m

Mercedes presenterar nya E-Klass
Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Mercedes presenterar nya E-Klass
Bil / Mercedes

Förra veckan så läckte bilder och lite information kring Mercedes nya E-Klass ut och nu inatt blev bilen officiellt presenterad på Detroit Motor Show. Det här är den tionde generationen av E-Klass och den bjuder bland annat på nyheter inom det självkörande området, nya motorer och ett utseende som påminner allt mer om C- och S-Klass. Bilen är större och lättare än sin föregångare och bygger nu även på samma platta som storebröderna. Längden anges till 4.92 meter vilket är en ökning med 4.3 centimeter. Hjulbasen anges till 2.93 meter, vilket är 6.6 centimeter längre än tidigare.

På tekniksidan hittar vi bland annat saker som pekkänsliga knappar på ratten, en funktion som kallas för Active Lane-change Assistant som hjälper till att göra filbyten säkrare, Remote Parking Pilot som gör att du via en app i din smarta telefon kan parkera bilen i garaget eller i en parkeringsficka och Drive Pilot - ett självkörande system som gör att bilen själv kan hålla kurs och avstånd i upp till 210 km/h.

På insidan ska allt vara nytt och bland annat kan man istället för traditionella instrument få två stycken 12,3 tum stora skärmar som visar både instrumentklockor och navigation digitalt.

Från start erbjuds versionerna E 200 med en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter och 185 hästar och E 220d som har en dieseldriven fyra 2.0 liter med 195 hästar. Det kommer såklart även fler alternativ senare, bland annat E 350d som har en dieselsexa på 3.0 liter med 258 hästar och E 350e som är en plug-in hybrid med en total effekt på 279 hästar. AMG-version är också givet. Alla versioner utrustas med den nya niostegade automatlådan 9G-Tronic som standard.

Nya E-Klass börjar säljas den 18 januari och då får vi även reda på vad den kostar. Lanseringen sker i april.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes presenterar nya E-Klass
Visa
Pressmeddelande
Nya Mercedes E-Klass premiärvisad

I natt svensk tid premiärvisades den tionde generationen av Mercedes-Benz E-Klass. Nya E-Klass bjuder på världspremiär för ett antal helt nya tekniska lösningar, inte minst inom det självkörande området.

”E-Klass är kärnan i vårt varumärke”, säger Thomas Weber som är ansvarig för Mercedes utvecklingsarbete och styrelseledamot i Daimler AG.
”Nya generationen är ett stort steg mot självkörande bilar. Dessutom har den lägre förbrukning, högre säkerhet och mer komfort än föregångaren.”

Nya E-klass är större (43 mm längre) och har en muskulös design. Den går liksom föregångaren både att få både med Mercedes-stjärnan på motorhuven och i grillen.

Interiören är helt ny och kan fås med två 12,3-tums skärmar som tillsammans ger en unik wide-screen cock-pit. Skärmarna kan ställas in till att visa ett antal olika instrumenteringsalternativ. Många av bilens funktioner kan styras med unika touch-pads på själva ratten, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen.

Självkörande funktioner

Att framtidens bilar kommer att kunna köra själva är de flesta eniga om. Med nya E-Klass blir mycket av den tekniken tillgänglig redan idag. Funktionen Drive Pilot gör till exempel att bilen själv kan hålla både kurs och avstånd i farter upp till 210 km/tim. Den adaptiva farthållaren kan ställas in så att den automatiskt anpassar bilens fart efter hastighetsbegränsningar som anges på vägmärken.

En annan nyhet är Active Lane-change Assistant. När föraren slår på blinkers för att byta fil använder bilen kameror och radar för att hitta rätt tillfälle för att genomföra filbytet på säkrast tänkbara sätt.

Nya E-Klass kan också fås med Remote Parking Pilot. Med hjälp av en smartphone-app kan bilen parkeras med fjärrkontroll i parkeringsfickor eller garage.

Ny motorgeneration
Med nya E-Klass introduceras även en ny motorgeneration. Vid lanseringen erbjuds E 220 d (diesel) på 195 hk som klarar sig på 0,39 l/mil och E 200 (bensin) på 185 hk med en förbrukning på 0,59 l/mil. Senare under året lanseras fler motorvarianter, bland annat plug-in hybriden E 350 e.

Svensk säljstart sker den 18 januari, då också priserna presenteras. Lansering hos återförsäljarna sker i april.

Internationellt pressmeddelande nedan:

Mercedes-Benz taking a big step into the future with the new E?Class. Tenth-generation business saloon delivers stylish highlights with its distinct, emotive design and high-grade interior. New E-Class also marks the world premiere of numerous technical innovations. They enable comfortable, safe driving on a new level plus a new dimension in driver assistance – among other things. Complete with infotainment and control systems offering an all?new experience. Likewise exemplary: a newly developed diesel engine coupled with lightweight design and record-breaking aerodynamics figures set the standards for efficiency in this segment, while new, optionally available multi-chamber air suspension ensures outstanding ride comfort and driving dynamics. The sum total of its innovations, including the Active Lane-change Assistant which allows the driver to steer into the selected lane as if by magic, make the E-Class the most intelligent saloon in the business class.
"The E-Class is the core of the Mercedes-Benz brand and in the past has repeatedly redefined the standards in the business-class segment. Now it carries this tradition into the future with a wealth of top-class innovations. The new E-Class takes another major step towards fully autonomous driving. In addition, it enhances efficiency, safety and comfort, reduces the stress level when driving and intensifies the motoring pleasure", says Prof Dr Thomas Weber, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development.
Coupé-esque and powerful
The new E-Class is sophisticated, confidently stylish and sporty. Compared with its predecessor, its wheelbase length has grown by 65 millimetres (2939/2874), its overall length by 43 millimetres (4923/4880). Its design displays hallmark Mercedes-Benz saloon proportions. The elongated bonnet coupled with a coupé-esque roof flowing into a sensual, broad-shouldered tail end creates an exciting silhouette. The powerfully extended vehicle body is characterised by short overhangs, a long wheelbase, large wheels and taut well-defined flanks displaying a fresh, stylish and dynamic interpretation of the feature line. All of which allows the E-Class to deliver the perfect take on the Mercedes-Benz design philosophy: Sensual Purity.
A powerfully designed front end underlines the status the business-class saloon aspires to, boasting a different look for each design and equipment line. The base version features the classic Mercedes radiator grille with the star on the bonnet, as does the EXCLUSIVE line – albeit in an even more elaborate fashion. The AVANTGARDE and AMG Line models are identifiable by the sports radiator grille with a large Mercedes star as its centrepiece. Each of the radiator grille designs lends the E-Class a distinct character, offering a unique degree of diversity that makes each different model stand out.
At the rear end, broad shoulders above the rear wheel arches lend the E-Class its unmistakably powerful character. Single-piece tail lights featuring a two-bar design framed by the vehicle body clearly identify the E-Class as a new member of the Mercedes saloon family. Optionally available rear lights provide an additional highlight reminiscent of stardust, the Milky Way or the glow of a jet engine. This "stardust effect" is created by innovative reflector technology with a specially configured surface structure for the tail lights and is making its debut appearance on the new E-Class.
Next Level Interior Design
The interior of the new E-Class embodies the synthesis of emotion and intelligence, poles that are defined by the Mercedes-Benz design philosophy – distinct forms with a sensual flow to them. Optional extras include two next-generation high-resolution displays, each with a wide screen diagonal of 12.3 inches – a first in this segment. Beneath their shared glass cover, the two displays visually conflate into a wide-screen cockpit that seems to be hovering in thin air, creating a central element that emphasises the horizontal orientation of the interior design. As the instrument cluster, this wide-screen cockpit contains a large display with virtual instruments in the direct field of vision of the driver as well as a central display above the centre console. The driver can choose between three different styles to select their preferred design for the wide-screen instrument cluster: "Classic", "Sport" and "Progressive".
In addition, touch-sensitive control buttons ('Touch Controls') on the steering wheel make their first appearance in a car. Like a smartphone interface, they respond precisely to horizontal and vertical swiping movements, allowing the driver to control the entire infotainment system using finger swipes without having to take their hands off the steering wheel. In keeping with the motto "hands on the wheel, eyes on the road“, this allows achieving minimum driver distraction.
Further controls for the infotainment system are provided in the shape of a touchpad with controller in the centre console, which can even recognise handwriting, and the LINGUATRONIC voice control system. There are also direct-access buttons for controlling functions such as the air-conditioning system or – in another first – for convenient activation and deactivation of certain driver assistance systems.
A new, intelligent graphic design with high-resolution visualisations and animations, together with a simplified logic, further enhances this all-new operating experience. At the same time, the occupants enjoy a sensual interior with spacious architecture, which combines the elegance of the luxury class with accomplished sportiness.
Intelligent material design
High-quality materials define the interior style. They include open-pore woods, wood in a yachting look with flowing lines as a contemporary interpretation of inlaid wood and a novel metal fabric. The use of authentic materials is continued in the leather-covered doors and the beltline for selected lines. Another Mercedes hallmark clearly in evidence is the high-quality look and feel created through meticulous attention to detail and craftsmanship.
Just as carefully composed is the material/colour concept with various shades of brown, including new attractive colour combinations such as nut brown/macchiato and saddle brown/macchiato. This allows a personalised interior design.
Lighting atmosphere with 64 colours
The interior lighting makes exclusive use of durable, energy-saving LED technology. The same applies to the enhanced ambient lighting included in the lines. With 64 colours, it offers a host of possibilities for personalisation. It adds touches of light, for example, to the trim parts, central display, front stowage facility on the centre console, handle recesses, door pockets, front and rear footwells, overhead console, and tweeters (if the vehicle is equipped with the Burmester® high-end 3D surround sound system).
Seat design: first class
A further highlight of the new E-Class is its seats. Their ergonomic, sculptural form combines Mercedes-Benz's hallmark suitability for long journeys with a refined, sporty look, featuring a unique design for each line. Another new feature in this segment is a Heat Comfort package including heated armrests in the doors and on the centre console.
The rear bench seat in the new E-Class Saloon comes with the option of a three-piece backrest with a 40% - 20% - 40% split, making it exceptionally versatile. Integral features of the centre armrest include a stowage box and two pop-out drinks holders. There is also the option of a holder for a tablet PC for the rear passengers.
New engine generation
The new E-Class will come with a choice of two engines at market launch: the E 200 with a four-cylinder petrol engine and the E 220 d with an all-new four-cylinder diesel engine.
Further model variants will be added to the range after the market launch, including the E 350 e featuring hybrid technology. The PLUG-IN HYBRID impresses with its dynamism and efficiency, allowing around 30 kilometres of purely electric and therefore locally emission-free driving. Its four-cylinder petrol engine, in conjunction with a powerful electric motor, gives it a total system output of 205 kW (279 hp) with a system torque of 600 Nm. With this set-up, the E 350 e achieves the performance of a sports car yet consumes less fuel than a small, compact-class car.
The most powerful diesel variant will boast a six-cylinder engine incorporating advanced SCR exhaust technology, with an output of 190 kW (258 hp) and a peak torque of 620 Nm.
Another variant to join the range will be the E 400 4MATIC whose six-cylinder petrol engine has an output of 245 kW (333 hp) and a maximum torque of 480 Nm.
Engines boasting top efficiency
Model
Displace-ment cc
kW/hp
Nm
0-100 km/h
in s
l/100 km
CO2
g/km
E 200
1991
135/184
300
7.7
5.9
132
E 220 d
1950
143/195
400
7.3
3.9
102
E 350 d
2987
190/258
620
5.9
5.1
133
E 350 e
System output
1991
205/279
(155+60
205+82)
600
(350+
360)
6.2
2.1
49
Provisional
Further variants will later complete the engine range, including a new four-cylinder diesel unit developing 110 kW (150 hp). The range of petrol engines will comprise four-cylinder versions with outputs ranging from 135 to 180 kW (183 to 245 hp) plus a six-cylinder variant developing 245 kW (333 hp).
All engines for the new E-Class are equipped with the ECO start/stop function. The petrol engines meet the requirements of the EU 6 emissions standard, while the new OM 654 four-cylinder diesel engine is already configured with future RDE limits in mind.
All-new four-cylinder diesel engine
The new four-cylinder diesel unit marks the birth of a new Mercedes-Benz engine family and opens up new dimensions in efficiency. What's more, it is shorter and more compact than its predecessor thanks to reduced cylinder spacing (90 mm instead of 94 mm). Despite having a lower displacement than its predecessor, reduced to around two litres, the new diesel powerplant has an output of 143 kW/195 hp and, when installed in the E 220 d, delivers NEDC combined consumption of just 3.9 litres per 100 kilometres, which equates to CO2 emissions of 102 grams per kilometre – a figure that until now only significantly smaller vehicles have been able to deliver.
In addition to this, the four-cylinder unit is exceptionally refined. In its basic form it features single-stage turbocharging and variable turbine geometry. Both the cylinder head and the crankcase are made of aluminium. The Mercedes-Benz developed NANOSLIDE® surface coating efficiently reduces the friction between cylinder surface and steel piston.
Nine-speed automatic
All models available at market launch are equipped with the new 9G-TRONIC nine-speed automatic transmission as standard. It enables fast gear changes and allows low engine revs, which has a particularly beneficial effect on efficiency and noise levels.
Suspension – sporty comfort
The suspension on the new E-Class offers agile driving pleasure on twisting roads as well as the highest level of ride comfort in this segment. The Saloon comes with steel suspension as standard. Three DIRECT CONTROL suspension systems with selective damping system are available in conjunction with this suspension:
Comfort suspension
Comfortable Avantgarde suspension with a sportier character, lowered by 15 millimetres
Sporty suspension with adaptive damping adjustment, lowered by 15 millimetres, which replaces the classic sports suspension
AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension
Alternatively the new E-Class can be equipped with multi-chamber air suspension all round – the only car in its segment to offer this option. Advantages of this system: Three chambers of different size in the spring struts of the rear axle and two in the spring struts of the front axle make it possible to control, in three stages, how stiffly the suspension reacts. In this way, the occupants enjoy soft base suspension, and the secure feeling of good handling stability as the speed increases.
Furthermore, the highly sensitive and fast-responding AIR BODY CONTROL multi-chamber air suspension features all-round self-levelling for excellent ride comfort even with the vehicle loaded. It controls the ride height automatically depending on the speed and reduces fuel consumption on the motorway, for example, by lowering the vehicle. When driving on rough roads or access roads, the ground clearance can also be increased at the push of a button using the ride height adjustment switch.
The multi-chamber air suspension is supplemented by a continuously operating, electronically controlled damping adjustment system, which adapts the damping at each individual wheel to the current driving situation and road conditions fully automatically – when performing evasive manoeuvres or driving on poor road surfaces, for instance. The system therefore delivers good road roar and tyre vibration characteristics, excellent ride comfort, and outstanding driving dynamics.
What's more, a DYNAMIC SELECT switch in the cockpit enables the driver to select from four AIR BODY CONTROL modes: "Comfort", "ECO", "Sport" and "Sport+". The additional "Individual" option allows drivers to configure their vehicle to suit their own preferences.
Next-generation driver assistance systems
Mercedes-Benz's new assistance and safety systems enhance safety, comfort and driver assistance to new levels.
Active Brake Assist, fitted as standard, is able to warn the driver of impending crash situations, provide just the right level of support during emergency braking and, if necessary, also apply the brakes automatically itself. In addition to slower-moving, stopping or stationary vehicles, it can also detect pedestrians crossing the danger zone ahead of the vehicle.
Likewise included as standard are ATTENTION ASSIST with adjustable sensitivity, which can warn the driver of inattentiveness and drowsiness, and Crosswind Assist, which can assist the driver by substantially mitigating the effects of strong crosswinds to prevent the vehicle from drifting too far off track.
Highlights of the optional Driver Assistance package that make the E-Class the most intelligent saloon in its class include:
DRIVE PILOT: This system represents Mercedes-Benz's next step along the road to autonomous driving. As Distance Pilot DISTRONIC on motorways and country roads, it is not only able to keep the car the correct distance behind vehicles in front automatically, it can also follow them at a speed of up to 210 km/h for the first time. This can make life easier for the driver, who no longer needs to operate the brake or accelerator pedal during normal driving and also receives plenty of steering assistance from the Steering Pilot – even on moderate bends. Another unique feature at speeds up to 130 km/h is the fact that, like in a swarm, the system can continue to intervene actively by taking account of surrounding vehicles and parallel structures, even if the lines are unclear or non-existent, like at road works. The system therefore makes driving much easier, especially in traffic jams or heavy congestion. Another feature that helps to relieve the workload on the driver in such situations is the extended restart function, which allows automatic starting of the vehicle within 30 seconds following a stop initiated by the Distance Pilot DISTRONIC on motorways or similar roads.Further new development designed to relieve stress: in combination with COMAND Online, the selectable Speed Limit Pilot subfunction can autonomously adjust the vehicle's speed in response to camera-detected speed limits or speed limits logged in the navigation system, e.g. 50 km/h in built-up areas or 100 km/h on country roads. Additional DRIVE PILOT innovations include, for the first time, an Active Lane-change Assistant. This radar- and camera-based assistance system assists the driver when changing lanes on multi-lane roads and can steer the vehicle into the lane selected by the driver – when overtaking, for example. Once the driver has indicated to turn for at least two seconds, the Active Lane-change Assistant assists with steering into the adjacent lane if it detects that the lane is unoccupied.
Active Brake Assist with cross-traffic function: Compared with the standard version, this system has extended speed thresholds with respect to vehicles and pedestrians. Furthermore, it can detect crossing traffic at junctions and, if the driver fails to respond, apply the brakes autonomously. For the first time, it can also detect hazardous situations at the tail end of traffic jams where there is no room to manoeuvre and initiate autonomous braking far sooner in such situations. Consequently, it is possible to completely avoid accidents at speeds up to 100 km/h or substantially reduce the severity of accidents at speeds above this level.
Evasive Steering Assist: This likewise new system ideally complements the pedestrian detection function of Active Brake Assist. When the driver deliberately or instinctively performs an evasive manoeuvre in a dangerous situation, this function can assist by adding precisely calculated steering torque to support the movement of the steering wheel. This helps the driver to avoid the pedestrian in a controlled manner while subsequently facilitating the straightening-up of the vehicle to allow the situation to be negotiated safely.
Advanced assistance systems: The intelligent assistance systems in the new Driver Assistance package also include proven systems that have been further developed in terms of their mode of operation and the sensors they use. Active Lane Keeping Assist can help stop the driver from unintentionally changing lane, this being done by corrective one-sided application of the brakes, including in the case of broken lines and risk of collision, e.g. with oncoming traffic or fast overtaking vehicles. Active Blind Spot Assist can now also warn of the risk of a lateral collision in typical urban traffic at low speeds and, as before, correctively intervene at the last moment to prevent a collision at speeds above 30 km/h. PRE-SAFE® PLUS can protect against collisions with traffic following behind and their effects on the occupants.
Furthermore, the range of new features in the new E-Class includes:
Remote Parking Pilot: For this first time, this system allows the vehicle to be moved into and out of garages and parking spaces remotely using a smartphone app, enabling the occupants to get into and out of the car easily, even if space is very tight.
Car-to-X communication: In 2013, Mercedes-Benz was the first manufacturer to introduce widespread car-to-car networking in the form of a retrofit solution. This is now to be followed by the logical next step as the world's first fully integral Car-to-X solution goes into series production. The mobile phone-supported exchange of information with other vehicles further ahead on the road, for example, can effectively allow the driver to "see around corners" or "through obstacles" well in advance. This means that the driver receives an earlier warning than previously in the event of imminent danger, such as a broken down vehicle at the edge of the road or also in the event of heavy rain or black ice on the road ahead. In this case the new E-Class simultaneously acts as a receiver and a transmitter, since warning messages are conveyed automatically by evaluating vehicle statuses or manually by the driver to the backend.
PRE-SAFE® impulse side: This system is part of the Driving Assistance package PLUS. If a lateral collision has been detected and is imminent, it moves the driver or front passenger away from the danger zone in a sideways direction by way of precaution. To do this, the system inflates an air chamber in the side bolster of the front seat backrest nearest the side of the imminent impact in a fraction of a second, thus increasing the distance between occupant and door and, at the same time, reducing the forces acting on the occupants.
PRE-SAFE® Sound: This system is based on a human reflex in the inner ear, called the stapedius reflex. PRE-SAFE® Sound emits a short interference signal through the vehicle's sound system if the risk of a collision is detected. This signal can trigger the natural reflex and thus prepare the occupants' ears for the expected sound of the accident.
High-resolution MULTIBEAM LED headlamps, each with 84 individually controlled high-performance LEDs, automatically illuminate the road with a hitherto unsurpassed, precision-controlled distribution of exceptionally bright light – without dazzling other road users. That's because this grid allows the light distribution of the left and right headlamps to be controlled separately and adapted to the changing situation on the road quickly and dynamically. All functions of the Intelligent Light System in low-beam and high-beam mode can furthermore be depicted purely digitally and without mechanical actuators for the first time, including, as a world first, a purely electronically implemented active light function.
Digital Vehicle Key: This drive authorisation system uses Near Field Communication technology and allows the driver's smartphone to be used as a vehicle key.
Multifunction Telephony – ideally connected, and not a cable in sight
An all-new infotainment generation is making its debut in the E-Class equipped with COMAND Online. Its highlights, alongside the double display, include the touch-sensitive Touch Control Buttons on the steering wheel and the new, intelligent graphic design of the Multifunction Telephony. It allows mobile phones to be charged and connected to the vehicle's exterior aerial – with absolutely no need for cables or a telephone holder. The wireless, inductive charging system works
with all mobile devices that either support the Qi standard or can be upgraded to this standard. The charging pad, built into the stowage facility at the front of the centre console, is compatible with mobile phones with a screen diagonal of up to 15.2 cm (6 inches). When the "NFC" logo is touched, the system connects the mobile phone to the head unit and the exterior aerials via Near Field Communication (NFC). Telephone calls are then routed via the Bluetooth® hands?free system automatically.
Three-dimensional listening pleasure
Fitted as standard, the Mercedes-Benz-developed Frontbass system in the new E?Class delivers a unique listening experience. It uses the space in the cross-member and side member of the body structure as a resonance chamber for the bass speakers. If the vehicle is additionally equipped with the optionally available Burmester® high-end 3D surround sound system with 23 loudspeakers, the occupants are treated to a listening experience reminiscent of the acoustics in a concert hall as it includes a third dimension of sound courtesy of roof loudspeakers.
Robust yet lightweight bodyshell
An outstandingly stiff body forms the basis for exceptional handling, astonishingly low noise and vibration levels, and a high level of crash safety. To achieve this, the engineers opted for a bodyshell with a far higher proportion of aluminium and ultra-high-strength steel components than its predecessor. The front wings, bonnet, boot lid, and large sections of the front and rear ends are made of sheet or cast aluminium. This lightweight design reduces fuel consumption and makes for tangibly sporty and agile vehicle handling.
Against the wind
Aerodynamic performance is one of the main reasons behind the outstanding efficiency of the new E-Class. Here the E-Class raises the benchmark with a record-breaking drag coefficient (cd value) of 0.23. To achieve this, the aerodynamics experts had to optimise numerous details and implement new ideas. By way of example, the AIRPANEL Advanced shutter system, available for most engines in the EXCLUSIVE line and base models, opens the radiator grille by means of adjustable louvres when extra cooling is required and additionally features a second shutter in
the air intake beneath the number plate to further improve the system's overall performance. Plus the sophisticated aerodynamics minimise wind noise and ensure that the new E-Class is quieter than even some luxury-class models.
41.2°
0

Mercedes presenterar nya E-Klass

Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

IGN sammanfattar första säsongen av Mandalorian
Säsong 2 är bara några dagar bort

The Mandalorian drog igång för ett år sedan och folk som såg serien tidigt kanske inte riktigt minns vad som hänt med Mando under resans gång. Som tur är har IGN släppt en video där första säsongens berättelse sammanfattas, vilket kan agera en rätt bra uppfräschning inför säsong två. Andra säsongen av Mandalorian drar igång 30 oktober på Disney+. Där hittar ni även hela seriens första säsong, så om ni skiter i sammanfattningen och vill se hela serien så kan ni kika på den precis nu. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Avsluta året med mer Sabrina: Tonårshäxan
Fjärde delen släpps 31 december

Tidigare i år blev det känt att Chilling Adventures of Sabrina kommer få en fjärde och sista säsong och att denna kommer släppas på streamingtjänsten innan årets slut. Och Netflix verkar lyckas med detta med nöd och näppe genom att släppa avslutningen 31 december, även känt som årets sista dag. Eller nyårsafton. Oavsett så kommer vi få åtta nya avsnitt där den lite mörkare versionen av Sabrina: Tonårshäxan kommer få ett värdigt avslut. Länk till serien på Netflix har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

You can't park there, Sir
Gammalt men väldigt roligt klipp

Finns det något mer brittiskt än detta klipp från förra våren? Troligtvis inte. En herre har kört i diket med sin bil och en förbipasserande frågar hur det står till. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

OSIRIS-REx fick med sig tillräckligt med material från Bennu
Samlade till och med in lite för mycket från asteroiden

Förra veckan lyckades NASA:s farkost OSIRIS-Rex med konststycket att samla in material från asteroiden Bennu. Nu har NASA meddelat att OSIRIS-Rex teleskopsarm TAGSAM (Touch-And-Go Sample Acquisition Mechanism) fick med sig mer än de 57 gram asteroid-material NASA hoppades kunna samla in för att uppdraget skulle betraktas som lyckat. Enligt NASA så fick man till och med sig så mycket att skopan som samlade in materialet började läcka ut en del av materialet. Anledningen till det tros bland annat vara att TAGSAM tog sig djupare ner i asteroiden än vad man räknat med. Man tror att robotarmen kan ha tagit sig så djupt som 48 centimeter ner i asteroiden, något man inte alls hade räknat med. Detta kan ha berott på att asteroiden består av mjukare material under själva skorpan på asteroiden. Hur som helst så anses det hela vara lyckat och Dante Lauretta, NASA:s chef för uppdraget, säger: "Itx27s very exciting, very surprising, but overall excellent news. We had a successful sample collection attempt, almost too successful. Material is escaping, and wex27re expediting (stowage of the collector) as a result of that." Bennu och OSIRIS-Rex befinner sig nu över 320 miljoner kilometer från jorden. I början på nästa år kommer dock OSIRIS-Rex att bege sig hemåt och förväntas landa i delstaten Utahs öken 24 september 2023. Här ovan kan ni kolla in ett videoklipp som visar när TAGSAM penetrerade Bennus yta. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vint Cerf designar internetprotokoll för rymden
"Internets pappa" har siktet inställt på interplanetär kommunikation

För 40 år sedan var Vint Cerf en av de som var med och skapade Internet som vi känner det idag. Den senaste tiden har dock Cerf varit med och utvecklat teknik som skulle kunna skapa något liknande för kommunikation mellan planeter, satelliter, rymdskepp, rymdstationer och annat i rymden. Quanta Magazine har gjort en lång intervju med Cerf där han snackar lite om protokoll han varit med och utvecklat för så kallade "Delay-tolerant networking" (DTN). Här på jorden använder vi oss av protokollet TCP/IP för att skicka data på nätet, något som funkar fint då det finns en lång rad noder som kan skicka datan vidare även om någon av noderna inte går att nås för tillfället. I rymden är det inte inte riktigt samma villkor som gäller och om man till exempel vill skicka ett meddelande från jorden till Jupiter kanske detta behöver mellanlagras på till exempel Mars då det inte går att skicka vidare innan planeterna ligger i rätt banor. I intervjun säger Cerf att man redan utvecklat DTN-protokoll som testats för att skicka data mellan jorden och den internationella rymdstationen ISS. Man har bland annat låtit astronauterna på ISS styra ett robotfordon i Tyskland med DTN-protokollet. På frågan om DTN-protokoll skulle kunna användas här på jorden så dyker en Sverige-koppling upp och Cerf säger till Quanta Magazine: "An engineer in Sweden had the idea of trying out DTN protocols to track reindeer in Lapland, where the Sami tribe has been herding for 8,000 years. Reindeer wander around and are in and out of radio contact. It’s an unpredictable environment, which is very different from an environment in which you can compute orbital mechanics and predict the likely contacts that might occur. This opportunistic capability, when communications are less predictable, is what’s being tested in Lapland." I videoklippet nedan kan ni kolla en animation som förenklat visar hur DTN-protokollet fungerar jämfört med protokollen TCP/IP och UDP/IP. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stor ökning av utskrivning av medicinsk cannabis i Sverige
Används dock fortsatt i väldigt liten skala

DN rapporterar att utskrivningen av cannabis-läkemedlet Sativex fyrdubblades mellan 2015 och 2019. Sativex är en munspray innehållande cannabis som godkändes för användning i Sverige 2012. Enligt statistik som DN tagit del av skrevs det ut Sativex till 112 patienter 2015 medan detta hade ökat till 426 patienter 2019. Det andra läkemedlet innehållande cannabis som är godkänt för användning i Sverige är Epidyolex. Under 2018 fick sju patienter det utskrivet medan den siffran nästan hade fördubblats till 13 patienter förra året. I Sverige används Sativex i behandlingen av patienter med sjukdomen multipel skleros (MS) som angriper det centrala nervsystemet, och ges till patienter för att lindra spasticitet när andra läkemedel inte fungerar tillräckligt bra. Epidyolex ges till patienter med de ovanliga epilepsisyndromen Lennox-Gastauts eller Dravets syndrom. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Meg får en uppföljare
Mera haj-äventyr för Jason Statham

Nu är det klart att det blir en uppföljare på hajfilmen The Meg från 2018, filmen där vi fick se Jason Statham lattja runt med en Megalodon, den jättelika hajarten som egentligen dog ut för för 3 - 4 miljoner år sedan. The Meg regisserades av Jon Turtletaub men han kommer inte att regissera uppföljaren. Det blir istället Ben Wheatley som kommer att få regissera Statham och de andra skådespelarna i uppföljaren. Han har tidigare gjort Rebecca och regisserar även Tomb Raider 2-rebooten som är tänkt att dyka upp nästa år. När vi kan få se uppföljaren till The Meg, som just nu går under titeln Meg 2: The Trench, finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Destruction AllStars försenas till nästa år
Skulle vara releasetitel till PS5

Destruction AllStars presenterades i somras och planen var att det actionspäckade bilspelet skulle släppas vid sidan av Playstation 5, men dessa planer verkar ha skrotats. Utvecklarna meddelar att release kommer nu ske i februari, men gänget kommer erbjuda ett ordentligt plåster på såret. När spelet väl släpps kommer det nämligen vara gratis att ladda ner till konsolen under de två första månaderna, så länge man har en aktiv Playstation Plus-prenumeration. Folk som förbokat spelet kommer få pengarna tillbaka. I och med detta så kommer utbudet av exklusiva releasetitlar till PS5 vara lite mindre. Mer specifikt är det endast Sackboy: A Big Adventure, Astro’s Playroom och Spider-Man: Miles Morales som kommer vara tillgängliga vid release. Detta är dock tre fler exklusiva titlar än vad Series X-spelare kommer få. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man fräst ut en egen vevaxel i aluminium och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Sjunde säsongen i Apex Legends startar 4 november
Ny karta, ny hjälte, nya äventyr

Respawn Entertainment släppte en ny Stories of the Outlands-berättelse idag och i den får vi lära känna den kommande karaktären Dr. Mary Somers, även känd som Horizon. Utöver detta har utvecklarna även gett oss info om den sjunde säsongen i spelet som kommer dra igång nästa onsdag. Sjunde säsongen kommer gå under namnet Ascension och vi kommer få tillgång till en sprillans ny bana Olympus. Banan beskrivs som en frodig stad uppe i skyn, vilket får en att tänka lite på Columbia i Bioshock: Infinite. Utöver detta kommer vi få tillgång till ett nytt transportsystem vid namn Trident som verkar kunna skeppa lag till olika ställen på kartan på ett kick. 4 november drar Ascension igång och då kommer spelet även kunna liras via Steam, utöver Origin på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Nu slutar Hemmakväll att hyra ut film
Allt du hyr från och med nu får du behålla

Hemmakväll meddelade idag att de nästa månad helt kommer att sluta med att hyra ut film och istället fokusera på att förse oss med godis och annat snacks till våra hemmakvällar. Det här verkar vara något som butikskedjan planerat att genomföra sen en längre tillbaka men man skriver i ett pressmeddelande att pandemin snabbade upp beslutet. Att marknaden för hyrfilm varit på väg utför har antagligen de flesta varit medvetnaI om. I takt med att Netflix och andra streaming-tjänster etablerat sig på den svenska marknaden har marknaden för hyrfilm dippat än mer. För de som fortfarande gillar film i fysiska format finns det dock en positiv sakt med att Hemmakväll nu lägger ner. Alla filmer som kunder hyr från Hemmakväll från och med nu kan de behålla. Har man någon gammal film hemma som man glömt att lämna tillbaka gäller det även för dessa. 1 november slutar Hemmakväll helt med att hyra ut film. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autocar kör Mercedes-AMG GT Black Series
AMG:s kraftfullaste kärra

Presskörningarna av Mercedes-AMG GT Black Series har pågått en stund och ett gäng som testat bilen är Autocar. Här får vi se när de kör den 730 hästar starka besten på racerbanan Lausitzring i Tyskland. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Microsoft levererar Game Pass-nyheter inför november
Lite nytt, lite gammalt

Oktober är snart över och Microsoft har nu levererat lite nyheter gällande spelbiblioteket Game Pass-prenumeranter får tillgång till. Under den kommande månaden kommer vi få serverat en hel del action och äventyr i spelform i PUBG, Grim Fandango och Celeste. Listan med de kommande titlarna och när de kommer bli tillgängliga har ni nedan: Carto (Console & PC) – October 27 Day of the Tentacle Remastered (Console & PC) – October 29 Five Nights at Freddy’s (Android, Console & PC) – October 29 Full Throttle Remastered (Console & PC) – October 29 Grim Fandango Remastered (Console & PC) – October 29 PlayerUnknown’s Battlegrounds (Android) – October 29 ScourgeBringer (Android) ID@Xbox – October 29 Unruly Heroes (Android, Console & PC) – October 29 Celeste (Android, Console & PC) – November 5 Comanche (PC) – November 5 Deep Rock Galactic (Android, Console & PC) – November 5 Eastshade (Android, Console & PC) – November 5 Knights and Bikes (Console & PC) – November 5 Ark: Survival Evolved: Explorer’s Edition (Android, Console & PC) – November 17 För att få plats med de nya titlarna kommer några äldre titlar försvinna från spelprenumerationen. 30 oktober kommer dessa titlar försvinna: After Party (Console) LEGO Star Wars III (Console) Rise & Shine (Console) Tacoma (Console & PC) The Lord of the Rings: Adventure Card Game (Console & PC) The Red Strings Club (PC) Samtliga Game Pass-relaterade nyheter Microsoft levererat har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Apple ryktas komma med nya AirPods nästa år
Kanske ditchar "stjälken"

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apple har ny design på gång för sina hörlursmodeller AirPods och AirPods Pro. I AirPods Pro fall ska det handla om ett par true wireless hörlurar med dynamisk brusreducering där Apple har tagit bort den karakteristiska "stjälken" som dessa har. När det gäller AirPods kommer dessa eventuellt ha fått en kortare "stjälk" samt möjligheten att byta ur öronplopparna så att dessa bättre passar till olika öronformer, precis som det idag är möjligt att göra med AirPods Pro. Enligt Bloombergs källor kan Apple komma att presentera den nya designen på AirPods och AirPods Pro någon gång nästa år. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA ska avslöja något spännande om månen
Kolla in det live här

NASA kommer strax att presentera något spännande som man har upptäckt om månen under en livesändning som ni kan följa här ovanför. Det ska handla om en upptäckt som NASA:s luftburna observatorium Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) har gjort. NASA skriver själva i pressmeddelandet om vad man ska presentera: "This new discovery contributes to NASA’s efforts to learn about the Moon in support of deep space exploration. Under NASA’s Artemis program, the agency will send the first woman and next man to the lunar surface in 2024 to prepare for our next giant leap – human exploration of Mars as early as the 2030s. Understanding the science of the Moon also helps piece together the broader history of the inner solar system." Livesändningen om NASA:s månupptäckt drar igång 17:00 svensk tid. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillverkningskostnaden för elbil samma som för vanlig bil 2024
Enligt ny analys

Analysfirman UBS hävdar att elbilar kommer att vara lika "biliga" att tillverka som bilar med förbränningsmotor år 2024. Idag är det batterierna i elbilar som kostar riktigt mycket pengar, men den extra kostnaden väntas dyka till 1900 dollar per bil år 2022 för att sedan inte vara någon extra kostnad alls år 2024. Det skulle ju i sin tur kunna innebära att elbilarnas pris börjar ta sig ner på förbränningsbilarnas nivå. Något som säkert är välkommet av många. Enligt Tim Bush från UBS kommer det inte finnas många anledningar att köpa en ny förbränningsbil efter 2025. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Trailer för My Time at Sandrock
Uppföljare till My Time at Portia

My Time at Portia släpptes förra året och nu verkar en uppföljare vara på ingång. En trailer har släppts för My Time at Sandrock som visar att vi kommer få en ny Stardew Valley/Harvest Moon-liknande upplevelse i nya miljöer. Enligt trailern kommer vår karaktär få resa till en övergiven stad i öknen som vi kommer få ansvara för och utvecklarna Pathea lovar ny gameplaymekanik och en mer omfattande story än i föregångaren. My Time at Sandrock kommer släppas på Steam Early Access i mars 2021. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Bloodstained: Ritual of the Night kommer till mobiler
Ska släppas inom kort

Efter många om och men släpptes Bloodstained: Ritual of the Night till PC och konsol förra sommaren och nu verkar spelet vara på ingång till mobila enheter. Utvecklarna NetEase Games och ArtPlay jobbar på en mobil version av spelet som kommer släppas inom kort till iOS och Android. Mobilversionen av spelet kommer med ett nytt gränssnitt, vilket troligtvis inkluderar touchkontroller, och 108 olika ikoner har fått ny design för att se bättre ut på små skärmar. Även vapen och combos har justerats och spelare kommer kunna modifiera dessa relativt fritt för att få en optimal spelupplevelse. Mobilversionen kommer även med all DLC som släppts till spelet. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Kanye West snackar med Joe Rogan
I tre timmar

Häromdagen var Kanye West och besökte podcasten The Joe Rogan Experience och i det nästan tre timmar långa samtalet snackades det bland annat om Kanyes presidentambitioner, musikindustrin och hans familj. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Poison - Talk Dirty To Me
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det firar vi i vanlig ordning med lite fräsig musik. Denna vecka blir det Poison med monsterhiten Talk Dirty To Me. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Idag är det Global Champagne Day
Skumpa i glaset!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas eftersom det är veckans allra bästaste dag. Som av en händelse är det idag även Global Champagne Day och då passar det ju ännu bättre att hälla upp lite bubbel för att fira. Och det ska vara champagne nu, inte bara något mousserande. Vilken champagne dricker du helst? Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Återvinningsbara och nedbrytbara jeans
Nytt från Weekday

Weekday presenterar nu Klean Jeans och Milton Denim Jacket som är en kapsel-kollektion med återvinningsbara och nedbrytbara jeans-plagg. Det här är en del av Ellen MacArthur Foundation’s Jeans ReDesign Project och plaggen är tillverkade av en blandning av återanvänd och organisk bomull. "För oss är inte detta en engångsföreteelse, vi undersöker nu hur vi kan bli effektivare och mer ansvarstagande i all vår design, säger Per Axen, ansvarig för denimdesigner på Weekday. Vi måste tänka på varje detalj som tillskärning, tyg, passform och till och med förpackningen, och nu när vi gjort det kommer vi att undersöka hur vi kan med oss dessa lärdomar och föra in dem i framtida design. Vi är till exempel väldigt glada över det faktum att vi nu har börjat återanvända konsument- och industriavfall i alla våra denimprodukter för SS21." Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Banksy-tavla såld för 7,6 miljoner pund
Show Me the Monet blev dyr

Banksys oljemålning "Show Me the Monet" har nu sålts på auktion för hela 7,6 miljoner pund - motsvarade nästan 87 miljoner kronor. Målningen är en pastisch på en av Claude Monets näckrostavlor, men i vattnet bland näckrosorna ligger det på Banksys tavla även två stycken kundvagnar och en vägkon. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Öl-bryggning hos Nils Oscar
Med David Kringlund

Bartendern och drinkexperten David Kringlund har vi skrivit en del om tidigare. I sitt senaste klipp besöker han bonden Thomas och Nils Oscars bryggeri för att spana in hur det går till att brygga lite öl. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green

Buda hem Neos kläder från The Matrix Reloaded
Eller Jokerns slips

I år kommer Prop Stores årliga auktion med ikoniska grejer från både TV-shower och filmer att innehålla saker från bland annat Pretty Woman, Alien och The Matrix Reloaded. Totalt handlar det om 900 stycken olika saker som ska auktioneras iväg. Från Matrix kommer Neos outfit att erbjudas och den väntas gå för mellan 52.000 och 78.000 dollar. Andra godsaker är Jokerns slips från The Dark Knight som väntas gå för mellan 10.000 och 13.000 dollar. Sen kommer även Obi-Wan Kenobis ljussabel från Star Wars: Revenge of the Sith att klubbas iväg, och den väntas gå för mellan 103.000 och 155.000 dollar. Den 29 oktober kommer katalogen med allt som erbjuds att gå live på länken nedan. Själva auktionen äger rum mellan den 1-2 december. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

71 Nirvana-riffs på fem minuter
Det svänger ju

Den här killen gillar verkligen Nirvana och bestämde sig för att spela så många riffs från bandets låtar som möjligt på fem minuter och det blev 71 stycken. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Rockgruppen KISS presenterar mörk rom
Lanseras idag

Den legendariska rockgruppen KISS lanserar idag KISS Black Diamond Premium Dark Rum - deras första mörka rom i samlingen KISS Rum Kollection. Romen är döpt efter en av gruppens mest kända låtar och den har lagrats på ekfat i upp till 15 år. Smaken ska ha väldefinierade toner av torkad aprikos, arrak, vanilj, nötter, torkade dadlar, vaniljpudding, kanel och choklad. Romen har en alkoholhalt på 40 procent och för en flaska som rymmer 50 centiliter får man betala 369 kronor. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green