Quantcast
m
Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Foto: Bobby Green

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Jag har kört nya Mazda MX-5

Bil / Mazda

Mazdas nuvarande utbud av bilar gör inte direkt att det skallrar i knäskålarna av habegär men det finns en modell som sticker ut och som troligtvis alltid kommer att göra det - MX-5. Eller Miata som jag tycker att man alltid ska kalla den, så vi håller oss till det. Nu har jag i alla fall fått provköra den senaste upplagan av världens vanligaste öppna sportbil i två olika smaker - både med den lilla och med den stora motorn. Det var föresten ljug, för någon särskilt stor motor finns inte. Men det har aldrig varit grejen med Miata heller, utan fokus har alltid legat på låg vikt, trevligt uppträdande på vägen och en körupplevelse som alla kan uppskatta. Den allra första modellen rullade av bandet på fabriken i Hiroshima i april 1989 och för bara någon vecka sedan hände en sak som inte många biltillverkare kan skryta med - det miljonte exemplaret av modellen tillverkades. Och även om Mazda lyckats få ur sig fyra generationer är receptet fortfarande detsamma. Både journalisterna och fansen är lyriska, men över vad? Vad är det som har gjort Miata till en sådan framgångssaga och varför har konkurrenterna ingen direkt utmanare? Svaret är helt enkelt less is more, för det man behöver för att få en kul upplevelse i en bil är precis det Mazda har fått till här, och det handlar verkligen inte om lyxigt skinn, träpaneler som tuggats fram av uzbekisk bäver eller 27 stycken lager diamantlack. Och framförallt inte om att ha en miljon hästar under huven.

Försnack
Det var längesedan jag satt i en Miata. Jag minns så väl när kompisen som hade en 90-talare hade beställt ett turbokit från England till sin. Jag var med och skruvade dit grejerna som i princip bestod av ett nytt grenrör, en snäcka och en vassare bränslepump. Första provkörningen höll det på att gå åt pipsvängen efter bara några meter då vi fick bredställ i en kurva. Regn, förvirrad motor som precis fått en stressfläkt monterad på sig och en ivrig ägare till bilen var kanske inte den bästa av kombinationer. Men kul var det i alla fall, en stund. Jag tror han sålde grejerna vidare efter bara några månader, det lirade inte riktigt eller vad det nu var. Bilen behövde i alla fall inte turbo, den var tillräckligt pigg ändå. När det nu var dags att testa den senaste versionen av modellen såg jag till att jag fick några dagar var med motoralternativen som erbjuds just för att se om det räcker med lilla motorn eller om man vill ha de där 30 extra hästarna.

Körkänsla
Kallt som i graven, regn och rusk och det började mörkna. Inte de bästa förutsättningarna när man ska skapa sig några snabba intryck första gången man hoppar in i en ny bil. Men inte ens det vidriga vädret kunde få mig på dåligt humör, för efter bara några meter kom jag på mig själv med att garva högt. Varför? Jag fiskörde bara iväg men ändå var det som om allt bara stämde. Bilens alla delar svarar när jag tar i dem och man känner att man är omsluten av mekanik, inte elektronik. Växlarna går i med ett klonk och när jag vrider på ratten känner jag gummit mot asfalten. Det är som att hoppa 30 år tillbaka i tiden, för precis så här känns det när jag kör omkring i min veteranbil från 1980. Men det är inget negativt med det, snarare tvärtom. Visst, här finns ju lyx som air condition och blåtandskoppling men om man bortser från det är känslan densamma. Man känner att man kör bil, och hur grejerna hänger ihop. Man blir ett med bilen och måste engagera sig i körningen för att det ska bli något, och sånt gillar jag.

Det första man lägger märke till är att man verkligen sitter på bakaxeln. Det blir komiskt när man ålar sig ur och ser hur lite bil det finns kvar bakom dörren. Det är på riktigt ett så komprimerat paket som det bara går. Korta överhäng både fram och bak, ett hjul i varje hörn och i mitten en kupé som är alldeles för liten men det spelar liksom ingen roll. Med mina 184 centimeter sitter jag inte direkt bekvämt och värre är det för den som sitter på passagerarsidan som måste tränga in benen vid sidan av växellådan. Men vad gör det när solen väl lyser och man kan kasta bak suffletten? Då blir ju genast takhöjden i bilen flera mil och allt känns mycket luftigare.

Ett tryck på knappen får den lilla rovan att hoppa igång och det hela sker med ett subtilt men ändå mysigt lite muller. Jag trodde att ljudet skulle skilja sig mer mellan 1,5 och 2,0 men jag tycker att de låter i princip likadant. Det gör dock inget eftersom båda faktiskt låter riktigt trevligt, speciellt när man varvar lite. Jag började testperioden med den lilla motorn och direkt maskeras den inte jättehöga effekten av bilens uppträdande. Den känns busig och den bjuder in till att växla hela tiden, och att hela tiden ligga på en lite för låg växel så att man när andan faller på enkelt kan gasa iväg. Viktfördelningen är 50/50 och det är bara omkring ett ton totalt man har att göra med, vilket märks. Bilen svarar direkt och känns oerhört rapp. Växellådan har fantastiskt härliga korta slag och detta matchas upp med en kopplingspedal som har bra motstånd, tillsammans märks det att de båda är gjorda för varandra.

I sann sportbilsanda driver bilen på bakhjulen vilket gör att man kan ha lite extra kul om man vill, och har tillgång till något ställe där man får sladda. Det gör också att det aldrig blir läskigt att gasa på i kurvor eller liknande, för man vet att det är baken som kommer när pedalen trycks ned. Bilen ligger som slickat mot vägen och den känns aldrig nervös. Några tendenser till understyrning finns inte direkt och den styr in precis som man vill att den ska göra. En tävlingsförare hade såklart skrattat åt min fiskörning och kunnat visa upp hur mycket mer bilen kan pressas, men så kommer troligtvis aldrig någon att köra med den här på allmän väg ändå. Men vetskapen om att det finns mer potential bakom plåten och skruvarna är ju alltid trevligt, då kan man även delta på en bandag eller två utan att för den delen behöva ha ytterligare en bil som är vassare.

Det känns någonstans som att alla som hoppar in i den här kommer att ha kul, oavsett om man är duktig på att köra eller inte. Hela grejen med att den är så lättkörd och okomplicerad gör att man kan fokusera på körningen ordentligt, och finslipa sin teknik allteftersom. Den där kurvan borde kunna gå att ta lite snävare, så vi pressar lite till nästa gång. Här kan jag nog ladda på lite mer, och här borde jag ha bromsat lite tidigare. Övning ger färdighet och övar man med en Miata får man nog en sån basic grund som det bara går över hur en bil fungerar och bör uppträda på en väg. Den är oerhört enkel att placera, känns kvick i styrningen och har bromsar som gör jobbet bra. Det behöver heller inte gå fort för att det ska kännas, se bara till att taket är nere så känns det alltid som att du kör i 100 km/h oavsett vad det står på mätaren.

Jag blir glad av att köra Miatan. Och det är ju det allt handlar om, det ska vara kul att köra bil. Valfri kombi i normal prisklass köper man nog mest som transportmedel och för att det behövs, inte för att det är kul. Men en Miata köper man för att man älskar att köra bil, och för att man vill unna sig själv en bil som älskar att bli körd. Det här är en enkel bil. Du hoppar in, startar, lägger i ettan och drar iväg. Det enda du behöver fokusera på är att köra, för det gör den inte åt dig. Men när du väl talar om för bilen vad du vill göra samarbetar den till sista kurvan.

Exteriör
På avstånd tänker man inte så mycket på det men när man närmar sig blir man blir faktiskt lite full i skratt över hur liten bilen faktiskt är. Men där de tidigare versionerna allt som oftast får höra hur gulliga de är måste jag ändå säga att denna fått ett riktigt häftigt utseende. Den ser arg ut framifrån och baken är inte så tokig den heller - här kom till och med kommentarer om att den påminde om Jaguar F-Type vilket verkligen ska tas som en komplimang. Proportionerna stämmer och det finns faktiskt inget att klaga på, bilen är inte ens ful med taket uppfällt. Inifrån sticker framskärmarna upp på ett kaxigt vis när man tittar ut ur vindrutan och även om man vet att det inte ruvar någon kompressormatad V8:a på sju liter under de böljande formerna passar det helheten ändå. Dubbla avgaspipor i vettig storlek mynnar ut där bak, och för en gångs skull sitter de på samma sida vilket gör att de ser lite mindre ensamma ut. Köp inte för små fälgar bara, hjulhusen måste fyllas ut annars ser det knas ut.

Interiör
Här är det trångt. Varje gång jag ska ta mig ur sopar jag till dörren med skorna och smutsar ner. Det går inte att göra detta på något graciöst vis, i alla fall inte om man är så osmidig som jag är och samtidigt inte i samma längd som en sjuåring. Interiören är väldigt spartansk och här finns endast det viktigaste. Men vad behöver man mer då? Jag satt och funderade länge men kunde inte komma på något direkt, bara att det känns som att det saknas något för att det inte är stora skärmar och 100 knappar överallt. Det behövs ju faktiskt inte. Här finns uttag så att du kan ladda din telefon, blåtandskopplingen till stereon fungerar klanderfritt och det finns någonstans att ställa energidrycken. Materialen fungerar, de är varken snygga eller fula men de fyller sin funktion. Dessutom sitter grejerna fast, knappar och reglage har lite känsla i sig och här finns en sexpetad manuell växellåda man kan pilla på om man tröttnar på det andra. Infotainmentsystemet fungerar som det ska.

Stolarna bjuder på hyfsad komfort och bra stöd i sidled, men det är på gränsen att det går att göra någon långfärd i dem. Sätet var i mitt fall hela tiden längst bak och jag fick aldrig till någon riktigt bekväm sittställning. Ryggen blev liksom alltid för platt och det blev att jag vart lite framåtlutad, att köra fram sätet mer var uteslutet då knäna tog i instrumentpanelen redan som det var. Sen går det heller inte att skjuta ratten fram eller bak, endast upp eller ner, vilket kan vara lite frustrerande. Man får helt enkelt planera in många fikastopp och stretcha ordentligt om man ska ge sig ut på en längre tur.

Allt detta struntar man dock i när det väl ska cabbas ner. Inga knappar och ingen el, här är det gammal god handkraft som gäller. På 2,5 sekunder (ja jag har klockat, och ja det kan nog finslipas ytterligare) fäller man taket. Helt sant, så fort går det att släppa in himlen, fågelkvittret och kobajslukten. En spärr, ett ryck och ett tryck är allt som behövs och det är helt genialt. Det går inte riktigt lika fort att ta upp taket igen, men nästan. Du hinner dock lätt göra det i samma veva som du släpper över några över övergångsstället. Och det är precis så här den här bilen ska avnjutas, med taket nere, en skön bit på stereon och vinden i håret. Kör man med taket på stör man sig bara onödigt mycket på bullret, för bullrar gör det en hel del när man kör.

Avslutning
Det är svårt att hitta något negativt att säga om nya MX-5. Den håller vad den lovar och mer därtill, har ett helt okej pris och du kommer garanterat att ha kul om du skaffar dig en, oavsett om det är den senaste eller någon av de andra tre generationerna. Jag vill själv ha en, eftersom den faktiskt inte är helt ovettig även om den är jätteliten och bara tvåsitsig. Du får ju in lite bagage där bak och kan transportera två människor någonstans. Och under tiden du gör det har du svinkul, vilket resonemangsmässigt endast kan landa i att man har gjort ett vettigt köp.

Om man nu har bestämt sig för att satsa på ett nybilsköp och grubblar över vilken motor man ska välja har jag lösningen - välj 1,5:an. Den räcker. De där 30 extra hästarna du får i 2,0 finns väl säkert där men ärligt talat är det svårt att märka av dem. Du får visserligen inte lika mycket vrid, men när blev det tråkigt att varva lite extra? Dessutom sparar du några tusenlappar som du hellre kan lägga på soppa en hel sommar eller två. För köra mycket kommer du garanterat att göra.

Fakta Mazda MX-5 1,5
Motor: R4, 1,5 liter, sugmotor, 131 hästkrafter, 150 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 8,3 sekunder, toppfart 204 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R16.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 050 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,6 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 139 gram per kilometer.
Pris: 224 900 kronor.

Fakta Mazda MX-5 2,0 Sport
Motor: R4, 2,0 liter, sugmotor, 160 hästkrafter, 200 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,3 sekunder, toppfart 214 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R17.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 090 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,66 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 154 gram per kilometer.
Pris: 269 900 kronor.

Läs mer
48.2°
0

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte

Jag har kört nya Mazda MX-5

Spelmedier tycker till om Ghost of Tsushima
Många fina ord om fint spel

Idag släppte embargot för Sucker Punchs nya äventyr Ghost of Tsushima och ni har säkert redan läst vad vi tycker om spelet. För att göra en lång historia kort så gillar vi det. För att ta beslut om ni ska köpa spelet eller ej så kan det vara bra att lyssna på fler åsikter om det, så därför är det kalas att massvis med spelmedier också sagt sitt om spelet. Ovan har ni Easy Allies recension och nedan hittar ni åsikter från IGN, ACG, Skill Up, GameSpot, Arekkz, Destructoid, GamesRadar och YongYea. Ghost of Tsushima släpps på fredag. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Apple får betala böter på nästan 1 miljard dollar till Samsung
För att man har köpt för få OLED-skärmar

SamMobile rapporterar att Apple kommer att få betala böter på runt 950 miljoner dollar för att man har köpt för få OLED-skärmar av Samsungs skärmdivision Samsung Display. Anledningen till detta är att köparna av skärmar som Samsung Display tillverkar förbinder sig att köpa ett visst antal skärmar. Gör de inte det så utgår en slags böter som ska täcka upp produktionskostnaden och den förlorade inkomsten för Samsung Display skriver SamMobile. Det här ska inte vara första gången Apple får betala liknande böter till Samsung Display. 2019 rapporteras Apple ha fått betala 684 miljoner dollar för att inte ha köpt det minsta antalet skärmar man förbundit sig att göra enligt kontraktet med Samsung Display. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fisker vill använda Volkswagens MEB-plattform till Ocean
Skulle underlätta en hel del

I början av året presenterade Fisker sin nya helt eldrivna SUV Ocean. Vi fick ta del av lite siffror kring bilen men det var lite oklart om man tagit fram en egen plattform eller om bilen baserades på en befintlig. Det var det sistnämnda som gällde och det är faktiskt Volkswagens MEB-plattform som finns där under. Nu hoppas Fisker kunna fortsätta använda den när det väl är dags för serietillverkning. MEB gör sin debut i ID.3 och kommer även att användas i ID.4. Audi, Seat och andra kommer också att använda den. Förserieproduktionen av Ocean ska dra igång fjärde kvartalet 2021 och full produktion med tillhörande leveranser väntas vara igång fjärde kvartalet 2022. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Frankrike ska införa åldersverifikation för porrtjänster
Kommer det lyckas bättre där än i Storbritannien?

Det franska parlamentet beslutade förra veckan att porrsajter som erbjuder sina tjänster i Frankrike måste införa ett system för åldersverifikation så att bara de som är över 18 år gamla kan komma åt materialet på tjänsterna. Exakt hur detta ska fungera lämnar man åt tjänsterna att lösa och gör dem inte det kan de bestraffas med böter eller få sina tjänster blockerade i landet. Vissa politiker föreslår att tjänsterna skulle kunna använda bankkorts-kontroller för att säkerställa åldern på dem som vill besöka porrtjänster i Frankrike, något som dock kan bli rätt så integritetskränkande då användarna i sådana fall eventuellt lämnar ut sin identitet till tjänsterna eller den som kontrollerar systemet. Detta var något som Storbritannien blev varse om förra året. Där hade man sedan 2018 arbetat för att ta fram ett system för att verifiera åldern på dem som ville besöka porrtjänster. Det hela slutade dock med att man fick skrota hela systemet då det ansågs allt för integritetskränkande. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

MKHBD snackar OnePlus Nord med Carl Pei
Om budgetlurar och kostnader

OnePlus kommer om en vecka att presentera nya midrangeluren Nord. MKBHD har tagit ett snack med OnePlus-medgrundaren Carl Pei hur företaget har arbetat med telefonen och vad man gjort för att skära ner kostnaden. Som thumbnailen redan avslöjat så får vi i videon en någorlunda ordentlig titt på telefonen. Och det verkar även som att Carl Pei använder nya OnePlus Buds. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Spotify släpper topplista för podcast
Nu lättare att hitta kvalitetsinnehåll

Det finns ungefär 10264 podcast för varje person i världen, vilket gör att det kan vara rätt svårt att hitta något intressant att lyssna. Speciellt på Spotify som nyligen anammat podcast, men inte tidigare erbjudit någon form av topplistor eller liknande. Nu är det dock andra bullar då Spotify implementerat just topplistor för podcasts. Det är två nya podcast-listor som lagts till. Top ger dig de mest populära podcastsen som baseras på lyssnarsiffror och listan uppdateras månadsvis. Utöver det har vi Trending-listan och här hittar vi podcasts som växer snabbt och snappas upp av Spotifys algoritmer. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Volkswagen sparkar sin mjukvaruchef
Strulade till det med ID.3 och nya Golf

Lanseringen av Volkswagens elbil ID.3 och nya Golf gick knappast smärtfritt och det var på grund av strul med mjukvaran i bilarna. Nu får chefen över denna avdelning, Christian Senger, sparken. Christian kom till Volkswagen från BMW där han jobbat med modellen i3. Vem som kommer att ersätta honom är än så länge oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Kano släpper ny version av sin PC-byggsats
Bygg ihop din egen Windows 10-maskin

För lite över ett år sedan presenterade Kano en byggsats avsedd för att bygga ihop en så kallad 2-in-1-dator, en tablet med tillhörande tangentbord, och nu kommer den andra versionen av denna. Det handlar om en byggsats som Kano primärt har utvecklat för att barn ska kunna bygga ihop sin egen dator, kanske med lite hjälp av sina föräldrar. Precis som sin föregångare har den nya versionen av Kano PC försetts med en 11,6 tum stor pekskärm, 64GB lagring och 4GB RAM. På processorfronten har det dock hänt grejer och nu kör Kano PC en Intel Celeron N4000-processor vilken är betydligt mycket kraftfullare än den Intel Atom x5-Z8350-processor som satt i föregångaren. Den andra versionen av Kano PC släpps nu i USA, Kanada och Mexico och kommer där att kosta motsvarande cirka 2750 kronor. Kano skriver att den även kommer att släppas i EU snart men exakt när det kommer att ske finns det än så länga inga uppgifter om. Kano släpper även lite tillbehör till Kano PC i form av en mus, ett par hörlurar och en webcam vilka även dessa levereras som byggsatser. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halv miljon kunders uppgifter på drift efter att Foodora hackats
25.000 svenskars adressuppgifter fanns i stulen databas

Mattjänsten Foodora har utsatts för ett datorintrång av obehöriga och nu ska en databas innehållande kunduppgifter till närmare en halv miljon kunder vara ute till försäljning på nätet enligt DN:s uppgiftslämnare. Det ska handla om epost-adresser, namn, adresser, telefonnummer samt hashade lösenord som de obehöriga kommit över efter datorintrånget. Enligt ett mail som Foodora skickat ut till de drabbade kunderna ska det handla om kunduppgifter i en databas från 2016. I mailet skriver Foodora: "Tyvärr måste vi informera dig om en händelse som kan påverka säkerheten för dina personuppgifter. Nyligen upptäckte vi ett dataintrång som rör foodoras kunddata för året 2016. Vi ber om ursäkt för potentiella besvär som detta kan orsaka dig." Vet du med dig att du hade konto på Foodora 2016 och använt samma lösenord där som på andra tjänster kan det vara läge att uppdatera detta på de andra tjänster där samma lösenord används. Datorintrånget ska vara anmält till tyska myndigheter då Foodora nu för tiden ägs av det tyska företaget Delivery Hero. Tumnagel
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blod, vind och dueller i Ghost of Tsushima
Vi har spelat Sucker Punchs Kurasawa-hyllning

Vad får man om man kombinerar Sekiro med The Witcher 3 och sedan strör över en hel del inspiration från Kurosawa-filmer? Jo, ett riktigt bra, vackert och underhållande äventyrsspel som lyckas fånga känslan i att vara en samurai. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Här är Nintendo Entertainment System Lego
Nytt samarbete mellan LEGO och Nintendo

I år är det 35 år sedan Nintendo släppte sin legendariska spelkonsol Nintendo Entertainment System (NES) och snart kommer denna gå att köpa i en LEGO-version. Det handlar om ett nytt samarbete mellan LEGO och Nintendo där köparen kan bygga ihop en NES-konsol med tillhörande handkontroll och cartridge samt en liten tv-apparat. Byggsatsen består av 2646 lego-bitar och ovanpå lego-tvn kan man sätta fast Super Mario i lego, en byggsats som LEGO och Nintendo presenterade tidigare i år. Nintendo Entertainment System Lego släpps 1 augusti, samma dag som LEGO Super Mario släpps, och kommer att kosta cirka 230 euro. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda CX650T - klassisk motorcykel med turbo
Ja tack, en sån här vill jag ha

Det senaste Regular Car Reviews har testat är inte en car utan en bike, motorcykel alltså. En Honda CX650T från 1983 och det är det där t:et på slutet som gör det. Det står nämligen för turbo och allt med turbo är ju som vi alla vet tokfränt. Så en sån här vill jag ha, också. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Rivian får in 2,5 miljarder dollar i ny finansieringsrunda
Nu uppe i totalt 5,3 miljarder dollar sedan förra året

Det är många som tror stenhårt på den nya elbilstillverkaren Rivian. Nyligen klubbades det igenom att ytterligare en stor säck med pengar kommer in till företaget via en ny finansieringsrunda. Denna gången handlar det om 2,5 miljarder dollar vilket är den största enskilda summan hittills. Denna gången kommer pengarna återigen från Amazon och BlackRock - nya namn är Soros Fund Management, Coatue, Fidelity Management and Research Company och Baron Capital Group. Sedan förra året har man lyckats få in hela 5,3 miljarder dollar, men någon bil finns inte på vägarna än. Förutom pickupen R1T har Rivian suven R1S på gång, och en skåpbil för kommersiell verksamhet. Alla ska börja levereras någon gång nästa år. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Vad är egentligen intelligens?
Kurzgesagt undersöker

Människan är som känt den smartaste varelsen på planeten, även om det handlar om en rätt varierad grad av intelligens från rikspucko till nobelpristagare. Men vad är intelligens egentligen? Kurzgesagt har släppt en ny informativ video där det pratas om just detta. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Huawei portas från Storbritanniens 5G-nät
Allt 5G-utrustning från Huawei ska vara borta senast 2027

Storbritannien har beslutat att förbjuda mobiloperatörer i landet att bygga upp sina 5G-nät med utrustning från kinesiska Huawei. Anledningen till det är att Huaweis kopplingar till den kinesiska staten anses vara en säkerhetsrisk när framtidens kommunikationsnät ska byggas upp i landet. Storbritanniens digitalminister Oliver Dowden sade till det brittiska underhuset efter beslutet: "This has not been an easy decision, but it is the right one for the UK telecoms networks, for our national security and our economy, both now and indeed in the long run." Senaste 2027 måste de operatörer som redan nu har byggt 5G-nät med utrustning ha bytt ut denna mot utrustning från andra leverantörer. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Ny sommarkollektion med Peanuts-tema
Från Levi's

Levix27s har tidigare släppt kollektion med Peanuts-serientema och nu är det dags igen, denna gång med sommaren i åtanke. Här har man valt att fokusera kring Snobbens atletiska färdigheter och det finns t-shirts, tröjor och tracksuits som alla är inspirerade av Levix27s sportswear-kläder från 1984. Det finns även fotbollströjor, bucket hats och crewneck-tröjor i olika färger. Allt släpps den 4 augusti. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Så tillagar du en köttbit
Gör rätt så blir det gött

I det här klippet får vi lära oss hur man tillagar en köttbit i stekpanna, om man nu inte redan kunde det. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Iggy Pops The Passenger får musikvideo
43 år senare

1977 släpptes låten The Passenger med Iggy Pop. Först nu, 43 år senare, har låten fått en officiell musikvideo. The Passenger var Iggys första singel från det andra studioalbumet Lust For Life. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Äventyr med Eminem och Kid Cudi
Serietidnings-tema i lyric-videon

Här har vi lyric-videon till låten The Adventures Of Moon Man & Slim Shady som är ett samarbete mellan Kid Cudi och Eminem. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Gatumat i Latinamerika
Ny serie snart på Netflix

Här har vi trailern för Street Food: Latin America som precis som namnet avslöjar handlar om gatumat i Latinamerika. Vi får hänga med och se vad man mumsar på i bland annat Peru och Bolivia och premiär blir det den 21 juli. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
176kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
49kg
+
Roger Åberg