m
Nya Volkswagen Polo GTI blir din för 245 000 kronor

Nya Volkswagen Polo GTI blir din för 245 000 kronor
Bjuder numera på 200 hästar

Bil / Volkswagen

I september 2004 visade Volkswagen upp Golf 5 i GTI-utförande. Jag minns det väl, och i reklamen kom man sladdandes över en grusplan med bilen. 200 hästar! Det var riktigt imponerande tyckte man då. Nu är det andra bullar. Volkswagen drar nu igång lansering av den senaste generationen Polo GTI, och numera är det en modell som har 200 hästar. Vill du ha en börjar priset på 245 000 kronor. De första bilarna kommer till Sverige under första kvartalet nästa år. Men, om du vill ha manuell låda istället för dubbelkopplingslåda får du snällt vänta till sommaren.

Polo GTI har alla de klassiska GTI-attributen - lite sportigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, treekrad sportratt och det härliga rutiga tyget på insidan. Drivningen sker på framhjulen och maskinen som ser till att det händer något när du trycker på gasen är en turbomatad fyra på 2,0 liter. 0-100 km/h går på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 237 km/h. Förbrukningen ska ligga på 0,59 liter per mil med ett utsläpp på 134 gram per kilometer. Sportfjädring och diffbroms är standard. Vikten på bilen anges till 1 355 kilo.

Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan och bygg din egen på länken.

Visa
Pressmeddelande
Säljstart för nya Volkswagen Polo GTI
En sportbil i kompaktformat
Effekt: 200 hk, topphastighet: 237 km/h
Rekommenderat cirkapris: från 245 000 kronor

Oskiljaktigt förknippad med Volkswagen är GTI (Gran Turismo Injection) ? världens mest kända beteckning för sportiga kompaktbilar.

Nu gör en ny Volkswagen GTI entré på marknaden, närmare bestämt Polo GTI, med en effekt på 200 hk, DSG-växellåda som standard och en topphastighet på 237 km/h. De första bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2018. Rekommenderat cirkapris är från 245 000 kronor. Versionen med manuell växellåda släpps preliminärt till sommaren 2018.

Triss i GTI

Volkswagen kommer för första gången att ha tre GTI-modeller i sitt utbud: up! GTI (115 hk) som lanseras 2018, ikonen Golf GTI (245 hk) och så nya Polo GTI. Något de alla har gemensamt är den perfekt balanserade dynamiken.

Det är denna som är hemligheten bakom GTI-konceptets framgångar – en mix mellan låg vikt, pigg drivlina, ett styvt men ändå komfortabelt chassi, säker framhjulsdrift och en ergonomiskt fulländad sittposition bakom en greppvänlig ratt.

Till dessa kännetecken för GTI kan vi också lägga den typiska röda listen i kylargrillen och den smått legendariska, skotskrutiga klädseln ”Clark”. Tillsammans gör allt detta Volkswagen GTI till det genuina originalet i respektive klass.

Från Polo GT till Polo GTI

Det känns som om Golf alltid funnits som GTI. Det var 1976 som allt tog sin början och nu erbjuds den sjunde generationen. Även Polo har imponerat som GTI i årtionden. Volkswagens första sportiga Polo såg dagens ljus 1980 som ”Polo GT”, alltså utan direktinsprutning. Redan 1987 var Polo GT G40 begåvad med sann GTI-dynamik – topphastigheten låg på 200 km/h. 1998 kom så den första, 120 hk starka, Polo GTI.

2010 tog den ett effektskutt upp till 180 hk, och 2014 höjdes effekten ytterligare till 192 hk. 2017 bryter så Polo GTI den symboliska 200 hk-gränsen. Motorns kraftfulla prestanda matchas som standard av en sportfjädring och som tillval finns Sport Select-fjädring (erbjuds från och med vecka 6, 2018). Tack vare övergången till MQB-plattformen och en utökning av längden, hjulbasen och bredden, har Polo GTI blivit betydligt rymligare.

Den 5-sitsiga bilen har dessutom ett bagageutrymme på 305 till 1 079 liter – i den förra modellen rymde det 204 till 952 liter – vilket gör nya Polo GTI väl förberedd både för långfärder och lite mer krävande transporter.

Designen fram

Fronten karakteriseras av en friliggande stötfångare med integrerad spoilerläpp och dimljus som standard. Självklart pryds den av en röd list i kylargrillen – ett klassiskt GTI-kännetecken.

En exklusiv detalj för GTI är LED-strålkastarna (tillval) med sina röda ”winglets”, vingformade ramar som blir till en fortsättning på den röda listen in i strålkastarna.

Andra klassiska detaljer är GTI-emblemet på kylargrillen och de bikakeformade luftintagen i stötfångaren. Nya Polo GTI skiljer sig också från standardversionen av Polo genom att ha C-formade paneler i svart högglans i stötfångaren.

Designen bak

Polo GTI känns också igen på de karakteristiska GTI-detaljerna bak. Svart är en stylingdetalj som funnits med ända sedan 1976 då Golf GTI kom till världen. På denna användes svart färg till exempel runt bakrutan. I dag, på nya Polo GTI, är det den stora tvådelade takspoilern som är lackerad i svart (högglans på ovansidan, mattsvart undertill).

Andra GTI-kännetecken på bakpartiet är diffusorn i svart högglans och de kromade dubbla ändrören på vänster sida. Rakt ovanför ändrören sitter ett GTI-emblem placerat på bakluckan. En annan detalj som är standard på Polo GTI är LED-baklyktorna som ger bilen en distinkt look nattetid.

Sidoprofilen

Till GTI-detaljerna på sidorna hör de nydesignade 17"-lättmetallfälgarna ”Milton Keynes” med sina 215/45-däck. De inre delarna av de högglanspolerade fälgarna går i svart. De matchas färgmässigt av mattsvarta tröskelbreddare.

Som tillval kan man nu för första gången beställa Polo GTI med exklusiva 18"-lättmetallfälgar (däck: 215/40). Även ”Brescia”-fälgarna är högglanspolerade och även här är de inre delarna lackerade i svart högglans. Det spelar ingen roll vilka av dessa fälgar man väljer, i båda fallen lyser de rödlackerad oken på högprestandabromsarna tydligt igenom. På framskärmarna, i änden av den effektfulla tredimensionella tornadolinjen, sitter ett GTI-emblem i krom och rött.

Färgerna

Det finns billacker – och så finns det typiska GTI-lacker. För Polo GTI talar vi om färger som Pure White, Flash Red och Deep Black pärleffekt. Denna den sportigaste Polo-modellen kan också fås i Limestone Grey metallic eller Reef Blue metallic.

Interiören

Något speciellt för alla GTI-modeller är den unika interiören. Svart, rött, grått och krom är här de dominerande färgerna. Allt som inte uppgraderats med rött, grått eller krom, är här alltid svart (klädselfärg: Titan Black). Därför går även takstolparna och innertaket i svart. Kontrasterande sömmar i rött är en annan typisk GTI-detalj i interiören. Vi hittar dem på den läderklädda multifunktionsratten (standard), växelspaken, golvmattorna och sätenas ytterytor.

De högklassiga sportstolarna, som kan ge praktiskt taget alla typer av kroppsformer ett ergonomiskt stöd, är klädda i den klassiska, skotskrutiga tygklädseln ”Clark” på sina innerytor (röda, mörkgrå och ljusgrå linjer, svarta rutor).

Svart läderklädsel finns som tillval. Interiören pryds också av ett flertal kromdetaljer (exempelvis på ratten, växelspaksknoppen, runt instrumenten, reglagen på luftinsläppen och klimatanläggningen, på många av knapparna och, naturligtvis, på pedalerna).

En annan exklusiv detalj för GTI är de matchande dekorerna på instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrpanelerna. Instrumentpanelen kan beställas i Deep Iron Glossy eller Velvet Red, instrumenten på den övre delen av panelen går alltid i svart.

GTI-instrument – Active Info Display

För första gången kan nu nya Polo, självklart även nya GTI, beställas med helt digitala instrument. Polo är först ut i Volkswagens modellutbud med att kunna fås med den senaste generationen av den digitala instrumenteringen Active Info Display, nu hela 10,25" stor. Denna Polo är den kraftfullaste av alla och får en exklusiv GTI-grafik med en röd-vit-svart design ? kort och gott kallad Sport.

Infotainmentsystemen (med en skärm på 6,5" resp. 8,0") hälsar dig välkommen med en unik GTI-display. Instrumenten och infotainmentsystemet är placerade i linje med varandra i nya Polo vilket gör dem lika lätta att se och lika lätta att använda. Digitala smartphone-gränssnitt gör det enklare att använda apparna på dessa och olika online-funktioner ombord. Smartphones kan laddas med sladd, och som tillval även sladdlöst (induktiv laddning).

GTI-finesser

Nya Polo GTI erbjuds endast med fyra dörrar. Precis som övriga Polo-versioner är GTI standarutrustad med ett flertal förarassistanssystem, bland annat närområdesövervakningen Front Assist inklusive City Emergency Brake (autobroms) och Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning) liksom med multikollisionsbroms.

Men Polo GTI bjuder på så mycket mer som standard: förutom de specifika GTI-detaljerna även extra krockkuddar för huvudena (fram och bak), XDS differentialbroms, körprofilsväljare, infotainmentsystemet Composition Colour, ambientebelysning (vit), tröskellister med GTI-logo, luftkonditionering, dimljus fram, kurvljus, LED-baklyktor, förarsäte inställbart i höjdled, golvmattor fram och bak, elektriska fönsterhissar runt om (med komfortöppning) och multifunktionsdisplay plus.

Som tillval till Polo GTI finns ett extra stort utbud av komfort- och assistanssystem. Bland övrig extrautrustning hittar vi klassens största panoramasoltak och en ljudanläggning från Beats på 300 Watt.

Motor och körprestanda

Naturligtvis är det motorn som är själva hjärtat i alla GTI-modeller. Så också i nya Polo GTI. På senare tid har det alltid varit turboladdade, vridmomentstarka motorer som svarat för drivningen av GTI. När det gäller Polo GTI handlar det om en 2-liters direktinsprutad bensinmotor med en effekt på 200 hk.

Som vi redan nämnt utvecklar denna 8 hk mer än 1,8 TSI i den förra modellen gjorde. Det här betyder att nya Polo GTI, precis som Golf GTI, för första gången nu finns representerade i turbomotorernas 2-litersklass. Den 1.984 cc stora motorn har ett kompressionsförhållande på 11,65:1. GTI-motorn levererar sin maximala effekt från 4 400 till 6 000 varv/min. Detta krutpaket ur den tredje generationen EA888-motorer skickar ett vridmoment på 320 Nm till framhjulen hela vägen från låga 1 500 till 4 400 varv/min vilket ger GTI-motorn en vridmomentkurva som med sin extremt sportiga vridmomentplatå definitivt inte hör till de vanliga.

Polo GTI går på 95-oktanig bensin. Nya Polo GTI lanseras med en 6-stegad DSG-växellåda (dubbla kopplingar) som standard. En version med en 6-växlad manuell växellåda kommer nästa år och släpps preliminärt till sommaren.

Med DSG-växellåda gör Polo GTI 0-100 km/h på 6,7 sekunder. Denna den starkaste versionen av Polo har en topphastighet på 237 km/h. Tack vare sin effektiva drivteknik kan Polo GTI köras mycket bränslesnålt trots sin effekt på 200 hk. Förbrukningen vid blandad körning ligger för DSG-versionen på 5,9 l/100 km (134 g CO2/km).

Chassi

Det finns två olika chassikonfigurationer att välja på för Polo GTI. Som standard har den sportfjädring som tillval finns fjädringen Sport Select (erbjuds från och med vecka 6, 2018). Precis som alla versioner av Polo är GTI utrustad med elektromekanisk servostyrning och antisladdsystem (ESC; elektronisk stabilitetskontroll). Differentialbromsen XDS förfinar grepp och driv när man klipper kurvorna snabbt.

• Grundkonfiguration. 200 hk starka Polo är liksom alla GTI-modeller framhjulsdriven och har en upphängning med fjäderben med undre triangellänk och spårstabiliserande styraxelvinkel. Upphängning fram: av MacPherson-typ, med krängningshämmare, spiralfjädrar och gasfyllda teleskopdämpare, integrerade i fjädercylindrarna. Upphängning bak: torsionsaxel med integrerad krängningshämmare. Gasdämpare med separata fjädrar svarar för optimal fjädring bak.

• Sportfjädring. Polo GTI är den enda modellen i serien som är utrustad med sportfjädring som standard. Till denna konfiguration hör speciellt avstämda fjädrar, hjälpfjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och att chassit sänkts med 15 mm.

• ”Sport Select”-fjädring och körprofilväljare. Som tillval kan nya Polo också utrustas med en ”Sport Select”-fjädring. Denna gör det möjligt att ändra karakteristiken för de aktiva dämparna – via den standardmonterade körprofilväljaren kan föraren välja mellan lägena ”Normal” eller ”Sport”. Körprofilväljaren själv har fyra lägen: ”Normal”, ”Sport”, ”Eco” och ”Individual”. Körprofilväljaren gör det möjligt för föraren att göra individuella justeringar, inom givna gränser, som har direkt inverkan på hur bilen uppför sig. Förutom den effekt den har på ”Sport Select”-fjädringen, påverkar den valda profilen även karakteristiken för styrningen, motorn och växellådan. Körprofilväljaren kan också beställas separat.

Tekniska data Polo GTI

Motor: fyrcylindrig TSI bensinmotor
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 200 hk vid 4 400 till 6 000 varv/min
Drivsystem: framhjulsdrift
Styrsystem: Elektromekanisk styrservo med Servotronic
Vridmoment: 320 Nm vid 1 500 till 4 400 varv/min
Växellåda: 7-växlad DSG
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km
CO2-utsläpp: 134 g
Acceleration, 0-100 km/h: 6,7 km/h
Topphastighet: 237 km/h
Tjänstevikt: 1 355 kg
Totalvikt: 1 780 kg
Max släpvagnsvikt: 1 200 kg
Rek. cirkapris: från 245 000 kr

Nya Polo GTI går att bygga i konfiguratorn "Bygg din bil" på www.volkswagen.se, med mer information om paket, tillval och priser.
42.1°
0

Nya Volkswagen Polo GTI blir din för 245 000 kronor

Bjuder numera på 200 hästar

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Hur man gör rörelse roligt i spel
Lite kvällsnörderi

Att få ett riktigt bra flow i rörelsefokuserade spel är rätt oslagbart. Men vad är det som gör att det känns så härligt? Mark Brown från Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången pratas det om just rörelser i spel. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Australien vill exportera solenergi till Asien
Via en jättelång "förlängningssladd"

I Australien har det dragits igång ett jättelikt projekt där man planerar att generera solenergi, som ska lagras i enorma batterier, för att sedan skicka denna via en jättelång havskabel till Singapore och andra länder i Asien. Hela projektet kallas för Sun Cable och själva kabeln som ska förbinda Australien med Singapore går under namnet "Australia-Asean Power Link" (AAPL). Denna är tänkt att bli 3750 kilometer lång och för tillfället kartläggs havsbotten där kabeln är planerad att dras. Än så länge har man kartlagt runt 750 kilometer av havsbottnen och det återstår alltså en del att kartlägga innan det kan bli dags för byggstart. Någon gång runt 2023 hoppas man börja kunna bygga kabeln, solfarmar, batterier och andra anläggningar som krävs för att färdigställa det enorma projektet. 2027 tror man att det hela ska kunna vara i kommersiell drift. Det är budgeterat att det kommer att kosta 22 miljarder australiensiska dollar, motsvarande 140 miljarder kronor, att bygga AAPL. Här nedan hittas ett videoinslag om Sun Cable och Australia-Asean Power Link. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Psykadelisk video visar internets utveckling sedan 1997
Har växt en hel del på snart 25 år

Här är en video från något som kallas för Opte Project där man försöker visualisera hur internet har utvecklats sedan 1997. Genom att visa hur olika noder för nätet tillkommit genom åren blir videon en sammanställning av växande kluster i olika färger. Vitt representerar internets så kallade backbone (ryggrad), blått är Nordamerika, grönt är Europa, lila är Latinamerika, orange är Afrika medan rött representerar Asien och Stilla havet. Ni hittar hela videoanimationen ovan och här nedanför hittas en komprimerade version där det hela även kommenteras. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Shell kommer till PS5 och Xbox Series X/S 4 mars
Upplev spelet i 4K/60fps

Mortal Shell släpptes till PS4, Xbox One och PC i augusti och nu har det spikats att spelet även kommer till nästa, eller nuvarande, konsolgeneration. Mortal Shell: Enhanced Edition heter den nya versionen och erbjuder grundspelet fast med lite tjusigare grafik. Mer specifikt kommer next gen-versionen köras med 4K-upplösning och mer detaljerade texturer samt rulla i 60 fps. 4 mars kommer den nya versionen bli tillgänglig och äger man spelet sedan innan så är next gen-uppgraderingen gratis, så länge man lirar på samma plattformsfamilj. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Litteraturbanken ska digitalisera all svensk 1800-talslitteratur
Idag släppte man de första tusen verken

Gillar man svensk litteratur från 1800-talet så ser Litteraturbanken ut att kunna bli en riktig guldgruva för Sveriges alla bokmalar. Litteraturbanken har planerat att digitalisera och göra runt 10.000 svenska böcker från 1800-talet tillgängliga gratis via sin tjänst. Idag laddades de första tusen digitaliserade verken upp till Litteraturbanken. Där fanns bland annat kvinnorättskämpen Fredrika Bremers verk och en av de första svenska deckarna, Carl Fredrik Ridderstads "Stockholms mysterier", skriver Sveriges Radio P1:s Kulturnytt. De digitaliserade böckerna går att läsa direkt på nätet eller ladda hem i epub-format. Litteraturbanken är en ideell förening och medlemmar i denna är Kungl. biblioteket, Kungl. Vitterhetsakademien, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien, Svenska litteratursällskapet i Finland och Svenska Vitterhetssamfundet. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus Nord får Android 11
Uppdatering har börjat rulla ut

OnePlus Nord släpptes i somras och har sedan release kör Oxygen OS baserat på Android 10. Nu har OnePlus meddelat att telefonen kommer få lite mjukvarukärlek och har börjat rulla ut Oxygen OS 11 till mellansegmentstelefonen. Oxygen OS 11 baseras på Android 11 och kommer med en rad förbättringar som förenklad enhandsanvändning samt uppfräschat gränssnitt. Utrullningen har uppdateringen har som sagt dragit igång, men det kan dröja någon dag innan uppdateringen dyker upp i din enhet. I vanlig ordning är ett tips att dra igång VPN och sätta sig i Tyskland eller Kanada för att initiera nedladdningen om ni vill lägga vantarna på nymodigheterna tidigare. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Allt du behöver veta om fyrhjulsdrift
Lär dig förstå din bil bättre

I det här klippet från Hagerty hjälper Jason Cammisa oss att förstå hur olika fyrhjulsdriftssystem fungerar, och hur tillverkarna far med lite osanning när de säger vad din bil klarar av. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Artificiell intelligens kan göra familjealbumet lite mera levande
Deep Nostalgia animerar porträtt riktigt bra

Släktforskningstjänsten MyHeritage har släppt ett nytt verktyg där man kan få gamla släktfoton, eller andra fotografier, att verka lite mera levande, något som ni kan kolla ni ett exempel på i animationen här ovanför. Tjänsten kallas för Deep Nostalgia och det enda man behöver göra är att ladda upp ett foto till tjänsten, sedan tar tjänsten artificiella intelligens över och skapar en animation av det den ser på fotot. Det finns en hel del exempel man kan kolla in om man inte känner för att ladda upp sina egna bilder till Deep Nostalgia och de flesta av dessa ser riktigt välgjorda ut. För att kunna använda Deep Nostalgia krävs det att man ansluter till MyHeritage via Facebook, Google eller skapar ett konto på tjänsten. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ännu ett exempel på hur Deep Nostalgia animerar att gammalt släktfoto. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parker Solar Probe fotar Venus
Ny bild på vår grannplanet från NASA:s soljagare

NASA:s soljagare Parker Solar Probe kommer att göra några förbiflygningar av Venus under sin observationsresa av solen. Under en av dessa fotograferade farkostens instrument Wide-field Imager for Parker Solar Probe (WISPR) bilden ni kan kolla in ovan. Bilden av Venus fotograferades 11 juli förra året när Parker Solar Probe befann sig på ett avstånd av 12.380 km från planetens yta. Det som ser ut som ljusstreck är kosmisk strålning som WISPR kan fånga på bild. Den lite mörkare delen av fotografiet ungefär i mitten av Venus är ett område som kallas för Aphrodite Terra vilket är Venus största område av högland, ett område som inte är riktigt lika varmt som resten av planeten. Medeltemperaturen på Venus yta ligger vanligtvis på 450 grader. Förra månaden gjorde Parker Solar Probe sin fjärde förbiflygning av Venus. Då gjorde den detta på ett avstånd på 2385 kilometer från Venus vilket kanske innebär att vi snart kanske kan få se fler spännande bilder på Venus. Parker Solar Probe lämnade jorden 2018 och dess huvuduppdrag är att studera solens corona och solvindar. Dess uppdrag förväntas hålla på till 2025 och när den är som närmast solen kommer den att passera denna på ett avstånd av cirka 6,9 miljoner kilometer. Solens yttemperatur ligger på runt 5500 grader. Här nedanför kan ni kolla in ett videoklipp där Russell Howard som ledde arbetet med utveckligen av Parker Solar Probes WISPR-instrumet snackar lite mer om detta. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Wars Squadrons på ingång till EA Play
Och även Game Pass Ultimate

Star Wars Squadrons släpptes i höstas och erbjöd spelare en ordentlig multiplayerupplevelse med diverse flygbara farkoster från Star Wars-universumet. Nu har EA bestämt sig för att göra spelet lite mer lättillgängligt och kommer nu i mars lägga till Squadrons i EA Play-biblioteket. Givetvis kommer prenumeranter av EA Play kunna lägga vantarna på spelet, men detta betyder även att spelet kommer bli tillgängligt för prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate. Specifikt när spelet kommer dyka upp på EA Play är oklart, men mer info lär dyka upp inom kort. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

EU-förslag om vaccinpass kommer den här månaden
Gemensamma riktlinjer ska tas fram

Förra månaden meddelade både Sveriges och Danmarks regering att de skulle ta fram något slags "vaccinpass", ett bevis på att en person vaccinerats mot covid-19 och då kanske skulle kunna få det enklare att resa, besöka olika evenemang och liknande lättnader i de nuvarande restriktionerna som gäller. Nu har EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sagt att det kommer ett konkret förslag på hur vaccinpass i EU ska utformas inom en månad. Detta var något som von der Leyen utlovade under ett framträdande inför tyska konservativa EU-parlamentsledamöter igår rapporterar nyhetsbyrån Reuters. EU-ländernas stats- och regeringschefer diskuterade frågan om ett vaccinpass vid sitt toppmöte förra veckan. Man kom då överens om att låta EU-kommissionen samordna vilka uppgifter som bör finnas med i vaccinpassen och på vilket sätt de skulle presenteras. Det kommer dock att bli varje enskilt EU-land att själva till slut bestämma hur deras eventuella vaccinpass ska utformas. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

120 Hz officiellt på ingång till Oculus Quest 2
Börjar testas nu i mars

Nyligen började det ryktas om att Oculus fristående VR-headset Quest 2 kommer få stöd för 120 Hz i framtiden och det verkar som att ryktena stämde. Oculus har meddelat att utvecklare kommer kunna börja testa den högre bilduppdateringen redan nu i mars. Det återstår att se när spel och appar till Quest 2 börjar släppas med 120 Hz-stöd, samt hur mycket högre bilduppdatering kommer påverka prestanda och batteritid, men oavsett är det trevligt att stöd för högre uppdateringsfrekvens är på ingång. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0

Camaro siktar mot skyarna under dragrace
Men föraren lyckas rädda situationen

Här ser vi Tim Slavens köra med sin hyfsat pigga Camaro på en dragstrip. Bilen har såpass mycket effekt och grepp på bakhjulen att den stegrar och till slut flyger upp i luften. Det hela kunde ha slutat riktigt illa men Tim verkar ha haft turen och skickligheten på sin sida denna gång. Efter händelsen skakade Tim av sig det hela och redan nästa dag var han bakom ratten igen och genomförde körningen ni ser här nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus teasar event 8 mars
Dags för 9R?

Nyligen trillade det in en drös rykten om OnePlus releaseplaner. Mer specifikt att företaget i mars månad kommer visa upp fyra nya enheter i form av flaggskeppen 9 och 9 Pro, övre midrange-luren 9R och en smart klocka med Wear OS. När detta ska ske har varit okänt, men nu har OnePlus levererat en teaser på sin hemsida som pekar på att festligheterna kommer dra igång om en vecka, 8 mars. OnePlus lär leverera ytterligare information om eventet inom kort. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
59kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green