m

Nya Passat som plug-in hybrid
Klassas som supermiljöbil

Nya Passat som plug-in hybrid
Bil / Volkswagen

Inte helt oväntat visas nu även nya Passat i GTE-utförande. Bokstavskombinationen betyder att det sitter ett plug-in hybrid-system under skalet och tack vare fina siffror klassas den som supermiljöbil. Premiär blir det på bilmässan i Paris.

Den skarpsynte kan skilja bilen från övriga genom de bågformade drl-ljusen i nosen, den blåa randen över grillen, emblemen på framskärmarna och de blåa bromsoken. Under huven sitter en modifierad version av den beprövade TSI-fyran på 1.4 liter. Den ger 156 hästar och är kopplad till en elmotor som i sin tur ger 115 hästar. Motorerna kopplas till en sexstegad DSG-låda som i sin tur driver framhjulen. På bara el ska man kunna komma fem mil och den blandade förbrukningen uppges till 0.2 liter per mil med ett utsläpp på 45 gram per kilometer. Den kombinerade räckvidden anges till över 100 mil. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta fyra timmar och 15 minuter.

Bilen börjar levereras i mitten på nästa år. Några svenska priser är inte klara för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Paris: Volkswagen Passat som laddhybrid

Vid den internationella bilsalongen i Paris, 2-19 oktober, presenterar Volkswagen sin nästa supermiljöbil. För första gången erbjuds Passat som laddhybrid. Passat GTE kommer som både sedan och Sportscombi och kan köras upp till 50 km i helelektriskt läge. Den totala räckvidden blir upp till 1 000 km. Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015.

10 viktiga fakta om Passat GTE:

Passat GTE är den första laddhybriddrivna bil som Volkswagen erbjuder både i sedan- och kombiversion.
Nya Passat GTE är framhjulsdriven och har en systemeffekt på 218 hk.
När batteriet är tillräckligt laddat och utomhustemperaturen ligger över en viss miniminivå, börjar Passat GTE alltid färden i det helelektriska drivläget ”E-Mode”.
Passat GTE kan köras upp till 50 km i elläget ”E-Mode” – och då alltså helt utan lokala utsläpp.
Med full tank och fulladdat batteri har Passat GTE en räckvidd på drygt 1 000 km.
Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 2,0 l/100 km, vilket motsvarar mindre än 45 g CO?/km (uppskattade värden, godkännande inväntas).
I hybriddrivningsläget har Passat GTE en topphastighet på över 220 km/h, i eldrivningsläget ”E-Mode”: 130 km/h.
Standard: LED-strålkastare, infotainmentsystemet ”Composition Media” och Front Assist med City Emergency Brake. Passat GTE kan fås med en digital och interaktiv ”Active Info Display” som tillval.
Designen för Passat GTE har specialanpassats. En karakteristisk detalj är de C-formade varselljusen.
Passat GTE Lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. Priserna är ej klara.
Nya Passat är en av de mest innovativa bilarna i sin klass. Med sina progressiva förarassistans- och infotainmentsystem är den en verkligt högteknologisk bil under ett skal som både har en effektfull design och välavvägda proportioner. Utöver att den 8:e generationen för närvarande lanseras för fullt i Europa, presenterar Volkswagen nu ytterligare en version vid bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. Där är det världspremiär för Passat GTE – den första hybriddrivna Passaten.

Passat GTE är en intelligent mix av långfärdsbil och utsläppsfri drivning och kan fås både som sedan och Sportscombi. I GTE-läget har denna Volkswagen dessutom en mycket sportig karaktär. Laddhybriddrivningen består här av en turboladdad direktinsprutad bensinmotor (TSI) kombinerad med en elmotor som hämtar sin laddning från ett externt (eller i Charge-läge) återuppladdningsbart litiumjonbatteri. Tack vare detta batteri kan Passat GTE köras upp till 50 km på el, och då alltså helt utan lokala utsläpp.

Viktigt! Med ett enkelt tryck på knappen intill växelspaken, kan föraren också aktivera det helelektriska drivläget (”E-Mode”) när som helst, exempelvis den sista biten på en långfärd där resmålet ligger i stadsmiljö. Till exempel London: alla som kör in i stan i en laddhybrid (som Passat GTE) eller en elbil (som e-up!), behöver slipper att betala den annars obligatoriska trängselavgiften.

218 hk och en räckvidd på över 1 000 km

Förutom ”E-Mode” finns också ett ”GTE”-läge som även detta aktiveras med en knapptryckning. I detta läge levererar Passat sin maximala systemeffekt på 218 hk, och olika parametrar som till exempel gaspedalskarakteristiken och styrningen har en sportigare avstämning i detta läge. TSI-motorn på 1,4 liter utvecklar en effekt på 156 hk vid 5 000 v/min och elmotorn upp till 115 hk.

Laddhybriddrivningens maximala vridmoment är 400 Nm. Prestandan levereras både effektivt och miljöfokuserat: förbrukningen enligt NEDC-körcykeln (som används för hybridbilar) ligger under 2,0 l/100 km och 13,0 kWh/100 km. Dessa värden motsvarar utsläpp på under 45 g CO?/km. I kombination med TSI-motorn är räckvidden över 1 000 km på full tank (50 liter) och fulladdat batteri. Det här innebär att Passat GTE klarar sträckan Paris-London tur och retur non-stop.

De banbrytande låga el-/bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena står i bjärt kontrast till den kraftfulla körprestandan: Passat GTE – som är framhjulsdriven och som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) speciellt utvecklad för hybriddrivning – klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 8,0 sekunder och har en topphastighet på 220 km/h (i ”E-Mode”: 130 km/h).

Vittomspännande strategi för eldriven mobilitet

Passat GTE lanseras andra halvåret 2015 och då både som sedan och Sportscombi. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. I och med marknadslanseringen av denna laddhybrid, kommer det att finnas 9 olika drivningsalternativ – från 125 hk till 280 hk – för den europeiska versionen av Passat.

Alla versionerna uppfyller kraven i miljöklass Euro 6. Passat GTE ingår också som en integrerad del av Volkswagens strategi för eldriven mobilitet. Efter XL1, e-up!, e-Golf och Golf GTE, är Passat GTE den 5:e eller 6:e modellen (sedan och Sportscombi) som kan drivas av en elmotor, utsläppsfritt, på vardagsrealistiska distanser.

Utrustning – högteknologi och GTE-design

Passat GTE är en egen modellversion. Å ena sidan innehåller standardutrustningen många detaljer som även finns för andra modeller i utbudet, endera som tillval eller utan extra kostnad, beroende på modellversion: LED-strålkastare (hel- och halvljus), trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, närområdesövervakaren Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, regnsensor, parkeringssensorer fram och bak, kromlister vid sidorutorna och komfortsäten fram. Å andra sidan innehåller denna modell, som det högteknologiska flaggskepp den är drivningsmässigt, flera unika detaljer och uppdaterade utrustningar som skiljer Passat GTE från de andra bilarna i utbudet.

Exteriör. På den övre delen av fronten känner man igen en Passat GTE på den speciella, kromade kylargrillen med sin blå dekorrand. Även stötfångaren fram har fått ny design. Det iögonfallande här är de kraftfulla tvärgående panelerna i de undre luftintagen och de C-formade LED-varselljusen. De LED-moduler som sitter integrerade direkt i stötfångaren blir på Passat GTE till en tydlig och karismatisk signatur för laddhybriden.
De C-formade LED-varselljusen och den blå randen i kylargrillen är stilfulla designdetaljer som sitter där av en anledning – blått är Volkswagens färg för ”e-mobilitet” som tillsammans med de C-formade varselljusen är ett kännetecken företagets eldrivna och laddhybriddrivna modeller. Betraktar man bilen från sidan, skvallrar de 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Astana” om att det är en Passat GTE.

Interiör. Även interiören har finavstämts för det nya drivsystemet. Med en menymatris för funktioner och displayer som har med drivsystemet att göra, har ingenjörerna och gränssnittskonstruktörerna på Volkswagen TE (Technical Development Centre) skräddarsytt funktioner som infotainmentsystemet ”Composition Media” och instrumentinsatsen (komplett med powermätare) för laddhybriddrivningen. Dessutom kommer den innovativa displayen ”Active Info Display”, med sina olika displaybilder, att finnas som tillval för Passat GTE.
Standardutrustning som blå orienteringsbelysning, läderklädd multifunktionsratt med blå dekorsömmar, en specifik GTE-växelspak med blå sömmar liksom en sätesklädsel i ”Sevilla” med blå grundtoner är andra detaljer som specialanpassats för Passat GTE. Dessutom har interiören förfinats med ”Waves”-dekor (aluminiumoptik) och ”Piano Black” (högblank svart) och med ett GTE-emblem framför växelspaken.

Styr funktioner från mobiltelefonen. Den som har en Passat GTE kan använda appen ”CAR-NET e-Remote” för att bland annat starta laddningen av batteriet i bilen från sin mobiltelefon. Även klimatanläggningens funktioner kan styras från en smartphone. Dessutom kan man plocka fram information om bilens status, se batteriets laddningsnivå, få uppgifter om den senaste körningen och se var bilen parkerades senast. Man kan också kontrollera om belysningen stängts av och att dörrarna är stängda.

Instrumenten – displayer specifika för Passat GTE

Pekskärm. Nya Passat GTE lanseras med en högupplöst 6,5"-skärm som hör till det standardmonterade infotainmentsystemet ”Composition Media”. Tillval: Radionavigationssystemen ”Discover Media” (också det med en 6,5"-skärm) och ”Discover Pro” (med en 8,0" stor display). Båda dessa enheter bjuder på extra funktioner i Passat GTE. Hit hör till exempelvis en räckviddsmätare, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik, ”e-manager” och, i kombination med navigationssystem (tillval), ”räckvidd 360°”.

Räckviddsmonitor: visar den aktuella räckvidden för Passat GTE vid eldrift. Dessutom kan man se vilken extra räckvidd man kan få genom att slå av de eldrivna funktioner som kan vara igång.
Energiflödesmätare: denna mätare använder rörlig grafik för att ge en bild av energiflödet när man accelererar (blå pilar) eller bromsar, det vill säga återvinner energi (gröna pilar).
e-manager: upp till 3 avfärds- och laddningstider kan programmeras in här, och uppvärmning och kylning av kupén kan aktiveras via den stationära luftkonditioneringen (standard).
Räckvidd 360°: räckvidden i ”E-Mode” indikeras av ett område 360° runt om den aktuella platsen. Den markerade zonen visar hur lång räckvidd bilen har på eldrift i ena färdriktningen. Laddningsstationer kan visas och läggas in som etappmål i färdvägen.
Powermätare centralt instrument. På vänster sida av instrumentinsatsen i Passat GTE sitter en powermätare, tillsammans med varvräknaren, och visar information som till exempel om högspänningsbatteriet laddas av energiåtervinningen eller om energi förbrukas och i så fall hur mycket. Hastighetsmätaren sitter som vanligt till höger.
En färgdisplay (färddator ”Plus”) som sitter placerad mellan powermätaren och hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid eldrift liksom det aktuella driftsläget. I ett separat LED-fält i den undre delen av färddatorn visas det ”READY”-meddelande som indikerar att bilen är klar att köra efter det att e-motorn startats. Anledningen till detta är att man inte kan höra elmotorn när bilen står stilla.

Aktiv infodisplay. Som tillval till nya Passat GTE erbjuder Volkswagen en instrumentinsats som designats som en interaktiv display: den aktiva infodisplayen. Alla instrument, alltså även de som är specifika för Passat GTE, är mjukvarubaserade. Navigationsinformationen kan visas i 2D eller 3D på den 12,3 tum stora displayen.
Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan presentera extremt exakt, högklassig grafik över alla detaljer på ett interaktivt sätt. Ta till exempel navigationsläget: I det här läget har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats ut till sidorna för att lämna mer plats åt kartan på displayen. Information om körning, navigering och assistansfunktioner kan läggas in i grafiken för hastighetsmätaren och varvräknaren allt efter behov.
Data som tidigare endast kunde visas på mittkonsolen via infotainmentsystemet, som exempelvis kontakter i telefonboken eller CD-omslag, kan nu läggas in även på den aktiva infodisplayen i Passat. Den aktiva infodisplayen gör faktiskt att föraren kan ta fram all relevant information om körningen och få den serverad i sitt synfält. Som vi sett ovan, kan man plocka fram information som är viktig för den aktuella körsituationen och sedan använda denna info på en individuellt vald displaybild.

Drivsystem – utsläppsfritt när så är möjligt

TSI, elmotor, DSG, batteri. Volkswagen använder både en direktinsprutad turbomotor (1,4 TSI) och en synkron 3-fas permanentmagnetmotor som elmotor för drivning av Passat GTE. Som en turbin varvar e-motorn upp från stillastående och erbjuder ett maximalt vridmoment på 330 Nm direkt från start. Elmotorn hämtar sin energi från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp. Detta batteri har en kapacitet på 9,9 kWh.
Den växellåda som Volkswagen använder här är en DSG-automatlåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) som tagits fram speciellt för hybriddrivningen. När så är möjligt, kopplar frikopplingen bort TSI motorn från och stänger också av motorn – till exempel när bilen frirullar. Passat GTE utnyttjar då bilens rörelseenergi och rullar fritt, utan att någon motordrivkraft behöver tillföras.
Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna i hybriddrivningen hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare. Ett elektromekaniskt bromsservo och en eldriven luftkonditioneringskompressor säkerställer att bromsarna och klimatanläggningen fungerar på ett optimalt och energieffektivt sätt, även i ”E”-läget.

Driftlägen – startar i ”E-Mode”

Från ”E-Mode” till ”GTE”. Passat GTE kan köras i 4 olika lägen: ”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Batteriladdning” och ”GTE”. På instrumentinsatsens multifunktionsdisplay kan föraren alltid se vilket drivläge som är aktivt för tillfället.

Startar i ”E-Mode”. När man startar bilen, börjar Passat GTE automatiskt i ”E-Mode” (utom när batteriet inte är tillräckligt laddat för detta eller om utomhustemperaturen är för låg, då istället TSI-motorn tar över direkt). När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå eller det krävs extra mycket kraft, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”-läget. I detta läge stängs ”E-Mode” av och Passat GTE fungerar som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsnivå på en konstant nivå. Allt föraren då behöver göra för att gå över till ”E-Mode” är att trycka på knappen till vänster om växelspaksknoppen. Denna knapp öppnar samtidigt ett fönster i infotainmentsystemet med olika alternativ där även de tre lägena ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”Batteriladdning” kan väljas direkt.

”Battery Charge” (batteriladdning) via meny. Förutom lägena ”E-Mode” och ”Hybrid”, kan man även välja ytterligare ett läge i infotainmentsystemets meny, nämligen ”Battery Charge” (batteriladdning). I detta läge laddas högspänningsbatteriet när man kör.

Sportigt i ”GTE”-läget. Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen (som även den sitter till vänster om växelspaksknoppen) kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör smidiga Passat GTE riktigt sportig. Det man märker, är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir sportigare. I kombination med DCC (tillval), blir chassit styvare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten och det maximala vridmomentet.

Laddning av batteriet. Det finns två olika sätt för att ladda batteriet i Passat GTE via laddningsuttaget i kylargrillen:

Den standardlevererade laddningskabeln sätts i ett vanligt 230-voltsuttag. batteriet laddas då med växelström från elnätet med en effektnivå på 2,3 kW. Ett helt urladdat batteri kan laddas upp till 100 % av sin kapacitet på 4 timmar och 15 minuter.
Volkswagen erbjuder också en så kallad wallbox som kan placeras på väggen i exempelvis ett garage eller carport och som laddar batteriet med en effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det endast 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt.
Det finns också allmänna laddningsstationer där man, precis som med en wallbox, kan ”tanka” sin elbil på samma effektnivå; 3,6 kW.

Lansering under andra halvåret 2015

Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte bestämt. Svenskt försäljningsprogram och svenska specifikationer liksom priser är ännu ej fastställda. I Sverige klassas Passat GTE som supermiljöbil.
54.0°
0

Nya Passat som plug-in hybrid

Klassas som supermiljöbil

Restomoddad Mercedes 300 SL Roadster
Får man göra på detta viset?

Måsvingens öppna syskon - Mercedes 300 SL Roadster, är en klassiker av rang som i fint skick kan vara värd sjuka summor. Den tillverkades mellan 1957 och 1963 och det finns inte svinmånga av dem kvar. John Sarkisyan har genom åren byggt några galna Porschar och faktiskt även en 300 SL Coupé (måsvingen) som han restomoddat. Det vi ser här är hans senaste bygge som alltså är baserat på en Roadster. Även här har han blandat det gamla med det nya och under skalet finns en SLK 32 AMG från 2002. Förutom kralligare motor har bilen fått större bromsar, större fälgar och diverse andra moderniteter. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Aziz Ansaris Master of None verkar få en tredje säsong
Oj, vilken överraskning!

Aziz Ansaris Netflix-serie Master of None hade premiär 2015 och två år senare släpptes en andra säsong. Även om andra säsongen inte riktigt hade samma kvalitet som första, så var i alla fall undertecknad sugen på att se mer lågmäld och introspektiv humor. Men sedan premiären av andra säsongen har det varit väldigt tyst på den fronten. Nu verkar det dock som att serien kommer återvända med en tredje säsong och enligt den brittiska nyhetssajten Chortle ska denna utspela sig i London och Star Wars: The Rise of Skywalker-skådisen Naomi Ackie kommer medverka. Detta har dock inte bekräftats av Ansari eller Netflix ännu, så vi tar det hela med en nypa salt för stunden. Har ni inte kikat på Master of None än så har ni länk till serien på Netflix här nere till vänster. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Bloober Team släpper specskrav för The Medium
Hårda bud om man vill maxa

The Medium släpps nästa vecka och vill man spela spelet på PC så kan det vara bra att kika på vad spelet har för specskrav. Och utvecklarna Bloober Team har nu levererat sådana i massvis med olika kategorier beroende på om man vill lira i 1080p med 30 fps eller vill köra full patte med ray tracing, 4k-upplösning i 30 fps. Minimumkravet är relativt snällt och du behöver ha minst Intel Core I5-6600 eller AMD Ryzen 5, GTX 1650 Super, 1060 eller AMD R9 390X samt 8GB ram. I andra änden av spektrumet är det förstås lite högre krav och då gäller det att ha Intel Core i7-9700 eller AMD Ryzen 7 3700 X, RTX 3080 eller RX 6800 XT 16GB samt 16GB ram. Samtliga specskrav har ni i bilden nedan. The Medium släpps till PC och Xbox Series X/S 28 januari. Spelet kommer bli tillgängligt via Game Pass på releasedagen, så prenumererar man på det kan man lira direkt utan att betala något extra. Detta gäller både Game Pass till PC och konsol. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

En Nissan e-NV200 att vintercampa i
Ut på tur, aldrig sur!

Förra veckan fick vi se Nissans konceptbil som var ett rullande kontor. Nu visar man upp e-NV200 Winter Camper som är en bil man kan använda när man inte jobbar. Man har utgått från den vanliga eldrivna e-NV200 Evalia och sedan utrustat denna med diverse campinggrejer för att man ska kunna bo och leva i den. Man har även sett till att höja bilen, förse den med fetare terränghjul och monterat en kraftigare stötfångare med extraljus framtill. På insidan hittar vi ett litet kök med diskho, kylskåp, en säng som går att fälla ut och bättre isolerade glas. Om denna kommer gå att köpa någon gång eller stanna på konceptstadiet återstår att se. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Smarta klockor kan användas för att upptäcka coronasmittade
Förändringar i hjärtrytmen kan tyda på att någon är smittad

I två olika studier har nu forskare kunnat konstatera att smarta klockor och aktivitetsarmband som mäter användarens hjärtrytm kan visa om en användare eventuellt har smittats av covid-19. Enligt de båda forskningsrapporterna så har personer som smittats av coronaviruset fått förändrad hjärtrytm när de smittats av coronaviruset. I en av studierna så ska försökspersoner som använt en Apple Watch försedd med en specialutvecklad app påvisat sänkt variation i hjärtrytmen upp till sju dagar innan personerna konstaterades smittade i ett covid-19-test. I det andra testet så ska 81 procent av försökspersonerna som använt klockor och aktivitetshanterare från Apple, Garmin och Fitbit uppvisat förändringar i sin vilopuls upp till 9,5 dagar innan symtom som antydde att personerna smittats bröt ut. Forskarna tror att teknik som denna skulle kunna vara användbar för att till exempel göra personer som är asymtomatiska, det vill säga inte märker av att de bär på coronaviruset, uppmärksamma om att de eventuellt är smittade. I dagsläget finns det inga appar med den här tekniken tillgängliga på marknaden som kan upplysa användare om att de är smittade av coronaviruset. Håller man själv koll på sin hjärtrytm via en smartklocka eller ett aktivitetsarmband och ser att datan börjar avvika från tidigare mätningar så kanske man dock kan misstänka att man eventuellt har smittats av covid-19. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia Shield TV får stöd för Dualsense och nya Xbox-kontrollen
Lira spel med kvalitetskontroller!

Nvidia har langat lite uppdateringar till Shield TV och Shield TV Pro som låter dig använda PS5-kontrollen och nya Xbox-kontrollen med enheten. Detta så att du får en lite härligare spelupplevelse när du lirar Android-spel på enheten eller strömmar PC-spel via Geforce Now, alternativt använder någon av de tillgängliga molnspelstjänsterna. För att ta del av funktionaliteten behöver du bara ladda ner den senaste uppdateringen till din Shield TV eller Shield TV Pro och sedan länka respektive kontroll till konsolen via bluetooth-inställningarna. För att dra igång kopplingen på kontrollerna behöver du hålla in Playstation-knappen på Dualsense tills enheten börjar blinka blått och på Xbox-kontrollen behöver du hålla in kopplingsknappen på toppen av kontrollen. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Trump fortsatt avstängd från sitt YouTube-konto
Kommer vara det i minst en vecka till

Den blockering som YouTube inledde mot Donald Trump för en vecka sedan kommer att vara aktiv i åtminstone en vecka till uppger YouTube för bland andra CNBC. YouTube var lite sega med att vidta åtgärder mot Trump efter attacken mot Kapitolium och det dröjde en vecka innan tjänsten meddelade att det inte längre gick att ladda upp nya videos till Trumps konto. I samband med det så stängdes även kommentarsfunktionen till de videoklipp som redan laddats upp av. När Trumps konto stängdes av för nya uppladdningar meddelade YouTube att detta åtminstone skulle gälla tills Trump inte längre var president för i USA, något som sker idag. Nu har YouTube meddelat att kontot kommer fortsätta vara stängt för nya uppladdningar i ytterligare en vecka. Detta uppger man beror på att man vill förhindra att videos som postas från Trump ska leda till mer våldsamheter i USA. Donald Trumps YouTube-konto har cirka 2,8 miljoner följare. Trump kunde igår komma runt förbudet mot att posta videos till sin YouTube-kanal då han postade en slags hejdå-video till den nyskapade kanalen "Trump White House" som bara har runt 2000 följare. Den videon kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för säsong 8 av Last Week Tonight with John Oliver
Klockrent som vanligt?

Är ni redo för mer John Oliver? Klart ni är! Efter lite säsongsuppehåll är John Oliver och gänget tillbaka med sin humorshow och kommer släppa nya avsnitt veckovis med start på alla hjärtans dag. Vad som kommer hända under säsongens gång är helt okänt då det inte hänt ännu, men vi håller tummarna att Oliver och gänget kommer berätta om veckans största nyheter med en hel del satir och möjligtvis lite humor. Last Week Tonight with John Oliver drar igång igen 14 februari, så 15 februari lär avsnitten dyka upp på HBO Nordic. Och förstås här på Feber till allas glädje. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Wine 6.0 släppt till Linux
Nu med stöd för ännu fler Windows-applikationer

Wine, mjukvaran som låter användare köra Windows-program på sina Linux-datorer, har nu släppts i en 6.0-version. Med Wine går det i dagsläget köra över 27.000 Windows-program, alltifrån Photoshop och Microsoft Office-programmen till olika spel. Med den senaste versionen av Wine ska man ha implementerat vissa nya grejer som gör det möjligt att köra ännu flera Windows-applikationer och spel. The Register skriver om Wine 6.0: "While the developers were keen to draw attention to the major changes, namely core modules (including the likes of NTDLL and KERNEL32) now being in Portable Executable (PE) format, DirectShow support and Vulkan backend for WineD3D, a considerable number of other tweaks should serve to improve compatibility for those who have that one weird Windows app that they really canx27t do without in Linux. Most likely a game." Känner ni att ni vill köra Windows-program lite då och då på era Linux-datorer så hittas Wine 6.0 till flera olika Linux-distar på länken här nedanför. Där kan ni även läsa lite mer ingående om allt som är nytt i Wine 6.0. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Narke presenterar den eldrivna vattenskotern GT95
Din för 39.000 euro

Narke är en ungersk tillverkare av eldrivna vattenskotrar och nu presenterar de sin senaste modell som heter GT95. Det här är deras andra modell efter GT45 och den här ska vara starkare, större, stabilare och snabbare. GT95 har plats för tre stycken personer och det finns även en liten badplattform baktill för när man vill ta sig ett dopp. Elmotorn ger som namnet avslöjar 95 hästar och det räcker för att få skotern att toppa 69 km/h. Batteripacket är på 24 kWh och det ska ge en räckvidd på fem mil. Via ett vanligt uttag tar det sex timmar att ladda, snabbladdar man tar det en och en halv timme. Det ska gå att beställa sig ett exemplar nu och priset börjar på 39.000 euro. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Samsung presenterar nya 870 Evo SSD
Snabbare och större än föregångaren

Samsung presenterade SSD-enheter i 860 Evo-serien 2018 och lagringen blev snabbt väldigt populär bland PC-entusiaster. Nu har Samsung presenterat uppföljaren 870 Evo och det verkar som att vi nått peaken av vad SATA-SSD:s kan leverera när det kommer till sekventiella läs och skrivhastigheter. Nya 870 Evo-serien kopplas till datorer över SATA 6.0 Gbps och har läs- och skrivhastigheter på 560 MBps respektive 530 MBps. Det är inget jättehopp i hastighet jämfört med 860 Evo-serien, men det är ändå imponerande att Samsung lyckats klämma ut lite extra hastighet. I och med att utvecklingen av SSD fortsätter så blir lagringen mycket billigare jämfört med tidigare versioner. 4TB-versionen av 860 Evo kostade närmare 14 lax vid release, medan nya 870 Evo startar på 6599 kronor. Så om man avvaktat med att köpa SATA-SSD på grund av hög prislapp, så kan man inte längre använda priset som ursäkt längre. Samsung 870 Evo har börjat dyka upp hos svenska återförsäljare redan nu och SSD:n finns tillgänglig i smakerna 250GB för 499 kronor, 512GB för 799 kronor, 1TB för1699 kronor, 2TB för 3299 kronor och 4TB för 6599 kronor. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Apple stäms att få bort Telegram från App Store
Organisation anser att appen används för att sprida hot och hat

Den ideella organisationen "Coalition for a Safer Web" (CSW) stämmer nu Apple i syfte att få bort meddelandetjänsten Telegram från Apples appbutik App Store. CSW påtalade för Apple redan i juni 2020 att Telegram användes av vissa grupper för att sprida hot om våld och annat näthat via Telegram. Apple har dock hittills inte vidtagit några åtgärder mot Telegram grund av det och därför stämmer nu CSW Apple. CSW anser att Apple verkar radera appar från App Store någorlunda godtyckligt då man till exempel raderade Parler på liknande grunder som CSW anklagar användare på Telegram att pyssla med. I ett pressmeddelande skriver CWS bland annat: "As reported in today’s Washington Post if Apple was prepared to unilaterally suspend the right wing Parler social media platform from its app store for content far less egregious than the extremist incitement on TELEGRAM, than surely similar pressure should be imposed by Apple against TELEGRAM’s management. " Apple har tidigare stängt av Telegram från App Store när det uppdagades att det delades barnporr via tjänsten. Apple hotade även att stänga av Telegram från App Store förra året om de inte raderade kanaler som användes av oppositionen i Belarus för att protestera mot landets förtryck. Apple har än så länge inte kommenterat CSW:s stämning mot företaget. Tumnagel
26.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

TNT beställer tredje säsong av Snowpiercer
Innan andra haft premiär

Andra säsongen av Snowpiercer kommer ha premiär nästa vecka, men det verkar redan vara spikat att serien kommer få en fortsättning. Den amerikanska kanalen TNT har enligt Variety beställt en tredje säsong av serien och troligtvis kommer produktionen av denna dra igång illa kvickt. I Sverige får vi se Snowpiercer via Netflix och med rätt stor sannolikhet kommer även tredje säsongen av serien visas på streamingtjänsten. Ovan har ni trailern för andra säsongen av Snowpiercer som drar igång 26 januari på Netflix. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

LG funderar på att lämna mobilbranschen
Mobildivisionen har gått med förlust i fem år

Det verkar som att LG är redo att ge upp på mobilfronten. Företagets mobildivision har gått med förlust i fem år i streck och totalt handlar det om en förlust på 4,5 miljarder dollar. LG-chefen Kwon Bong-seok ska i ett mail till företagets anställda skrivit att det är dags att se hur verkligheten egentligen ser ut och ta ett ordentligt beslut om framtiden för mobildivisionen, vilket kan leda till att mobildivisionen säljs, läggs ner helt eller skala ner mobilverksamheten rejält. I ett uttalande till Korea Herald säger representant från företaget detta om situationen: “Since the competition in the global market for mobile devices is getting fiercer, it is about time for LG to make a cold judgment and the best choice. The company is considering all possible measures, including sale, withdrawal and downsizing of the smartphone business.” LG-chefen ska dock ha berättat för företagets anställda att vad som än händer med mobildivisionen så ska de inte oroa sig för att bli av med sina anställningar då folk kommer flyttas till andra delar i företaget. Det hela är förstås lite tråkigt. Speciellt med tanke på att företaget det senaste året levererat riktigt intressanta telefoner som Velvet och Wing, även om deras telefoner inte längre säljs officiellt i Sverige. Och extra tråkigt med tanke på att LG som i samband med CES-mässan visade upp sin första rullbara telefon som väntas släppas senare i år. Ovan har ni en reklamfilm som gjordes i samband med releasen av LG G Flex och är, enligt undertecknad, den bästa reklamfilm för en mobiltelefon som någon sin gjorts. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
19.4°
+
Bobby Green
0

The Muppet Show återuppstår på Disney+
Börjar sändas nästa månad

För två år sedan började det ryktas om att Disney planerade att återuppliva den klassiska dockserien The Muppet Show och i höstas bekräftades att så var fallet. Nu meddelar Disney att den nya versionen av serien kommer att börja sändas på Disney+ nästa månad. För den som vill återse mupparna eller göra sig bekanta med dem finns det redan idag ett gäng med olika program och filmer om mupparna på Disney+. Klassiska The Muppet Show, där legendaren Kermit the Frog fungerade som konferencier, gjordes i fem säsonger och sändes i USA mellan 1976 - 1981. 19 februari är det dags för Kermit, Fozzie, Animal och de andra i The Muppet Show att göra comeback på Disney+. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai visar lite mer av Bayon
Börjar säljas om några månader

Precis som vi har skrivit tidigare har Hyundai ytterligare en crossover på gång och den heter Bayon. Nu får vi ytterligare bilder på denna som visar lite av hur fronten kommer att se ut. Den nya bilen är i B-segmentet och försäljningen kommer att dra igång under årets första halva. Mer information ska komma de närmaste veckorna. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Webbläsaren Brave får stöd för IPFS-protokollet
Protokollet som vill decentralisera webben

Uppstickar-webbläsaren Brave har släppts i en ny version och i den har man implementerat stöd för IPFS-protokollet, något som gör att man blir den första webbläsaren med stöd för protokollet vars syfte är att decentralisera webben. IPFS (InterPlanetary File System) är ett protokoll som hämtar webbsidor, bilder och annat från andra användare av resurserna istället för en webbserver där sådan information vanligtvis lagras. Det kan till exempel vara användbart i de fallen där webbservrar är offline eller blockerats på grund av censurlagar eller liknande. IPFS kan liknas vid bit torrent-protokollet som låter användare ladda ner delar av filer från andra användare som har dessa lagrade på sina datorer istället för en central server. För att det hela ska fungera krävs givetvis att webbsidan som någon vill kolla på via IPFS-protokollet finns lagrad hos någon annan användare. I dagsläget har Brave cirka 20 miljoner användare vilket antagligen inte är tillräckligt många för att det ska gå att surfa som man vanligtvis gör via IPFS-protokollet. För vissa sidor och servrar som är blockerade i andra länder kanske det dock kan fungera som ett alternativ givet att dessa i så fall börjar använda IPFS. Här nedan kan ni kolla in när YouTube-kanalen "Simply Explained" förklarar IPFS-protokollet lite närmare. Vill ni testa senaste versionen av Brave med stöd för IPFS så finns denna att ladda ner till Windows, macOS och Linux på länken här nedanför. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Det här är årets matbluff 2020
Smördeg utan smör

Nu har vinnaren av Årets matbluff 2020 utsetts och "priset" gick till Pop! Bakery Smördeg som inte ens innehåller något smör utan istället solros- och palmolja. Företrädare från företaget säger att denna kommer att bytas ut mot smör från och med vecka 11 men bluffen är redan gjord och priset utdelat. Motiveringen lyder: "Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja." De övriga finalisterna kan ni hitta här. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Ny singel från AC/DC
Det här är Realize

I slutet av förra året släppte den anrika rockgruppen AC/DC albumet PWR/UP och med på detta finns bland annat låten Realize som nu har släppts som singel. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Hank von Hell gör miniturné i Sverige
Kommer spela på fyra platser i år

Hank von Hell (sångare i Turbonegro, skådespelare och soloartist) kommer i höst att ge sig ut på en liten miniturné här i Sverige. Den 1 september kommer han att uppträda på Pustervik i Göteborg, sen blir det Katalin i Uppsala den 2 september. Den 3 september rockas det loss på Club Deströyer i Sundsvall och den 4 september är kalaset slut på Berns i Stockholm. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella popcorn-dagen!
Tut i luren!

Denna tisdag kryddas av att det idag är den internationella popcorn-dagen vilket alltså innebär att det är fritt fram att byta ut dagens middag mot en stor skål med smörpopcorn istället. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Tre Tarantino-filmer med tre helt olika budgetar
Behövs inte alltid svinmycket pengar

Hur mycket pengar behöver man egentligen för att göra en grym film? Inte alltid svinmycket, vilket regissören Quentin Tarantino är ett bra bevis på. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Spritz Mixer - nyhet från Schweppes
Drick som den är eller blanda i drink

Schweppes presenterar nu en Spritz Mixer som gör att du ännu enklare kan göra dig en Aperol Spritz eller liknande. Eller en alkoholfri version av den klassiska drinken om du nu skulle vilja det. Drycken har en bitter och sötsyrlig smak av apelsin. Släpps i dagligvaruhandeln och servicehandeln denna vecka. Kommer som 50 centiliter och 150 centiliter och kostar runt 12,50 respektive 23.95 kronor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Machine Gun Kellys senaste album i en film
High School all over again

Machine Gun Kelly har släppt ett nytt album som heter Tickets to My Downfall och istället för att göra en video till varje låt på plattan har man slagit ihop alla till den här 49 minuter långa filmen Downfalls High. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Snubbe testar att göra toalettvin
Smakar inte helt oväntat skit

Hört talas om Pruno innan? Inte jag heller. Det är vin som görs i toaletten, och något som fängelsekunder verkar ägna sig åt. Här ser vi när Alex ger sig på att göra en sats och sen testar hur det smakar. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

RY X släpper liveplatta från Royal Albert Hall
Fin livespelning

I oktober 2019 spelade RY X på Royal Albert Hall med London Contemporary Orchestra och nu har spelningen släppts som album. RY X är en otroligt finstämd musiker och han blir knappast sämre med en orkester bakom sig. Videon ovan är från en spelning i Bryssel och nedan hittar ni hela skivan från London. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-73kg
+
Roger Åberg