Quantcast
m
Jaguars första SUV kunde lika gärna varit en Range Rover
Foto: Bobby Green

Jaguars första SUV kunde lika gärna varit en Range Rover
Jag har kört Jaguar F-Pace

Bil / Jaguar

För lite mer än ett år sedan gjorde Jaguar det som "alla" tillverkare måste göra i dag för att överleva - lanserade en SUV. Den bar namnet F-Pace och såg faktiskt ut som man hade kunnat vänta sig en Jaguar i detta format. Nos från modellen XF och bak från modellen F-Type. Jaguar beskriver F-Pace som en sportbil för vardagens alla behov. Det vet man ju innan man har testat den att den inte är, men självklart vill tillverkaren rida på sin sportiga våg även när det kommer till högbyggda terrängmaskiner, eller vad det nu är F-Pace är. Att få till en SUV som skulle kännas som en Jaguar kan ses som en omöjlighet, och efter att ha provat modellen blir det klart att det också är det. Speciellt i kombination med en dieselmaskin.

Körkänsla
Det är egentligen inget fel på körkänslan, det är bara det att den liksom inte känns som en Jaguar. Den känns som en Range Rover, och det är väl kanske inte så konstigt heller när Jaguar nu presenterar sin första SUV och märkesgrannen har sysslat med just sådana bilar sedan 40-talet. F-Pace delar plattform med modellerna XE och XF så det är alltså ingen Range Rover Evoque med annan kaross som man kanske först kan tro. I testbilen satt ytterligare en sak man plockat från XF - diesel-V6:an på 3,0 liter och 300 hästar. En maskin som känns riktigt pigg och som med sitt vrid på 700 Newtonmeter även är urstark. Men där den levererar mycket mos levererar den tyvärr även mycket buller. Det knattrar på riktigt ordentligt när man trycker ner pedalen och att då samtidigt ha ett Jaguar-märke framför sig på ratten känns skumt. Visst knattrar det på även i andra Jaguar-modeller men det är inte så härligt faktiskt. En Jaguar ska sjunga sig fram, inte bullra.

Som i de flesta andra nya bilar finns det olika körlägen att välja mellan. Här är de fyra till antalet, från ekonomisk till fartfylld. Den sistnämnda gör bilen riktigt alert, men det känns för den delen aldrig sportigt. Efter en stund blir det dock bara jobbigt eftersom växellådan hela tiden vill kugga ner och motorn hela tiden vill att man ska varva den. Det blir därför att man helt enkelt lämnar bilen i det snällaste läget eftersom det känns mest sansat. Visst blir den då lite segare vid omkörningar och sådant, men i alla fall inte som en tonåring som druckit sin första alkoläsk på fritidsgården.

Bilen driver mestadels på bakhjulen, framhjulen kopplas in när de behövs och i den mån något hjul behöver lite extra kraft. Land Rover som ligger bakom systemet vet vad de pysslar med och bilen går tryggt och stabilt på vägen, och kan utan större problem tackla hinder där det inte finns så mycket vägar. Där körde jag aldrig med bilen, utan det blev mestadels landsväg. Det största hindret var nog när bilderna skulle tas, och det var som ni ser inte särskilt utmanande. Markfrigången på 23 centimeter var mer än tillräcklig här. Kollegor försäkrar dock att bilen klarar mer än att tugga asfalt, och att den faktiskt sköter sig riktigt bra ute i terrängen. Men det är ju inte där den kommer att härja omkring, tyvärr. Utan det blir på motorvägen, i stan och utanför den pråliga villan i den exklusiva förorten.

Visst väckte modellen lite uppmärksamhet när jag var ute och körde, en person stannade till och med och frågade om han fick fota den, men ganska snabbt så smälter den ändå in bland alla andra premiumsuvar som snurrar runt på gatorna. F-Pace blir snabbt en i gänget och jag kom flera gånger på mig själv med att undra varför man skulle köpa just denna. Att Jaguar måste ha en SUV i sitt utbud förstår jag, men den bjuder liksom inte direkt på något spektakulärt som konkurrenterna inte redan har. Det blir också tydligt efter några dagar av motorknatter att det här med förbränningsmotorer inte är så kul i en stor bil. I en liten och rapp sportbil kommer jag alltid att tycka att det är kul med ylande och vrålande maskiner, men i bilar som man endast ska transportera sig i känns det verkligen gammalt. Eldriften med allt vad den innebär är inte riktigt där än för att den konventionella motorn ska kunna ersättas men när det väl sker kommer det nog att vara skönt. F-Pace kommer ju högst troligt att fungera som en vardagsbil för köparen och inte som sportbilen man plockar ut på söndagarna, och då vore det ju himla härligt om den hade minimalt med underhåll och gick tyst och fint - som en elbil. Elbilen I-Pace är på väg så det kommer, men tills dess får vi nöja oss med traktorbuller från huven, oljebyten och kamkedjor/remmar som måste bytas.

Exteriör
Snygg för att vara en SUV. Kan man säga så? Det är nog det som i mina ögon bäst beskriver F-Pace. Det är svårt att få till några vackra linjer när man har så här mycket plåt att jobba med men jag tycker ändå att de har fått till det någorlunda. Kommande I-Pace är dock snäppet vassare, men den har ju även en annan taklinje att jobba med. På traditionellt Jaguar-vis dominerar grillen i fronten medan strålkastarna är ganska så slimmade. Den ser maffig ut framifrån. Baktill har man som vi kan se försökt att få till något F-Type-liknande men inte riktigt lyckats ta sig hela vägen fram. F-Type ser rätt så aggressiv ut bakifrån, F-Pace har nästan ett lite ledset uttryck. Överlag fungerar allt dock helt okej tillsammans. Som vanligt kräver en bil av den här kalibern stora hjul för att det inte ska se helt tomt ut i hörnen, men det är samtidigt fel eftersom man helst inte vill köra ut bland stockar och sten med 22-tummare. Om nu någon någonsin får för sig att göra detta vill säga.

Interiör
Här känner den som är van vid Jaguar och Range Rover garanterat igen sig. Knapparna för elhissarna som är placerade ovanpå dörren kommer direkt från Rover-hållet, medan resten av interiören återfinns i alla övriga Jaguarer, i synnerhet XE. Det klassiska vredet för växelväljaren som snyggt kommer upp ur panelen finns såklart på plats, precis som den silvriga startknappen man vevar igång allt på. Den treekrade ratten känns sportig och visst är det alltid trevligt när ett hoppande kattdjur pryder den. Klockorna i instrumenteringen är digitala och visar det som behöver visas på ett tydligt och ganska så snyggt sätt. Matar man in det sportigaste "Dynamic"-läget blir dessa ilsket röda och man blir snabbt varse om att det bilen har hoppat in i sitt värstingläge. I övrigt har man en pekskärm på mittkonsolen att leka med. Den är för en gångs skull inte bedrövlig att jobba med som tidigare har varit fallet i Jaguar, även om de har snäppt upp sig de senaste åren. Skärmen reagerar snabbt, den är tydlig och det är inte massa krimskrams-animationer som stör upplevelsen. Testbilen var utrustad med ljus skinnklädsel. Det är jättefint att titta på, fast bara i ungefär tre sekunder. Speciellt om man kör på vintertid och inte är ensam i bilen. Baksätet bjuder på helt okej benutrymme men den sluttande takdesignen gör som väntat att man tappar lite i huvudhöjd. När man ska kliva in möts man också av massa trist plast vid insteget vilket drar ner intrycket en hel del. Framtill sitter man riktigt bra och bekvämt.

Avslutning
Det här med frånpriser är alltid lite kul. En F-Pace kostar från 423 900 kronor. Väldigt mycket pengar redan där, men det är busenkelt att få den siffran att fullkomligt balla ur. Testbilen som var försedd med den stora dieselmotorn kostar från 656 900 kronor och nu börjar det att bli riktigt svettigt. Lägger man då till att den var extrautrustad för, håll i er nu, 274 500 kronor, så landar slutsumman på 931 400 kronor! För att lägga den slanten känns det som att man verkligen måste ha bestämt sig för att man inte ska ha en Porsche Macan eftersom grannen har det.

För att få känslan av Jaguar i F-Pace måste man nog slå till på den bensindrivna och kompressormatade V6:an med 380 hästar. Det är samma maskin som sitter i F-Type S och den är riktigt trevlig. En SUV med massa motor och häftigt ljud är inte vettigt någonstans, men det blir roligare. Det är även en SVR-version av F-Pace på gång som troligtvis blir ganska så hårig. Då kommer nog Jaguaren i modellen fram på riktigt. Väljer du någon av dieselmotorerna nu så får du en trevlig bil med skön komfort, snyggt utseende och något som kanske inte alla andra har. Men det skulle lika gärna ha kunnat sitta ett Range Rover-emblem i fronten. Den eldrivna modellen I-Pace däremot, den kan bli riktigt intressant när den väl dyker upp och då bjuda på något som känns nytt och spännande. Det gör tyvärr inte F-Pace.

Fakta Jaguar F-Pace 3,0 D AWD
Motor: V6, 3,0 liter, dubbelturbo, 300 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,2 sekunder, toppfart 241 km/h.
Drivmedel: Diesel.
Däck och hjul: 255/50 R 20 fram och bak (vinterdäck).
Mått: Hjulbas 2,87 meter, längd 4,73 meter, bredd 1,93 meter, höjd 1,65 meter, vikt 1 884 kilo, bensintank 66 liter, förbrukning 0,6 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 159 gram per kilometer.
Pris: 656 900 kronor.

Läs mer
40.9°
0

Jaguars första SUV kunde lika gärna varit en Range Rover

Jag har kört Jaguar F-Pace

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
28.0°
+
Bobby Green
0

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Easy Allies snackar Mortal Shell
Det gör även andra spelmedier

Mortal Shell är ett nytt soulslike-spel från Cold Symmetry där vi får kontrollera en hjälte som har förmågan att äntra sina fienders döda kroppar. Easy Allies har fått tillbringa lite kvalitetstid med spelet och berättar i videon ovan vad de tycker om spelet. För att göra en lång historia kort så verkar Mortal Shells erbjuda en upplevelse trogen soulslike-genren, men serverar ändå spelmekanik som håller upplevelsen fräsch och utmanande. Ovan har ni som sagt Easy Allies video om Mortal Shell och nedan hittar ni fler previews och gameplay från bland annat IGN, The Escapist, Rock Paper Shotgun och Gamespot. Mortal Shell släpps någon gång nästa år. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Xiaomi visar upp sin första OLED-TV
Ute nu i Kina

Xiaomi överraskar på torsdagseftermiddagen med att presentera en sprillans ny OLED-TV. Enheten är en del av företagets Master Series och i vanligt ordning när det kommer till Xiaomi så verkar det vara en rätt kompetent enhet till ett relativt lågt pris. Enheten går att få med 65 tum stor OLED-panel från LG med trevligheter som 4K-upplösning, uppdateringsfrekvens på 120Hz och panelen kör 10-bit. TV:n har även stöd för alla HDR-standarder och är utrustad med HDMI 2.1, som har stöd för 4K med 120Hz. Enheten kommer även med ordentliga inbyggda högtalare med en uteffekt på 65W och har stöd för Dolby Atmos. Xiaomis nya OLED har börjat säljas i Kina och priset ligger på 12.999 yuan, vilket motsvarar runt 17.000 kronor. När, eller om, enheten kommer till Sverige är för tillfället okänt. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Stort ljud i liten förpackning
Vi har lyssnat på Marshall Emberton

Marshalls utbud av högtalare blir allt större och nu släpper man en liten rackare som man kallar för Emberton. Formatet är ganska likt en klassiker, Bose Soundlink, som var den första lilla högtalaren som fick mig att säga wow. I dag är det vanligt med stort ljud i liten förpackning, men riktigt så liten förpackning som Bose Soundlink är inte så vanligt. Tyvärr. Så när Marshall visade upp Emberton blev jag hoppfull, om den levererar stort ljud är ju det här formatet perfekt. Det är tillräckligt litet för att man verkligen ska kunna ta med sig högtalaren överallt och verkligen bärbart. Formen känner vi igen från Embertons kompisar, enheten är gummiklädd och grillen är gjord av metall både på fram och baksidan. På ena sidan hittar vi en USB-C-kontakt och på ovansidan hittar vi en bluetooth-knapp, en batteriindikator och en superhärlig kontrollknapp i metall som man styr låtar och volym med. Batteritiden är på 20+ timmar och den är IPX7-klassad. Lovande alltså. När man kör igång den låter det klassiska Marshall-ljudet och jag kan ana att den här kommer att låta rätt rejält. Vilket är helt riktigt, när jag kör på lite musik så blir jag på riktigt imponerad över hur stort ljud den levererar. Om man krämar på riktigt får man ett ljud som borde ha behövt en betydligt större kostym. Först över 80-90 procents ljudvolym börjar det spricka lite. Basen hänger dock inte riktigt med resten av ljudets stora kostym vilket inte alls är konstigt med tanken på storleken. Det låter helt enkelt ypperligt för förpackningen, men vill man kräma på så att grannarna hör vad man spelar får man istället köpa Kilburn II men den väger 2,5 kilo istället för 700 gram som Emberton väger. Emberton har inte 360-ljud men väl fram och bakljud så högtalaren kan ställas mitt på bordet och ge glädje åt alla i sällskapet. Prislappen ligger på 1599 kronor vilket är en hundring mindre än Soundlink II och med nästan dubbla batteritiden och ett lite mindre ömtåligt yttre har Marshall skapat en riktigt bra konkurrent. Gillar du Marshalls design och vill ha något i den här storleken finns det inte så mycket att fundera på. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Devolver kommer hålla låda 11 juli
Årets bisarraste spelhappening!

Devolver Digital har en förmåga att leverera de mest bisarra presentationer i samband med E3. Trots att E3 skippats i år kommer Devolver köra sin årliga videopresentation och ge oss en hel del nyheter och trailers om kommande spel från utgivaren. Och förhoppningsvis lär det hela levereras i sann Devolver-anda med en onödig mängd blod och andra underligheter. Ovan kan ni kika på Devolvers urballade presentation från E3 2019. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Ordentlig trailer för The Old Guard
Släpps 10 juli på Netflix

Nästa fredag kommer vi äntligen få dra en kik på Charlize Therons nya fantasyactionrulle The Old Guard och nu har Netflix släppt en ny trailer för filmen. I The Old Guard får vi följa en grupp odödliga legosoldater vars hemligheter riskeras att röjas i samband med ett nytt uppdrag. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

IGN tycker till om Iron Man VR
Helt ok upplevelse!

Inom kort kommer vi få möjligheten att ta oss an rollen som Iron Man i VR-spelet Iron Man VR, men är det värt att lägga vantarna på? IGN har släppt en videorecension av spelet och för att göra en lång historia kort så har utvecklarna gjort ett bra jobb med att få spelaren att känna sig som Iron Man, men uppdragen är lite repetitiva och enformiga i längden. Iron Man VR (jämför priser)släpps i morgon till Playstation VR. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Elbilstillverkaren Byton stänger sin fabrik
I minst ett halvår

Igår drog elbilstillverkaren Byton i stora handbromsen och stoppade all verksamhet i fabriken i Kina. Pengarna har tagit slut och pandemin har kommit som ett slag i sidan på företaget, och fabriken kommer därför att hålla stängt i minst ett halvår. Man har nu sjösatt en krisplan för att få bukt med alla utgifter och en strategisk omorganisation krävs för att rädda företaget från ruinens brant. I början av mars skrev vi att Hedin Bil kommer att sälja Byton här i Sverige. När det nu kommer att ske återstår att se. M-Byte som är den första modellen ut kommer att kosta omkring 600.000 kronor. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Telia måste blockera The Pirate Bay
Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast

Under hösten 2018 dömdes Telia i Patent- och marknadsdomstolen som bestämde att internetleverantören var tvungen att blockera piratsajten The Pirate Bay samt fulstreamingsajter som Dreamfilm. Kort efter det meddelade Telia att de kommer överklaga domen då de inte tolkar lagen på samma sätt som Patent- och marknadsdomstolen. Nu har Patent- och marknadsdomstolen sagt sitt igen och fastställer att Telia måste blockera sidorna. Enligt Patent- och marknadsdomstolen måste blockeringen ske på teknisk nivå och om detta inte görs så måste Telia betala en halv miljon kronor i vite. Tumnagel
-4.4°
+
André Stray
0

Crytek skjuter upp Crysis Remastered efter läckt trailer
Vill förbättra grafiken

Tidigare i april blev det känt att en remastrad version av Crysis skulle släppas under sommaren. Nyligen läckte en trailer för spelet och trailern lämnade en bitter eftersmak hos många tittare. Trailern, som ni för övrigt kan skåda ovan, levererade inte den urläckra grafik spelserien är känd för och vissa hävdar att spelet ser ut som originalspelet med lägsta grafikinställningar. I trailern fick vi reda på att spelet skulle släppas 23 juli, men efter att kritik började dyka upp gällande grafiken i trailern så har Crytek bestämt sig för att skjuta upp releasen på obestämd tid. När nytt releasedatum kommer presenteras är för tillfället okänt, men förhoppningsvis behöver vi inte vänta allt för länge innan vi får lägga vantarna på Crysis igen. Tills dess får vi lira originalversionen. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Kändisar återskapar The Princess Bride
Sånt man kan ägna sig åt under isolering

The Princess Bride, eller Bleka dödens minut som den har översatts till på svenska, är en film baserad på romanen The Princess Bride som William Goldman skrev 1973. Här får vi se när ett gäng kändisar återskapar scener ur den klassiska filmen som släpptes 1987. Bonusklippet på plats tre nedan är hela originalfilmen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft visar upp ny startmeny för Windows 10
Samt uppdaterad Alt-Tab-flik

Microsoft har teasat om en nydesignad startmeny är på ingång till Windows 10 och nu har den äntligen blivit tillgänglig för Insider-användare. Den nya startmenyn skrotar de färggranna rutorna och kör i stället på en mer enhetlig upplevelse med färgteman som matchar varandra bättre. Utöver ny look på startmenyn har alt-tab fått lite mer funktionalitet och visar nu tabbar från Edge så att du lätt kan hoppa mellan dessa utan att behöva ha webbläsaren uppe. Detta låter smidigt om man endast har ett fåtal tabbar uppe, men som tabb-junkie lär man bli rätt överväldigad. Som tur är går detta att avaktivera för att få den traditionella alt-tab-upplevelsen. Nymodigheterna finns tillgängliga i Build 20161 av Windows 10 insider Preview som kör Dev-kanalen. När den nya looken släpps till vanliga användare är för tillfället okänt. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ny båt från Tecnomar och Lamborghini
Inspirerad av hybriden Sián FKP 37

Automobili Lamborghini och den italienska båttillverkaren Tecnomar har tillsammans kokat ihop lyxbåten Tecnomar for Lamborghini 63. Det finns än så länge bara renderingar och en oerhört tacky video på båten men den ska tillverkas. Inspirationen till linjerna ska komma från Sián FKP 37 som Lamborghini presenterade förra hösten. Båten mäter strax över 19 meter i längd och det som driver den framåt är två stycken V12-dieslar från MAN på 24 liter vardera. Dessa ger sammanlagt 4000 hästar vilket gör att den 24 ton tunga båten kan toppa 60 knop (111km/h). Sián är en hybrid men någon sådan teknik har inte fått följa med över till båten. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Xanté nu med karibisk rom
"Modern lyx och elegans"

Päronlikören Xanté kommer nu i en ny version som heter Xanté Rum & Pear. Här har man blandat i karibisk rom och den ska fungera att dricka precis som den är med is eller som ingrediens i en rom-baserad drink. "Med Xanté Rum & Pear adderar vi en modern lyx och elegans till Xantéfamiljen, utan att bli dammiga och traditionsbundna. Vi fortsätter göra saker på vårt sätt och skulle aldrig låta idéer om hur saker och ting ”borde” göras hindra oss. Nu utvecklade vi en lyxig likör med smak av päron och karibisk rom, den blev en lysande, och då ska folket få ta del av den." Artikeln har nummer 82861-02 och för en flaska på 500 milliliter får man betala 254 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

James Blake gör cover på Come As You Are
Lugn och skön

En av James Blakes följare på Instagram efterfrågade en lugn cover på Nirvanas klassiker Come As You Are och James levererade då detta. Originalet har ni nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Tre spelbord i ett
Tar upp rimligt med plats

Drömmen är att äga en Ferrari, ha en pool och kanske ett eget flygplan. Eller bara kunna bo så stort så att man kan ha ett rum för en onödigt stor sak att umgås kring. Men ska man välja biljard, pingis eller shufflepuck? Med det här bordet från Triumph behöver man inte välja. Prislappen, på Walmart av alla ställen, ligger på 858 dollar så man ska kanske inte tro att det ersätter det bästa av biljardbord och pingisbord, men det duger nog åt glada amatörer. Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg

Ny chans att köpa legendariska sneakers
Klarna och HighSnobiety kör raffle

Har ni varit inne och nosat på sneakersvärlden de senaste åren så har ni troligtvis stött på åtråvärda skor som Adidas Yeezy Boost 750 OG, Acronym x Nike Presto Mid och Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago. Skorna släpptes i ett väldigt begränsat antal och folk köpte skorna som galningar och sålde vidare dessa för tusentals dollar. Nu har Klarna och HighSnobiety meddelat att de kommer ge sneakerfans en ny chans att lägga vantarna på de legendariska skorna i en ny raffle som kommer dra igång på torsdag. Mer specifikt kommer det gälla dessa modeller som du kommer ha chans att lägga vantarna på för butikspris: Adidas Originals Yeezy Boost 750 OG (2015) Acronym x Nike Presto Mid (2016) Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago (2017) Sean Wotherspoon x Nike Air Max 97/1 (2017) Daniel Arsham x Adidas Futurecraft 4D (2018) Utlottningen kommer starta på torsdag 14:00 och kommer vara öppen fram till 6 juli. De som vinner lottdragningen kommer meddelas 30 juli. Tumnagel
31.7°
+
André Stray
0

Under Armour släpper mask för träning
Sålde slut på en timme

I Sverige pågår diskussionen om mask är nödvändigt eller inte men i många andra länder är det tvång på mask. Om man ska träna är det viktigt att hitta en som verkligen passar och nu släpper Under Armour sitt alternativ. Enligt dem så är deras mask bra för luftflödet, ska sitta bra och inte kännas så varm. Den går också att tvätta och därmed återanvända, vilket är bra med tanke på att den kostar 30 dollar. Första omgången sålde hur som helst slut på en timme och de finns just nu bara på förhandsorder i USA. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Mer skate med Manramp
Det är dags igen

Det är nu några år sedan vi senast såg den mänskliga skateboardrampen och hans vänner. Nu är gänget tillbaka med nya äventyr och så här ser det ut 2020. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Skaparen av I love New York-loggan är död
Hej då Milton Glaser

Milton Glaser, skaparen av den ikoniska I love New York-loggan, är död. Han dog på sin födelsedag, som var i går, och blev 91 år gammal. Förutom att ha skapat New York-loggan känner vi även igen logotyper som Brooklyn Brewery och DC Comics och den psykedeliska postern med Bob Dylan. Glaser startade även New York Magazine tillsammans med Clay Felker. Tumnagel
75kg
+
Roger Åberg