m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Nya Passat som plug-in hybrid
Klassas som supermiljöbil

Nya Passat som plug-in hybrid
Bil / Volkswagen

Inte helt oväntat visas nu även nya Passat i GTE-utförande. Bokstavskombinationen betyder att det sitter ett plug-in hybrid-system under skalet och tack vare fina siffror klassas den som supermiljöbil. Premiär blir det på bilmässan i Paris.

Den skarpsynte kan skilja bilen från övriga genom de bågformade drl-ljusen i nosen, den blåa randen över grillen, emblemen på framskärmarna och de blåa bromsoken. Under huven sitter en modifierad version av den beprövade TSI-fyran på 1.4 liter. Den ger 156 hästar och är kopplad till en elmotor som i sin tur ger 115 hästar. Motorerna kopplas till en sexstegad DSG-låda som i sin tur driver framhjulen. På bara el ska man kunna komma fem mil och den blandade förbrukningen uppges till 0.2 liter per mil med ett utsläpp på 45 gram per kilometer. Den kombinerade räckvidden anges till över 100 mil. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta fyra timmar och 15 minuter.

Bilen börjar levereras i mitten på nästa år. Några svenska priser är inte klara för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär i Paris: Volkswagen Passat som laddhybrid

Vid den internationella bilsalongen i Paris, 2-19 oktober, presenterar Volkswagen sin nästa supermiljöbil. För första gången erbjuds Passat som laddhybrid. Passat GTE kommer som både sedan och Sportscombi och kan köras upp till 50 km i helelektriskt läge. Den totala räckvidden blir upp till 1 000 km. Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015.

10 viktiga fakta om Passat GTE:

Passat GTE är den första laddhybriddrivna bil som Volkswagen erbjuder både i sedan- och kombiversion.
Nya Passat GTE är framhjulsdriven och har en systemeffekt på 218 hk.
När batteriet är tillräckligt laddat och utomhustemperaturen ligger över en viss miniminivå, börjar Passat GTE alltid färden i det helelektriska drivläget ”E-Mode”.
Passat GTE kan köras upp till 50 km i elläget ”E-Mode” – och då alltså helt utan lokala utsläpp.
Med full tank och fulladdat batteri har Passat GTE en räckvidd på drygt 1 000 km.
Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 2,0 l/100 km, vilket motsvarar mindre än 45 g CO?/km (uppskattade värden, godkännande inväntas).
I hybriddrivningsläget har Passat GTE en topphastighet på över 220 km/h, i eldrivningsläget ”E-Mode”: 130 km/h.
Standard: LED-strålkastare, infotainmentsystemet ”Composition Media” och Front Assist med City Emergency Brake. Passat GTE kan fås med en digital och interaktiv ”Active Info Display” som tillval.
Designen för Passat GTE har specialanpassats. En karakteristisk detalj är de C-formade varselljusen.
Passat GTE Lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. Priserna är ej klara.
Nya Passat är en av de mest innovativa bilarna i sin klass. Med sina progressiva förarassistans- och infotainmentsystem är den en verkligt högteknologisk bil under ett skal som både har en effektfull design och välavvägda proportioner. Utöver att den 8:e generationen för närvarande lanseras för fullt i Europa, presenterar Volkswagen nu ytterligare en version vid bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. Där är det världspremiär för Passat GTE – den första hybriddrivna Passaten.

Passat GTE är en intelligent mix av långfärdsbil och utsläppsfri drivning och kan fås både som sedan och Sportscombi. I GTE-läget har denna Volkswagen dessutom en mycket sportig karaktär. Laddhybriddrivningen består här av en turboladdad direktinsprutad bensinmotor (TSI) kombinerad med en elmotor som hämtar sin laddning från ett externt (eller i Charge-läge) återuppladdningsbart litiumjonbatteri. Tack vare detta batteri kan Passat GTE köras upp till 50 km på el, och då alltså helt utan lokala utsläpp.

Viktigt! Med ett enkelt tryck på knappen intill växelspaken, kan föraren också aktivera det helelektriska drivläget (”E-Mode”) när som helst, exempelvis den sista biten på en långfärd där resmålet ligger i stadsmiljö. Till exempel London: alla som kör in i stan i en laddhybrid (som Passat GTE) eller en elbil (som e-up!), behöver slipper att betala den annars obligatoriska trängselavgiften.

218 hk och en räckvidd på över 1 000 km

Förutom ”E-Mode” finns också ett ”GTE”-läge som även detta aktiveras med en knapptryckning. I detta läge levererar Passat sin maximala systemeffekt på 218 hk, och olika parametrar som till exempel gaspedalskarakteristiken och styrningen har en sportigare avstämning i detta läge. TSI-motorn på 1,4 liter utvecklar en effekt på 156 hk vid 5 000 v/min och elmotorn upp till 115 hk.

Laddhybriddrivningens maximala vridmoment är 400 Nm. Prestandan levereras både effektivt och miljöfokuserat: förbrukningen enligt NEDC-körcykeln (som används för hybridbilar) ligger under 2,0 l/100 km och 13,0 kWh/100 km. Dessa värden motsvarar utsläpp på under 45 g CO?/km. I kombination med TSI-motorn är räckvidden över 1 000 km på full tank (50 liter) och fulladdat batteri. Det här innebär att Passat GTE klarar sträckan Paris-London tur och retur non-stop.

De banbrytande låga el-/bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena står i bjärt kontrast till den kraftfulla körprestandan: Passat GTE – som är framhjulsdriven och som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) speciellt utvecklad för hybriddrivning – klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 8,0 sekunder och har en topphastighet på 220 km/h (i ”E-Mode”: 130 km/h).

Vittomspännande strategi för eldriven mobilitet

Passat GTE lanseras andra halvåret 2015 och då både som sedan och Sportscombi. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. I och med marknadslanseringen av denna laddhybrid, kommer det att finnas 9 olika drivningsalternativ – från 125 hk till 280 hk – för den europeiska versionen av Passat.

Alla versionerna uppfyller kraven i miljöklass Euro 6. Passat GTE ingår också som en integrerad del av Volkswagens strategi för eldriven mobilitet. Efter XL1, e-up!, e-Golf och Golf GTE, är Passat GTE den 5:e eller 6:e modellen (sedan och Sportscombi) som kan drivas av en elmotor, utsläppsfritt, på vardagsrealistiska distanser.

Utrustning – högteknologi och GTE-design

Passat GTE är en egen modellversion. Å ena sidan innehåller standardutrustningen många detaljer som även finns för andra modeller i utbudet, endera som tillval eller utan extra kostnad, beroende på modellversion: LED-strålkastare (hel- och halvljus), trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, närområdesövervakaren Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, regnsensor, parkeringssensorer fram och bak, kromlister vid sidorutorna och komfortsäten fram. Å andra sidan innehåller denna modell, som det högteknologiska flaggskepp den är drivningsmässigt, flera unika detaljer och uppdaterade utrustningar som skiljer Passat GTE från de andra bilarna i utbudet.

Exteriör. På den övre delen av fronten känner man igen en Passat GTE på den speciella, kromade kylargrillen med sin blå dekorrand. Även stötfångaren fram har fått ny design. Det iögonfallande här är de kraftfulla tvärgående panelerna i de undre luftintagen och de C-formade LED-varselljusen. De LED-moduler som sitter integrerade direkt i stötfångaren blir på Passat GTE till en tydlig och karismatisk signatur för laddhybriden.
De C-formade LED-varselljusen och den blå randen i kylargrillen är stilfulla designdetaljer som sitter där av en anledning – blått är Volkswagens färg för ”e-mobilitet” som tillsammans med de C-formade varselljusen är ett kännetecken företagets eldrivna och laddhybriddrivna modeller. Betraktar man bilen från sidan, skvallrar de 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Astana” om att det är en Passat GTE.

Interiör. Även interiören har finavstämts för det nya drivsystemet. Med en menymatris för funktioner och displayer som har med drivsystemet att göra, har ingenjörerna och gränssnittskonstruktörerna på Volkswagen TE (Technical Development Centre) skräddarsytt funktioner som infotainmentsystemet ”Composition Media” och instrumentinsatsen (komplett med powermätare) för laddhybriddrivningen. Dessutom kommer den innovativa displayen ”Active Info Display”, med sina olika displaybilder, att finnas som tillval för Passat GTE.
Standardutrustning som blå orienteringsbelysning, läderklädd multifunktionsratt med blå dekorsömmar, en specifik GTE-växelspak med blå sömmar liksom en sätesklädsel i ”Sevilla” med blå grundtoner är andra detaljer som specialanpassats för Passat GTE. Dessutom har interiören förfinats med ”Waves”-dekor (aluminiumoptik) och ”Piano Black” (högblank svart) och med ett GTE-emblem framför växelspaken.

Styr funktioner från mobiltelefonen. Den som har en Passat GTE kan använda appen ”CAR-NET e-Remote” för att bland annat starta laddningen av batteriet i bilen från sin mobiltelefon. Även klimatanläggningens funktioner kan styras från en smartphone. Dessutom kan man plocka fram information om bilens status, se batteriets laddningsnivå, få uppgifter om den senaste körningen och se var bilen parkerades senast. Man kan också kontrollera om belysningen stängts av och att dörrarna är stängda.

Instrumenten – displayer specifika för Passat GTE

Pekskärm. Nya Passat GTE lanseras med en högupplöst 6,5"-skärm som hör till det standardmonterade infotainmentsystemet ”Composition Media”. Tillval: Radionavigationssystemen ”Discover Media” (också det med en 6,5"-skärm) och ”Discover Pro” (med en 8,0" stor display). Båda dessa enheter bjuder på extra funktioner i Passat GTE. Hit hör till exempelvis en räckviddsmätare, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik, ”e-manager” och, i kombination med navigationssystem (tillval), ”räckvidd 360°”.

Räckviddsmonitor: visar den aktuella räckvidden för Passat GTE vid eldrift. Dessutom kan man se vilken extra räckvidd man kan få genom att slå av de eldrivna funktioner som kan vara igång.
Energiflödesmätare: denna mätare använder rörlig grafik för att ge en bild av energiflödet när man accelererar (blå pilar) eller bromsar, det vill säga återvinner energi (gröna pilar).
e-manager: upp till 3 avfärds- och laddningstider kan programmeras in här, och uppvärmning och kylning av kupén kan aktiveras via den stationära luftkonditioneringen (standard).
Räckvidd 360°: räckvidden i ”E-Mode” indikeras av ett område 360° runt om den aktuella platsen. Den markerade zonen visar hur lång räckvidd bilen har på eldrift i ena färdriktningen. Laddningsstationer kan visas och läggas in som etappmål i färdvägen.
Powermätare centralt instrument. På vänster sida av instrumentinsatsen i Passat GTE sitter en powermätare, tillsammans med varvräknaren, och visar information som till exempel om högspänningsbatteriet laddas av energiåtervinningen eller om energi förbrukas och i så fall hur mycket. Hastighetsmätaren sitter som vanligt till höger.
En färgdisplay (färddator ”Plus”) som sitter placerad mellan powermätaren och hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid eldrift liksom det aktuella driftsläget. I ett separat LED-fält i den undre delen av färddatorn visas det ”READY”-meddelande som indikerar att bilen är klar att köra efter det att e-motorn startats. Anledningen till detta är att man inte kan höra elmotorn när bilen står stilla.

Aktiv infodisplay. Som tillval till nya Passat GTE erbjuder Volkswagen en instrumentinsats som designats som en interaktiv display: den aktiva infodisplayen. Alla instrument, alltså även de som är specifika för Passat GTE, är mjukvarubaserade. Navigationsinformationen kan visas i 2D eller 3D på den 12,3 tum stora displayen.
Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan presentera extremt exakt, högklassig grafik över alla detaljer på ett interaktivt sätt. Ta till exempel navigationsläget: I det här läget har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats ut till sidorna för att lämna mer plats åt kartan på displayen. Information om körning, navigering och assistansfunktioner kan läggas in i grafiken för hastighetsmätaren och varvräknaren allt efter behov.
Data som tidigare endast kunde visas på mittkonsolen via infotainmentsystemet, som exempelvis kontakter i telefonboken eller CD-omslag, kan nu läggas in även på den aktiva infodisplayen i Passat. Den aktiva infodisplayen gör faktiskt att föraren kan ta fram all relevant information om körningen och få den serverad i sitt synfält. Som vi sett ovan, kan man plocka fram information som är viktig för den aktuella körsituationen och sedan använda denna info på en individuellt vald displaybild.

Drivsystem – utsläppsfritt när så är möjligt

TSI, elmotor, DSG, batteri. Volkswagen använder både en direktinsprutad turbomotor (1,4 TSI) och en synkron 3-fas permanentmagnetmotor som elmotor för drivning av Passat GTE. Som en turbin varvar e-motorn upp från stillastående och erbjuder ett maximalt vridmoment på 330 Nm direkt från start. Elmotorn hämtar sin energi från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp. Detta batteri har en kapacitet på 9,9 kWh.
Den växellåda som Volkswagen använder här är en DSG-automatlåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) som tagits fram speciellt för hybriddrivningen. När så är möjligt, kopplar frikopplingen bort TSI motorn från och stänger också av motorn – till exempel när bilen frirullar. Passat GTE utnyttjar då bilens rörelseenergi och rullar fritt, utan att någon motordrivkraft behöver tillföras.
Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna i hybriddrivningen hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare. Ett elektromekaniskt bromsservo och en eldriven luftkonditioneringskompressor säkerställer att bromsarna och klimatanläggningen fungerar på ett optimalt och energieffektivt sätt, även i ”E”-läget.

Driftlägen – startar i ”E-Mode”

Från ”E-Mode” till ”GTE”. Passat GTE kan köras i 4 olika lägen: ”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Batteriladdning” och ”GTE”. På instrumentinsatsens multifunktionsdisplay kan föraren alltid se vilket drivläge som är aktivt för tillfället.

Startar i ”E-Mode”. När man startar bilen, börjar Passat GTE automatiskt i ”E-Mode” (utom när batteriet inte är tillräckligt laddat för detta eller om utomhustemperaturen är för låg, då istället TSI-motorn tar över direkt). När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå eller det krävs extra mycket kraft, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”-läget. I detta läge stängs ”E-Mode” av och Passat GTE fungerar som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsnivå på en konstant nivå. Allt föraren då behöver göra för att gå över till ”E-Mode” är att trycka på knappen till vänster om växelspaksknoppen. Denna knapp öppnar samtidigt ett fönster i infotainmentsystemet med olika alternativ där även de tre lägena ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”Batteriladdning” kan väljas direkt.

”Battery Charge” (batteriladdning) via meny. Förutom lägena ”E-Mode” och ”Hybrid”, kan man även välja ytterligare ett läge i infotainmentsystemets meny, nämligen ”Battery Charge” (batteriladdning). I detta läge laddas högspänningsbatteriet när man kör.

Sportigt i ”GTE”-läget. Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen (som även den sitter till vänster om växelspaksknoppen) kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör smidiga Passat GTE riktigt sportig. Det man märker, är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir sportigare. I kombination med DCC (tillval), blir chassit styvare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten och det maximala vridmomentet.

Laddning av batteriet. Det finns två olika sätt för att ladda batteriet i Passat GTE via laddningsuttaget i kylargrillen:

Den standardlevererade laddningskabeln sätts i ett vanligt 230-voltsuttag. batteriet laddas då med växelström från elnätet med en effektnivå på 2,3 kW. Ett helt urladdat batteri kan laddas upp till 100 % av sin kapacitet på 4 timmar och 15 minuter.
Volkswagen erbjuder också en så kallad wallbox som kan placeras på väggen i exempelvis ett garage eller carport och som laddar batteriet med en effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det endast 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt.
Det finns också allmänna laddningsstationer där man, precis som med en wallbox, kan ”tanka” sin elbil på samma effektnivå; 3,6 kW.

Lansering under andra halvåret 2015

Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte bestämt. Svenskt försäljningsprogram och svenska specifikationer liksom priser är ännu ej fastställda. I Sverige klassas Passat GTE som supermiljöbil.
54.0°
0

Nya Passat som plug-in hybrid

Klassas som supermiljöbil

Snubbe kapar palm
Inget för höjdrädda

Inget konstigt här väl? Bara en snubbe som beskär ett palmträd...oh herrejäklar! Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Brudens far 3 (typ)
Bröllop i pandemitider

Natten till i dag sände Netflix en återförening med skådespelarna av 90-talsfilmen Brudens far. Återföreningen var dock ingen sådan där standardgrej där alla snackar om hur kul det är att ses igen och hur kul de hade att spela in filmerna utan mer en slags tredje film. Under namnet Father of the Bride Part 3 (ish) återförenades Steve Martin, Diane Keaton, Kimberly Williams-Paisley, George Newbern, Kieran Culkin och Martin Short för ännu ett bröllop. Denna gång måste familjerna lösa alla krångligheter kring bröllop i coronatider. Allt detta är dock inte enbart för underhållning utan också för att samla pengar för World Central Kitchen som hjälper till att ge mat till barn och familjer som drabbats hårt av coronagrejen. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Spela RollerCoaster Tycoon 3
Gratis på Epic Games Store just nu

Just nu och fram till den 1 oktober bjuder Epic Games Store på RollerCoaster Tycoon 3 Complete Edition. Det innebär att du kan plocka hem det redan i dag och behålla det för evigt för totala noll kronor. Det är Windows-versionen som erbjuds och du hittar det via länken nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

David Attenborough börjar instagramma
Slog världsrekord i att få en miljon följare på kortast tid

Den världsberömde naturfilmaren Sir David Attenborough har skaffat sig ett konto på bilddelningstjänsten Instagram och detta verkar ha uppskattas av hans fans. Attenborough postade sitt första inlägg till Instagram igår vilket ni kan kolla in här nedanför. Redan en timma efter det hade Attenboroughs instagramkonto passerat en miljon följare vilket ska vara nytt världsrekord i att få en miljon följare på kortast tid. I skrivande stund har Attenborough över 3 miljoner på Instagram. Skulle även du vilja ta del av hans Instagram-inlägg så hittas dessa på länken nedan. Visa det här inlägget på Instagram David Attenborough has spent a lifetime travelling, exploring the wild places of our planet and documenting the living world in all its variety and wonder. He’s also witnessed the damaged caused. Saving our planet is now a communications challenge. We know what to do, we just need the will. That’s why we want to share this message on Instagram. Because there is hope and together, we can inspire change. Social media isn’t David’s usual habitat so while he’s recorded messages solely for Instagram, like the one in this post, wex27re helping to run this account. In case you’re wondering, ‘we’ are Jonnie and Colin and we worked with David on A Life On Our Planet. So, as well as sharing the messages he’s recorded especially for this account we’ll also post some exclusive clips and behind the scenes content. Stay tuned. Ett inlägg delat av A Life On Our Planet (@davidattenborough) 24 Sep 2020 kl. 2:00 PDT Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Splinter - superbilen i trä
Inspirerad av ett flygplan från andra världskriget

Under nio års tid snickrade Joe Harmon på sin superbil Splinter. Och han snickrade bokstavligen eftersom bilen är i trä. I alla fall 90 procent av den. I mitten sitter en V8:a på 650 hästar. Bilen designade och byggde han under tiden han var ingenjörsstudent och i det här klippet berättar han om projektet. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den smarta assistenten Alexa blir frågvisare
Ska även börja tala lite mera som en människa

Amazons smarta assistent Alexa blir allt smartare och igår presenterade Amazon lite kommande uppdateringar för sin röststyrda assistent. Snart kommer Alexa att kunna ställa frågor till användaren om denne påpekar att Alexa har missuppfattat något kommando och utför fel saker. Detta är något som Amazon kallar för "Teachable AI" vilket man tror har möjlighet att göra Alexa mycket smartare och bättre sett under en längre tidsperiod. Alexa kommer snart även att få möjlighet att föra "diskussioner" med flera personer samtidigt. Det innebär att Alexa själv ska kunna uppfatta om något som sägs är ett kommando till den smarta assistenten eller en del av en konversation mellan människorna som befinner sig i rummet. Förutom den nya funktionaliteten ska Alexa snart börja prata med en röst som låter mera mänsklig vilket i Amazons värld innebär att Alexa kommer att inkludera saker som till exempel andningspauser, något som en maskin tekniskt sett inte behöver. Detta kallar Amazon för "speaking-style adaption". Ni kan lyssna på hur Alexa låter utan speaking-style adaption aktiverat här och jämföra med hur det låter när det är aktiverat här. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Infiniti visar konceptet QX60 Monograph
Dags att fräscha upp QX60

Infinitis modell QX60 har nästan hunnit bli tio år gammal och en uppfräschning är på sin plats. Det är här den nya konceptbilen QX60 Monograph kommer in i bilden. Här har designen fräschats upp en hel del och man lovar att inte jättemycket ska förändras när väl produktionsversionen är här någon gång nästa år. Tyvärr får vi inga bilder på insidan eller några tekniska detaljer kring drivlinor och liknande. Det enda man säger nu är att modellen fortsatt kommer att erbjudas med tre sätesrader. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Mrwhosetheboss snackar 6G
Arbetet med nästa generations mobilnät är redan igång

5G håller sakta men säkert på att rulla ut, men arbetet med nästa generations mobilnät har redan börjat. Mrwhosetheboss har släppt en video där han pratar om utvecklingen av 6G, som väntas släppas brett 2030, och vad nästa generation kommer att erbjuda. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Nu är det dags för Astronomins dag och natt igen
Följ rymddagen live här

I morgon, lördag 26 september, är det återigen dags för den årligt återkommande rymddagen "Astronomins dag och natt". Under dagen kommer det fokuseras på olika rymdrelaterade grejer på en lång rad platser runt i Sverige. Här i Stockholm kommer till exempel Tekniska Museet få besök av Institutet för Rymdfysik, IRF, som kommer att visa upp en del av de instrument som används inom rymdforskning och som är utvecklade i Sverige. Ni kan läsa mer om morgondagens program på Tekniska Museet här. På grund av pandemin kommer många av morgondagens tillställningar ute i landet visas online vilket ger de som inte kan vara på plats möjlighet att kolla in det på distans. Ni hittar hela programmet samt i vilka städer Astronomins dag och natt arrangeras här. Det går även att följa en sändning med både förinspelade inslag och livesändningar på länken nedan eller här ovanför. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in allt som Amazon presenterade igår
Gaming och smarta hemmet i fokus

Har du kikat in på Feber tidigare under dagen så har du antagligen sett att Amazon och deras dotterbolag Ring och Eero visade upp en herrans massa grejer igår. I det här klippet har CNET sammanställt alla nya produkter som Amazon och Ring presenterade igår och som snart kommer att släppas på marknaden. Det handlar bland annat om Rings autonoma övervakningsdrönare Alwyays Home Cam, Rings första övervakningskamera för bilar Car Cam, nya routrar från Eero, Amazons nya cloudgaming-tjänst Luna, den nya övervakningstjänsten Alexa Guard Plus samt lite nya smarta högtalare och skärmar från Amazons Echo-serie. I de inlänkade artiklarna nedan hittas de artiklar vi skrivit tidigare idag om Amazon, Rings och Eeros nya grejer. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sista Left 4 Dead 2-uppdateringen är här
The Last Stand Update kommer med mer än bara ny bana

Left 4 Dead 2 fyller elva nästa månad, men det betyder inte att spelet lämnats åt sitt öde. Nu har en sista stor community-utvecklad uppdatering släppts till spelet och lägger till en ny kampanj, samt lite annat smått och gott. The Last Stand Update heter nymodigheterna och utöver kampanjen med samma namn som uppdateringen får spelare även lägga vantarna på nya vapen, slåss mot nya fiendetyper och höra lite oanvänd dialog. Som grädde på zombiemoset kommer Left 4 Dead 2 vara gratis att lira fram till 28 september, så om ni lyckats undvika spelet sedan det släpptes för elva år sedan så kan ni testa det i helgen. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Doug spanar in en Lamborghini Centenario Roadster
Mer än en uppsminkad Aventador?

Det har nu gått fem år sedan vi för första gången fick se Lamborghini Centenario. Modellen baseras på Aventador men ser ännu lite fräsigare ut. I augusti 2016 presenterades den som Roadster, eller cabriolet som man också kan säga. En sådan har nu Doug DeMuro spanat in för att se hur den egentligen skiljer sig mot en vanlig Aventador. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan Alexa övervaka hemmet
Amazon lanserar Alexa Guard Plus

Amazon har presenterat en ny övervakningstjänst vilket ger användare av smarta prylar med Alexa-stöd möjlighet att använda dessa som en slags husvakt. Amazons nya tjänst kallas för Alexa Guard Plus och den håller koll på om brandlarm eller andra larm går igång när husägaren inte är hemma. Med tjänsten får Alexa även möjlighet att upptäcka andra ovälkomna ljud i hemmet, till exempel vid inbrott, och kan skicka meddelande om detta till husets ägare. Förutom övervakningsfunktionen kan Alexa skälla som en hund och tända hemmets smarta belysning om den upptäcker något som den tror kan röra sig om en potentiell inbrottstjuv. Dessutom kan ägaren när den är hemma be Alexa att tillkalla räddningstjänst om det skulle ha skett en olycka i hemmet. Alexa Guard Plus kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Där kommer tjänsten att kosta 5 dollar i månaden eller 50 dollar om året. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Asus kör PC-fest med Ampere-fokus i helgen
Det lär bli en del RTX 30-snack och PC-moddande

Som känt är det lite svårt att köra fysiska event i dessa tider, men trots det finns det prylar av olika slag företag vill visa upp. Asus har bestämt att anordna en digital hårdvarufest vid namn ROG Live och festligheterna kommer det serveras lite nyheter på PC-fronten och inte helt oväntat kommer en hel del fokus ligga på Nvidias nya RTX 30-kort. Festligheterna kommer rulla i morgon och på söndag mellan 16:00 och 22:00 och schemat hittar ni nedan. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Amazon Eero får stöd för Wi-Fi 6
Snabbare routrar på ingång från Amazon

Amazons dotterföretag Eero visade igår upp en kommande version av sin wifi-lösning i samband med att Amazon visade upp en lång rad grejer från sig själva och andra företag man äger. Den största nyheten med de kommande routrarna från Eero är att dessa nu kan får stöd för Wi-Fi 6, den senaste och snabbaste versionen av wifi-standarden. De får även en inbyggd Zigbee-hub som kan användas för att koppla ihop och styra smarta hem-prylar som finns i nätverket. Det handlar om två nya routrar, Eero 6 och Eero Pro 6, samt repeatern Eero 6 extender. Eero 6 är en dualband router som kan täcka in en yta på runt 140 kvadratmeter vilket är samma täckningsyta som repeatern Eero 6 extender kan täcka in. Eero Pro 6 har tre band, två för wifi via 5Ghz och ett för wifi via 2.4Ghz, och kan täckas en yta på runt 185 kvadratmeter. Routrarna som Amazon visade upp igår kan användas för att bygga upp så kallade mesh-nätverk om man vill täcka in ännu större ytor med wifi. Eero 6 kostar 130 dollar, Eero 6 extender kostar 90 dollar och vill man ha en Eero Pro 6 så kostar denna 230 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green