m
Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Foto: Bobby Green

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Jag har kört nya Mazda MX-5

Bil / Mazda

Mazdas nuvarande utbud av bilar gör inte direkt att det skallrar i knäskålarna av habegär men det finns en modell som sticker ut och som troligtvis alltid kommer att göra det - MX-5. Eller Miata som jag tycker att man alltid ska kalla den, så vi håller oss till det. Nu har jag i alla fall fått provköra den senaste upplagan av världens vanligaste öppna sportbil i två olika smaker - både med den lilla och med den stora motorn. Det var föresten ljug, för någon särskilt stor motor finns inte. Men det har aldrig varit grejen med Miata heller, utan fokus har alltid legat på låg vikt, trevligt uppträdande på vägen och en körupplevelse som alla kan uppskatta. Den allra första modellen rullade av bandet på fabriken i Hiroshima i april 1989 och för bara någon vecka sedan hände en sak som inte många biltillverkare kan skryta med - det miljonte exemplaret av modellen tillverkades. Och även om Mazda lyckats få ur sig fyra generationer är receptet fortfarande detsamma. Både journalisterna och fansen är lyriska, men över vad? Vad är det som har gjort Miata till en sådan framgångssaga och varför har konkurrenterna ingen direkt utmanare? Svaret är helt enkelt less is more, för det man behöver för att få en kul upplevelse i en bil är precis det Mazda har fått till här, och det handlar verkligen inte om lyxigt skinn, träpaneler som tuggats fram av uzbekisk bäver eller 27 stycken lager diamantlack. Och framförallt inte om att ha en miljon hästar under huven.

Försnack
Det var längesedan jag satt i en Miata. Jag minns så väl när kompisen som hade en 90-talare hade beställt ett turbokit från England till sin. Jag var med och skruvade dit grejerna som i princip bestod av ett nytt grenrör, en snäcka och en vassare bränslepump. Första provkörningen höll det på att gå åt pipsvängen efter bara några meter då vi fick bredställ i en kurva. Regn, förvirrad motor som precis fått en stressfläkt monterad på sig och en ivrig ägare till bilen var kanske inte den bästa av kombinationer. Men kul var det i alla fall, en stund. Jag tror han sålde grejerna vidare efter bara några månader, det lirade inte riktigt eller vad det nu var. Bilen behövde i alla fall inte turbo, den var tillräckligt pigg ändå. När det nu var dags att testa den senaste versionen av modellen såg jag till att jag fick några dagar var med motoralternativen som erbjuds just för att se om det räcker med lilla motorn eller om man vill ha de där 30 extra hästarna.

Körkänsla
Kallt som i graven, regn och rusk och det började mörkna. Inte de bästa förutsättningarna när man ska skapa sig några snabba intryck första gången man hoppar in i en ny bil. Men inte ens det vidriga vädret kunde få mig på dåligt humör, för efter bara några meter kom jag på mig själv med att garva högt. Varför? Jag fiskörde bara iväg men ändå var det som om allt bara stämde. Bilens alla delar svarar när jag tar i dem och man känner att man är omsluten av mekanik, inte elektronik. Växlarna går i med ett klonk och när jag vrider på ratten känner jag gummit mot asfalten. Det är som att hoppa 30 år tillbaka i tiden, för precis så här känns det när jag kör omkring i min veteranbil från 1980. Men det är inget negativt med det, snarare tvärtom. Visst, här finns ju lyx som air condition och blåtandskoppling men om man bortser från det är känslan densamma. Man känner att man kör bil, och hur grejerna hänger ihop. Man blir ett med bilen och måste engagera sig i körningen för att det ska bli något, och sånt gillar jag.

Det första man lägger märke till är att man verkligen sitter på bakaxeln. Det blir komiskt när man ålar sig ur och ser hur lite bil det finns kvar bakom dörren. Det är på riktigt ett så komprimerat paket som det bara går. Korta överhäng både fram och bak, ett hjul i varje hörn och i mitten en kupé som är alldeles för liten men det spelar liksom ingen roll. Med mina 184 centimeter sitter jag inte direkt bekvämt och värre är det för den som sitter på passagerarsidan som måste tränga in benen vid sidan av växellådan. Men vad gör det när solen väl lyser och man kan kasta bak suffletten? Då blir ju genast takhöjden i bilen flera mil och allt känns mycket luftigare.

Ett tryck på knappen får den lilla rovan att hoppa igång och det hela sker med ett subtilt men ändå mysigt lite muller. Jag trodde att ljudet skulle skilja sig mer mellan 1,5 och 2,0 men jag tycker att de låter i princip likadant. Det gör dock inget eftersom båda faktiskt låter riktigt trevligt, speciellt när man varvar lite. Jag började testperioden med den lilla motorn och direkt maskeras den inte jättehöga effekten av bilens uppträdande. Den känns busig och den bjuder in till att växla hela tiden, och att hela tiden ligga på en lite för låg växel så att man när andan faller på enkelt kan gasa iväg. Viktfördelningen är 50/50 och det är bara omkring ett ton totalt man har att göra med, vilket märks. Bilen svarar direkt och känns oerhört rapp. Växellådan har fantastiskt härliga korta slag och detta matchas upp med en kopplingspedal som har bra motstånd, tillsammans märks det att de båda är gjorda för varandra.

I sann sportbilsanda driver bilen på bakhjulen vilket gör att man kan ha lite extra kul om man vill, och har tillgång till något ställe där man får sladda. Det gör också att det aldrig blir läskigt att gasa på i kurvor eller liknande, för man vet att det är baken som kommer när pedalen trycks ned. Bilen ligger som slickat mot vägen och den känns aldrig nervös. Några tendenser till understyrning finns inte direkt och den styr in precis som man vill att den ska göra. En tävlingsförare hade såklart skrattat åt min fiskörning och kunnat visa upp hur mycket mer bilen kan pressas, men så kommer troligtvis aldrig någon att köra med den här på allmän väg ändå. Men vetskapen om att det finns mer potential bakom plåten och skruvarna är ju alltid trevligt, då kan man även delta på en bandag eller två utan att för den delen behöva ha ytterligare en bil som är vassare.

Det känns någonstans som att alla som hoppar in i den här kommer att ha kul, oavsett om man är duktig på att köra eller inte. Hela grejen med att den är så lättkörd och okomplicerad gör att man kan fokusera på körningen ordentligt, och finslipa sin teknik allteftersom. Den där kurvan borde kunna gå att ta lite snävare, så vi pressar lite till nästa gång. Här kan jag nog ladda på lite mer, och här borde jag ha bromsat lite tidigare. Övning ger färdighet och övar man med en Miata får man nog en sån basic grund som det bara går över hur en bil fungerar och bör uppträda på en väg. Den är oerhört enkel att placera, känns kvick i styrningen och har bromsar som gör jobbet bra. Det behöver heller inte gå fort för att det ska kännas, se bara till att taket är nere så känns det alltid som att du kör i 100 km/h oavsett vad det står på mätaren.

Jag blir glad av att köra Miatan. Och det är ju det allt handlar om, det ska vara kul att köra bil. Valfri kombi i normal prisklass köper man nog mest som transportmedel och för att det behövs, inte för att det är kul. Men en Miata köper man för att man älskar att köra bil, och för att man vill unna sig själv en bil som älskar att bli körd. Det här är en enkel bil. Du hoppar in, startar, lägger i ettan och drar iväg. Det enda du behöver fokusera på är att köra, för det gör den inte åt dig. Men när du väl talar om för bilen vad du vill göra samarbetar den till sista kurvan.

Exteriör
På avstånd tänker man inte så mycket på det men när man närmar sig blir man blir faktiskt lite full i skratt över hur liten bilen faktiskt är. Men där de tidigare versionerna allt som oftast får höra hur gulliga de är måste jag ändå säga att denna fått ett riktigt häftigt utseende. Den ser arg ut framifrån och baken är inte så tokig den heller - här kom till och med kommentarer om att den påminde om Jaguar F-Type vilket verkligen ska tas som en komplimang. Proportionerna stämmer och det finns faktiskt inget att klaga på, bilen är inte ens ful med taket uppfällt. Inifrån sticker framskärmarna upp på ett kaxigt vis när man tittar ut ur vindrutan och även om man vet att det inte ruvar någon kompressormatad V8:a på sju liter under de böljande formerna passar det helheten ändå. Dubbla avgaspipor i vettig storlek mynnar ut där bak, och för en gångs skull sitter de på samma sida vilket gör att de ser lite mindre ensamma ut. Köp inte för små fälgar bara, hjulhusen måste fyllas ut annars ser det knas ut.

Interiör
Här är det trångt. Varje gång jag ska ta mig ur sopar jag till dörren med skorna och smutsar ner. Det går inte att göra detta på något graciöst vis, i alla fall inte om man är så osmidig som jag är och samtidigt inte i samma längd som en sjuåring. Interiören är väldigt spartansk och här finns endast det viktigaste. Men vad behöver man mer då? Jag satt och funderade länge men kunde inte komma på något direkt, bara att det känns som att det saknas något för att det inte är stora skärmar och 100 knappar överallt. Det behövs ju faktiskt inte. Här finns uttag så att du kan ladda din telefon, blåtandskopplingen till stereon fungerar klanderfritt och det finns någonstans att ställa energidrycken. Materialen fungerar, de är varken snygga eller fula men de fyller sin funktion. Dessutom sitter grejerna fast, knappar och reglage har lite känsla i sig och här finns en sexpetad manuell växellåda man kan pilla på om man tröttnar på det andra. Infotainmentsystemet fungerar som det ska.

Stolarna bjuder på hyfsad komfort och bra stöd i sidled, men det är på gränsen att det går att göra någon långfärd i dem. Sätet var i mitt fall hela tiden längst bak och jag fick aldrig till någon riktigt bekväm sittställning. Ryggen blev liksom alltid för platt och det blev att jag vart lite framåtlutad, att köra fram sätet mer var uteslutet då knäna tog i instrumentpanelen redan som det var. Sen går det heller inte att skjuta ratten fram eller bak, endast upp eller ner, vilket kan vara lite frustrerande. Man får helt enkelt planera in många fikastopp och stretcha ordentligt om man ska ge sig ut på en längre tur.

Allt detta struntar man dock i när det väl ska cabbas ner. Inga knappar och ingen el, här är det gammal god handkraft som gäller. På 2,5 sekunder (ja jag har klockat, och ja det kan nog finslipas ytterligare) fäller man taket. Helt sant, så fort går det att släppa in himlen, fågelkvittret och kobajslukten. En spärr, ett ryck och ett tryck är allt som behövs och det är helt genialt. Det går inte riktigt lika fort att ta upp taket igen, men nästan. Du hinner dock lätt göra det i samma veva som du släpper över några över övergångsstället. Och det är precis så här den här bilen ska avnjutas, med taket nere, en skön bit på stereon och vinden i håret. Kör man med taket på stör man sig bara onödigt mycket på bullret, för bullrar gör det en hel del när man kör.

Avslutning
Det är svårt att hitta något negativt att säga om nya MX-5. Den håller vad den lovar och mer därtill, har ett helt okej pris och du kommer garanterat att ha kul om du skaffar dig en, oavsett om det är den senaste eller någon av de andra tre generationerna. Jag vill själv ha en, eftersom den faktiskt inte är helt ovettig även om den är jätteliten och bara tvåsitsig. Du får ju in lite bagage där bak och kan transportera två människor någonstans. Och under tiden du gör det har du svinkul, vilket resonemangsmässigt endast kan landa i att man har gjort ett vettigt köp.

Om man nu har bestämt sig för att satsa på ett nybilsköp och grubblar över vilken motor man ska välja har jag lösningen - välj 1,5:an. Den räcker. De där 30 extra hästarna du får i 2,0 finns väl säkert där men ärligt talat är det svårt att märka av dem. Du får visserligen inte lika mycket vrid, men när blev det tråkigt att varva lite extra? Dessutom sparar du några tusenlappar som du hellre kan lägga på soppa en hel sommar eller två. För köra mycket kommer du garanterat att göra.

Fakta Mazda MX-5 1,5
Motor: R4, 1,5 liter, sugmotor, 131 hästkrafter, 150 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 8,3 sekunder, toppfart 204 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R16.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 050 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,6 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 139 gram per kilometer.
Pris: 224 900 kronor.

Fakta Mazda MX-5 2,0 Sport
Motor: R4, 2,0 liter, sugmotor, 160 hästkrafter, 200 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,3 sekunder, toppfart 214 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R17.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 090 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,66 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 154 gram per kilometer.
Pris: 269 900 kronor.

Läs mer
48.2°
0

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte

Jag har kört nya Mazda MX-5

Emily Blunt säger att Edge of Tomorrow 2 blir för dyr att filma
Attans

För någon månad sedan valde jag, lite på måfå, att se om Edge of Tomorrow. Kan inte påstå något annat än att den fortfarande är riktigt bra och fick mig att fundera på att jag nog var redo för en vettig uppföljare. En uppföljare har det i och för sig spekulerats länge om men just ser det mörkt ut eftersom Emily Blunt, som spelade Rita Vrataski i filmen, nämnde i en intervju att en uppföljare just nu kommer bli för dyr att filma för Warner Bros.. "Honestly, I think the movie is probably too expensive. Yeah, I just don’t know how we’re going to do it. I think that it’s hard to align everyone’s schedules. I would love it. Doug Liman would love it. Tom would love it. We’d all love to do it. But I think until we figure out what’s going on with the industry – honestly, I think we need to figure out what is the next road map for the kinds of films that people want to make?" Någonstans får man väl hoppas på att Warner Bros. kassavalv fylls på med pengar snart igen. Sen är det helt ok om de chillar lite med att slänga pengarna på diverse DC-filmatiseringar för att istället spendera dem på att finansiera en vettig ¸Edge of Tomorrow-uppföljare istället. En trailer för första filmen kan ses nedan. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Skapa en QR-kod för ditt wifi
Så att gäster snabbt kan ansluta sig

Personligen saknar jag verkligen tiden då wifi-nät över hela Sverige var öppna och givmilda. Sen kom Piratbyrån och härjade och gjorde ingen glad, och framförallt så gjorde det att folk började stänga sina nät. Det kanske är klokt av andra anledningar också, men om man vill vara bussig så delar man med sin av sitt wifi. Man kan skapa en QR-kod och sätta upp på väggen så att det blir enklare att ansluta för dina gäster. Då kan du dessutom ha ett krångligt lösenord om du känner för det. Kör du iOS finns det en genväg som man kan ladda ner här som enkelt skapar en QR-kod just för detta ändamål. Men det går så klart också enkelt att skapa en QR-kod med valfri tjänst på internet (jag körde den här, men det finns nog fler). När man skapar QR-koden så ska man ha nedanstående som länk. WIFI:S:Natverketsnamn;TWPA;p:Losenordet;; Byt så klart ut Natverketsnamn och Losenordet till det som är aktuellt för just dig. Bonustips! Om du ofta hänger på ett fik som har ett krångligt lösenord, skapa en QR-kod åt dem som de kan sätta upp! Vill du testa hur det funkar så finns en QR-kod nedan med ovanstående info i. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Digital Foundry kollar in Nvidias Marbles RTX-demo
Vision för framtiden för Ray Tracing

Folket från Digital Foundry har tittat lite närmare på Nvidias Marbles RTX-demo som man kan hitta på Omniverse. Detta tekniska demo är en Marble Madness-liknande grej som spelmässigt kanske inte är det roligaste men tanken är att det ska ge en indikation hur Nvidia vill att framtiden för Ray Tracing ska bli. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Twitters prenumerationstjänst sägs heta Blue
Och kosta tre dollar i månaden

Det har länge surrats om att Twitter har någon form av prenumerationstjänst på gång och nu verkar som denna beryktade tjänst har både fått ett namn samt ett pris. Twitter-användaren Jane Manchun Wong har nämligen lyckats luska ut att tjänsten kommer heta Blue och ha ett startpris på tre dollar i månaden (runt 25 kronor). För det skulle man bland annat få möjligheten att ångra skickade tweets och få en Pintrest-liknande funktion där man kan spara samt organisera sina sparade tweets. Jane nämner också att det kan finnas en dyrare nivå med ännu fler funktioner men exakt vilka funktioner det är och vad det kommer kosta återstår att se. Twitter själva har ännu ej kommenterat något kring dessa avslöjanden. Tumnagel
34.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vaccinpass kan dröja
Inte bara vaccinerade ska få pass

Målet var att vaccinpassen skulle vara på plats 1 juni, men det ser nu inte ut som att det kommer att bli verklighet. Mats Snäll, som är chef för digital utveckling på Myndigheten för digital utveckling, säger till Svenska Dagbladet att datumet för driftsättningen inte är helt klart. Uppdraget fick myndigheten i februari och man är nu i testfasen. Men det har tillkommit nya delar i uppdraget. – Det låg i uppdraget som vi fick från regeringen att den tekniska infrastrukturen för vaccinationsbevis skulle vara klar den 1 juni. Den målsättningen har vi kvar, men det är fortfarande väldigt mycket oklarheter om hur de andra bevisen ska utvecklas, säger Mats Snäll till SvD. Anledningen är alltså att det inte bara är vaccin som ska in i passet utan också ett negativt testsvar och att man har haft och tillfrisknat från sjukdomen. Dessa tre olika sätt kallar myndigheten för det gröna beviset och de här tillägget beslutades i slutet av april efter att EU hade tagit ett liknande beslut. Dessa delar finns inte med i vaccinpasset just nu, helt enkelt eftersom man inte vet hur detta ska hämtas in. Sverige har ett vaccinregister, men det finns inget register över att man inte har eller att man har haft covid-19. Att man måste komma överens mellan länder ställer också till det. – Vi har ingen annan ambition än att vara klara så snabbt det går. Men det spelar ingen roll om vi är klara med en teknisk lösning om inte beviset kan användas i något annat land. Då är beviset värdelöst, säger Mats Snäll till SvD. EU väntas ta beslut om vaccinationsbevis för resor 26 juni, vilket i princip gör 1 juni till ett orimligt mål. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Gameplay från The Division: Heartland läcker
Läcker?

Gameplay från kommande The Division: Heartland har läckt ut på nätet. Även ett klipp där Ubisoft berättar lite om spelet samt påminner spelare at inte läcka några grejer från det stängda speltestet. I just detta klipp, som du kan se i tweeten nedan, beskrivs Heartland som ett "open-world survival action shooter" som utspelar sig i en liten amerikansk stad som heter Silver Creek. Förutom ett vanligt co-op-PVE-läge ska det även finnas ett större PvEvP-läge för upp till 45 spelare. Som vi tidigare rapporterat är Heartland ett fristående The Division-spel som kommer vara gratis att spela och utvecklas av Ghost Recon-studion Red Storm Entertainment. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

Hades verkar vara på gång för PlayStaton 4
På tiden!

Hades är enligt många förra årets bästa spel. Spelet kan spelas på Switch, macOS och Windows men inte på Xbox eller PlayStation. Men det verkar det snart, äntligen, bli ändring på då det koreanska åldersrekommendationssystemet har listat spelet för släpp på PlayStation 4. När spel listas så här brukar det innebära att ett släpp är på ingång vilket ju är trevligt för alla som vill spela det på just den konsolen. Supergiant Games eller Sony själva har inte bekräftat släppet än men det kanske händer snart eller på någon E3-liknande grej. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Livet som stålbyggare
POV-klipp

Klipp där man får följa med en dag på en stålbyggares jobb när den jobbar på bygget av ett höghus i centrala Vancouver. Bonus-dag-på-jobbet-klipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Lupin Part 2
En anglais

Netflix franska tjuvserie Lupin har gjort stor succé på videotjänsten sedan serien släpptes tidigare i år. Serien följer vi Assane Diop, spelad av Omar Sy, som bestämmer sig för att utöva diverse brott inspirerade av den fiktiva gentlemannatjuven Arsène Lupin. Om mindre än en månad kommer den efterlängtade fortsättningen där Assane måste utöva sin hämnd mot Hubert Pellegrini som gjort Assanes liv allmänt jobbigt. Part 2 kommer bestå av fem nya avsnitt som alla släpps den 11 juni. Bonus-trailer nedan. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper Infinity Gauntlet-bygge
Med alla stenar

LEGO kommer släppa Thanos Infinity Gauntlet från Avengers-filmerna. Detta bygge har nummer 76191 och består av 590 bitar. Runt 600 kronor kommer bygget att kosta dock är det just nu oklart när det kommer släppas. Fler bilder på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Bilder på Galaxy A22 5G läcker
Läcker?

Ett gäng nya bilder på vad som tros bli Samsungs något billigare 5G-telefon, Galaxy A22 5G, har läckt ut. 91mobiles, som läckte bilderna, antyder att priset för telefonen kommer hamna mellan 1 500 och 2 000 kronor vilket ju är ett ganska sympatiskt pris för en 5G-telefon. De läckta bilderna visar både en 5G- och 4G-version. 5G-varianten sägs ha en LCD-skärm på 6,4 tum, tre stycken kameror på baksidan, 6GB RAM och ett MediaTek Dimensity 700-chip. 4G-varianten har istället en OLED-skärm och fyra kameror istället för tre. Båda telefoner sägs få ett batteri på 5 000mAh. Dock nämns det också att denna telefon kanske bara kommer lanseras i Indien och andra delar av Asien. Fler bilder kan hittas via länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Breaking Boundaries: The Science of Our Planet
Film om hur människan pajjar jorden

Breaking Boundaries är en kommande dokumentärfilm om den viktigaste vetenskapliga upptäckten i vår tid – att människan har pressat jorden bortom gränserna för vad som hållit den stabil i 10 000 år, sedan civilisationens födelse. Filmen tar tittarna på en resa runt jorden för att utforska de planetära gränserna vi inte får överskrida. Filmen ska också erbjuda lösningar vi både kan och måste tillämpa nu om vi ska kunna skydda systemet som gör liv möjligt på jorden. Breaking Boundaries har premiär på Netflix den 4 juni. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

USA kommer få en egen Eurovision song contest
Kommer dock heta American song contest

Den amerikanska tv-kanalen NBC meddelade nyligen att de kommer köra igång en alldeles egen variant av Eurovision song contest. Tävlingen kommer dock heta American song contest och kommer köra ett liknande koncept fast istället för en massa europeiska länder som deltar kommer USA:s 50 delstater att tävla om vem som har bäst låt. Tävlingen kommer produceras av den svenska schlagerprofilen Christer Björkman tillsammans med Peter Settman, Anders Lenhoff och Ola Melzig. Någon gång under 2022 kommer American song contest dra igång. Tumnagel
23.5°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Final Fantasy XIV: Endwalker
Den nya stora expansionen för Final Fantasy XIV

I går kväll körde Square Enix ett Final Fantasy 14-jippo för att visa vad spelet har att erbjuda det kommande året. Mycket fokus låg på den kommande expansionen Endwalker som kommer släppas den 23 november och en ordentlig trailer för expansionen kan kollas in ovan. Reaper kommer vara ett av expansionens nya jobb och det är en DPS-klass för folk som vill använda en lie som vapen. En närmare titt på jobbklassen kan kollas in i trailern nedan. Självklart kommer expansionen också bjuda på flera nya områden som man kommer utforska bland annat månen. I samband med Endwalker kommer folk också kunna spela som manliga Vieras vilket ju är efterlängtat. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Kina har gjort sin första Mars-landning
Hoppas den inte krockar med Perseverance

Natten till i dag lyckades kinas rymdsond Zhurong med bedriften att lämna rymdfarkosten Tianwen-1 och landa på Mars. Zhurong har en liten rover i sig som om några dagar ska lämna sonden för att utforska den mer isiga delen av planeten som kallas för Utopia Planitia. Tanken är att rovern ska åka omkring och samla data i ungefär tre månader. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Kathryn Hahn hoppar på Knives Out 2
It's been Agatha all along?

Rian Johnson fortsätter rekrytera intressanta skådisar till Knives Out-uppföljaren. Vi vet sedan tidigare att Dave Bautista och Edward Norton anlitats för att medverka i filmen och nu har deras Marvel-kollega Kathryn Hahn, som vi nyligen såg som Agatha i WandaVision, rekryterats. Precis som läget är med de andra rekryterade skådisarna är det okänt vem Kathryn kommer spela, men oavsett verkar det bli ett lika stjärnspäckat ensemble som den första filmen hade. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Nu kan ni lira Mass Effect: Legendary Edition
Är ni redo att kasta er in i det episka äventyret?

Idag släpps spelsamlingen Mass Effect: Legendary Edition till PC, PS4 och Xbox One och ger spelare tillgång till vad som anses vara några av världens bästa sci fi-rollspel. I paketet finner man Mass Effect-trilogin samt all DLC som släppts till spelen, förutom Pinnacle Station till första Mass Effect som saknas på grund av kodstrul. Spelen har fått en ordentlig finputsning och kan inte bara spelas med hög upplösning eller hög fps, utan har även fått nya texturer samt lite uppgraderad gameplaymekanik. Jag började lira i veckan och även om några delar inte precis åldrats väl, första spelet är ändå 14 år gammalt, så är det verkligen riktigt trevligt att få återbesöka Normandy och dess besättning igen och få återuppleva äventyret igen. Kommer ni beta av spelet igen? Om man inte känner peppen att ta del av Commander Shepards episka äventyr så finns det andra titlar att spela idag. Bland annat har Subnautica: Below Zero släpps till alla plattformar man kan spela spel på, AC: Valhalla har byggts ut med Wrath of the Druids-expansionen, Remnant: From the Ashes har fått en ordentlig next gen-uppdatering och den urcharmiga stadsbyggarsimulatorn Before We Leave har släppts på Steam. Sedan är det för övrigt sista chansen att lägga vantarna på Horizon Zero Dawn Complete Edition till PS4 då gratiserbjudandet endast gäller till 05:00 i morgon. Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
63kg
+
Frode Wikesjö

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
102kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
72kg
+
Wille Wilhelmsson

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
121kg
+
Roger Åberg

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
94kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
317kg
+
Wille Wilhelmsson