33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Tesla återkallar samtliga Model S Säkerhetsbältena felmonterade
Bild till artikel

Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att Tesla Motors kommer att återkalla samtliga Model S i alla länder där den har sålts. Model S introducerades på marknaden 2012.

Det handlar om runt 90.000 fordon och anledningen till att bilarna nu återkallas beror på att de främre säkerhetsbältena i bilarna ska vara felmonterade. Tesla säger i ett uttalande:
"Tesla recently found a Model S in Europe with a front seat belt that was not properly connected to the outboard lap pretensioner. This vehicle was not involved in a crash and there were no injuries. However, in the event of a crash, a seat belt in this condition would not provide full protection"
Teslas aktie föll 2,3% efter det blev känt att man skulle återkalla alla Model S.

bloomberg.com Bil, Tesla, model s, återkallas, säkerhetsbälten Här är Tesla Model S Fisker Karma-utmanaren (med Jaguar XF-rumpa) officiell Vi har tidigare sett teasers men nu har så Tesla presenterat sin familjevagn som fått beteckningen Model S. Produktionen sägs dessvärre starta först om 2,5 år och det stora är att nykomlingen i själva verket är en elbil med plats för sju. Ja, ni läste rätt! Fem vuxna ska få plats i kupén och vidare hittas två bakåtvända stolar i bagaget á la bilsemester med familjen när man var liten. Räckvidden sägs uppgå till mellan 26-48 mil beroende på batteripack och för att ladda fullt krävs 4 timmar i ett 220v-uttag eller 45 minuter i en snabbladdare. För att slunga 1735 kilo elbil till 96 km/h ska det ta mellan 5,5-6,0 sekunder (beroende på version) och toppfarten anges i sin tur till 200 km/h. Bland de tekniska finesserna hittas 17" touchscreen, trådlös uppkoppling via 3G samt alla sedvanliga tillbehör. Prismässigt så uppges Model S, med amerikanska miljöbilsrabatterna inräknade, landa på 49 900 dollar (410 000 kr) och övrig information hittas i pressmeddelandet efter hoppet. Tumnagel
37.9°
0
Consumer Reports slutar att rekommendera Tesla Model S På grund av kvalitetsproblem Consumer Reports är det amerikanska företaget som testar allt, från telefoner till bilar. På deras lista av just bilar fick Teslas Model S P85D det högsta betyget någonsin. Men nu har det hänt grejer. Efter deras årliga Annual Auto Reliability Survey där de fick in rapporter från 1 400 stycken ägare visade det sig att många har problem med bilen, varpå Consumer Reports har tagit beslutet att inte längre ha bilen på sin "Recommended"-lista. Problemen folk har med bilarna täcks för det mesta av Teslas garanti och det har handlat om dörrhandtag som strulat, soltak som läcker och en del problem med drivlinan. I undersökningen framgår det dock att ägarna tycker att företagets service är bland den bästa i världen. Läs hela den årliga undersökningen för alla bilar på länken nedan. Tumnagel
39.6°
0
Tesla Model S P85D - fyrhjulsdrift och autopilot Får dubbla motorer och 691 hästar När Elon Musk twittrade ut en bild på en Tesla Model S och bokstaven D var det många som började spekulera. Det hetaste ryktet var att det handlade om att bilen skulle få fyrhjulsdrift, och visste stämde det. Idag presenteras P85D men drivning på alla fyra hjulen är inte den enda nyheten - Model S får nämligen även "autopilot". D:et står för Dual Motor så man har alltså monterat ytterligare en elmotor på framaxeln. Denna är på 221 hästar och driver framhjulen. Den totala effekten för P85D blir hela 691 hästar och 931 Nm, vilket är tillräckligt för att bli skjutsad till 100 km/h på bara 3.4 sekunder. Den nya toppfarten är 250 km/h och vikten anges till 2.2 ton. Räckvidden har även den förbättrats och med en P85D ska man komma omkring 45 mil på en laddning, vilket är 1.5 mil bättre än för 85 och P85. Anledningen är att elmotorerna turas om att dela på kakan, den motor som behöver strömmen mest får den för att en millisekund senare skicka den tillbaka till sin kompis. På säkerhetssidan får bilen nu adaptiv farthållare, möjligheten att läsa vägskyltar, automatisk panikbroms, kameror som håller den kvar i filen och ett automatisk parkeringssystem. Saker som många andra biltillverkare har haft ett tag nu. Det monteras även en radar som kan se igenom både dimma och snö, en kamera som kan upptäcka människor i mörker, en 360-graders sonar och ett system som kokar ihop all denna data så att den kan samarbeta med navigationen och bilens GPS. Det här innebär i princip att bilen får en autopilot, och även om Elon säger att man inte ännu kan lita på alla system fullt ut så borde bilen kunna ta dig ända hem om du exempelvis skulle råka somna vid ratten. Om du har matat in vart du ska och skulle få för dig att köra ner i diket kommer exempelvis ratten inte låta dig göra det. Exakt hur dessa saker fungerar får vi återkomma till. Alla versioner av Model S (60,85 och P85) går att få med fyrhjulsdrift och priset är 75 070 dollar för den första, 85 070 för den andra och 120 170 dollar för den starkaste Performance-versionen. Beställa kan du göra redan nu och leveranserna av P85D ska börja redan i december. Tumnagel
87.1°
0
Vi har blivit körda av Teslas Autopilot Och testat läskigt snabba Ludicrous Mode För några veckor sedan skickade Tesla ut version 7.0 av mjukvaran till Model S och den gav användarna en riktigt cool funktion - autopilot. Ett wow susade genom alla elbilstokars huvuden men vad det egentligen handlar om är en smartare adaptiv farthållare med lane assist. En plusversion på saker som har funnits ett tag nu, skillnaden är dock att i en Tesla kan du släppa ratten och faktiskt låta bilen köra åt dig. Vi har testat och det hela fungerar faktiskt mycket bra, så länge man håller sig på motorvägen. Tumnagel
79.8°
0
22.9° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
fre. 20 nov 2015, 20:45
Tesla återkallar samtliga Model S Säkerhetsbältena felmonterade
22.9°
0