. Nu har den testkörts i bänk och lite av hur det såg ut får vi se här. Premiär blir det innan året är slut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ny superbil från Lamborghini baserad på Aventador
Endast för bankörning

Om du vill köra Lamborghini på banan men tycker att modellen du har är lite för slö eller inte riktigt passar in där kommer snart en nyhet som kanske kan vara något. Teasern här är för en helt ny superbil baserad på Aventador men endast avsedd för bankörning. Det gör att man kan balla ur lite extra och exempelvis skippa strålkastare, montera en jättevinge där bak, sätta dit ett takscoop och diverse andra prylar som inte lämpar sig för gatbruk. Under skalet sitter den beprövade V12:an på 6,5 liter och den ska ge hela 830 hästar. Till maskinen kopplas en sexstegad sekventiell växellåda från Xtrac. Ryktena säger att modellen heter SVR och att det endast kommer att tillverkas 40 stycken exemplar. De första kunderna ska få sina bilar någon gång 2021. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ducati presenterar ny Streetfighter och ny Panigale
Två vassa hojar

På ett event i Rimini har Ducati nu visat upp nya Streetfighter V4 och Panigale V4. Båda två använder samma motor och den förstnämnda är en naken variant medan den senare är en kåpförsedd historia byggd för fart. Båda två erbjuds i vässade S-versioner som då får elektronisk dämping från Öhlins, styrdämpare från Öhlins och lättviktshjul från Marchesini. Motorn kallas för Desmosedici Stradale och den är på 1103 kubik. Den ger i Streetfighter V4 211 hästar vid 12.750 varv och 123 newtonmeter i vrid vid 11.500 varv. Tycker man det är lite för slött kan man köpa till ett avgassystem från Akrapovic som ökar effekten till 223 hästar och 130 newtonmeter. Sinnessjuk effekt i en naken hoj om ni frågar mig, men så får den också ett gäng med små vingar här och var för att kunna hålla nere den på backen. Dessa ska enligt Ducati generera 28 kilo i marktryck vid en hastighet av 269 km/h. Vingarna ska även hjälpa till att kyla motorn. Framtill sitter 43 millimeter Showa Big Piston-gafflar och bak hittar vi en fullt justerbar dämpare från Sachs. Bromsarna är Brembo Stylema och framtill sitter dubbla skivor på 330 millimeter vardera, bak en singelskiva på 245 millimeter. ABS är standard. Uppdaterade Streetfighter V4 kostar från 17.595 pund medan Streetfighter V4 S kostar från 19.795 pund. Nya Panigale V4 delar mycket grejer med Streetfighter V4 men är ändå vassare på alla punkter och ännu mer optimerad för bankörning. Även här finns vingar för att man inte ska flyga iväg och dessa är hämtade från racerhojen Panigale V4R. Annat den får från den hojen är stabiliseringssystemet DTC Evo 2. Fjädringen har uppdaterats ytterligare och hojen ska ha blivit ännu stabilare under inbromsning. Hur kraften levereras när man kommer ur exempelvis en kurva har också förfinats. Här är effekten istället 217 hästar vid 13.000 varv och 124 newtonmeter vid 10.000 varv. Nya Panigale V4 kostar från 19.995 pund medan Panigale V4 S kostar från 24.795 pund. Allt om hojarna finns på länken nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC
Ser dyrt ut

Många tycker att bilar bara är materiella ting och det mesta går ju faktiskt att laga igen, om det inte gör det så kan man kanske ändå glädjas åt att man har gått från en olycka med livet i behåll. Men det gör ändå såklart ont i själen när fina, och dyra, bilar går sönder. Här får vi se när en Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC när de båda kör på Monza-banan under ett event. Ingen person skadade sig och som vi kan se var det bilarna som tog den värsta smällen. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Evo kör Renault Mégane R.S. Trophy-R
Nästan lika snabb som BMW M4 Competition

Trophy-R-versionen av Renault Mégane R.S. innebär en bantning på hela 130 kilo jämfört med vanliga R.S. vilket inte helt oväntat visar sig när man utsätter bilen för lite bankörning. Det har Evo gjort och den här rackaren är lika snabb som en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och bara snäppet långsammare än en BMW M4 Competition. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Vassare ban-versioner av Bugatti Chiron ska komma
Något att köra time attack med i framtiden?

När det stod klart att Bugatti sprängt den magiska 300 mp/h-gränsen med modellen Chiron sa man att man skulle sluta med hetsandet efter högst toppfart och istället fokusera på annat. Det innebär bland annat att ta fram versioner av Chiron som ska vara vassa på bana. För att lyckas med detta måste vikten ner och köregenskaperna när det gäller kurvtagning snäppas upp ytterligare. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Performance is not just going straight and going very fast, but when you are building a car like the Chiron you are at the peak, at the pinnacle of what you can achieve, so you cannot just do in one car everything. You have to do different cars to highlight different peaks. It’s so complex and so over the edge that you cannot cover it with one car. The all-rounder is the base Chiron, then we have a bit more extreme one that is the Sport, and then with the Super Sport we have one that is focused on the longitudinal acceleration and the top speed." När nästa version av Chiron kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valhalla ger sig ut på banan
Men skippa musiken...

Aston Martin visar nu upp den nya modellen Valhalla på film första gången och i det korta klippet får vi se den ge sig ut på racerbanan Silverstone tillsammans med en Valkyrie. Valhalla benämns fortfarande som ett "dynamiskt koncept" och det är alltså inte en färdig produktionsversion vi får se, men man kunde ju bjussat på lite motorljud istället för massa pampig musik kan man tycka. Valhalla har en mittmonterad turbomatad V6:a kopplad till ett hybrid-system. Effekten ryktas ligga på omkring 1.000 hästar vilket ska vara tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 2,5 sekunder och ge den en toppfart på över 350 km/h. Färskt bonusklipp nedan som visar lite av den kommande suven DBX, i en video som känns väldigt mycket James Bond. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Audi visar racern R8 LMS GT2
Köp och lek med på bana

På Goodwood Festival of Speed som var i helgen passade Audi på att visa upp R8 LMS GT2. Det är en racerversion av modellen R8 som man ska tävla med i GT2-klassen från och med nästa år. V10:an på 5,2 liter har skruvats upp till 640 hästar och som vi kan se har bilen fått mängder av prylar som förbättrar aerodynamiken på alla möjliga vis. Torrvikten anges till 1350 kilo. Bara att köpa om du vill vara med och köra på track days eller liknande. Dock får du vara beredd på att skiljas från 338.000 euro för att bli ägare till en. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Fords GT-teaser var en version endast för banan
Där behövs en stor vinge

Teasern som Ford släppte för några dagar sedan visade en GT med jättestor vinge. Nu är bilen presenterad och den här kallar man kort och gott för GT Mk II. Bilen har ännu bättre dynamik, mer effekt och får endast köras med på bana. Endast 45 stycken exemplar kommer att tillverkas och vill du bli ägare till en får du langa upp strax över en miljon euro. EcoBoost-V6:an på 3,5 liter har trimmats upp till 700 hästar och till maskinen kopplas samma sjustegade dubbelkopplingslåda som tidigare, dock har man optimerat den en aning för den högre effekten. Vidare har man förbättrat motorns kylning med vatteninsprutning, takscoopet ser till att ge extra kylning till kopplingen och växellådan. Bromsarna är keramiska och fälgarna är smidda 19-tummare skodda med Michelin Pilot Sport GT. Den nya främre splittern, diffusorn bak, flärparna på sidorna, gälarna på skärmarna och den nya vingen genererar tillsammans hela 400 procent mer marktryck än vanliga GT. Den nya fjädringen ser även till att banta bilen med 90 kilo. Insidan får en Sparco-stol med sexpunktsbälte. Passagerarstol är tillval. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida