m

Jaguars första suv är här
F-Pace visar upp sig

Jaguars första suv är här
Bil / Jaguar

Nu är den här - Jaguars första suv F-Pace. Trots lite bulligare form och högre markfrigång går det inte att ta miste på att det handlar om en Jagga, fronten ser ut som en XF och baken som en F-Type. Räcker det för att sno kunder från tyskarna tro?

Enligt Jaguar är bilen en performance crossover och inte en suv men vi alla vet ju hur det ligger till. Visst bjuder den på prestanda men det är fortfarande en hög och tung kloss som ska baxas omkring. Målet är dock tydligt - det här är en direkt konkurrent till Porsche Macan men den ska vara ännu sportigare. F-Paces kaross och chassi är byggt i aluminium och tjänstevikten ligger på mellan 1 665 och 1 884 kilo beroende på vilken version man rattar. Bilen mäter in på 4.73 meter i längd, 1.93 i bredd, 1.66 i höjd och axelavståndet är 2.87 meter. I bagagerummet ska man få in 650 liter bagage.

Under huven finns det fyra olika motorer att välja mellan - två dieslar och två bensinare. Instegsversionen bjuder på en 2-liters diesel som ger 180 hästar och 430 Nm och drivningen sker på bakhjulen via en sexpetad manuell låda - fyrhjulsdrift finns dock som tillval och då kan man även få en åttastegad automatlåda. Förbrukningen anges här till 0.49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Sen har vi en större diesel på 3.0 liter som ger 300 hästar och hela 700 Nm. Till den kopplas endast den åttastegade automatlådan. Vill man köra på bensin är det kompressorladdad sexa på 3.0 liter och 340 eller 380 hästar som gäller. Båda har samma vridmoment - 450 Nm och till dem kopplas också den åttastegade automaten. 380-hästaren gör 0-100 km/h på 5.5 sekunder och toppar 250 km/h.

Teknikens Värld var på plats vid avtäckningen och hur det var kan du läsa om på länken nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Jaguar F-Pace är en performance crossover som är utformad och konstruerad för att erbjuda den flexibilitet, lyhördhet och förfining som kännetecknar alla Jaguarer, tillsammans med oöverträffad dynamik och vardaglig mångsidighet.
Helt nya F-Pace är utvecklad med Jaguars Lightweight Aluminium Architecture och kombinerar rena linjer, ytor och proportioner med F-Type-inspirerade funktioner som de mäktiga bakflyglarna, luftutsläppen i skärmarna och den distinkta bakljusgrafiken.
Den djärva frontgrillen och kraftfulla motorhuven antyder potentialen i motorer som den kompressormatade V6:an på 380 hk. Komponenter som smäckra LED-strålkastare, smidda 22-tumshjul och det korta främre överhänget förverkligar designvisionen från konceptbilen C-X17 i produktion.
Helt nya F-Pace har plats för fem personer med kompromisslös komfort. Interiören utgörs av en perfekt kombination av förstklassiga material och finish, utsökta detaljer, komfortfunktioner som uppvärmda, elektriskt fällbara baksäten och spjutspetsteknik, inklusive infotainmentsystemet InControl Touch Pro och den 12,3-tums virtuella instrumentpanelen i HD.

”Genom att vi hållit fast vid våra klassiska designprinciper har helt nya F-Pace blivit direkt igenkännlig som en Jaguar. Den erbjuder allt utrymme du kan förvänta dig – och mer – men på grund av vår stringenta inställning till ytor, proportioner och renhet i linjerna, har vi, enligt min uppfattning, designat det mest välbalanserade och attraktiva fordonet i sin klass.”
Ian Callum, Director of Design, Jaguar

Lättviktsarkitekturen i aluminium gav design- och ingenjörsteamen en idealisk utgångspunkt. Bilen designades från grunden med en modulär struktur, så att hjulen skulle kunna placeras exakt där de bäst kan leverera de proportioner, den dynamik och de praktiska funktioner som krävs av en prestandacrossover.
Dess hjulbas och spårvidd finns inte på någon annan Jaguar. Med 4 731 mm längd och en hjulbas på 2 874 mm, erbjuder helt nya F-Pace en elegant profil och det korta främre överhäng som kännetecknar Jaguars design samt en ovanligt rymlig interiör.
Baksätets knäutrymme är klassledande och bagageutrymmesvolymen är otroliga 650 liter.
Den lätta, styva karossen består av 80 procent aluminium och är segmentets enda aluminiumintensiva skalkonstruktion. Användningen av komposit i bakluckan och magnesium i till exempel bilens tvärbalk ger ytterligare viktbesparingar.
Resultatet blir att den bakhjulsdrivna modellen med 180 hk diesel och manuell växellåda väger så lite som 1 665 kg och har ett CO2-utsläpp på bara 129 g/km. Med den kompressorladdade V6-bensinmotorn från F-Type under den välformade motorhuven i aluminium, kan helt nya F-Pace accelerera från 0–100 km/h på bara 5,5 sekunder innan den når den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h.
Karossens höga vridstyvhet, som möjliggör användning av dubbla tvärlänkar i den främre hjulupphängningen – hämtat från F-Type – och den sofistikerade Integral Link-fjädringen bak, ger oöverträffad prestanda. Tillsammans med Torque Vectoring som standard och elektrisk servostyrning är systemet inställt för att ge optimal känsla och respons, något som gör helt nya F-Pace till ett riktmärke för köregenskaper.
Till och med instegsmodellen är försedd med enrörs stötdämpare som standard, men för ännu bättre väghållning mäter det elektroniskt styrda Adaptive Dynamics-systemet karossens och hjulens rörelser 100 respektive 500 gånger per sekund, vilket säkerställer optimala dämpningskrafter under alla förhållanden.

För de verkliga bilentusiasterna finns Configurable Dynamics: Med den här funktionen, som först kom till användning i F-Type, kan man göra individuella inställningar för gasspjället, den automatiska växellådan, styrningen och, om bilen är utrustad med det, Adaptive Dynamics-systemet.
Tack vare dynamiksimuleringar med den senaste Computational Fluid-tekniken och tillämpning av lärdomarna från XE och nya XF, har helt nya F-Pace en luftmotståndskoefficient på bara 0,34, vilket sänker bränsleförbrukningen och förbättrar köregenskaperna. Fordonet är också konstruerat för exceptionellt bra väghållning med utmärkt balans mellan front och bak, vilket resulterar i bättre styrkänsla och stabilitet vid högre hastigheter.

”Helt nya F-Pace är en Jaguar som kunder runt om i världen har efterfrågat. De mål vi ställde upp är bland de mest utmanande vi någonsin haft, men jag är stolt över att säga att helt nya F-Pace uppfyller eller överträffar vartenda ett av dem.
Det här är en performance crossover med enastående dynamik, men som även levererar en jämn och tyst bilåkning. Den F-Type-inspirerade designen kombinerar ett påfallande utseende med rymlig interiör och ett ovanligt stort bagageutrymme. Tillsammans med vårt helt nya infotainmentsystem, vår mest avancerade fyrhjulsdrift och en enastående uppsättning aktiv säkerhetsteknik blir varje resa med helt nya F-Pace en bättre och mer givande upplevelse.”
Kevin Stride, Vehicle Line Director, Jaguar F-Pace

Helt nya F-Pace:s fyrhjulsdrift (AWD) med torque-on-demand är Jaguars hittills mest avancerade och har den högsta vridmomentkapaciteten. Den har ett egenutvecklat styrsystem som först togs fram för F-Type AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). IDD bevarar smidigheten och känslan med bakhjulsdrift men kan smidigt överföra vridmoment till framhjulen för att utnyttja prestandafördelarna med extra dragkraft, på alla underlag och i alla väder.
Adaptiv Surface Response (ASR), som utvecklats från Land Rovers patenterade, prisbelönta Terrain Response-teknik, gör AWD-systemet ännu effektivare vid krävande förhållanden. ASR är inbyggt i Jaguar Drive Control och identifierar Typen av underlag och optimerar kraftfördelningen i drivlinan och Dynamic Stability Control-systemet. ASR, som först lanserades i helt nya XF, har förbättrats genom ett tredje läge avsett för djup snö och grus.

En annan världsledande teknik utvecklad för ogynnsamma förhållanden är All Surface Progress Control (ASPC). För att få ut mesta möjliga av väggreppet styr ASPC automatiskt gaspådraget och bromsarna vilket gör att föraren bara behöver styra fordonet. ASPC är aktivt mellan 3,6 och 30 km/h och föraren ställer in önskad hastighet via farthållarens reglage. ASPC är kompatibelt med bakhjuls- och fyrhjulsdrift.
För förare som vill uppnå liknande resultat men som ändå vill använda gaspedalen finns Low-Friction Launch (LFL). Den här funktionen fördelar gaspådraget progressivt, vilket gör bilen lättare att styra och helt nya F-Pace är den första Jaguaren som erbjuder detta.
Helt nya F-Pace har utformats för att uppfylla världens strängaste säkerhetsstandarder och har exceptionella skyddsnivåer för förare, passagerare och fotgängare. Standarden för aktiv säkerhet är lika hög, tack vare en hel svit avancerade förarassistanssystem. Den toppmoderna stereokameran som Autonomous Emergency Braking-systemet är uppbyggt kring, har nu en funktion för att känna av fotgängare – något som Jaguar är först med. Stereokameran möjliggör även filbytesvarning, filhållningshjälp, vägmärkesidentifiering, smart hastighetsbegränsning och förarövervakning.
Viktig information som fordonshastighet och hastighetsbegränsning kan via laserteknik projiceras direkt på vindrutan i förarens siktlinje. Kontrastrika färgbilder kan också visa inställningarna för farthållaren liksom navigationsanvisningar. Jämfört med konventionella system, är lasertekniken mindre och lättare och bilden förblir tydlig även i starkt solljus.
Infotainment- och kommunikationstekniken är lika avancerad. Premiumsystemet InControl Touch Pro är uppbyggt kring en 10,2-tums pekskärm med en kraftfull fyrkärnig processor och en SSD-hårddisk. Användargränssnittet är intuitivt, grafiken skarp och otroligt responsiv. Navigeringen kan också visas i fullskärmsläge – i 3D – på den virtuella 12,3-tums instrumentpanelen i HD.
Helt nya F-Pace innebär också världspremiär för Jaguars Activity Key. Ett vattentätt, stötsäkert armband med inbyggd transponder, den första wearable-tekniken i detta segment, stöder en aktiv livsstil eftersom den gör att nyckelfjärrkontrollen kan vara säkert inlåst i fordonet – ovärderligt vid friluftsliv som till exempel surfning eller kajakpaddling.

När man låser helt nya F-Pace med Activity Key avaktiveras alla nyckelfjärrkontroller inuti bilen. Activity Key använder samma radiofrekvenser som de övriga nycklarna och används för att låsa och låsa upp fordonet genom att man håller den nära J:et i Jaguar på bakluckan. Activity Key har inget batteri, så du behöver aldrig tänka på att byta ut det.

Modellsammanfattning
Helt nya F-Pace innefattar: F-Pace Pure, F-Pace Prestige, F-Pace Portfolio, F-Pace R-Sport och F-Pace S
Följande drivlinor erbjuds: 180 hk 2.0-liters diesel med manuell bakhjuls-/fyrhjulsdrift eller automatisk fyrhjulsdrift 300 hk diesel med automatisk fyrhjulsdrift; 340 hk och 380 hk 3,0-liters bensinmotor med automatisk fyrhjulsdrift
Helt nya F-Pace tillverkas på Jaguar Land Rovers Solihull-fabrik i likhet med sportsedanen Jaguar XE.
46.2°
0

Jaguars första suv är här

F-Pace visar upp sig

EU planerar regleringar för hur AI får användas
AI-system kan förbjudas på vissa områden i EU

Nästa vecka förväntas EU presentera förslag på en lång rad regleringar över hur företag, myndigheter, stater och andra ska få använda applikationer baserade på artificiell intelligens i EU-länderna. En version av förslaget som EU tros komma att presentera har redan läckt ut och hittas i sin helhet på länken nedan. Bland förslagen finns bland annat att det ska bli förbjudet att använda AI-applikationer för "diskriminerande övervakning" av personer och att använda AI för att avgöra någons kreditvärdighet. Vidare föreslås det att det ska krävas särskilda tillstånd för att använda biometriska system på allmänna platser, system som till exempel använder sig av ansiktsigenkänning, samt att system som använder sig av AI ska upplysa användarna om detta om det inte är uppenbart. Enligt förslaget så planerar EU även att skapa något som man kallar för "European Artificial Intelligence Board". Där ska representanter från alla EU-länder hjälpa till med att bedöma vilka AI-system som kan anses utgöra en risk och komma med rekommendationer hur dessa ska hanteras. Skulle EU:s "AI-lagar" förverkligas ska företag, myndigheter och andra som bryter mot dessa kunna bötfällas med upp till 4 procent av sin globala årsomsättning, ett bötesstraff som liknar det som kan drabba företag som bryter mot EU:s GDPR-lagar. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oxenfree II: Lost Signals presenterat
Night School Studios kritikerrosade spel får uppföljare

Oxenfree släpptes för fem år sedan och lyckades imponera på praktiskt taget alla som lirade spelet. Nu har utvecklarna Night School Studios meddelat att spelet kommer få en uppföljare som kommer släppas senare i år till Nintendo Switch och PC, men med stor sannolikhet även till andra plattformar. Vad som kommer hända i uppföljaren är lite okänt. Första spelet hade en rad olika slut beroende på vad för val du gjorde, men hur dessa kommer påverka uppföljaren är lite oklart. Oxenfree II: Lost Signals kommer i alla fall utspela sig fem år efter originalspelet och vi kommer få ta kontroll över en ny karaktär vid namn Riley som beger sig till sin hemstad Camena för att undersöka lite mystiska radiosignaler. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

EU inför gemensant vaccinpass
Kan landa i våra mobiler i slutet av juni

EU har beslutat att införa ett gemensamt så kallat vaccinpass vilket kommer att gå under namnet "Grönt certifikat". Certifikatet kommer att visa om en person har blivit vaccinerad mot covid-19, testat negativt mot covid-19 och/eller tillfrisknat från covid-19. Det handlar om ett digitalt certifikat som kommer att förvaras på användarens mobiltelefon. Det kommer att gälla i alla EU-länder samt Norge, Island, Lichtenstein och Schweiz. Sverige kommer att investera 30 miljoner kronor på att bygga infrastrukturen för att hantera det gröna certifikatet för svensk del. Den 26 juni ska certifikatet börja gälla och gå att börja använda om alla tekniska bitar är på plats, något som de förhoppningsvis kommer att vara i Sverige. Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till DN: "Vi ligger i framkant eftersom att vi redan har förberett för det här utdraget ur vaccinationsregistret. Den 26 juni ska det förhoppningsvis finnas möjlighet för alla svenskar att kunna ha det gröna certifikatet i sin mobil." Här ovanför kan ni kolla in en informationsfilm om det gröna certifikatet från EU. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter ska kolla närmare på sina fördomsfulla algoritmer
Och dela resultatet med användarna

Förra året var det en del rubriker om att Twitters bildbeskärningsalgoritm tydligt prioriterade vita människor framför dem med mörkare hudfärg när bilder skulle beskäras till passande format på tjänsten. Då lovade Twitter att de skulle förändra sin algoritm genom att ge användaren mer kontroll över beskärandet. Nu har Twitter meddelat att lanserat initiativ Responsible Machine Learning Initiative som ska analysera algoritmer som anses fördomsfulla så de slutar vara det. Detta initiativ ska också hålla koll på det här med innehållsrekommendationer baserade på politisk ideologi. Tanken är att Twitter ska vara transparenta med detta vilket innebär att slutanvändaren ska få ta del av initiativets slutsatser. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Idag är sista ansökningsdagen för utbildning i höst
Vad ska du plugga?

Vill du expandera din kunskap, ta nästa steg i livet eller bara göra någonting nytt? Då kan det vara värt att ansöka eftergymnasial utbildning. Och om du känner suget så är det värt att göra det ganska omgående då det är sista ansökningsdagen idag för höstens kurser och utbildningar. Via länken här nere till vänster hittar ni samtliga utbildningar ni kan söka. Och ni som redan är färdigutbildade: Har ni några tips om vad man ska välja? Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

En trailer för House of the Dead: Remake
Party like it's 1996

I går kväll bjöd Nintendo på ett sådant där Indie World där man visade en mängd indiespel som är på gång för plattformen. Under detta jippo visade man bland annat upp den första trailern för House of the Dead: Remake vilket är precis som det låter, en uppdaterad version av arkadspelet House of the Dead från 1996. Något släppdatum för spelet gavs ej förutom att det ska släppas till Switch senare i år. En ny version av House of the Dead 2 är också på gång och även där är det oklart när det släpps. Annat skoj som visades upp på Nintendos indie-jippo var Labyrinth City (baserat på Pusseldeckaren Pierre-böckerna), Oxenfree 2: Lost Signals och Fez för Switch som släpptes i eShoppen i går. Du kan beskåda gårdagens Indie World i sin helhet i klippet nedan. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Urbanista släpper lurar som inte behöver laddas
Med svensk teknik

Hörlurar som inte behöver laddas, hur låter det? Vi har tidigare här på Feber skrivit om det svenska bolaget Exegers mjuka material Powerfoyle som kan ladda teknik, till exempel ett par hörlurar. JBL var på gång med ett par tidigare, men de kom aldrig, och vi har tidigare skrivit om en hjälm från POC som ska använda tekniken. Nu släpper Urbanista ett par hörlurar som använder sig av tekniken. Det den gör är att om man spenderar en timme i solen så får man två timmars speltid. Men materialet hämtar även energi från viss typ av belysning och från solljuset inne, så lägg hörlurarna på en ljus plats och du får helt enkelt speltid helt gratis. Lurarna spelar så klart också musik och har aktiv brusreducering, transparent läge och känner av att de sitter på öronen. Prislappen ligger på 1999 kronor. Tumnagel
51.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Krösatågen blir lingonfärgade
Så klart!

Nu är upphandlingen av 28 nya Krösatåg klara. Det är Region Kalmar län som tillsammans med Region Blekinge, Kronoberg, och Jönköping som har upphandlat och de nya tågen kommer att kosta tre miljarder kronor. Vinnare av upphandlingen blev CAF. Enligt Region Kalmars pressmeddelande har man fokuserat på bekvämlighet, komfort och utrymmen har varit viktigare än att maximera antalet sittplatser. Av de 28 nya tågen är 19 elektriska, 76 meter långa och har en topphastighet på 200 km/h. Sju av tågen är bimodala och går både på el och med förbränningsmotor. De är 67 meter långa och topphastigheten är 200 km/h när de går på el och 140 km/h när de går på förbränningsmotor. De första tågen levereras 2024. De elektriska tågen har 190 sittplatser och de bimodala 140. Man anpassar inredningen efter att en resa ska vara i ungefär två timmar, så stolarna kommer att vara ställbara och det finns strömuttag och wifi ombord. För oss som inte är från trakten så betyder kröson lingon och man kallar dem det för att de förr i tiden användes för att åka och plocka just lingon. Därför heter de Krösatågen och därför är de lingonfärgade. Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0

Roll7 presenterar OlliOlli World
Mer skatespel till folket!

Roll7 har tidigare levererat riktigt underhållande skatespel i OlliOlli-serien och nu är en sprillans ny titel i serien på ingång. OlliOlli World heter spelet och efter att ha kikat på trailern så lär det kort och gott bli ett av världens mest visuellt tilltalande skatespel. Precis som tidigare OlliOlli-spel är det ett primärt ett side-scroller-spel där du konstant är i rörelse och gör flådiga tricks, men den här gången har utvecklarna lagt till lite extra djup i spelvärlden. Bland annat kommer banorna erbjuda förgreningar och halfpipes som låter dig ta olika vägar på banorna. OlliOlli World kommer släppas till PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, PC och Nintendo Switch i vinter. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Rick and Morty kommer till Rainbow Six: Siege
Wat?

Om man nu kände att ens Rainbow Six: Siege hade på tok för lite Rick and Morty i sig kan man numera lugna sig. De animerade figurerna är nu tillgängliga i Ubisofts onlineskjutare i form av kosmetiska prylar för Smoke och Sledge. Både Smoke Pickle Rick och Sledge Gromflomite kommer kosta 2 160 R6 Credits. Ett pakt med 2 670 R6 Credits säljs för 209 kronor. Tumnagel
35.8°
+
Frode Wikesjö
0

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här städar du din dator
Från fysisk skit

En dator som man håller på och pillar på hela dagarna blir så småningom skitig och behöver rengöras. Här går kanalen Created Labs igenom vad man behöver för att göra rent datorn på ett enkelt och säkert sätt. Med lite isopropanol, skärmrengöring och tryckluft så har man allt man behöver. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Rickard Olsson vill modernisera vetgirig.nu
Tar Kickstarter till hjälp

Vetgirig.nu har funnits typ hur länge som helst, i hela 18 år faktiskt. Men nu är det dags för en ansiktslyftning och det tycker framförallt Rickard Olsson, känd från frågesportprogrammet Vem vet mest. Därför har han tagit kontakt med skaparna av siten, Conny och Danne, för att fixa detta och nu tar man Kickstarter till hjälp för att få till det hela. Planen är att fixa till sajten men också ta fram en ny app. Man har redan börjat skissa på det hela, men behöver som sagt kapital för att komma i mål. För en halv miljon kommer man att få till en ny version av sajten, för 1,5 miljoner fixar man sajten och får ut version av appen och får man in ännu mer pengar kommer fler funktioner att bli verklighet. Just nu har vetgirig.nu över 234.000 frågor i sin databas och knappt 15.000 medlemmar. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
66kg
+
Roger Åberg

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
170kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö