Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 42 idag 44 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik torsdag 11 februari 2021 fortsättning Lamborghini Aventador med larvfötter Larvigt? På vintern är det viktigt att ha bra däck på bilen som gör jobbet i snön och där det är is. Kör man på extrema ställen kan det ibland behövas snökedjor för att ta sig fram. Men egentligen vore det väl ändå bäst om alla bilar bytte från sommardäck till larvfötter direkt bara? Här ser vi en Lamborghini Aventador som försetts med just detta. Som vanligt är det massa tramsigt tjat innan det händer något i klippet, så vill ni hoppa direkt till körningen så börjar detta sex minuter in. Tumnagel
25.9°
0
Land Rover Classic presenterar unik Defender Men sitt ner när ni ser priset Hösten 2019 rullade Land Rover ut helt nya Defender. Land Rover Classic har dock några gamla kvar och nu presenteras en specialversion baserad på Defender Works V8 som såldes mellan 2012-2016. Den här får tillägget Trophy och kommer endast att tillverkas i 25 stycken exemplar. Bilen går att få som kort (90) och lång (110) och alla lackas i färgen Eastnor Yellow och får klibbor på framdörrarna. Vidare utrustas bilen med extraljus på taket, stort takräcke, vinsch, extra skydd undertill svarta skärmbreddare, svart motorhuv och svart bakdörr. Man får även plåtfälgar på 16 tum skodda med tjocka däck. Insidan går i svart läder och här finns sportstolar från Recaro. Under huven sitter det en V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger 400 hästar och 515 newtonmeter i vrid och är kopplad till en åttastegad automatlåda som givetvis driver alla fyra hjulen. Och nu till det "roliga" - priset. Land Rover vill ha 195.000 pund för bilen. Och det är innan man plockat på mer tillval som man givetvis kan. Men i priset ingår även ett tre dagar långt äventyr vid Eastnor Castle i Herefordshire där man får testa sin bil ordentligt. Kanske värt det då? Tumnagel
37.4°
0
onsdag 10 februari 2021 Jay Leno tycker Lotus Evora GT är en av de bästa att köra Lotus kan det där Jay Leno har fått möjlighet att testköra en Lotus Evora GT och enligt honom är det en de bästa bilarna som finns för den som verkligen vill köra. Tumnagel
38.8°
0
Rykte Tillverkningsstarten för BMW iX försenas till mars 2022 Är halvledare orsaken? I november förra året presenterade BMW den eldrivna suven iX. Då sa man att tillverkningen skulle dra igång i Dingolfing-fabriken i mitten av 2021. Nu säger dock rykten att detta har skjutits fram till mars 2022 istället. Anledningen är oklar men den globala bristen på halvledare som elbilen är beroende av skulle kunna vara en av orsakerna. Ni som har beställt ett exemplar kanske alltså måste vänta ytterligare en stund innan ni får er bil. Tumnagel
35.0°
0
En Alfa Romeo Disco Volante Spyder är till salu Nummer sju av sju tillverkade I början av 2016 rullade Carrozzeria Touring Superleggera ut en taklös version av deras finfina Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Endast sju stycken exemplar har tillverkats och nu är ett av dessa till salu, så passa på! Bilen baseras på Alfa Romeo 8C Competizione Spider som i sin tur hämtar mycket från Maserati GranTurismo och motor från Ferrari. Under huven sitter en V8:a på 4,7 liter utan överladdning som ger 450 hästar. Till den kopplas en sexstegad halvautomatisk växellåda som driver bakhjulen. Bilen säljs av företaget Auxie Treschmidt men vad man vill ha för den framgår inte tyvärr. Tumnagel
42.9°
0
Ny smygtitt på McLaren Artura Kommer klara 3,2 mil på bara el På onsdag nästa vecka, den 17 februari, kommer McLaren att dra täcket av den helt nya modellen Artura. Det kommer inte att gå att ta miste på att det är en McLaren det handlar om men under skalet finns många nyheter, bland annat en laddhybriddrivlina. Nu får vi mer smygtittar på bilen som visar att den får måsvingedörrar, skarpa strålkastare, smala baklampor och dubbla avgasrör där bak. Vi får oss även en titt på det digitala instrumentklustret som bland annat visar vad räckvidden på bara el kommer att bli - upp till 3,2 mil. Tumnagel
36.2°
0
Europeiska leveranser av Lucid Air börjar 2022 Kunder i USA ska dock få ett gäng bilar i år En person frågade Lucid Motors när modellen Air skulle börja skeppas till Europa, närmare bestämt Norge och fick då till svar att detta skulle ske i slutet av det här året. Dock ändrade man sig snabbt och säger nu istället att detta kommer dra igång under första halvan av 2022. Leveranserna i USA ska dock påbörjas i år. Först ut är flaggskeppet Dream Edition och Air Grand Touring som ska börja levereras nu i vår i staterna. Tumnagel
40.2°
0
Top Gear America testar framtida klassiker Vad tycker ni om de nya programledarna? I december 2019 blev det klart att den amerikanska upplagan av Top Gear skulle få helt nya programledare. Dessa är Rob Corddry, Jethro Bovingdon och Dax Sheppard. Här får vi se när trion testar varsin framtida klassiker. Rob valde en Saab 900 Turbo, Jethro gick på BMW E46 330Ci och Dax rattar en gammal Ford Mustang V8. Tumnagel
35.9°
0
Skoda får Wrong-Way-teknik från Bosch System som varnar om man kör mot färdriktningen För flera år sedan presenterade Bosch den molnbaserade tekniken Wrong-Way System. Det är ett varningssystem som ska hindra så kallade spökförare - förare som råkar köra mot färdriktningen. Nu ska systemet implementeras för första gången och Skoda är först ut. Tekniken registrerar anonymt när bilen närmar sig en avfart eller påfart och skickar då denna information till Bosch som i sin tur jämför den med trafikbestämmelserna. Inom några sekunder meddelar varningssystemet om det skulle vara så att du kör åt fel håll. Tekniken hittar in i modellerna Superb, Scala, Kamiq och Kodiaq under årets första kvartal. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
42.6°
0
Eldriven Chevrolet Corvette C2 med 2000 hästar på gång Skapad av Peter Brock och Ian Callum Peter Brock och Ian Callum är båda bildesigners med många år i branschen. Nu har de slagit sina påsar ihop och dragit igång företaget Ava som planerar att bygga en eldriven Corvette C2 med upp till 2000 hästar. Peter var den som ritade originalet när det begav sig så det blir en slags comeback. Den nya bilen kallas för Ava Stingray och den dunkla bilden här är det första vi får se av den. Man ska berätta mer om bilen senare den här månaden så detta är vad vi får veta hittills. Tumnagel
37.3°
0
Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar Och få oss att lita på dem Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
0
tisdag 9 februari 2021 Audi presenterar e-tron GT Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
0
West Coast Customs har byggt om Justin Biebers Rolls Har lite inspiration från konceptbilen 103EX Om man är en kändis som vill synas lite extra går man till Pimp My Ride-gänget West Coast Customs och ber dem att bygga om sin bil rejält. Det är precis vad popstjärnan Justin Bieber gjort och nyligen blev hans senaste åk klart. Det är en Rolls-Royce Wraith som moddats rejält och som hämtat en del inspiration från konceptbilen 103EX som Rolls visade 2016. Det som sticker ut mest är de täcka hjulhusen som gör att det nästan ser ut som att bilen svävar fram. Vad tycker ni om bygget? Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av West Coast Customs (@westcoastcustoms) Tumnagel
11.7°
0
Är Jaguar XJS nästa klassiker att satsa på? Magnus Walker undersöker XJS var modellen som ersatte überklassikern E-Type. Det var nog många då, och fortfarande, som tycker att den nya modellen inte var en värdig ersättare. Men nu har det ju ändå gått några år, och det kanske är dags att uppskatta XJS för vad den är? En E-Type kostar ju multum idag, det gör sannerligen inte en XJS. Än. Här kör Magnus ett exemplar och träffar även entusiasten Caroline som har en i svart. Och jag tycker att hennes är riktigt ball, speciellt med de glödande blinkersen som USA-versionen har. Tumnagel
38.1°
0
Ford S-Max och Galaxy nu även som hybrider Får samma drivlina som Kuga Fords modell Kuga går att få som hybrid eller som laddhybrid. Nu presenteras modellerna S-Max och Galaxy med samma drivlina som Kugan har, men det är alltså bara den förstnämnda det handlar om och inte som laddhybrider. Båda två kombinerar en Atkinson-bensinfyra på 2,5 liter med en liten elmotor och ett batteripack på 1,1 kWh. Systemet sköter sig alltså själv och här kopplar du aldrig in någon sladd. Den sammanlagda effekten anges till 190 hästar, 200 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 9,8 sekunder. Förbrukningssiffrorna anges till 0,64 liter per mil för S-Max Hybrid och 0,65 liter per mil för Galaxy. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Båda bilarna kommer att bli till i fabriken i Spanien. S-Max kostar från 36.535 pund medan Galaxy går loss på 38.695 pund. De första kunderna ska få sina exemplar i april. Tumnagel
36.3°
0
Den 16 februari packas nya Mitsubishi Outlander upp Hos Amazon Nya Mitsubishi Outlander har som vi tidigare har skrivit premiär den 16 februari. Nu får vi reda på att avtäckningen kommer att ske på Amazon Live, och därför har de släppt följande klipp. Som väntat blir premiären helt digital och tiden då lådan öppnas är 18.00. Det är dock amerikansk tid vilket innebär att om man vill kolla här i Sverige så är det 00.00 natten till den 17 februari som gäller. Tumnagel
34.9°
0
Lewis Hamilton förlänger med Mercedes Ett år till Nu står det klart att F1-stjärnan Lewis Hamilton förlänger sitt kontrakt med Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. Han har nu varit medlem i stallet sedan 2013 och har sedan dess lyckats skrapa ihop sex stycken nya världsmästartitlar. Det förlängda kontraktet sträcker sig över ett år. Tumnagel
39.7°
0
Lotus säger farväl till Elise och Exige Med Final Edition Lotus meddelade nyligen att modellerna Elise och Exige kommer att sluta tillverkas i år. För att säga farväl till bilarna presenteras nu dessa Final Edition-versioner. Totalt handlar det om fem stycken olika versioner - två för Elise och tre för Exige. Det köparna får är unika färgalternativ, andra fälgar, nya inredningsdetaljer och diverse dekaler som skvallrar om specialversion. Det digitala instrumentklustret som vanligtvis är tillval är också standard. Man får även en ratt med flat botten och den senaste versionen av den manuella växelspaken med synligt länkage. Nedan ser ni när Carfection kör den sista utgåvan av modellen Elise. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
38.7°
0
Följ avtäckningen av Audi e-tron GT Klockan 13.00 och klockan 19.00 Idag är det världspremiär för Audis eldrivna sportmodell e-tron GT. Avtäckningen kommer att ske i två steg. Först ut klockan 13.00 är Sprint of Progress här ovan där man kommer att snacka om modellens prestanda och om modern elektromobilitet. Bilen i sin helhet har dock inte premiär förrän klockan 19.00 ikväll i klippet nedan som man kallar för Celebration of Progress. Tumnagel
37.4°
0
Smygtitt på eldriven Jeep Wrangler Koncept presenteras vid påsk Nya Jeep Wrangler går att få som laddhybrid, men längre fram kommer man även att kunna få den som helt eldriven. Nu har man börjat smygvisa denna version som kommer att presenteras som koncept senare i år. Bilen kommer att presenteras som en i gänget under det årliga eventet Easter Jeep Safari i Moaböknen, så vid påsk är det alltså dags. Tumnagel
39.5°
0
måndag 8 februari 2021 Doug spanar in en specialbyggd kamerabil Används vid filminspelningar Den här Porsche Cayennen har en stor kran med en kamera på taket och som nedryckaren säger och som ni säkert redan fattar är det här en bil som används vid filminspelningar när det ska vara biljakt och liknande. Totalt krävs det fem stycken personer för att allt ska lira bra och i det här klippet berättar Doug mer om hur allt fungerar. Tumnagel
38.6°
0
Land Rover firar en miljon sålda Range Rover Sport Grattis! Land Rover har nu passerat en milstolpe med Range Rover Sport och det är man passerat en miljon sålda exemplar sedan den första generationen lanserades 2005. Bil nummer en miljon skeppades iväg till kund i december men det är först nu man annonserar detta tillsammans med detta kort klipp som visar lite vad modellen hunnit med sedan start. Tumnagel
37.3°
0
En första titt på nya Audi RS3 Dock rejsversionen Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
0
Toyota GR Yaris i älgtest Klarade sig riktigt bra Den senaste modellen att genomgå ett älgtest av Km77 är Toyotas sportiga busbil GR Yaris. Och den lilla fyrhjulsdrivna krabaten klarade sig riktigt bra och passerade konorna snyggt även i 80 km/h (77 km/h är kravet kanalen har för godkänt). Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
0
Porsche smygvisar nya 911 GT3 Har premiär den 16 februari Det är snart dags för Porsche att presentera en ny upplaga av 911 i vass kostym - nya 911 GT3. Här har vi en första smygtitt på bilen som kommer att täckas av den 16 februari. Som bilden visar får versionen en så kallad svanhalsvinge baktill. I övrigt väntas bilen få boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och över 500 hästar. Till detta en manuell sexpetad växellåda eller sjustegad PDK om man så vill. Tumnagel
41.9°
0
fredag 5 februari 2021 Matt testar instegsversionen av Porsche Taycan Den man ska köpa? För några veckor sedan rullade Porsche ut en instegsversion av den eldrivna modellen Taycan. Bilen kostar från 980.000 kronor, driver endast på bakhjulen och ska klara upp till 48 mil på en laddning. Kanske räcker? Här testar Matt en sådan för att se om det är den Taycan man ska köpa. Tumnagel
39.2°
0
Rivian deltog i Rebelle Rally Offroadrallyt med bara kvinnor Under förra årets Rebelle Rally körde Emme Hall och Rebecca Donaghe en Rivian R1T och här berättar de lite om upplevelsen. Tumnagel
38.9°
0
Nya BMW M3 sladdar i snön på Jarama Ser kul ut Det kom massa snö i Spanien vilket bland annat täckte racerbanan Jarama. Det stoppade inte BMW:s lokala avdelning som bestämde sig för att ta ut nya M3 och sladda lite. Tumnagel
35.6°
0
Audi e-tron GT läcker ut Läcker? Först den 9 februari, på tisdag nästa vecka, ska Audi hålla låda och dra täcket av den sportiga elbilen e-tron GT. Men internet ligger som vanligt alltid steget före så nu har några officiella pressbilder och lite information läckt ut. Vi får förutom bilder på utsidan även bilder på insidan och här ser vi att bilen är lite mer sportigt lagd än sina övriga e-tron-syskon. Precis som vi har meddelat tidigare och som ni säkert har vetat från start är det här Audis version av Porsche Taycan och de båda bilarna baseras på samma plattform. Det största batteripacket man kan få till Audin är på 93,4 kWh (83,7 kWh netto) och max effekt är 646 hästar om man köper en RS. Taycan vinner här med sina 761 hästar i Turbo S. RS som blir toppversionen väntas kosta omkring 1,6 miljoner kronor när den börjar säljas. Tillverkningen ska dra igång under årets andra kvartal och de första kunderna väntas få sina bilar i sommar. Tumnagel
51.1°
0
Teslas nya halva ratt är laglig i Sverige Finns inga krav på att en ratt ska vara rund När Tesla presenterade uppdaterade Model S och Model X var det nog många som hickade till - varför har bilarna en halv ratt? Och får man verkligen ha det? Nu verkar det som att man kan få en helt vanlig ratt också, men den halva ratten ska inte vara olaglig här i Sverige enligt Transportstyrelsen. Det finns helt enkelt inte krav på att en ratt ska vara rund, och folk med funktionshinder har ju ibland joystick för att kunna köra bil. Sen om en halv ratt är något man skulle vilja ha i sin bil är en annan fråga. De uppdaterade bilarna skippar även växelväljaren, blinkersspaken och torkarspaken. Blinkers kommer man styra med pekkänsliga knappar som sitter i ratten. Bilarna ska även kunna gissa när blinkers behövs och då aktivera detta. En annan sak bilarna kommer att kunna gissa är om du planerar att köra framåt eller backa. Bilen väljer då exempelvis backväxeln själv och du hänger bara med. Det ska dock gå att välja själv via pekskärmen i mitten. Tumnagel
33.3°
0
Volkswagen ID.6 läcker ut Läcker? Du som tycker att Volkswagen ID.4 (se vår video här) känns för liten behöver inte frukta, ett större alternativ är på väg. Den modellen heter ID.6 och tack vare läckta, helt omaskerade, bilder får vi se hur den nya familjefraktaren med plats för upp till sju stycken personer ser ut. Bilen mäter 4,87 meter på längden vilket gör den 29,1 centimeter längre än ID.4. ID.6 ska lanseras någon gång senare i år. Tumnagel
40.2°
0
Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor Går att beställa nu Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
0
torsdag 4 februari 2021 Nya Dacia Sandero och Sandero Stepway lanseras i Sverige Kostar 116.900 respektive 126.900 kronor I september förra året presenterade Dacia nya Sandero och Sandero Stepway. Nu är det dags att öppna orderböckerna för modellerna och därmed får vi prislappen. Sandero kommer att kosta från 116.900 kronor medan den lite mer ruggade versionen Sandero Stepway kommer att börja på 126.900 kronor. Det här är tredje generationen Sandero och de båda versionerna baseras på en helt ny plattform. De har också mer teknik än tidigare, modernare design och nya LED-strålkastare. Bilen har blivit 19 millimeter längre, 21 millimeter bredare och 20 millimeter lägre. Benutrymmet har ökat 42 millimeter i baksätet och nu går det in 328 liter i bagagerummet mot tidigare 320. Stolarna är helt nya och ska ge bättre stöd och bättre ergonomi överlag. Det finns även ett helt nytt mediasystem som kan parkopplas med en smart telefon. Motormässigt är det en turbomatad bensintrea med 90 hästar som gäller. Den kan fås med manuell eller automatisk växellåda och drivningen sker på framhjulen. Lansering sker vecka 9. Tumnagel
43.8°
0
Skoda skissar fram modern tolkning av 1203 Bygg tack Det vi alla behöver är en ordentlig eldriven minibuss. Volkswagen har en på gång, Mercedes erbjuder en och nu visar Skoda en modern tolkning av klassikern 1203 i eldrivet utförande. 1203 var Tjeckoslovakiens Folkabuss förr i tiden och det var en sån här folk körde omkring med när det skulle levereras varor och liknande. Tyvärr verkar det inte som att den här någonsin kommer att gå i produktion utan för tillfället är det bara ett kul designprojekt. Skulle du vilja se den på vägarna? Tumnagel
46.7°
0
Färsk bild och video på nya Nissan Qashqai Har premiär den 18 februari Nu bekräftar Nissan att det är den 18 februari som de kommer att presentera helt nya Qashqai. Det hela kommer att strömmas från tillverkarens YouTube-kanal klockan 11.00. I samband med att vi får detta bekräftat får vi även en ny bild på strålkastaren och ett kort klipp som visar lite mer av insidan. Tumnagel
38.3°
0
Cupra smygvisar Formentor VZ5 Får Audis femma under huven Cupra - Seats prestandamärke, har en modell som heter Formentor. Toppversionen av den kallas för VZ och under huven sitter det då en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Nu börjar man smygvisa Formentor VZ5 som är en ännu vassare version. Den här kommer att få Audis numera klassiska raka turbofemma på 2,5 liter. I dagens RS Q3 och RS Q3 Sportback ger maskinen 400 hästar och 480 newtonmeter men det är oklart om Cupran kommer att få samma siffror. VZ5 har premiär den 22 februari och som det korta klippet visar får den bland annat fyra stycken avgaspipor med ungefär samma utförande som Lexus ISF har. Tumnagel
39.2°
0
Tesla höjer priset för Supercharging Från 2.90 kronor till 3.62 kronor per kWh Tesla höjde i natt priserna för att ladda på Supercharger-stationer här i Sverige från i genomsnitt 2.90 kronor per kWh till 3.62 kronor per kWh. När Tesla började ta betalt för laddning 2017 kostade en kWh 1.90 kronor. Detta höjdes senare till 2.56 kronor och därefter 2.90 kronor förra året i oktober. Förutom Tesla Supercharger är det bara hos Ionity man kan snabbladda sin elbil. Där kostar det dock 8.70 kronor per kWh. I år ska Tesla öppna 21 stycken nya stationer i Sverige och alla de kommer att ha de nya V3-stolparna som ger upp till 250 kW. I dagsläget finns 42 stycken Tesla-stationer i Sverige. Hur laddar du din elbil? Tumnagel
41.4°
0
Nu lanseras BMW Charging i Sverige Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
0
Det här är nya DS 4 "Lyx"-åket uppdateras Citroëns lite lyxigare märke DS presenterar nu nya DS 4. Det här är en liten crossover-ish modell som lägger sig mellan de befintliga modellerna DS 3 Crossback och DS 7 Crossback storleksmässigt. Jämfört med sin föregångare är bilen längre, bredare och istället för bakre dörrhandtag i C-stolpen sitter de numera på dörren. Under huven finns det ett gäng olika bensinalternativ och en diesel. Oavsett val är det åttastegad automatlåda som gäller. Det finns även en laddhybrid som kallas för E-Tense. Där kombinerar man en bensinmotor på 180 hästar med en elmotor på 110 hästar. Den här ska klara upp till fem mils körning på bara el. Något alternativ som bara går på el finns inte för DS 4 än. Försäljningen drar igång under årets fjärde kvartal men vad bilen kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
42.5°
0
Smygtitt på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9 Kommer att tillverkas i Italien Hösten 2019 visade vi bilder på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9. Det handlade då om ett koncept och smygtitten vi ser här är på den produktionsklara modellen. Bilen är framtagen av Silk EV och First Automobile Works (FAW) och den kommer att tillverkas i Terra dei Motori (motordalen) i Italien. Som designchef för företaget har man anställt den välkända italienaren Walter de Silva som ligger bakom många kända former. Han säger följande: "I am excited to be designing the Hongqi’ S’ series of new energy vehicles. We are in the final styling phase for the Hongqi S9. The S9 has core elements of beauty and elegance, ultimately embracing the ‘Essence of Beauty’. China and Italy are leading automobile innovation with this joint venture, establishing a new cultural model that believes in the beauty of design and technology as the link between these two great countries." När S9 ska presenteras är fortfarande oklart. Tumnagel
34.9°
0
onsdag 3 februari 2021 Mercedes släpper nytt klipp på Project One Hyperbilen som snart är här, kanske Hösten 2017 presenterade Mercedes sitt nya hyperbilskoncept Project One men ännu har inga kunder fått sina bilar. Ett år senare bestämde man sig för att byta namn från Project One till bara One, men när man nu släpper ett färskt klipp på bilen benämner man den återigen som Project One. Förvirrande. Men den är alltså på väg men exakt när den släpps lös är fortfarande oklart. Alla 250 stycken byggslotar är dock redan bokade och för dessa har kunderna fått betala 2,5 miljoner dollar var. Tumnagel
38.5°
0
Det här nya Ford F-150 Raptor Raptor R med V8:a kommer nästa år I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
0
Racerföraren Nick Heidfeld testar Pininfarina Battista Kör en prototyp på bana Pininfarina visar här racerföraren Nick Heidfeld bakom ratten på den eldrivna superbilen Battista och det här är vad han har att säga om den upplevelsen. Nu är Nick Test and Development Driver hos just Pininfarina så han kommer inte helt oväntat inte säga att bilen är skit, men den verkar faktiskt riktigt vass. Tumnagel
38.2°
0
Lyssna på den eldrivna kompressorn i Audi SQ5 Sportback TDI Låter som en liten fågel Det finns få saker här i livet som jag ogillar såpass mycket som fejkat motorljud. Men tyvärr bestämmer jag inte över alla biltillverkare så jag får väl helt enkelt acceptera att skiten finns. Men jag kommer aldrig att tycka om det, för det låter just skit. Oavsett vad någon säger. Hur som helst så har Audi SQ5 Sportback TDI självklart fejkat motorljud för Audi tror att ägarna skulle bli tokiga på dieselknattret. Men det låter inte bara knasigt bakom bilen utan även under huven. Bilen är nämligen utrustad med en eldriven kompressor förutom den avgasdrivna turbon och man kan tydligt höra när den jobbar. Vid 1:23 in i detta klipp så får vi höra hur det låter. Vad tycker ni om ljudet bilen ger ifrån sig? Tumnagel
35.1°
0
Så här ser Lynk & Co Zero ut på insidan Får 15,4 tum stor skärm i mitten Nu får vi oss en liten smygtitt på hur Lynk & Cos kommande elbil Zero ser ut på insidan. Det vi kan se är att det här finns en 15,4 tum stor skärm i mitten och en i övrigt ganska avskalad och sober interiör. Framför ratten finns ännu en skärm som kommer att visa hastighet och annat bilrelaterat medan den större är till för infotainmentsystemet och liknande. Zero kommer att ha premiär i Kina under årets fjärde kvartal. Tumnagel
44.2°
0
3197 stycken katalysatorstölder skedde under 2020 En ökning med 4000 procent I slutet av oktober skrev vi att stölderna av katalysatorer i Sverige ökat med 2538 procent. Nu när ett nytt år har inletts kan 2020 summeras i frågan och siffrorna är sjuka. Enligt Larmtjänst har antalet stölder förra året ökat med hela 4000 procent. Bilägare som drabbats allra värst är de som äger en Toyota, Mitsubishi eller en nyare transportbil. Totalt har 3197 stycken katalysatorer anmälts stulna vilket kan jämföras med 2019 då antalet bara var 74 stycken. Skadekostnaderna för stölderna uppgår till runt 65 miljoner kronor. Anledningen till att katalysatorerna stjäls är för att de innehåller ädelmetaller som skurkarna vill åt. Tumnagel
21.8°
0
Rykte Apple ryktas investera 30 miljarder kronor i KIA Sägs släppa en bil tillsammans 2024 Det fortsätter komma rykten från Sydkorea angående Apple och deras eventuella partnerskap med någon av landets biltillverkare. Nu skriver Sydkorenska DongA Ilbo att Apple planerar att investera 4 biljoner won, motsvarande lite över 30 miljarder kronor, i biltillverkaren KIA. Det har även tidigare sagts att Apple fört diskussioner med KIA om ett framtida samarbete om att utveckla en bil. Vidare sägs det att Apple planerar att lansera en bil 2024 och att man siktar på att tillverka cirka 100.000 av denna årligen initialt. Varken Apple, KIA eller KIA:s moderbolag Hyundai Motor har än så länge kommenterat de senaste ryktena. KIA:s aktie verkar dock ha påverkats positivt av ryktet och steg med 14,5 procent rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Tumnagel
40.8°
0
Sandy Munro träffar Elon Musk Klagade rätt hårt på Tesla förut, hur låter det nu? I början av 2018 skrev vi om ingenjörskonsultfirman Munro & Associates som klagade rätt mycket på Tesla Model 3. Nu har vdn Sandy Munro satt sig ner för att snacka lite med Elon Musk om allt hans bilföretag håller på med. Tumnagel
39.0°
0
tisdag 2 februari 2021 Vi har provkört Volkswagen ID.4! Större och bättre än ID.3 När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
0
Leveranserna av Tesla Model Y i Sverige skjuts fram Tillverkningen ska nu dra igång i mitten av 2021 De Tesla Model Y som kommer att säljas i Sverige kommer att tillverkas på Gigafactory i Berlin. Men fabriken är inte klar än vilket gör att leveranserna kommer att skjutas fram en aning. Initialt var planen att tillverkningen skulle dra igång i början av detta år, men på Teslas hemsida står det nu i mitten av 2021 istället. Kan man hålla det borde det innebära att de första leveranserna kan dra igång någon gång i sommar eller höst. Giga Berlin progress pic.twitter.com/ekpG5qcbUi— Elon Musk (@elonmusk) February 1, 2021 Tumnagel
37.0°
0
Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing Får 677 respektive 479 hästar Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
0
Ford och Google inleder långtgående samarbete Snart kommer Fords bilar att rulla på Android Ford och Google meddelade igår på en presskonferens att de båda företagen kommer att inleda ett långtgående samarbete där flera av Googles produkter kommer att integreras i Fords framtida bilmodeller. Samarbetet löper på minst sex år och innebär bland annat att Google Cloud kommer att bli den molntjänsten som Ford kommer att använda i alla fall det är möjligt. Vidare kommer är 2023:s Ford-modeller förses med Google bilplattform Android Automotive och appar som Google Maps och Google Assistant kommer att integreras i bilarnas infotainment-system. Fords CEO David McClelland säger om det nya samarbetet med Google: "We both believe that the relationship between Google and Ford will establish an innovation powerhouse. It will accelerate the modernization of our business and Ford, and most importantly, it will let us exceed our customers expectations." Ford försäkrar dock att även om deras bilar framöver kommer att använda Android Automotive så kommer det även integreras stöd för Apple CarPlay och Amazons smarta assistent Alexa. Tumnagel
40.1°
0
McLaren Artura presenteras den 17 februari Snart är hybriden här McLarens kommande superbil heter som vi redan berättat om Artura och nu får vi reda på att den kommer att presenteras den 17 februari. Den här kommer ha en hybridiserad dubbelturbomatad V6:a under skalet och ersätter dagens Sport Series. Artura baseras även på en helt ny plattform som heter McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Tumnagel
37.8°
0
Smygtitt på Lexus kommande elbil Konceptet ska visas upp i vår Nu i vår kommer Lexus att visa upp ett nytt eldrivet koncept och dessa två dunkla bilder är vad vi har fått hittills. Med bilderna skickar Lexus meningarna "The concept illustrates our intentions for the future and will mark the beginning of the next generation of Lexus". Räkna med fler smygtittar innan det är dags för presentation. Tumnagel
39.0°
0
måndag 1 februari 2021 Jay Leno går igenom en Lancia Stratos HF Rallybilen i gatversion Lancia Stratos är rallybilen som man även fick köra på gatan om den hade Stradale i namnet. Det har denna version som Jay Leno spanar in här och sen tar ut på en tur. Tumnagel
40.5°
0
Alla bilmässor är inställda - kolla in ett gäng gamla istället Från staterna Förra året blev inget kul alls på många vis. En av anledningarna var att alla bilmässor ställdes in och det är ju tråkigt såklart. Hur det blir i år är svårt att säga men tills dess och för att dämpa förlusten 2020 kan man ju bränna av några minuter på dessa gamla mässor filmade av anrika MotorWeek. Tumnagel
39.7°
0
Volkswagen påbörjar återvinning av elbilsbatterier Första anläggningen är igång I Salzgitter har Volkswagen Group Components nu startat koncernens första anläggning för återvinning av elbilsbatterier. Målet är att kunna återvinna värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast. På lång sikt räknar man med en återvinningsgrad på mer än 90 procent. På anläggningen återvinns batterier som har gjort sitt och inte kan användas till något annat. Under pilotfasen som är nu kan anläggningen återvinna upp till 3600 stycken batterisystem vilket i ton blir runt 1500. I framtiden kan detta vid behov skalas upp ytterligare. Större antal batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Läs om hur återvinningen går till i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
64.0°
0
Varför går så många dragsters av på mitten? Krafterna tar ut varandra En Top Fuel dragster utsätts för sjuka påfrestningar när förarna bränner med bilarna ned för banan. Därför måste de ha ett väldigt stabilt chassi. Ibland går det inte alltid bra och bilarna går av på mitten, men varför? Den enorma motorn och dess vikt är placerad baktill för att få ner kraften via de stora hjulen i backen. Framtill har man lite vikt och en vinge som ger bra marktryck. Men det blir en hävstång på mitten och om föraren svänger för mycket utsätts chassiet för så mycket påfrestningar att det helt enkelt inte pallar med längre och går av. Tumnagel
38.1°
0
Volkswagen släpper fler versioner av ID.4 Insteget kostar från 446.900 kronor Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
0
Köpguide till Citroën 2CV Dags att köpa ny klassiker för året Det har slagit över till februari och det är hög tid att fundera på vad du ska köra runt i för fräsig bil när årets säsong drar igång. Hagerty har här gjort en köpguide för den som är intresserad av en Citroën 2CV, eller som kanske blir efter att ha sett klippet. Vad kommer du köra runt med denna säsong? Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
0
Nästa sida Teknik Internet Mac Mobil PC Pryl Vetenskap Motor Bilar Motorcyklar Båtar Eldrivet Lastbilar Samhälle AI Ekonomi Brott Hälsa Spel Xbox Playstation Nintendo Brädspel Popkultur Film TV-serier Trailers Om Feber Redaktionen Tipsa Annonsera Statistik Feber+ + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration