m

Mercedes presenterar nya E-Klass
Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Mercedes presenterar nya E-Klass
Bil / Mercedes

Förra veckan så läckte bilder och lite information kring Mercedes nya E-Klass ut och nu inatt blev bilen officiellt presenterad på Detroit Motor Show. Det här är den tionde generationen av E-Klass och den bjuder bland annat på nyheter inom det självkörande området, nya motorer och ett utseende som påminner allt mer om C- och S-Klass. Bilen är större och lättare än sin föregångare och bygger nu även på samma platta som storebröderna. Längden anges till 4.92 meter vilket är en ökning med 4.3 centimeter. Hjulbasen anges till 2.93 meter, vilket är 6.6 centimeter längre än tidigare.

På tekniksidan hittar vi bland annat saker som pekkänsliga knappar på ratten, en funktion som kallas för Active Lane-change Assistant som hjälper till att göra filbyten säkrare, Remote Parking Pilot som gör att du via en app i din smarta telefon kan parkera bilen i garaget eller i en parkeringsficka och Drive Pilot - ett självkörande system som gör att bilen själv kan hålla kurs och avstånd i upp till 210 km/h.

På insidan ska allt vara nytt och bland annat kan man istället för traditionella instrument få två stycken 12,3 tum stora skärmar som visar både instrumentklockor och navigation digitalt.

Från start erbjuds versionerna E 200 med en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter och 185 hästar och E 220d som har en dieseldriven fyra 2.0 liter med 195 hästar. Det kommer såklart även fler alternativ senare, bland annat E 350d som har en dieselsexa på 3.0 liter med 258 hästar och E 350e som är en plug-in hybrid med en total effekt på 279 hästar. AMG-version är också givet. Alla versioner utrustas med den nya niostegade automatlådan 9G-Tronic som standard.

Nya E-Klass börjar säljas den 18 januari och då får vi även reda på vad den kostar. Lanseringen sker i april.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes presenterar nya E-Klass
Visa
Pressmeddelande
Nya Mercedes E-Klass premiärvisad

I natt svensk tid premiärvisades den tionde generationen av Mercedes-Benz E-Klass. Nya E-Klass bjuder på världspremiär för ett antal helt nya tekniska lösningar, inte minst inom det självkörande området.

”E-Klass är kärnan i vårt varumärke”, säger Thomas Weber som är ansvarig för Mercedes utvecklingsarbete och styrelseledamot i Daimler AG.
”Nya generationen är ett stort steg mot självkörande bilar. Dessutom har den lägre förbrukning, högre säkerhet och mer komfort än föregångaren.”

Nya E-klass är större (43 mm längre) och har en muskulös design. Den går liksom föregångaren både att få både med Mercedes-stjärnan på motorhuven och i grillen.

Interiören är helt ny och kan fås med två 12,3-tums skärmar som tillsammans ger en unik wide-screen cock-pit. Skärmarna kan ställas in till att visa ett antal olika instrumenteringsalternativ. Många av bilens funktioner kan styras med unika touch-pads på själva ratten, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen.

Självkörande funktioner

Att framtidens bilar kommer att kunna köra själva är de flesta eniga om. Med nya E-Klass blir mycket av den tekniken tillgänglig redan idag. Funktionen Drive Pilot gör till exempel att bilen själv kan hålla både kurs och avstånd i farter upp till 210 km/tim. Den adaptiva farthållaren kan ställas in så att den automatiskt anpassar bilens fart efter hastighetsbegränsningar som anges på vägmärken.

En annan nyhet är Active Lane-change Assistant. När föraren slår på blinkers för att byta fil använder bilen kameror och radar för att hitta rätt tillfälle för att genomföra filbytet på säkrast tänkbara sätt.

Nya E-Klass kan också fås med Remote Parking Pilot. Med hjälp av en smartphone-app kan bilen parkeras med fjärrkontroll i parkeringsfickor eller garage.

Ny motorgeneration
Med nya E-Klass introduceras även en ny motorgeneration. Vid lanseringen erbjuds E 220 d (diesel) på 195 hk som klarar sig på 0,39 l/mil och E 200 (bensin) på 185 hk med en förbrukning på 0,59 l/mil. Senare under året lanseras fler motorvarianter, bland annat plug-in hybriden E 350 e.

Svensk säljstart sker den 18 januari, då också priserna presenteras. Lansering hos återförsäljarna sker i april.

Internationellt pressmeddelande nedan:

Mercedes-Benz taking a big step into the future with the new E?Class. Tenth-generation business saloon delivers stylish highlights with its distinct, emotive design and high-grade interior. New E-Class also marks the world premiere of numerous technical innovations. They enable comfortable, safe driving on a new level plus a new dimension in driver assistance – among other things. Complete with infotainment and control systems offering an all?new experience. Likewise exemplary: a newly developed diesel engine coupled with lightweight design and record-breaking aerodynamics figures set the standards for efficiency in this segment, while new, optionally available multi-chamber air suspension ensures outstanding ride comfort and driving dynamics. The sum total of its innovations, including the Active Lane-change Assistant which allows the driver to steer into the selected lane as if by magic, make the E-Class the most intelligent saloon in the business class.
"The E-Class is the core of the Mercedes-Benz brand and in the past has repeatedly redefined the standards in the business-class segment. Now it carries this tradition into the future with a wealth of top-class innovations. The new E-Class takes another major step towards fully autonomous driving. In addition, it enhances efficiency, safety and comfort, reduces the stress level when driving and intensifies the motoring pleasure", says Prof Dr Thomas Weber, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.
Coupé-esque and powerful
The new E-Class is sophisticated, confidently stylish and sporty. Compared with its predecessor, its wheelbase length has grown by 65 millimetres (2939/2874), its overall length by 43 millimetres (4923/4880). Its design displays hallmark Mercedes-Benz saloon proportions. The elongated bonnet coupled with a coupé-esque roof flowing into a sensual, broad-shouldered tail end creates an exciting silhouette. The powerfully extended vehicle body is characterised by short overhangs, a long wheelbase, large wheels and taut well-defined flanks displaying a fresh, stylish and dynamic interpretation of the feature line. All of which allows the E-Class to deliver the perfect take on the Mercedes-Benz design philosophy: Sensual Purity.
A powerfully designed front end underlines the status the business-class saloon aspires to, boasting a different look for each design and equipment line. The base version features the classic Mercedes radiator grille with the star on the bonnet, as does the EXCLUSIVE line – albeit in an even more elaborate fashion. The AVANTGARDE and AMG Line models are identifiable by the sports radiator grille with a large Mercedes star as its centrepiece. Each of the radiator grille designs lends the E-Class a distinct character, offering a unique degree of diversity that makes each different model stand out.
At the rear end, broad shoulders above the rear wheel arches lend the E-Class its unmistakably powerful character. Single-piece tail lights featuring a two-bar design framed by the vehicle body clearly identify the E-Class as a new member of the Mercedes saloon family. Optionally available rear lights provide an additional highlight reminiscent of stardust, the Milky Way or the glow of a jet engine. This "stardust effect" is created by innovative reflector technology with a specially configured surface structure for the tail lights and is making its debut appearance on the new E-Class.
Next Level Interior Design
The interior of the new E-Class embodies the synthesis of emotion and intelligence, poles that are defined by the Mercedes-Benz design philosophy – distinct forms with a sensual flow to them. Optional extras include two next-generation high-resolution displays, each with a wide screen diagonal of 12.3 inches – a first in this segment. Beneath their shared glass cover, the two displays visually conflate into a wide-screen cockpit that seems to be hovering in thin air, creating a central element that emphasises the horizontal orientation of the interior design. As the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. The driver can choose between three different styles to select their preferred design for the wide-screen instrument cluster: "Classic", "Sport" and "Progressive".
In addition, touch-sensitive control buttons ('Touch Controls') on the steering wheel make their first appearance in a car. Like a smartphone interface, they respond precisely to horizontal and vertical swiping movements, allowing the driver to control the entire infotainment system using finger swipes without having to take their hands off the steering wheel. In keeping with the motto "hands on the wheel, eyes on the road“, this allows achieving minimum driver distraction.
Further controls for the infotainment system are provided in the shape of a touchpad with controller in the centre console, which can even recognise handwriting, and the LINGUATRONIC voice control system. There are also direct-access buttons for controlling functions such as the air-conditioning system or – in another first – for convenient activation and deactivation of certain driver assistance systems.
A new, intelligent graphic design with high-resolution visualisations and animations, together with a simplified logic, further enhances this all-new operating experience. At the same time, the occupants enjoy a sensual interior with spacious architecture, which combines the elegance of the luxury class with accomplished sportiness.
Intelligent material design
High-quality materials define the interior style. They include open-pore woods, wood in a yachting look with flowing lines as a contemporary interpretation of inlaid wood and a novel metal fabric. The use of authentic materials is continued in the leather-covered doors and the beltline for selected lines. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.
Just as carefully composed is the material/colour concept with various shades of brown, including new attractive colour combinations such as nut brown/macchiato and saddle brown/macchiato. This allows a personalised interior design.
Lighting atmosphere with 64 colours
The interior lighting makes exclusive use of durable, energy-saving LED technology. The same applies to the enhanced ambient lighting included in the lines. With 64 colours, it offers a host of possibilities for personalisation. It adds touches of light, for example, to the trim parts, central display, front stowage facility on the centre console, handle recesses, door pockets, front and rear footwells, overhead console, and tweeters (if the vehicle is equipped with the Burmester® high-end 3D surround sound system).
Seat design: first class
A further highlight of the new E-Class is its seats. Their ergonomic, sculptural form combines Mercedes-Benz's hallmark suitability for long journeys with a refined, sporty look, featuring a unique design for each line. Another new feature in this segment is a Heat Comfort package including heated armrests in the doors and on the centre console.
The rear bench seat in the new E-Class Saloon comes with the option of a three-piece backrest with a 40% - 20% - 40% split, making it exceptionally versatile. Integral features of the centre armrest include a stowage box and two pop-out drinks holders. There is also the option of a holder for a tablet PC for the rear passengers.
New engine generation
The new E-Class will come with a choice of two engines at market launch: the E 200 with a four-cylinder petrol engine and the E 220 d with an all-new four-cylinder diesel engine.
Further model variants will be added to the range after the market launch, including the E 350 e featuring hybrid technology. The PLUG-IN HYBRID impresses with its dynamism and efficiency, allowing around 30 kilometres of purely electric and therefore locally emission-free driving. Its four-cylinder petrol engine, in conjunction with a powerful electric motor, gives it a total system output of 205 kW (279 hp) with a system torque of 600 Nm. With this set-up, the E 350 e achieves the performance of a sports car yet consumes less fuel than a small, compact-class car.
The most powerful diesel variant will boast a six-cylinder engine incorporating advanced SCR exhaust technology, with an output of 190 kW (258 hp) and a peak torque of 620 Nm.
Another variant to join the range will be the E 400 4MATIC whose six-cylinder petrol engine has an output of 245 kW (333 hp) and a maximum torque of 480 Nm.
Engines boasting top efficiency
Model
Displace-ment cc
kW/hp
Nm
0-100 km/h
in s
l/100 km
CO2
g/km
E 200
1991
135/184
300
7.7
5.9
132
E 220 d
1950
143/195
400
7.3
3.9
102
E 350 d
2987
190/258
620
5.9
5.1
133
E 350 e
System output
1991
205/279
(155+60
205+82)
600
(350+
360)
6.2
2.1
49
Provisional
Further variants will later complete the engine range, including a new four-cylinder diesel unit developing 110 kW (150 hp). The range of petrol engines will comprise four-cylinder versions with outputs ranging from 135 to 180 kW (183 to 245 hp) plus a six-cylinder variant developing 245 kW (333 hp).
All engines for the new E-Class are equipped with the ECO start/stop function. The petrol engines meet the requirements of the EU 6 emissions standard, while the new OM 654 four-cylinder diesel engine is already configured with future RDE limits in mind.
All-new four-cylinder diesel engine
The new four-cylinder diesel unit marks the birth of a new Mercedes-Benz engine family and opens up new dimensions in efficiency. What's more, it is shorter and more compact than its predecessor thanks to reduced cylinder spacing (90 mm instead of 94 mm). Despite having a lower displacement than its predecessor, reduced to around two litres, the new diesel powerplant has an output of 143 kW/195 hp and, when installed in the E 220 d, delivers NEDC combined consumption of just 3.9 litres per 100 kilometres, which equates to CO2 emissions of 102 grams per kilometre – a figure that until now only significantly smaller vehicles have been able to deliver.
In addition to this, the four-cylinder unit is exceptionally refined. In its basic form it features single-stage turbocharging and variable turbine geometry. Both the cylinder head and the crankcase are made of aluminium. The Mercedes-Benz developed NANOSLIDE® surface coating efficiently reduces the friction between cylinder surface and steel piston.
Nine-speed automatic
All models available at market launch are equipped with the new 9G-TRONIC nine-speed automatic transmission as standard. It enables fast gear changes and allows low engine revs, which has a particularly beneficial effect on efficiency and noise levels.
Suspension – sporty comfort
The suspension on the new E-Class offers agile driving pleasure on twisting roads as well as the highest level of ride comfort in this segment. The Saloon comes with steel suspension as standard. Three DIRECT CONTROL suspension systems with selective damping system are available in conjunction with this suspension:
Comfort suspension
Comfortable Avantgarde suspension with a sportier character, lowered by 15 millimetres
Sporty suspension with adaptive damping adjustment, lowered by 15 millimetres, which replaces the classic sports suspension
AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension
Alternatively the new E-Class can be equipped with multi-chamber air suspension all round – the only car in its segment to offer this option. Advantages of this system: Three chambers of different size in the spring struts of the rear axle and two in the spring struts of the front axle make it possible to control, in three stages, how stiffly the suspension reacts. In this way, the occupants enjoy soft base suspension, and the secure feeling of good handling stability as the speed increases.
Furthermore, the highly sensitive and fast-responding AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension features all-round self-levelling for excellent ride comfort even with the vehicle loaded. It controls the ride height automatically depending on the speed and reduces fuel consumption on the motorway, for example, by lowering the vehicle. When driving on rough roads or access roads, the ground clearance can also be increased at the push of a button using the ride height adjustment switch.
The multi-chamber air suspension is supplemented by a continuously operating, electronically controlled damping adjustment system, which adapts the damping at each individual wheel to the current driving situation and road conditions fully automatically – when performing evasive manoeuvres or driving on poor road surfaces, for instance. The system therefore delivers good road roar and tyre vibration characteristics, excellent ride comfort, and outstanding driving dynamics.
What's more, a DYNAMIC SELECT switch in the cockpit enables the driver to select from four AIR BODY CONTROL modes: "Comfort", "ECO", "Sport" and "Sport+". The additional "Individual" option allows drivers to configure their vehicle to suit their own preferences.
Next-generation driver assistance systems
Mercedes-Benz's new assistance and safety systems enhance safety, comfort and driver assistance to new levels.
Active Brake Assist, fitted as standard, is able to warn the driver of impending crash situations, provide just the right level of support during emergency braking and, if necessary, also apply the brakes automatically itself. In addition to slower-moving, stopping or stationary vehicles, it can also detect pedestrians crossing the danger zone ahead of the vehicle.
Likewise included as standard are ATTENTION ASSIST with adjustable sensitivity, which can warn the driver of inattentiveness and drowsiness, and Crosswind Assist, which can assist the driver by substantially mitigating the effects of strong crosswinds to prevent the vehicle from drifting too far off track.
Highlights of the optional Driver Assistance package that make the E-Class the most intelligent saloon in its class include:
DRIVE PILOT: This system represents Mercedes-Benz's next step along the road to autonomous driving. As Distance Pilot DISTRONIC on motorways and country roads, it is not only able to keep the car the correct distance behind vehicles in front automatically, it can also follow them at a speed of up to 210 km/h for the first time. This can make life easier for the driver, who no longer needs to operate the brake or accelerator pedal during normal driving and also receives plenty of steering assistance from the Steering Pilot – even on moderate bends. Another unique feature at speeds up to 130 km/h is the fact that, like in a swarm, the system can continue to intervene actively by taking account of surrounding vehicles and parallel structures, even if the lines are unclear or non-existent, like at road works. The system therefore makes driving much easier, especially in traffic jams or heavy congestion. Another feature that helps to relieve the workload on the driver in such situations is the extended restart function, which allows automatic starting of the vehicle within 30 seconds following a stop initiated by the Distance Pilot DISTRONIC on motorways or similar roads.Further new development designed to relieve stress: in combination with COMAND Online, the selectable Speed Limit Pilot subfunction can autonomously adjust the vehicle's speed in response to camera-detected speed limits or speed limits logged in the navigation system, e.g. 50 km/h in built-up areas or 100 km/h on country roads. Additional DRIVE PILOT innovations include, for the first time, an Active Lane-change Assistant. This radar- and camera-based assistance system assists the driver when changing lanes on multi-lane roads and can steer the vehicle into the lane selected by the driver – when overtaking, for example. Once the driver has indicated to turn for at least two seconds, the Active Lane-change Assistant assists with steering into the adjacent lane if it detects that the lane is unoccupied.
Active Brake Assist with cross-traffic function: Compared with the standard version, this system has extended speed thresholds with respect to vehicles and pedestrians. Furthermore, it can detect crossing traffic at junctions and, if the driver fails to respond, apply the brakes autonomously. For the first time, it can also detect hazardous situations at the tail end of traffic jams where there is no room to manoeuvre and initiate autonomous braking far sooner in such situations. Consequently, it is possible to completely avoid accidents at speeds up to 100 km/h or substantially reduce the severity of accidents at speeds above this level.
Evasive Steering Assist: This likewise new system ideally complements the pedestrian detection function of Active Brake Assist. When the driver deliberately or instinctively performs an evasive manoeuvre in a dangerous situation, this function can assist by adding precisely calculated steering torque to support the movement of the steering wheel. This helps the driver to avoid the pedestrian in a controlled manner while subsequently facilitating the straightening-up of the vehicle to allow the situation to be negotiated safely.
Advanced assistance systems: The intelligent assistance systems in the new Driver Assistance package also include proven systems that have been further developed in terms of their mode of operation and the sensors they use. Active Lane Keeping Assist can help stop the driver from unintentionally changing lane, this being done by corrective one-sided application of the brakes, including in the case of broken lines and risk of collision, e.g. with oncoming traffic or fast overtaking vehicles. Active Blind Spot Assist can now also warn of the risk of a lateral collision in typical urban traffic at low speeds and, as before, correctively intervene at the last moment to prevent a collision at speeds above 30 km/h. PRE-SAFE® PLUS can protect against collisions with traffic following behind and their effects on the occupants.
Furthermore, the range of new features in the new E-Class includes:
Remote Parking Pilot: For this first time, this system allows the vehicle to be moved into and out of garages and parking spaces remotely using a smartphone app, enabling the occupants to get into and out of the car easily, even if space is very tight.
Car-to-X communication: In 2013, Mercedes-Benz was the first manufacturer to introduce widespread car-to-car networking in the form of a retrofit solution. This is now to be followed by the logical next step as the world's first fully integral Car-to-X solution goes into series production. The mobile phone-supported exchange of information with other vehicles further ahead on the road, for example, can effectively allow the driver to "see around corners" or "through obstacles" well in advance. This means that the driver receives an earlier warning than previously in the event of imminent danger, such as a broken down vehicle at the edge of the road or also in the event of heavy rain or black ice on the road ahead. In this case the new E-Class simultaneously acts as a receiver and a transmitter, since warning messages are conveyed automatically by evaluating vehicle statuses or manually by the driver to the backend.
PRE-SAFE® impulse side: This system is part of the Driving Assistance package PLUS. If a lateral collision has been detected and is imminent, it moves the driver or front passenger away from the danger zone in a sideways direction by way of precaution. To do this, the system inflates an air chamber in the side bolster of the front seat backrest nearest the side of the imminent impact in a fraction of a second, thus increasing the distance between occupant and door and, at the same time, reducing the forces acting on the occupants.
PRE-SAFE® Sound: This system is based on a human reflex in the inner ear, called the stapedius reflex. PRE-SAFE® Sound emits a short interference signal through the vehicle's sound system if the risk of a collision is detected. This signal can trigger the natural reflex and thus prepare the occupants' ears for the expected sound of the accident.
High-resolution MULTIBEAM LED headlamps, each with 84 individually controlled high-performance LEDs, automatically illuminate the road with a hitherto unsurpassed, precision-controlled distribution of exceptionally bright light – without dazzling other road users. That's because this grid allows the light distribution of the left and right headlamps to be controlled separately and adapted to the changing situation on the road quickly and dynamically. All functions of the Intelligent Light System in low-beam and high-beam mode can furthermore be depicted purely digitally and without mechanical actuators for the first time, including, as a world first, a purely electronically implemented active light function.
Digital Vehicle Key: This drive authorisation system uses Near Field Communication technology and allows the driver's smartphone to be used as a vehicle key.
Multifunction Telephony – ideally connected, and not a cable in sight
An all-new infotainment generation is making its debut in the E-Class equipped with COMAND Online. Its highlights, alongside the double display, include the touch-sensitive Touch Control Buttons on the steering wheel and the new, intelligent graphic design of the Multifunction Telephony. It allows mobile phones to be charged and connected to the vehicle's exterior aerial – with absolutely no need for cables or a telephone holder. The wireless, inductive charging system works
with all mobile devices that either support the Qi standard or can be upgraded to this standard. The charging pad, built into the stowage facility at the front of the centre console, is compatible with mobile phones with a screen diagonal of up to 15.2 cm (6 inches). When the "NFC" logo is touched, the system connects the mobile phone to the head unit and the exterior aerials via Near Field Communication (NFC). Telephone calls are then routed via the Bluetooth® hands?free system automatically.
Three-dimensional listening pleasure
Fitted as standard, the Mercedes-Benz-developed Frontbass system in the new E?Class delivers a unique listening experience. It uses the space in the cross-member and side member of the body structure as a resonance chamber for the bass speakers. If the vehicle is additionally equipped with the optionally available Burmester® high-end 3D surround sound system with 23 loudspeakers, the occupants are treated to a listening experience reminiscent of the acoustics in a concert hall as it includes a third dimension of sound courtesy of roof loudspeakers.
Robust yet lightweight bodyshell
An outstandingly stiff body forms the basis for exceptional handling, astonishingly low noise and vibration levels, and a high level of crash safety. To achieve this, the engineers opted for a bodyshell with a far higher proportion of aluminium and ultra-high-strength steel components than its predecessor. The front wings, bonnet, boot lid, and large sections of the front and rear ends are made of sheet or cast aluminium. This lightweight design reduces fuel consumption and makes for tangibly sporty and agile vehicle handling.
Against the wind
Aerodynamic performance is one of the main reasons behind the outstanding efficiency of the new E-Class. Here the E-Class raises the benchmark with a record-breaking drag coefficient (cd value) of 0.23. To achieve this, the aerodynamics experts had to optimise numerous details and implement new ideas. By way of example, the AIRPANEL Advanced shutter system, available for most engines in the EXCLUSIVE line and base models, opens the radiator grille by means of adjustable louvres when extra cooling is required and additionally features a second shutter in
the air intake beneath the number plate to further improve the system's overall performance. Plus the sophisticated aerodynamics minimise wind noise and ensure that the new E-Class is quieter than even some luxury-class models.
41.2°
0

Mercedes presenterar nya E-Klass

Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Michel Ancel lämnar spelbranschen
För att satsa på att bevara djurlivet i Montpellier

Spelveteranen Michel Ancel har bestämt sig för att lägga hatten på hyllan samt lämna spelbranschen helt och hållet efter 30 år. Ancel är sannolikt mest känd för en herrans massa Rayman-spel och så klart Beyond Good & Evil. Han ska istället jobba med ett naturreservat för vilda djur i Montpellier-området i Frankrike. Skyddandet av vilda djur har länge varit en passion för honom och eftersom naturreservatet växer vill han satsa helhjärtat på detta istället för spelbranschen. Ancel jobbade med både Beyond Good and Evil 2 och Wild. Utvecklingen av båda dessa spel säger han är i goda händer och kommer inte påverkas av att han nu ska ta hand om riktiga djur istället för digitala sådana. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

OnePlus Buds kommer fungera bättre på andra Androids
Med hjälp av en app

OnePlus-hörlurarna OnePlus Buds fungerar finfint men OnePlus-telefoner men lirar tyvärr inte lika bra med andra Android-telefoner. Användare har stött på problem med uppdatering av mjukvaran och märkt att vissa funktioner helt enkelt inte fungerat. Men det ska bli ändring på detta enligt OnePlus och det ska ske genom den separata OnePlus Buds-appen som då kommer bli kompatibel med andra Android-lurar. Denna app ser till att hörlurarna fungerar precis lika bra på andra Android-enheter så som på OnePlus egna lurar. När denna app kommer att släppas till andra Android-telefoner är för tillfallet oklart men det borde väl inte ta allt för lång tid tycker man. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

Bild-i-bild för YouTube fungerar inte längre på iOS 14
Nu har Google även satt stopp för youtube.com

I samband med iOS 14 fick Apples telefoner stöd för bild-i-bild vilket ju var ganska trevligt. Dock valde Google att låsa funktionaliteten för YouTube-appen om man inte betalade för YouTube Premium. Det gick dock att komma runt detta genom att kolla in YouTube-klipp på youtube.com via Safari och sedan köra det bild-i-bild. Men det slutade också fungera i veckan för alla som inte är YouTube Premium-abonnenter. Klart sunkigt att en sådan basal funktion ska döljas bakom betaltjänst men Google kanske behöver pengar eller något. YouTube-klipp som är inbäddade på andra webbplatser funkar dock fortfarande att köra via bild-i-bild. Tumnagel
29.8°
+
Frode Wikesjö
0

JerryRigEverything sliter en Microsoft Duo
Som håller bättre än jag trodde

Då var det dags igen att titta på när JerryRigEverything gör sitt bästa för att slita en telefon. Denna gång ger han sig på en Microsoft Duo som ser ut att klara testerna relativt bra. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

USA vill veta om Unreal Engine pratar med Kina
Eftersom Tencent äger delar av Epic Games

Den amerikanska regeringen har som bekant varit lite på krigsstigen när det gäller vissa kinesiska företag så som Huawei och ByteDance. Nu verkar det som att myndigheterna där har ställt in siktat på Tencent som bland annat äger League of Legends-skaparna Riot Games och 40 procent av Epic Games som gör populära spelmotorn Unreal Engine. Rapporter har nämligen börjat dyka upp om att myndigheterna därborta har bett både Riot och Epic att lämna över data för hur de lagrar användardata för att se om/hur det delas med Tencent. Tencent äger delar av många andra spelföretag också så som Supercell, Activision Blizzard, Ubisoft och Paradox. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Bilder på nya Chromecast läcker
Läcker?

Den 30 september kommer Google visa upp sin nya Chromecast som kommer komma med en liten fjärrkontroll. Natten till i dag läckte det ut bilder på hårdvaran och dessa bilder kan du beskåda via länken nedan. Fjärrkontrollen har styrknappar samt lite andra funktionsknappar så som separata knappar för att starta YouTube eller Netflix. Volymreglaget hittar man på sidoknapparna. Detta blir den första Chromecast-enheten som säljs med fjärrkontroll så antagligen vill Google satsa lite mer på integrationen med Google/Android TV med denna enhet. På tal om Google-läckor så lyckades sajten 9to5Google få tag på några bilder på Nest kommande smarta högtalare som antagligen också kommer visas upp den 30 september. Bilder på dessa kan du hitta här. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in systemkraven för Cyberpunk 2077
Samt två nya trailers

I går kväll presenterade CD Projekt Red systemkraven för kommande Cyberpunk 2077. Det är inte direkt några monsterkrav men kräver ändå, inte helt oväntat, lite datorkraft för att kunna köras ordentligt. SSD rekommenderas som lagring så för min del blir jag nog tvungen att radera Call of Duty: Modern Warfare sen när Cyberpunk 2077 släpps den 19 november. Spelets kompletta krav kan du se i tweeten nedan. CD Projekt Red släppte också två nya trailers för spelet i går och de kan du kolla in ovan och nedan. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Polestar 1 är världens coolaste Volvo enligt Doug
Då har han inte sladdat med en 240

Det är många som redan testat och gått igenom Polestar 1 (vi bland annat) och nu har turen kommit till Doug DeMuro. Han tycker att det här är världens coolaste Volvo men han har lite dålig koll på historia eftersom han inte är med på varför det står "since 1959" på säkerhetsbältena. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Qantas flygning till ingenstans sålde slut på några minuter
Ressugna australier verkar vara sugna på att flyga

Efter det att en stor del av världens flygtrafik stängt ner fick det australiensiska flygbolaget en idé om att arrangera en 7 timmar lång "flight to nowhere". Detta verkar vara något som tilltalade australiensare som saknat att flyga. När biljetterna till flighten släpptes så sålde dessa slut på bara tio minuter, något som gör flighten till den antagligen snabbast utsålda flighten i Qantas historia. Flygningen till "ingenstans" har samma start- och slutdestination men under den sju timmar långa flygningen kommer flighten att gå över populära turistpunkter som Byron Bay, Bondi Beach och Sydney Harbor Bridge. Biljetterna till "flight to nowhere" kostade motsvarande cirka 5000 kronor i ekonomiklass, 11.500 kronor i premiumklass och 24.300 kronor i första klass. Flighten avgår 1 oktober från Sydney. Tumnagel
11.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony bekräftar: PS5 kan inte köra spel från PS1, 2 eller 3
Endast bakåtkompatibel med Playstation 4-spel

När det kommer till bakåtkompatibilitet på Playstation 5 så har Sony levererat väldigt lite information. I samband med onsdagens stream meddelade dock gänget att 99 procent av PS4-spelen kommer kunna köras på Playstation 5, men hur läget ser ut med äldre titlar från PS1, PS2 och PS3 har varit oklart. I en intervju med Famitsu klargör PlayStation-chefen Jim Ryan hur läget med bakåtkompatibilitet egentligen ligger till. Ryan berättar att PS5 är designad med PS5-funktioner i fokus, men det har även varit viktigt även stödja PS4-spel för att inte lämna de närmare 100 miljoner PS4-spelarna bakom sig. Mer specifikt sägs detta: "We have been building devices with a focus on PS5-specific engineering. Among them, PS4 already has 100 million players, so I thought that I would like to play PS4 titles on PS5 as well, so I introduced PS4 compatibility. While achieving that, we focused on incorporating high-speed SSDs and the new controller DualSense in parallel. So, unfortunately, compatibility with [PS3, PS2, PS1] has not been achieved." Så, så var det med det. På PS5 får man lira spel till PS5 och PS4. Vill man spela titlar till äldre Playstation-konsoler så finns det dock lite hopp via Playstation Now, men för tillfället har Sony inte levererat någon information om hur den tjänsten kommer rulla på den kommande konsolen. Tumnagel
32.2°
+
André Stray
0

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Facebook slutar rekommendera hälsogrupper
Det sprids för mycket felaktig information i dessa

Facebook skriver i ett inlägg att man nu har antagit nya riktlinjer för vilka typer av grupper på tjänsten man framöver kommer att rekommendera för sina användare. Det kommer bland annat innebära att grupper som utger sig för att ha något med hälsa att göra inte längre kommer att ges som förslag eller rekommenderas för användare på Facebook. I inlägget skriver Facebook bland annat: "To prioritize connecting people with accurate health information, we are starting to no longer show health groups in recommendations. People can still invite friends to health groups or search for them." Anledningen till att Facebook nu slutar rekommendera grupper som ger hälsoråd eller förknippas med hälsa på andra sätt är att dessa ibland varit källor till felaktig information, något som i värsta fall kan skada en persons hälsa istället för att göra den bättre. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cezeri - quadrocopter från Turkiet
Första testflygningen genomförd

Cezeri från Turkiet är en stor drönare och nu har man genomfört den första flygningen med skapelsen. Den har plats för en person och kan starta och landa vertikalt. De första flygningarna gjorde man dock via fjärrkontroll för att vara på den säkra sidan. När tester med människor i kan dra igång är oklart men självklart är målet att detta ska ske snart. Man tror dock fortfarande att det är mellan 10-15 år bort innan man kan använda något sånt här som transportmedel. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

The Verge tar en titt på LG Wing
Rätt intressant enhet

Nyligen presenterade LG den rätt intressanta telefonen LG Wing och nu har The Verge fått ta en liten titt på underligheterna. Gänget har släppt en ny video där de pratar om telefonen och vad man kan göra med den och helt ärligt ser telefonen ut att bli en av årets mest intressanta lurar. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ny Night City Wire drar igång 18:00
Mer Cyberpunk 2077 på ingång!

Hade världen sett annorlunda ut så hade vi möjligtvis tillbringat dagen i Night City, men så kul får vi inte ha det. Cyberpunk 2077 kommer som känt släppas 19 november, vilket är samma dag som PS5, och vad spelet kommer erbjuda har utvecklarna visat i strömmar under titeln Night City Wire. I kväll klockan 18:00 kommer den tredje strömmen dra igång och denna kommer ni kunna kika på via utvecklarnas Twitch-kanal. Pallar ni inte Twitch så kan ni kika på avsnittet via strömmen nedan. Specifikt vad som kommer visas under kvällens show är för tillfället okänt, men fokus kommer ligga på spelets olika gäng och utvecklarna hintar även om att de kommer släppa specs-krav för PC-versionen. Ovan kan ni kika på den förra Night City Wire-strömmen som hölls i slutet av juni. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Klappa hundar i ny Humble Bundle
Samarbete med Twitter-kontot Can You Pet the Dog?

Att klappa hundar är balsam för själen och det är nästan lika trevligt att göra det i digital form. Twitter-kontot Can You Pet the Dog? har tillsammans med Humble Bundle bestämt sig för att leverera ett nytt spelpaket där våra fyrbenta vänner kan få lite kärlek. Kort sagt är det en varierat samling spel, men alla titlar har gemensamt att man kan klappa på digitala jyckar. På första nivån, som du låser upp för 0,84 euro, hittar vi Scribblenauts Unlimited, Beyond Eyes, Dog Sled Saga och Bulb Boy. Betalar du mer än genomsnittet, i skrivande stund 3,99 euro, får du även Shenmue 1 och 2, Death’s Gambit och Where the Water Tastes like Wine. Lägger du ut 10,18 euro, eller mer, får du alla titlar som nämns ovan samt Blair Witch. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Crysis Remastered ute nu
Will it run Crysis? Ja!

Nu är spelet äntligen här! Eller på PC och konsol, för att vara exakt. Crysis Remastered har släppts till PC, Xbox One och PS4 och kommer med en rad förbättringar som ray tracing-effekter, bättre ljuseffekter och PC-spelare kan kräma upp spelet till 8K. Bonusvideo nedan där LinusTechTips-gänget lirar Crysis Remastered med nya RTX 3080. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Deltagarna i På spåret 2020
Har premiär den 27 november

Fredagen den 27 november klockan 20.00 har en ny omgång av TV-programmet På spåret premiär på SVT1. Nu får vi reda på vilka deltagarna är. Sex stycken nya par gör entré i burarna medan tre stycken lag återvänder. Lagen är Sanna Lundell & Plura Jonsson, Frida Boisen & Hamid Zafar, Farah Abadi & Johan Glans, Dilan Apak & Moa Lundqvist, Magdalena Forsberg & Claes Elfsberg, Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson, Tomas Alfredson & Ernst Billgren, Irena Pozar & Patrik Arve, Emma Molin & Hanna Dorsin. En släppfilm kring deltagarna finns att se på länken nedan. Läs mer om lagen i pressmeddelandet. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Två nya juicer från God Morgon
Sun Power och Berry Protect

Juice-tillverkaren God Morgon lanserar nu två stycken nyheter i kyldisken. Man beskriver juicerna som funktionella med innehåll av vitaminer och antioxidanter. Sun Power innehåller pressad solmogen apelsin, äpple, morot, yuzu och vitamin C och D. Berry Protect innehåller pressat äpple, blåbär, hallon och acerola och vitamin C och E. Båda rullas ut hos Ica och City Gross den här månaden och för en flaska på 0,85 liter får man betala 26,90 kronor. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love)
Fredagsklassikern

Vad hände egentligen för 20 år sedan? Jo, det ska jag tala om. Spiller släppte låten Groovejet (If This Ainx27t Love) med fantastiska Sophie Ellis-Bextor på sång och jag kan inte minnas hur många gånger jag har spelat den. Nu kom den tillbaka till mig igen efter en stunds frånvaro men den håller fortfarande. Grattis på fredag! Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Friterad kyckling inspirerad av Breaking Bad
Med curly fries såklart

Los Pollos Hermanos är en snabbmatsrestaurang som figurerar i TV-serien Breaking Bad. Här återskapar Binging with Babish lite mat från stället och skulle du vilja testa själv hittas receptet på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Augustines nya singel Coast
Akustisk och original

Den svenska singer-songwritern Augustine släppte nyligen singeln Coast och här har vi den både i akustisk och i original version. Videon till den förstnämnda är inspelad på Gotland i somras med hjälp av ett elektroniskt piano. Augustine fick pris som "Årets Pop" på Manifestgalan 2020. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Ashley tillverkar skålar i trä
Ligger en hel del jobb bakom

I det här avsnittet ur Eaters serie Handmade får vi träffa Ashley Harwood som förvandlar stockar till skålar. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green

Nine Inch Nails Quake-soundtrack nu på vinyl
Party like it's 1996

När spelet Quake släpptes 1996 var det Nine Inch Nails som låg bakom det officiella soundtracket. Nu släpps musiken för första gången på vinyl. Plattan kostar 40 pund och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
236kg
+
Bobby Green

Ny juice från Innocent
Smakar granatäpple, hallon och lime

Innocents senaste produkt är den vi ser här - Perfectly Purple. Det är en blandning av juice och ingredienser från växtriket. Den innehåller rosenvatten, biotin, spirulina och vitaminerna B7 (bra för hud och hår), B3, B5, B6 och C. Den ska smaka granatäpple, hallon och lime. Rödbeta ger den lila färgen. Ska finnas i butik nu och för en flaska som rymmer 75 centiliter får man betala runt 27,90 kronor. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Imorgon släpper Uniqlo ny höst-kollektion
Här är en första titt

Den 17 september, alltså imorgon, släpps Uniqlo U AW20 i butik. Kollektionen är designad av Christophe Lemaire som är Artistic Director på Uniqlo U tillsammans med hans team i Paris. Fokus har legat på plagg med neutrala toner och hudtoner. Målet är att framkalla en känsla av värme och mysighet - något som troligtvis alla vill ha när hösten och vintern kryper sig på. Det finns 38 stycken produkter för dam, 39 för herr och fyra stycken nya accessoarer. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Årets Blossa-glögg smakar mynta och grönt te
Inspireras av Marrakech

I år tar Blossa-glöggen med oss till staden Marrakech och smaken vi bjuds på är mynta och grönt te. I staden finns torget Jemaa el-Fnaa och runt detta flera caféer som alla serverar ett sött marockanskt mynta-te. Detta har man alltså försökt att efterlikna samtidigt som man inte har plockat bort de traditionella glöggkryddorna. Designen på flaskan har inspirerats av det klassiska marockanska kaklet. Den grönblåa färgen ska föra tankarna till havet. Finns i Systembolagets beställningssortiment nu. Alkoholhalten ligger på 15 procent och för en flaska på 75 centiliter får man betala 124 kronor. Ett tips är att blanda glöggen med Champagne, Cava, Cremant eller Prosecco om man vill festa till det lite. Tumnagel
3kg
+
Bobby Green

Här är Adidas Lego-skor
Festliga?

För några dagar sedan bubblade det upp att Adidas och Lego hade snickrat ihop ett par skor tillsammans. Nu får vi se hur dessa ser ut. Det man har gjort är att ta modellen Adidas ZX-8000 och sedan smyckat ut dessa i grälla färger och med Lego-loggan på plösen. På sidorna finns vad som ser ut som Lego-plattor men inga bitar lär fästa på ytan då plupparna ser för grunda ut. Där skosnörena möts kanske man dock kan sätta fast sin favorit-gubbe eller gumma. Släpps den 25 september och för ett par får man betala 130 dollar. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green

Nu kommer Mountain Dew till SodaStream
André jublar!

För ett år sedan skrev vi att SodaStream lanserat Pepsis smaker som syrup så att man kan bubbla läsken hemma själv. Nu presenteras ytterligare en nyhet i serien och det är citrus-läskedrycken Mountain Dew. Den svenska marknaden är först ut med detta och du ska hitta den nya smaken i butiker som Citygross, Clas Ohlson, Elon, Elgiganten, Gekås, MediaMarkt, Netonnet, Power och Webhallen nu. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green