Quantcast
m
Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Foto: Bobby Green

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Jag har kört nya Mazda MX-5

Bil / Mazda

Mazdas nuvarande utbud av bilar gör inte direkt att det skallrar i knäskålarna av habegär men det finns en modell som sticker ut och som troligtvis alltid kommer att göra det - MX-5. Eller Miata som jag tycker att man alltid ska kalla den, så vi håller oss till det. Nu har jag i alla fall fått provköra den senaste upplagan av världens vanligaste öppna sportbil i två olika smaker - både med den lilla och med den stora motorn. Det var föresten ljug, för någon särskilt stor motor finns inte. Men det har aldrig varit grejen med Miata heller, utan fokus har alltid legat på låg vikt, trevligt uppträdande på vägen och en körupplevelse som alla kan uppskatta. Den allra första modellen rullade av bandet på fabriken i Hiroshima i april 1989 och för bara någon vecka sedan hände en sak som inte många biltillverkare kan skryta med - det miljonte exemplaret av modellen tillverkades. Och även om Mazda lyckats få ur sig fyra generationer är receptet fortfarande detsamma. Både journalisterna och fansen är lyriska, men över vad? Vad är det som har gjort Miata till en sådan framgångssaga och varför har konkurrenterna ingen direkt utmanare? Svaret är helt enkelt less is more, för det man behöver för att få en kul upplevelse i en bil är precis det Mazda har fått till här, och det handlar verkligen inte om lyxigt skinn, träpaneler som tuggats fram av uzbekisk bäver eller 27 stycken lager diamantlack. Och framförallt inte om att ha en miljon hästar under huven.

Försnack
Det var längesedan jag satt i en Miata. Jag minns så väl när kompisen som hade en 90-talare hade beställt ett turbokit från England till sin. Jag var med och skruvade dit grejerna som i princip bestod av ett nytt grenrör, en snäcka och en vassare bränslepump. Första provkörningen höll det på att gå åt pipsvängen efter bara några meter då vi fick bredställ i en kurva. Regn, förvirrad motor som precis fått en stressfläkt monterad på sig och en ivrig ägare till bilen var kanske inte den bästa av kombinationer. Men kul var det i alla fall, en stund. Jag tror han sålde grejerna vidare efter bara några månader, det lirade inte riktigt eller vad det nu var. Bilen behövde i alla fall inte turbo, den var tillräckligt pigg ändå. När det nu var dags att testa den senaste versionen av modellen såg jag till att jag fick några dagar var med motoralternativen som erbjuds just för att se om det räcker med lilla motorn eller om man vill ha de där 30 extra hästarna.

Körkänsla
Kallt som i graven, regn och rusk och det började mörkna. Inte de bästa förutsättningarna när man ska skapa sig några snabba intryck första gången man hoppar in i en ny bil. Men inte ens det vidriga vädret kunde få mig på dåligt humör, för efter bara några meter kom jag på mig själv med att garva högt. Varför? Jag fiskörde bara iväg men ändå var det som om allt bara stämde. Bilens alla delar svarar när jag tar i dem och man känner att man är omsluten av mekanik, inte elektronik. Växlarna går i med ett klonk och när jag vrider på ratten känner jag gummit mot asfalten. Det är som att hoppa 30 år tillbaka i tiden, för precis så här känns det när jag kör omkring i min veteranbil från 1980. Men det är inget negativt med det, snarare tvärtom. Visst, här finns ju lyx som air condition och blåtandskoppling men om man bortser från det är känslan densamma. Man känner att man kör bil, och hur grejerna hänger ihop. Man blir ett med bilen och måste engagera sig i körningen för att det ska bli något, och sånt gillar jag.

Det första man lägger märke till är att man verkligen sitter på bakaxeln. Det blir komiskt när man ålar sig ur och ser hur lite bil det finns kvar bakom dörren. Det är på riktigt ett så komprimerat paket som det bara går. Korta överhäng både fram och bak, ett hjul i varje hörn och i mitten en kupé som är alldeles för liten men det spelar liksom ingen roll. Med mina 184 centimeter sitter jag inte direkt bekvämt och värre är det för den som sitter på passagerarsidan som måste tränga in benen vid sidan av växellådan. Men vad gör det när solen väl lyser och man kan kasta bak suffletten? Då blir ju genast takhöjden i bilen flera mil och allt känns mycket luftigare.

Ett tryck på knappen får den lilla rovan att hoppa igång och det hela sker med ett subtilt men ändå mysigt lite muller. Jag trodde att ljudet skulle skilja sig mer mellan 1,5 och 2,0 men jag tycker att de låter i princip likadant. Det gör dock inget eftersom båda faktiskt låter riktigt trevligt, speciellt när man varvar lite. Jag började testperioden med den lilla motorn och direkt maskeras den inte jättehöga effekten av bilens uppträdande. Den känns busig och den bjuder in till att växla hela tiden, och att hela tiden ligga på en lite för låg växel så att man när andan faller på enkelt kan gasa iväg. Viktfördelningen är 50/50 och det är bara omkring ett ton totalt man har att göra med, vilket märks. Bilen svarar direkt och känns oerhört rapp. Växellådan har fantastiskt härliga korta slag och detta matchas upp med en kopplingspedal som har bra motstånd, tillsammans märks det att de båda är gjorda för varandra.

I sann sportbilsanda driver bilen på bakhjulen vilket gör att man kan ha lite extra kul om man vill, och har tillgång till något ställe där man får sladda. Det gör också att det aldrig blir läskigt att gasa på i kurvor eller liknande, för man vet att det är baken som kommer när pedalen trycks ned. Bilen ligger som slickat mot vägen och den känns aldrig nervös. Några tendenser till understyrning finns inte direkt och den styr in precis som man vill att den ska göra. En tävlingsförare hade såklart skrattat åt min fiskörning och kunnat visa upp hur mycket mer bilen kan pressas, men så kommer troligtvis aldrig någon att köra med den här på allmän väg ändå. Men vetskapen om att det finns mer potential bakom plåten och skruvarna är ju alltid trevligt, då kan man även delta på en bandag eller två utan att för den delen behöva ha ytterligare en bil som är vassare.

Det känns någonstans som att alla som hoppar in i den här kommer att ha kul, oavsett om man är duktig på att köra eller inte. Hela grejen med att den är så lättkörd och okomplicerad gör att man kan fokusera på körningen ordentligt, och finslipa sin teknik allteftersom. Den där kurvan borde kunna gå att ta lite snävare, så vi pressar lite till nästa gång. Här kan jag nog ladda på lite mer, och här borde jag ha bromsat lite tidigare. Övning ger färdighet och övar man med en Miata får man nog en sån basic grund som det bara går över hur en bil fungerar och bör uppträda på en väg. Den är oerhört enkel att placera, känns kvick i styrningen och har bromsar som gör jobbet bra. Det behöver heller inte gå fort för att det ska kännas, se bara till att taket är nere så känns det alltid som att du kör i 100 km/h oavsett vad det står på mätaren.

Jag blir glad av att köra Miatan. Och det är ju det allt handlar om, det ska vara kul att köra bil. Valfri kombi i normal prisklass köper man nog mest som transportmedel och för att det behövs, inte för att det är kul. Men en Miata köper man för att man älskar att köra bil, och för att man vill unna sig själv en bil som älskar att bli körd. Det här är en enkel bil. Du hoppar in, startar, lägger i ettan och drar iväg. Det enda du behöver fokusera på är att köra, för det gör den inte åt dig. Men när du väl talar om för bilen vad du vill göra samarbetar den till sista kurvan.

Exteriör
På avstånd tänker man inte så mycket på det men när man närmar sig blir man blir faktiskt lite full i skratt över hur liten bilen faktiskt är. Men där de tidigare versionerna allt som oftast får höra hur gulliga de är måste jag ändå säga att denna fått ett riktigt häftigt utseende. Den ser arg ut framifrån och baken är inte så tokig den heller - här kom till och med kommentarer om att den påminde om Jaguar F-Type vilket verkligen ska tas som en komplimang. Proportionerna stämmer och det finns faktiskt inget att klaga på, bilen är inte ens ful med taket uppfällt. Inifrån sticker framskärmarna upp på ett kaxigt vis när man tittar ut ur vindrutan och även om man vet att det inte ruvar någon kompressormatad V8:a på sju liter under de böljande formerna passar det helheten ändå. Dubbla avgaspipor i vettig storlek mynnar ut där bak, och för en gångs skull sitter de på samma sida vilket gör att de ser lite mindre ensamma ut. Köp inte för små fälgar bara, hjulhusen måste fyllas ut annars ser det knas ut.

Interiör
Här är det trångt. Varje gång jag ska ta mig ur sopar jag till dörren med skorna och smutsar ner. Det går inte att göra detta på något graciöst vis, i alla fall inte om man är så osmidig som jag är och samtidigt inte i samma längd som en sjuåring. Interiören är väldigt spartansk och här finns endast det viktigaste. Men vad behöver man mer då? Jag satt och funderade länge men kunde inte komma på något direkt, bara att det känns som att det saknas något för att det inte är stora skärmar och 100 knappar överallt. Det behövs ju faktiskt inte. Här finns uttag så att du kan ladda din telefon, blåtandskopplingen till stereon fungerar klanderfritt och det finns någonstans att ställa energidrycken. Materialen fungerar, de är varken snygga eller fula men de fyller sin funktion. Dessutom sitter grejerna fast, knappar och reglage har lite känsla i sig och här finns en sexpetad manuell växellåda man kan pilla på om man tröttnar på det andra. Infotainmentsystemet fungerar som det ska.

Stolarna bjuder på hyfsad komfort och bra stöd i sidled, men det är på gränsen att det går att göra någon långfärd i dem. Sätet var i mitt fall hela tiden längst bak och jag fick aldrig till någon riktigt bekväm sittställning. Ryggen blev liksom alltid för platt och det blev att jag vart lite framåtlutad, att köra fram sätet mer var uteslutet då knäna tog i instrumentpanelen redan som det var. Sen går det heller inte att skjuta ratten fram eller bak, endast upp eller ner, vilket kan vara lite frustrerande. Man får helt enkelt planera in många fikastopp och stretcha ordentligt om man ska ge sig ut på en längre tur.

Allt detta struntar man dock i när det väl ska cabbas ner. Inga knappar och ingen el, här är det gammal god handkraft som gäller. På 2,5 sekunder (ja jag har klockat, och ja det kan nog finslipas ytterligare) fäller man taket. Helt sant, så fort går det att släppa in himlen, fågelkvittret och kobajslukten. En spärr, ett ryck och ett tryck är allt som behövs och det är helt genialt. Det går inte riktigt lika fort att ta upp taket igen, men nästan. Du hinner dock lätt göra det i samma veva som du släpper över några över övergångsstället. Och det är precis så här den här bilen ska avnjutas, med taket nere, en skön bit på stereon och vinden i håret. Kör man med taket på stör man sig bara onödigt mycket på bullret, för bullrar gör det en hel del när man kör.

Avslutning
Det är svårt att hitta något negativt att säga om nya MX-5. Den håller vad den lovar och mer därtill, har ett helt okej pris och du kommer garanterat att ha kul om du skaffar dig en, oavsett om det är den senaste eller någon av de andra tre generationerna. Jag vill själv ha en, eftersom den faktiskt inte är helt ovettig även om den är jätteliten och bara tvåsitsig. Du får ju in lite bagage där bak och kan transportera två människor någonstans. Och under tiden du gör det har du svinkul, vilket resonemangsmässigt endast kan landa i att man har gjort ett vettigt köp.

Om man nu har bestämt sig för att satsa på ett nybilsköp och grubblar över vilken motor man ska välja har jag lösningen - välj 1,5:an. Den räcker. De där 30 extra hästarna du får i 2,0 finns väl säkert där men ärligt talat är det svårt att märka av dem. Du får visserligen inte lika mycket vrid, men när blev det tråkigt att varva lite extra? Dessutom sparar du några tusenlappar som du hellre kan lägga på soppa en hel sommar eller två. För köra mycket kommer du garanterat att göra.

Fakta Mazda MX-5 1,5
Motor: R4, 1,5 liter, sugmotor, 131 hästkrafter, 150 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 8,3 sekunder, toppfart 204 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R16.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 050 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,6 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 139 gram per kilometer.
Pris: 224 900 kronor.

Fakta Mazda MX-5 2,0 Sport
Motor: R4, 2,0 liter, sugmotor, 160 hästkrafter, 200 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,3 sekunder, toppfart 214 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 195/50 R17.
Bromsar: Ventilerade skivor.
Mått: Hjulbas 2,31 meter, längd 3,91 meter, bredd 1,73 meter, höjd 1,22 meter, vikt 1 090 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,66 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 154 gram per kilometer.
Pris: 269 900 kronor.

Läs mer
48.2°
0

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte

Jag har kört nya Mazda MX-5

Razer presenterar miniversion av ikoniska Deathadder V2
Väger endast 62 gram

Razer Deathadder är en av de mest ikoniska mössen på spelfronten och har sedan releasen 2006 släpps i olika versioner, men behållit sin klassiska design. Nu har Razer presenterat en miniversion av Deathadder V2 som ska ge användaren samma upplevelse som med den större versionen, fast med lite mindre chassi och lättare vikt. Enheten är nedbantad till 62 gram, vilket är 20 gram lägre än vanliga Deathadder V2. Razer meddelar att den mindre storleken och lättare vikten inte påverkat den strukturella integriteten, så musen ska kännas lika stabil att använda som sitt syskon. Deathadder V2 Mini finns tillgänglig att köpa nu via Razers hemsida och priset ligger på 60 euro. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Kan man ta bra fotografier med en "dålig" kamera?
Proffsfotograf testar det

I filmen ovan kan ni kolla in hur det såg ut när proffsfotografen Christian Andersson testar att ta bilder med en vanlig kompaktkamera och se hur resultatet av detta blir. Syftet med filmen är att besvara frågan huruvida det går att ta bra fotografier med en "dålig" kamera. Andersson använder i vanliga fall en Canon 5D mark IV med superdyra Sigma Art-objektiv. Här testar han dock att fotografera med en ganska ordinär kompaktkamera från Sony. Hur det hela gick kan ni kolla in filmen ovan och bilderna som Andersson fotograferade under försöket hittas på länken nedan. Och som alltid. Det finns, nästan, inga "dåliga" kameror. Den bästa kameran är den du alltid har med dig. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony visar hur spelfodral kommer se ut till PS5
Blått och vitt i spelhyllan

För en månad sedan visade Sony äntligen upp Playstation 5 ordentligt och konsolen kommer i två olika format; en med skivläsare och en utan. För folk som siktar på att köpa versionen med skivläsare så kan det även vara intressant att se hur spellådorna kommer se ut och det är precis vad Sony nu visat upp. Gänget har släppt bilder på kommande Spider-Man: Miles Morales som verkar bli releasetitel till konsolen och Sony kommer behålla det blå plastfodralet och i stället för en blå remsa PS4-spelen hade kommer PS5-spel i stället ha en vit remsa. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

TikTok funderar på att flytta från Kina
Efter att allt fler länder anser att appen är en säkerhetsrisk

Wall Street Journal rapporterar att appen TikToks kinesiska ägare Bytedance funderar på att göra om TikToks företagsstruktur så att appen kanske ska förknippas mindre med Kina och deras övervakningsapparat. Detta är något man verkar ha börjat fundera på efter det att TikTok fått massiv kritik och bland annat förbjudits i Indien. Även USA funderar på att förbjuda appen och det har även kommit liknande förslag från svenska politiker. Enligt WSJ så funderar ByteDance på att flytta TikToks huvudkontor från Kina och även ersätta ledningsgruppen för företaget. Tidigare i år anställdes den tidigare Disney-chefen Kevin Mayer för att ta hand om TikToks internationella verksamhet, vilket i stort sett är hela TikToks verksamhet då appen inte är tillgänglig i Kina. Där har ByteDance istället lanserat TikTok-klonen Douyin. Huruvida en flytt från Kina skulle kunna minska västländers misstänksamhet mot TikTok återstår att se, appen kommer ju fortfarande att ägas av ByteDance vilka fortsatt måste böja sig för Kinas repressiva lagstiftning. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Wars släpper video med Ludwig Göransson
Kolla in när han framför musik från The Mandalorian

Den svenske kompositören Ludwig Göransson börjar bli ett stort namn i Hollywood efter det att han komponerat musiken till både Star Wars-serien The Mandalorian såväl som Marvels Black Panther. Den sistnämnda belönades han med en Oscar för förra året. Här kan ni kolla in en video där Göransson framför musik från The Mandalorian i en video som regisserats av Isaac Ravishankara. Videon ska delvis vara inspelad i samma studio som The Mandalorian filmades. Göransson kommer även att göra musik till den andra säsongen av The Mandalorian. Den förväntas dyka upp på Disney+ i höst, något som antagligen sker lite efter Disney+ lanseras här i Sverige 15 september. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo har registrerat Sveriges första Tesla Model Y
Konkurrenten vill kolla in bilen

Att biltillverkare köper andra tillverkares bilar för att kolla in dem är inget konstigt och nu verkar det som att Volvo har blivit först (?) i Sverige med att köpa och registrera en Tesla Model Y. Det har nämligen dykt upp en registrering av en Tesla Model Y Performance som är registrerad på just Volvo Personvagnar. Enligt Transportstyrelsens register ska den inte vara importerad, men det behöver inte betyda att den är svensksåld av Tesla i Sverige. Om det betyder att de kommer att ta in den och plocka isär den eller om Göteborgare nu faktiskt kommer att få se en Model Y på gatorna är så klart oklart. Att det är Volvo som äger den betyder inte att det är Polestar som är faktiskt kommer att analysera den, troligen kommer de att dela på den. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Filmläge i Ghost of Tsushima välsignas av Kurosawa-familjen
Spelet går att spela i Kurosawa Mode

Den legendariske regissören Akira Kurosawa har varit en stor inspiration för Sucker Punch under utvecklingen av Ghost of Tsushima, vilket kanske inte är oväntat. I en intervju med Entertainment Weekly berättar spelets creative directors Nate Fox och Jason Connell hur viktiga Kurosawas verk, som Seven Samurai och Sanjuro, varit för utvecklarna för att hitta rätt stämning och känsla i spelet. För att hylla Kurosawa ordentligt har Sucker Punch fått tummen upp från Kurosawas dödsbo att använda hans namn i spelet. Mer specifikt handlar det om det svart-vita och gryniga filmläget som kommer kallas Kurosawa Mode. I intervjun får vi reda på att det inte bara lagts på ett videofilter, utan utvecklarna har gjort ordentligt med efterforskning för att leta rätt på den typ av film Kurosawa använde för att få rätt grynighet samt kikat på massvis med svartvita samurai-filmer för att hitta hur djup den svarta färgen är samt hur ljus det vita ska vara för att få rätt känsla. Ni kan kika på Ghost of Tsushima-gameplay i Kurosawa-läget i videon ovan. Det hela börjar vid 16:20. Ghost of Tsushima kommer släppas 17 juli och vill ni veta vad vi tycker om spelet kommer vår recension 14 juli. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Inte okej att döpa sitt barn till Minus
Man får inte heller heta Alkis

Skatteverket har beslutat att ett föräldrapar i Jönköping inte få döpa sina son till Minus. Anledningen till det är att namnet kan uppfattas som negativt och Skatteverket skriver i sitt beslut om namnet: "Det har en negativ innebörd som skulle kunna leda till obehag för bäraren. Ett alltför avvikande namn kan leda till obehag för den som bär det." Föräldrarna har möjlighet att överklaga Skatteverkets beslut eller skicka in ett nytt namnförslag skriver TT. Förvaltningsrätten i Jönköping har även beslutat att en man som ville heta "Alkis" inte kommer att få göra det. Det framgår inte om mannen ville byta namn till Alkis eller lägga till namnet som ännu ett tilltalsnamn. Rätten skriver att namnet kan skapa osäkerhet om det verkligen är hans riktiga namn. Förnamnet Alkis är därför att bedöma som olämpligt, rapporterar SVT Jönköping. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Superhot: Mind Control Delete
Gratis till folk som äger originalet

Superhot-utvecklarna Superhot Team har meddelat att den fristående expansionen Mind Control Delete till Superhot kommer släppas ordentligt 16 juli. Expansionen har varit tillgänglig i Early Access sedan 2017, men nu är det dags att lansera den skarpa versionen av expansionen som bygger ut Superhot-världen ytterligare. Utvecklarna kör en ordentlig generös deal med Superhot: Mind Control Delete. Gänget ger kort och gott bort expansionen till alla som redan äger Superhot, alltså originalspelet inte VR-titeln. Och om du inte äger Superhot så har du möjlighet att köpa PC-versionen för runt 90 kronor. Gratiserbjudandet gäller fram till 16 juli. Superhot-ägare på PS4 och Xbox One kommer också få tillgång till Mind Control Delete vid release. PS4-spelare kommer få titeln tillagd i sitt spelbibliotek medan Xbox-spelare kommer få kod till nyheterna inom sju dagar efter release. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Chrome och Firefox får stöd för nya bildformatet AVIF
Lättviktsformat med extrem komprimering

ZDNet rapporterar att de båda webbläsarna Chrome och Firefox håller på att implementera stöd för det nya bildformatet AVIF (AV1 Image File Format) i sina webbläsare. AVIF baseras på videocodecen AV1 som utvecklades av Google, Cisco och Xiph.org under paraplyorganisationen Open Alliance Media 2015. Det handlar om ett bildformat som anses vara ett av det lättaste och bäst komprimerade bildformaten som finns på marknaden. Netflix har redan hyllat formatet och anser det vara bättre än både jpeg, png och webp. Microsoft började stödja AVIF i Windows 10 förra året. Det innebär bland annat att bildfiler i AVIF fungerar i till exempel Paint och Windows 10 filhanterare om användaren har AV1-codec installerad på datorn. Även mediaspelaren VLC har stöd för att vis AVIF-filer. Huruvida AVIF kommer att slå igenom som nytt bildformat även på internet återstår att se men det är väl inte helt omöjligt när nu två av världens största webbläsare implementerar stöd för det. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny bildläcka visar upp Samungs nya bönor
Verkar heta smått tråkiga Galaxy Buds Live

Samsungs kommande Buds-lurar har tidigare letat ut sig på nätet och visat upp sin nya bön-liknande design. Nu har mästerläckaren Evan Blass levererat nya bilder på bönorna och det verkar vara någorlunda officiella pressbilder som visar några av färgalternativen. Utöver detta verkar det som att Samsungs nya Buds inte ha ett namn som refererar till sin bön-form, vilket undertecknad tycker är svintråkigt, och namnet verkar bli Galaxy Buds Live. Man ska vara seriös, tydligen. När Samsung kommer presentera bönorna är för tillfället okänt, men lurarna väntas presenteras 5 augusti vid sidan av kommande Note 20, Fold 2, Tab S7 och ny Galaxy Watch. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Google visar upp ny Nest-högtalare
Tyckte det var lika bra eftersom den redan läckt ut?

Igår läckte det ut bilder på en kommande Nest-högtalare från Google vilket vi skrev om lite tidigare idag. Den läckta bilden verkar ha blivit uppmärksammad av Google som nu skickat ut en officiell bild på högtalaren. Det handlar inte om någon presentation av produkten utan Google säger bara att det här är något som deras Nest-team arbetar på för tillfället. Det är med andra ord fortsatt oklart vad den kommande Nest-högtalaren kommer att heta, vad den kommer att kosta eller när den släpps på marknaden. Här nedan hittas en kort teaser-video på den kommande Nest-högtalaren från Google. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pant på mobiltelefoner ska utredas
Så att dessa återvinns bättre

Det har snackats om att införa ett pansystem för mobiltelefoner ända sedan 2014 och nu uppger klimatminister Isabella Lövin (MP) att detta är något som ska utredas. Pantsystem för mobiler skulle i så fall vara en del i system som även inkluderar bland annat mer återbruk av byggmateriel och minskad plastanvändning överlag. Än så länge finns dock ingen klar strategi för hur ett sådant system skulle kunna se ut. När det gäller pant på mobiltelefoner och annan hemelektronik säger Lövin till TT: "Men pantsystem kan vara bra, det har vi sett fungerar väldigt bra för pet-flaskor. Nu utreder vi om man kan införa pant på småelektronik som mobiltelefoner, paddor och bärbara datorer." Miljöpartiet ska i förhandlingarna inför regeringens budgetproposition driva krav på att en halv miljard kronor per år ska anslås fram till och med 2023 för stöd till forskning och innovativa företag som arbetar med kretslopp och hållbara miljölösningar skriver TT. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kommer nästa Nest-högtalare att se ut
Bild på Googles smarta högtalare läckt

Google ser ut att vara på gång att släppa en ny smart högtalare i sin Nest-serie och nu har det läckt ut lite bilder på hur den antagligen kommer att se ut. Bilderna är läckta från den amerikanska certifierings-myndigheten FCC och har modellbeteckningen GXCA6. Tanken verkar vara att den ska ersätta den smarta högtalaren som ursprungligen gick under namnet Google Home, en produkt som Google själva har sluta sälja i USA. Som synes på bilderna så skippas därmed Google Home design helt i plast och istället kommer högtalaren få ett skydd av tyg framför högtalarelementen, något som Nest sedan tidigare har i sina smarta högtalare Home Mini och Home Max. Den kommande högtalaren ska vara 21 centimeter hög när den placeras upprätt. När Google planerar att släppa den, vad den kommer att kosta och vad den till slut kommer att få för namn finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony köper in sig i Epic Games
Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna

Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skånetrafiken delar ut munskydd
Har 50.000 att dela med sig av

Från och med tisdag så kan resenärer i Skåne få munskydd på de kundcenters som finns. Anledningen är att regionen har gott om munskydd och därför delar man helt enkelt med sig av dem till resenärer som måste åka kollektivt. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Nu kan alla prova Apples nya mjukvaror
iOS, iPadOS, macOS, watchOS och tvOS

Direkt efter WWDC fick utvecklare chansen att prova de senaste versionerna av Apples mjukvaror och igår kom en första uppdatering till dem. Nu kan alla prova vilket är roligt. Som vanligt så handlar det om beta-mjukvara och bör inte köras på hårdvara du inte kan vara utan. Jag kör de flesta redan och det enda jag har hittat på iOS är egentligen att Pokemon GO inte fungerar och att Safari på macOS 11 är rejält buggig. Har ni hittat några jobbiga buggar? Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Bekräftat: kommande Macar får Thunderbolt
Skönt

Thunderbolt är en teknik som är starkt kopplat till Intels hårdvara, så när Apple berättade att man skulle börja köra på sina egna chip blev många oroliga över framtiden för Thunderbolt i Macar. Många gick till och med ut och sa att det blir omöjligt för Apple att leverera Macar med Thunderbolt om de inte har Intels processorer. Nu har Apple bekräftat för The Verge att framtida Macar kommer att ha porten och tekniken. – Over a decade ago, Apple partnered with Intel to design and develop Thunderbolt, and today our customers enjoy the speed and flexibility it brings to every Mac. We remain committed to the future of Thunderbolt and will support it in Macs with Apple silicon, säger en talesperson från Apple till The Verge. Precis som Apple säger så är tekniken utvecklad av Intel men i samarbete med Apple. Apple hade en gång i tiden till och med rättigheterna för varumärket Thunderbolt, men skrev över dessa till Intel. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
83kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
169kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
48kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green