m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Hyundais nya crossover heter Bayon
Lanseras nästa år

Hyundai har en ny crossover på gång och nu får vi reda på att namnet på den blir Bayon. Bilen kommer att lanseras under första halvan av nästa år och det blir en helt ny modell bland tillverkarens SUV-utbud. Den nya bilen är i B-segmentet och det blir en instegsversion för suvarna. Namnet är inspirerat av den franska staden Bayonne som ligger mellan Atlantkusten och Pyrenéerna. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du bygga din Rivian R1S och R1T online
Lek loss med konfiguratorn

För två veckor sedan fick vi reda på vad Rivians kommande modeller ska kosta och nu har man dragit igång konfiguratorn för pickupen R1T och för suven R1S. Först att lanseras är R1T Launch Edition som kommer i juni nästa år men denna är redan färdigspecad och går inte att ändra något på. Efter det kommer R1S Launch Edition att släppas i augusti. Bland bilderna ser ni hur jag har specat "mina" bilar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

BMW:s svar på kritik kring iX: "OK, Boomer"
Smart!

För en vecka sedan presenterade BMW den helt nya eldrivna suven iX. Man har tagit fram bilen för att folk vill ha såna här fordon, men trots detta fick modellen massiv kritik. Kanske har det att göra med att den ser ut som en förvuxen bäver som ingen människa någonsin vill ses framföra på upplysta gator? BMW tror dock inte att det är därför man fått all denna kritik, utan för att en del helt enkelt inte fattar att det här är vad folket vill ha. Så som svar på all kritik säger man helt enkelt "OK, Boomer". Det är ett uttryck som blev poppis att slänga sig med för ett år sedan och fungerar typ som att säga "Jag hör vad du säger men jag skiter i det, eftersom du är en gamling". Boomer kommer från baby boomers-generationen och syftar på folk som föddes 10-20 år efter andra världskriget. Det här gänget ska alltså inte fatta någonting och därmed är deras åsikt inte så viktig. Men vilka är det egentligen som har pengar att köpa en sån här ny flådig BMW? Hrm... OK, Boomer.And what’s your reason not to change?The first-ever BMW iX.https://t.co/NhWosxWcxK#NEXTGen #THEiX pic.twitter.com/5Fvndzlzvi— BMW (@BMW) November 15, 2020 Tumnagel
10.7°
+
Bobby Green
0

Nissan teasar nya Qashqai
Lanseras nästa vår

Qashqai är en av Nissans absolut bäst säljande modeller. Den lanserades 2007, 2014 kom generation två och i vår lanseras generation tre som man nu har börjat teasa lite. Den här bygger på en ny plattform, har förbättrade köregenskaper, ny teknik och mer utrustning än tidigare. Nya Qashqai kommer att erbjudas med två stycken olika motoralternativ. Den ena är en 1,3-liters turbomatad bensinare med mildhybridsteknik och två olika effekter. Det andra alternativet är hybrid som använder sig av e-Power-systemet. Här kombineras en elmotor, en generator, en växelriktare och en bensinmotor. Men det handlar alltså inte om en laddhybrid utan en vanlig hybrid utan sladd. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Rivian presenterar priserna för R1T och R1S
Kostar från 67.500 dollar

Nu berättar Rivian mer om de kommande modellerna R1T och R1S. Den 16 november kommer de som förhandsbokat att få tillgång till konfiguratorn online och kan börja speca sin bil. Den 23 november öppnar möjligheten för alla. Priset kommer att börja på 67.500 dollar för pickupen R1T och 70.000 dollar för suven R1S. Dessa instegsversioner kommer dock inte att lanseras förrän i början av 2022. Först ut är Launch Edition som kommer att levereras i juni nästa år om du valt en R1T och i augusti nästa år om du valt en R1S. Dessa kostar istället 75.000 dollar respektive 77.500 dollar. R1T blir då den första eldrivna pickupen på marknaden och räckvidden enligt den amerikanska körcykeln EPA ska ligga på runt 48 mil. Om man kommer att kunna köpa Rivians modeller i Sverige är fortfarande oklart. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.6°
+
Bobby Green
0

Bilder på nya Hyundai Tucson i N Line-utförande
Tuffar till suven en aning

I september drog Hyundai täcket av helt nya Tucson. Och även om den inte kommer att släppas i en sportig N-version kommer den dyka upp som N Line. Det innebär lite fräsigare utseende men ingen vassare motor under locket. Nu får vi se de första teaserbilderna på hur bilen ser ut och den får bland annat större fälgar och biffigare kjolpaket. Man lovar även unika färgval och utrustning. Tucson N Line kommer att lanseras under nästa vår. Något pris har vi dock inte fått än. 2022 lovar Hyundai att man ska erbjuda sju stycken N eller N Line-versioner. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Lotus kommande SUV blir strikt eldriven
Får upp till 750 hästar

Lotus är i full fart med att utveckla sin SUV som ryktas få namnet Lambda. Den ska lanseras 2022 och det senaste ryktet kring bilen är att den blir strikt eldriven och att toppversionen kommer att bjuda på 750 hästar. Tidigare förväntades bilen komma med förbränningsmotorer och som laddhybrid men så kanske det alltså inte blir. Eldrivna bilar är som ni säkert redan vet på starkt intåg och då måste även en liten tillverkare som Lotus kunna erbjuda något i den klassen. När de nu ändå har bestämt sig för att göra något så knasigt som en SUV är det ju lika bra att gå hela vägen. Bilen kommer att baseras på SEA-plattformen som vi ser bild på här. Lotus säljer 3500 stycken bilar om året och man räknar med att den siffran ökar till 5000 stycken när suven väl är här. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den äntligen här - Aznom Palladium
Überlyx-suvcoupén

I somras fick vi se renderingar på Aznom Palladium för första gången. Och vad är detta för bil egentligen? Tillverkaren själv beskriver den som en "hyper-limousine that is capable of traversing any terrain". Nu är skapelsen i alla fall officiellt presenterad och i princip handlar det om en Ram 1500 som fått nytt utseende och proppats med lyx. Jag kan inget om design men jag misstänker att de som ritat formerna på denna antingen luktat lite väl mycket på glöggen eller så har de innan de började helt enkelt bytt ut ögondropparna mot syra. Syftet med den här bilen är som tur är att hänga på insidan, och då slipper man ju se hur den ser ut på utsidan. Här ska baksätesåkarna kunna färdas fram i lyx och flärd och allt man kan tänkas behöva ska finnas på plats. En stor soffa i skinn och förvaringsutrymmen för sprit finns så här ska man nog kunna trivas. Ljudsystemet kommer från Harman Kardon och det finns två stycken Microsoft Surface Pro X-plattor att leka med. Det finns även en klocka i guld och palladium att kika på. Denna går att plocka bort och även använda i hemmet om man vill lyxa till det lite där också. Under huven sitter en V8:a på 5,7 liter som fått dubbla turbosnurror på sig. Effekten nu anges till 710 hästar och 950 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 210 km/h. Ekipaget väger in på 2,65 ton och får hjälp att stanna av Brembo-bromsar med sexkolvsok och 408 millimeter stora skivor fram. Bak sitter det fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Man räknar med att köparna kommer från Kina, Ryssland, Mellanöstern och USA. Tumnagel
11.5°
+
Bobby Green
0

BMW kommer visa upp iNext den 11 november
En ny eldriven crossover

iNext är namnet på BMW:s kommande helt eldrivna crossover. Nu får vi reda på att premiären av den kommer att äga rum nästa vecka den 11 november. Samma dag kommer även BMW Motorrad presentera en ny motorcykel. Den 17 november ska även Mini presentera något nytt. Gällande iNext så visar spionbilder att den får en helt stängd grill som ska likna den på nya 4-serie till utseendet, en ganska brant vindruta och en sluttande taklinje. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ingen behöver en SUV
Det räcker med en gammal Volvo XC70

Många tror att de behöver en SUV för att ta sig fram på vägarna, men 99,99 procent av dessa kör troligtvis mest på asfalterade vägar och kanske någon enstaka gång på grusväg. Men det är bekvämt att sitta lite högre och fyrhjulsdrift "ska man ju ha för det sa min granne Bert-Evert". Men räcker det egentligen inte bara med en 13 år gammal Volvo XC70? Själv går jag och drömmer om ett välvårdat exemplar av första generationen Volvo V70 XC innan den bytte namn till XC70. Givetvis ska den ha tvåtonslack, helst den som är brun upptill och grå nedtill. Ja jag vet att Viskokopplingen är skit, men jag vill ha en ändå. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Mitsuoka ger ny Toyota RAV4 retro-utseende
Ser ut som en klassisk amerikansk SUV

Även om SUV:ar är hetare än någonsin just nu är det knappast något nytt. På 80- och 90-talet florerade mängder av denna biltyp i USA och Jeep Cherokee XJ från 1984 anses vara den första suven så som vi känner dem idag. En fyrkantig låda med bra markfrigång och fyrhjulsdrift. Så ser det ju kanske inte riktigt ut idag när det finns hur många som helst att välja mellan och den ena har mer sluttande taklinje än den andra och många driver endast på framhjulen. Gillar man hur det var förr fast ändå vill köra omkring i en ny bil kan det japanska företaget Mitsuoka hjälpa dig. De har flera retrostylade byggen att erbjuda och den senaste är Buddy. Här har man tagit en ny Toyota RAV4 och försökt att få den att efterlikna en sån där kantig amerikansk SUV från 80/90-talet. Bilen har fått en betydligt plattare och kantigare front med fyra stycken rektangulära strålkastare och en stor kromad grill. Här sitter även som sig bör en stor kromad stötfångare. Baken är också omgjord men där har i alla fall jag ingen aning av vad som hände - för här ska det ju givetvis också vara kantigt och inte som vi ser här. Bakljusen ska vara stående men ha en mycket kantigare design och sen ska det helst vara en tvådelad baklucka också. Men jag antar att man inte kan få allt här i livet. Vad Mitsuoka tar för att göra så här med RAV4:an framgår tyvärr inte. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Genesis visar bilder på den kompakta suven GV70
Börjar säljas nästa år

Hyundais lyxmärke Genesis visar nu modellen GV70 som är en hyfsat kompakt SUV som anammar samma designspråk (Athletic Elegance) som den större suven GV80 och sedan-syskonen G70 och G80. Jämfört med GV80 har GV70 en något slankare taklinje som så många tycker är populärt nu för tiden. Genesis delar än så länge bara med sig av bilder på utsidan av bilen och ingen övrig information. Suven baseras på G70 och den lär erbjuda samma drivlinor som denna, vilket innebär en turbomatad fyra på 2,5 liter eller en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter. Till detta kopplas antagligen en åttastegad automatlåda. Om inte drivningen sker på alla fyra hjul som standard lär det finnas som tillval. Lanseringen ska ske någon gång under början av nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har levererat 14.000 stycken ID.3 i Europa
På sex veckor

För sex veckor sedan började kunder i Europa att få sina ID.3. Nu har Volkswagen lyckats leverera 14.000 stycken och det här är bara början. 38.000 stycken är beställda vilket innebär att det för tillfället återstår 24.000 stycken. Volkswagen vill att ID.3 ska bli Golfen för den eldrivna generationen och att modellen ska bli en vardagsbil för många. Härnäst på tur står den kompakta suven ID.4 som kommer dyka upp hos de första kunderna runt årsskiftet. År 2024 ska Volkswagen ha investerat 33 miljarder euro i "e-mobility" vilket man hoppas ska göra att man blir marknadsledaren inom batteridrivna fordon. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter E-Pace
Kommer nu som laddhybrid

För tre år sedan presenterade Jaguar den kompakta suven E-Pace och nu har det blivit dags för den att få sig en uppdatering så att den bättre matchar det övriga utbudet. Förutom lite nytt utseende här och där är det som vanligt mer teknik som gäller. Framtill hittar vi en ny stötfångare, annan design på grillen och dess nät och nya LED-strålkastare. Baktill finns också nya LED-lampor som inspirerats av de som sitter på den eldrivna modellen I-Pace. Insidan ska nu kännas mer premium än tidigare och här finns bland annat en ny kurvad skärm på 11,4 tum för infotainmentsystemet, en ny växelväljare och en trådlös laddplatta för telefonen. Det sitter även en ny ratt. Motormässigt är en nyhet E-Pace 300 Sport som har en turbomatad fyra med mildhybrid-teknik, 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det erbjuds även en laddhybrid-version som kallas för P300e. Den kombinerar en trecylindrig bensintrea på 1,5 liter som ger 200 hästar med en elmotor som ger 109 hästar. Batteriet är på 15 kWh och på bara el ska man kunna göra upp till 5,5 mil. De första leveranserna ska ske i början av nästa år men hur prislistan ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lexus har nu sålt en miljon bilar i Europa!
Tog 30 år

Lexus har nu nått en milstolpe och det är att man har passerat en miljon sålda bilar i Europa. Tillverkaren introducerades på marknaden 1990 så bedriften har alltså tagit 30 år. Den första bilen ut var LS 400 som man sålde 1158 stycken av det året. En blygsam start men sen tickade det på och nu är vi här en miljon bilar senare. Bästsäljaren är helt klart suven RX som sålts i 289.284 stycken exemplar. Efter den har vi IS med 202.210 stycken bilar och på tredje plats hittar vi NX med 155.366 stycken exemplar. I botten hittar vi inte helt oväntat superbilen LFA som man sålt 38 stycken av. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Lek loss med konfiguratorn till nya Ford Bronco
Strö mer salt i såren över att modellen inte kommer hit

Tyvärr kommer inte nya Ford Bronco att säljas här, men jag vill ha en ändå. För att pina sig själv mer än bara att veta om detta kan man ju leka loss i konfiguratorn för bilen som ni hittar på länken nedan. Bilderna visar hur jag vill ha "min" bil. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Priserna klara för Kia Sorento som laddhybrid
Kostar från 579.900 kronor

Nu är hela den svenska prislistan för nya Kia Sorento klar. Suven kostar från 469.900 kronor (kampanjpris, ordinarie 490.200 kronor) och för den slanten får du versionen som heter 2.2 CRDi DCT AWD Action. Hetast kanske laddhybriden blir och för den får man betala från 579.900 kronor. Då är det också utrustningsnivån Action som gäller. Vidare finns Advance (609.800 kronor), Advance Plus (639.700 kronor) och Advance Plus Panorama (654.600 kronor). Laddhybriden kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och den sammanlagda systemeffekten ligger på 265 hästar och 350 newtonmeter. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en full laddning ska man kunna köra 5,3 mil på bara el. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Nya Sorento börjar säljas snart och de första kunderna ska få sina bilar nästa vår. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på uppdaterade Hyundai Santa Fe
Och en jämförelse med föregångaren

I somras rullade Hyundai ut en uppdaterad version av modellen Santa Fe. Här får vi oss en lite närmare titt på suven och en jämförelse med föregångaren för att se vad som skiljer dessa åt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Rory kör Peugeots eldrivna lilla SUV e-2008
Mycket för pengarna

Peugeots lilla SUV 2008 finns med bara eldrift och då heter den kort och gott e-2008. En sådan har nu Rory Reid från Autotrader provkört för att se om det är denna elbil man ska ha. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning tar du dig 33,2 mil. I Sverige kostar bilen 399.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida