m

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2020

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

På banan med BMW M5 ClubSport
Sägs få 635 hästar

För att på något vis försöka tvätta bort iX som presenterades tidigare idag från hornhinnan kan man ju titta på en snyggt designad bil istället - nya M5. Den kommer snart i ett ClubSport-utförande och här får vi se den maskerad bränna runt på Hockenheimring. Den här versionen är för dig som tycker att Competition är för tam och som vill ha något ännu råare som lämpar sig ännu bättre för bankörning. Enligt klippet ska den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter bjuda på 635 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna-ägare kör sin bil där den hör hemma
På banan

En McLaren Senna hör hemma på banan. Det vet den här ägaren som här tar oss med på en åktur runt Red Bull Ring i Österrike. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Donkervoort D8 GTO-JD70 preppad för bankörning
Den här har tillägget R

I somras skrev vi om Donkervoorts nya modell med tungvrickarnamnet D8 GTO-JD70. Nu släpps banversionen och den heter istället D8 GTO-JD70 R. Precis som gatversionen har den här en turbomatad Audi-femma på 2,5 liter som ger 420 hästar och 520 newtonmeter under skalet. Men istället för den fempetade sekventiella lådan sitter det i R en sexpetad låda som i sin tur driver bakhjulen. Vidare har man förändrat både chassi och fjädring så att bilen ska fungera så optimalt som möjligt på bana. Även bussningarna är styvare. Sen sitter det en annan FIA-godkänd bensintank, sexpunktsbälte, störtbur och ett uppgraderat brandsläckningssystem. På prislappen står det 198.000 euro vilket är en slant över gatversionen som kostar från 163.636 euro. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Jeff köpte den fulaste Porsche Boxstern i Australien
Vem gör så här med en bil?

En YouTube-kanal jag följer är Home Built by Jeff där en kille vid namn Jeff skruvar med bilar. Det har blivit en del Porsche på kanalen den senaste tiden och det ser ut att bli mer av den varan. Han har precis nämligen köpt sig en Porsche Boxster som han ska använda som bankörningsbil. Och det är lätt den fulaste som gick att få tag på i hans hemland Australien, och kanske även i världen? Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ny teaserbild från Bugatti
Är det en banbil?

Följande bild som lika gärna kunde varit bakljusen på en X-Wing har Bugatti nu skickat ut. Det enda vi får med bilden är citatet "What if …?" och att en digital världspremiär kommer att äga rum snart. Rykten säger att det handlar om en specialversion endast anpassad för bankörning men det återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Lamborghini Essenza SCV12
Den håriga banracern

I somras presenterade Lamborghini den nya modellen Essenza SCV12. Den här är enbart för bankörning och i det här klippet får vi oss en genomgång som visar lite varför den är så speciell. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Första bantestet med Aston Martins motorcykel avklarat
Snart dags för produktion

I höstas rullade Aston Martin ut motorcykeln AMB 001 som de tagit fram tillsammans med Brough Superior. Det är en monstermaskin endast avsedd för bankörning och nu har man genomfört det allra första testet på just en racerbana. Platsen var Pau-Arnos i Frankrike och man körde med en maskerad prototyp. Hur hojen ser ut i sin helhet ser ni i den inlänkade artikeln. De första kunderna ska få sina cyklar i slutet av året. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 108.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom en Porsche 968 Clubsport
"GT3:an du inte kände till"

Mellan 1993 och 1995 sålde Porsche modellen 968 Clubsport. En hårigare version av 968:an som med dåtidens mått kanske var en GT3:a av modellen. Porsche ryckte ut all lyx ur bilen och fokuserade istället på lättning och bankörning. Allt som allt bantade man bort 100 kilo. I det här klippet tar sig Doug en närmare titt på ett välvårdat exemplar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Tesla släpper ny version av Track Mode och ett Track Package
Gör din Model 3 Performance lite bättre på bana

Nu är väl en Tesla Model 3 Performance kanske inte den bilen man köper för att nöta bankörning med men om man råkar ha en sådan och vill att den ska prestera lite bättre när man väl är där kommer här lite nyheter. Körfunktionen Track Mode uppdateras nu till version 2 och man presenterar även ett Track Package för 5500 dollar som ger dig vassare däck, bredare fälgar och andra bromsbelägg. Mjukvaran i uppdaterade Track Mode kostar noll kronor för alla som har en Model 3 Performance och den är bara att ladda hem till bilen och börja använda. Det man får är möjligheten att stänga av alla hjälpsystemen helt och hållet och även fördela kraften mellan bak- och framhjulen hur du vill. Du kan alltså få bilen att bara driva på bak respektive framhjulen. Man ska även nu kunna ställa in bromskraftsåtervinningen. Andra nyheter är Post-Drive Cooling som med hjälp av bilens AC kyler drivlinan både när man står still och är ute och nöter på banan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0

Prototyper av Rimac C_Two finjusteras på bana
Snart premiär

Nästa månad kommer Rimac att visa upp produktionsversionen av modellen C_Two på mässan i Genève. Nyligen var man ute och finjusterade två stycken prototyper på bana och eftersom man hade med sig en kamera då får vi se hur det hela såg ut. Den ena testade man fjädring med och den andra de aktiva aerodynamiska systemen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nya hyperbil på dynon
Har 840 hästar ur V12:an

I oktober berättade vi om Lamborghinis nya superbil som de håller på att ta fram för bankörning. Nu har den testkörts i bänk och lite av hur det såg ut får vi se här. Premiär blir det innan året är slut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ny superbil från Lamborghini baserad på Aventador
Endast för bankörning

Om du vill köra Lamborghini på banan men tycker att modellen du har är lite för slö eller inte riktigt passar in där kommer snart en nyhet som kanske kan vara något. Teasern här är för en helt ny superbil baserad på Aventador men endast avsedd för bankörning. Det gör att man kan balla ur lite extra och exempelvis skippa strålkastare, montera en jättevinge där bak, sätta dit ett takscoop och diverse andra prylar som inte lämpar sig för gatbruk. Under skalet sitter den beprövade V12:an på 6,5 liter och den ska ge hela 830 hästar. Till maskinen kopplas en sexstegad sekventiell växellåda från Xtrac. Ryktena säger att modellen heter SVR och att det endast kommer att tillverkas 40 stycken exemplar. De första kunderna ska få sina bilar någon gång 2021. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ducati presenterar ny Streetfighter och ny Panigale
Två vassa hojar

På ett event i Rimini har Ducati nu visat upp nya Streetfighter V4 och Panigale V4. Båda två använder samma motor och den förstnämnda är en naken variant medan den senare är en kåpförsedd historia byggd för fart. Båda två erbjuds i vässade S-versioner som då får elektronisk dämping från Öhlins, styrdämpare från Öhlins och lättviktshjul från Marchesini. Motorn kallas för Desmosedici Stradale och den är på 1103 kubik. Den ger i Streetfighter V4 211 hästar vid 12.750 varv och 123 newtonmeter i vrid vid 11.500 varv. Tycker man det är lite för slött kan man köpa till ett avgassystem från Akrapovic som ökar effekten till 223 hästar och 130 newtonmeter. Sinnessjuk effekt i en naken hoj om ni frågar mig, men så får den också ett gäng med små vingar här och var för att kunna hålla nere den på backen. Dessa ska enligt Ducati generera 28 kilo i marktryck vid en hastighet av 269 km/h. Vingarna ska även hjälpa till att kyla motorn. Framtill sitter 43 millimeter Showa Big Piston-gafflar och bak hittar vi en fullt justerbar dämpare från Sachs. Bromsarna är Brembo Stylema och framtill sitter dubbla skivor på 330 millimeter vardera, bak en singelskiva på 245 millimeter. ABS är standard. Uppdaterade Streetfighter V4 kostar från 17.595 pund medan Streetfighter V4 S kostar från 19.795 pund. Nya Panigale V4 delar mycket grejer med Streetfighter V4 men är ändå vassare på alla punkter och ännu mer optimerad för bankörning. Även här finns vingar för att man inte ska flyga iväg och dessa är hämtade från racerhojen Panigale V4R. Annat den får från den hojen är stabiliseringssystemet DTC Evo 2. Fjädringen har uppdaterats ytterligare och hojen ska ha blivit ännu stabilare under inbromsning. Hur kraften levereras när man kommer ur exempelvis en kurva har också förfinats. Här är effekten istället 217 hästar vid 13.000 varv och 124 newtonmeter vid 10.000 varv. Nya Panigale V4 kostar från 19.995 pund medan Panigale V4 S kostar från 24.795 pund. Allt om hojarna finns på länken nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida