m

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Bil / Mercedes

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak.

Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h.

Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan.

  tack till er som har tipsat! carscoops.com +
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate: More power for the new all-rounder

Consumption combined: 8.4 l/100 km, CO2 emission combined: 192 g/km
Affalterbach. Coinciding with the world premiere of the new E-Class Estate from Mercedes-Benz, Mercedes-AMG is presenting the new E 43 4MATIC Estate. With the powerful 295 kW (401 hp) 3.0-litre V6 biturbo engine, 9G?TRONIC automatic transmission with shortened shift times, rear-biased AMG Performance 4MATIC all-wheel drive and model-specific suspension, the first performance stage of this all-rounder boasts the AMG brand's hallmark driving performance. The striking exterior design and more sporty interior underline the model's membership of the AMG family, and immediately indicate what the new E 43 4MATIC Estate is mainly about: the driving performance that is a hallmark of the brand.

"In recent months we have considerably expanded our model range for performance-oriented customers with our new 43 models, creating numerous new ways of entering the world of Mercedes-AMG. The new E 43 4MATIC Estate adds a particularly versatile alternative for business and recreation to this portfolio," says Tobias Moers, Chairman of Mercedes-AMG GmbH.

As in the case of the E-Class Saloon, Mercedes-AMG has also increased the output of the six-cylinder engine in the Estate model to 295 kW (401 hp) with the help of two larger turbochargers and specific software applications. The peak torque of 520 Newton metres is already available from 2500 rpm.

This package guarantees performance on a par with many a sports car: the new E 43 4MATIC reaches a speed of 100 km/h from a standing start in 4.7 seconds, while its top speed is electronically limited to 250 km/h.

The data at a glance:


Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate
Engine
V6 biturbo
Displacement
2996 cc
Output
295 kW (401 hp) at 6100 rpm
Peak torque
520 Nm
at 2500-5000 rpm
Fuel consumption urban/extra-urban/combined
11.0/7.0/8.4 l/100 km
CO2 emissions, combined
192 g/km
Efficiency class
D
Kerb weight (according to DIN/EC)
1855 kg* / 1930 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.7 s
Top speed
250 km/h***
* Ready-to-drive condition (fuel tank 90% full, without driver); ** Ready-to-drive condition (fuel tank 90% full, with driver (75 kg)); *** Electronically limited

Sporty and distinctive: the exterior design

With its striking exterior design, the new E 43 4MATIC Estate is immediately recognisable as a member of the AMG family. Three large apertures in the front apron emphasise its muscular and self-assured appearance. Two transverse fins and the front splitter are finished in silver chrome. A suggestion of a horizontal flic on the outer, black grilles emphasises the visual effect and creates a link with motorsport. The diamond radiator grille with chromed pins and the single transverse louvre in high-gloss black with inserts in highly polished chrome are further distinguishing features of the E 43 4MATIC Estate.

The side view is dominated by high-sheen 19-inch AMG five-twin-spoke light-alloy wheels painted in high-gloss black. Other features include sporty side sill panels and the "BITURBO 4MATIC" badge on the front wings.

The rear end likewise has sporty touches, with two exhaust tailpipes in highly polished chrome with a centre bar conveying a particularly sporty impression. The rear apron trim in a diffuser look is in silver chrome, while the roof spoiler on the tailgate is painted in the vehicle colour.

Sporty look with model-specific details: the interior design

The interior reinforces the dynamic nature of the new E 43 4MATIC Estate with numerous individual details. Consistent use of trim in authentic materials, as well as uniform colours and materials from the dashboard to the interior door panels, produces a wrap-around effect which makes the driver feel at one with the Estate.

The predominant interior colour black has red highlights as an appealing contrast. The multifunction sport steering wheel in black nappa leather with area perforations, red contrasting topstitching and a flattened lower section is ideally suited to a brisk driving style. It features the new Touch Control buttons, which control the entire infotainment system without the driver's hands having to leave the steering wheel.

The driver and front passenger find a secure position in the sports seats even when driving at speed, thanks to the improved lateral support. The upholstery in ARTICO man-made leather/DINAMICA microfibre in black with red topstitching (optionally: nappa leather with trim strips in DINAMICA microfibre with red piping) has a distinctive pattern layout. To match the seat design, the door centre panels and the dashboard are finished in ARTICO man-made leather with red topstitching. Aluminium sports pedals with black studs, a black roof lining and red seat belts add further sporty highlights.

The Widescreen cockpit with a high-resolution, multifunction double colour display can be individually configured and has its own AMG graphics. Numerous driving dynamics parameters can also be displayed here. In the AMG-specific control panel in the centre console, the driver is able to use separate keys to select the functions for manual transmission mode (Long-term M), AMG RIDE CONTROL adjusable damping and 3-stage ESP®.

High on power, low on consumption: the AMG 3.0-litre V6 biturbo engine

The V6 biturbo engine boasts a high power output combined with low fuel consumption and emissions. The high power output of 295 kW (401 hp) is attributable, among other things, to new, larger turbochargers and the higher charge-air pressure of 1.1 bar. Installed close to the engine, the two turbochargers are especially spontaneous in their response.

The NANOSLIDE® coating on the cylinder liners has also undergone further development in the Formula 1 V6 hybrid turbo engines from Mercedes-Benz. Especially tough and therefore wear-resistant, this coating also reduces friction, thereby contributing to higher efficiency. The same applies to the spray-guided multiple injection with up to 200 bar fuel pressure. The AMG powerplant can be identified by the red aluminium insert on the engine cover.

9G-TRONIC automatic transmission with shorter shift times

The new E 43 4MATIC Estate is equipped with the 9G-TRONIC automatic transmission, which Mercedes-AMG developers have specially configured for a more dynamic driving experience. They have managed to reduce the shift times of the 9-speed transmission by means of a dedicated software application. The multiple downshift function allows more spontaneous short bursts of speed, while the double-declutching function in "Sport" and "Sport Plus" transmission modes makes for an even more emotional driving experience. Defined ignition intervention additionally enables faster gear shifting than in "Eco" and "Comfort" modes.

"Manual" mode can be selected using a separate button in the centre console. The gear changes are based on the selected transmission mode, and the driver can now change gear using the paddles on the steering wheel. Moreover, the transmission stays in the selected gear and does not automatically shift up when the engine speed reaches the limit.

More agility: the sports suspension based on AIR BODY CONTROL

For more agility, more neutral cornering characteristics and higher traction even at high speeds, the Affalterbach developers have designed an autonomous sports suspension on the basis of the AIR BODY CONTROL air suspension. The four-link front axle is fitted with special steering knuckles and load-bearing joints; all components have been optimised in terms of rigidity. A more negative camber on the front axle and on the multi-link rear axle enhances lateral dynamics. The elastokinematics of both axles have been designed to be more rigid in general. All these measures improve agility, and boost the dynamics.

The multi-chamber air suspension system with a sporty spring/damper setup and continuously variable damping adjustment combines excellent vehicle dynamics with a high level of ride comfort. A harder spring rate, for example when cornering and braking, effectively reduces rolling movements.

The damping at each wheel is automatically adjusted to suit the current driving situation and the condition of the road. This is done rapidly and precisely, using two separate valves for the rebound and compression forces in the dampers. The damping characteristics can also be preselected in three modes, "Comfort", "Sport" and "Sport Plus", allowing a wider spread between excellent long-distance comfort and sporty driving dynamics.

Thanks to all-round pneumatic level control, the E 43 4MATIC Estate has a constant ride height irrespective of the payload. To increase ground clearance, for example to negotiate steep entrances into underground car parks or on ramps, the vehicle level can be raised at the touch of a button when the engine is running, either when stationary or on the move. The level is lowered automatically when driving at higher speeds. This improves handling stability thanks to a lower centre of gravity.

Rear-biased and agile: AMG Performance 4MATIC

The standard-specification AMG Performance 4MATIC four-wheel drive features rear-biased torque distribution with a front/rear axle split of 31 to 69 percent. This configuration provides for enhanced driving dynamics and higher lateral acceleration on the road as well as improved traction when accelerating.

The single-stage transfer case of the four-wheel drive is flange-mounted on the 9G?TRONIC as a separate system. The add-on solution makes it easier to modify torque distribution according to the model, thus allowing even more individual characteristics for the respective model series. The new system is also more effective by virtue of improved efficiency, reduced friction and a lower weight. Its compact design additionally means that it does not entail any space restrictions for passengers or luggage.

Characteristics at the tap of a finger: AMG DYNAMIC SELECT

With the five DYNAMIC SELECT transmission modes "Eco", "Comfort", "Sport", "Sport Plus" and "Individual", the driver can tailor the characteristics of the E 43 4MATIC Estate to individual preferences at the tap of a finger. The available range extends from efficient and comfortable to very sporty. This modifies key parameters, such as the response of the engine, transmission, suspension and steering. Independently of the DYNAMIC SELECT transmission modes, the driver has the option of pressing the "M" button to switch directly to manual mode, in which gearshifts are executed exclusively using the shift paddles on the steering wheel. The suspension set-ups can also be selected as necessary.

The DYNAMIC SELECT "Sport" and "Sport Plus" transmission modes are configured with a clear emphasis on driving dynamics in the new E 43 4MATIC Estate. This results from an agile accelerator pedal characteristic with direct set-up and emotional gear shifting with reduced shift times, double declutching and deactivation of certain cylinders. The increased idling speed additionally enables the vehicle to move off particularly quickly, and provides for faster acceleration from a standing start.

In "Eco" mode, on the other hand, the ECO start/stop function and the gliding function reduce fuel consumption: when the driver releases the accelerator in a speed range between 60 and 160 km/h, the clutch is disengaged and the engine is decoupled from the powertrain. At the same time the electronics reduce the engine speed to idling level, and the driving resistance is reduced by the compression and frictional forces of the engine in overrun mode.

Direct and with clear feedback: speed-sensitive sports steering

The speed-sensitive sports steering features a variable ratio on the E 43 4MATIC. It stands out with its precise, highly authentic feedback. Steering power assistance is available in a choice of two modes – "Comfort" or "Sport". The relevant characteristics are automatically activated depending on the selected DYNAMIC SELECT transmission mode or can be personalised in "Individual" mode. Manual torque is increased in "Sport" mode, providing more feedback on driving conditions.

The large braking system with internally ventilated compound brake discs ensures reliable and quick deceleration of the saloon. Perforated and internally ventilated brake discs in size 360 x 36 mm with 4-piston fixed callipers and AMG lettering are fitted at the front, with perforated and internally ventilated discs in size 360 x 26 mm and single-pison floating callipers at the rear.

Optional features with a sporty emphasis

The optionally available features also emphasise the sporty character of the E 43 4MATIC Estate. These range from AMG Performance seats with increased lateral support through nappa leather upholstery and carbon-fibre trim in the interior to 20-inch bichromatic wheels.

The new Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate will celebrate its world premiere at the same time as the Mercedes-Benz Estate model, on 6 June 2016 – the sales release date is 14 September 2016, with the market launch beginning in December 2016.
44.6°
0

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande

Sväljer mer bagage än Audi och BMW

Snubbe åker genom USA
Via Google Maps

YouTube-användaren GeoPeter kände att det var bra idé att spendera tolv timmar på att ta sig genom USA med hjälp av Google Maps. Med start i Los Angeles klickade han sig hela vägen fram till New York. En tur som vanligtvis har runt två dygn att köra klickade han sig genom på runt tolv timmar. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Skapa länkar till textstycken i Chrome 90
Praktisk funktion nu direkt i webbläsaren

Chrome 90 har en trevlig liten funktion som gör att man som användare kan skapa en länk som direkt hänvisar till en specifik textrad på en sajt. Den här funktionaliteten har varit möjlig på många andra platser tidigare och även Google släppte ett tillägg föra året som gav Chrome denna funktionalitet. Men i samband med Chrome 90 blir detta alltså inbyggt i webbläsaren. Denna länk-till-text-funktion rullas ut till användarna samt plattformar allt eftersom. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Amazons Sagan om Ringen-serie är dyr
Första säsongen kostade nästan en halv miljard dollar

Nya Zeeländska Stuff rapporterar att Amazons Sagan om Ringen-serie är en riktigt dyr produktion. Enligt dem har seriens första säsong kostat 465 miljoner dollar vilket ju är mer än fyra miljarder kronor. Det är rätt mycket pengar det, så pass mycket att tv-seriens budget är 150 miljoner dollar högre än den som Peter Jackson hade för sina Sagan om Ringen-filmer. Om alla dessa pengar kommer ge oss en vettig tv-serie återstår ju så klart fortfarande att se när säsongen visas under 2022. Tumnagel
50.4°
+
Frode Wikesjö
0

Indycar drar igång i kväll
21:30 svensk tid

I kväll kommer formelbilserien Indycar dra igång på Barber Motorsports Park i Birmingham, Alabama. Det blir också startskottet för de 14 stall och 33 förare att göra upp om vem som är bäst på att ratta snabba bilar. Vi har två svenska i startfältet i kväll där Marcus Ericsson fick en åtråvärd sjätteplats medan Felix Rosenqvist hamnade längre bak i klassen, nämligen på plats 22 av 24. De kommer ha 90 varv runt den 3,83-kilometer långa banan på sig att köra sig fram till förstaplatsen. Om de kommer lyckas med det återstår att se klockan 21:30 i kväll. Indycar visas i Sverige på Viasat. Lite snabba klipp från kvalificeringen kan kollas in i klippet nedan. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Helen McCrory är död
Polly Gray har lämnat oss

Den brittiska skådespelaren Helen McCrory har dött 52 år ung. Dödsorsaken var enligt hennes make, Damian Lewis, cancer vilket ju är otroligt sunkigt. Helen var väl på senare dar mest känd som Polly Gray i Peaky Blinders samt som Narcissa Malfoy i Harry Potter-filmerna. Tumnagel
20.8°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon lägger ner sitt Sagan om Ringen-MMO
Efter 2,5 års utveckling

Bloomberg rapporterar om att Amazon har lagt ner utvecklingen av det kommande Sagan om Ringen-MMO-spelet på grund av en dispyt företaget haft med Tencent. Detta utvecklades av Amazon Game Studios tillsammans med kinesiska Leyou Technologies Holdings Ltd. som köptes av Tencent förra året. Enligt Bloomberg lyckades Amazon och Tencent inte komma överens vem som skulle ha vad så därför lades utvecklingen helt enkelt ner. De som jobbade med spelet ska ny flyttas över till andra projekt. Amazon Game Studios offentliggjorde detta MMO-spel som skulle vara gratis att spela sommaren 2019. Vi fick aldrig se något konkret från utvecklingen så det är högst oklart hur långt de hade kommit. Tumnagel
30.3°
+
Frode Wikesjö
0

Firefox, Opera och Edge dissar FLoC
Vill inte ha Googles nya cookie-lösning

Google hade ambitionen att försöka ersätta tredjepartscookies via en ny teknologi som de kallar FLoC. Denna nya annonsteknologi fick snabbt kritik från flera håll då den ansågs skada användarintegriteten även om Google påstår att den respekterar användarnas integritet mer än vanliga cookies. Webbläsarna Vivaldi, Opera samt Brave har redan sagt att de inte kommer stödja FLoC och nu får de sällskap av två tyngre webbläsare. För både Mozilla och Microsoft har nu sagt att de inte heller kommer stödja FLoC i sina webbläsare. Det innebär att man kommer surfa FLoC-fritt i både Firefox och Edge. Apple har inte beslutat hur de ska göra med Safari ännu förutom att de sagt att de håller på att titta på det. Kör man Chrome och vill kolla ifall Google har börjat FLoCa dig så kan du göra det här. DuckDuckGo har också släppt ett tillägg som gör att du kan blockera FLoC i Chrome. Tumnagel
47.4°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in demot för Resident Evil Village
Om du inte hinner prova själv

Precis som utlovat släppte Capcom ett spelbart demo av Resident Evil Village natten till i dag. Det kommer dock endast vara tillgängligt under några timmar så sätt igång och spela om du vill testa själv. Om du bara vill kolla in en genomspelning kan du kolla in det ovan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

iPhone 13 väntas få riktigt tjocka kameralinser
Less is more fast tvärtom

Nu börjar de första läckorna av iPhone 13 dyka upp, den här gången i form av CAD-ritningar från ett företag som gör skal. Om läckan är korrekt så kommer kameramodulen att växa rejält i år och Apple verkar tänka att om man kan, varför inte ta i rejält. Även om man kan göra mycket trix med mjukvara så är ju större lins och större sensor något som utan tvekan betyder bättre bilder, framförallt under dåliga ljusförhållanden. Sen är det lite småjusteringar, EverythingApplePro tror bland annat att man kommer att integrera SIM-kortet med moderkortet, alltså inte själva SIM-kortet man stoppar i utan tekniken för att läsa SIM-kortet. Varför har vi förresten inte bara slutet med SIM-kort ännu? Hur svårt ska det vara att komma överens om en eSIM-teknik? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

NASA väljer SpaceX som leverantör till Artemis-programmet
Som ensam leverantör av månlandare

NASA bestämde sig natten till i dag att endast gå vidare med SpaceX anbud på månlandare. SpaceX alternativ hade enligt NASA flertalet fördelar jämfört med konkurenterna. Bland annat erbjöd rymdskeppet mycket plats för astronauterna, dubbla luftlås och mycket lagringsutrymme för att ta med tillbaka månstenar i. Denna månlandare ska ta två amerikaner till månen som ska spendera runt en vecka på månen innan de beger sig tillbaka igen. Tanken är att allt detta ska ske innan 2024 men om det blir av återstår att se. Hur som helst är kontraktet som NASA nu ger SpaceX är värt 2,89 miljarder dollar. Tumnagel
51.2°
+
Frode Wikesjö
0

Apple är miljövänliga när de inte packar med laddare
Sparar tydligen 861 000 ton koppar, zink och tenn

Som bekant slutade Apple packa med någon laddare när iPhone 12 släpptes i butiker. Många har säkert en laddare eller två övers i någon låga någonstans, men vissa har dåligt med det eller köper sin första iPhone och behöver därför köpa en ny. Men miljömässigt verkar det vara rätt vettigt då Apple nu påstår sparar 861 000 ton av koppar, zink och tenn genom att inte längre packa med någon laddare med sina telefoner. På grund av detta har paketen också blivit mindre vilket innebär minskad användning av kartong samt att de får plats med 70 procent fler enheter på samma utrymme. Apple nämnde också att de reducerade sin CO2-utsläpp från 25,1 miljon ton i 2019 till 22,6 miljon ton under 2020 och minskat sin energiförbrukning med 13,9 miljoner kWh. Tumnagel
55.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Battlefield 6 kanske inte släpps till gamla konsoler
Låter vettigt

I veckan började det dyka upp rapporter om att nästa Battlefield-spel inte kommer att släppas till PlayStation 4 eller Xbox One när det väl släpps senare i år. Detta skulle ju innebära att DICE har lite mer frihet att fläska på då man i så fall inte behövde begränsa sig till den begränsade prestandan som förra generationens konsoler har. EA har tidigare sagt att nästa Battlefield-spel kommer vara på en episk skala som ingen tidigare har skådat samt att spelet kommer utnyttja kraften i de nya konsolerna till max. Detta låter ju onekligen som att det inte går ihop med datorkraften som konsolerna från 2013 kör. Men då det fortfarande är rätt svårt att få tag i en ny konsol spekuleras det i att spelet kommer släppas direkt på Xbox Game Pass för att få så stor spelarbas som möjligt samt dra in lite extra para. Tumnagel
56.7°
+
Frode Wikesjö
0

Svenska Ekobot rensar ogräs på egen hand
Ska göra jordbruket mer hållbart

Ekobot är en svensktillverkad autonom ogräsrensare som identifierar ogräs på odlingar och som sedan plockar bort det. Detta görs med hjälp av robotens artificiella intelligens och maskinseende via visionsteknologi. Ekobots AI samlar också konstant in data, data som man sedan kan använda för att optimera ogräshanteringen ännu mer. Genom att låta Ekobot rensa ogräset slipper jordbrukaren använda bekämpningsmedel och på så vis hålla sina odlingar hållbara samt ekologiska. Under årets andra kvartal kommer Ekobots robotar börja användas i kommersiella odlingar ute hos svenska kunder. De har också siktet inställt på den internationella marknaden och kommer efter sommaren genomföra demonstrationer nere i Nederländerna. Ekobot tog sig nyligen också in på Nasdaq-börsen och kommer under hösten vara en av finalisterna i innovationstävlingen Agtech Challange som arrangeras av Hushållningssällskapet. Tumnagel
47.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kamerahalsband på varg
Häng med vargen V089

Här får vi följa med på en tur med en varg i Minnesota. Några forskare satte nämligen en Vectronic-Aerospace-kamera på en varg som spelade in 30-sekundersklipp med hämna mellanrum. Trots att en stor del av kameran täcks av vargens päls kan man se hur vargen tuggar på ben, fångar fisk och plaskar i vatten. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Ny Avatar-serie på väg till YouTube
Trailer släpps nästa vecka

Den officiella YouTube-kanalen för Avatar: Legenden om Aang (Avatar: The Last Airbender) meddelade under gårdagen att en ny Avatar-serie är på gång. Serien kommer sändas på YouTube så man ska nog kanske inte förvänta sig någon ny episk historia utan. Det är nog mer troligt att det blir kortare historier och avsnitt vilket passar plattformen mer. Exakt vad det blir kommer vi dock få reda på på måndag när de släpper den första trailern. Själva serien kommer ha premiär den 24 april. Vad det än blir är det kul att se att Nickelodeon har mer Avatar att bjuda på. I Sverige kan man se samtliga tre säsonger av Avatar: Legenden om Aang på Viaplay. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vilken extern hårddisk är bäst för din PlayStation 5?
Digital Foundry försöker reda ut detta

Nyligen fick PlayStation 5 ny funktionalitet vilket gjorde att man kunde lagra PlayStation 5-spel på en extern hårddisk så länge den externa lagringen fyller kravet med att ha överföringshastighet på över 5Gbps. Spelen man lagrar externt kommer dock inte kunna spela direkt, utan du måste föras tillbaka till konsolens interna SSD-lagring när du ska spela. Men vilken hårddisk är bra att köra då? Det är något som prestanda- och hårdvarufantasterna borta på Digital Foundry försökt reda ut. De körde nämligen ordentliga tester med en rad olika hårdiskar och kopplingar. Samsung 870 QVO SATA vekar vara alternativet de gillar bäst och du kan kolla in deras tester i klippet ovan eller läsa det i textform via länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Alfred Molina återvänder Doctor Octopus
I alla fall enligt Alfred Molina

Förra året börjad det snurra rykten om att skådespelarna från de tidigare Spider-Man-filmerna skulle dyka upp i kommande Spider-Man: No Way Home. Bland annat så snackades det om att Alfred Molina skulle återvända till som Doktor Otto Octavius. Nu har ingen mindre än Alfred Molina själv bekräftat detta och man får väl utgå från att han har koll på sin egna situation. Han nämnde nämligen detta i en intervju med Variety att han ska reprisera sin roll från Sam Raimis Spider-Man 2 från 2004. "When we were shooting it, we were all under orders not to talk about it, because it was supposed to be some great big secret. But, you know, it’s all over the internet. I actually described myself as the worst kept secret in Hollywood!" Nu kan man väl mer eller mindre utgå från att Spider-Man: No Way Home kommer bli någon form av historia med Spider-Verse-liknande parallella universum vilket ju onekligen låter lovande. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
74kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
30kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
100kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
209kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
192kg
+
Wille Wilhelmsson