m

Mercedes presenterar nya E-Klass
Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Mercedes presenterar nya E-Klass
Bil / Mercedes

Förra veckan så läckte bilder och lite information kring Mercedes nya E-Klass ut och nu inatt blev bilen officiellt presenterad på Detroit Motor Show. Det här är den tionde generationen av E-Klass och den bjuder bland annat på nyheter inom det självkörande området, nya motorer och ett utseende som påminner allt mer om C- och S-Klass. Bilen är större och lättare än sin föregångare och bygger nu även på samma platta som storebröderna. Längden anges till 4.92 meter vilket är en ökning med 4.3 centimeter. Hjulbasen anges till 2.93 meter, vilket är 6.6 centimeter längre än tidigare.

På tekniksidan hittar vi bland annat saker som pekkänsliga knappar på ratten, en funktion som kallas för Active Lane-change Assistant som hjälper till att göra filbyten säkrare, Remote Parking Pilot som gör att du via en app i din smarta telefon kan parkera bilen i garaget eller i en parkeringsficka och Drive Pilot - ett självkörande system som gör att bilen själv kan hålla kurs och avstånd i upp till 210 km/h.

På insidan ska allt vara nytt och bland annat kan man istället för traditionella instrument få två stycken 12,3 tum stora skärmar som visar både instrumentklockor och navigation digitalt.

Från start erbjuds versionerna E 200 med en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter och 185 hästar och E 220d som har en dieseldriven fyra 2.0 liter med 195 hästar. Det kommer såklart även fler alternativ senare, bland annat E 350d som har en dieselsexa på 3.0 liter med 258 hästar och E 350e som är en plug-in hybrid med en total effekt på 279 hästar. AMG-version är också givet. Alla versioner utrustas med den nya niostegade automatlådan 9G-Tronic som standard.

Nya E-Klass börjar säljas den 18 januari och då får vi även reda på vad den kostar. Lanseringen sker i april.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes presenterar nya E-Klass
Visa
Pressmeddelande
Nya Mercedes E-Klass premiärvisad

I natt svensk tid premiärvisades den tionde generationen av Mercedes-Benz E-Klass. Nya E-Klass bjuder på världspremiär för ett antal helt nya tekniska lösningar, inte minst inom det självkörande området.

”E-Klass är kärnan i vårt varumärke”, säger Thomas Weber som är ansvarig för Mercedes utvecklingsarbete och styrelseledamot i Daimler AG.
”Nya generationen är ett stort steg mot självkörande bilar. Dessutom har den lägre förbrukning, högre säkerhet och mer komfort än föregångaren.”

Nya E-klass är större (43 mm längre) och har en muskulös design. Den går liksom föregångaren både att få både med Mercedes-stjärnan på motorhuven och i grillen.

Interiören är helt ny och kan fås med två 12,3-tums skärmar som tillsammans ger en unik wide-screen cock-pit. Skärmarna kan ställas in till att visa ett antal olika instrumenteringsalternativ. Många av bilens funktioner kan styras med unika touch-pads på själva ratten, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen.

Självkörande funktioner

Att framtidens bilar kommer att kunna köra själva är de flesta eniga om. Med nya E-Klass blir mycket av den tekniken tillgänglig redan idag. Funktionen Drive Pilot gör till exempel att bilen själv kan hålla både kurs och avstånd i farter upp till 210 km/tim. Den adaptiva farthållaren kan ställas in så att den automatiskt anpassar bilens fart efter hastighetsbegränsningar som anges på vägmärken.

En annan nyhet är Active Lane-change Assistant. När föraren slår på blinkers för att byta fil använder bilen kameror och radar för att hitta rätt tillfälle för att genomföra filbytet på säkrast tänkbara sätt.

Nya E-Klass kan också fås med Remote Parking Pilot. Med hjälp av en smartphone-app kan bilen parkeras med fjärrkontroll i parkeringsfickor eller garage.

Ny motorgeneration
Med nya E-Klass introduceras även en ny motorgeneration. Vid lanseringen erbjuds E 220 d (diesel) på 195 hk som klarar sig på 0,39 l/mil och E 200 (bensin) på 185 hk med en förbrukning på 0,59 l/mil. Senare under året lanseras fler motorvarianter, bland annat plug-in hybriden E 350 e.

Svensk säljstart sker den 18 januari, då också priserna presenteras. Lansering hos återförsäljarna sker i april.

Internationellt pressmeddelande nedan:

Mercedes-Benz taking a big step into the future with the new E?Class. Tenth-generation business saloon delivers stylish highlights with its distinct, emotive design and high-grade interior. New E-Class also marks the world premiere of numerous technical innovations. They enable comfortable, safe driving on a new level plus a new dimension in driver assistance – among other things. Complete with infotainment and control systems offering an all?new experience. Likewise exemplary: a newly developed diesel engine coupled with lightweight design and record-breaking aerodynamics figures set the standards for efficiency in this segment, while new, optionally available multi-chamber air suspension ensures outstanding ride comfort and driving dynamics. The sum total of its innovations, including the Active Lane-change Assistant which allows the driver to steer into the selected lane as if by magic, make the E-Class the most intelligent saloon in the business class.
"The E-Class is the core of the Mercedes-Benz brand and in the past has repeatedly redefined the standards in the business-class segment. Now it carries this tradition into the future with a wealth of top-class innovations. The new E-Class takes another major step towards fully autonomous driving. In addition, it enhances efficiency, safety and comfort, reduces the stress level when driving and intensifies the motoring pleasure", says Prof Dr Thomas Weber, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.
Coupé-esque and powerful
The new E-Class is sophisticated, confidently stylish and sporty. Compared with its predecessor, its wheelbase length has grown by 65 millimetres (2939/2874), its overall length by 43 millimetres (4923/4880). Its design displays hallmark Mercedes-Benz saloon proportions. The elongated bonnet coupled with a coupé-esque roof flowing into a sensual, broad-shouldered tail end creates an exciting silhouette. The powerfully extended vehicle body is characterised by short overhangs, a long wheelbase, large wheels and taut well-defined flanks displaying a fresh, stylish and dynamic interpretation of the feature line. All of which allows the E-Class to deliver the perfect take on the Mercedes-Benz design philosophy: Sensual Purity.
A powerfully designed front end underlines the status the business-class saloon aspires to, boasting a different look for each design and equipment line. The base version features the classic Mercedes radiator grille with the star on the bonnet, as does the EXCLUSIVE line – albeit in an even more elaborate fashion. The AVANTGARDE and AMG Line models are identifiable by the sports radiator grille with a large Mercedes star as its centrepiece. Each of the radiator grille designs lends the E-Class a distinct character, offering a unique degree of diversity that makes each different model stand out.
At the rear end, broad shoulders above the rear wheel arches lend the E-Class its unmistakably powerful character. Single-piece tail lights featuring a two-bar design framed by the vehicle body clearly identify the E-Class as a new member of the Mercedes saloon family. Optionally available rear lights provide an additional highlight reminiscent of stardust, the Milky Way or the glow of a jet engine. This "stardust effect" is created by innovative reflector technology with a specially configured surface structure for the tail lights and is making its debut appearance on the new E-Class.
Next Level Interior Design
The interior of the new E-Class embodies the synthesis of emotion and intelligence, poles that are defined by the Mercedes-Benz design philosophy – distinct forms with a sensual flow to them. Optional extras include two next-generation high-resolution displays, each with a wide screen diagonal of 12.3 inches – a first in this segment. Beneath their shared glass cover, the two displays visually conflate into a wide-screen cockpit that seems to be hovering in thin air, creating a central element that emphasises the horizontal orientation of the interior design. As the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. The driver can choose between three different styles to select their preferred design for the wide-screen instrument cluster: "Classic", "Sport" and "Progressive".
In addition, touch-sensitive control buttons ('Touch Controls') on the steering wheel make their first appearance in a car. Like a smartphone interface, they respond precisely to horizontal and vertical swiping movements, allowing the driver to control the entire infotainment system using finger swipes without having to take their hands off the steering wheel. In keeping with the motto "hands on the wheel, eyes on the road“, this allows achieving minimum driver distraction.
Further controls for the infotainment system are provided in the shape of a touchpad with controller in the centre console, which can even recognise handwriting, and the LINGUATRONIC voice control system. There are also direct-access buttons for controlling functions such as the air-conditioning system or – in another first – for convenient activation and deactivation of certain driver assistance systems.
A new, intelligent graphic design with high-resolution visualisations and animations, together with a simplified logic, further enhances this all-new operating experience. At the same time, the occupants enjoy a sensual interior with spacious architecture, which combines the elegance of the luxury class with accomplished sportiness.
Intelligent material design
High-quality materials define the interior style. They include open-pore woods, wood in a yachting look with flowing lines as a contemporary interpretation of inlaid wood and a novel metal fabric. The use of authentic materials is continued in the leather-covered doors and the beltline for selected lines. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.
Just as carefully composed is the material/colour concept with various shades of brown, including new attractive colour combinations such as nut brown/macchiato and saddle brown/macchiato. This allows a personalised interior design.
Lighting atmosphere with 64 colours
The interior lighting makes exclusive use of durable, energy-saving LED technology. The same applies to the enhanced ambient lighting included in the lines. With 64 colours, it offers a host of possibilities for personalisation. It adds touches of light, for example, to the trim parts, central display, front stowage facility on the centre console, handle recesses, door pockets, front and rear footwells, overhead console, and tweeters (if the vehicle is equipped with the Burmester® high-end 3D surround sound system).
Seat design: first class
A further highlight of the new E-Class is its seats. Their ergonomic, sculptural form combines Mercedes-Benz's hallmark suitability for long journeys with a refined, sporty look, featuring a unique design for each line. Another new feature in this segment is a Heat Comfort package including heated armrests in the doors and on the centre console.
The rear bench seat in the new E-Class Saloon comes with the option of a three-piece backrest with a 40% - 20% - 40% split, making it exceptionally versatile. Integral features of the centre armrest include a stowage box and two pop-out drinks holders. There is also the option of a holder for a tablet PC for the rear passengers.
New engine generation
The new E-Class will come with a choice of two engines at market launch: the E 200 with a four-cylinder petrol engine and the E 220 d with an all-new four-cylinder diesel engine.
Further model variants will be added to the range after the market launch, including the E 350 e featuring hybrid technology. The PLUG-IN HYBRID impresses with its dynamism and efficiency, allowing around 30 kilometres of purely electric and therefore locally emission-free driving. Its four-cylinder petrol engine, in conjunction with a powerful electric motor, gives it a total system output of 205 kW (279 hp) with a system torque of 600 Nm. With this set-up, the E 350 e achieves the performance of a sports car yet consumes less fuel than a small, compact-class car.
The most powerful diesel variant will boast a six-cylinder engine incorporating advanced SCR exhaust technology, with an output of 190 kW (258 hp) and a peak torque of 620 Nm.
Another variant to join the range will be the E 400 4MATIC whose six-cylinder petrol engine has an output of 245 kW (333 hp) and a maximum torque of 480 Nm.
Engines boasting top efficiency
Model
Displace-ment cc
kW/hp
Nm
0-100 km/h
in s
l/100 km
CO2
g/km
E 200
1991
135/184
300
7.7
5.9
132
E 220 d
1950
143/195
400
7.3
3.9
102
E 350 d
2987
190/258
620
5.9
5.1
133
E 350 e
System output
1991
205/279
(155+60
205+82)
600
(350+
360)
6.2
2.1
49
Provisional
Further variants will later complete the engine range, including a new four-cylinder diesel unit developing 110 kW (150 hp). The range of petrol engines will comprise four-cylinder versions with outputs ranging from 135 to 180 kW (183 to 245 hp) plus a six-cylinder variant developing 245 kW (333 hp).
All engines for the new E-Class are equipped with the ECO start/stop function. The petrol engines meet the requirements of the EU 6 emissions standard, while the new OM 654 four-cylinder diesel engine is already configured with future RDE limits in mind.
All-new four-cylinder diesel engine
The new four-cylinder diesel unit marks the birth of a new Mercedes-Benz engine family and opens up new dimensions in efficiency. What's more, it is shorter and more compact than its predecessor thanks to reduced cylinder spacing (90 mm instead of 94 mm). Despite having a lower displacement than its predecessor, reduced to around two litres, the new diesel powerplant has an output of 143 kW/195 hp and, when installed in the E 220 d, delivers NEDC combined consumption of just 3.9 litres per 100 kilometres, which equates to CO2 emissions of 102 grams per kilometre – a figure that until now only significantly smaller vehicles have been able to deliver.
In addition to this, the four-cylinder unit is exceptionally refined. In its basic form it features single-stage turbocharging and variable turbine geometry. Both the cylinder head and the crankcase are made of aluminium. The Mercedes-Benz developed NANOSLIDE® surface coating efficiently reduces the friction between cylinder surface and steel piston.
Nine-speed automatic
All models available at market launch are equipped with the new 9G-TRONIC nine-speed automatic transmission as standard. It enables fast gear changes and allows low engine revs, which has a particularly beneficial effect on efficiency and noise levels.
Suspension – sporty comfort
The suspension on the new E-Class offers agile driving pleasure on twisting roads as well as the highest level of ride comfort in this segment. The Saloon comes with steel suspension as standard. Three DIRECT CONTROL suspension systems with selective damping system are available in conjunction with this suspension:
Comfort suspension
Comfortable Avantgarde suspension with a sportier character, lowered by 15 millimetres
Sporty suspension with adaptive damping adjustment, lowered by 15 millimetres, which replaces the classic sports suspension
AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension
Alternatively the new E-Class can be equipped with multi-chamber air suspension all round – the only car in its segment to offer this option. Advantages of this system: Three chambers of different size in the spring struts of the rear axle and two in the spring struts of the front axle make it possible to control, in three stages, how stiffly the suspension reacts. In this way, the occupants enjoy soft base suspension, and the secure feeling of good handling stability as the speed increases.
Furthermore, the highly sensitive and fast-responding AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension features all-round self-levelling for excellent ride comfort even with the vehicle loaded. It controls the ride height automatically depending on the speed and reduces fuel consumption on the motorway, for example, by lowering the vehicle. When driving on rough roads or access roads, the ground clearance can also be increased at the push of a button using the ride height adjustment switch.
The multi-chamber air suspension is supplemented by a continuously operating, electronically controlled damping adjustment system, which adapts the damping at each individual wheel to the current driving situation and road conditions fully automatically – when performing evasive manoeuvres or driving on poor road surfaces, for instance. The system therefore delivers good road roar and tyre vibration characteristics, excellent ride comfort, and outstanding driving dynamics.
What's more, a DYNAMIC SELECT switch in the cockpit enables the driver to select from four AIR BODY CONTROL modes: "Comfort", "ECO", "Sport" and "Sport+". The additional "Individual" option allows drivers to configure their vehicle to suit their own preferences.
Next-generation driver assistance systems
Mercedes-Benz's new assistance and safety systems enhance safety, comfort and driver assistance to new levels.
Active Brake Assist, fitted as standard, is able to warn the driver of impending crash situations, provide just the right level of support during emergency braking and, if necessary, also apply the brakes automatically itself. In addition to slower-moving, stopping or stationary vehicles, it can also detect pedestrians crossing the danger zone ahead of the vehicle.
Likewise included as standard are ATTENTION ASSIST with adjustable sensitivity, which can warn the driver of inattentiveness and drowsiness, and Crosswind Assist, which can assist the driver by substantially mitigating the effects of strong crosswinds to prevent the vehicle from drifting too far off track.
Highlights of the optional Driver Assistance package that make the E-Class the most intelligent saloon in its class include:
DRIVE PILOT: This system represents Mercedes-Benz's next step along the road to autonomous driving. As Distance Pilot DISTRONIC on motorways and country roads, it is not only able to keep the car the correct distance behind vehicles in front automatically, it can also follow them at a speed of up to 210 km/h for the first time. This can make life easier for the driver, who no longer needs to operate the brake or accelerator pedal during normal driving and also receives plenty of steering assistance from the Steering Pilot – even on moderate bends. Another unique feature at speeds up to 130 km/h is the fact that, like in a swarm, the system can continue to intervene actively by taking account of surrounding vehicles and parallel structures, even if the lines are unclear or non-existent, like at road works. The system therefore makes driving much easier, especially in traffic jams or heavy congestion. Another feature that helps to relieve the workload on the driver in such situations is the extended restart function, which allows automatic starting of the vehicle within 30 seconds following a stop initiated by the Distance Pilot DISTRONIC on motorways or similar roads.Further new development designed to relieve stress: in combination with COMAND Online, the selectable Speed Limit Pilot subfunction can autonomously adjust the vehicle's speed in response to camera-detected speed limits or speed limits logged in the navigation system, e.g. 50 km/h in built-up areas or 100 km/h on country roads. Additional DRIVE PILOT innovations include, for the first time, an Active Lane-change Assistant. This radar- and camera-based assistance system assists the driver when changing lanes on multi-lane roads and can steer the vehicle into the lane selected by the driver – when overtaking, for example. Once the driver has indicated to turn for at least two seconds, the Active Lane-change Assistant assists with steering into the adjacent lane if it detects that the lane is unoccupied.
Active Brake Assist with cross-traffic function: Compared with the standard version, this system has extended speed thresholds with respect to vehicles and pedestrians. Furthermore, it can detect crossing traffic at junctions and, if the driver fails to respond, apply the brakes autonomously. For the first time, it can also detect hazardous situations at the tail end of traffic jams where there is no room to manoeuvre and initiate autonomous braking far sooner in such situations. Consequently, it is possible to completely avoid accidents at speeds up to 100 km/h or substantially reduce the severity of accidents at speeds above this level.
Evasive Steering Assist: This likewise new system ideally complements the pedestrian detection function of Active Brake Assist. When the driver deliberately or instinctively performs an evasive manoeuvre in a dangerous situation, this function can assist by adding precisely calculated steering torque to support the movement of the steering wheel. This helps the driver to avoid the pedestrian in a controlled manner while subsequently facilitating the straightening-up of the vehicle to allow the situation to be negotiated safely.
Advanced assistance systems: The intelligent assistance systems in the new Driver Assistance package also include proven systems that have been further developed in terms of their mode of operation and the sensors they use. Active Lane Keeping Assist can help stop the driver from unintentionally changing lane, this being done by corrective one-sided application of the brakes, including in the case of broken lines and risk of collision, e.g. with oncoming traffic or fast overtaking vehicles. Active Blind Spot Assist can now also warn of the risk of a lateral collision in typical urban traffic at low speeds and, as before, correctively intervene at the last moment to prevent a collision at speeds above 30 km/h. PRE-SAFE® PLUS can protect against collisions with traffic following behind and their effects on the occupants.
Furthermore, the range of new features in the new E-Class includes:
Remote Parking Pilot: For this first time, this system allows the vehicle to be moved into and out of garages and parking spaces remotely using a smartphone app, enabling the occupants to get into and out of the car easily, even if space is very tight.
Car-to-X communication: In 2013, Mercedes-Benz was the first manufacturer to introduce widespread car-to-car networking in the form of a retrofit solution. This is now to be followed by the logical next step as the world's first fully integral Car-to-X solution goes into series production. The mobile phone-supported exchange of information with other vehicles further ahead on the road, for example, can effectively allow the driver to "see around corners" or "through obstacles" well in advance. This means that the driver receives an earlier warning than previously in the event of imminent danger, such as a broken down vehicle at the edge of the road or also in the event of heavy rain or black ice on the road ahead. In this case the new E-Class simultaneously acts as a receiver and a transmitter, since warning messages are conveyed automatically by evaluating vehicle statuses or manually by the driver to the backend.
PRE-SAFE® impulse side: This system is part of the Driving Assistance package PLUS. If a lateral collision has been detected and is imminent, it moves the driver or front passenger away from the danger zone in a sideways direction by way of precaution. To do this, the system inflates an air chamber in the side bolster of the front seat backrest nearest the side of the imminent impact in a fraction of a second, thus increasing the distance between occupant and door and, at the same time, reducing the forces acting on the occupants.
PRE-SAFE® Sound: This system is based on a human reflex in the inner ear, called the stapedius reflex. PRE-SAFE® Sound emits a short interference signal through the vehicle's sound system if the risk of a collision is detected. This signal can trigger the natural reflex and thus prepare the occupants' ears for the expected sound of the accident.
High-resolution MULTIBEAM LED headlamps, each with 84 individually controlled high-performance LEDs, automatically illuminate the road with a hitherto unsurpassed, precision-controlled distribution of exceptionally bright light – without dazzling other road users. That's because this grid allows the light distribution of the left and right headlamps to be controlled separately and adapted to the changing situation on the road quickly and dynamically. All functions of the Intelligent Light System in low-beam and high-beam mode can furthermore be depicted purely digitally and without mechanical actuators for the first time, including, as a world first, a purely electronically implemented active light function.
Digital Vehicle Key: This drive authorisation system uses Near Field Communication technology and allows the driver's smartphone to be used as a vehicle key.
Multifunction Telephony – ideally connected, and not a cable in sight
An all-new infotainment generation is making its debut in the E-Class equipped with COMAND Online. Its highlights, alongside the double display, include the touch-sensitive Touch Control Buttons on the steering wheel and the new, intelligent graphic design of the Multifunction Telephony. It allows mobile phones to be charged and connected to the vehicle's exterior aerial – with absolutely no need for cables or a telephone holder. The wireless, inductive charging system works
with all mobile devices that either support the Qi standard or can be upgraded to this standard. The charging pad, built into the stowage facility at the front of the centre console, is compatible with mobile phones with a screen diagonal of up to 15.2 cm (6 inches). When the "NFC" logo is touched, the system connects the mobile phone to the head unit and the exterior aerials via Near Field Communication (NFC). Telephone calls are then routed via the Bluetooth® hands?free system automatically.
Three-dimensional listening pleasure
Fitted as standard, the Mercedes-Benz-developed Frontbass system in the new E?Class delivers a unique listening experience. It uses the space in the cross-member and side member of the body structure as a resonance chamber for the bass speakers. If the vehicle is additionally equipped with the optionally available Burmester® high-end 3D surround sound system with 23 loudspeakers, the occupants are treated to a listening experience reminiscent of the acoustics in a concert hall as it includes a third dimension of sound courtesy of roof loudspeakers.
Robust yet lightweight bodyshell
An outstandingly stiff body forms the basis for exceptional handling, astonishingly low noise and vibration levels, and a high level of crash safety. To achieve this, the engineers opted for a bodyshell with a far higher proportion of aluminium and ultra-high-strength steel components than its predecessor. The front wings, bonnet, boot lid, and large sections of the front and rear ends are made of sheet or cast aluminium. This lightweight design reduces fuel consumption and makes for tangibly sporty and agile vehicle handling.
Against the wind
Aerodynamic performance is one of the main reasons behind the outstanding efficiency of the new E-Class. Here the E-Class raises the benchmark with a record-breaking drag coefficient (cd value) of 0.23. To achieve this, the aerodynamics experts had to optimise numerous details and implement new ideas. By way of example, the AIRPANEL Advanced shutter system, available for most engines in the EXCLUSIVE line and base models, opens the radiator grille by means of adjustable louvres when extra cooling is required and additionally features a second shutter in
the air intake beneath the number plate to further improve the system's overall performance. Plus the sophisticated aerodynamics minimise wind noise and ensure that the new E-Class is quieter than even some luxury-class models.
41.2°
0

Mercedes presenterar nya E-Klass

Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Kolla in trailern för The Forever Purge
Ny The Purge-film där utrensningen aldrig tar slut

Snart är det dags för en femte film i The Purge-serien, filmerna som handlar om vad som kan hända om alla lagar slutar gälla en gång om året. I The Forever Purge verkar dock ett gäng bestämt sig för att det återkommande eventet aldrig tar slut, något som leder till att de fortsätter massmördandet även efter det att årets "utrensning" officiellt har upphört. The Forever Purge har svensk premiär 30 juni. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer miniräknare till Nintendo Switch
Men den kostar nästan en hundring

Känner du att du har saknat en miniräknare till Nintendo Switch så går det sedan igår att köpa en sådan på Nintendo Switch eShop. Miniräknaren heter Calculator och är utvecklad av Sabec, samma företag som ligger bakom Switch-titlar som Guitar, Bomb och Bubble. Skulle du vara sugen på att införskaffa Calculator till Switch så kostar denna 93 kronor. Tumnagel
15.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples HomePod verkar ha blivit en försäljningsflopp
Säljer fortfarande exemplar som tillverkades när den släpptes

Apples första smarta högtalare HomePod ser ut att ha blivit en ordentlig försäljningsflopp för Apple, något som inte hör till vanligheterna för Apple. En användare som nyligen köpte två HomePods från Apples restlager uppger att dessa tillverkades i december 2017 och februari 2018, något som indikerar att de producerades i samband med att Apple lanserade HomePod. Det var sedan tidigare känt att HomePod var långt från någon av Apples storsäljare. För två månader sedan meddelade Apple även att original-HomePod kommer att utgå ur deras sortiment. Efter det att Apple presenterade HomePod mini verkar de flesta som faktiskt vill ha en smart högtalare från Apple välja denna. HomePod mini kostar 99 dollar vilket kan jämföras med den, prissänkta, HomePod som kostar 299 dollar. Enligt analysföretaget Omdia sålde Apple 2,4 miljoner smarta högtalare på den amerikanska marknaden under årets första kvartal och av dessa var 91 procent HomePod mini. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Pirate Bay verkar ha lanserat en kryptovaluta
Dock inte helt klart vem som står bakom PirateToken

Den ökända torrent-sajten The Pirate Bay har i veckan varit borta från nätet i nästan två dagar och när den återkom hade sajten försetts med en ny liten detalj ovanför det nu klassiska piratskeppet. Det handlar om en annons som länkar till kryptovalutabörsen PancakeSwap där användaren kan köpa den nya kryptovalutan PirateToken (TPB). PirateToken är en ny kryptovaluta som handlas under symbolen TPB. Detta gör att många tror att valutan på något sätt har en koppling till The Pirate Bay. Det finns dock ingen officiell information från The Pirate Bay eller någon annan om detta så exakt vem som står bakom PirateToken är i nuläget okänt. TorrentFreak skriver att det finns 100 miljoner PirateToken och när valutan började handlas igår låg priset på runt 15 cent. Under gårdagen har dock en del betalat upp till 16 dollar för en PirateToken och i skrivande stund ligger värdet på cirka 7 dollar. Att investera i PirateToken ska nog i dagsläget betraktas som ett lotteri och det är absolut inget som vi rekommenderar någon att göra. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Använder du ljust eller mörkt läge?
I den digitala världen alltså

Jag och André började prata om mörkt och ljust läge och vi använder båda mörkt läge typ överallt. Men så började vi fundera hur det står till hos alla andra, ändrar folk till mörkt, kör de på automatiskt eller hur tusan gör de? Vi är inte SIFO och kan inte fråga hela Sverige, men vi kan fråga er! Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Hjärnimplantat för att skriva text uppvisat
Försöksperson kunde "tänka fram" 90 tecken i minuten

Ett forskarlag primärt bestående av forskare från det amerikanska universitetet Stanford har utvecklat ett hjärnimplantat med vilket användarna kan skriva text bara genom att tänka på bokstäverna som ska skrivas. Genom att kunna avkoda hjärnas signaler för att skriva bokstäver för hand har en försöksperson kunnat skriva upp till 90 tecken i minuten med en felprocent på fem procent i förvalda meningar. Med hjälp av autocorrect sjönk felprocenten till en procent. När man lät försökspersonen skriva meningar helt på egen hand sjönk hastigheten till 75 tecken per minut med två procents felprocent efter att ha gått igenom en autocorrect-funktion. Resultatet kan jämföras med att den genomsnittlige användaren kan skriva 38 - 40 ord per minut på ett traditionellt tangentbord vilket motsvarar 190 - 200 tecken i minuten. Vid tidigare försöka med hjärnimplantat för "brain-to-text" har rekordet legat på runt 25 tecken per minut. När implantat som dessa skulle kunna gå att kommersialisera och kanske i framtiden kunna underlätta för vissa funktionshindrade att kommunicera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel fixar en fotorealistisk version av GTA V
Ser väldigt verklighetstroget ut

Intel Labs har utvecklar en maskinlärningsalgoritm som kan göra spel och andra digitala produktioner mer verklighetstrogna, i vissa fall så verklighetstrogna att det är svårt att se att det faktiskt handlar om något digitalt. Intel Labs kallar det hela för "Enhancing Photorealism Enhancement" och man har låtit en maskinlärningsalgoritm använda olika datasets med riktiga bilder som man sytt in i spel och annat. I videon ovan kan ni till exempel kolla in hur delar av spelet Grand Theft Auto V skulle kunna se ut efter att ha fått sin en släng av Intels maskinlärnings-slev. Det ska påpekas att det som syns i videon ovan handlar om ett demo och det lär antagligen dröja ett tag innan framtida versioner av GTA och andra spel uppnår den här graden av realism. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Kombat släpps digitalt 21 maj
Dags för slagsmål!

Mortal Kombat hade premiär på HBO Max i USA 23 april, men snart är det dags för oss i resten av världen att se filmen. Filmen kommer släppas digitalt 21 maj och kommer kunna köpas och hyras där man kan köpa och hyra filmer. Är ni valet och kvalet om ni ska se filmen eller ej så kan det vara intressant att veta att den inte fått allt för bra kritik, men verkar ändå vara bättre än Mortal Kombat från 1995. Men å andra sidan. Vem fan bryr sig. Vill man se filmen är man nog fullt medveten om att det inte kommer vara någon Oscars-rulle. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

QuakeCon 2021 hålls digitalt i augusti
Skippar fysiskt event i år igen

2020 blev det ingen ordentlig QuakeCon-fest, men i stället anordnades lite digitala festligheter. Och samma verkar gälla i år. I ett Twitter-inlägg skriver anordnarna att årets upplaga av spelfesten kommer hållas online från 19 till 21 augusti. Specifikt hur schemat kommer se ut lär vi få reda på några veckor innan eventet, men förvänta er en hel del spelstreams och lite trevliga nyheter. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Alexas röst kan vara avslöjad
Kommande bok om Amazon säger att det är Nina Rolle

Vem som står för rösten i Amazons smarta assistent Alexa kan nu vara avslöjat då det enligt journalisten och författaren Brad Stone är röstskådespelerskan Nina Rolle som gör rösten till den smarta assistenten. Det är i sin kommande bok "Amazon Unbound" som Stone säger sig ha lyckats ta reda på vem Alexas röst faktiskt tillhör. Varken Amazon eller Rolle har dock än så länge bekräftat att Stones uppgifter stämmer och vi får väl se om de småningom gör det. Här nedan kan ni lyssna på när Nina Rolle gör rösten i en reklamfilm för det enorma köpcentrumet Cherry Creek North i Denver. The Verge skriver om detta: "You can absolutely hear Alexa’s reassuring tones in Rolle’s voice. Or, to be more precise, you can absolutely hear where Alexa’s reassuring tones come from when listening to Rolle." Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Mandalorian släpps som flipperspel
Där Baby Yoda kan kontrollera kulorna med elektromagneter

Flipperspelstillverkaren Stern släpper nu nya flipperspel som har hämtat sin design från Star Wars-serien The Mandalorian. "The Mandalorian Pinball" släpps i tre olika modeller där Premium- och Limited-modellerna försetts med ett litet extraflipper uppe i spelets högra hörn. Dessa både versioner är även försedda med elektromagneter som låter en modell av Grogu, aka Baby Yoda, låsa fast ett antal flipperkulor som sedan kan släppas i en multiball-funktion. Limited-versionen, som bara släpps i 750 exemplar och syns längst ut till höger på bilden ovan, har även försetts med designdetaljer som ska efterlikna mandalorianerna rustningar i beskarstål. Flipperspelen går att köpa nu och en Pro-modell kostar 6200 dollar medan Premium-modellen kostar 7800 dollar och Limited-versionen går för 9200 dollar. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi inte längre svartlistat av USA
Fritt fram för Xiaomi att göra affärer i landet igen

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi inte längre är svartlistad i USA, något som innebär att amerikaner återigen kan börja göra affärer med företaget. Det var i januari som Xiaomi svartlistades i USA efter att det amerikanska försvarsdepartementet ansåg att Xiaomi var kontrollerat av den kinesiska militären. Kort efter det stämde Xiaomi USA och företagets både grundare hävdade då att de kontrollerade 75 procent av rösträtterna i Xiaomi och att det inte fanns några kopplingar till den kinesiska militären. USA upphävde efter stämningen Xiaomis svartlistning tempoärt i mars och nu ser det alltså ut som om detta blir permanent enligt Bloombergs källor. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The International kommer till Stockholm i år
10 till 15 augusti

Den stora Dota 2-turneringen, The International, skulle ske i Stockholm förra året men blev som bekant aldrig av på grund av den här coronagrejen. Nu har Valve bestämt sig för att göra ett nytt försök och hålla turneringen i Stockholm. Gruppspelsmatcherna kommer hållas mellan den 5 till 8 augusti. Själva huvudturneringen kommer köra igång den 10 augusti och pågå fram till den 15 augusti. Hur Valve kommer göra med publik och sådant återstår att se när turneringen närmar sig och den globala situationen ser ut. Någon gång under juni månad hoppas Valve kunna ge tydligare besked kring detta. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

Genesis visar kombi anpassad för oss européer
Det här är G70 Shooting Brake

Hyundais lyxigare märke Genesis är på väg till Europa, vilket man berättade för en vecka sedan. Då sa man att man skulle börja med modellera G80 och GV80 och att man sedan skulle börja sälja G70 och GV70. Men redan så här en vecka senare så visar man upp en ny modell som enbart är skapad för den europeiska marknaden. Det handlar om en kombiversion av G70 som man inte kallar för kombi utan för shooting brake. Med modellen vill Genesis visa att man menar allvar med sin ankomst till vår del av världen. Kombin kommer att ha exakt samma mått som sedanen men kommer att svälja mer last, 40 procent mer enligt Genesis. Genesis kommer till Europa senare i år och första länderna ut är Tyskland, Storbritannien och Schweiz. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Här är ett handsfree-fodral som sätts på handleden
Om du vill använda händerna till något annat

Den japanska ehandlaren Thanko har börjat sälja ett mobilfodral som gör det möjligt att fästa mobiltelefonen på armen, något som gör att användaren frigör den handen där mobilen vanligtvis hålls. Det kan till exempel vara intressant om man behöver hålla i sig med en hand när man åker buss eller tunnelbana samtidigt som man vill pilla på sin telefon. Det kanske även kan vara användbart om man vill kolla på telefonen samtidigt som man cyklar eller inte vill besudla sin telefon med baciller när man går på toaletten. Anordningen går att vinkla upp och ner i 270 grader och mobilen som fästs i hållaren kan roteras i 360 grader. Thanko vill ha 1980 yen för mobilhållaren vilket motsvarar cirka 150 kronor. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tar en titt på Ratchet & Clank: Rift Apart
Ser lovande ut!

Förtittar på kommande Ratchet & Clank: Rift Apart har börjat dyka upp på nätet. Spelmedier som IGN, GameSpot samt Game Informer har fått en liten förtitt på spelet och delar med sig av det de fick se i klippet ovan samt nedan. Ratchet & Clank: Rift Apart släpps till PlayStation 5 den 11 juni. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

1 juni lättas restriktionerna något
Krogar får ha öppet lite längre bland annat

Statsminister Stefan Löfven meddelade på en pressträff idag att de restriktioner som införts i samband med pandemin kommer att lättas något 1 juni. Lättnaderna i restriktionerna innebär bland annat att publiktaket för inomhusarrangemang med anvisade sittplatser höjs till 50 personer. För arrangemang utan anvisade sittplatser kvarstår dock taket på 8 personer. För utomhusarrangemang utan anvisade sittplatser höjs taket till 100 deltagare. Med anvisade sittplatser: 500 deltagare. Dessutom kommer restauranger få ha öppet till 22:30 och kunna servera alkohol fram till klockan 22:00. Vidare kommer kollo- och lägerverksamhet för barn åter kunna arrangeras. För tävlingsarrangemang, som till exempel motionslopp, höjs deltagartaket till 150 idrottsutövare. även Nöjesparker ska kunna öppnas den 1 juni. På pressträffen idag sades det även att Sverige ska kunna återgå till ett normalläge, och lyfta bort samtliga restriktioner och smittskyddsåtgärder, i september. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
95kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
314kg
+
Wille Wilhelmsson

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
43kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
-4kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
287kg
+
Wille Wilhelmsson