m

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Bil / Mercedes

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak.

Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h.

Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan.

  tack till er som har tipsat! carscoops.com +
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate: More power for the new all-rounder

Consumption combined: 8.4 l/100 km, CO2 emission combined: 192 g/km
Affalterbach. Coinciding with the world premiere of the new E-Class Estate from Mercedes-Benz, Mercedes-AMG is presenting the new E 43 4MATIC Estate. With the powerful 295 kW (401 hp) 3.0-litre V6 biturbo engine, 9G?TRONIC automatic transmission with shortened shift times, rear-biased AMG Performance 4MATIC all-wheel drive and model-specific suspension, the first performance stage of this all-rounder boasts the AMG brand's hallmark driving performance. The striking exterior design and more sporty interior underline the model's membership of the AMG family, and immediately indicate what the new E 43 4MATIC Estate is mainly about: the driving performance that is a hallmark of the brand.

"In recent months we have considerably expanded our model range for performance-oriented customers with our new 43 models, creating numerous new ways of entering the world of Mercedes-AMG. The new E 43 4MATIC Estate adds a particularly versatile alternative for business and recreation to this portfolio," says Tobias Moers, Chairman of Mercedes-AMG GmbH.

As in the case of the E-Class Saloon, Mercedes-AMG has also increased the output of the six-cylinder engine in the Estate model to 295 kW (401 hp) with the help of two larger turbochargers and specific software applications. The peak torque of 520 Newton metres is already available from 2500 rpm.

This package guarantees performance on a par with many a sports car: the new E 43 4MATIC reaches a speed of 100 km/h from a standing start in 4.7 seconds, while its top speed is electronically limited to 250 km/h.

The data at a glance:


Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate
Engine
V6 biturbo
Displacement
2996 cc
Output
295 kW (401 hp) at 6100 rpm
Peak torque
520 Nm
at 2500-5000 rpm
Fuel consumption urban/extra-urban/combined
11.0/7.0/8.4 l/100 km
CO2 emissions, combined
192 g/km
Efficiency class
D
Kerb weight (according to DIN/EC)
1855 kg* / 1930 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.7 s
Top speed
250 km/h***
* Ready-to-drive condition (fuel tank 90% full, without driver); ** Ready-to-drive condition (fuel tank 90% full, with driver (75 kg)); *** Electronically limited

Sporty and distinctive: the exterior design

With its striking exterior design, the new E 43 4MATIC Estate is immediately recognisable as a member of the AMG family. Three large apertures in the front apron emphasise its muscular and self-assured appearance. Two transverse fins and the front splitter are finished in silver chrome. A suggestion of a horizontal flic on the outer, black grilles emphasises the visual effect and creates a link with motorsport. The diamond radiator grille with chromed pins and the single transverse louvre in high-gloss black with inserts in highly polished chrome are further distinguishing features of the E 43 4MATIC Estate.

The side view is dominated by high-sheen 19-inch AMG five-twin-spoke light-alloy wheels painted in high-gloss black. Other features include sporty side sill panels and the "BITURBO 4MATIC" badge on the front wings.

The rear end likewise has sporty touches, with two exhaust tailpipes in highly polished chrome with a centre bar conveying a particularly sporty impression. The rear apron trim in a diffuser look is in silver chrome, while the roof spoiler on the tailgate is painted in the vehicle colour.

Sporty look with model-specific details: the interior design

The interior reinforces the dynamic nature of the new E 43 4MATIC Estate with numerous individual details. Consistent use of trim in authentic materials, as well as uniform colours and materials from the dashboard to the interior door panels, produces a wrap-around effect which makes the driver feel at one with the Estate.

The predominant interior colour black has red highlights as an appealing contrast. The multifunction sport steering wheel in black nappa leather with area perforations, red contrasting topstitching and a flattened lower section is ideally suited to a brisk driving style. It features the new Touch Control buttons, which control the entire infotainment system without the driver's hands having to leave the steering wheel.

The driver and front passenger find a secure position in the sports seats even when driving at speed, thanks to the improved lateral support. The upholstery in ARTICO man-made leather/DINAMICA microfibre in black with red topstitching (optionally: nappa leather with trim strips in DINAMICA microfibre with red piping) has a distinctive pattern layout. To match the seat design, the door centre panels and the dashboard are finished in ARTICO man-made leather with red topstitching. Aluminium sports pedals with black studs, a black roof lining and red seat belts add further sporty highlights.

The Widescreen cockpit with a high-resolution, multifunction double colour display can be individually configured and has its own AMG graphics. Numerous driving dynamics parameters can also be displayed here. In the AMG-specific control panel in the centre console, the driver is able to use separate keys to select the functions for manual transmission mode (Long-term M), AMG RIDE CONTROL adjusable damping and 3-stage ESP®.

High on power, low on consumption: the AMG 3.0-litre V6 biturbo engine

The V6 biturbo engine boasts a high power output combined with low fuel consumption and emissions. The high power output of 295 kW (401 hp) is attributable, among other things, to new, larger turbochargers and the higher charge-air pressure of 1.1 bar. Installed close to the engine, the two turbochargers are especially spontaneous in their response.

The NANOSLIDE® coating on the cylinder liners has also undergone further development in the Formula 1 V6 hybrid turbo engines from Mercedes-Benz. Especially tough and therefore wear-resistant, this coating also reduces friction, thereby contributing to higher efficiency. The same applies to the spray-guided multiple injection with up to 200 bar fuel pressure. The AMG powerplant can be identified by the red aluminium insert on the engine cover.

9G-TRONIC automatic transmission with shorter shift times

The new E 43 4MATIC Estate is equipped with the 9G-TRONIC automatic transmission, which Mercedes-AMG developers have specially configured for a more dynamic driving experience. They have managed to reduce the shift times of the 9-speed transmission by means of a dedicated software application. The multiple downshift function allows more spontaneous short bursts of speed, while the double-declutching function in "Sport" and "Sport Plus" transmission modes makes for an even more emotional driving experience. Defined ignition intervention additionally enables faster gear shifting than in "Eco" and "Comfort" modes.

"Manual" mode can be selected using a separate button in the centre console. The gear changes are based on the selected transmission mode, and the driver can now change gear using the paddles on the steering wheel. Moreover, the transmission stays in the selected gear and does not automatically shift up when the engine speed reaches the limit.

More agility: the sports suspension based on AIR BODY CONTROL

For more agility, more neutral cornering characteristics and higher traction even at high speeds, the Affalterbach developers have designed an autonomous sports suspension on the basis of the AIR BODY CONTROL air suspension. The four-link front axle is fitted with special steering knuckles and load-bearing joints; all components have been optimised in terms of rigidity. A more negative camber on the front axle and on the multi-link rear axle enhances lateral dynamics. The elastokinematics of both axles have been designed to be more rigid in general. All these measures improve agility, and boost the dynamics.

The multi-chamber air suspension system with a sporty spring/damper setup and continuously variable damping adjustment combines excellent vehicle dynamics with a high level of ride comfort. A harder spring rate, for example when cornering and braking, effectively reduces rolling movements.

The damping at each wheel is automatically adjusted to suit the current driving situation and the condition of the road. This is done rapidly and precisely, using two separate valves for the rebound and compression forces in the dampers. The damping characteristics can also be preselected in three modes, "Comfort", "Sport" and "Sport Plus", allowing a wider spread between excellent long-distance comfort and sporty driving dynamics.

Thanks to all-round pneumatic level control, the E 43 4MATIC Estate has a constant ride height irrespective of the payload. To increase ground clearance, for example to negotiate steep entrances into underground car parks or on ramps, the vehicle level can be raised at the touch of a button when the engine is running, either when stationary or on the move. The level is lowered automatically when driving at higher speeds. This improves handling stability thanks to a lower centre of gravity.

Rear-biased and agile: AMG Performance 4MATIC

The standard-specification AMG Performance 4MATIC four-wheel drive features rear-biased torque distribution with a front/rear axle split of 31 to 69 percent. This configuration provides for enhanced driving dynamics and higher lateral acceleration on the road as well as improved traction when accelerating.

The single-stage transfer case of the four-wheel drive is flange-mounted on the 9G?TRONIC as a separate system. The add-on solution makes it easier to modify torque distribution according to the model, thus allowing even more individual characteristics for the respective model series. The new system is also more effective by virtue of improved efficiency, reduced friction and a lower weight. Its compact design additionally means that it does not entail any space restrictions for passengers or luggage.

Characteristics at the tap of a finger: AMG DYNAMIC SELECT

With the five DYNAMIC SELECT transmission modes "Eco", "Comfort", "Sport", "Sport Plus" and "Individual", the driver can tailor the characteristics of the E 43 4MATIC Estate to individual preferences at the tap of a finger. The available range extends from efficient and comfortable to very sporty. This modifies key parameters, such as the response of the engine, transmission, suspension and steering. Independently of the DYNAMIC SELECT transmission modes, the driver has the option of pressing the "M" button to switch directly to manual mode, in which gearshifts are executed exclusively using the shift paddles on the steering wheel. The suspension set-ups can also be selected as necessary.

The DYNAMIC SELECT "Sport" and "Sport Plus" transmission modes are configured with a clear emphasis on driving dynamics in the new E 43 4MATIC Estate. This results from an agile accelerator pedal characteristic with direct set-up and emotional gear shifting with reduced shift times, double declutching and deactivation of certain cylinders. The increased idling speed additionally enables the vehicle to move off particularly quickly, and provides for faster acceleration from a standing start.

In "Eco" mode, on the other hand, the ECO start/stop function and the gliding function reduce fuel consumption: when the driver releases the accelerator in a speed range between 60 and 160 km/h, the clutch is disengaged and the engine is decoupled from the powertrain. At the same time the electronics reduce the engine speed to idling level, and the driving resistance is reduced by the compression and frictional forces of the engine in overrun mode.

Direct and with clear feedback: speed-sensitive sports steering

The speed-sensitive sports steering features a variable ratio on the E 43 4MATIC. It stands out with its precise, highly authentic feedback. Steering power assistance is available in a choice of two modes – "Comfort" or "Sport". The relevant characteristics are automatically activated depending on the selected DYNAMIC SELECT transmission mode or can be personalised in "Individual" mode. Manual torque is increased in "Sport" mode, providing more feedback on driving conditions.

The large braking system with internally ventilated compound brake discs ensures reliable and quick deceleration of the saloon. Perforated and internally ventilated brake discs in size 360 x 36 mm with 4-piston fixed callipers and AMG lettering are fitted at the front, with perforated and internally ventilated discs in size 360 x 26 mm and single-pison floating callipers at the rear.

Optional features with a sporty emphasis

The optionally available features also emphasise the sporty character of the E 43 4MATIC Estate. These range from AMG Performance seats with increased lateral support through nappa leather upholstery and carbon-fibre trim in the interior to 20-inch bichromatic wheels.

The new Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate will celebrate its world premiere at the same time as the Mercedes-Benz Estate model, on 6 June 2016 – the sales release date is 14 September 2016, with the market launch beginning in December 2016.
44.6°
0

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande

Sväljer mer bagage än Audi och BMW

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Blue Origin och Lockheed Martin ska designa DRACO
En kärnkraftsdriven rymdfarkost

Det amerikanska militära forskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) har gett de båda företagen Blue Origin och Lockheed Martin i uppdrag att designa en framtida rymdfarkost med en kärnkraftsdriven motor. Projektet går under namnet DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations) och är tänkt att undersöka om det skulle vara möjligt att använda så kallad Nuclear Thermal Propulsion (NTP) för att kunna göra snabba manövrar med farkoster i rymden. DARPA skriver om DRACO: "Rapid maneuver is a core tenet of modern Department of Defense (DoD) operations on land, at sea, and in the air. However, rapid maneuver in the space domain has traditionally been challenging because current electric and chemical space propulsion systems have drawbacks in thrust-to-weight and propellent efficiency, respectively. DRACO’s NTP system has the potential to achieve high thrust-to-weight ratios similar to in-space chemical propulsion and approach the high propellent efficiency of electric systems. This combination would give a DRACO spacecraft greater agility to implement DoD’s core tenet of rapid maneuver in cislunar space (between the Earth and moon)." I en första fas av utvecklingen av DRACO kommer Blue Origin att få 2,5 miljoner dollar medan Lockheed Martin kommer att få 2,9 miljoner dollar för att utveckla var sin version av DRACO-konceptet. Kärnreaktorn som är tänkt att användas till DRACO ska utvecklas av General Atomics vilka får 22 miljoner dollar av DARPA för det i den första fasen av projektet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här städar du din dator
Från fysisk skit

En dator som man håller på och pillar på hela dagarna blir så småningom skitig och behöver rengöras. Här går kanalen Created Labs igenom vad man behöver för att göra rent datorn på ett enkelt och säkert sätt. Med lite isopropanol, skärmrengöring och tryckluft så har man allt man behöver. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Rickard Olsson vill modernisera vetgirig.nu
Tar Kickstarter till hjälp

Vetgirig.nu har funnits typ hur länge som helst, i hela 18 år faktiskt. Men nu är det dags för en ansiktslyftning och det tycker framförallt Rickard Olsson, känd från frågesportprogrammet Vem vet mest. Därför har han tagit kontakt med skaparna av siten, Conny och Danne, för att fixa detta och nu tar man Kickstarter till hjälp för att få till det hela. Planen är att fixa till sajten men också ta fram en ny app. Man har redan börjat skissa på det hela, men behöver som sagt kapital för att komma i mål. För en halv miljon kommer man att få till en ny version av sajten, för 1,5 miljoner fixar man sajten och får ut version av appen och får man in ännu mer pengar kommer fler funktioner att bli verklighet. Just nu har vetgirig.nu över 234.000 frågor i sin databas och knappt 15.000 medlemmar. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Behöver vi kärnkraft för att stoppa klimatförändringarna?
Kurzgesagt snackar energi

Det här med att lösa energifrågan är ju aningen klurigt, men i en Kurzgesagt-video får vi lite bättre översikt över den smått komplicerade situationen. Tumnagel
42.5°
+
André Stray
0

Android 12 ger användare bättre integritetskontroller
Har Google hämtat inspiration från iOS 14?

XDA Developer har kommit över en tidig version av Android 12 och den verkar bland annat innehålla lite nya funktioner som bättre kan skydda användarens integritet. Det handlar dels om en funktion som ger användaren medveten om att en app använder mobilens position samt en fråga om appen ska få fortsatt tillgång till att göra det. Antingen bara när appen används eller bara för den aktuella sessionen. Det finns även en funktion som gör användaren uppmärksam på om någon app kopierar saker som finns i mobilens urklippsminne, det som kallas för "clipboard" på engelska. Det ska observeras att det sedan Android 10 inte varit möjligt för appar att kopiera text från urklippsminnet om de körs i bakgrunden, detta har enbart varit möjligt när appar körs aktivt i förgrunden En läcka från tidigare i år uppgav även att Android 12 kommer att uppmärksamma användaren om någon app använder sig av telefonens kamera eller mikrofon. Apples operativsystem iOS införde liknande integritets-varningar och kontroller i iOS 14 som släpptes förra året, något som nu alltså även verkar vara på ingång i den kommande versionen av Android. Google förväntas släppa Android 12 någon gång i höst. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Kampen om Narvik
Hitlers første nederlag

Här är trailern för kommande norska filmen Kampen om Narvik. Undertiteln är Hitlers första nederlag och jag är verkligen ingen kännare av andra världskriget, men under slaget så förlorade tyskarna tio jagare och två ubåtar och invasionen av Storbritannien kom av sig (mer på Wikipedia). Med andra ord ett viktig del av kriget och som ska bli intressant att se i filmform. Kommer på bio till jul. Vill man redan nu se lite norsk krigshistoria så finns Atlantic Crossing på SVT Play. En klart sevärd serie som inte riktigt håller The Crown-kvalitet, främst på grund av mindre budget, men jag både lärde mig något och blev underhållen. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Gigabyte presenterar nya gamingskärmar med HDMI 2.1
I storlekarna 32, 43 och 48 tum

Gigabyte har presenterat lite nya gamingskärmar i Aorus-familjen som kan vara rätt intressanta om man är ute efter större monitorer som man även kan lira konsolspel på. De nya skärmarna kommer i storlekarna 32, 43 och 48 tum och samtliga erbjuder 4K-upplösning samt HDMI 2.1. De mindre enheterna kommer gå under namnen FI32U och FV43U och ska utöver 4K-upplösning erbjuda 144Hz och Gigabyte hävdar även att den mindre varianten kommer med en responstid på 0,5ms. 48-tummaren är praktiskt taget en variant av LG OLED CX i samma storlek och erbjuder till skillnad från sina syskon i serien en uppdateringsfrekvens på 120Hz. När skärmarna dyker upp i butik och vad de kommer kosta är för tillfället okänt. Men vi drar en vild gissning och säger att release kommer ske sen och priset kommer vara förhållandevis högt. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

360 Reality Audio tros vara på gång till Android
Sonys format för 3D-ljud på ingång till fler mobiler?

XDA Developer rapporterar att det ser ut som om utvecklare från Google och Sony har dragit igång ett projekt vars syfte är att integrera Sonys ljudformat 360 Reality Audio i Android. 360 Reality Audio baseras på codecen MPEG-H 3D. Flera inlägg på Android-utvecklarforum handlar om att integrera stöd för det medan det finns en del inlägg som specifikt nämner integrering av 360 Reality Audio i Android. I dagsläget är det bara några telefoner från Sony som har stöd för 360 Reality Audio. Om det byggs in i Android skulle det innebära att en stor del av världens telefoner skulle kunna ta del av Sonys ljudformat för 3D-ljud. 360 Reality Audio ett ljudformat som sägs få framför allt musik att låta mer som en livespelning genom att till exempel få ljudet från olika instrument att låta som om de kom från olika positioner i rummet. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny ordentlig trailer för Fast & Furious 9
Full av familj och bilar och sånt

Universal Pictures har släppt en ny rackabajsare till trailer för kommande Fast & Furious 9, eller F9 (uttalas Fnine tror jag), och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi följa Vin Diesels karaktär Dominic Toretto som vars familjerelation sätts på prov då han måste hantera sin övergivna broder Jakob, spelad av John Cena. Fast & Furious 9 har premiär 30 juni. Tumnagel
34.1°
+
André Stray
0

Se den Oscars-nominerade dokumentären Time
Gratis just nu

Den Oscars-nominerade dokumentären Time kan ses helt gratis på YouTube under en begränsad tid. Dokumentären följer en kvinna vid namn Fox Rich som under två årtionden försökt få hennes man fri från hans 60-års långa fängelsestraff för ett rån de båda deltog i under 90-talet. Fox Rich is a fighter. The entrepreneur, abolitionist and mother of six boys has spent the last two decades campaigning for the release of her husband, Rob G. Rich, who is serving a 60-year sentence for a robbery they both committed in the early 90s in a moment of desperation. Combining the video diaries Fox has recorded for Rob over the years with intimate glimpses of her present-day life, director Garrett Bradley paints a mesmerizing portrait of the resilience and radical love necessary to prevail over the endless separations of the country’s prison-industrial complex. Du kan se Time i sin helhet i klippet ovan. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Atlas Copco presenterar plattformen Tensor IxB
Vill göra fabriksarbete lite smartare

Atlas Copco har presenterat en verktygsplattform man kallar för Tensor Tensor IxB vilken består av handhållna trådlösa verktyg med en integrerad kontrollplattform. Enligt Atlas Copco ska verktygen i Tensor IxB-serien vara lättare, snabbare och mindre änr traditionella trådbundna verktyg men kunna erbjuda samma funktionalitet och utförande som dessa. Verktygens integrerade kontroller ska göra dem framtidssäkra för att kunna uppgraderas för kundens framtida behov skriver Atlas Copco i en pressrelease. Det här ska göra att det blir enklare att sätta upp nya monteringsstationer och att ombalansera de redan befintliga. Förutom det så sägs Tensor IxB öka effektiviteten, minska behovet av hårdvara och övrig utrustning samt minska energiförbrukningen i fabriken där de används. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest 2 kan nu koppla upp sig till dator trådlöst
Strömma VR-spel över wifi

Oculus Quest 2 har fått en uppdatering som gör VR-headsetet lite mer användbart om man även har en kraftfull datamaskin. Med den nya uppdateringen kan användare testa att aktivera Air Link via betamjukvaran på PC för att i sin tur strömma VR-spel från datorn till headsetet via wifi. Vidare har den senaste uppdateringen även lagt till möjligheten att köra spel och appar med 120Hz uppdateringsfrekvens. För tillfället finns det inga appar med stöd för 120Hz, men när det trillar in är det bra att headsetet kan hantera den högre uppdateringsfrekvensen. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
70kg
+
Roger Åberg

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
170kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg