m
Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Foto: Bobby Green

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Jag har kört nya Mazda MX-5

Bil / Mazda

Mazdas nuvarande utbud av bilar gör inte direkt att det skallrar i knäskålarna av habegär men det finns en modell som sticker ut och som troligtvis alltid kommer att göra det - MX-5. Eller Miata som jag tycker att man alltid ska kalla den, så vi håller oss till det. Nu har jag i alla fall fått provköra den senaste upplagan av världens vanligaste öppna sportbil i två olika smaker - både med den lilla och med den stora motorn. Det var föresten ljug, för någon särskilt stor motor finns inte. Men det har aldrig varit grejen med Miata heller, utan fokus har alltid legat på låg vikt, trevligt uppträdande på vägen och en körupplevelse som alla kan uppskatta. Den allra första modellen rullade av bandet på fabriken i Hiroshima i april 1989 och för bara någon vecka sedan hände en sak som inte många biltillverkare kan skryta med - det miljonte exemplaret av modellen tillverkades. Och även om Mazda lyckats få ur sig fyra generationer är receptet fortfarande detsamma. Både journalisterna och fansen är lyriska, men över vad? Vad är det som har gjort Miata till en sådan framgångssaga och varför har konkurrenterna ingen direkt utmanare? Svaret är helt enkelt less is more, för det man behöver för att få en kul upplevelse i en bil är precis det Mazda har fått till här, och det handlar verkligen inte om lyxigt skinn, träpaneler som tuggats fram av uzbekisk bäver eller 27 stycken lager diamantlack. Och framförallt inte om att ha en miljon hästar under huven.

Försnack
Det var längesedan jag satt i en Miata. Jag minns så väl när kompisen som hade en 90-talare hade beställt ett turbokit från England till sin. Jag var med och skruvade dit grejerna som i princip bestod av ett nytt grenrör, en snäcka och en vassare bränslepump. Första provkörningen höll det på att gå åt pipsvängen efter bara några meter då vi fick bredställ i en kurva. Regn, förvirrad motor som precis fått en stressfläkt monterad på sig och en ivrig ägare till bilen var kanske inte den bästa av kombinationer. Men kul var det i alla fall, en stund. Jag tror han sålde grejerna vidare efter bara några månader, det lirade inte riktigt eller vad det nu var. Bilen behövde i alla fall inte turbo, den var tillräckligt pigg ändå. När det nu var dags att testa den senaste versionen av modellen såg jag till att jag fick några dagar var med motoralternativen som erbjuds just för att se om det räcker med lilla motorn eller om man vill ha de där 30 extra hästarna.

Körkänsla
Kallt som i graven, regn och rusk och det började mörkna. Inte de bästa förutsättningarna när man ska skapa sig några snabba intryck första gången man hoppar in i en ny bil. Men inte ens det vidriga vädret kunde få mig på dåligt humör, för efter bara några meter kom jag på mig själv med att garva högt. Varför? Jag fiskörde bara iväg men ändå var det som om allt bara stämde. Bilens alla delar svarar när jag tar i dem och man känner att man är omsluten av mekanik, inte elektronik. Växlarna går i med ett klonk och när jag vrider på ratten känner jag gummit mot asfalten. Det är som att hoppa 30 år tillbaka i tiden, för precis så här känns det när jag kör omkring i min veteranbil från 1980. Men det är inget negativt med det, snarare tvärtom. Visst, här finns ju lyx som air condition och blåtandskoppling men om man bortser från det är känslan densamma. Man känner att man kör bil, och hur grejerna hänger ihop. Man blir ett med bilen och måste engagera sig i körningen för att det ska bli något, och sånt gillar jag.

Det första man lägger märke till är att man verkligen sitter på bakaxeln. Det blir komiskt när man ålar sig ur och ser hur lite bil det finns kvar bakom dörren. Det är på riktigt ett så komprimerat paket som det bara går. Korta överhäng både fram och bak, ett hjul i varje hörn och i mitten en kupé som är alldeles för liten men det spelar liksom ingen roll. Med mina 184 centimeter sitter jag inte direkt bekvämt och värre är det för den som sitter på passagerarsidan som måste tränga in benen vid sidan av växellådan. Men vad gör det när solen väl lyser och man kan kasta bak suffletten? Då blir ju genast takhöjden i bilen flera mil och allt känns mycket luftigare.

Ett tryck på knappen får den lilla rovan att hoppa igång och det hela sker med ett subtilt men ändå mysigt lite muller. Jag trodde att ljudet skulle skilja sig mer mellan 1,5 och 2,0 men jag tycker att de låter i princip likadant. Det gör dock inget eftersom båda faktiskt låter riktigt trevligt, speciellt när man varvar lite. Jag började testperioden med den lilla motorn och direkt maskeras den inte jättehöga effekten av bilens uppträdande. Den känns busig och den bjuder in till att växla hela tiden, och att hela tiden ligga på en lite för låg växel så att man när andan faller på enkelt kan gasa iväg. Viktfördelningen är 50/50 och det är bara omkring ett ton totalt man har att göra med, vilket märks. Bilen svarar direkt och känns oerhört rapp. Växellådan har fantastiskt härliga korta slag och detta matchas upp med en kopplingspedal som har bra motstånd, tillsammans märks det att de båda är gjorda för varandra.

I sann sportbilsanda driver bilen på bakhjulen vilket gör att man kan ha lite extra kul om man vill, och har tillgång till något ställe där man får sladda. Det gör också att det aldrig blir läskigt att gasa på i kurvor eller liknande, för man vet att det är baken som kommer när pedalen trycks ned. Bilen ligger som slickat mot vägen och den känns aldrig nervös. Några tendenser till understyrning finns inte direkt och den styr in precis som man vill att den ska göra. En tävlingsförare hade såklart skrattat åt min fiskörning och kunnat visa upp hur mycket mer bilen kan pressas, men så kommer troligtvis aldrig någon att köra med den här på allmän väg ändå. Men vetskapen om att det finns mer potential bakom plåten och skruvarna är ju alltid trevligt, då kan man även delta på en bandag eller två utan att för den delen behöva ha ytterligare en bil som är vassare.

Det känns någonstans som att alla som hoppar in i den här kommer att ha kul, oavsett om man är duktig på att köra eller inte. Hela grejen med att den är så lättkörd och okomplicerad gör att man kan fokusera på körningen ordentligt, och finslipa sin teknik allteftersom. Den där kurvan borde kunna gå att ta lite snävare, så vi pressar lite till nästa gång. Här kan jag nog ladda på lite mer, och här borde jag ha bromsat lite tidigare. Övning ger färdighet och övar man med en Miata får man nog en sån basic grund som det bara går över hur en bil fungerar och bör uppträda på en väg. Den är oerhört enkel att placera, känns kvick i styrningen och har bromsar som gör jobbet bra. Det behöver heller inte gå fort för att det ska kännas, se bara till att taket är nere så känns det alltid som att du kör i 100 km/h oavsett vad det står på mätaren.

Jag blir glad av att köra Miatan. Och det är ju det allt handlar om, det ska vara kul att köra bil. Valfri kombi i normal prisklass köper man nog mest som transportmedel och för att det behövs, inte för att det är kul. Men en Miata köper man för att man älskar att köra bil, och för att man vill unna sig själv en bil som älskar att bli körd. Det här är en enkel bil. Du hoppar in, startar, lägger i ettan och drar iväg. Det enda du behöver fokusera på är att köra, för det gör den inte åt dig. Men när du väl talar om för bilen vad du vill göra samarbetar den till sista kurvan.

Exteriör
På avstånd tänker man inte så mycket på det men när man närmar sig blir man blir faktiskt lite full i skratt över hur liten bilen faktiskt är. Men där de tidigare versionerna allt som oftast får höra hur gulliga de är måste jag ändå säga att denna fått ett riktigt häftigt utseende. Den ser arg ut framifrån och baken är inte så tokig den heller - här kom till och med kommentarer om att den påminde om Jaguar F-Type vilket verkligen ska tas som en komplimang. Proportionerna stämmer och det finns faktiskt inget att klaga på, bilen är inte ens ful med taket uppfällt. Inifrån sticker framskärmarna upp på ett kaxigt vis när man tittar ut ur vindrutan och även om man vet att det inte ruvar någon kompressormatad V8:a på sju liter under de böljande formerna passar det helheten ändå. Dubbla avgaspipor i vettig storlek mynnar ut där bak, och för en gångs skull sitter de på samma sida vilket gör att de ser lite mindre ensamma ut. Köp inte för små fälgar bara, hjulhusen måste fyllas ut annars ser det knas ut.

Interiör
Här är det trångt. Varje gång jag ska ta mig ur sopar jag till dörren med skorna och smutsar ner. Det går inte att göra detta på något graciöst vis, i alla fall inte om man är så osmidig som jag är och samtidigt inte i samma längd som en sjuåring. Interiören är väldigt spartansk och här finns endast det viktigaste. Men vad behöver man mer då? Jag satt och funderade länge men kunde inte komma på något direkt, bara att det känns som att det saknas något för att det inte är stora skärmar och 100 knappar överallt. Det behövs ju faktiskt inte. Här finns uttag så att du kan ladda din telefon, blåtandskopplingen till stereon fungerar klanderfritt och det finns någonstans att ställa energidrycken. Materialen fungerar, de är varken snygga eller fula men de fyller sin funktion. Dessutom sitter grejerna fast, knappar och reglage har lite känsla i sig och här finns en sexpetad manuell växellåda man kan pilla på om man tröttnar på det andra. Infotainmentsystemet fungerar som det ska.

Stolarna bjuder på hyfsad komfort och bra stöd i sidled, men det är på gränsen att det går att göra någon långfärd i dem. Sätet var i mitt fall hela tiden längst bak och jag fick aldrig till någon riktigt bekväm sittställning. Ryggen blev liksom alltid för platt och det blev att jag vart lite framåtlutad, att köra fram sätet mer var uteslutet då knäna tog i instrumentpanelen redan som det var. Sen går det heller inte att skjuta ratten fram eller bak, endast upp eller ner, vilket kan vara lite frustrerande. Man får helt enkelt planera in många fikastopp och stretcha ordentligt om man ska ge sig ut på en längre tur.

Allt detta struntar man dock i när det väl ska cabbas ner. Inga knappar och ingen el, här är det gammal god handkraft som gäller. På 2,5 sekunder (ja jag har klockat, och ja det kan nog finslipas ytterligare) fäller man taket. Helt sant, så fort går det att släppa in himlen, fågelkvittret och kobajslukten. En spärr, ett ryck och ett tryck är allt som behövs och det är helt genialt. Det går inte riktigt lika fort att ta upp taket igen, men nästan. Du hinner dock lätt göra det i samma veva som du släpper över några över övergångsstället. Och det är precis så här den här bilen ska avnjutas, med taket nere, en skön bit på stereon och vinden i håret. Kör man med taket på stör man sig bara onödigt mycket på bullret, för bullrar gör det en hel del när man kör.

Avslutning
Det är svårt att hitta något negativt att säga om nya MX-5. Den håller vad den lovar och mer därtill, har ett helt okej pris och du kommer garanterat att ha kul om du skaffar dig en, oavsett om det är den senaste eller någon av de andra tre generationerna. Jag vill själv ha en, eftersom den faktiskt inte är helt ovettig även om den är jätteliten och bara tvåsitsig. Du får ju in lite bagage där bak och kan transportera två människor någonstans. Och under tiden du gör det har du svinkul, vilket resonemangsmässigt endast kan landa i att man har gjort ett vettigt köp.

Om man nu har bestämt sig för att satsa på ett nybilsköp och grubblar över vilken motor man ska välja har jag lösningen - välj 1,5:an. Den räcker. De där 30 extra hästarna du får i 2,0 finns väl säkert där men ärligt talat är det svårt att märka av dem. Du får visserligen inte lika mycket vrid, men när blev det tråkigt att varva lite extra? Dessutom sparar du några tusenlappar som du hellre kan lägga på soppa en hel sommar eller två. För köra mycket kommer du garanterat att göra.

Fakta Mazda MX-5 1,5
Motor: R4, 1,5 liter, sugmotor, 131 hästkrafter, 150 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 8,3 sekunder, toppfart 204 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R16.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 050 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,6 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 139 gram per kilometer.
Pris: 224 900 kronor.

Fakta Mazda MX-5 2,0 Sport
Motor: R4, 2,0 liter, sugmotor, 160 hästkrafter, 200 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,3 sekunder, toppfart 214 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R17.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 090 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,66 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 154 gram per kilometer.
Pris: 269 900 kronor.

Läs mer
48.2°
0

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte

Jag har kört nya Mazda MX-5

En titt i köket på en ubåt
En två miljarder dollar dyr ubåt

Klipp där man får följa med på en rundtur i köket på en jättedyr amerikansk ubåt. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren Sir David Attenborough fyller 95 år
Eller rättare sagt har fyllt 95 år

I går fyllde den brittiska zoologen, författaren och programledaren Sir David Frederick Attenborough hela 95 år. Detta firade BBC med klippet ovan där man visar moment från Davids liv på 95 sekunder. David, vars röst har blivit synonymt med brittiska naturfilmer, är ju en sann legendar så grattis i efterskott David! Tumnagel
66.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du höra Ingenuity flyga
Perseverance spelade in ljudet

NASA släppte i veckan ett klipp från Mars-bilen Perseverance där man kan höra ljudet från minihelikoptern Ingenuity när den susar förbi. Det var första gången som en farkost har spelat in ljudet från en annan farkost på en annan planet. Att fånga ljudet är dock inte helt lätt på grund av den tunna luften och kalla temperaturen på Mars. Klippet filmades den sista april på 80 meters avstånd. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Hackare tar en titt på hackingscener i filmer
Del 2

Att hacka sig in i diverse saker är egentligen rätt osexigt och Hollywood försöker ständigt för att få processen att se lite ballare ut, med varierande resultat. För några år sedan släppte Wired ett klipp där hackaren och säkerhetsexperten Samy Kamkar tyckte till om hackingscener från diverse filmer. Nu är han tillbaka igen för att än en gång tycka till om hackingscener från filmer och tv-serier som Jurassic Park samt Silicon Valley. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

En ny Faces of Death är på gång
Från folket bakom Cam

En ny version av den ökända falska dokumentärfilmen Faces of Death är tydligen på gång från Legendary Entertainment. Originalfilmen från 1978 var mer eller mindre en samling klipp som visade folk som dog på olika sätt. Eftersom filmen var presenterad som en dokumentär var det många som trodde att det de såg var på riktigt. Denna nya version ska göra av folket bakom Netflix-filmen Cam från 2018. Filmen ska handla om en moderator på en YouTube-liknande sajt vars jobb är att sålla bort våldsamt innehåll. Hon stöter på ett gäng klipp från en grupp som försöker återskapa morden från originalfilmen och moderatorn har svårt att avgöra om morden utförs på riktigt eller är fejkade. Originalfilmen kan ses i sin helhet nedan. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

John McClane verkar vara på väg till Warzone
Yippee-Ki-Yay?

Det verkar som actionhjälten John McClane från Die Hard-filmerna är på väg till Call of Duty: Warzone. Activision har nämligen skapat en sajt för ett fiktivt luftkonditioneringsföretag som heter Nakatomi Duct Cleaning som ser till att byggnaderna i Verdansk håller rätt temperatur. Activision har tidigare antytt att Rambo också var på väg till spelet och eftersom den nya Verdansk-kartan utspelar sig på 80-talet verkar man vilja lägga till actionfigurer från denna epok i spelet. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kinas jätteraket kraschade i Indiska oceanen
Missade din granne med cirka 12 000 km

Tidigare i veckan rapporterade vi att den del av den kinesiska jätteraketen som levererade basmodulen till Kinas nya rymdstation var okontrollerat på väg tillbaka mot jorden igen. Exakt var skrotet från Chang Zheng 5B-raketen skulle hamna visste man inte men man trodde at det sannolikt skulle hamna i havet eller på någon obebodd plats. Dock är ju ordet "trodde" inte 100 procent betryggande i detta fall. Men nu verkar det som allt rymdskrot från Chang Zheng 5B-raketen kommit tillbaka till jorden igen och det visade sig att resterna från den 18 ton tunga raketen kraschade i Indiska oceanen. Enligt kinesisk statlig tv brann det mesta av raketen upp i atmosfären dock är det oklart exakt vilka av raketens delar som kraschade i havet. Tumnagel
30.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Elon Musks monolog från SNL
Bra eller anus?

Som bekant var Tesla-mannen, Elon Musk, värd för det klassiska amerikanska sketchprogrammet Saturday Night Live natten till i dag. Han är en av de få företagsledarna som varit värd för programmet då det oftast är skådespelare eller artister som står för värdskapet. Under programmet hann han bland annat berätta han har aspergers, klä ut sig till Nintendo-figuren Wario och dra ett skämt om Dogecoins vilket gjorde att värdet på kryptovalutan tokdök. Hur som helst så om du är intresserad av att se om han klarade av att leverera någon vettig monolog så kan du kolla in den i klippet ovan. De flesta sketcherna från nattens avsnitt kan ses på programmets officiella YouTube-kanal. Tumnagel
31.8°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper bygge från Star Wars: Uslingarna
75314 - Star Wars Bad Batch Attack Shuttle

LEGO visade i veckan upp ett nytt Star Wars-bygge från den nya tv-serien Uslingarna. Bygget heter Star Wars Bad Batch Attack Shuttle (75314) och innehåller fem minifigurer samt tre fordon. Hela paketet består av 969 bitar och kommer kosta 1 299 kronor när den väl släpps den 1 augusti Du kan ta dig en närmare titt på bygget via länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
49.5°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe lurar bedragare att han har mycket pengar
Bedragaren fångade betet och höll fast, hårt!

Här har vi ett litet äldre klipp där en snubbe lade till några extra nollor till sitt falska bankkonto när han blev uppringd av en bedragare. När denna bedragare fick se hur mycket pengar han kunde komma åt gjorde han allt han kunde för att få en del av den kakan. Bonusbedragare nedan. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

En berg- och dalbana av K’nex
Imponerande bygge

En person med många K’nex-bitar samt, uppenbarligen, väldigt mycket tid över bestämde sig för att bygga en berg- och dalbana inspirerad av Magnum XL-200-banan från Cedar Point. Han kallar banan för Magnum XL-300 och du kan kolla in den i klippet ovan. Fler klipp på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in hur spel designas för att ta dina pengar
Mycket intressant

Några personer har gjort en rätt så rejäl djupdykning i hur moderna spel använder diverse tekniker för att få sina spelare att spendera en extra slant. För att demonstrera sina fynd har artikelförfattarna skapat ett fiktivt spel där de visar och förklarar de olika teknikerna som som uppmuntrar spelarna att spendera pengar. Ett exempel som anges är att de ofta har ett prisförslag som är extremt högt för att få de lägre prisalternativen se vettiga ut. En annan grej som nämns är att spelet kan, om man kopplat spelet till sina sociala medier, anpassa färger på det man kan köpa utefter vilket sportlag man gillar. Artikeln är som sagt en rejäl djupdykning och är en ordentlig långläsning, men det kanske passar bra en helgdag som denna? Så om man är intresserad av de ibland diaboliska lösningarna som utvecklarna kommit på för att få dig att spendera pengar då hittar du artikeln via länken nedan. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på de visuella effekterna i The Falcon and the Winter Soldier
Det är en del

Här får vi följa med en sväng bakom kulisserna och se hur de visuella effekterna i några av scenerna i Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier blev till. Klippet visar en del spoilers så låt bli att titta om du av någon anledning är känslig för sådant och har som ambition att se serien någon gång. Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kina toklackar över FN-möte om uigurer
Inte helt oväntat kanske

Tidigare i veckan gjorde några G7-länder ett uttalande där de anklagade Kina för människorättsbrott i Hong Kong, Tibet och Xinjiang-provinsen. I uttalandet nämnde de att de kraftigt fördömer brotten som begås av de kinesiska myndigheterna mot den muslimska minoriteten uigurer. Under nästa vecka har Tyskland, USA och Storbritannien kallat till FN-länder till en där det ska pratas om just Kinas behandling av den uiguriska befolkningen i Xinjiang-provinsen. Inte helt oväntat har allt detta retat gallfeber på de kinesiska myndigheterna och uppmanar nu därför FN-länder att inte delta på mötet. De anser att mötet är ett politiskt motiverat evenemang där man använder frågan om mänskliga rättigheter för att lägga sig i Kinas inrikespolitik och via det hindra Kinas utveckling. Tumnagel
74.5°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe stoppar ett Wii i Game Boy Advanced SP
Ja, varför inte?

YouTube-kanalen StonedEdge kände att det var en bra idé att slänga in ett Wii i skalet av en Game Boy Advanced SP. Då kan man ju kanske direkt undra hur detta är möjligt och svaret på det är väl att det inte är helt möjligt då SP-skalet för detta hemmabygge fick utökas en aning. StonedEdge kallar sin konsol för Wii SPii och den har en LCD-skärm på 3,5 tum med en upplösning på 640x480. Konsolen har också ett hörlursuttag något som Game Boy Advanced SP av någon outgrundlig anledning saknade. Konsolens batterier klarar av 2,5 timmes speltid och den kör sina spel från ett microSD-kort. Wii-konsolens rörelsekänsliga kontroller är dock något som inte fick följa med i detta hemmabygge så spel som förlitar sig på dem kan ej spelas på Wii SPii. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Stockholms gymnasieskolor börjar med snabbtester
För att hitta elever med COVID-19

Liberalerna meddelade under gårdagen att alla gymnasieskolor i Stockholm ska börja införa snabbtester för att identifiera elever som smittats av COVID-19. Detta initiativ ska dras igång nu på tisdag och tanken är att det ska öka chansen att snabbt bryta eventuella smittkedjor som dyker upp på skolorna. I ett pressmeddelande säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) att snabbtesterna innebär att man kan upptäcka COVID-19 även hos den som inte har symtom. Testerna ska också göra så det känns tryggt för den lärare, elev eller förälder som känner oro för eventuella smittorisker på skolan. En pilotverksamhet har tidigare genomförts på tre skolor där man vid identifierade fall har skickat ut ett arbetslag med skolöverläkare samt skolsköterskor för att smittspåra bland eleverna. Tumnagel
44.8°
+
Frode Wikesjö
0

Windows 10 dumpar de sista Windows 95-ikonerna
I samband med Sun Valley

Höstens stora Windows 10-uppdatering, Sun Valley, kommer som bekant bjuda på en hel del ändringar i operativsystemets gränssnitt. En annan gränssnittsförändring som uppdateringen medför är att den kommer byta ut ikonerna som man kan hitta i C:\Windows\System32\Shell32.dll vilket innebär att de klassiska Windows-ikonerna från Windows 95-eran inte längre kommer vara kvar där. Som man kan se på bilden ovan handlar det dock inte om några jätteradikala förändringar för ikonerna då de flesta ikonerna endast verkar bestå av subtila ändringar. Men hur som helst är det ju helt klart slutet på en era från ett legendariskt operativsystem. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
22kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
277kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
157kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
273kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Även årets Roskildefestival ställs in
Siktar nu mot 2022

Roskildefestivalen meddelade tidigare idag att även årets Roskildefestival kommer att ställas in på grund av pandemin. I ett uttalande på sin webbplats skriver arrangörerna av festivalen: "Finally, we received an official statement about this summer’s restrictions. As expected, we can’t conduct a Roskilde Festival this summer. Let us meet again in 2022.We are devastated by the fact that we can’t get together at our festival and contribute to recreating the communities that the corona crisis has destroyed for so many." Har man biljett till årets nu inställda Roskildefestival går denna att lösa in eller användas för inträde till nästa års festival. Några exakta datum för Roskildefestivalen 2022 är än så länge inte släppta. Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson

Victorinox presenterar Swiss Champ XXL
Med 73 olika funktioner

Victorinox har presenterat en ny modell av sin klassiska så kallade schweiziska armékniv och den här gången handlar det om en ordentlig "fällekniv". Swiss Champ XXL är försedd med verktyg som sammanlagt har 73 olika funktioner, alltifrån knivar av olika storlekar till skruvmejslar och kabelskalare. Multiverktyget har en höjd på cirka 6,4 centimeter och en längd på lite över 9 centimeter. Den väger lite över 350 gram. Skulle ni vara sugna på en Swiss Champ XXL så kostar denna cirka 320 dollar. Ni hittar alla multiverktygets funktioner i faktarutan här nedanför. Tumnagel
-1kg
+
Wille Wilhelmsson