m

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Bil / Mercedes

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak.

Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h.

Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan.

  tack till er som har tipsat! carscoops.com +
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate: More power for the new all-rounder

Consumption combined: 8.4 l/100 km, CO2 emission combined: 192 g/km
Affalterbach. Coinciding with the world premiere of the new E-Class Estate from Mercedes-Benz, Mercedes-AMG is presenting the new E 43 4MATIC Estate. With the powerful 295 kW (401 hp) 3.0-litre V6 biturbo engine, 9G?TRONIC automatic transmission with shortened shift times, rear-biased AMG Performance 4MATIC all-wheel drive and model-specific suspension, the first performance stage of this all-rounder boasts the AMG brand's hallmark driving performance. The striking exterior design and more sporty interior underline the model's membership of the AMG family, and immediately indicate what the new E 43 4MATIC Estate is mainly about: the driving performance that is a hallmark of the brand.

"In recent months we have considerably expanded our model range for performance-oriented customers with our new 43 models, creating numerous new ways of entering the world of Mercedes-AMG. The new E 43 4MATIC Estate adds a particularly versatile alternative for business and recreation to this portfolio," says Tobias Moers, Chairman of Mercedes-AMG GmbH.

As in the case of the E-Class Saloon, Mercedes-AMG has also increased the output of the six-cylinder engine in the Estate model to 295 kW (401 hp) with the help of two larger turbochargers and specific software applications. The peak torque of 520 Newton metres is already available from 2500 rpm.

This package guarantees performance on a par with many a sports car: the new E 43 4MATIC reaches a speed of 100 km/h from a standing start in 4.7 seconds, while its top speed is electronically limited to 250 km/h.

The data at a glance:


Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate
Engine
V6 biturbo
Displacement
2996 cc
Output
295 kW (401 hp) at 6100 rpm
Peak torque
520 Nm
at 2500-5000 rpm
Fuel consumption urban/extra-urban/combined
11.0/7.0/8.4 l/100 km
CO2 emissions, combined
192 g/km
Efficiency class
D
Kerb weight (according to DIN/EC)
1855 kg* / 1930 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.7 s
Top speed
250 km/h***
* Ready-to-drive condition (fuel tank 90% full, without driver); ** Ready-to-drive condition (fuel tank 90% full, with driver (75 kg)); *** Electronically limited

Sporty and distinctive: the exterior design

With its striking exterior design, the new E 43 4MATIC Estate is immediately recognisable as a member of the AMG family. Three large apertures in the front apron emphasise its muscular and self-assured appearance. Two transverse fins and the front splitter are finished in silver chrome. A suggestion of a horizontal flic on the outer, black grilles emphasises the visual effect and creates a link with motorsport. The diamond radiator grille with chromed pins and the single transverse louvre in high-gloss black with inserts in highly polished chrome are further distinguishing features of the E 43 4MATIC Estate.

The side view is dominated by high-sheen 19-inch AMG five-twin-spoke light-alloy wheels painted in high-gloss black. Other features include sporty side sill panels and the "BITURBO 4MATIC" badge on the front wings.

The rear end likewise has sporty touches, with two exhaust tailpipes in highly polished chrome with a centre bar conveying a particularly sporty impression. The rear apron trim in a diffuser look is in silver chrome, while the roof spoiler on the tailgate is painted in the vehicle colour.

Sporty look with model-specific details: the interior design

The interior reinforces the dynamic nature of the new E 43 4MATIC Estate with numerous individual details. Consistent use of trim in authentic materials, as well as uniform colours and materials from the dashboard to the interior door panels, produces a wrap-around effect which makes the driver feel at one with the Estate.

The predominant interior colour black has red highlights as an appealing contrast. The multifunction sport steering wheel in black nappa leather with area perforations, red contrasting topstitching and a flattened lower section is ideally suited to a brisk driving style. It features the new Touch Control buttons, which control the entire infotainment system without the driver's hands having to leave the steering wheel.

The driver and front passenger find a secure position in the sports seats even when driving at speed, thanks to the improved lateral support. The upholstery in ARTICO man-made leather/DINAMICA microfibre in black with red topstitching (optionally: nappa leather with trim strips in DINAMICA microfibre with red piping) has a distinctive pattern layout. To match the seat design, the door centre panels and the dashboard are finished in ARTICO man-made leather with red topstitching. Aluminium sports pedals with black studs, a black roof lining and red seat belts add further sporty highlights.

The Widescreen cockpit with a high-resolution, multifunction double colour display can be individually configured and has its own AMG graphics. Numerous driving dynamics parameters can also be displayed here. In the AMG-specific control panel in the centre console, the driver is able to use separate keys to select the functions for manual transmission mode (Long-term M), AMG RIDE CONTROL adjusable damping and 3-stage ESP®.

High on power, low on consumption: the AMG 3.0-litre V6 biturbo engine

The V6 biturbo engine boasts a high power output combined with low fuel consumption and emissions. The high power output of 295 kW (401 hp) is attributable, among other things, to new, larger turbochargers and the higher charge-air pressure of 1.1 bar. Installed close to the engine, the two turbochargers are especially spontaneous in their response.

The NANOSLIDE® coating on the cylinder liners has also undergone further development in the Formula 1 V6 hybrid turbo engines from Mercedes-Benz. Especially tough and therefore wear-resistant, this coating also reduces friction, thereby contributing to higher efficiency. The same applies to the spray-guided multiple injection with up to 200 bar fuel pressure. The AMG powerplant can be identified by the red aluminium insert on the engine cover.

9G-TRONIC automatic transmission with shorter shift times

The new E 43 4MATIC Estate is equipped with the 9G-TRONIC automatic transmission, which Mercedes-AMG developers have specially configured for a more dynamic driving experience. They have managed to reduce the shift times of the 9-speed transmission by means of a dedicated software application. The multiple downshift function allows more spontaneous short bursts of speed, while the double-declutching function in "Sport" and "Sport Plus" transmission modes makes for an even more emotional driving experience. Defined ignition intervention additionally enables faster gear shifting than in "Eco" and "Comfort" modes.

"Manual" mode can be selected using a separate button in the centre console. The gear changes are based on the selected transmission mode, and the driver can now change gear using the paddles on the steering wheel. Moreover, the transmission stays in the selected gear and does not automatically shift up when the engine speed reaches the limit.

More agility: the sports suspension based on AIR BODY CONTROL

For more agility, more neutral cornering characteristics and higher traction even at high speeds, the Affalterbach developers have designed an autonomous sports suspension on the basis of the AIR BODY CONTROL air suspension. The four-link front axle is fitted with special steering knuckles and load-bearing joints; all components have been optimised in terms of rigidity. A more negative camber on the front axle and on the multi-link rear axle enhances lateral dynamics. The elastokinematics of both axles have been designed to be more rigid in general. All these measures improve agility, and boost the dynamics.

The multi-chamber air suspension system with a sporty spring/damper setup and continuously variable damping adjustment combines excellent vehicle dynamics with a high level of ride comfort. A harder spring rate, for example when cornering and braking, effectively reduces rolling movements.

The damping at each wheel is automatically adjusted to suit the current driving situation and the condition of the road. This is done rapidly and precisely, using two separate valves for the rebound and compression forces in the dampers. The damping characteristics can also be preselected in three modes, "Comfort", "Sport" and "Sport Plus", allowing a wider spread between excellent long-distance comfort and sporty driving dynamics.

Thanks to all-round pneumatic level control, the E 43 4MATIC Estate has a constant ride height irrespective of the payload. To increase ground clearance, for example to negotiate steep entrances into underground car parks or on ramps, the vehicle level can be raised at the touch of a button when the engine is running, either when stationary or on the move. The level is lowered automatically when driving at higher speeds. This improves handling stability thanks to a lower centre of gravity.

Rear-biased and agile: AMG Performance 4MATIC

The standard-specification AMG Performance 4MATIC four-wheel drive features rear-biased torque distribution with a front/rear axle split of 31 to 69 percent. This configuration provides for enhanced driving dynamics and higher lateral acceleration on the road as well as improved traction when accelerating.

The single-stage transfer case of the four-wheel drive is flange-mounted on the 9G?TRONIC as a separate system. The add-on solution makes it easier to modify torque distribution according to the model, thus allowing even more individual characteristics for the respective model series. The new system is also more effective by virtue of improved efficiency, reduced friction and a lower weight. Its compact design additionally means that it does not entail any space restrictions for passengers or luggage.

Characteristics at the tap of a finger: AMG DYNAMIC SELECT

With the five DYNAMIC SELECT transmission modes "Eco", "Comfort", "Sport", "Sport Plus" and "Individual", the driver can tailor the characteristics of the E 43 4MATIC Estate to individual preferences at the tap of a finger. The available range extends from efficient and comfortable to very sporty. This modifies key parameters, such as the response of the engine, transmission, suspension and steering. Independently of the DYNAMIC SELECT transmission modes, the driver has the option of pressing the "M" button to switch directly to manual mode, in which gearshifts are executed exclusively using the shift paddles on the steering wheel. The suspension set-ups can also be selected as necessary.

The DYNAMIC SELECT "Sport" and "Sport Plus" transmission modes are configured with a clear emphasis on driving dynamics in the new E 43 4MATIC Estate. This results from an agile accelerator pedal characteristic with direct set-up and emotional gear shifting with reduced shift times, double declutching and deactivation of certain cylinders. The increased idling speed additionally enables the vehicle to move off particularly quickly, and provides for faster acceleration from a standing start.

In "Eco" mode, on the other hand, the ECO start/stop function and the gliding function reduce fuel consumption: when the driver releases the accelerator in a speed range between 60 and 160 km/h, the clutch is disengaged and the engine is decoupled from the powertrain. At the same time the electronics reduce the engine speed to idling level, and the driving resistance is reduced by the compression and frictional forces of the engine in overrun mode.

Direct and with clear feedback: speed-sensitive sports steering

The speed-sensitive sports steering features a variable ratio on the E 43 4MATIC. It stands out with its precise, highly authentic feedback. Steering power assistance is available in a choice of two modes – "Comfort" or "Sport". The relevant characteristics are automatically activated depending on the selected DYNAMIC SELECT transmission mode or can be personalised in "Individual" mode. Manual torque is increased in "Sport" mode, providing more feedback on driving conditions.

The large braking system with internally ventilated compound brake discs ensures reliable and quick deceleration of the saloon. Perforated and internally ventilated brake discs in size 360 x 36 mm with 4-piston fixed callipers and AMG lettering are fitted at the front, with perforated and internally ventilated discs in size 360 x 26 mm and single-pison floating callipers at the rear.

Optional features with a sporty emphasis

The optionally available features also emphasise the sporty character of the E 43 4MATIC Estate. These range from AMG Performance seats with increased lateral support through nappa leather upholstery and carbon-fibre trim in the interior to 20-inch bichromatic wheels.

The new Mercedes-AMG E 43 4MATIC Estate will celebrate its world premiere at the same time as the Mercedes-Benz Estate model, on 6 June 2016 – the sales release date is 14 September 2016, with the market launch beginning in December 2016.
44.6°
0

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande

Sväljer mer bagage än Audi och BMW

Apple kör egna chip i majoriteten av sina produkter
Snart kör de bara eget

I dag släppte Apple två nyheter som är väldigt olika, eller de va det tidigare i alla fall. Den ena är en tablet som tidigare körde en lite biffigare variant av ett chip som man hittade i en mobiltelefon och den andra är en stationär dator som tidigare körde ett chip som inte ens skulle gå att få ner i en bärbar dator, i alla fall inte med rimlig batteritid. Men nya iPad Pro och nya iMac använder precis samma chip. I den ena formen har den ingen kylning och i den andra har den kylning, men efter att ha kört MacBook Air och MacBook Pro ett tag (som jag aldrig hör fläkten på, trots hård belastning), tror jag inte att de faktiska prestandaskillnaderna mellan de två ytterligheterna kommer att vara så stora. Det Apple har lyckats med här är faktiskt fenomenalt. Man har helt enkelt skapat ett chip som är tillräckligt kraftfullt för vad den stora majoriteten använder i massor av situationer och det lär bli smått galet kostnadseffektivt att tillverka chipet med tiden. Nu är Apple inte de som ser till att prisdumpa sina prylar, men det öppnar upp för en spännande framtid. Redan nu är mer än hälften av alla Macar som säljs med M1-chipet. Efter i dag lär den andelen öka rejält. Som bonus har man dessutom fått in en annan produktkategori på samma plattform när man nu släppte iPad Pro, vilket gör att man slipper utveckla tjockare versioner av A-serien. Tidigare så släppte man ju en A12X vilket man nu slipper när iPad Pro kör M1, så i princip utvecklar man inte fler chipfamiljer än tidigare. Det som finns kvar att uppdatera för Apple är sakerna i Intel-spalten ovan som ska få en tjockare variant av M1, troligen med namnet M1X. Det är en annan variant av MacBook Pro 13, MacBook Pro 16, större iMac och så Mac Pro. Volymmässigt har man alltså bytt säkert 70-80 procent av sitt utbud på Macsidan till sitt nya chip sedan november förra året. Det måste vara det snabbaste plattformsbytet i historien. Kvar att gissa kring för framtiden är exakt hur tjockt det där M1X-chipet är. Antingen så är det bara 20-30 procent bättre än M1 och det skulle nog accepteras av många, men förhoppningen finns så klart att det ska vara ett riktigt, riktigt tjockt chip som nästan är jobbigt bra. Det ska också bli intressant att se hur ofta Apple kommer att uppdatera sin M-serie och hur man kommer att uppdatera maskinerna som kör dem. På iPhone-sidan har man presenterat ett nytt chip varje år och det finns ju inget som hindrar dem från att göra samma sak med M-serien, alltså att vi får se M2 nästa år, M3 året efter det. Apple har fullt upp med M1X, så någon M2 under 2021 lär det inte bli men under 2022 kommer det garanterat. Frågan blir då om man kommer att slänga in det i alla de produkter som kör M1, vilket jag hoppas innerligt att man gör. En av anledningarna till att Apple gör detta är ju att man inte vill hålla på och vänta en tre-fyra år mellan uppdateringarna. Jag är säker på att Apple kommer att få över allt utom möjligen Mac Pro på sina egna chip under 2021. Det hade varit en sån fjäder i hatten för dem att lyckas göra det innan november i år och alltså klara övergången på under 12 månader. Under en pandemi. Hatten av i fall att det lyckas. Att man slängde in så många nyheter under kvällens keynote visar hur som helst att man har saker kvar att presentera under resten av året. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Paolo fromTOKYO kollar in japanska vitvaror
Hög vill-ha-faktor på det mesta

Klipp där Paolo fromTOKYO besöker en elektronikbutik i Japan för att kolla in vad som gör deras vitvaror lite extra tuffa. Jag blir ju helt klart sugen på kylskåpet och självklart riskokaren men jag hade nog inte sagt nej till något som visades i klippet här. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Chrome testar ny surfhistorik
Få lite bättre koll på vad du surfat på med Minnen

Google har börjat testa en ny funktion för att visa en användares surfhistorik i deras webbläsare Chrome vilken man kallar för "Minnen" (Memories). Chrome har redan idag surfhistorik-funktionen Historik (History) som man kan kolla in på url:en chrome://history/ om man kör Chrome. Minnen ser ut att vara en utvecklad version av Historik där Chrome på ett lite mera överskådligt sätt visar hur användaren tidigare surfat. Detta görs genom att tabbar som använts och sajter som har besökts grupperas tillsammans vilket ni kan se ett exempel på ovan. Här nedanför kan ni se hur samma surfhistorik ser ut med Chromes nuvarande Historik-funktion, en funktion som istället visar alla webbsidor som besökts i kronologisk ordning. Minnen finns än så länge bara tillgängligt i den senaste Canary-versionen av Chrome. Har man den och vill testa Minnen så måste man först aktivera funktionen i inställningarna som hittas chrome://flags/#memories. Därefter kan man kolla in Minnen vilka hittas på chrome://memories/ i Canary-versionen av Chrome. Om eller när Google planerar att släppa Minnen till den skarpa versionen av Chrome finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marvel's Avengers förlorar sin creative director
Shaun Escayg flyttar tillbaka till Naughty Dog

Marvelx27s Avengers försöker återuppliva sig själv med nya uppdrag och hjältar, men bakom kulisserna fortsätter utvecklarna tappa namn. Shaun Escayg jobbade tidigare på Naughty Dog och var regissör för Uncharted-avstickaren Lost Legacy samt jobbade på Uncharted 4 och The Last of Us. För några år sedan rekryterades han av Crystal Dynamics och fick titeln creative director för Marvelx27s Avengers, men nu verkar det vara dags att återvända. I ett Twitter-inlägg berättar Escayg att han återvänt till Naughty Dog, men vad han ska göra där är för tillfället okänt. Detta är förstås trevligt för Naughty Dog, men avhoppet lär svida lite för Marvelx27s Avengers-utvecklingen och det känns lite som att folk lämnar då det är ett sjunkande skepp. Alternativt gör detta att någon annan kan ta över ansvaret och styra upp skutan á la No Manx27s Sky. Vad som kommer hända Marvelx27s Avengers återstår dock att se. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar iPad Pro med M1-chip
Och en skärm som har Mini LED:s

En av de största nyheterna som presenterades under Apple vårpresentation idag var att man nu släpper iPad Pro med Apples egna Apple Silicon M1-chip, chippet som fram till idag bara funnits i Mac mini, MacBook Air och MacBook Pro. Tidigare under kvällen presenterade även en helt ny version av iMac som även den kommer att köra M1. Förutom M1-chippet så har även nya 12,9-tumsmodellen av iPad Pro försetts med en skärm som använder sig av Mini LED:s. Skärmen är försedd med 10.000 Mini LED:s med 2500 så kallade dimming zones. Det kan jämföras med de 72 LED:s som används föra att förse den nuvarande iPad Pro med backlight. Rent prestandamässigt så innebär M1-chippet att att den nya iPad Pro med åtta kärnor kommer att ha 50 procent högre prestanda än den nuvarande iPad Pro-modellen. Vidare kommer nya iPad Pro att få stöd för 5G, Thunderbolt och USB4-stöd samt stöd för att använda handkontroller från PlayStation 5 och Xbox. iPad Pro kommer nu även att få en ny kamera. Det handlar om en ultrawide kamera på 12 megapixel som har ett 120 graders täckningsområde. Den nya iPad Pro kommer även i en ny konfiguration med 2TB lagring. Priserna på 11-tumsversionen av nya iPad Pro kommer att starta på 9495 kronor medan 12,9-tummarna kommer att starta på 12.995 kronor. De kommer gå att förbeställa 30 april och leveranserna drar igång i maj. Tumnagel
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
49.7°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper ny version av Apple TV 4K
Med Apples A12 Bionic-chip och ny fjärrkontroll

Under Apples vårpresentation visade Apple upp en ny version av Apple TV 4K som blivit uppgraderad med Apples A12 Bionic-chip samt försetts med en ny fjärrkontroll. Det nya chippet ska bland annat ge Apple TV 4K högre framerate i HDR som ska vara jämförbart med de senaste spelkonsolerna. Den största nyheten med den nya Apple TV 4K-versionen var dock den nya fjärrkontrollen i aluminium-chassi. Fjärrkontrollen är försedd med ett touchkänsligt scrollhjul istället för den touchpad som finns på den nuvarande Siri Remote. Den nya fjärrkontrollen har även en on/off-knapp, mute-knapp samt en Siri-knapp vilken är placerad på sidan av fjärrkontrollen, se bild nedan. Den nya Apple TV 4K kommer att kosta 1995 kronor med 32GB lagring och 2195 kronor med 64GB lagring. Apple TV HD kommer även den att gå köpa med nya fjärrkontrollen för 1695 kronor. Vill man bara köpa den nya fjärrkontrollen så säljs även den separat för 650 kronor. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple presenterar Airtags
Men det var väl ändå på tiden!

Airtags har det gått rykten om i år nu och nu är de äntligen här. Det handlar helt enkelt om en liten puck som man kan lägga ner i saker för att hitta dem med Hitta-appen. Man kan även fästa puckarna på nyckelringen eller andra saker. Man kan även märka dem med ord, bokstäver eller emoji så att man vet vems Airtag som är vems. Prislappen ligger på 350 kronor för en och 1195 kronor för fyra. För att fästa dem på nyckelringen så kan man lyxa till det med tillbehör från Hermes. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Apple börjar med podcast-prenumerationer
Supporta dina poddare

Apple presenterade i dag att man kommer att göra en stor uppdatering av podcast-appen. Där ska det finnas snyggare sidor om poddarna och det ska bli enklare att hitta nytt i olika kanaler. Men den största förändringen man gör är att man börjar med prenumerationer. Med dem kan poddare ta betalt för sina poddar men också göra så att de som betalar får godbitar som mer material eller tidigare tillgång. Prenumerationer ska komma till till 170 marknader så vi antar att Sverige är en av dessa. Prenumerationerna rullar per månad och poddaren sätter pengen som det ska kosta. Är du poddare så kostar det 219 kronor per år att använda prenumerationerna. Vill du göra det så kan du skriva upp dig här. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 släpps i ny färg
Snart kan du få Apples senaste iPhone i lila

Apples vd Tim Cook rivstartade Apples vårpresentation Spring Loaded och en av de första nyheterna som presenterades var att iPhone 12 och iPhone 12 mini snart släpps i en ny färg - lila. iPhone 12 och iPhone 12 mini i lila kommer gå att förbeställa redan nu på fredag och leveranserna drar igång 30 april. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reddit presenterar sin Clubhouse-klon Reddit Talk
Moderatorer kommer kunna dra igång samtal

Clubhouse-hypen verkar ha dött en aning, men intresset för att lyssna på podcasts i råform verkar finnas kvar hos många bolag. Twitter, Facebook, Spotify Slack, Discord och Linkedin jobbar på egna varianter och nu har Reddit meddelat att även de har en version på ingång. Reddit Talk heter Reddits version och moderatorer på olika subreddits har möjlighet att skicka in intresseanmälan för att kunna implementera snackfunktionen på sina undersidor. Reddit Talk verkar fungera på samma sätt som andra Clubhouse-kloner. En moderator får starta ett rum och bjuda in några individer att tjöta med, medan andra kan ta del av samtalet via sina lyssningsenheter. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Kungliga Biblioteket lanserar eboks-app för minoritetsspråk
Läs böcker på samiska och romani med Bläddra

Kungliga Biblioteket släpper nu appen Bläddra vilken är en eboks-app för dem som vill läsa böcker på de svenska minoritetsspråken samiska och romani chib. Bläddra-appen är en del av ett uppdrag KB fått från regeringen som innebär att man ska göra en satsning på minoritetsspråk. Oskar Laurin, enhetschef för Bibliotekssamverkan på KB, säger i ett pressmeddelande: "Vi är glada över att kunna presentera den här första versionen av läsappen Bläddra. Vår förhoppning är att den som talar något av de romska eller samiska språken ska ha stor glädje av den. Dessutom är appen ett stöd för biblioteken, som kan använda den i sitt läsfrämjande arbete." KB uppger att Bläddra på sikt även ska innehålla litteratur även på finska, jiddisch och meänkieli vilket är de övriga tre språken av Sveriges fem minoritetsspråk. Ni hittar Bläddra gratis till iOS/iPadOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Extramaterial i nya Nier Replicant visas upp i ny trailer
Ver.1.22474487139... släpps på fredag

NieR Replicant ver.1.22474487139... kommer släppas på fredag och nu har utvecklarna levererat en ordentlig trailer för spelet som ger oss en glimt av vad för extramaterial vi kommer kunna ta del av. Bland annat kommer vi få ett helt nytt kapitel vid namn Mermaid som kommer erbjuda en ny berättelse och ordentlig bossfight. Vidare kommer 15 Nightmares vara tillgängligt, vilket tidigare var ett DLC till originalspelet, samt att nya kostymer från bland annat Nier Automata kommer vara tillgängliga i spelet. NieR Replicant ver.1.22474487139... kommer kunna spelas på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Samsungs nya vikbara enheter kan bli vattentåliga
Smidigt!

Vikbara telefoner är framtiden och utvecklingen går sakta men säkert framåt. Samsung har hittills lanserat tre olika modeller och något som saknats med dessa har varit vattentålighet, vilket gör att de redan rätt fragila telefonerna blir lite extra känsliga. Nu har nya rykten börjat cirkulera som pekar på att nästa generation vikbara telefoner från företaget kommer vara vattentåliga, men vilken IP-klassning det handlar om är för tillfället okänt. De senaste flaggskeppen i S21-serien har fått IP-68-klassning, men med tanke på hur de vikbara telefonerna är byggda så är det nog lite svårt att få till samma tålighetsnivå. Hur som helst. Mer hållbara telefoner är ju alltid bra, speciellt när priset för vikbara telefoner ligger på 15-20 tusen riksdaler. Enligt rykten kommer Samsung presentera Fold 3 och Flip 2 redan i juli. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Dota: Dragon’s Blood får en andra säsong
Mer Dota till folket!

Dota: Dragon’s Blood hade premiär i slutet av mars och det verkar som att en och annan Dota-entusiast har kikat på serien. Via det officiella Dota 2-kontot på Twitter får vi reda på att serien kommer få en andra säsong, men något mer än så får vi inte reda på för tillfället. Har ni inte kikat på första säsongen av Dota: Dragon’s Blood ännu, så har ni länk till serien här nere till vänster. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Microsoft uppdaterar Xbox Game Pass med nya titlar
Playstation-spelet MLB The Show 21 ute nu

Microsoft har levererat lite Xbox Game Pass-relaterade nyheter om några nya titlar som är, och kommer bli, tillgängliga i spelbiblioteket. Den stora nyheten är Playstation-spelet MLB The Show 21 som släpps idag och är tillgängligt direkt för Game Pass-prenumeranter på konsol och mobiler via Xbox Cloud. Senare i veckan, mer specifikt 22 april, kommer underliga hundspelet Phogs! släppas i PC-biblioteket. Nästa vecka blir det både action och anrika äventyr. 28 april släpps Second Extinction till Xbox, PC och Xbox Cloud följt av remastrade kultklassikern Destroy All Humans som släpps dagen efter på samma ställen. 30 april blir det ordentlig Fable-fest på Xbox Cloud få både Fable Anniversary och Fable III kommer läggas till i molnspelsbiblioteket. Vidare kommer Microsoft givetvis ta bort några titlar och den här gången är det Endless Legend, For the King, Fractured Minds, Levelhead, Moving Out och Thumper som kommer försvinna från spelbiblioteket. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Storbritannien utreder Nvidias köp av ARM
Ska undersöka om det kan skada den nationella säkerheten

Den brittiska myndigheten Competition and Markets Authority (CMA) ska undersöka om amerikanska Nvidias köp av det brittiska chipföretaget ARM kan skada Storbritanniens nationella säkerhet. Skulle man komma fram till att så skulle vara fallet så skulle det eventuellt kunna sätta stopp för Nvidias uppköp av ARM. Nvidida tror dock inte själva att så kommer att bli fallet och säger i en kommentar: "We will continue to work closely with the British authorities, as we have done since the announcement of this deal." Till saken hör att Storbritannien gjorde en liknande utredning när ARM såldes till sin nuvarande ägare, japanska SoftBank, 2016. Detta talar antagligen för att Nvidia kommer att få köpa ARM. Det var i september förra året som Nvidia uppgav att man planerade att köpa ARM för 40 miljarder dollar. Man försäkrade då att ARM:s huvudkontor och utveckling skulle stanna kvar i brittiska Cambridge och att ARM:s affärer med företag, som i vissa fall konkurrerar med Nvidia, inte skulle påverkas negativt av affären. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
116kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
109kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
13kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
216kg
+
Wille Wilhelmsson