Quantcast
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Xbox One X 1TB Cyberpunk 2077 Limited Edition kostar nu bara 3490 kr (tidigare 5475 kr)
Jämför priser
Razer Ornata Chroma tangentbord kostar nu bara 699 kr (tidigare 949 kr)

Vi har blivit körda av Teslas Autopilot
Och testat läskigt snabba Ludicrous Mode

Vi har blivit körda av Teslas Autopilot
Bil / Tesla

För några veckor sedan skickade Tesla ut version 7.0 av mjukvaran till Model S och den gav användarna en riktigt cool funktion - autopilot. Ett wow susade genom alla elbilstokars huvuden men vad det egentligen handlar om är en smartare adaptiv farthållare med lane assist. En plusversion på saker som har funnits ett tag nu, skillnaden är dock att i en Tesla kan du släppa ratten och faktiskt låta bilen köra åt dig. Vi har testat och det hela fungerar faktiskt mycket bra, så länge man håller sig på motorvägen.

Inledning
Vi är inte riktigt där med helt autonoma bilar än men vi är på god väg, och Tesla är en av biltillverkarna som ligger i framkant. Man har fått sin Autopilot godkänd av alla lagar och regler som krävs och det är alltså fritt fram för bilarna att köra omkring på vägarna, själva. Dock måste alla ägare gå igenom ett avtal med flera sidor först för att kunna använda den nya funktionen, men så är det ju med allt. Tesla säger att man inte ska släppa ratten när bilen kör i auto-läge men eftersom alla gillar att vara lite busiga så är det ju givetvis också det första man gör. Man ska se autopiloten som ett komplement till den adaptiva farthållaren och en funktion som hjälper dig att köra bilen, men där du ändå behöver vara på din alert. Det är alltså inte läge att ta fram kudden, fälla sätet och ta en tupplur när man åker.

Tekniken
Autopiloten förlitar sig på en radar och en kamera framåt, en kamera bakåt och tolv sensorer runt om som hela tiden scannar av omgivningen och om något är i närheten av bilen. När systemet känner av att det går att koppla in autopiloten tänds en vit ratt på instrumentpanelen. Vill man aktivera drar man två gånger i farthållarspaken varpå ratten ändrar färg till blå och ett litet pling hörs - systemet är aktiverat och bilen kör själv. Det dyker då även upp två blåa linjer som markerar att bilen ser linjerna på vägen och då följer dessa. Är det en bil framför kommer det även upp en vit bil på panelen, och känner Teslan att den vill haka på den bilen om exempelvis linjerna blir otydliga blir bilen i instrumentet blå. Väldigt logiskt och man fattar hur det fungerar efter första omgången. Man ser hela tiden om linjerna utmed vägen syns och det krävs bara en för att det ska fungera, dock lägger sig bilen lite för nära mittlinjen om det bara är den som den kan se. Så fort bilen känner att den inte har koll kopplas autopiloten ut med ett plingande ljud och du måste ta över ratten. Den fortsätter då att köra på den adaptiva farthållaren men svänger alltså inte av sig själv.

Upplevelsen
Vi började turen på motorvägen och det är här systemet trivs allra bäst, och även för tillfället är utvecklat för. Här är oftast linjerna tydliga och vägarna raka. Det här är också oftast den tristaste sträckan att köra på, så här inser man verkligen hur bekvämt det är att bilen kör själv och att man kan tänka på annat än att sitta och småkorrigera rattrörelser eller störa sig på att personen framför inte kan köra bil. På med autoläget och gilla lite bilder på Instagram eller något, och vips är du framme vid din avfart och kan ta över körningen igen. Byta filer går också bra men då måste man vara med lite själv. Det går nämligen inte bara att slå på blinkersen och vänta på att bilen ska svänga, man måste hjälpa ratten lite på traven, men bara med en liten rörelse. När man väl bytt fil får man även själv stänga av blinkersen.

Väl av motorvägen blir det jobbigare, av naturliga skäl. På mindre vägar kan linjerna ibland vara lite sämre plus att det finns massa andra saker som stör sensorerna - typ som bussfickor, vägdelningar, refuger och annat. Systemet klarar heller inte av att tolka stoppskyltar och stoppljus så står det ingen annan bil och väntar vid rödljuset får du ta över själv och bromsa. Så om det hela faktiskt kändes bekvämt på motorvägen blev det lite svettigare på småvägarna. Man känner att bilen ibland inte vet hur den ska göra, och precis som när man är i närheten av människor som inte har koll på sig själva blir man då lite nervös. Vid några tillfällen kan man tro att det är ett fyllo som kör eftersom bilen svajar lite fram och tillbaka men det är helt enkelt för att den inte hittar något att köra efter, inga bilar och inga linjer, och då blir den osäker. Det är bara att sitta med och ha händerna redo att ingripa, för den här biten klarar den inte av själv. Än. För allt handlar ju om mjukvara i slutändan, och data från alla som just nu är ute och kör med sin autopilot-funktion hamnar hos Tesla som finslipar på grejerna och sen skickar ut uppdateringar allt eftersom. Det väntas komma en om ungefär två veckor, och den ska bland annat innehålla förbättringar som tagits fram efter användarnas körsätt och upplevelser.

Det går inte att inte bli imponerad över hur långt tekniken faktiskt har kommit i dag, och att man i full trafik på en bred motorväg kan sitta och surfa på Feber, fjanta sig inför kameran och vinka med båda händerna till förbipasserande utan att bli inspärrad. Detta är faktiskt möjligt i dag och det är åt detta hållet som tillverkarna som vill hänga med kommer att gå mer och mer. Vi kommer bli passagerare och bilarna sköter jobbet för oss, i alla fall den tråkiga körningen som att tugga asfalt på en raksträcka. Att ratta runt på kurviga vägar kommer alltid att vara kul så det får ingen ta ifrån oss.

Ludicrous Mode
Jag har kört många snabba bilar men för min personliga del är det inte toppfarten som lockar mig, det är accelerationen och suget i magen man får när man trampar på ordentligt som jag älskar. 0-100 km/h på tre sekunder blankt är såklart sjukt imponerande, men jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle kännas på detta viset. Jag har sett flera accelerationsklipp på YouTube där folk förvånats över hur kvick bilen är men även jag fick en chock. Som förare är man ju med på vad som snart ska hända så det brukar oftast vara när man sitter som passagerare den värsta smällen kommer. Men inte här, här fick även jag som körde rysningar och nästan andnöd för hur snabbt man kastas iväg. Inget vrid som måste byggas upp och 762 hästar som slungar dig framåt som om du var en liten ärta i ett ärtrör. Suget avtar ju såklart när man börjar närma sig lite högre hastighet, men de där sekunderna i början får det ändå att vridas i magen. Kroppen var på riktigt helt matt efter en omgång och käken öm efter att ha blivit så spänd.

Det finns ingen Model S P90D att välja när man besöker hemsidan utan man väljer en P85D och sedan lägger man till "Räckviddsuppgradering" för 31 900 kronor extra. Då blir bilen en P90D och man får ett 90 kWh-batteri och 6 % bättre räckvidd (49,1 mil). Autopiloten får man också köpa till och den kostar då 26 600 kronor extra. Ludicrous Mode kostar, håll i er nu, 106 000 kronor extra. Då får man ett läge som är ännu sportigare än Insane Mode och som kapar 0-100-tiden från 3.3 till 3.0 sekunder. Väldigt mycket pengar men tufft såklart. Slutpriset blir då 1 335 500 kronor för en Model S P90D. Smetar man bilen full med allt som går hamnar vi istället på 1 571 500 kronor.

Avslutning
I dag var första gången jag körde en Tesla och jag börjar förstå lite vad folk snackar om. Kvalitetsintrycket var faktiskt över förväntan och en Model S är en fantastiskt praktisk bil - fem personer sitter bra och vill man går det att få in sju. Eller så skippar man att köpa till det extra baksätet och bara har ett gigantiskt bagage att kasta in skrot i. Det här är verkligen en bil för den som ogillar kombibilar men som ändå vill ha utrymmet, för stor är den. Allting känns väl genomtänkt, även om den enorma skärmen i mitten gärna hade fått gå genom designavdelningen en gång till gällande gränssnitt. Man sitter bra, har bra med utrymme för prylar eftersom ingen kardantunnel stjäl massa plats, och bilen är inte helt otrevlig att titta på om den är rätt specad. Sen att den går som ett spjut är ju bara bonus. Det är väldigt jobbigt att säga detta men jag blev efter denna snabba åktur och upplevelse inte helt osugen på en Model S, eller varför inte en Model X när den väl kommer? Det man inte kommer undan är dock den rätt så salta slanten man får slänga upp för att bli en i Tesla-gänget. Ska man ha den som tjänstebil grinar man väl kanske inte lika ofta på nätterna, men hur man än vrider och vänder på det handlar det om väldigt mycket pengar. Det är där Model 3 antagligen kommer in och räddar den som är sugen på en Tesla för det är det många som börjar bli nu, och jag klandrar dem inte.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har blivit körda av Teslas Autopilot
79.7°
0

Vi har blivit körda av Teslas Autopilot

Och testat läskigt snabba Ludicrous Mode

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Kolla in trailern till And We Go Green
Dokumentär om Formel E

Årets Formel E-liga ligger för tillfället nere på grund av pandemin och då kanske det skulle passa fint med en dokumentär om racing-serien som ersättning. Här nedanför kan ni kolla in trailern för And We Go Green vilket är en dokumentär om bilarna, stallen och förarna i den lite miljövänligare racing-ligan Formel E. I den närmare 100 minuter långa dokumentären får tittarna följa den fjärde säsongen av Formel E vilken kördes 2017 - 2018. And We Go Green hade premiär i USA igår, 4 juni, på Hulu. Huruvida filmen letar sig in på någon kanal eller tjänst som vi här i Sverige kan ta del av är än så länge oklart. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt försäljningsrekord för Ferrari Enzo
Dyraste att säljas online utan visning

Den Ferrari Enzo vi ser här såldes nyligen av RM Sothebyx27s för 2.640.000 dollar. Summan gjorde att den har utnämnts till den absolut dyraste bilen att säljas online utan att ha blivit visad för någon innan. Bilen var en del i auktionsfirmans Driving into Summer-event de har kört nu i dessa pandemi-tider. Här visades alla bilar bara på sajten och även om många köpare gärna klämmer och känner lite innan de budar var det alltså ändå några som halade ut den stora plånboken för osedda exemplar. En annan Ferrari, en 288 GTO gick exempelvis för 2.310.000 dollar. Alla behöver som väntat inte strypa kontot och vända på slantarna just nu. Ägaren av Enzon kan njuta av en bil med V12:a på 6,0 liter som ger 660 hästar och som tar bilen från stillastående till 100 km/h på runt tre sekunder. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Roboten HAMR-Jr har hämtat inspiration från kackerlackor
Ska vara världens snabbaste mikrorobot

Robotutvecklare på Harvard University har gjort en ännu mindre version av sin robot "Harvard Ambulatory Microrobot", HAMR, vilken inte är mycket större än ett mynt som synes på bilden ovan. Den nya versionen av HAMR har man döpt till HAMR-Jr och den väger bara 0,3 gram. Den är 2,25 centimeter lång och den kan förflytta sig nästan 14 gånger sin egen kroppslängd i sekunden, något som gör den till den snabbaste så kallade mikroroboten i världen enligt utvecklarna. Att göra världens snabbaste mikrorobot var dock inte det forskarna var ute efter primärt när de konstruerade HAMR-Jr. Istället ville man undersöka om man kunde förminska ursprungs-HAMRs storlek utan att göra avkall på robotens funktionalitet, något man säger sig ha lyckats med. Tanken bakom det hela är att den här typen av teknik även ska gå att applicera på andra typer av robotar, oavsett storlek. Kaushik Jayaram var huvudförfattare av rapporten om HAMR-Jr och han säger om projektet: "Most robots at this scale are pretty simple and only demonstrate basic mobility. We have shown that you don’t have to compromise dexterity or control for size. The wonderful part about this exercise is that we did not have to change anything about the previous design. We proved that this process can be applied to basically any device at a variety of sizes." Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Indien drabbat av gräshoppsinvasion
Försöker skrämma bort dem med en diskjockey-bil

Jordbruket i norra Indien har drabbats av en invasion av gräshoppor vilka riskerar att äta upp böndernas grödor, grödor som är livsviktiga för att förse befolkningen med mat. Det sägs vara den största gräshoppsinvasionen som Indien upplevt på över 30 år och har bland annat drabbat de indiska delstaterna Rajasthan, Punjab, Madhya Pradesh, Gujarat och Uttar Pradesh. För att bli av med gräshopporna har myndigheter och bönder försökt att mota bort gräshopporna på lite olika sätt. Man har bland annat använt drönare för att sprida ut bekämpningsmedel och även försökt skrämma bort gräshopporna med eld, smällare, trummor och kastruller. Som synes i tweeten nedan har man även börjat använda en så kallad "DJ-bil", bilar som vanligtvis används vid större festligheter, för att låta dennas ljudanläggning bombardera gräshopporna med hög musik. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från India Today om gräshoppsinvasionen som har drabbat norra Indien. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Ford Bronco presenteras i juli
Ny sajt live

Tanken var att nya Ford Bronco skulle presenteras i mars men det blev framskjutet på grund av pandemin. Nu får vi reda på att avtäckningen istället sker nästa månad. Detta sedan sajten ni hittar på länken nu har gått live, där man kan läsa lite om den kommande bilen och dess historia. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

PUBG kör en gratishelg på Steam
Norpa kycklingmiddagen!

Det omåttligt populära battle royale-spelet PUBG är för tillfället gratis att lira på Steam. Spelet är gratis att lira precis nu och kommer vara det fram till 19:00 på måndag, vilket borde ge er gott om tid att försöka norpa vinsten en eller två gånger. I samband med gratishelgen har utvecklarna sänkt priset på spelet med 50 procent, så om ni får mersmak av gratishelgen så kan ni lägga vantarna på spelet för ynka 150 pix fram till 8 juni. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Major Grom: Plague Doctor
Rysk superhjältefilm

Superhjälte-filmer är nog något som de flesta av oss förknippar med den amerikanska filmindustrin men filmer av den typen görs även på andra platser runt om i världen. Här kan ni till exempel kolla in trailern till den kommande ryska superhjältefilmen Mayor Grom: Chumnoy Doktor ("Major Grom: Plague Doctor"). Filmen handlar om polischefen Igor Grom som ställs inför den Punisher-liknande karaktären "Plague Doctor", en antihjälte som dödar kriminella som han anser kommit undan lagens långa arm för billigt. Filmen baseras på en rysk serietidning med samma namn. Ni kan kolla in trailern för Major Grom: Plague Doctor här nedanför. Om ryska inte är er bag så rekommenderar jag er att slå på YouTubes undertexter för att få lite sammanhang i trailern. Filmen har premiär någon gång under nästa år. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska ha fixat mjukvaran i nya Golf
Leveranserna kan dra igång igen

Vi har tidigare skrivit om mjukvaru-problemen Volkswagen har haft med nya Golf. Problemet har legat i bilens förmåga att kunna kontakta akuttjänster om man är med om en olycka, något som är lagkrav i Europa. Nu säger man sig dock ha fixat problemet och kan återuppta leveranserna som stoppades för några veckor sedan. För att lösa det hela krävs en uppdatering av mjukvaran. Detta går dock inte att göra over-the-air utan man måste åka till Volkswagen för att få det fixat. Berörda ägare kommer att bli kontaktade. 15.000 stycken exemplar av bilen ska redan ha levererats i Tyskland. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Motorola uppdaterar budgetsegmentet med G Fast och E
Rätt stabila budgettelefoner

Motorola har uppdaterat sitt budgetsegment med två nya enheter: Moto G Fast och Moto E. Telefonerna ersätter Moto G7 Play och Moto E6 och erbjuder en lite uppgraderad upplevelse. Moto G Fast är utrustad med en 6,4 tum stor display med 19:9-format och 720p-upplösning. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 665, 3GB ram och 32GB lagring som går att utöka med minneskort. Batteriet ligger på 4000mAh och har stöd för snabbladdning på upp till 10W. Lite annat smått och gott är att telefonen har fingeravtrycksläsare på baksidan, 3,5mm-uttag och har IP-klassningen IP52, vilket betyder att den utan problem kan hantera regn. Kamerauppsättningen är mer eller mindre identisk med den på nylanserade G Power. Det vill säga en huvudsensor på 16MP, 8MP ultravidvinkel på 118 grader och en 2MP makrokamera. Uppe i vänstra hörnet på skärmen sitter det även en selfiekamera på 8MP. Nya Moto E är en lite mer ordentlig uppgradering från E6 och det Lenovo-ägda företaget har petat in en 6,2 tum stor display med 720p-upplösning och gömt selfiekameran i en droppformad flärp i toppen. Enheten kommer även med fingeravtrycksläsare på baksidan, vilket är första gången en sådan har petats in i en telefon i E-serien. Telefonen är utrustad med Snapdragon 632, 2GB ram och 32GB lagring. Batteriet ligger på 3550mAh och telefonen laddas av någon anledning via Micro USB, vilket borde vara straffbart 2020. Kameran har fått en uppgradering och nya Moto E är utrustad med dubbla kamerasensorer på baksidan varav ena tar bilder med 13MP-upplösning och den andra är en djupsensor på 2MP. Moto G Fast och Moto E kommer börja säljas i USA 12 juni för 199 respektive 149 dollar. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället oklart, men vi uppdaterar artikeln när informationen trillar in. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

COVID och CORRONA inte okej att ha på sin registreringsskylt
Transportstyrelsen anser att det kan uppfattas som stötande

Transportstyrelsen har den senaste månaden nekat två personer att ha orden "corrona" och "covid" på sina personliga registreringsskyltar rapporterar SVT och nyhetsbyrån Siren. Anledningen till det är att Transportstyrelsen anser att skyltarna kan uppfattas som stötande av vissa, även om "corrona" inte stavas på samma sätt som virus-typen som ligger bakom den pågående pandemin. Covid-skylten försökte registreras av en 42-årig kvinna i Norrköping och Corrona-skylten var det en person i Stockholm som försökte registrera. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lightning Motorcycles jobbar på en helt täckt motorcykel
Fokus på aerodynamik

Vi har tidigare skrivit om Lightning Motorcycles eldrivna motorcyklar. Nyligen började det florera rykten om att de hade en ny elhoj på gång, något som skulle skilja sig väldigt mycket mot vad som finns på marknaden idag. Nu bekräftas ryktena då man har sett en helt täckt hoj vara ute och köra på gatorna. Medier har pratat med vdn Richard Hatfield som bekräftar den nya prototypen och förklarar att det är en idé om att få till aerodynamiken så mycket bra det bara går för att på så vis få ännu bättre räckvidd. Om det vi ser i videon någonsin kommer att nå ända fram till produktion återstår att se. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Robothund glider omkring med handsprit i köpcentrum
Robotar hjälper till med pandemin i Bangkoks Central World

Sedan pandemin drog igång har vi fått se en hel del robotar hjälpa till på olika sätt i samhället och här kommer ännu ett exempel på det. I AP:s inslag ovan visar köpcentrat Central World i Bangkok upp de robotarna som man har lejt in för att hjälpa till med diverse pandemi-relaterade arbetsuppgifter. Det handlar bland annat om robotarna Lisa och Pepper som kan ge information och besvara besökarna frågor om corona-viruset och pandemin. Det finns även en annan robot som kan ta temperaturen på besökarna. Den mest spektakulära roboten på Central World är dock den fyrbenta robothunden K9 vars uppgift är att stappla fram och med en flaska handsprit på ryggen som besökarna kan använda för att desinficera sina händer. Ni kan kolla in den lite närmare cirka 1,45 in i klippet här ovanför. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overcooked är veckans gratisspel på Epic Games Store
Favorit i repris!

Igår var det torsdag och det betyder att Epic Games bytt ut veckans gratistitel. Den här gången kör gänget en favorit i repris och erbjuder Overcooked, som sist var gratis i butiken i juli förra året. I det kaotiska coop-spelet får du och upp till tre andra spelare anta diverse matrelaterade utmaningar och samarbeta för att klara dessa på effektivt sätt. Kort sagt är det hela en rätt kaotisk, men om man jobbat i kök så ger spelet en förvånansvärt realistisk bild av hur det är att laga mat professionellt. Overcooked hittar ni via länken här nere till vänster. Gillar ni inte Epic Games, så är det bara att inte klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Tidsresenär förklarar våren 2020 för sitt forna jag
Lite eftermiddagstrams

Många förväntade sig troligtvis att 2020 skulle bli ett kanonår. Nytt decennium, new me liksom. Så blev det inte och i stället fick vi nästan ett tredje världskrig, global pandemi, upplopp och allmänt dålig stämning överallt. Humoryoutubern Julie Nolke har släppt en ny video där vi än en gång får se henne resa tillbaka i tiden för att prata om tiden som gått med sitt forna jag. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Federal Motos senaste hojbygge är inspirerat av Top Gun
Döptes till Danger Zone

I den första Top Gun-filmen körde Maverick en Kawasaki GPZ900R. I film nummer två som har premiär i december kör han fortfarande hoj från samma tillverkare, men en Ninja H2 istället. Inspirerade av märket och filmerna tog Federal Motos en GPZ1100 och byggde om den till det vi ser här. Skapelsen har man döpt till Danger Zone efter den första filmens ledmotiv. Hojen har fått flera 3D-utskrivna delar, fyra Mikuni-förgasare från KZ1000, rostfria ljuddämpare från Cone Engineering, tank från CB1100 och framgafflar från GSX1300R Hayabusa för att nämna några saker. Gällande lack valde man blanksvart tillsammans med Kawasaki Green. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Slay the Spire kommer till mobila enheter
iOS-version släpps nu i juni

Slay the Spire släpptes förra året till PC och konsol, men nu är det dags för mobilanvändare att lira det kritikerrosade actionkortspelet. Slay the Spire kommer till iOS nu i juni och priset kommer ligga på runt 100 kronor. När Android-versionen släpps är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer release ske senare i år. Slay the Spire kombinerar roguelike med kortspel och du får knåpa ihop en kraftfull kortlek och sedan får du försöka klättra så högt upp du kan i den titulära spiran. Spelaren börjar med tio kort, men efter varje vunnen match får du välja mellan olika nya kort att lägga till. Då det är ett roguelike-spel så kommer det bli en och annan död, men det är helt okej. Varje session gör att du låser upp nya kort som du får tillgång till i framtida rundor. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Gmail på Android får tydligare mail-knapp
Var inte tydligt nog med ett plus

Sedan Gmail för Android fick en ny design har det varit möjligt att skapa nya mail genom att klicka på en hovrande plus-ikon nere i högre hörnet. Det hela har dock inte varit tydligt nog för att skapa mail, så utvecklarna har släppt en uppdatering som gör mailskapande lättare och tydligare än aldrig förr. Eller nåt. Med den nya uppdateringen som rullat ut till användare har plus-knappen försvunnit från appen och ersatts av en ny knapp som visar en liten penna bredvid texten Compose. För att inte blockera allt för mycket så "fälls" knappen ihop och endast pennikonen syns när du börjar scrolla ner. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Mobb Deep - Survival of the Fittest
Fredagsklassikern

Som klassiker denna fredag kör vi Mobb Deep med Survival of the Fittest, en låt som släpptes år 1995 och därmed fyller 25 år i år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

George visar hur du gör rökt burgare på Texas-vis
Ge mig!

Burgarälskaren George Motz kör här lite skola där han visar hur du vevar ihop en burgare som ser mycket smarrig ut. Bonusburgare nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ny platta från Run The Jewels
Lyssna på RTJ4 här

Run The Jewels har nu släppt sin fjärde platta som väldigt påhittigt har fått titeln 4. Här hittas bland annat samarbeten med Pharrell Williams, Mavis Staples, 2 Chainz och Zack De La Rocha. Albumet har inspelat i Rick Rubins Shangri-La Studios och i den ikoniska Electric Lady Studios i NYC. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Därför kan du inte stå emot distraktion
Hjärnan ändrar fokus hela tiden

Forskning visar att våra hjärnor är designade för att bli distraherade. Forskare vid Princeton University och University of California har upptäckt att hjärnan ändrar fokus fyra gånger varje sekund. Hela tiden scannar hjärnan omgivningen och tar in information för att se om det finns något viktigare att lägga fokuset på. Det är helt omöjligt att stå emot det och därför blir vi lätt distraherade, även om det inte kanske alltid är så tydligt. Blir du ofta distraherad? Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

De mäktiga platserna i A Clockwork Orange
Och den nya tekniken som användes

I Stanley Kubricks dystopiska film A Clockwork Orange från 1971 får vi hänga med till futuristiska sci-fi-platser som nästan ser fejkade ut. Men faktum är att det inte är några kulisser eller liknande, utan platser som finns på riktigt. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Lär dig trimma skägget via Zoom
Ikväll klockan 20.00

Sitter du inne med ett rejält karantän-skägg som är i behov av trimning? Ikväll kommer barberaren Cari att köra lite skäggtrimskola via Zoom-länken nedan, spana in det så kanske du kan få ordning på din ansiktsbehåring? Klockan 20.00 drar det hela igång så ha trimmern redo! Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Ny möbelkollektion från Bentley
Smakar det så kostar det

2013 började biltillverkaren Bentley att även tillverka möbler och så här ser deras senaste kollektion ut. Här finns en soffa, sängar och fåtöljer för den med tjocka plånböcker. Bara soffan kostar nästan 15.000 dollar innan skatt och för sängen får du hosta upp nästan 12.000 dollar. Det finns två stycken fåtöljer att välja mellan och de kostar 9000 respektive 4200 dollar. Köper du alla nyheter handlar det om 40.000 dollar innan skatt. Tumnagel
36kg
+
Bobby Green

Lyssna på öl och Gotland
Ganska lugnande

Igår lanserades Wisby Lager Alkoholfri på Systembolaget och i samband med detta släpptes tre stycken ljudspår på Spotify. De heter Västerhejde, Visby och Djupvik och alla är inspelade med ljud skapade av ölen och Gotland. Pys från kapsylen, kluckande från att man häller upp den och vågornas skvalp. Rätt mysigt att lyssna på faktiskt. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det mjölkens dag!
Fira med ett glas och bullar

På initiativ av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation har man sedan 2001 firat World Milk Day den 1 juni varje år. Och idag är det detta datum så idag firar vi mjölken helt enkelt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Special-Omega för nästa års America's Cup
Lanseras i mars 2021

Omega har för tredje gången utsetts till officiella tidtagare för kappseglingstävlingen Americax27s Cup. Mellan den 6 och 21 mars nästa år går tävlingen återigen av stapeln och för att ladda inför detta presenterar Omega nu en ny klocka. Den heter Seamaster Planet Ocean 36th Americax27s Cup, är i rostfritt stål, mäter 43,5 millimeter och har ett strukturerat gummiarmband. Klockan kommer att säljas i 2021 stycken exemplar och lansering blir i samband med att tävlingen drar igång. Priset ligger på 74.800 kronor. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Gin med smak av passionsfrukt och apelsin
Börjar säljas idag

Idag släpper Kopparberg Gin lanserar en ny gin och den heter Passionfruit&Orange. Här ska det finnas smaker av passionsfrukt och bitter apelsinzest. Blanda den med tonic, is och en skiva apelsin. Flaskan som innehåller 700 milliliter kostar 279 kronor och du hittar den på länken nedan. Sedan tidigare finns även smaken Kopparberg Gin Strawberry&Lime. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Hitta prissänkta viner på Systembolaget
Köp innan de skeppas tillbaka till Europa

Systembolaget har på sätt och vis två verksamheter, en med butiker och saker på hyllan och en med ett stort beställningssortiment där produkterna fysiskt inte finns hos Systembolaget utan hos importörerna. Ibland beställer dessa helt enkelt för mycket av en vara och blir inte av med sitt lager. Det vanliga är då att det skeppas tillbaka ner i Europa och kanske hamnar på en bordershop, men innan dess så sänks priset här på Systembolaget. Systembolaget varken får eller vill berätta om detta, alkohol och REA är två ord som inte fungerar så bra ihop i Sverige. Vinbörsen är en ny tjänst som håller koll på dessa prissänkningar åt oss konsumenter. Man har helt enkelt koll på Systembolagets sortiment och noterar när ett vins pris sänks. Resultatet blir att vi konsumenter kan köpa vin till bra pris, vin slipper skeppas runt på lastbilar och Systembolaget slipper fortfarande ha en REA-skylt på sin hemsida. Win win så att säga. Tumnagel
601kg
+
Roger Åberg