m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Mercedes presenterar nya E-Klass
Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Mercedes presenterar nya E-Klass
Bil / Mercedes

Förra veckan så läckte bilder och lite information kring Mercedes nya E-Klass ut och nu inatt blev bilen officiellt presenterad på Detroit Motor Show. Det här är den tionde generationen av E-Klass och den bjuder bland annat på nyheter inom det självkörande området, nya motorer och ett utseende som påminner allt mer om C- och S-Klass. Bilen är större och lättare än sin föregångare och bygger nu även på samma platta som storebröderna. Längden anges till 4.92 meter vilket är en ökning med 4.3 centimeter. Hjulbasen anges till 2.93 meter, vilket är 6.6 centimeter längre än tidigare.

På tekniksidan hittar vi bland annat saker som pekkänsliga knappar på ratten, en funktion som kallas för Active Lane-change Assistant som hjälper till att göra filbyten säkrare, Remote Parking Pilot som gör att du via en app i din smarta telefon kan parkera bilen i garaget eller i en parkeringsficka och Drive Pilot - ett självkörande system som gör att bilen själv kan hålla kurs och avstånd i upp till 210 km/h.

På insidan ska allt vara nytt och bland annat kan man istället för traditionella instrument få två stycken 12,3 tum stora skärmar som visar både instrumentklockor och navigation digitalt.

Från start erbjuds versionerna E 200 med en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter och 185 hästar och E 220d som har en dieseldriven fyra 2.0 liter med 195 hästar. Det kommer såklart även fler alternativ senare, bland annat E 350d som har en dieselsexa på 3.0 liter med 258 hästar och E 350e som är en plug-in hybrid med en total effekt på 279 hästar. AMG-version är också givet. Alla versioner utrustas med den nya niostegade automatlådan 9G-Tronic som standard.

Nya E-Klass börjar säljas den 18 januari och då får vi även reda på vad den kostar. Lanseringen sker i april.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes presenterar nya E-Klass
Visa
Pressmeddelande
Nya Mercedes E-Klass premiärvisad

I natt svensk tid premiärvisades den tionde generationen av Mercedes-Benz E-Klass. Nya E-Klass bjuder på världspremiär för ett antal helt nya tekniska lösningar, inte minst inom det självkörande området.

”E-Klass är kärnan i vårt varumärke”, säger Thomas Weber som är ansvarig för Mercedes utvecklingsarbete och styrelseledamot i Daimler AG.
”Nya generationen är ett stort steg mot självkörande bilar. Dessutom har den lägre förbrukning, högre säkerhet och mer komfort än föregångaren.”

Nya E-klass är större (43 mm längre) och har en muskulös design. Den går liksom föregångaren både att få både med Mercedes-stjärnan på motorhuven och i grillen.

Interiören är helt ny och kan fås med två 12,3-tums skärmar som tillsammans ger en unik wide-screen cock-pit. Skärmarna kan ställas in till att visa ett antal olika instrumenteringsalternativ. Många av bilens funktioner kan styras med unika touch-pads på själva ratten, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen.

Självkörande funktioner

Att framtidens bilar kommer att kunna köra själva är de flesta eniga om. Med nya E-Klass blir mycket av den tekniken tillgänglig redan idag. Funktionen Drive Pilot gör till exempel att bilen själv kan hålla både kurs och avstånd i farter upp till 210 km/tim. Den adaptiva farthållaren kan ställas in så att den automatiskt anpassar bilens fart efter hastighetsbegränsningar som anges på vägmärken.

En annan nyhet är Active Lane-change Assistant. När föraren slår på blinkers för att byta fil använder bilen kameror och radar för att hitta rätt tillfälle för att genomföra filbytet på säkrast tänkbara sätt.

Nya E-Klass kan också fås med Remote Parking Pilot. Med hjälp av en smartphone-app kan bilen parkeras med fjärrkontroll i parkeringsfickor eller garage.

Ny motorgeneration
Med nya E-Klass introduceras även en ny motorgeneration. Vid lanseringen erbjuds E 220 d (diesel) på 195 hk som klarar sig på 0,39 l/mil och E 200 (bensin) på 185 hk med en förbrukning på 0,59 l/mil. Senare under året lanseras fler motorvarianter, bland annat plug-in hybriden E 350 e.

Svensk säljstart sker den 18 januari, då också priserna presenteras. Lansering hos återförsäljarna sker i april.

Internationellt pressmeddelande nedan:

Mercedes-Benz taking a big step into the future with the new E?Class. Tenth-generation business saloon delivers stylish highlights with its distinct, emotive design and high-grade interior. New E-Class also marks the world premiere of numerous technical innovations. They enable comfortable, safe driving on a new level plus a new dimension in driver assistance – among other things. Complete with infotainment and control systems offering an all?new experience. Likewise exemplary: a newly developed diesel engine coupled with lightweight design and record-breaking aerodynamics figures set the standards for efficiency in this segment, while new, optionally available multi-chamber air suspension ensures outstanding ride comfort and driving dynamics. The sum total of its innovations, including the Active Lane-change Assistant which allows the driver to steer into the selected lane as if by magic, make the E-Class the most intelligent saloon in the business class.
"The E-Class is the core of the Mercedes-Benz brand and in the past has repeatedly redefined the standards in the business-class segment. Now it carries this tradition into the future with a wealth of top-class innovations. The new E-Class takes another major step towards fully autonomous driving. In addition, it enhances efficiency, safety and comfort, reduces the stress level when driving and intensifies the motoring pleasure", says Prof Dr Thomas Weber, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.
Coupé-esque and powerful
The new E-Class is sophisticated, confidently stylish and sporty. Compared with its predecessor, its wheelbase length has grown by 65 millimetres (2939/2874), its overall length by 43 millimetres (4923/4880). Its design displays hallmark Mercedes-Benz saloon proportions. The elongated bonnet coupled with a coupé-esque roof flowing into a sensual, broad-shouldered tail end creates an exciting silhouette. The powerfully extended vehicle body is characterised by short overhangs, a long wheelbase, large wheels and taut well-defined flanks displaying a fresh, stylish and dynamic interpretation of the feature line. All of which allows the E-Class to deliver the perfect take on the Mercedes-Benz design philosophy: Sensual Purity.
A powerfully designed front end underlines the status the business-class saloon aspires to, boasting a different look for each design and equipment line. The base version features the classic Mercedes radiator grille with the star on the bonnet, as does the EXCLUSIVE line – albeit in an even more elaborate fashion. The AVANTGARDE and AMG Line models are identifiable by the sports radiator grille with a large Mercedes star as its centrepiece. Each of the radiator grille designs lends the E-Class a distinct character, offering a unique degree of diversity that makes each different model stand out.
At the rear end, broad shoulders above the rear wheel arches lend the E-Class its unmistakably powerful character. Single-piece tail lights featuring a two-bar design framed by the vehicle body clearly identify the E-Class as a new member of the Mercedes saloon family. Optionally available rear lights provide an additional highlight reminiscent of stardust, the Milky Way or the glow of a jet engine. This "stardust effect" is created by innovative reflector technology with a specially configured surface structure for the tail lights and is making its debut appearance on the new E-Class.
Next Level Interior Design
The interior of the new E-Class embodies the synthesis of emotion and intelligence, poles that are defined by the Mercedes-Benz design philosophy – distinct forms with a sensual flow to them. Optional extras include two next-generation high-resolution displays, each with a wide screen diagonal of 12.3 inches – a first in this segment. Beneath their shared glass cover, the two displays visually conflate into a wide-screen cockpit that seems to be hovering in thin air, creating a central element that emphasises the horizontal orientation of the interior design. As the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. The driver can choose between three different styles to select their preferred design for the wide-screen instrument cluster: "Classic", "Sport" and "Progressive".
In addition, touch-sensitive control buttons ('Touch Controls') on the steering wheel make their first appearance in a car. Like a smartphone interface, they respond precisely to horizontal and vertical swiping movements, allowing the driver to control the entire infotainment system using finger swipes without having to take their hands off the steering wheel. In keeping with the motto "hands on the wheel, eyes on the road“, this allows achieving minimum driver distraction.
Further controls for the infotainment system are provided in the shape of a touchpad with controller in the centre console, which can even recognise handwriting, and the LINGUATRONIC voice control system. There are also direct-access buttons for controlling functions such as the air-conditioning system or – in another first – for convenient activation and deactivation of certain driver assistance systems.
A new, intelligent graphic design with high-resolution visualisations and animations, together with a simplified logic, further enhances this all-new operating experience. At the same time, the occupants enjoy a sensual interior with spacious architecture, which combines the elegance of the luxury class with accomplished sportiness.
Intelligent material design
High-quality materials define the interior style. They include open-pore woods, wood in a yachting look with flowing lines as a contemporary interpretation of inlaid wood and a novel metal fabric. The use of authentic materials is continued in the leather-covered doors and the beltline for selected lines. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.
Just as carefully composed is the material/colour concept with various shades of brown, including new attractive colour combinations such as nut brown/macchiato and saddle brown/macchiato. This allows a personalised interior design.
Lighting atmosphere with 64 colours
The interior lighting makes exclusive use of durable, energy-saving LED technology. The same applies to the enhanced ambient lighting included in the lines. With 64 colours, it offers a host of possibilities for personalisation. It adds touches of light, for example, to the trim parts, central display, front stowage facility on the centre console, handle recesses, door pockets, front and rear footwells, overhead console, and tweeters (if the vehicle is equipped with the Burmester® high-end 3D surround sound system).
Seat design: first class
A further highlight of the new E-Class is its seats. Their ergonomic, sculptural form combines Mercedes-Benz's hallmark suitability for long journeys with a refined, sporty look, featuring a unique design for each line. Another new feature in this segment is a Heat Comfort package including heated armrests in the doors and on the centre console.
The rear bench seat in the new E-Class Saloon comes with the option of a three-piece backrest with a 40% - 20% - 40% split, making it exceptionally versatile. Integral features of the centre armrest include a stowage box and two pop-out drinks holders. There is also the option of a holder for a tablet PC for the rear passengers.
New engine generation
The new E-Class will come with a choice of two engines at market launch: the E 200 with a four-cylinder petrol engine and the E 220 d with an all-new four-cylinder diesel engine.
Further model variants will be added to the range after the market launch, including the E 350 e featuring hybrid technology. The PLUG-IN HYBRID impresses with its dynamism and efficiency, allowing around 30 kilometres of purely electric and therefore locally emission-free driving. Its four-cylinder petrol engine, in conjunction with a powerful electric motor, gives it a total system output of 205 kW (279 hp) with a system torque of 600 Nm. With this set-up, the E 350 e achieves the performance of a sports car yet consumes less fuel than a small, compact-class car.
The most powerful diesel variant will boast a six-cylinder engine incorporating advanced SCR exhaust technology, with an output of 190 kW (258 hp) and a peak torque of 620 Nm.
Another variant to join the range will be the E 400 4MATIC whose six-cylinder petrol engine has an output of 245 kW (333 hp) and a maximum torque of 480 Nm.
Engines boasting top efficiency
Model
Displace-ment cc
kW/hp
Nm
0-100 km/h
in s
l/100 km
CO2
g/km
E 200
1991
135/184
300
7.7
5.9
132
E 220 d
1950
143/195
400
7.3
3.9
102
E 350 d
2987
190/258
620
5.9
5.1
133
E 350 e
System output
1991
205/279
(155+60
205+82)
600
(350+
360)
6.2
2.1
49
Provisional
Further variants will later complete the engine range, including a new four-cylinder diesel unit developing 110 kW (150 hp). The range of petrol engines will comprise four-cylinder versions with outputs ranging from 135 to 180 kW (183 to 245 hp) plus a six-cylinder variant developing 245 kW (333 hp).
All engines for the new E-Class are equipped with the ECO start/stop function. The petrol engines meet the requirements of the EU 6 emissions standard, while the new OM 654 four-cylinder diesel engine is already configured with future RDE limits in mind.
All-new four-cylinder diesel engine
The new four-cylinder diesel unit marks the birth of a new Mercedes-Benz engine family and opens up new dimensions in efficiency. What's more, it is shorter and more compact than its predecessor thanks to reduced cylinder spacing (90 mm instead of 94 mm). Despite having a lower displacement than its predecessor, reduced to around two litres, the new diesel powerplant has an output of 143 kW/195 hp and, when installed in the E 220 d, delivers NEDC combined consumption of just 3.9 litres per 100 kilometres, which equates to CO2 emissions of 102 grams per kilometre – a figure that until now only significantly smaller vehicles have been able to deliver.
In addition to this, the four-cylinder unit is exceptionally refined. In its basic form it features single-stage turbocharging and variable turbine geometry. Both the cylinder head and the crankcase are made of aluminium. The Mercedes-Benz developed NANOSLIDE® surface coating efficiently reduces the friction between cylinder surface and steel piston.
Nine-speed automatic
All models available at market launch are equipped with the new 9G-TRONIC nine-speed automatic transmission as standard. It enables fast gear changes and allows low engine revs, which has a particularly beneficial effect on efficiency and noise levels.
Suspension – sporty comfort
The suspension on the new E-Class offers agile driving pleasure on twisting roads as well as the highest level of ride comfort in this segment. The Saloon comes with steel suspension as standard. Three DIRECT CONTROL suspension systems with selective damping system are available in conjunction with this suspension:
Comfort suspension
Comfortable Avantgarde suspension with a sportier character, lowered by 15 millimetres
Sporty suspension with adaptive damping adjustment, lowered by 15 millimetres, which replaces the classic sports suspension
AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension
Alternatively the new E-Class can be equipped with multi-chamber air suspension all round – the only car in its segment to offer this option. Advantages of this system: Three chambers of different size in the spring struts of the rear axle and two in the spring struts of the front axle make it possible to control, in three stages, how stiffly the suspension reacts. In this way, the occupants enjoy soft base suspension, and the secure feeling of good handling stability as the speed increases.
Furthermore, the highly sensitive and fast-responding AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension features all-round self-levelling for excellent ride comfort even with the vehicle loaded. It controls the ride height automatically depending on the speed and reduces fuel consumption on the motorway, for example, by lowering the vehicle. When driving on rough roads or access roads, the ground clearance can also be increased at the push of a button using the ride height adjustment switch.
The multi-chamber air suspension is supplemented by a continuously operating, electronically controlled damping adjustment system, which adapts the damping at each individual wheel to the current driving situation and road conditions fully automatically – when performing evasive manoeuvres or driving on poor road surfaces, for instance. The system therefore delivers good road roar and tyre vibration characteristics, excellent ride comfort, and outstanding driving dynamics.
What's more, a DYNAMIC SELECT switch in the cockpit enables the driver to select from four AIR BODY CONTROL modes: "Comfort", "ECO", "Sport" and "Sport+". The additional "Individual" option allows drivers to configure their vehicle to suit their own preferences.
Next-generation driver assistance systems
Mercedes-Benz's new assistance and safety systems enhance safety, comfort and driver assistance to new levels.
Active Brake Assist, fitted as standard, is able to warn the driver of impending crash situations, provide just the right level of support during emergency braking and, if necessary, also apply the brakes automatically itself. In addition to slower-moving, stopping or stationary vehicles, it can also detect pedestrians crossing the danger zone ahead of the vehicle.
Likewise included as standard are ATTENTION ASSIST with adjustable sensitivity, which can warn the driver of inattentiveness and drowsiness, and Crosswind Assist, which can assist the driver by substantially mitigating the effects of strong crosswinds to prevent the vehicle from drifting too far off track.
Highlights of the optional Driver Assistance package that make the E-Class the most intelligent saloon in its class include:
DRIVE PILOT: This system represents Mercedes-Benz's next step along the road to autonomous driving. As Distance Pilot DISTRONIC on motorways and country roads, it is not only able to keep the car the correct distance behind vehicles in front automatically, it can also follow them at a speed of up to 210 km/h for the first time. This can make life easier for the driver, who no longer needs to operate the brake or accelerator pedal during normal driving and also receives plenty of steering assistance from the Steering Pilot – even on moderate bends. Another unique feature at speeds up to 130 km/h is the fact that, like in a swarm, the system can continue to intervene actively by taking account of surrounding vehicles and parallel structures, even if the lines are unclear or non-existent, like at road works. The system therefore makes driving much easier, especially in traffic jams or heavy congestion. Another feature that helps to relieve the workload on the driver in such situations is the extended restart function, which allows automatic starting of the vehicle within 30 seconds following a stop initiated by the Distance Pilot DISTRONIC on motorways or similar roads.Further new development designed to relieve stress: in combination with COMAND Online, the selectable Speed Limit Pilot subfunction can autonomously adjust the vehicle's speed in response to camera-detected speed limits or speed limits logged in the navigation system, e.g. 50 km/h in built-up areas or 100 km/h on country roads. Additional DRIVE PILOT innovations include, for the first time, an Active Lane-change Assistant. This radar- and camera-based assistance system assists the driver when changing lanes on multi-lane roads and can steer the vehicle into the lane selected by the driver – when overtaking, for example. Once the driver has indicated to turn for at least two seconds, the Active Lane-change Assistant assists with steering into the adjacent lane if it detects that the lane is unoccupied.
Active Brake Assist with cross-traffic function: Compared with the standard version, this system has extended speed thresholds with respect to vehicles and pedestrians. Furthermore, it can detect crossing traffic at junctions and, if the driver fails to respond, apply the brakes autonomously. For the first time, it can also detect hazardous situations at the tail end of traffic jams where there is no room to manoeuvre and initiate autonomous braking far sooner in such situations. Consequently, it is possible to completely avoid accidents at speeds up to 100 km/h or substantially reduce the severity of accidents at speeds above this level.
Evasive Steering Assist: This likewise new system ideally complements the pedestrian detection function of Active Brake Assist. When the driver deliberately or instinctively performs an evasive manoeuvre in a dangerous situation, this function can assist by adding precisely calculated steering torque to support the movement of the steering wheel. This helps the driver to avoid the pedestrian in a controlled manner while subsequently facilitating the straightening-up of the vehicle to allow the situation to be negotiated safely.
Advanced assistance systems: The intelligent assistance systems in the new Driver Assistance package also include proven systems that have been further developed in terms of their mode of operation and the sensors they use. Active Lane Keeping Assist can help stop the driver from unintentionally changing lane, this being done by corrective one-sided application of the brakes, including in the case of broken lines and risk of collision, e.g. with oncoming traffic or fast overtaking vehicles. Active Blind Spot Assist can now also warn of the risk of a lateral collision in typical urban traffic at low speeds and, as before, correctively intervene at the last moment to prevent a collision at speeds above 30 km/h. PRE-SAFE® PLUS can protect against collisions with traffic following behind and their effects on the occupants.
Furthermore, the range of new features in the new E-Class includes:
Remote Parking Pilot: For this first time, this system allows the vehicle to be moved into and out of garages and parking spaces remotely using a smartphone app, enabling the occupants to get into and out of the car easily, even if space is very tight.
Car-to-X communication: In 2013, Mercedes-Benz was the first manufacturer to introduce widespread car-to-car networking in the form of a retrofit solution. This is now to be followed by the logical next step as the world's first fully integral Car-to-X solution goes into series production. The mobile phone-supported exchange of information with other vehicles further ahead on the road, for example, can effectively allow the driver to "see around corners" or "through obstacles" well in advance. This means that the driver receives an earlier warning than previously in the event of imminent danger, such as a broken down vehicle at the edge of the road or also in the event of heavy rain or black ice on the road ahead. In this case the new E-Class simultaneously acts as a receiver and a transmitter, since warning messages are conveyed automatically by evaluating vehicle statuses or manually by the driver to the backend.
PRE-SAFE® impulse side: This system is part of the Driving Assistance package PLUS. If a lateral collision has been detected and is imminent, it moves the driver or front passenger away from the danger zone in a sideways direction by way of precaution. To do this, the system inflates an air chamber in the side bolster of the front seat backrest nearest the side of the imminent impact in a fraction of a second, thus increasing the distance between occupant and door and, at the same time, reducing the forces acting on the occupants.
PRE-SAFE® Sound: This system is based on a human reflex in the inner ear, called the stapedius reflex. PRE-SAFE® Sound emits a short interference signal through the vehicle's sound system if the risk of a collision is detected. This signal can trigger the natural reflex and thus prepare the occupants' ears for the expected sound of the accident.
High-resolution MULTIBEAM LED headlamps, each with 84 individually controlled high-performance LEDs, automatically illuminate the road with a hitherto unsurpassed, precision-controlled distribution of exceptionally bright light – without dazzling other road users. That's because this grid allows the light distribution of the left and right headlamps to be controlled separately and adapted to the changing situation on the road quickly and dynamically. All functions of the Intelligent Light System in low-beam and high-beam mode can furthermore be depicted purely digitally and without mechanical actuators for the first time, including, as a world first, a purely electronically implemented active light function.
Digital Vehicle Key: This drive authorisation system uses Near Field Communication technology and allows the driver's smartphone to be used as a vehicle key.
Multifunction Telephony – ideally connected, and not a cable in sight
An all-new infotainment generation is making its debut in the E-Class equipped with COMAND Online. Its highlights, alongside the double display, include the touch-sensitive Touch Control Buttons on the steering wheel and the new, intelligent graphic design of the Multifunction Telephony. It allows mobile phones to be charged and connected to the vehicle's exterior aerial – with absolutely no need for cables or a telephone holder. The wireless, inductive charging system works
with all mobile devices that either support the Qi standard or can be upgraded to this standard. The charging pad, built into the stowage facility at the front of the centre console, is compatible with mobile phones with a screen diagonal of up to 15.2 cm (6 inches). When the "NFC" logo is touched, the system connects the mobile phone to the head unit and the exterior aerials via Near Field Communication (NFC). Telephone calls are then routed via the Bluetooth® hands?free system automatically.
Three-dimensional listening pleasure
Fitted as standard, the Mercedes-Benz-developed Frontbass system in the new E?Class delivers a unique listening experience. It uses the space in the cross-member and side member of the body structure as a resonance chamber for the bass speakers. If the vehicle is additionally equipped with the optionally available Burmester® high-end 3D surround sound system with 23 loudspeakers, the occupants are treated to a listening experience reminiscent of the acoustics in a concert hall as it includes a third dimension of sound courtesy of roof loudspeakers.
Robust yet lightweight bodyshell
An outstandingly stiff body forms the basis for exceptional handling, astonishingly low noise and vibration levels, and a high level of crash safety. To achieve this, the engineers opted for a bodyshell with a far higher proportion of aluminium and ultra-high-strength steel components than its predecessor. The front wings, bonnet, boot lid, and large sections of the front and rear ends are made of sheet or cast aluminium. This lightweight design reduces fuel consumption and makes for tangibly sporty and agile vehicle handling.
Against the wind
Aerodynamic performance is one of the main reasons behind the outstanding efficiency of the new E-Class. Here the E-Class raises the benchmark with a record-breaking drag coefficient (cd value) of 0.23. To achieve this, the aerodynamics experts had to optimise numerous details and implement new ideas. By way of example, the AIRPANEL Advanced shutter system, available for most engines in the EXCLUSIVE line and base models, opens the radiator grille by means of adjustable louvres when extra cooling is required and additionally features a second shutter in
the air intake beneath the number plate to further improve the system's overall performance. Plus the sophisticated aerodynamics minimise wind noise and ensure that the new E-Class is quieter than even some luxury-class models.
41.2°
0

Mercedes presenterar nya E-Klass

Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Lyssna på V10:an i Shelby Cobra Concept
Den moderna AC Cobran som aldrig blev av

2004 ville Ford lansera en modern version av den klassiska modellen AC Cobra. Det fanns även tankar att den här skulle kunna ersätta modellen GT. Det man visade upp var Shelby Cobra Concept som under den långa huven hade en V10:a på 6,4 liter som pumpade ur sig 614 hästar och 679 newtonmeter i vrid. Det blev dock aldrig något av bilen. För tre år sedan köpte den förra Ford-ingenjören Chris Theodore en fungerande prototyp på auktion för 850.000 dollar och nyligen visades den upp på M1 Concourse där den fick gasa loss lite. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Facebook vill att Messenger ska gå att välja som default i iOS
Om man föredrar den framför Apples egna meddelande-app

The Information rapporterar att Facebook har tagit nya tag för att det ska bli möjligt för iOS-användare att välja Facebook Messenger som standard-app för meddelande i stället för Apples egna meddelandeapp. Enligt The Informations källor är detta något Facebook har lobbat för redan tidigare men gjort en ny ansträngning med detta i samband med att iOS 14 släpptes. Anledningen till det är sannolikt att det i iOS 14 för första gången är möjligt för användare att välja andra appar än Apples egna som standard-appar för webbsurfning och mail-läsning. Logiskt sett borde iOS-användare själva kunna bestämma även vilken meddelande-app de föredrar på iOS. Sannolikheten att Apple öppnar upp den möjligheten bedöms dock som rätt liten. Det finns dock möjlighet att Apple kanske tvingas göra det i framtiden för att inte bli anklagade för att begränsa möjligheten för Apples konkurrenter att använda sina appar på iOS. Tumnagel
21.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundais nya elbilsprototyp bjuder på 810 hästar
En prestandabil är på väg

Hyundai kommer att bygga en prestanda-fokuserad elbil i framtiden och den kommer att baseras på RM-plattformen. Nu presenteras RM20e som är en prototyp och testbänk för vad som skall komma sen, och den skäms verkligen inte för sig. Bilen har en elmotor som driver bakaxeln och den ger hela 810 hästar och 960 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. 0-200 tar bara 9,88 sekunder. Innan 2025 ska Hyundai ha lanserat inte mindre än 44 stycken elektrifierade modeller och produktionsversionen av det vi ser här kan vara en av dem. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Google Maps plockar bort street view-bilder från Uluru
Platsen anses som helig mark för Australiens aboriginer

Den australiensiska myndigheten Parks Australia har bett Google att ta bort bilder från Google Maps som är fotograferade från toppen av berget Uluru, berget som fram till 1993 gick under namnet "Ayers Rock". Berget är en australiens största turistmagneter men är även en av ursprungsbefolkningen aboriginernas heligaste platser. Dessa har genom åren protesterat mot att turister bestigit berget och lagt ut foton från den heliga platsen på nätet, bland annat på Google Maps. Sedan förra året är det dock förbjudet att bestiga Uluru för turister. I ett uttalande säger Parks Australia: "Parks Australia alerted Google Australia to the user-generated images from the Uluru summit that have been posted on their mapping platform and requested that the content be removed in accordance with the wishes of Anangu, Ulurux27s traditional owners, and the national parkx27s Film and Photography Guidelines." Enligt Parks Australia ska Google har varit tillmötesgående till deras förfrågan och ska redan vara i full färd med att radera bilder från Ulurus topp på Google Maps. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yakuza: Like a Dragon släpps 10 november
PS5-spelare får vänta till våren

Den västerländska releasen av Yakuza: Like a Dragon kommer som känt ske i november, men nu har Sega spikat specifikt datum. Spelet kommer lanseras 10 november och då kommer spelare på Xbox One, Xbox Series S | X, Playstation 4 och PC kunna kasta sig in i Yakuza-världen igen. Spelet kommer även släppas till Playstation 5, men den versionen kommer inte förrän 21 mars 2021. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Första intrycken av Nissan Z Proto
Klipp från utställning i Japan

Det har nu gått några dagar sedan Nissan drog skynket av den nya modellen Z Proto. I det här klippet levereras ett gäng första intryck av JDM Masters som har tittat närmare på bilen. Tyvärr blev det ganska omgående känt att den här modellen inte kommer att säljas här, så vi får snällt hålla oss till att kolla bilder och klipp på den. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Hjältar byggde hemlig mansgrotta Grand Central Station
Där de kunde sitta och ta det lite lugnt

Metropolitan Transportation Authority (MTA) i New York skriver i en rapport att man efter en inspektion av den stora tågstationen Grand Central Station hittat ett dolt utrymme som använts som en slags mansgrotta. Utrymmet ska bara ha gått att komma in i via en före detta låssmedsbutik och verkar ha använts av tre anställda på MTA när dessa ville ha en plats att ta det lite lugnt på. I utrymmet ska det ha funnits en soffa, en tv, en mikrovågsugn och ett kylskåp vilket väl får anses vara de fyra grundpelarna som utgör en riktig "man cave". Att det hela uppdagades ska ha berott på att någon som känt till att de tre männen brukade tillbringa tid i utrymmet lämnade ett anonymt tips om detta till männens överordnade. De tre männen är nu avstängda från sina arbeten på Grand Central Station och riskerar eventuellt att helt bli av med sina anställningar där. Här nedanför hittas ett inslag från USA Today om den hemliga mansgrottan på Grand Central Station. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Litauen förbjuder vilda djur på cirkusar
Gör som många andra europeiska länder

I fredags röstade Litauens parlament igenom ett lagförslag som innebär att det kommer att bli förbjudet att använda vilda djur under cirkus-framträdande i landet. Förbudet kommer efter det att djurrättsorganisationer och andra kritiserat användningen av vilda djur på cirkusar i Litauen. Lagen kommer att börja gälla 1 november 2021. Det finns dock undantag i lagen. Ett sådant är att det inte blir förbjudet att använda vilda djur i föreställningar som inte är mobila, till exempel delfiner som placerats i stationära delfinarium. Här i Sverige har vi inte totalförbud för vilda djur på cirkus men däremot finns ett förbud för att använda vissa djurarter på cirkusar på Sverige. Bland dessa finns apor, noshörningar, flodhästar, giraffer, elefanter och sjölejon. Tumnagel
60.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Farmville läggs ner efter elva år
Farmerna stänger ner 31 december

En era är på väg att vara över. För tio år sedan var det svårt att undvika det omåttligt populära Facebook-spelet Farmville, eller i alla fall undvika spelare som ständigt bjöd in sina vänner till spelet. Sedan dess har spelets popularitet dippat rejält, men utvecklarna Zynga har hållit spelet vid liv. Nu har det bestämts att spelet ska läggas ner helt och det kommer ske 31 december. Anledningen till detta är kort och gott att Adobe kommer stänga ner Flash och i samma veva kommer Facebook lägga ner stöd för multimediaplattformen, vilket Farmville rullar på. Innan 31 december finns det några datum att hålla reda på för Farmville-fans. 17 november kommer spelare inte längre kunna betala med riktiga pengar för olika saker och utvecklarna tipsar om att spendera in game-valutan på roliga saker i spelet. Utvecklarna kommer även köra lite in game-event fram till nedstängningen, men vad som kommer hända och ske är för tillfället okänt. Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0

Se hur ILM gjorde Razors Crest I The Mandalorian
Lite eftermiddagsnörderi

Snart är det dags för den andra säsongen av The Mandalorian och innan dess kan det vara trevligt att börda ner sig i bakom kulisserna-material. Industrial Light & Magic har släppt en video där vi får se hur arbetet gick till att skapa Mandalorians skepp Razor Crest. På tal om Razor Crest så har Hasbro startat en crowdfunding för en ny leksaksversion av Mandos farkost och för 350 dollar kan du få en egen farkost som måttar på 75 cm i längd, 26 cm i höjd och 50 cm i bredd. Länk till bokningssidan har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kina blockerar Wikimedia från att bli observatör i WIPO
Gillar inte att Wikipedias moderorganisation har kontor i Taiwan

Kina har blockerat Wikimedia Foundation, den ideella organisationen som bland annat driver uppslagsverket Wikipedia, att få observatörs-status i FN:s upphovsrättsmyndighet WIPO (World Intellectual Property Organization). Anledningen till detta verkar vara att Kina har problem med att Wikimedia har en avdelning i Taiwan, landet som Kina anser tillhör dem. Wikimedia skriver i ett inlägg där man lyft frågan: "China was the only country to raise objections to the accreditation of the Wikimedia Foundation as an official observer. Their last-minute objections claimed Wikimedia’s application was incomplete, and suggested that the Wikimedia Foundation was carrying out political activities via the volunteer-led Wikimedia Taiwan chapter. The United Kingdom and the United States voiced support for the Foundation’s application." Till saken hör att det inte är någon direkt exklusiv klubb som har observatörs-status i WIPO. Enligt TechDirt så ska i stort sett de flesta kunna få det om inte någon av FN:s medlemsländer motsätter sig detta. Bland annat ska en organisation vars syfte är att befria jorden från rymdödlor fått officiell observatörs-status i WIPO skriver TechDirt. TechDirt skriver vidare att den enda organisationen man tidigare hört talas om som nekats observatörs-status i WIPO är "Pirate Parties International" vilket är en paraplyorganisation för världens Piratpartier. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autocar kör nya Rolls-Royce Ghost
Gör sig lite bättre på video än på bild

I början av månaden rullade Rolls-Royce ut nya Ghost och jag trodde först att det var ett skämt. Nu har Autocar provkört bilen och den ser lite lite lite bättre ut på rull. Men det är ju ändå på insidan man ska vara i den här bilen, så då kanske det inte spelar så stor roll hur den ser ut på utsidan? Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Även Danmarks smittspårningsapp ser ut att bli ett fiasko
Spårade bara upp åtta smittade på två månader

Sverige valde tidigt att inte lansera någon officiell smittspårnings-app för att hitta coronasmittade men detta är något som våra grannländer Norge, Danmark och Finland har valt att göra. Resultatet verkar dock inte ha varit det önskade i varken Norge eller Danmark. I Norge drogs den officiella appen "Smittestopp" tillbaka redan i juni efter det att Amnesty kritiserat appen för att vara alldeles för integritetskränkande då appen lagrade på tok för mycket information om sina användare. Nu rapporterar den danska tidningen Berlingske att inte heller den danska varianten, som heter "Smittestop", kan anses vara någon vidare succé. Smittestop har laddats hem av närmare 1,4 miljoner användare sedan den lanserades 6 juli. Fram till 11 september hade appen enbart kunna hitta 600 personer som eventuellt kommit i kontakt med covid-19-smittade personer. Och av dessa 600 var det bara åtta personer som faktiskt blivit smittade. Appen ska dessutom ha haft en bugg som gjorde att appen inte alltid skickat informationen vidare till dem den skulle varna. Finland lanserade sin officiella smittspåningsapp "Koronavilkku" (Coronablinkern) i början av den här månaden. Vilket resultat den har gett finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Techmedier testar Xbox Series X
Verkar vara en rätt trevlig konsol

Embargot för förhandstittar av Xbox Series X verkar har släppt och flera techmedier och annat löst techfolk har fått släppa sina åsikter om Microsofts nya monsterkonsol. Ovan kan ni kika på vad The Verge har att säga om den nya plattformen och det verkar vara en rätt imponerande historia med riktigt snabba laddningstider och om de kommande spelen drar nytta av kraften Series X har att erbjuda så ser framtiden riktigt ljus ut för konsolen. När det kommer till just laddningstider har GameSpot levererat lite trevliga siffror. Xbox One-versionen av Red Dead Redemption 2 tar två minuter och åtta sekunder att ladda upp medan spelet på Series X endast tar 38 sekunder, vilket är riktigt trevligt. Palla vänta på att få spela, liksom. Nedan hittar ni liknande videor från Engadget, CNET, GameSpot, IGN och Austin Evans. Microsoft Xbox Series X | S kommer lanseras 10 november och priserna kommer ligga på 5695 respektive 3595 kronor. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

HyperX presenterar QuadCast S
Lite mer RGB i micen

HyperX presenterade sin externa mikrofon QuadCast för något år sedan, men nu har gänget presenterat en lite mer färggrann variant. QuadCast utrustades med röd LED-belysning, men nya S-versionen kommer med regelrätt RGB-belysning som du kan kontrollera själv via den medföljande mjukvaran för att sätta en lite mer unik prägel på din ström. Utöver RGB-tillskottet erbjuder nya QuadCast S en liknande upplevelse som föregångaren med flådigheter som integrerat popfilter, tap to mute-funktion, ordentlig dämpning och en LED-indikator som visar status. HyperX QuadCast S finns tillgänglig nu via HyperX hemsida och rekommenderat pris ligger på 1879 kronor. Enheten kommer även dyka upp i välsorterade elektronikbutiker i sinom tid. Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Google verkar bli hårdare med in app-köp
Kommer tvinga appar att använda Googles system

Sedan Epic Games och Apple börjat bråka om orättvisa regler för in app-köp av olika slag har troligtvis en och annan Android-användare kikat på pajkastningen och varit nöjda att de slipper liknande fejder på Android-sidan. I själva verket har Google liknande regler för in app-köp i Play Store, men företaget har varit lite slappa med att implementera reglerna. Appar som Spotify och Netflix har kunnat kringgå extrakostnaden på 30 procent genom att låta användare prenumerera på tjänsterna med kort direkt i appen i stället för att använda Googles betalsystem. Nu verkar det bli ändring på den fronten och enligt folk med insikt ska Google bli bättre på att implementera sina regler i framtiden. Enligt folk med insikt kommer Google inte vara lika hårda som Apple och ta bort appar och stänga av utvecklare om reglerna inte följs, utan Google kommer sätta en deadline för utvecklarna att rätta sig till ledet. I ett uttalande till Bloomberg säger representant från Google detta: “As an open platform, Android allows multiple app stores. In fact, most Android devices come with at least two stores right out of the box, and users can install others. For developers who choose to distribute their apps on Google Play, our policy has always required them to use Play’s billing system if they offer in-app purchases of digital goods. We are always working with our partners to clarify these policies and ensure they are applied equitably and reasonably.” Enligt Bloomberg kommer Google börja pusha apputvecklare att följa reglerna redan i veckan. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Honda visar eldrivna SUV e:concept
Tillverkarens första elbil som lanseras i Kina

Nästa elbil från Honda är den här modellen med det finurliga namnet SUV e:concept. Det är som sagt ett koncept och när den väl lanseras kommer det att bli Hondas första elbil i Kina. Tyvärr får vi inte se några bilder från insidan, inte får vi någon information kring vad som döljer sig under skalet heller. Om den här kommer att spinna vidare till något eldrivet vi kommer få ta del av här återstår att se. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Steve-O snackar om sina äventyr med Tony Hawk
Har hittat på ett gäng tokigheter tillsammans

I det här klippet berättar Steve-O om sin vän Tony Hawk och lite av vad de hittat på tillsammans genom åren. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Så gör man Burrata i italienska Apulien
Mumma!

Burrata är en krämig mozzarella med gräddig fyllning som är svårt att få nog av. Perfekt som förrätt. Här får vi hänga med till den italienska regionen Apulien för att se hur osten blir till där. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Från Rotterdam till Amsterdam på 10 minuter
Häng med på en timelapse-segling

I det här klippet får vi hänga med en båt från Rotterdam till Amsterdam och eftersom man skickat upp kameran 30 meter i luften får man en snygg överblick över vad som händer. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green